دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۷ - Feb 6, 2006
پاسخ رئيس  شوراي اسلامي شهر تهران به وزارت كشور
مهندس چمران: برگزاري انتخابات شوراياري قانوني است
گروه شهري: رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: تشكيل انجمن هاي شوراياري محلي در تهران مطابق نص صريح قانون است.
به گزارش همشهري، مهندس مهدي چمران ديروز در پايان دويست و نهمين جلسه علني و بدون حضور مستمع شوراي شهر در جمع خبرنگاران با اشاره به اظهارات اخير برخي مسئولان وزارت كشور در مخالفت با برگزاري انتخابات شوراياري ها گفت: ماده ۷۱ قانون شوراها به شوراي شهر اجازه چنين كاري را داده است و قبلا نيز شوراياري ها در برخي محله هاي تهران براساس همين قانون تشكيل شده است.
برفرض كه آن موقع هم اشتباه بوده راه اصلاح مشخص است، نه اين كه بگوئيم غيرقانوني است.
وي در عين حال گفت: براي تشكيل شوراياري ها تابع رأي و نظر شوراي حل اختلاف هستيم. ولي با وجود اين كه فرمانداري تهران نامه مصوبه شوراي شهر درخصوص شوراياري ها را به شوراي حل اختلاف ارسال كرده اما در آن نامه هيچ اختلافي مطرح نشده است.
وي افزود: مردم مي خواهند در محله هاي خود، معتمدين محلي رابطين خود را معرفي كنند و اين كار قانوني و درست است.
چمران گفت: تشكيل شوراياري ها از طرف خود مردم و با رأي آنان، اكنون در ۹ شهر كشور اجرا شده و يا در حال اجرا است.
رئيس شوراي شهرگفت: تاكنون ۵ آيين نامه براي تشكيل شوراياري ها در شوراي شهر تصويب شده و فرمانداري بدون هيچ اعتراضي آنها را تأييد كرده است.
چمران افزود: نبايد اين گونه تلقي شود كه برگزاري هر انتخاباتي، حكومتي است زيرا در حال حاضر انتخابات مجلس، دانش آموزي انتخابات كارگري، دانشجويي و غيره برگزار مي شود و منعي براي آن وجود ندارد.
وي افزود: اين كه آنها مي گويند انتخابات حكومتي، حكومتي است بايد گفت: هر انتخاباتي كه حكومتي نيست. انتخابات مجلس دانش آموزي را كه وزارت كشور برگزار نمي كند. انتخابات بهترين غذا و يا بهترين كودك سال و غيره كه حكومتي نيست.
چمران افزود: آنها مي گويند شوراي شهر افراد را منصوب كند ولي ما به خاطر ارزشي كه براي مردم قائليم مي گوييم مردم خودشان افراد را انتخاب كنند.
چمران گفت: در جلسه ديروز شوراي شهر لايحه دوفوريتي اخذ بهاي استفاده از خدمات شهرداري تهران در امور ساماندهي محلي و مديريت مراكز تخليه و دفع پسماندهاي ساختماني تصويب شد.
به موجب اين مصوبه شهرداري موظف است آيين نامه اجرايي امور ساماندهي حمل و مديريت مراكز تخليه و دفع ضايعات خاك و نخاله و پسماندهاي ساختماني را ظرف مدت يك ماه تدوين و براي تصويب به شوراي شهر ارائه كند.
به گفته چمران در اين جلسه همچنين دوفوريت لايحه تعيين نرخ انواع تاكسي هاي شهر تهران مطرح و يك فوريت آن به منظور بررسي بيشتر جداول قيمت ها در كميسيون هاي مربوطه تصويب شد.چمران درباره افزايش نرخ كرايه تاكسي ها نيز گفت: اين مسئله نيازمند بررسي بيشتر در كميسيون ها است ولي جداول پيشنهادي به گونه اي است كه در برخي خطوط نرخ ها ثابت و برخي مسيرها افزايش نشان مي دهد كه پس از بررسي و تصويب نهايي اعلام مي شود.
چمران همچنين گفت: در نشست روز يكشنبه شوراي شهر همچنين اعتراض فرمانداري درخصوص ۲ مصوبه ازجمله مصوبه مربوط به الزام شهرداري به تهيه و ارائه لايحه مطالعات جامع وسيع جايگاه هاي سوخت رساني و مصوبه مربوط به الزام شهرداري به تهيه و ارائه لايحه طرح ساماندهي چهار روستاي واقع در محدوده سرخه حصار مورد بررسي قرار گرفت و پاسخ لازم براي فرمانداري تهيه شد.
چمران همچنين در پاسخ به سئوالي درباره عدم تشكيل دو جلسه قبل شوراي شهر گفت: تعدادي از اعضاء درخواست مرخصي كرده بودند و برخي نيز غيبت غيرموجه داشتند.
وي درباره اظهارنظرهاي مربوط به غيرقانوني بودن جلسات فوق العاده شوراي شهر نيز گفت: از نظر حقوق بايد بررسي شود و باتوجه به اين كه براي نخستين بار اين مسئله مطرح مي شود نيازمند بررسي بيشتري است.
مصوبات شوراي شهر
در دويست و نهمين جلسه علني شوراي شهر لايحه دوفوريتي «اخذ عوارض بهاي استفاده از خدمات شهرداري تهران در امور ساماندهي حمل و مديريت مراكز تهيه و دفع پسماندهاي ساختماني» تصويب شد.
شهرداري موظف است آيين نامه اجرايي امور ساماندهي حمل و مديريت مراكز تخليه و دفع ضايعات خاك و نخاله و پسماندهاي ساختماني را ظرف يك ماه تدوين و براي تصويب به شوراي شهر ارائه كند.
شورا همچنين لايحه دوفوريتي مجوز تخصيص اعتبار لازم براي خدمات ارائه شده توسط شهرداري منطقه ۲۰ در عتبات عاليات به ميزان ۲۰۰ ميليون تومان را تصويب كرد.
در اين جلسه همچنين يك فوريت لوايح «تعيين نرخ كرايه انواع تاكسي هاي شهر تهران در سال ۸۵» ، «تعيين عوارض بر برخي از مشاغل و اماكن خاص در محدوده حريم قانوني شهر تهران» و لايحه «بازنگري و اصلاح عوارض از تابلوهاي منصوب شهر تهران» به تصويب رسيد.در اين جلسه همچنين اعتراض فرمانداري به مصوبه مربوط به الزام شهرداري به تهيه و ارائه لايحه مطالعات جامع توسعه و ساماندهي جايگاه هاي سوخت رساني شهر تهران بررسي شد.

مديرعامل سازمان سردخانه و كشتارگاه شهرداري:
هيأت هاي مذهبي از مراكز غيربهداشتي، دام تهيه نكنند
002976.jpg
002979.jpg
مديرعامل  سازمان  سردخانه  و كشتارگاه  شهرداري  تهران  از هيات هاي  مذهبي خواست  از مراكز غيربهداشتي ، دام  زنده  تهيه  نكنند.مهندس حسن  طاهري  افزود: با توجه  به  افزايش  تهيه  و ذبح  دام  در ماه  محرم  برخي  افراد سودجو دام هاي  بيمار را عرضه  مي كنند كه  سلامت  جامعه  را به  خطر مي اندازد.
وي  گفت : شهروندان  و هيات هاي  مذهبي  در تهيه  دام  زنده  بايد به  ظاهر دام ، وضع  جسماني  و محل  نگهداري  آن توجه  داشته  باشند.وي  با اشاره  به  راه اندازي  نخستين  مركز عرضه  بهداشتي  دام  زنده  در پايتخت  از شهروندان  خواست  براي  تهيه  دام  جهت  ذبح  به  اين  مركز واقع  در بزرگراه  آزادگان  مراجعه  كنند.
طاهري  با بيان  اينكه  بسياري  از بيماريهاي  دام ها كه  به  صورت  زنده  عرضه مي شود پنهان  است ، گفت : تهيه  دام  از چوب  دارها ممكن  است  از نظر بهداشتي تبعات  زيادي  براي  شهروندان  به  همراه  داشته  باشد.وي  پيش بيني  كرد در ايام  محرم  بيش  از ۵۰ هزار قرباني  در شهر تهران  صورت  بگيرد كه  بايد به  سلامت  دام ها توجه  جدي  شود.طاهري  با بيان  اينكه  شهرداري  تهران  اكنون  مشغول  احداث  چند مركز بهداشتي عرضه  دام  است ، خاطرنشان  كرد: دامپزشكان  رسمي در اين  مراكز حضور يافته  وبا معاينه  و تأييد سلامت  دام هاي  عرضه  شده  از شيوع  بيماري هاي  پنهان  دام ها جلوگيري  مي كنند.وي خاطرنشان كرد دومين مركز عرضه بهداشتي دام به زودي در منطقه ۱۵ تهران افتتاح و مورد بهره برداري قرار مي گيرد.

مجوز ايمني براي تكايا و مساجد
002988.jpg
مهر: بر اساس تدوين طرح كارشناسي سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران جهت ارايه و تصويب در شوراي شهر، از سال آينده برگزاركنندگان هيأتهاي عزاداري موظف به دريافت مجوز ايمني خواهند بود.
دكتر ابراهيمي معاون سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران با اشاره به طرحي كه براي تضمين ايمني تكايا و مساجد در برگزاري مراسم عزاداري تهيه شده است، گفت: پس از وقوع آتش سوزي سال گذشته در مسجد ارگ، طرحي در جهت تضمين هرچه بيشتر ايمني در اين اماكن تهيه شد كه به صورت توصيه به برگزاركنندگان اين مراسم ابلاغ شده است.

افسران باتجربه در شهر
002982.jpg
مديريت و فرماندهي عمليات ترافيكي كلان شهرهاي كشور بر عهده افسران باتجربه و آشنا به حمل و نقل و ترافيك است.سردار محمد رويانيان در خصوص انتقاد افرادي كه معتقدند كنترل ترافيك كلان شهر هاي كشور را افسران بي تجربه اي بر عهده گرفته اند كه به تازگي از پشت ميزهاي دانشگاه بيرون آمده اند و در اين زمينه هيچ تجربه اي ندارند تاكيد كرد: مديريت و عمليات ترافيكي سراسر كشور بر عهده فرماندهان و افسران با تجربه ترافيكي است.وي خاطرنشان ساخت: افسراني كه در توليد تفكر و كنترل شهرها دخيل هستند از ميان زبده ترين مديران انتخاب شده و حتي طرح ها و اختراعاتشان به ثبت رسيده است و ماموران جواني كه در معابر مختلف ديده مي شوند در واقع مسئولان اجرايي اين امر هستند.

دارت هوشمند در تعقيب رانندگان
002985.jpg
ايسنا: با بهره گيري از فن آوري جديد دارت هاي هوشمند به زودي تعقيب و گريز رانندگان خلافكار در بزرگراه هاي آمريكا پايان خواهد يافت. پليس لس آنجلس اين فن آوري جديد را سلاحي مخفي عنوان كرده  كه مي توان به وسيله آن رانندگان متخلفي را كه در بزرگراه ها با سرعت هاي بالا حركت مي كنند متوقف كرده و هم چنين شرايطي را فراهم آورد تا به وسيله آن از تعقيب و گريزهاي بي دليل اجتناب كرد. قرار است به زودي پليس لس آنجلس از دارت هاي كوچك پر از هوا كه داراي ابعادي همچون توپ بيس بال هستند استفاده كند، بدين ترتيب اين دارت هاي مجهز به سيستم موقعيت ياب جهاني (GPS) از سوي نيروهاي پليس به سوي خودروهاي خلاف كار پرتاب شده و به راحتي به بدنه آنها خواهد چسبيد.

سال آينده در تهران برگزار مي  شود :
همايش چشم  انداز ۲۰ساله تهران
ايسنا: مشاور طرح تدوين چشم انداز ۲۰ ساله تهران گفت: تهران سال آينده صاحب چشم انداز ۲۰ ساله مي شود.
ملكي فر، رئيس انديشكده صنعت و فناوري با اشاره به اين كه شوراي اسلامي شهر تهران از سال ۸۳ پيرو ابلاغ چشم انداز ۲۰ ساله كشور، تدوين چشم انداز ۲۰ ساله تهران را در دستور كار قرار داده است، افزود: چشم انداز و جهت گيريهاي استراتژيك توسعه تهران در افق ۱۴۰۴ با استفاده از پيشرفته ترين روش هاي آينده پژوهشي و طرح ريزي بلندمدت از سال گذشته تاكنون در حال تدوين است.
وي با بيان اين كه چشم انداز تهران بر پايه رويكرد شهروندمداري تدوين مي شود، افزود: يكي از دغدغه هاي شوراي شهر، تضمين فضاي مناسب براي مشاركت همه شهروندان اعم از نخبگان، صاحبنظران، مديران اجرايي و كارشناسان شركت ها، سازمانها و نهادهاي دست اندركار توسعه تهران در فرايند تدوين چشم انداز تهران است.
وي گفت: بر همين اساس چشم انداز تهران بر پايه ۸ محور مديريت شهري، اقتصاد شهري، امنيت شهري، محيط زيست، حمل و نقل، بافت شهري، زيرساختهاي شهري و امور فرهنگي، اجتماعي تدوين مي شود و تلاش شوراي شهر اجتناب از نگاههاي يكجانبه و بخشي نگري به آينده تهران است.
رئيس انديشكده صنعت و فناوري تصريح كرد: گام نخست چشم انداز ۲۰ ساله تهران به بررسي برنامه هاي بلندمدت شركتها، سازمانها و نهادهاي دست اندركار توسعه تهران اختصاص دارد كه در اين راستا بيش از ۷۰ سازمان و نهادهاي مختلف در سطوح ملي و شهري شناسايي شده و مطالعه برنامه ها و استراتژي هاي بلندمدت آنان به منظور پرهيز از هر گونه دوباره كاري در حال انجام است.
به گفته وي همايش ملي تهران ۱۴۰۴ با هدف نقد و بررسي نسخه اوليه چشم انداز تهران در بهار سال آينده برگزار مي شود.

پيمانكاران غيرمتخصص بخش خصوصي
به آثار تاريخي آسيب مي زنند
گروه علمي و فرهنگي: كارشناس حفظ و احياي اداره ميراث فرهنگي و گردشگري استان سيستان و بلوچستان، گفت: افرادي كه از بخش خصوصي براي مرمت «قلعه ناصري» و «باغ خالصه» به كار گرفته شده اند، به جاي مرمت، به اين بخش هاي تاريخي آسيب مي زنند.محمدعلي جنتي فر در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به اين كه كارشناسان اداره ميراث فرهنگي و گردشگري استان مي توانستند مرمت قلعه ناصري و باغ خالصه بم پور را انجام دهند، افزود: پيمانكارهايي كه در اين بناهاي تاريخي فعاليت مي كنند غيرمتخصصند و به بناها آسيب مي رسانند؛ درحالي كه بم پور پروژه  دارد و كارهاي آن بايد از طريق پروژه انجام شود.وي ادامه داد: پيمانكارهاي قلعه ناصري، ديوارهاي حصار قلعه را ضخيم كرده و كف ورودي آن را بالا آورده اند كه اين كار، سبب شده است تا سطح جديد از كف تاريخي و اصلي بنا بالاتر بيايد.

مسابقه كاريكاتور«هولوكاست »
002973.jpg
روزنامه همشهري با مشاركت خانه كاريكاتور ايران برگزار مي كند.
فراخوان مسابقه بين المللي كاريكاتور «هولوكاست»
فردا در روزنامه همشهري منتشر خواهد شد.
labkhand@hamshahri.org

شيوه جمع آوري زباله در تهران تغيير مي كند
گروه شهري:با اضافه شدن ۲۵۰ دستگاه ماشين مكانيزه جمع آوري زباله و ۲۰۰ دستگاه ماشين رفت و روب، سيستم جمع آوري زباله و رفت و روب در شهر تهران از شيوه سنتي به مكانيزه تغيير مي كند.
مهندس مصطفي سليمي مدير عامل سازمان خدمات موتوري شهرداري گفت: در حال حاضر ۵۰ دستگاه ماشين مكانيزه جمع آوري زباله و حدود ۸۰ دستگاه ماشين مكانيزه رفت و روب در سطح مناطق ۲۲گانه تهران فعال هستند.
مدير عامل سازمان خدمات موتوري افزود: با مكانيزه شدن سيستم، جمع آوري زباله و رفت و روب در شهر تهران به شيوه سنتي منسوخ مي شود و اين كار بدون دخالت مستقيم انسان انجام خواهد شد.وي با اشاره به آغاز جمع آوري مكانيزه زباله در برخي مناطق شهر تهران گفت: با تاكيد شهردار تهران تا پايان سال ۸۵ در سرتاسر تهران زباله هاي شهري به صورت مكانيزه جمع آوري مي شود.سليمي در مورد مشاركت بخش خصوصي براي جمع آوري زباله سطح شهر گفت: تمامي افراد حقيقي و حقوقي كه توان انجام اين كار را داشته باشند مي توانند در مناقصه هاي شهرداري شركت كنند.وي به برگزاري پنج مناقصه براي جذب پيمانكاران خصوصي در ماههاي گذشته اشاره كرد و گفت: تاكنون پيمانكاران خوبي شناسايي شده و اميدواريم در ادامه نيز با شناسايي شركت هاي توانمند، مشاركت بخش خصوصي را كه در حال حاضر به شيوه سنتي انجام مي شود مطابق با استانداردهاي روز كنيم.سليمي افزود: پيمانكاراني كه قصد دارند در اين طرح مشاركت كنند بايد مجهز به ماشين آلات و دستگاههاي پيشرفته جمع  آوري زباله و رفت و روب خيابان باشند.به گفته مدير عامل سازمان خدمات موتوري، بخش خصوصي به دليل مديريت هزينه بهينه بسيار كارآمدتر از بخش دولتي مي تواند عمل كند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |