دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۷ - Feb 6, 2006
گورخر يزدي در اثر نبود سلاح بيهوشي تلف شد
كاهش ۹۰درصدي جمعيت گورخر ايران در دو دهه اخير
گروه شهري - مژگان جمشيدي: گورخر مصدوم منطقه حفاظت شده كالمند بهادران در استان يزد بعد از گذشت ۲۵ روز سرانجام به دليل عفونت شديد و دير هنگام بودن اقدامات دامپزشكي تلف شد.
مرگ اين گورخر نابالغ در شرايطي به وقوع پيوست كه بنا به اظهارات بسياري از كارشناسان محيط زيست، جمعيت اين گونه جانوري طي دو دهه اخير در كشور به دليل شكار بي رويه و تخريب زيستگاه به شدت رو به كاهش گذاشته است به طوري كه در بسياري از زيستگاه ها و حتي پارك هاي ملي كشور نسل آن كاملا منقرض شده و از اين رو به عنوان يكي از گونه هاي در معرض انقراض تحت حمايت سازمان محيط زيست قرار دارد.
با اين وجود و با وجود اعلام نياز مسئولان محلي مبني بر ارسال اسلحه بيهوشي از سازمان محيط زيست براي زنده گيري و معالجه حيوان ، سلاح بيهوشي حتي بعد از گذشت ۲۵ روز به يزد ارسال نشد.
يكي از مسئولان محلي دراين باره به همشهري گفت: از ۱۸ دي ماه محيط بانان متوجه ورم دست و بعضا خونريزي در محل زخم دست اين گورخر شدند كه بدون بيهوشي امكان گرفتن حيوان وجود نداشت چون احتمال مي رفت در نتيجه اين امر آسيب ديدگي بيشتر شود لذا درخواست كرديم ولي پاسخي دريافت نكرديم تا اينكه سه شنبه هفته گذشته محيط بانان متوجه شدند اين گورخر نابالغ كه تنها ۶ ماه از تولد آن مي گذشت در اثر شدت درد روي زمين خوابيده و ديگر توان دويدن ندارد دامپزشك اينچنين توانست حيوان را از نزديك معاينه كند.
وي گفت: متاسفانه محل زخم شديدا دچار عفونت شده بود، لذا حيوان تحت معالجه با آنتي بيوتيك قرار گرفت اما به دليل شدت عفونت سرانجام بعد از ۲ روز جان باخت.
شكار بي رويه و تخريب زيستگاه در حال حاضر از مهم ترين عوامل تهديد نسل گورخر ايراني است به نحوي كه امروز ديگر از گله هاي پرتعداد گورخر در دشت هاي مركزي ايران خبري نيست و نسل اين حيوان در پارك ملي كوير و بسياري ديگر از زيستگاه ها به طور كامل منقرض شده است .
اكبر همدانيان ، يكي از كارشناسان محيط زيست و مجري پروژه سايت گورخر هاي يزد وضعيت فعلي اين گونه جانوري را نگران كننده عنوان مي كند و مي افزايد: تا قبل از سال هاي ۱۳۵۷ بالغ بر ۲۵۰۰ گورخر در توران و ۸۰۰-۷۰۰ راس در كوير و ۱۰۰۰-۸۰۰ راس هم در بهرام گور فارس وجود داشت اما اكنون سالهاست كه گورخري در كوير مشاهده نشده و جمعيت آن در توران و بهرام گور نيز تا ۹۰ درصد كاهش يافته است.
وي مي افزايد: در خوش بينانه ترين حالت در حال حاضر ۲۰۰ گورخر در توران و ۲۰۰ راس هم در بهرام گور وجود دارد .
وي افزود : در حال حاضر اين دو جمعيت كوچك كاملاً از هم جدا شده اند بنابراين در سال ۷۶ تصميم گرفتيم ۲ سايت جديد محصور در منطقه كالمند بهادران يزد كه زماني زيستگاه يوز بوده احداث كنيم و تعداد محدودي از گورخر هاي توران را در يكي از سايت ها و گورخر هاي بهرام را به سايت ديگر منتقل كنيم تا بعد از انجام آزمايشات خوني و بررسي هاي ژنتيك دو جمعيت را با هم تلفيق دهيم تا تقويت ژنتيكي صورت گيرد و بعد گور هاي جديد را رهاسازي كنيم . اما در عمل تنها سايت توران راه اندازي شد كه از ۳ راس به ۲۲ راس افزايش يافته اند و متاسفانه تا به امروز حمايت ديگري براي تحقق اهداف اوليه اين طرح از سوي محيط زيست صورت نگرفته است .
وي خاطر نشان مي سازد: گورخر حيوان قلمروطلبي است و در فصل مستي و جفت گيري نرهاي قوي به نرهاي جوان فرصت نمي دهند به طوري كه ۳ سال قبل يك نر جوان در كالمند بهادران در درگيري هاي گروهي شان كشته شد و در مورد اين كره گورخر هم احتمال مي رود دست حيوان در هنگام درگيري بين ساير گورهاي نر دچار آسيب شده كه اگر زودتر اقدامي صورت مي گرفت عفونت تا اين حد جدي نمي شد.

چشم انداز
002829.jpg
گورخر هاي ايراني روزگاري دشت هاي مركزي ايران را در سيطره خود داشتند . روزگاري شكار گور ، عرصه زورآزمايي پهلوانان بزرگ بود .آنچنانكه خيام سرود:
«آن قصر كه جمشيد در آن جام گرفت
آهو بچه كرد و روبه آرام گرفت
بهرام كه گور مي گرفتي همه عمر
ديدي كه چگونه گور بهرام گرفت؟»
اما اكنون سالهاست كه جمعيت گورخر هاي ايراني رو به قهقرا دارد . شكار بي رويه (عمدتا براي فروش گوشت آنها به برخي رستورانهاي بين راهي تهران- اصفهان، تهران- كرمان و تهران - شيراز) و تخريب زيستگاه عامل اصلي كاهش ۹۰ درصدي گورخرهاي ايراني است .
اكنون سرنوشت مبهم و نگران كننده اي در انتظار گورخر است.
اين تصوير يورتمه يك گله گورخر ايراني را در دشت كوير نشان مي دهد البته نه حالا حدود ۲۰ سال قبل.

رادار
تكايا به مقررات ترافيكي توجه كنند
002844.jpg
در حالي كه ترافيك شبانه تهران به خاطر فعاليت  تكايا و هيات هاي مذهبي سنگين تر از پيش شده است، شهردار منطقه هشت تهران تاكيد كرد كه متوليان تكايا بايد به مقررات ترافيكي توجه كرده و از برپايي ايستگاه هاي صلواتي و تكايا در خيابان هاي اصلي جلوگيري كنند.
وحيد زارع گفت: با توجه به اينكه در ايام محرم اغلب شهروندان از پوشش مشكي استفاده مي كنند، لازم است براي پيشگيري از حوادث رانندگي دقت لازم را هنگام عبور از خيابان داشته باشند.
وي ادامه داد: علاوه بر تردد عابران پياده، حركت علم ها، كتل ها و بيرق هاي عزاداري در ابتدا و انتهاي دسته هاي عزادار از ديگر عوامل ايجاد راهبندان بشمار مي رود.

گردشگران بيشتر از گذشته به قم مي روند
002838.jpg
ميزان گردشگر مذهبي قم در ۱۰ ماه ابتدايي سال جاري در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته، ۲۰ درصد افزايش يافت و به ۱۱۰ هزار گردشگر رسيد.
به گزارش مهر، حجت الاسلام فخرالدين صابري، مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري استان قم به امكانات موجود براي استفاده مسافران اشاره كرد و گفت: در حال حاضر ۳ هزار و ۴۸۳ تخت در استان وجود دارد كه تا پايان سال آينده يك هزار و ۳۶۰ تخت به اين تعداد اضافه خواهد شد.
مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان قم گفت: در واحدهاي اقامتي، پذيرايي و مجتمع هاي توريستي و دفاتر خدماتي و مسافرتي كه در دست بهره برداري است يك هزار و ۶۷۳ نفر به كار اشتغال دارند.
وي افزود: با بهره برداري از واحدهاي در دست احداث ۷۴۸ نفر مشغول به كار خواهند شد.
حجت الاسلام صابري پروژه هاي در دست احداث اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان قم را ۲۸ پروژه عنوان كرد و گفت: ۱۹مجتمع اقامتي در استان، ۴ مجتمع توريستي در روستاها، ۲ دهكده توريستي، ۲ مجتمع پذيرايي اقامتي در مسير جاده هاي منتهي به استان قم و بزرگترين درياچه مورد استفاده گردشگران در نزديكي شهر دستجرد با ۱۸ هكتار در دست احداث است.
وي سرمايه گذاري كل اين ۲۸پروژه را ۵۰۰ ميليارد ريال عنوان كرد.
مدير كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان قم در ادامه در مورد برنامه هاي اين اداره كل در ايام الله دهه فجر گفت: افتتاحيه مقابر گنبد سبز، بهره برداري از فاز دوم مجتمع كشتي آبي در روستاي ميم و مجتمع بين راهي مارال ستاره و نمايشگاه عزاداري امام حسين(ع) و آيينه عكس و تصوير از مهم ترين برنامه هاي اين دهه است.
حجت الاسلام صابري از ايجاد ۴ كيوسك براي اطلاع رساني به زائران در نوروز ۸۵ خبر داد و تصريح كرد: با تفاهم نامه اي كه بين شهرداري و اين اداره كل امضاء شده است، ۴ كيوسك براي اطلاع رساني به زائران احداث خواهد شد.
وي در مورد مكان هاي اين كيوسك ها گفت: مكان هاي پيشنهادي ما به شهرداري ميادين ۷۲ تن، آستانه، سه راهي خرمشهر و جمكران است.

خراسانيها پس از صد سال در كوير نمك
002835.jpg
پنج نفر از اعضاي شبكه زيست محيطي كشور طي برنامه «در مسير كاروانها» قسمتي از كوير نمك را پس از يكصد سال مجددا پيمودند.
گروه ۵ نفره شبكه زيست محيطي خراسان جنوبي با ۳ شتر و ۲ شتربان مسير خور، طبس را پس از يكصد سال از پيمايش «سون هدين» سوئدي دوباره شناسايي كردند.اين مسير كه در زمانهاي قديم محل عبور كاروانهاي متعدد بود، امروزه ديگر مورد استفاده قرار نمي گيرد. حركت اين گروه از روستاي عباس آباد در ۱۲ كيلومتري شمال خور و بيابانك آغاز و پس از طي ۱۸۰ كيلومتردر حلوان، ۸۰ كيلومتري طبس گلشن به پايان رسيد.احمد رونقي دبير شبكه زيست محيطي خراسان جنوبي كه سرپرستي اين گروه را بر عهده داشت، مي گويد: «اين مسير در قلب كوير مركزي ايران واقع است و ما براي پيمايش آن حدود يكسال كار تحقيقاتي و برنامه هاي شناسايي متعدد را اجرا كرديم.زيرا براي طي اين مسير تنها در عرض ۲ الي سه هفته از سال مي توان از اين قسمت كوير عبوركرد.» وي دليل اين كار را ناشناخته بودن مسير و متغيير بودن شرايط جوي عنوان مي كند و مي افزايد: «كوچكترين بارش باران در مدت پيمايش، كل مسير را تبديل به باتلاق كرده و ممكن بود ديگر بازگشتي در كار نباشد.اين گروه حدود ۱۵۰ كيلومتر از مسير را طي ۵ شبانه روز سپري كردند.
رونقي درمورد عوارض موجود در اين مسير مي گويد: در طي اين مسير از عوارض كويري مثل كاسه كويرها يا نمكهاي سياه، پوليگونهاي نمكي، گل نمكها، خاكهاي چرب و زرد عبور كرديم.
بنابر نوشته« سون هدين» كوير نورد سوئدي كه تمام كويرهاي ايران را در حدود يك قرن پيش در نورديده بود، مسير عباس آباد _ حلوان _ به دليل داشتن بيشترين مساحت نمكهاي سياه (كاسه كويرها) از مشكلترين مسيرهاي كاروان رو بوده است.

دو هزار ميليارد ريال درآمد سالانه
در صورت همساني قيمت گازوئيل و بنزين
گروه شهري : اگر قيمت گازوئيل با بنزين برابر شود حدود دو هزار ميليارد تومان در سال منبع جديد ايجاد مي شود كه مي تواند صرف توسعه حمل و نقل و طرح هاي عمراني كشور شود.
رئيس هيأت مديره و مدير عامل شركت قطارهاي مسافري رجاء با اعلام اين مطلب گفت: در تمام دنيا بهاي بنزين با گازوئيل برابر است و چنانچه يارانه اي تخصيص يابد به هر دو منبع تعلق مي گيرد درحالي كه در ايران ضمن ارزان بودن بنزين قيمت گازوئيل تنها يك پنجم آن محاسبه مي شود.
پورسيد آقايي كه در جمع متخصصين و كارشناسان فني شركت رجاء سخن مي گفت در ادامه افزود: جاي شگفتي است كه سالانه ۲۶ هزار نفر در تصادفات جاده اي جان خود را از دست مي دهند و بخش عمده اي از درآمد كشور آسيب مي بيند اما حمل و نقل ريلي كشور به بهانه كمبود منابع توسعه نمي يابد. درحالي كه منابع عظيمي از طريق يارانه سوخت در اختيار بخش جاده اي قرار مي گيرد.
وي اختلاف قيمت گازوئيل و بنزين را در كشور ظلم مضاعف خواند و افزود: چرا چنين منابع ارزشمندي در كشور از دست مي رود در حالي كه اگر قيمت گازوئيل و بنزين برابر باشد قاچاق و يا مصرف بي رويه سوخت در كشور كاهش مي يابد و منابع ملي در بخش هاي مطمئن تر و ايمن تر و كم مصرف تر حمل و نقل سرمايه گذاري مي شود. پورسيد آقايي خاطر نشان كرد در صورت ايجاد و اختصاص چنين منبعي مي توان دو برابر ناوگان موجود حمل و نقل ريلي مسافري، واگن خريداري كرد و شرايط ايمن، راحت و مطمئن سفر را براي مردم فراهم ساخت.
مدير عامل رجا در پايان اظهار اميدواري كرد عدم تخصيص بهينه منابع كه در حال حاضر به عنوان يك معضل اساسي در كشور ديده مي شود، با تدبير دولت و مجلس خدمتگزار بر طرف و با خواست ها و رويكردهاي عمومي جامعه همسو شود.
اين در حالي است كه بررسي شدت مصرف انرژي در بخش حمل و نقل ريلي و جاده اي نشان مي دهد نسبت مصرف سوخت و حمل و نقل جاده اي به ازاي حمل بار و مسافر حدود هفت برابر بيشتر از راه آهن است. در عين حال نسبت مصرف سوخت وسايل نقليه جاده اي و ريلي در بخش حمل بار نيز از يك به ۶ تا يك به ۹ متفاوت است.

بهره برداري از ۱۵۴ طرح مخابراتي در استان تهران
گروه شهري: همزمان با فرا رسيدن دهه مبارك فجر، ۱۵۴طرح مخابراتي با اعتباري بالغ بر ۱۵۸ ميليارد تومان در استان تهران به بهره برداري مي رسد.
به گزارش روابط عمومي شركت مخابرات استان تهران، اين طرح ها شامل۸۰ طرح نصب و راه اندازي سوئيچ و ۷۴ طرح ارتباطات راه دور است كه از اين تعداد ۹۰ طرح راه اندازي سوئيچ و ارتباطات راه دور به شهرستان هاي استان تهران، ۵۹ طرح به شهرستان كرج و ۵ طرح به تهران بزرگ اختصاص يافته است.
براساس همين گزارش ظرفيت امكانات ايجاد شده دايري تلفن در پروژه دهه مبارك فجر بيش از ۶۵۵ هزار شماره خواهد بود.
هم اكنون ۵ميليون و ۲۱۴ هزار شماره تلفن در استان تهران مشغول به كار است. اين درحالي است كه ضريب نفوذ تلفن در استان تهران۴۳ درصد بوده كه اين رقم در شهر تهران ۵۴ و در دنيا در پايان سال ۲۰۰۳ ميلادي ۱۸بوده است.
همچنين طي ماه گذشته يك ميليون و ۳۶۳ هزار مشترك شهر تهران از طريق تماس با سيستم گوياي ۱۸۱۸هزينه و ريزمكالمات تلفن ثابت خود را دريافت كردند.
با راه اندازي سيستم گوياي ريزمكالمات تلفن ثابت از آذرماه سال جاري، مشتركين تهران مي توانند از طريق تماس با شماره ،۱۸۱۸ از هزينه مكالمات تلفن ثابت خود به شكل شنيداري و يا ريز مكالمات تلفن ثابت خود از طريق نمابر مطلع شوند.
براساس همين گزارش مشتركيني كه تمايل دارند از تلفن ديگري هزينه مكالمات را بشنوند و يا ريز مكالمات خود را از طريق نمابر دريافت كنند بايد به همراه داشتن قبض تلفن و كارت شناسايي به مركز مخابرات مربوطه مراجعه كنند.
۱۳۸هزار و ۶۰۰مشترك نيز ريز مكالمات و صورتحساب تلفن خود را در پايان دي ماه سال جاري از طريق پست الكترونيك و سايت شركت مخابرات استان تهران دريافت كردند.

گفت وگو
شهردار بم: شهردار ويران ترين شهر دنيا هستم
002841.jpg
گروه شهري -مريم پاپي: طرح تفصيلي بم سال گذشته از سوي وزارت مسكن و شهرسازي تهيه و در اواخر سال ابلاغ شده ولي بسياري از مردم بم هنوز در كانتينرها به سر مي برند و ساخت و ساز در اين شهر با مشكلات بسياري مواجه است. در خصوص مسائل اين شهر، با علي باقري زاده، شهردار بم گفت وگويي داشته ايم.
***
* براي ساختن دوباره بمي كه ويران شده و هنوز هم هست، تا به حال چند پروانه ساختماني صادر شده است؟
- تا كنون ۱۸ هزار پروانه ساختماني اعم از مسكوني، تجاري و اداري صادر شده ،در حالي كه كل اين واحدهاي ساختماني در بم ۲۵ هزار واحد است.
*  از اين تعداد كه جواز ساخت گرفته اند، چه تعدادي موفق به ساخت شده اند؟
- بنابر آمار بنياد مسكن و شهرسازي حدود يك هزار و ۶۰۰ واحد مسكوني از ۱۸ هزار واحدي كه مجوز دريافت كرده اند ساخته  شدند. يعني ساكنان حدود ۲۳ هزار و ۲۰۰ واحد مسكوني ديگر بم اسكان موقت دارند كه برخي از آنها در حال ساخت خانه هاي خود هستند.
* بعضي از مردم مي گويند كه شهرداري بابت طرح تفصيلي كه براي بم تدوين شده، هنگام ارايه مجوز ساخت و ساز مبلغي را از آنان دريافت مي كند. چرا مردم بايد متقبل اين هزينه شوند؟
- اين ادعا درست نيست. هزينه پروانه ساختماني تا ۱۰۰ متر مربع از سوي دولت پرداخت مي شود و حتي دولت پول نقشه را هم مي پردازد. مازاد آن بايد توسط خود مردم پرداخت شود كه تنها ۳۰-۲۵درصد درخواست ها براي مجوزهاي بيش از ۱۰۰متر است.
* طرح تفصيلي بم ايراداتي دارد .چرا با وجود قانون مدون،هنوز اين ايرادات برطرف نشده اند؟
- اين طرح ايرادات اساسي و غير اساسي دارد. ايرادات اساسي اين است كه در منطقه اي كه گسل شهر قرار داشت، خدمات اجتماعي و عمومي شهر طراحي شده  بود. همچنين براساس عكس هاي هوايي اشتباهاتي روي عرض خيابان ها،  كوچه ها و گذرها صورت گرفته بود كه با طرح تفصيلي قبلي مغايرت هايي داشت. براي رفع اين اشكالات بنابر مصوبه هيأت دولت، براي حل مشكلات طرح تفصيلي، بايد كميسيون ماده به طور مستمر در بم تشكيل شود. به دليل تغيير و تحولاتي كه صورت گرفت، تشكيل اين كميسيون به طور مستمر نبوده ولي سعي مي شود كه مشكلات مردم در بخش صدور مجوز حل شود و شايد بتوان گفت كه اين طرح به ميزان ۸۰ درصد مشكلي ندارد.
*  هزينه خدمات شهري بم بعد از زلزله نسبت به قبل از زلزله چقدر افزايش داشته است؟
- شهرداري بم هم با همه مشكلاتش خودگردان است. به گفته شهردار،  خدمات رساني در بم نيز بسيار هزينه بر است؛ شهرداري بم به دليل آواربرداري، زباله هاي ساختماني و عبور و مرور خودروهاي حامل مصالح ساختماني، نسبت به ساير شهرداري ها خدمات رساني مشكل تري دارد. روزي دو هزار تن سيمان در شهر مصرف مي شود و حداقل روزانه ۱۰ هزار پاكت سيمان جزء زباله هاي اين شهر است. آوارها در كانال هاي آب هم ريخته  مي شود. سالانه ۸۰۰ مجوز ساخت قبل از زلزله به صدور ۱۸ هزار پروانه در يك سال تبديل شده  است.بسياري از خيابان هاي بم نياز به تعريض دارند. تا كنون ۱۰۰۰ مورد ملك در شهر تملك شده و در طرح تعريض قرار گرفته است در حالي كه اين املاك قبل از زلزله به ۵۰ مورد هم نمي رسيد.
* بم به عنوان شهري كه ادعا مي شود از نو با رعايت اصول صحيح شهرسازي ايجاد خواهد شد، در ايجاد مديريت واحد شهري به كجا رسيده؟
-مصوبه هيات دولت مبني بر ايجاد مديريت واحد شهري و اختصاص همه اعتبارات اين شهر به ستاد توسعه و برنامه ريزي شهرستان كه بايد به رياست فرماندار و همكاري ساير سازمان ها از جمله سازمان برنامه و بودجه و مسئولان امر هدايت شود، عملي نشد. در اين صورت بم مي توانست در شرايط عادي و در بحران ها مشكلات خود را حل كند.
* ظاهرا چند ماهي است كه پرداخت وام به مردم بم متوقف شده پس بودجه در نظر گرفته شده براي پرداخت وام هاي بلاعوض و وام هاي با سود اندك به مردم بم چه شده؟
- اكثر كساني كه تا چند ماه پيش براي دريافت وام اقدام كرده اند موفق به دريافت وام خود شدند. ولي اكنون به دليل آماده نبودن موافقتنامه براي پرداخت هاي سال جديد، مشكل تخصيص اعتبار وجود دارد. شهرداري بم هم امسال هنوز اعتبارات خود را دريافت نكرده است. اعتبار سال گذشته بم و بروات ۱۸ ميليارد تومان بود در حالي كه اين اعتبار امسال به ۸ ميليارد تومان رسيده  است.وام بلاعوض هم قرار بود از سوي بنياد مسكن و توسط بانك ها پرداخت شود كه اعتبارات آن هم هنوز واريز نشده است.
* و يكي ديگر از مهمترين مسائل بم، نبود امنيت در محله هايي است كه هنوز اكثرا ويرانه اند. براي ايجاد امنيت در فضاهاي شهري بم چه اقداماتي انجام شده است؟
- اخيرا براي حل مسائل امنيتي طرحي تصويب شده است ولي به دليل اينكه شهر در حال بازسازي است و كارگراني از نقاط مختلف آمده اند كه شناخته شده نيستند به كنترل بيشتري نياز است.شهر به نيروي راهنمايي رانندگي بيشتري نياز دارد و همچنين ناجا هر چه بيشتر بتواند در شهر نيرو مستقر كند بهتر است.
* شما با وجودي كه جوان ترين شهردار ايران هستيد، يكي از مشكل ترين مسئوليت ها را بر عهده گرفته ايد. كار در بم چطور است؟
- من شهردار ويران ترين شهر دنيا هستم. اين كار بسيار سختي است چون شهرداري هاي ايران در شرايط عادي هم در بحران هستند و بم دچار بحران در بحران است.

با نيم ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي احداث مي شود
مجموعه بزرگ تفريحي در شهر جديد پرديس
002832.jpg
گروه شهري- اسدالله افلاكي: در صورت موافقت سازمان سرمايه گذاري هاي خارجي، كانادايي ها با ۵۰۰ ميليون دلار سرمايه گذاري،يك پارك تفريحي را ظرف ۳ سال در زميني به مساحت ۸۰۰ هكتار در شهر جديد پرديس احداث مي كنند.
به گزارش همشهري، سيدمحمود ميريان -مديرعامل شركت عمران شهرهاي جديد- با اشاره به اينكه احداث اين پارك مراحل نهايي خود را پشت سرگذاشته و به تصويب شوراي عالي شهرسازي هم رسيده و منوط به مجوز شركت سرمايه گذاري هاي خارجي است، گفت: ما همواره در زمينه سرمايه گذاري براي ايجاد فضاهاي شهري اعم از خدماتي و سكونتي در شهرهاي جديد از سرمايه گذاران داخلي و خارجي استقبال مي كنيم.
در همين راستا، علاوه بر ۱۳۰ ميليون دلار سرمايه گذاري چيني ها براي احداث متروي هشتگرد و سرمايه گذاري جديد كانادايي ها، سرمايه گذاراني از كشورهاي عربي همجوار از جمله امارات در شهر جديد صدراي شيراز مشاركت كرده اند همچنين مذاكراتي براي جذب سرمايه گذاران مالزيايي با سفير اين كشور در حال انجام است.
وي با اشاره به اينكه از سال ۱۳۷۰ تا كنون نزديك به ۱۸ هزار ميليارد ريال در شهرهاي جديد سرمايه گذاري شده، تصريح كرد: دربودجه سال ۸۵ نيز اعتباري معادل ۱۳۰۰ ميليارد ريال براي عمران شهرهاي جديد اختصاص يافته است.
به گفته اين مقام مسئول، تا كنون ۱۰۱۶۸۸ واحد مسكوني در شهرهاي جديد به بهره برداري رسيده و ۸۲۷۰۰ واحد نيز در حال ساخت است و پيش بيني مي شود ۵/۳ ميليون نفر تا پايان افق سال ۱۴۰۰ در شهرهاي جديد اسكان داده شوند.
ميريان با يادآوري اين نكته كه جمعيت كشور در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ ميليون نفر مي رسد كه ۷۰ درصد آن شهرنشين خواهند بود از شهرهاي جديد به عنوان راهكاري كلي براي حل مشكل اسكان جمعيت نام برد و گفت:راهكار هاي ديگري كه پاسخگوي نياز جمعيتي است اين كه ظرفيت شهرهاي كشور تا حداكثر ممكن افزايش يابد ضمن آن با توجه به پتانسيل موجود در بافت هاي قديم و سنتي شهرها با بازسازي، احيا و نوسازي، ظرفيت اسكان جمعيت در اين مناطق را افزايش دهيم.
وي تصريح كرد: بخش عمده اي از نيازهاي جمعيتي بايد خارج از فضاهاي موجود شهري تحقق پيدا كند كه همان مراكز توسعه جديد يعني شهرهاي جديد هستند كه در صورتي كه مطابق با الگوي توسعه ساخته و هدايت نشوند، مشكل ساز خواهند بود.
بر اين اساس بايد شهرهاي جديد پاسخگوي نيازمندي هاي توسعه شهري آينده كشور باشد به طوري كه بتوان جمعيت شهرنشين كشور را حسب برنامه آمايش سرزمين در سطح كشور توزيع كرد.
ميريان، البته مشكلات شهرهاي جديد از جمله نبود تأسيسات زيربنايي، نارسايي شبكه آبرساني، مغاير بودن بافت معماري اين شهرها با معماري بومي و سنتي كشور، كمبود فضاهاي بهداشتي، ورزشي، فرهنگي، انتظامي و ساير كاربري هاي خدماتي را كتمان نكرد و گفت: براساس ماده ۵ قانون شهرهاي جديد به محض برنامه ريزي براي احداث هر شهرجديدي، ساير دستگاه ها و سازمان هاي ذيربط نيز موظف اند به طور همزمان برنامه هاي خود را در آنجا پياده كنند كه عمدتاً اين كار اتفاق نيفتاده و اغلب مشكلات كنوني شهرهاي جديد ناشي از همين كوتاهي سازمان ها و نهادهاي ذيربط از جمله مخابرات، شركت گازرساني و سايرين است.

سخنگاه
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |