دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۷ - Feb 6, 2006
شهرستان ها
Front Page

مديرعامل آب منطقه اي آذربايجان شرقي و اردبيل:
سد شهيد مدني تأثيري روي گسل تبريز ندارد
تبريز- خبرنگار همشهري : رحيم ميداني مديرعامل آب منطقه اي آذربايجان شرقي و اردبيل گفت: در طراحي سد شهيد مدني تبريز، احتمال زلزله القايي يا نفوذ آب در گسل شمال تبريز به دقت بررسي شده و براساس تمام آزمايش ها و آناليز  صورت گرفته به مردم تبريز اطمينان مي دهم كه اين سد هيچ تأثيري روي گسل تبريز ندارد.
مهندس ميداني گفت: مسأله تأخير در افتتاح سد سهند به علت نامساعد بودن شرايط جوي بوده و در بهار سال آينده افتتاح خواهد شد.
وي افزود: هم اينك ۳۰ميليون مترمكعب آب پشت اين سد ذخيره شده و مردم شهرستان هشترود از آب تصفيه شده سد استفاده مي كنند و اين شهر تا ۲۵سال آينده از آب آشاميدني سالم و بهداشتي بهره مند خواهند بود.
مهندس ميداني با اشاره به طرح هاي آبرساني استان گفت: عمليات اجراي خط دوم زرينه رود به تبريز با لوله هاي فولادي از سال جاري شروع شده ولي اعتبارات اختصاص يافته بسيار ناچيز است وبراي اجراي آن به دنبال فاينانس خارجي هستيم و با توجه به موافقت وزارت نيز در حال پيگيري كسب موافقت شوراي اقتصاد مي باشيم. سخنان اطمينان بخش مدير عامل آب منطقه اي آذربايجان در خصوص بي تأثير بودن احداث سد شهيد مدني بر روي گسل تبريز، پس از آن عنوان شد كه يك عضو علمي گروه جغرافياي دانشگاه تبريز هشدار داده بود كه آبگيري اين سد احتمال وقوع زمين لرزه را افزايش مي دهد.
به گزارش خبرگزاري علوم ايران، سد شهيد مدني در مسير رودخانه آجي چاي كه در مسير گسل تبريز قرار دارد، در حال احداث است. به گفته كارشناسان، آبگيري اين سد، احتمال وقوع زمين لرزه در اين منطقه را ممكن است افزايش دهد.
بررسي هاي دكتر محمدحسين رضايي مقدم، عضو هيأت علمي گروه جغرافياي طبيعي دانشگاه تبريز، نشان مي دهد، هر چند محل احداث سد شهيد مدني از نظر ليتولوژي، به ظاهر داراي استحكام است اما مشكل اساسي در ساخت اين سد، امكان نفوذ آب به سنگهاي رسوبي اطراف آن است. اين سد در شمال شرقي تبريز، روي برون زدگي كوچك آذرين ساخته مي شود. براساس بررسي اين كارشناس از آنجا كه فاصله چنداني از سد شهيد مدني تا گسل تبريز وجود ندارد، نفوذ آب مي تواند موجب لغزندگي سنگهاي اطراف گسل شود. تعداد زمين لرزه هاي القايي ناشي از احداث سدها در دنيا زياد است اما در مورد تبريز، گذشت زمان طولاني از آخرين زمين لرزه شديد آن، خطر وقوع زمين لرزه را افزايش مي دهد.
اين كارشناس توصيه كرده است براي پيشگيري از وقوع زمين لرزه احتمالي، زمان بندي خاص در سالهاي اوليه آبگيري و تخليه اين سد، اعمال شود.اين سد از نوع سنگريزه اي با هسته رسي قائم بوده كه ظرفيت ذخيره سازي آن به ۲۸۵ ميليون متر مكعب مي رسد.

ايجاد ۳ شهرك گلخانه اي در آذربايجان غربي
002823.jpg
اروميه _ خبرنگار همشهري: سه شهرك گلخانه اي با مساحت ۵۹ هكتار در سه شهر آذربايجان غربي در دست احداث است.
مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي استان  گفت: اين مجموعه ها در شهرستان هاي پيرانشهر، نقده و مهاباد احداث مي شوند.
وي افزود: عمليات اجرايي اين شهرك ها كه از سال ۸۰ كار احداث آنها آغاز شده، هم اكنون ۵۰ تا ۹۵ درصد پيشرفت دارد و قرار است تا پايان سال آينده مورد بهره برداري واقع شود.
در اين شهرك ها علاوه بر صيفي جات، گل و گياه تزئيني هم توليد خواهد شد و صدور آنها به كشورهاي همسايه فراهم خواهد آمد.
درحال حاضر در آذربايجان غربي ۱۷ گلخانه كوچك نيز وجود دارد كه مجموع مساحت آنها حدود ۵/۲ هكتار است.

شكل گيري شوراي حل اختلاف حمل و نقل گيلان
رشت _ خبرنگار همشهري: شوراي حل اختلاف حمل و نقل استان گيلان تشكيل شد. بصيري رئيس روابط عمومي حمل و نقل و پايانه ها با اعلام اين مطلب گفت: با پي گيري هاي مديركل حمل و نقل و پايانه ها و موافقت رئيس دادگستري استان گيلان شوراي حل اختلاف حمل و نقل استان تشكيل شد.
وي هدف از شكل گيري اين شورا را حل مشكلات امور حمل و نقل نظير اختلاف في مابين شركتها، رانندگان و صاحبان كالا و از جمله نرسيدن كالا به مقصد و مطالبات اشخاص از شركت هاي حمل و نقل ذكر كرد.

افتتاح مركز آموزش فني و حرفه اي شهيد املاكي لنگرود
رشت- خبرنگار همشهري: مركز آموزش فني و حرفه اي شهيد املاكي لنگرود در زميني به مساحت ۱۲۰۶۴ مترمربع و با ۳۱۵۰ مترمربع زيربنا ديروز گشايش يافت. كار ساخت اين مركز در سال ۷۲ در روستاي لوكلايه آغاز شده و تكميل آن ۱۲سال طول كشيده است.
رئيس اداره روابط عمومي آموزش فني و حرفه اي استان گيلان در مراسم افتتاح گفت: تجهيزات و تأسيسات اين مركز شامل واحد اداري، ۸ كارگاه آموزشي و ۳ كلاس آموزش تئوري است و رشته هاي برق، ساختمان، جوشكاري، تراشكاري و نقشه كشي در اين مركز فعال است.

تازه ترين پژوهش گروه گويشهاي ايراني در شهرستانها
نخستين اطلس گويش شناختي استان قزوين تهيه شد
گروه شهرستانها: بسياري از مردم بر اين باورند كه آنچه از گذشته باقي مي ماند، بهتر از نوع امروزينش هست، اين ديدگاه در امور فرهنگي طرفداران بيشتري دارد و مي دانيم كه زبان وسيله انتقال فرهنگ است، بنابراين باورمندان به ارزش بيشتر گذشته، فراموش  شدن گويش هاي محلي را ضايعه اي براي فرهنگ مي دانند.
در اين ميان بسياري از زبان شناسان معتقدند كه زبان و گويشها در طول زمان راه خود را مي روند و به مرور تغيير مي كنند و لذا نگاه ارزشي به اين مقوله را نمي پذيرند. در عين حال آنان معتقدند بايستي زبان و گويشها را از منظر ميراث فرهنگي مورد توجه قرار داد و به ثبت و ضبط گويشهاي گوناگون پرداخت. در همين ارتباط تهيه اطلس گويش  شناختي در چهار گوشه كشور تلاشي است كه زبان شناسان بر آن اصرار دارند. در همين زمينه باخبر شديم خانم دكتر گيتي ديهيم (زبان شناس) در حال تهيه اطلس گويش شناختي استان قزوين است. وي چگونگي انجام اين طرح را در مقاله اي براي خبرنامه فرهنگستان زبان و ادب فارسي تشريح كرده است كه در ادامه از نظر شما مي گذرد.
002817.jpg
002820.jpg
دكتر ديهيم با تاكيد بر اينكه يكي از مهم ترين وظايف زبان شناسي در زمان حاضر ضبط و مطالعه خرده گويشهاست، بر اين باور است كه وجود وسايل ارتباطي فراوان، شهر و روستا را از هر نظر به يكديگر نزديك كرده است و امحاء روستا را در شهر امكان پذير مي كند و يكي از چيزهايي كه سريعا در اين استحاله قرباني مي شود زبان روستاست كه نزد سخنگويانش اعتبار خود را از دست داده است.
وي در ادامه به نگرانيهاي زبان شناسان از وجود اين فرآيند اشاره مي كند، اما اميدوار است اطلسهاي گويش شناختي كه حدود صد سال است پديد آمده  اند، چاره اي بر اين مسئله باشد.اين زبان شناس سپس به چگونگي تهيه اطلسهاي گويش شناختي مي پردازد و توضيح مي دهد: در اين اطلسها از هر خرده گويشي تعدادي واژه و ساخت پايه را گردآوري مي كنند و پس از مطالعه، آنها را روي نقشه مي برند، بدين ترتيب، يادگاري از هر خرده گويش باقي مي ماند.
اين پژوهشگر مي افزايد: البته اطلس گويش شناختي كه معمولا شامل هزار تا هزار و پانصد واژه و جمله است، به هيچ وجه جاي تمام واژه ها و قواعد دستوري يك زبان از دست رفته را نمي گيرد.
دكتر ديهيم نگراني خود را با ذكر اين عبارت كه «وقت تنگ است و بايد دست جنباند» ، ادامه مي دهد: «به اين نتيجه رسيدم كه بايد خود به تهيه چنين اطلسهايي بپردازم. بدين منظور ابتدا پرسشنامه اي شامل يك هزار و ۴۰۰ واژه و جمله تهيه كردم و اولين كار را به طور آزمايشي، در مورد خرده گويشهاي منطقه قصران (لواسانات و ...) انجام دادم. اين پژوهش كه اخيرا به پايان رسيده، خوشبختانه نتيجه قابل قبولي داشته است.»
اين گردآورنده اطلس گويش شناختي، در ادامه به علت انتخاب استان قزوين براي ادامه كارش مي پردازد و مي گويد: «پس از طرح آزمايشي منطقه قصران، در فرهنگستان زبان و ادب فارسي، تهيه اطلسي را در استان قزوين آغاز كردم، به اين علت كه به تهران نزديك بود و از بسياري جهات، كار را آسان مي كرد. البته قزوين، استان بزرگي است كه در آن به زبانها و لهجه هاي مختلفي سخن مي گويند كه مهمترين آنها فارسي، تركي، تاتي، مراغي، كردي و لري است.»
او با يادآوري اينكه منظور از اين پژوهش، گردآوري تعدادي واژه و جمله از گويشهاي اين منطقه و تهيه نقشه اي براي هر كدام بر حسب تلفظي كه در روستاهاي مختلف دارند، بوده است خاطرنشان كرد كه مجموعه اين نقشه ها، موجب شكل گيري اطلس گويش شناختي استان قزوين مي شود.
وي سپس از دشواريهاي كار ميداني مي گويد: «شرايط شخصي من و وضع منطقه اجازه نمي دهد كه كار ميداني را خودم انجام دهم، در حالي كه در قصران اين كار را كرده بودم، اما خوشبختانه در همين زمان به دانشجويي اهل و ساكن قزوين، به نام ابوالفضل خدابنده برخوردم كه انجام كار ميداني را به عهده گرفت. او از مرداد ۸۳ كار رفتن به روستاها و ضبط خرده گويشها را آغاز كرده و تاكنون زبان ۴۵ روستا ضبط شده است. البته كار ميداني از اين نوع هميشه سخت و وقت گير است.
در واقع بسياري از روستاييان حاضر نيستند كه ساعاتي از وقت خود را در اختيار پرسشگري كه او را نمي شناسند قرار دهند. از سوي ديگر نمي توان هر كسي را براي اين كار انتخاب كرد، قاعده اين است كه شخص باهوش و علاقمندي را برگزيد كه منظور از پژوهش را بفهمد و بتواند اطلاعات صحيح به پرسشگر بدهد».
دكتر ديهيم در خصوص اينكه طرح اطلس گويش شناختي استان قزوين در چه مرحله اي قرار دارد، مي گويد:«در حال حاضر به آوانويسي نوارهاي ضبط شده مشغوليم و هنگامي كه اين كار پايان يابد، آخرين مرحله كار يعني ترسيم نقشه  ها آغاز خواهد شد» .
وي در پايان ضمن ارائه دو پيشنهاد براي تهيه اطلسهاي زبان شناختي و تربيت پژوهشگر براي كار در اين زمينه مي افزايد: ظاهرا مراكز ديگري هم در كشور به كار فراهم آوردن اطلسهاي گويش شناختي مشغولند. چه خوب بود همه مراكز با هم در ارتباط بودند تا بتوانند از تجربه هاي يكديگر استفاده كنند تا دوباره كاري صورت نگيرد. بسيار خوب است كه سازماني همه اين مراكز را زير نظر بگيرد و ارتباطي بين پژوهشگران برقرار كند.
براي مثال، مي دانيم كه در كشور فرانسه در حال حاضر بيست و پنج اطلس در نواحي مختلف در حال انجام است، ولي همه تحت سرپرستي مركز ملي پژوهش هاي علمي هستند. مطلب ديگر، مساله تربيت پژوهشگراني براي رفتن به روستاها جهت ضبط گويشها و سپس آوانويسي آنهاست. اگر بخواهيم به طور اصولي به ضبط و ثبت گويشها و خرده گويشها بپردازيم، وجود چنين افرادي بسيار لازم خواهد بود.»

بررسي هاي تازه براي تأسيس استان البرز در غرب تهران
كرج: نماينده  مردم كرج در مجلس شوراي اسلامي، از تشكيل كميته اي براي پيگيري امور اداري تاسيس يك استان جديد به نام البرز با مركزيت كرج در غرب استان تهران خبر داد.
رشيد جلالي در گفت وگو با ايسنا افزود: گرچه كرج به تنهايي ملاك ها و خصوصيات استان شدن را داراست اما استان شدن كرج مشكلي را از دوش استان تهران برنمي دارد. وي افزود: شهرستان هاي استان تهران و شهرهاي حاشيه اي اين استان با نام منطقه برخوردار، اما در محروميت به سر مي برند، و با اين نحوه  تمركز، حقوق افراد ضايع مي شود.
جلالي با اعلام خبر تشكيل كميته  پيگيري امور اداري تاسيس استان جديد در كنار تهران، گفت: اين كميته متشكل از ۲۵ تن از مديران و كارشناسان محلي است كه به تعريف ويژگي ها و شاخص هاي استان جديد در غرب استان تهران مي پردازند.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، اظهار داشت: شهرستان هاي رباط كريم، شهريار، كرج، ساوجبلاغ و نظرآباد به عنوان محدوده  جغرافيايي استان جديد پيشنهاد شده و در صورت تحقق آن، شهرستان كرج نيز به دو شهرستان تبديل مي شود.
وي در پايان با بيان اين كه با تاسيس اين استان، حقوق تضييع شده شهرستان هاي كرج تامين مي شود، گفت: نام پيشنهادي اين استان «البرز» مي باشد و نام هاي ديگر نيز قابل بررسي است.

۳۳ درصد دستفروشان مشهد زن هستند
مشهد: نيازها و تنگناهاي مالي شديد خانواده هاي بي بضاعت سبب شده ۳۳ درصد دستفروشان شهر مشهد را زنان تشكيل دهند.
عضو شوراي شهر مشهد در گفتگو با خبرگزاري مهر در مشهد گفت: ساماندهي دستفروشان امري مناسب است اما اگر از كانال مناسب آن انجام نشود ممكن است بر ميزان جرائم افزوده شود.
صديقه قنادي افزود: بسياري از اين دستفروشان را زنان تشكيل مي دهند و اين افراد تنها سرپرستان خانواده خود محسوب مي شوند و از طريق دستفروشي امرار معاش مي كنند.عضو شوراي شهر مشهد اظهار داشت: بر اساس آمارهاي موجود ۵ هزار نفر در شب بازارها ، مشغول كار هستند كه ۳۳ درصد آنان را بانوان تشكيل مي دهند.
وي خواستار توجه بيشتر بهزيستي و شهرداري به سازماندهي دائمي زنان دستفروش شد و افزود: واقعيت اين است كه دستفروشي پديده نامباركي است كه به لحاظ اجتماعي نيز منشا بحرانها و آثار ناپسند مي شود.

توسعه فعاليت هاي تراكتورسازي
تبريز در كشورهاي خارجي
تبريز- خبرنگار همشهري: مدير عامل تراكتورسازي تبريز اعلام كرد در آينده نزديك از سوي اين كارخانه، خط توليد تراكتور در تاجيكستان راه اندازي خواهد شد.مهندس خادم عرب باغي افزود: توسعه خطوط توليد و مونتاژ تراكتور در كشورهاي خارجي از اهداف اين شركت در ماه هاي آينده است و هم اينك در حال مذاكره براي تأسيس كارخانه تراكتورسازي در چهار كشور آفريقايي نيز هستيم. همچنين از سوي ايران ماهانه يكصد دستگاه تراكتور به كشور سودان صادر مي شود و ظرفيت خط توليد اين كارخانه در ونزوئلا كه چند سال پيش راه اندازي شده و ۵۱ درصد سهام آن مربوط به ايران است از ۸ دستگاه در روز، به ۲۵ دستگاه افزايش خواهد يافت.

راهيابي ۲ مقاله دانشگاهي به كنفرانس بين المللي
گرگان _ روابط عمومي دانشگاه آزاد اسلامي گرگان از راهيابي دو مقاله رئيس اين دانشگاه به كنفرانس بين المللي در دانشگاه مونترال كانادا خبر داد. مقاله هاي دكتر رضا علي محسني رئيس دانشگاه آزاد اسلامي گرگان با عناوين تأثير مهاجرت بر ديناميسم جمعي و همبستگي اجتماعي و مشاركت شهروندان در فرايند توسعه پايدار در كنفرانس بين المللي شكافهاي اجتماعي جديد و اشكال نوين همبستگي موردپذيرش كميته علمي اين كنفرانس قرار گرفته و به صورت سخنراني ارائه خواهد شد. اين كنفرانس ۳ و ۴ فروردين ماه سال ۱۳۸۵ در دانشگاه مونترال كشور كانادا برگزار مي شود.

زعفران خراسان ارزان شد
مشهد _ در پي توقف خريد توافقي زعفران در استان خراسان رضوي، قيمت زعفران كاهش يافت. قيمت فعلي زعفران سرگل به ازاي هر مثقال ۱۰ هزار و ۵۰۰ ريال است كه نسبت به قبل يك هزار و ۵۰۰ ريال كاهش پيدا كرده است.

ركورد اخراج دانشجو براي دانشگاه گرگان
گرگان _ معاون آموزشي دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان گفت: طي پنج سال گذشته براي ۱۴۹ دانشجوي دانشگاه به سبب مشروطي بيش از حد و يا عدم مراجعه، حكم اخراج از دانشگاه صادر شده است.دكتر رحماني همچنين گفت: طي پنج سال گذشته ۴۵ مورد درخواست ها يا پرونده هاي دانشجويان دانشگاه به كميسيون موارد خاص ارسال شده است.

مراسم تشت گذاري در اردبيل
002826.jpg
در استان اردبيل آييني در دهه نخست محرم به نام تشت گذاري اجرا مي شود كه برگرفته از وقايع پس از عاشورا و شهر شام و احتمالاً مربوط به تشتي است كه سر مبارك حضرت اباعبدالله در آن قرار گرفته بود. نحوه برگزاري اين آيين به اين صورت است كه در روز اول محرم تشتي را پر از آب زمزم يا آب معمولي مي كنند و روي آن را با پارچه اي سبز مي پوشانند.
سپس در كنار آن مصيبت حضرت اباعبدالله و حضرت ابالفضل(ع) و زيارت عاشورا خوانده مي شود. سپس تشت را تا روز سوم شهادت امام حسين(ع) در جاي مخصوصي قرار مي دهند. در طول اين مدت افراد با وضو و احترام و آداب خاص به تشت نزديك مي شوند و كساني كه حاجت و نيازي دارند يك قطعه پارچه و روسري را به تشت آويزان مي كنند و يا دور آن مي بندند. روز سوم شهادت امام(ع) تشت را طي مراسم خاصي برمي چينند.
آريو مرضايي
عكس:راهب هماوندي

خبر و نظر
چرا تأخير؟
در اين هفته اعلام شد كه عمليات ساخت بزرگترين مجتمع پرورش ماهي كردستان كه مي تواند از همان روزهاي نخست بهره برداري، صدها نفر را جذب بازار كار و توليد كند، دچار وقفه شده و با كندي پيش مي رود.
مدير كل شيلات كردستان دليل اين ركود را تخصيص نيافتن به موقع اعتبار دانسته كه چندان پذيرفته نيست. زيرابهتربودكلي گويي نكند   وسازمان يا مسئولاني را كه در تخصيص به هنگام اعتبار تعلل كرده اند به رسانه ها معرفي كند تا امكان پيگيري از طريق مقامات بالاتر، ميسر باشد.
مهندس ذوالفقاري به خبرگزاري جمهوري اسلامي گفته است كه ساخت اين پروژه ۸۵ ميليارد ريال اعتبار مي خواهد كه براي فاز اول حدود نيمي از آن حواله شده اما تنها ۲۴ ميليارد و ۷۰۰ميليون ريال آن جذب شده است! اين خود مي تواند ناشي از ناتواني مجري طرح يا عوامل محلي ديگر باشد كه در سخنان مدير كل كمترين اشاره اي به آن نشده است. بنابر همين خبر، «اگر» اعتبارات فاز اول به طور كامل جذب مي شد، امكان توليد ۴۰۰ تن ماهي تا پايان سال ۸۵ در اين استان فراهم مي آمد!
ذوالفقاري همچنين خبر داده است كه پروژه پرورش ماهي قزل آلا، بزرگترين در نوع خود در خاورميانه است و در مرحله نهايي، ظرفيت توليد يك هزار و صد تن ماهي را خواهد داشت و يك هزار و ۲۵ نفر را جذب بازار كار خواهد كرد.
- راستي چه كسي بايد بر پيشرفت پروژه طبق زمان بندي تصويبي در قرارداد نظارت مي كرده است؟

چهار گوشه ايران
كلنگ زني يادمان شهداي گمنام تيپ لشگر ۳۱ عاشورا
تبريز- مراسم كلنگ زني يادمان شهداي گمنام تيپ دوم لشگر ۳۱ مكانيزه عاشورا _ تبريز در فضايي معنوي با حضور سردار سيدمجيد سيدفاطمي جانشين فرمانده لشگر ۳۱ مكانيزه عاشورا و هيات همراه در مقابل حسينيه ثارالله اين تيپ انجام شد.
همچنين در مراسم ديگري، كلنگ احداث حسينيه سردار سرلشگر شهيد مهندس مهدي باكري توسط سردار سيدفاطمي بر زمين زده شد.
شبكه سيما ي قزوين راه اندازي مي شود
قزوين _ استاندار قزوين خواهان مشاركت همه دستگاههاي استان براي راه اندازي شبكه استاني «سيما» ي قزوين شد.
احمد نصر در جلسه شوراي راه اندازي شبكه استاني سيماي قزوين همچنين اصحاب فكر و قلم را براي كمك به توليد برنامه هاي راديو تلويزيوني فراخواند.
صدا و سيماي مركز قزوين ۷۰ درصد مناطق استان را تحت پوشش قرار خواهد داد و روزانه شش ساعت برنامه پخش مي كند.
سرمايه گذاري شركت چيني در تبريز
تبريز- خبرنگار همشهري: شهردار تبريز از آمادگي يك شركت چيني براي سرمايه گذاري ۲۵۰ ميليون دلاري در زمينه ساخت وساز در كلانشهر تبريز خبر داد.
مهندس عليرضا نوين گفت: شركت چيني در صورت سرمايه گذاري اقدام به ساخت واحدهاي مسكوني با متراژهاي كم خواهد كرد.
وي كمك به حل مشكلات حاشيه نشيني و ايجاد فضاهاي شهري استاندارد را مهمترين دستاورد اين طرح سرمايه گذاري ذكر كرد. مهندس نوين همچنين از ورود ۱۵۰ دستگاه اتوبوس شركت واحد به ناوگان حمل ونقل عمومي تبريز خبر داد.
عرضه روغن مصرفي جامد در همدان محدود مي شود
معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي همدان گفت: بيش از ۹۰ درصد روغن مصرفي مردم استان جامد است.
به گزارش ايسنا دكتر بهزاد اميري اظهار داشت: فرآيند تركيبات و ايزومرهاي موجود در روغن جامد مي تواند اشخاص را مستعد ابتلا به بيماريهاي قلبي و عروقي كند.اميري گفت: با هماهنگي هاي به عمل آمده با استانداري و سازمان بازرگاني استان همدان، مقرر شده روغني كه توسط كالا برگ به مردم تحويل مي شود، از نوع مايع باشد.
عوارض ورودي پيست اسكي «چيلگرد» حذف شد
كوهرنگ- پيست اسكي بين المللي «چيلگرد» در شهرستان كوهرنگ، بدون دريافت عوارض ورودي، پذيراي علاقمندان ورزش هاي زمستاني است.
به گزارش فرمانداري كوهرنگ: كليه دستگاههاي اجرايي، هماهنگي لازم براي ايجاد امكاناتي نظير فوريت هاي پزشكي، اكيپ هاي امدادي جاده اي، برف روبي جاده هاي منتهي به پيست و آماده سازي توقفگاه براي خودروها و دو هتل رستوران در شهرستان چيلگرد به عمل آورده اند.
بهره برداري از كارخانه توليد عرقيات گياهي در عجب شير
عجب شير- رئيس اداره تعاون عجب شير از گشايش يك واحد توليد عرقيات گياهي در اين شهرستان خبر داد.
ناصر فلاحي مطلق، در گفتگو با ايرنا افزود: اين كارخانه در زميني به مساحت پنج هزار مترمربع و با زيربناي يك هزار متر مربع احداث شده و قادر است در سال بيش از ۶۵۰ تن انواع عرقيات گياهي توليد كند.
وي افزود: در اين كارخانه بيش از ۶۰ نوع عرقيات گياهي، اسانس و دارو هاي گياهي توليد مي شود. براي احداث اين كارخانه معادل دو ميليارد و ۸۰۰ ميليون ريال سرمايه  توسط بخش تعاون هزينه شده است.
كشف داروهاي تقلبي در كرج
كرج _ ۲۰۰ هزار عدد كپسول دارويي تقلبي در شهرستان كرج كشف شد.
براساس اعلام مركز اطلاع رساني دادسراي عمومي و انقلاب كرج، يك نوع پودر ناشناخته به وسيله دو دستگاه پمپ زن در كپسول هاي تقلبي قرار مي گرفت و سپس با استفاده از دستگاه تاريخ زن لاتين و برچسب هاي خارجي بر بسته ها، شكل و ظاهر داروي خارجي به خود مي گرفت.
اين گزارش مي افزايد: در اين زمينه يك نفر از متخلفان شناسايي شد و به تلاش براي عرضه داروهاي تقلبي اعتراف كرد.
دادسراي عمومي و انقلاب كرج با هشدار به شهروندان در مورد تهيه اقلام دارويي خارج از مراكز بهداشتي، تاكيد كرده است: تحقيقات كارشناسان اداره بهداشت حكايت از وجود «دي كلسيم» و تركيبات شيميايي ناشناخته در اين داروها دارد و مي تواند آسيب هاي جبران ناپذيري به مصرف كنندگان وارد كند.
رسيور ماهواره در كاميون حمل گوسفند
رئيس مركز فرماندهي و كنترل فرماندهي انتظامي استان زنجان از كشف ۱۳۰ دستگاه رسيور ماهواره در كابين خودرو خاور حامل گوسفند در زنجان خبر داد.
سرگرد اسماعيلي گفت: در محور «زنجان _ بيجار» ، ماموران مبارزه با جرايم اقتصادي زنجان با متوقف كردن اين خودرو ضمن بازديد مدارك آن و بررسي پشت كابين خاور كه به شكل دوجداره تعبيه شده بود، تعداد ۱۳۰ دستگاه رسيور ماهواره كشف و ضبط كردند.

تازه هاي ورزش از شهرستانها
مسابقه اسكي دانش آموزان كشور در ياسوج
ياسوج- مسابقه هاي اسكي مدارس ايران در ياسوج با قهرماني تيمهاي تهران و توابع تهران به پايان رسيد.
در اين رقابت ها كه ۱۲۰ دانش آموز نونهال، نوجوان و جوان از هشت استان مشتمل بر ۲۴ تيم حضور داشتند، نتايج زير به دست آمد:
در دسته نونهالان به ترتيب تيمهاي تهران، فارس و توابع تهران؛ در دسته نوجوانان تيم هاي توابع تهران، تهران و آذربايجان شرقي؛ و در دسته جوانان تيمهاي تهران، توابع تهران و فارس مقامهاي اول تا سوم را كسب كردند.

شماره تماس گروه اخبار شهرستانها
تلفن: ۲۲۰۱۲۷۲۱
نمابر: ۲۲۰۱۲۷۲۲
پست الكترونيك:shahrestanha@hamshahri.org

|   اجتماعي    |    ادب و هنر    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    حوادث    |
|   خارجي    |    سخنگاه    |    سياسي    |    داخلي    |    شهرستان ها    |    شهري    |
|   ورزش    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |