دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۷ - Feb 6, 2006
آماده باش سراسري در بنگلادش
در آستانه تظاهرات مخالفان
به دنبال تظاهرات هزاران تن از فعالان سياسي اپوزيسيون بنگلادش در شهر داكا كه با هدف سرنگوني دولت برگزار شد، نيروهاي پليس و ارتش اين كشور به حالت آماده باش فوق العاده در آمدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، مقامات محلي پليس داكا اعلام كردند: نزديك به ۸۳۱ تن در پايتخت دستگير شدند. بدين ترتيب شمار فعالان سياسي دستگير شده از آغاز راهپيمايي هاي اعتراض آميز اتحاديه ي عوامي، حزب اپوزيسيون اصلي بنگلادش، با احتساب دستگيري هاي شنبه شب به دو هزار تن رسيد. در همين حال، برخي منابع اتحاديه ي عوامي اعلام كردند كه راهپيمايان گروه هاي اپوزيسيون پس از سفر سه روزه ي خود به اقصي نقاط بنگلادش، در نهايت وارد حومه ي شهر داكا شده و تجمعي را تشكيل دادند.
عبدالقيوم، رييس پليس ملي بنگلادش اعلام كرد، مقامات اين كشور در راستاي پيشگيري از وقوع خشونت، تدابير امنيتي را به شدت افزايش داده اند.
پليس شهر داكا نيز اعلام داشت، نزديك به ۱۰ هزار افسر پليس به همراه نيروهاي لشكر واكنش سريع بنگلادش و همچنين نيروهاي شبه نظامي در پايتخت به خدمت گرفته شده اند.
قرار است، شيخ حسينا واجد رهبر اتحاديه ي عوامي، به سخنراني براي تظاهرات كنندگان بپردازد.

دوپارگي در غرب بر سر اهانت به پيامبر اسلام (ص)
002946.jpg
ماجراي اهانت روزنامه هاي اروپايي به ساحت پيامبر اسلام (ص) ديروز نيز در شمار خبرسازترين تحولات جهان بود. اين ماجرا جهان غرب را به دو پاره هوادار و مخالف روزنامه هاي هتاك تبديل كرده است. تشكل ها و شهروندان اسلامي كشورهاي غربي و برخي شخصيت ها و رسانه هاي غربي در زمره منتقدان روزنامه هاي غربي بودند و در مقابل، اتحاديه اروپا به انتقاد از مسلمانان و حمايت از روزنامه هاي هتاك برخاست.
اعتراض مسلمانان آمريكا
بي احترامي به پيامبر اسلام (ص) از سوي برخي روزنامه نگاران اروپايي كه خشم مسلمانان جهان را برانگيخته است، از سوي مسلمانان آمريكا و برخي از شبكه هاي خبري در آمريكا محكوم شد.
نعيم بيگ، سرپرست روابط عمومي حوزه ي اسلامي  آمريكاي شمالي در گفت وگو با خبرنگار ايسنا در اكلاهما، با اشاره به توهين روزنامه نگاران غربي به ساحت مقدس پيامبر اكرم (ص) در دانمارك و ديگر كشورهاي غربي، ضمن محكوم كردن چنين تصاوير توهين آميزي گفت: اسلام هيچ گاه مخالف آزادي بيان نبوده و نيست؛ اما اين آزادي بيان به معناي اهانت به مذاهب و پيروان آنان نيست.
نعيم بيگ در اين خصوص افزود: هيچ كدام از پيامبران الهي نبايد مورد اهانت قرار بگيرند كه اهانت به آنان، اهانت به پيروانشان است. امروز ميليون ها مسلمان در سراسر دنيا مورد توهين واقع شده اند و اين قابل قبول نيست. نعيم بيگ تاكيد كرد: ما مسلمانان به هيچكدام از رهبران، مقدسات و كتب ديني بي احترامي  نكرده و نمي كنيم و متقابلا احترام به مقدسات مان را از ديگران خواستاريم. وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا تاكنون تدابير حقوقي در خصوص پيشگيري از اهانت به مقدسات اسلامي در آمريكا در نظر گرفته شده است يا خير، گفت: مسئولان ما درصددند تا راهكاري حقوقي در اين خصوص تدبير كنند.
موضع مركز اسلامي انگليس
مركز اسلامي انگليس ديروز هم صدا با مسلمانان سراسر جهان انتشار كاريكاتورهاي اهانت آميز به مقدسات اسلامي  را محكوم كرد.
به گزارش ايرنا اين مركز كه در لندن قرار دارد، در بيانيه اي اعلام كرد: بدين وسيله انزجار خود را از اين اقدام توهين آميز كه بيانگر نگرش خودخواهانه و شيطاني و غيرمسئولانه مرتكبين آن است، اعلام و آن را به شدت محكوم مي كنيم.
مركز اسلامي  انگليس با اشاره به اينكه چاپ اين تصاوير موهن با ادعاي واهي آزادي بيان و نشر موجب بي احترامي  به عقايد بيش از يك ميليارد مسلمان جهان شده، افزود: هيچكس حق ندارد به بهانه سست و بي پايه آزادي بيان، مقدسات و معتقدات ديگران را مورد استهزا قرار دهد و آزردگي و ناراحتي ديگر انسانها را فراهم آورد.
اگر بنا باشد هر كس به خود اجازه دهد به راحتي مقدسات ديگران را به استهزاء بگيرد، نتيجه اي جز هرج و مرج و از بين رفتن زمينه هاي گفت وگو بين انسانها و فرهنگ ها در پي نخواهد داشت.
در اين بيانيه با رد مضامين موهن در كاريكاتورهاي مذكور تأكيد شده است: دين مقدس اسلام همه را به احترام به پيامبران الهي و اطاعت از آنان فراخوانده است.
اسلام دين محبت، مساوات، عدالت، دين صلح و همزيستي سالم بين همه انسانهاست.
مركز اسلامي انگليس با اشاره به اقدام نشريه دانماركي يولندز پوستن در انتشار كاريكاتورهاي موهن از پيامبر اسلام (ص) همچنين از چاپ مجدد اين تصاوير در برخي نشريات كشورهاي آلمان، فرانسه و اسپانيا اظهار تاسف كرد.
در اطلاعيه اين مركز آمده است: از كساني كه با رفتارهاي خود موجبات برانگيختن فتنه و درگيري ميان ملتها و پيروان اديان مي شوند، بايد پرسيد چه انگيزه اي از اين اقدامات خود دارند.
تظاهرات چپگرايان دانمارك
عليه اقدامات ضداسلامي راست هاي افراطي
به دنبال تظاهرات طرفداران گروههاي چپ دانمارك برضد راستگراهاي افراطي و نظرات ضداسلامي  و ناسيوناليستي آنان، پليس اين كشور عصر شنبه حدود ي ۱۰۰تا ۱۵۰نفر از تظاهركنندگان را دستگير كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از كپنهاگ، گروه هاي چپگراي دانمارك در منطقه هيلرويد در شمال غرب كپنهاگ، تظاهراتي را در اعتراض به واكنش راستگرايان افراطي به جنجال مربوط به تصاوير توهين آميز كه در دانمارك منتشر شده است، برگزار كردند.
سخنگوي پليس كپنهاگ در گفت وگويي خاطرنشان كرد: طرفداران گروههاي چپ اقدام به پرتاب اشيايي به سوي پليس دانمارك كردند كه در پي آن، بين ۱۰۰تا ۱۵۰نفر از آنان دستگير شدند.
به گفته پليس دانمارك، صدها تن از جوانان كه اغلب لباس سياه به تن داشتند، پيش از اجتماع در نزديكي ايستگاه قطار هيلرويد شعار مي دادند، مبارزه ادامه دارد و نازي ها بايد له شوند.
اتحاديه اروپا اعتراضات ضد اروپايي مسلمانان را محكوم كرد
رئيس اتريشي اتحاديه اروپا شنبه شب آنچه را كه «موج حملات و تهديدات عليه شهروندان و اموال اروپا» خواند، محكوم كرد.
در بيانيه اي كه توسط «اورسولا پلاسنيك» وزير امور خارجه اتريش انتشار يافت خاطرنشان شده است كه دفاتر اتحاديه اروپا و اعضاي اين اتحاديه در اراضي فلسطيني و دمشق مورد حمله قرار گرفته است.
در اين بيانيه آمده است: «چنين اقداماتي بهيچوجه قانوني نبوده و كاملا غيرقابل قبول است. رئيس اتحاديه اروپا درخواست مي كند كه تمام مقامات ذيربط اقدامات لازم را براي تضمين امنيت شهروندان و اموال اروپا به عمل آورند.»
در بيانيه اتحاديه اروپا مصرانه از تمام طرفهاي ذيربط خواسته شده است خويشتنداري نشان دهند و از اعمال خشونت بيشتر خودداري كنند.
مسلمانان سراسر جهان اعتراضات خود را عليه چاپ كاريكاتورهاي موهن در روزنامه هاي اروپايي تشديد كرده اند. دولتهاي اروپايي از عذرخواهي بابت توهين به پيامبر اسلام خودداري كرده اند و تاكيد دارند كه اين موضوع در راستاي آزادي مطبوعات است.
واشنگتن حمله به سفارت هاي دانمارك و نروژ را در دمشق
محكوم كرد
كاخ سفيد حمله تظاهركنندگان خشمگين سوري به سفارتخانه هاي دانمارك و نروژ در دمشق را كه در اعتراض به انتشار تصاوير توهين آميز به حضرت محمد(ص) در روزنامه هاي اين دو كشور صورت گرفت، به شدت محكوم كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از كرافورد، اسكات مك للان سخنگوي كاخ سفيد به سوريه هشدار داد كه مسئوليت حمايت از نمايندگي هاي كشورهاي خارجي در دمشق را بر عهده دارد.
سخنگوي كاخ سفيد با انتشار بيانيه اي در كرافورد، همبستگي آمريكا با متحدان اروپايي اش را اعلام كرد و در عين حال خواستار گفت وگوي سازنده و صلح آميز با رعايت اصل احترام به همه اعتقادات مذهبي شد.تظاهركنندگان خشمگين در سوريه روز شنبه با تظاهرات در مقابل سفارت هاي دانمارك و نروژ اين سفارتخانه ها را آتش زدند.
مك للان در ادامه بيانيه خود افزود: قابل توجيه نيست كه سوريه از سفارتخانه هاي دانمارك و نروژ با توجه به آنكه خود مي دانست چنين اتفاقي خواهد افتاد محافظت نكند.
وي افزود: وزارت امور خارجه آمريكا به طور اكيد از سوريه مي خواهد كه بايد سفارتخانه ها را در برابر حملات محافظت و امنيت جاني اتباع خارجي را در اين كشور تامين كند.

يادداشت
اهانت به مقدسات اسلامي؛
چه كسي سود مي برد؟
وحيدرضا نعيمي
روزهاي اخير بسياري كشورهاي جهان به خصوص كشورهاي اسلامي شاهد اعتراض گسترده به استهزا پيامبرگرامي اسلام در برخي مطبوعات اروپايي بوده اند. اين اعتراض ها در بيروت و دمشق نمود چشمگيرتري داشت كه طي آن سفارت دانمارك در اين دو پايتخت به آتش كشيده شد. به علاوه، كالاهاي دانماركي و نروژي در شماري از كشورهاي اسلامي تحريم شده است. اين نخستين بار نيست كه در اروپا نسبت به مقدسات اسلامي اهانت صورت مي گيرد و همواره مسلمانان واكنش هاي تند و دامنه داري از خود نشان داده اند. پس علت تكرار رخدادهايي از اين دست چيست و چه كساني از آن سود مي برند؟
ماجرا از آنجا شروع شد كه حدود پنج ماه پيش (در ماه سپتامبر) يك رشته كاريكاتور شامل ۱۲ كارتون در يكي از نشريات دانمارك درج شد كه در آن پيامبرمكرم اسلام به استهزا گرفته شده بود. آنگاه در ماه دسامبر اين كاريكاتورها در نشرياتي در نروژ، سوئد و اين اواخر در فرانسه مجدداً چاپ شدند.
به نظر مي رسد رخداد و تكرار اهانت به مقدسات اسلامي كه طبعا باعث جريحه دار شدن احساسات و واكنش مسلمانان مي شود، نمي تواند تصادفي و صرفا با اتكا به « آزادي بيان »صورت گرفته باشد. آگاهي از وضعيت مسلمانان در اروپا و مواضع اروپا نسبت به برخي مسائل جهان اسلام مي تواند به درك برخي علل احتمالي پشت اين حوادث كمك كند.
شمار ساكنان مسلمان اروپا ۱۵ تا ۲۰ ميليون نفر برآورد مي شود. بيشتر آنان را افرادي تشكيل مي دهند كه پس از جنگ جهاني دوم و درپي نياز اروپا به نيروي كار براي بازسازي اين قاره روي ويرانه هاي جنگ به اين كشور مهاجرت كردند. اكنون مسلمانان چهار تا پنج درصد جمعيت اروپا را دربرمي گيرند و برآوردها نشان مي دهد تا حدود ۲۰ سال ديگر اين نسبت دو برابر مي شود. در اين بين فرانسه با حدود چهار ميليون جمعيت مسلمان (۷ تا ۱۰ درصد جمعيت) بيشترين آمار مسلمانان اين قاره را دارد. در رده هاي بعدي، هلند، آلمان، دانمارك، سوئد، انگليس و ايتاليا قرار دارند. اين در حالي است كه مسلمانان آمريكا فقط حدود ۳ ميليون نفر هستند، يعني كمتر از دو درصد جمعيت اين كشور.
به رغم حضور فعال و گسترده مسلمانان در عرصه اقتصادي اروپا پس از جنگ جهاني دوم، آنان تا حد زيادي از سهم اجتماعي متناسب با آن محروم مانده اند. به عبارت ديگر، مسلمانان عمدتا در حاشيه جوامع اروپايي قرار گرفته اند. ژيل كپل اسلام شناس فرانسوي در اين مورد مي گويد: نه خون مسلمانان شمال آفريقا كه در دو جنگ جهاني براي فرانسه جنگيدند و نه عرق كارگران مسلمان كه پس از جنگ جهاني دوم براي بازسازي فرانسه و اروپا كوشيدند، هيچكدام نتوانست آنان را در زمره شهروندان عادي اين كشورها قرار دهد. ازاين رو، روابط مسلمانان در جوامع اروپايي با تنش هايي همراه بوده است، هرچند كه مقامات اين كشورها مدعي اند براي رفع تبعيض عليه مسلمانان تلاش مي كنند.
با اين حال، اقدامات دولتهاي اروپايي در برخورد با مسلمانان گاه آشكارا خطا بوده است، ازجمله تلاش براي منع حجاب. گروهي از كارشناسان معتقدند كوشش اروپا براي تغيير جنبه هايي از زندگي مسلمانان متأثر از فشار آمريكاست كه اروپا را متهم مي كند زمينه تندروي و راديكال شدن مسلمانان را در اين قاره فراهم آورده است. نظريه پردازاني مانند فوكويوما به اروپا گوشزد مي كنند افرادي مانند محمد عطا (سردسته ربايندگان هواپيما در ۱۱ سپتامبر) در اروپا گرايش افراطي پيدا كردند، چون از هويت مشخصي برخوردار نبودند. برناردلوئيس نيز در گفت وگويي با نشريه آلماني دي ولت چنين اظهار نظر كرد كه ظرف يك قرن، جمعيت اروپا اكثرا مسلمان خواهد بود.
از سوي ديگربرنارد لوئيس معتقد است علت موضع گيري متفاوت اروپا -نسبت به آمريكا _ در قبال مسئله فلسطين و كلا مسلمانان اين است كه هم اروپا و هم مسلمانان كه زماني قدرت هاي جهاني بودند، اكنون با هم همدردي مي كنند چون هر دو مقهور قدرت آمريكا شده اند. بديهي است اسرائيل نيز به همين علت با اروپا اختلاف موضع چشمگيري دارد و از هيچ اقدامي براي تغيير ديدگاه اروپا و اروپاييان در اين زمينه فروگذار نمي كند.
در همين راستا، اهانت به مقدسات اسلامي در برخي نشريات اروپا قابل تفسير است و معنا پيدا مي كند.
بعيد به نظر مي رسد تيرگي روابط بين اروپا و كشورهاي اسلامي نفعي براي اروپا داشته باشد. درخلال مدتي كه از انتشار خبر اين ماجرا مي گذرد، شركت هاي اروپايي در نتيجه تحريم كالاهاي خود در شماري از كشورهاي اسلامي متحمل زيان فراواني شده اند. افزون بر اين مقامات اروپا از برانگيخته شدن جمعيت خشمگين مسلمان كشورهاي خود هم سودي نخواهند برد، هرچند كه ناچارند ضمن عذرخواهي از مسلمانان آزرده خاطر، بگويند اين نشريات خصوصي هستند و دولت نمي تواند فشاري بر آنها وارد كند و اين نشريات از حق آزادي بيان خود استفاده كرده اند. مسلمانان هم كه درنتيجه اين اقدامات احساسات شان جريحه دار شده است، نمي توانند منتفع اين غائله محسوب شوند. ازاين رو، شايد بتوان انگشت اتهام را به سوي كساني گرفت كه با خرسندي نظاره گر كارزار جاري هستند كه نتيجه اي جز بدبيني هرچه بيشتر كشورهاي اروپايي و كشورهاي اسلامي به يكديگر ندارد. چنين وضعي طبعا مي تواند مطلوب تفكري باشد كه هدف اصلي جنگ با تروريسم را به اصطلاح راديكاليسم اسلامي اعلام كرده و مي كوشد افكار عمومي مناطق مختلف جهان را ضدمسلمان به حركت درآورد و از آنان وجهه اي خشونت بار جلوه دهد. اين تفكري است كه از آن  سوي اقيانوس اطلس سرچشمه گرفته و در تل آويو پرورده شده است. آمريكايي ها خود به خوبي حساسيت مقدسات اسلامي را مي فهمند. سي ان ان روز جمعه اعلام كرد به دليل احترام به اسلام، از پخش اين كاريكاتورها خودداري مي كند. سي بي اس نيز يك روز قبل چنين توجيهي را يادآوري كرد. آسوشيتدپرس و نشريات آمريكايي هم اين نكته را گوشزد كرده اند.
به نظر مي رسد زمان آن فرارسيده است كه اتحاديه اروپا يك بار و براي هميشه با يك تصميم معقول، ضمن فيصله معضل جاري، زمينه تكرار رخدادهايي از اين دست را در آينده از بين ببرد. اين به نفع مسلمانان و اروپاست.

پس از يك هفته تعويق
نخست وزير عراق امروز معرفي مي شود
002955.jpg
گروه سياسي خارجي: ائتلاف يكپارچه شيعيان عراق به عنوان بزرگترين گروه پارلمان اين كشور امروز نامزد خود براي تصدي پست نخست وزيري اين كشور را معرفي مي كند.
عباس البياتي عضو ائتلاف با اعلام اين خبر گفت امروز آخرين روز براي اين ائتلاف جهت معرفي نامزد نخست وزيري است. تاكنون از عادل عبدالمهدي و ابراهيم جعفري به عنوان دو گزينه اصلي تصدي پست نخست وزيري عراق نام برده مي شود. قرار بود نخست وزير عراق هفته گذشته معرفي شود اما به علت اختلاف بر سر شخصيت مطلوب، اين كار به تعويق افتاد.
در همين حال تيم بين المللي ناظر بر نتايج انتخابات عراق در گزارش خود كميسيون انتخابات و سيستم هاي امنيتي اين كشور را به انجام اشتباهاتي در انتخابات پارلماني آذر ماه عراق متهم كرد. در گزارش مذكور آمده است: كميسيون عالي مستقل انتخابات عراق در قبال تقلب ها و اقدامات مغاير قانوني كه از سوي اعضاي اين كميسيون و سيستم هاي امنيتي دولت صورت مي گرفت، بي توجه بود. اين گزارش مي افزايد: اعضاي اين كميسيون و سيستم هاي امنيتي عراق در زمان انتخابات دست به اقداماتي مشكوك و غيرقانوني زدند و نسبت به تعهدات خود پايبند نبوده اند.
از سوي ديگر فلافر العاني سخنگوي رسمي جبهه توافق عراق انجام هرگونه مذاكرات رسمي را بين اين جبهه با فهرست ائتلاف يكپارچه شيعيان و فهرست كردها رد كرد. وي گفت: مذاكرات تا قبل از اعلام رسمي و تأييد شده نتايج انتخابات برگزار نمي شود. فلافر به روزنامه الخليج گفت: دو عامل موجب به تعليق درآمدن مذاكرات رسمي بين گروه هاي عراقي شده است كه يكي از اين عوامل عدم اعلام نتايج نخست وزيري از سوي ائتلاف شيعيان و ديگري عدم اعلام نتايج تأييد شده كميته عالي برگزاري انتخابات عراق است. وي تأكيد كرد هم اكنون مذاكرات به صورت غيررسمي ادامه دارد.

اشغال كنسولگري دانمارك در بيروت
002949.jpg
بيروت _ ايرنا: شمار مجروحان  درگيري  ديروز ميان  تظاهركنندگان  معترض  و نيروهاي ارتش  و انتظامي لبنان  در منطقه ي  مسيحي نشين  اشرفيه  در شرق  بيروت  پايتخت اين  كشور به  ۳۰ نفر افزايش  يافت .
منابع  پليس  و ارتش  لبنان  اعلام  كرد كه  شماري  ازتظاهركنندگان  معترض  به  اقدام  توهين آميز برخي  روزنامه هاي  غربي  به  ساحت پيامبر اسلام  (ص ) با نيروي  انتظامي و ارتش  اين  كشور در منطقه   تباريس اشرفيه  در شرق  بيروت  درگير شدند.
بر اساس  اين  گزارش  در اين  درگيري  دست  كم  ۳۰ نفر از تظاهركنندگان  و نيزنيروهاي  پليس  لبنان  زخمي كه  براي  درمان  به  بيمارستان هاي  بيروت  منتقل شدند.
معترضان  همچنين  بيش  از هفت  دستگاه  خودرو نظامي را منهدم  كردند و به  بيش از صد دستگاه  خودرو متعلق  به  شهروندان  لبنان  آسيب  رساندند.
تظاهركنندگان  با اشغال  ساختمان  كنسولگري  دانمارك  در شرق  بيروت  آن را به آتش  كشيدند كه  دود ناشي  از آن آسمان  منطقه  را فرا گرفته  است .
آنان  اموال  و اوراق  داخل  ساختمان  كنسولگري  را از پنجره هاي  آن به  بيرون پرتاب  كردند.
نيروهاي  پليس  براي  متفرق  كردن  تظاهركنندگان  از ماشين هاي  آب پاش ، گازاشك آور، گلوله هاي  پلاستيكي  استفاده  و اقدام  به  تيراندازي  هوايي  كردند.
شماري  از معترضان  شيشه هاي  ساختمان  كليساي  مارمارون  نزديك  كنسولگري دانمارك  را شكستند و به  طرف  آن سنگ  پرتاب  كردند.
فواد سنيوره  نخست  وزير لبنان  با محكوم  كردن  اقدام  تظاهركنندگان  اظهارداشت : دست هايي  در كار است  تا در لبنان  فتنه  ايجاد شود و شماري  ازخرابكاران  در ميان  صفوف  تظاهركنندگان  رخنه  كرده اند.
وي  هدف  اين  افراد را ناامن  و بي ثبات  كردن  لبنان  خواند و افزود: آنان براي  محكوم  كردن  اقدام  توهين آميز روزنامه هاي  غربي  در تظاهرات  بيروت  شركت نكرده اند بلكه  انگيزه   خرابكاري  دارند.
سنيوره  تظاهركنندگان  را به  حفظ آرامش  دعوت  و تأكيد كرد تعرض  به  امنيت لبنان  و مراكز، دارايي ها و شهروندان  اين  كشور قابل  قبول  و قابل  توجيه نيست .
نبيه  بري  رئيس  مجلس  لبنان  نيز تعرض  به  كليساي  مارمارون  را محكوم  كرد وگفت : اين  گونه  اعمال  با روح  اسلام  و منطق  پيامبر بزرگوارمان  حضرت  محمد (ص )بيگانه  است .تظاهرات  امروز بيروت  به  دعوت  جماعت  اسلامي و دارالفتواي  لبنان  برگزار شد و هزاران  نفر از شمال  و جنوب  اين  كشور خود را براي  شركت  در آن به  پايتخت اين  كشور رساندند.
مسلمانان شهر وين اقدام موهن روزنامه دانماركي را محكوم كردند
وين _ ايرنا: هزاران  تن  از مسلمانان  ساكن  شهر وين ، پايتخت  اتريش ، ظهر يكشنبه  دراعتراض  به  چاپ  كاريكاتورهاي  توهين آميز به  ساحت  مقدس  پيامبر اسلام  (ص )مقابل  دفتر صدراعظمي اتريش  تجمع  كردند.در مراسم  ديروز كه  با حضور انبوه  مسلمان  شيعه  و سني  برگزار شد، تجمع كنندگان  اهانت  به  مقدسات  اسلام  را محكوم  كردند.
همچنين  در اين  تجمع  اعتراض  آميز، حاضران  ضمن  سردادن  شعار لااله الاالله تأكيد كردند كه  چنين  اقداماتي  مترادف  با آزادي  بيان  نيست .

چاوز مبارزات انتخاباتي خود را با انتقاد از بوش آغاز كرد
ايرنا: هوگو چاوز رئيس  جمهوري  ونزوئلا مبارزات  انتخاباتي  خود را با انتقاد شديد از سياست هاي  جنگ طلبانه  دولت  جرج  بوش ، رئيس جمهوري  آمريكا آغاز كرد.به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از كاراكاس ، چاوز روز شنبه به وقت محلي خطاب  به  هزاران  هوادار خود كه  در حمايت  از انتخاب  مجدد وي  گرد آمده  بودند، گفت : بيائيد امپرياليسم  را شكست  دهيم  و اين  امپراطوري  خطرناك  كه  تمامي جهان  را تهديد مي كند، براندازيم .چاوز افزود: اين  مسئوليت  ما و ساير كشورهاي  قاره  آمريكا و گروه هاي  ترقي خواه  در ايالات  متحده  آمريكاست  كه  اين  امر را تحقق  بخشيم .
رئيس  جمهوري  ونزوئلا گفت : ما عليه  قدرتمندترين ، غيراخلاقي ترين ، عيبجوترين  و خونبارترين  امپراطوري  در طول  تاريخ  كه  دشمن  واقعي  ماست ، بپاخاسته ايم .چاوز همچنين  گفت : آمريكاي  امپرياليست  هيتلر را به  قدرت  رساند و صدام  را به  گونه اي  مسلح  كرد كه  بتواند به  انقلاب  اسلامي ايران  حمله  كند، بن لادن  را نيز مسلح  كرد و ديكتاتورهاي  معروفي  را نيز قادر ساخت  تا در طول يكصد سال  گذشته ، ملت هاي  آمريكاي  لاتين  را مورد تهاجم  قرار دهند.

حماس براي تشكيل دولت فلسطين آماده شد
نخستين نشست پارلمان جديد فلسطين ۲۷ بهمن برگزار مي شود
002943.jpg
گروه سياسي خارجي: جنبش حماس با اعلام اين كه آماده است هرچه زودتر دولت و زمام امور فلسطين را برعهده بگيرد، تأكيد كرد كه نخستين نشست پارلمان فلسطين ۲۷ بهمن برگزار مي شود.خليل ابوليلا مسئول روابط بين الملل حماس گفت: ما نخست وزير و تمام اعضاي دولت جديد فلسطين را انتخاب كرده ايم و منتظريم تا با فرمان رسمي محمود ،كار دولت خود را آغاز كنيم.
ابو ليلا در اين مصاحبه همچنين اعتراف كرد كه مذاكرات حماس با ديگر گروه ها براي تشكيل دولت با شكست مواجه شده است. وي همچنين در اين مصاحبه ضمن تكذيب خبر درخواست مصر از حماس براي به رسميت شناختن اسرائيل گفت: به رسميت نشناختن اسرائيل يكي از اصول ثابت ما مي باشد و ما به هيچ وجه موجوديت اسرائيل را به رسميت نخواهيم شناخت.در همين حال اسماعيل هنيه از رهبران حماس پس از ديدار با محمود عباس گفت: ما با ابومازن براي برگزاري نخستين نشست پارلمان در روز ۱۶ فوريه (۲۷ بهمن) به توافق رسيديم.
وي همچنين برخلاف اظهارات ابوليلا در خصوص مخالفت جنبش فتح در پيوستن به كابينه گفت: اين امر تنها در خبرها مطرح شده است. هنيه همچنين از مذاكره با احمد سعادت دبيركل جبهه خلق براي آزادي فلسطين و استقبال جبهه مذكور از مشاركت سياسي با حماس خبر داد. سامي ابوزهري سخنگوي حماس نيز اعلام كرد درباره نتايج انتخابات و تشكيلات دولت جديد تاكنون هيچ تصميمي اتخاذ نشده است.

تل آويو اموال بلوكه شده فلسطينيان را آزاد كرد
شبكه تلويزيوني الجزيره در خبري كوتاه اعلام كرد: اسرائيل اموال بلوكه شده فلسطينيان را آزاد كرد.
پس از پيروزي حماس اين رژيم اعلام كرد دارايي هاي فلسطين را بلوكه كرده و تحويل فلسطينيان نمي دهد.
در همين حال حملات ديروز هلي كوپترهاي رژيم صهيونيستي به شمال نوار غزه سه شهيد و شش زخمي برجاي گذاشت كه حال برخي از آنها وخيم گزارش شده است.
منابع فلسطيني گفتند هلي كوپترهاي جنگي رژيم صهيونيستي يك ساختمان را در شمال نوار غزه هدف موشك قرار دادند كه به شهادت سه تن و زخمي شدن شش تن ديگر منجر شد.
اين منابع افزودند: شهيدان و مجروحان اين حمله از نيروهاي گردانهاي اقصي شاخه نظامي جنبش فتح هستند.
به گفته همين منابع، جمال ابو سمهدانه از فرماندهان نظامي بلندپايه جنبش فتح دقايقي پيش از اين حمله هوايي، ساختمان مورد هدف را ترك كرده بود و از همين رو بعيد نيست كه نظاميان صهيونيست قصد ترور او را داشتند.
از سوي ديگر منابع امنيتي تل آويو مدعي شدند سازمان هاي امنيتي اين رژيم در دو هفته گذشته از چهار عمليات انتحاري شهادت طلبانه مبارزان فلسطيني جلوگيري كردند.

حمايت انگليس از گسترش اتحاديه اروپا
داگلاس  الكساندر معاون  اروپايي  وزارت  خارجه  انگليس  از گسترش  اتحاديه اروپا و پيوستن  بلغارستان  و روماني  به  اين  اتحاديه  حمايت  كرد.
به گزارش ايرنا الكساندر كه  ديروز از اين  دو كشور شرق  اروپا بازديد كرد اعلام نمود:  انگليس  به  همكاري  و حمايت  خود از بلغارستان  و روماني  براي پيوستن  به  اتحاديه  اروپا ادامه  خواهد داد.اين  مقام  دولت  انگليس ، همچنين  از تلاشهاي  دولتمردان  صوفيه  و بخارست  براي ايجاد شرايط مورد نياز به  منظور پيوستن  به  اتحاديه  اروپا ابراز رضايت كرد.
الكساندر در اين  بيانيه  افزود: بسيار خوشحالم  كه  مي توانم  با بازديد از بلغارستان  و روماني  از پيشرفت هاي  اين  كشورها در ايجاد شرايط مناسب براي  پيوستن  به  اتحاديه  اروپا مطلع  شوم .به  گفته  معاون  اروپايي  وزارت  خارجه  انگليس  توني  بلر نخست  وزير اين كشور اولين  مسئول

اعتصاب سراسري نپال را فلج كرد
اعتصاب سراسري در نپال كه به درخواست شورشيان كمونيست و براي تخريب انتخابات صورت گرفت، ديروز باعث تعطيلي مدارس و بازارها شد. اكثر بزرگراه ها و خيابان هاي اين كشور نيز هنوز به حالت متروكه هستند.به گزارش آسوشيتدپرس، اعتصاب ديروز اولين روز از اعتصاب يك هفته اي بود كه به درخواست شورشيان مائوئيست براي تخريب انتخابات شوراي شهر صورت گرفت.اين انتخابات قرار است روز چهارشنبه در تمام ۵۸ شهر نپال انجام شود.دولت نپال با درخواست از مردم مبني بر رد درخواست شورشيان براي اعتصاب، تأكيد كرد كه مشاغل، مدارس، و حمل و نقل در برابر حملات شورشيان مصون خواهند ماند.

افشاگري آسوشيتدپرس درباره جاسوسي
دولت آمريكا در دهه ۱۹۷۰
002952.jpg
ايسنا: خبرگزاري آسوشيتدپرس از جاسوسي دولت آمريكا در دهه هفتاد و در زمان جنگ سرد پرده برداشت.
اين خبرگزاري تصاويري قديمي از دونالد رامسفلد، وزير دفاع و ديك چني، معاون رئيس جمهور آمريكا را منتشر كرد كه اين عكس ها به ۷ نوامبر ۱۹۷۵ باز مي گردد.
در آن زمان رامسفلد مشاور جرالد فورد، رئيس جمهور اسبق آمريكا و چني معاون تحت امر رامسفلد بود.در حال حاضر چني به عنوان مشاور و معاون بوش و رامسفلد با يك درجه كمتر به عنوان وزير دفاع مشغول فعاليت هستند.
مناسبت انتشار اين عكس به مدارك و اسنادي مربوط مي شود كه آسوشيتدپرس به دست آورده و از برنامه جاسوسي دولت آمريكا در دهه  هفتاد و تشابه آن با برنامه جاسوسي دولت بوش پرده بر مي دارد.
بر اساس اين اسناد روزنامه نيويورك تايمز در زمان جنگ سرد بين واشنگتن و مسكو طي دهه هفتاد مقاله اي مبني بر جاسوسي غواصان آمريكايي در آب هاي منطقه اي شوروي سابق منتشر كرده بود و آسوشيتدپرس به نشست داغ چني و ادوارد لوي، دادستان وقت آمريكا به منظور بررسي اين موضوع اشاره كرده است.

تبادل نظر سران هفت كشور اروپايي
درباره مشكلات اين قاره
رئيس جمهور اتريش كه كشورش رياست دوره اي اتحاديه اروپا را بر عهده دارد، به همراه ۶ تن از همتايان اروپايي خود مشكلات اين قاره را مورد بررسي قرار دادند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه سالزبورگ،  هانس فيشر رئيس جمهوري اتريش به همراه ۶ تن از همتايان اروپايي خود از كشورهاي آلمان، ايتاليا، اتريش، بلغارستان، پرتغال، فنلاند و لتوني امروز در درسدن يكي از شهرهاي آلمان گرد هم آمدند.مسئله قانون اساسي واحد يكي از محورهاي گفتگوي روساي جمهوري ۷ كشور اروپايي بود.رئيس جمهوري اتريش در اين زمينه خاطر نشان كرد: مخالفت دو كشور فرانسه و هلند با تصويب و اجراي قانون اساسي واحد به منزله كاهش اهميت اين قانون اساسي نيست.
وي در ادامه اظهار داشت: اتريش به عنوان رئيس دوره اي اتحاديه اروپا تمام توان خود را براي عملي شدن اجراي قانون اساسي واحد بكار خواهد گرفت.
رئيس جمهوري اتريش با دشوار خواندن مذاكرات پيش رو به خبرگزاري دولتي اين كشور گفت: روساي جمهوري گرد هم آمده در درسدن حل معضلات اروپا را در اولويتهاي كاري خود قرار داده و همواره بر آن تاكيد دارند.
در حال حاضر قانون اساسي واحد و مسائل اقتصادي پيش روي اتحاديه اروپا از مهمترين دغدغه هاي سران اروپا محسوب مي شود.

محاكمه ۱۴ يمني به اتهام توطئه براي حمله
به اتباع آمريكايي
۱۴ يمني به اتهام توطئه براي بمب گذاري عليه اتباع آمريكايي در يمن در دادگاه امنيت ملي در صنعا محاكمه شدند.
به گزارش خبرگزاري آلمان، بر اساس كيفرخواست اين افراد كه از سوي دادستان دادگاه قرائت شد، اين متهمان به تشكيل يك گروه مسلح براي هدف قرار دادن آمريكايي ها در يمن و همكارانشان متهم هستند.
اين ۱۴ تن همچنين به توطئه براي منفجر كردن ساختمان هاي سرويس هاي اطلاعاتي و پليس يمن متهم شده اند.
دادستان ها به دادگاه گفتند كه اين گروه به تهيه كارت هاي شناسايي جعلي، تسليحات، نارنجك و مواد منفجره اقدام كرده و هتل ها و رستوران هاي صنعا را كه اغلب مورد استفاده اتباع آمريكايي بوده، زير نظر گرفته اند.
بر اساس اسناد و مدارك دادگاه اين گروه از ژوييه (خرداد) گذشته از سوي پليس تحت پيگرد قرار گرفته است.تمام اين ۱۴ متهم اتهامات خود را درخصوص تشكيل گروه مسلح رد كردند؛ اما گفتند قبول دارند كه آماده پيوستن به شبه نظامياني كه در عراق عليه نيروهاي آمريكايي مي جنگند، بوده اند.
اين افراد هم چنين اعتراف كردند، از دستورالعمل هايي كه از اينترنت به دست آورده اند، براي ساخت مواد منفجره استفاده كرده اند.

بي.بي.سي: آمريكا براي جنگ هاي درازمدت
تدابير نظامي جديدي انديشيده است
وزارت  دفاع  آمريكا، پنتاگون  از يك  راهبرد جديد دفاعي  خبر داد كه مي تواند از آمريكا در مقابل  شبكه هاي  تروريستي  و كشورهايي  كه  داراي سلاحهاي  تخريب  جمعي  هستند، حفاظت  كند.
شبكه  خبري  بي بي سي  ديروز نوشت : براساس  اين  راهبرد جديد، نيروهاي  ويژه  قادر خواهند بود بدون  اطلاع  قبلي  و به  طور مخفيانه  در همه  جاي  جهان عمليات  انجام  دهند و واحدهاي  جديد خواهند توانست  سلاح هاي  هسته اي  را رديابي كرده  و آنها را از كار بيندازند.
در اين  طرح ، تدابير اطلاعاتي  گسترده تر و نيز استفاده  از تعداد بيشتري از هواپيماهاي  بدون  سرنشين  براي  گشت زني ، جاسوسي  و حمله  پيش  بيني  شده  است .
همچنين  تعداد بيشتري  سرباز نيز براي  جنگ  رواني  تعليم  داده  خواهند شد.
اين  استراتژي  دفاعي ، براي  مقابله  با تهديد سلاح هاي  ميكروبي ، تدابير درماني  در نظر گرفته  و براساس  آن ، موشك هاي  جديد متعارف  و دوربرد توليد خواهد شد.
ارتش  آمريكا مي گويد تمامي اين  تدابير براي  جنگ  با دشمناني  شبيه  به  شبكه  القاعده  در عصر اطلاعات  در نظر گرفته  شده ، جنگي  كه  با كشوري  ديگر در عصر صنعتي  بسيار متفاوت  است .

تظاهرات هواداران بازگشت آريستيد به قدرت
ايسنا: در آستانه برگزاري انتخابات رياست جمهوري  هاييتي كه قرار است فردا برگزار شود، صدها تن با تجمع در خيابان هاي اين كشور بازگشت ژان برتراند آريستيد را به مسند قدرت خواستار شدند.
به گزارش خبرگزاري رويتر، همزمان با برپايي راهپيمايي هاي انتخاباتي در  هاييتي كه از خيابان هاي شهر پورتو پرنس تا مناطق فقير شدن بلير ادامه داشت، حاميان ژان برتراند آريستيد، رئيس جمهور تبعيدي  هاييتي با به اهتزاز در آوردن پرچم ها و پلاكارد هاي تبليغاتي و در حالي كه بلندگوهاي نصب شده برروي كاميون هاي در حال حركت به پخش موسيقي و اعلاميه مي پرداختند، بازگشت رهبر خود را به قدرت خواستار شدند.
مردم  هاييتي هم چنين در حمايت از رنه پروال، رئيس جمهور اسبق اين كشور كه از هم پيمانان اصلي آريستيد به شمار مي آيد، به راهپيمايي دست زدند.

خارجي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |