يكشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۹ - Feb 12, 2006
كارشناسان و استادان از موسيقي فاخر مي گويند
اختلاف در مصاديق
003249.jpg
003255.jpg
كيخسرو پور ناظري
003297.jpg
فرهاد فخرالديني
گروه ادب و هنر: چند روزي پس از اختتاميه بيست و يكمين دوره جشنواره بين المللي موسيقي فجر و اظهارات وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره حمايت اين وزارتخانه از موسيقي فاخر، تعريف اين گونه موسيقي و نيز بيان مصاديق آن به دغدغه هنرمندان نامي موسيقي تبديل شده است. به گزارش همشهري در حالي كه برخي از هنرمندان، تعريف اين گونه موسيقي و بيان مصاديق آن را وظيفه پژوهشگران و موسيقي دانان استخوان خرد كرده مي  دانند، گروهي ديگر از موسيقي دانان نامي به بيان ديدگاه هاي خود درباره موسيقي فاخر پرداخته اند. اما به نظر مي  رسد هنگامي كه پاي ارائه مصاديق موسيقي فاخر به ميان مي  آيد كار،  اندكي دشوار مي شود.
فرهاد فخرالديني:
رسانه ها بايد به مردم شناخت دهند
فرهاد فخرالديني- رهبر اركستر ملي و از اعضاي شوراي سياستگذاري دفتر امور موسيقي وزارت ارشاد- با اشاره به اينكه موسيقي فاخر به نوعي از موسيقي گفته مي شود كه سالم و علمي باشد، معتقد است: فقط هنرمندان سالم مي توانند موسيقي فاخر و علمي به جامعه تحويل دهند.وي با اشاره به نقش مردم درقبال توليدات انواع موسيقي، خاطرنشان مي  كند : مردم از جهاتي تعيين كننده اصلي فاخر بودن يا نبودن موسيقي هستند؛ البته اين ميزان بستگي به فرهنگ جامعه و سطح دانايي مردم دارد؛ هرچه اطلاعات افراد نسبت به فرهنگ جامعه خود بيشتر باشد به همان اندازه درك آنها از موسيقي فاخر نيز بهتر مي شود.متاسفانه با توجه به آشفتگي فعلي، مردم بايد از طريق اهل فن راهنمايي و هدايت شوند؛ البته اين راهنمايي نبايد جنبه غرض ورزي داشته باشد.
اين آهنگساز تشخيص و تعيين آثار فاخر را به يك نظارت شرافتمندانه وابسته دانست و تصريح كرد: دادن اطلاعات درست به مردم از طريق رسانه هاي جمعي و به خصوص راديو و تلويزيون و همچنين نظارت كارشناسي شده متخصصان مي تواند راهگشاي توليد بسياري از آثار درجه يك و فاخر باشد.فخرالديني در پايان مي  گويد : حمايت بخش دولتي و دادن بوجه كافي به هنرمندان و برنامه ريزي هدفمند و به دور از تعصب مي تواند براي پشتيباني از هنرمند سالم و شاخص مثمر ثمر باشد.
كيخسرو پور ناظري:
هركسي مي  تواند موسيقي فاخر را تشخيص دهد
كيخسرو پورناظري- آهنگساز و نوازنده تنبور- نيز معتقد است: موسيقي فاخر از يك پشتوانه فكري و انديشه اي برخوردار است و فقط كساني كه سال هاي سال در اين عرصه خون جگر خورده اند مي توانند حرفي براي گفتن داشته باشند.
وي با اشاره به بروز و ظهور آشفتگي فرهنگي موجود در عرصه موسيقي معتقد است: اميدواريم با كوشش دولت جديد، حمايت از موسيقي فاخر يا همان موسيقي ارزشمند،  انديشمند و عميق به مرحله اي برسد كه ديگر شاهد بي بندوباري در اين عرصه نباشيم.
پورناظري در ادامه افزود: موسيقي فاخر منجر به آرامش خاطر و تعالي فكر مي شود؛ در مقايسه، موسيقي غير فاخر نوعي توحش و هيجان كاذب و برهم خوردگي اعصاب و روان را به شنونده و مخاطب خود القا مي كند.
سرپرست گروه موسيقي «شمس» با اشاره به اينكه تمام انسان ها توانايي تشخيص موسيقي فاخر و غير فاخر را دارند، خاطرنشان كرد: به طور كلي خاصيت موسيقي فاخر اين است كه انسان را به روان هستي نزديك مي كند؛ به همين خاطر همه مردم توانايي تشخيص اين نوع موسيقي را دارند.وي اظهار داشت: البته در طي يك يا دو سال و به طور مداوم مي توان ذائقه مردم را با پخش آثار فاخر از طريق رسانه هايي فراگير مثل تلويزيون و راديو تصحيح كرد؛ چرا كه اين ذائقه در سال هاي اخير و به واسطه خوراك هاي ناسالم موسيقي تغيير كرده است.
وقتي از اين آهنگسار پرسيده مي  شود كه مصداقي از موسيقي فاخر بيان كند، موسيقي ارائه شده در برنامه «گلها» را مثال مي آورد و مي گويد: با حمايت رسانه هاي جمعي و مسئولان فرهنگي بايد نهال ارزشمند موسيقي اصيل ايراني به ثمر بنشيند.
مجيد كياني: فعلا موسيقي فاخر وجود ندارد
مجيد كياني- نوازنده سنتور و رديف دان- نيز از موسيقي فاخر به عنوان موسيقي  انديشمندانه، عالمانه و هنري ياد مي  كند و معتقد است كه در حال حاضر موسيقي فاخر وجود ندارد.عضو پيوسته فرهنگستان هنر در ادامه افزود: موسيقي به دو دسته تقسيم مي شود؛ يكي موسيقي پاپ كه عامه پسند و مردمي است و ديگري موسيقي انديشمندانه و عالمانه و جدي كه «هنر» محسوب مي شود. به طور يقين موسيقي فاخر مي تواند به موسيقي هنري اطلاق شود.
كياني با اشاره به اينكه موسيقي فاخر مانند ادبيات است ،افزود: اين موسيقي بايد از يك تفكر ايراني - اسلامي الهام گرفته و در جايگاه علمي و خردمندانه خود قرار داشته باشد. البته اين بدين معني نيست كه موسيقي هنري، عامه پسند نيست بلكه موسيقي عالمانه وهنري بايد هم براي فرهيختگان و هم براي مردم عادي به مانند آثار حافظ،سعدي و... كاربرد داشته باشد.اين نوازنده سنتور، نقش مردم را در انتخاب موسيقي فاخر به شناخت حقيقي آن مربوط دانست و خاطرنشان كرد: انواع موسيقي بايد براي مردم وجود داشته باشد تا مردم حسن انتخاب خود را نشان دهند. البته در اين راستا بايد زمينه هاي شناخت را فراهم كرد.
وي ادامه داد: شناخت از هنر موسيقي بايد توسط رسانه هاي گروهي، آموزش و پرورش و شبكه هاي آموزشي ايجاد شود. به طور مثال آيا همه مقوله ها مي تواند از طريق رسانه هاي گروهي آموزش داده شود، اما علم موسيقي نمي تواند در اين عرصه قرار بگيرد؟
اين هنرمند با رد اين نظريه كه شناخت از موسيقي به ارتقاء شنيداري منجر مي شود ،تصريح كرد: زماني كه شناخت كامل و حقيقي از نوع هنر موسيقي به عمل آمد، آن زمان ديگر نمي توان در هر زمان و مكاني اين نوع موسيقي را گوش داد، چرا كه اين موسيقي براي ارتقاء فكر و انديشه انسان است و گوش دادن آن در هر شرايطي نه تنها سودمند نيست، بلكه مضر و آزاردهنده است.
وي با تأكيد بر اينكه حمايت از موسيقي فقط و فقط با سپرده شدن به متخصصان امكان پذير است، گفت: اينكه يك مسئولي بگويد ما فلان درصد موسيقي فاخر توليد كرده ايم، اصلا نبايد آمار درستي باشد. اين صحبت در شرايطي درست و منطقي به نظر مي رسد كه متخصصان موسيقي آن را تعيين كرده باشند.
مجيد كياني در پايان افزود: چهار نوع موسيقي كلاسيك، نواحي، رديفي و مذهبي درصورت اجراي صحيح آن، موسيقي فاخر محسوب مي شوند. البته اين صحيح بودن شيوه اجرايي را اهل موسيقي و اهل فن مشخص مي كنند.

خبر و نكته
كتاب سال و كم توجهي به تبليغات
سيد ابوالحسن مختاباد
اول : اگر از يك مولف ، ناشر يا مسئول دولتي در بخش فرهنگ بپرسيد كه هدف از برگزاري مراسمي چون كتاب سال يا مراسم مشابه ديگري كه از سوي نهادهاي دولتي يا خصوصي برگزار مي شود چيست ؟ به قطع و يقين پاسخ خواهيد شنيد انتخاب كتابهاي برگزيده و شناساندن اين كتابهاي به جامعه فكري و فرهنگي در مرحله اول و سپس به جامعه علاقه مند كتاب در مراحل بعد و در نهايت گستر ش فرهنگ كتاب و كتابخواني .
دوم : هر نهادي براي دستيابي به چنين هدفي دبيرخانه اي ايجاد مي كند و كارمنداني را به كار مي گيرد و در نهايت از كارشناسان و اهل فن دعوت به عمل مي آورد با ارزيابي كتابها، بهترين ها را انتخاب كنند . براي اين كار در بخشهاي دولتي و خصوصي نهادي به نام روابط عمومي يا ستاد خبري نيز فعال مي شود . در بخش خصوصي و نهادهاي مدني، كه خوشبختانه چند سالي است به شكلي جدي فعال شده اند ، به دليل وقوف روابط عمومي ونيز دست اندركاران كار به بحث تبليغات ، تمامي مراحل كار به شكلي جزئي در اختيار افكار عمومي قرار مي گيرد . آنها با اين كار هم جريان سازي رسانه اي براي كتابهاي مرحله نهايي را صورتبندي مي كنند وهم اينكه بازخوردهاي كار داوران در مراحل مختلف را به محك و ارزيابي عمومي مي نهند . به همين دليل است كه وقتي كتابي به مرحله نهايي راه مي يابد جامعه كتابخوان و دست اندر كار كتاب ( ناشر ، موزع و كتابفروش ) نام آن را شنيده و كنجكاوي ذهني اش براي اطلاعات افزونتر درباره اين كتابها تحريك مي شود . برهمين مدار وقتي كتابي جايزه اي مي گيرد زيست بوم آن نيز به حركت درمي آيد و به يكباره مي شنويم كه برخي از اين كتابها تا ۲۰ بار هم تجديد چاپ شده اند .
سوم : در نهاد كتاب سال به تبليغات و دامن زدن به مباحث توجه آنچناني صورت نمي گيرد و يا آنكه اطلاع رساني از اين رخداد در حد رفع تكليف باقي مي ماند . برهمين بنيان است كه به رغم اين همه تلاشي كه صورت مي گيرد و كتابهاي ارزنده اي كه تاليف و مولفان آن انتخاب و معرفي مي شوند ، بازتابهاي آن در يكي -دو مراسم رسمي باقي مي ماند و عموم شهروندان و علاقه مندان كتاب از تاليف و انتشار اين كتابها باخبر نمي شوند و منتقدان هم در رسانه ها به آن نمي پردازند . گواه اين سخن شمارگان و نوبت چاپ بسيار پايين اكثر اين كتابها است كه درصورت تبليغات مناسب و به هنگام مي توانست بسي بيش از اينها باشد.

ناصح پور جايزه جشنواره موسيقي فجر را پس فرستاد
گروه ادب وهنر: پس از انصراف داريوش پيرنياكان از شوراي سياستگذاري دفتر امور موسيقي وزارت ارشاد، نصرالله ناصح پور رديف دان نامي و استاد آواز جايزه اهدايي در جشنواره موسيقي فجر امسال را به دفتر موسيقي وزارت ارشاد پس فرستاد.
ناصح پور كه رياست هيات مديره خانه موسيقي را نيز برعهده دارد در گفت وگو با ميراث خبر با اعتراض به نوع برخورد با هنرمندان موسيقي گفت: «دفتر موسيقي ارشاد به وضعيت ژانرهاي مختلف موسيقي در ايران كه زيربناي معرفت فرهنگي هر كشوري به حساب مي آيند، توجهي نكرده و حرمت اجتماعي هنرمندان موسيقي را ناديده مي گيرند.»
ناصح پور با اشاره به بي احترامي به هنرمندان در جشنواره موسيقي فجر افزود: «جشنواره امسال از سال هاي گذشته ضعيف تر برگزار شد. اطلاع  رساني ضعيف و قيمت بالاي بليت ها، باعث شد بسياري از علاقمندان قشر متوسط جامعه نتوانند از برنامه ها استفاده كنند كه از اشكالات اين جشنواره بود و موجب شد سالن ها خالي باشد در حالي كه علاقمندان زيادي براي برنامه ها يا بي خبر بودند و يا پول پرداخت بليت را نداشتند.»
ناصح پور ادامه داد: «در اختتاميه با ناديده گرفتن بانوان هنرمند در برنامه تقدير جشنواره امسال، به فعاليت هنري آنها در جامعه موسيقي توجهي نكردند. در حالي كه بانوان مي توانند نيمي از نيروي هنري جامعه باشند. در پايان هم به هنرمندان چك هايي غيرقابل وصول با مبلغ ناچيز دادند كه به تبعيض ميان هنرهاي مختلف تفسير و تعبيرشد.»
اين استاد دانشگاه و رديف دان در پايان به نحوه تقدير جشنواره اعتراض كرد و گفت: «در جشنواره اعلام شد كه از چهار دهه فعاليت موسيقايي من تقدير مي شود در صورتي كه روي لوح از همكاري با بيست و يكمين جشنواره موسيقي فجر قدرداني شده است. چرا در لوح تقدير اشاره اي به چهار دهه فعاليت هنري اينجانب نشد؟»

مسابقه عكس هاي موبايلي
به همت خانه عكاسان ايران وابسته به حوزه هنري و به مناسبت تقارن حماسه عاشورا با حماسه انقلاب اسلامي ايران مسابقه عكس يك روز عاشورايي برگزار مي شود.
همه علاقه مندان مي توانند جهت شركت در اين مسابقه با تلفن همراه خود از مراسم ۲۲ بهمن عكاسي كرده و با ارسال ۳ قطعه از عكس هاي خود در مسابقه عكس يك روز عاشورايي شركت كنند.
بر پايه اين گزارش شركت كنندگان بايد عكس هاي خود را حداكثر تا ۲۷ اسفند ماه سال جاري بر روي يك سي دي به نشاني تهران: خيابان سميه، شماره ،۲۱۳ طبقه سوم، خانه عكاسان ايران و يا به آدرس اينترنتي WWW.IranIPC.com ارسال كنند.
خانه عكاسان ايران از ۲۲ نفر از برگزيدگان اين مسابقه تقدير به عمل خواهد آورد.
علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند با شماره تلفن هاي ۶۳-۸۸۸۰۷۰۶۲ دفتر اين مسابقه تماس بگيرند.

بيانيه هيأت اسلامي هنرمندان و انجمن سينماگران مستقل درباره پرونده هسته اي ايران
همه بايد براي استيفاي حقوق هسته اي كشور تلاش كنند
گروه ادب و هنر: هيأت اسلامي هنرمندان و انجمن سينماگران مستقل ايران درباره قطعنامه شوراي حكام بيانيه اي صادر كرد و در آن از رئيس جمهور خواست براي استيفاي حقوق هسته اي ملت ايران از هيچ كوششي فروگذار نكند.
در اين بيانيه آمده است: در شرايطي كه ايران با حفظ و رعايت همه قواعد و مقررات بين المللي در چارچوب معاهدات سازمان بين المللي و آژانس انرژي هسته ايN.P.T در جهت رشد و بالندگي علمي و دستيابي به فناوري هسته اي تلاش مي كند، كشورهايي دم از اعتمادسازي مي زنند كه خود عامل برافروختن جنگ هاي جهاني اول و دوم بوده اند و آمريكا نيز تنها كشوري است كه در واقعه جانگداز و هولناك هيروشيما و ناكازاكي با بكارگيري نظامي از قدرت هسته اي، اولين بمب اتمي را بر سر هزاران مرد و زن و كودك غيرنظامي فروريخت.در ادامه بيانيه مي خوانيم: قدرت هاي استكباري و در رأس آن آمريكا كه با ايجاد جنگ رواني و در اقدامي غيرقانوني مي خواهند ملت ايران را از حق تحقيق و پژوهش در موضوع انرژي صلح آميز هسته اي بازدارند، بايد قبل از هر چيز ضمن خلع سلاح هسته اي خود و رژيم صهيونيستي كه به هيچ قطعنامه و معاهده بين المللي پاي بند نيست، در نزد افكار عمومي جهان و ملت شريف ايران دست به اعتمادسازي بزنند.
در پايان بيانيه هيأت اسلامي هنرمندان و انجمن سينماگران مستقل درباره استفاده ايران از فناوري صلح آميز هسته اي آمده: هيأت اسلامي هنرمندان و انجمن سينماگران مستقل ايران ضمن حمايت از اقدام قاطعانه رئيس جمهور محترم تأكيد مي كنند كه نهضت ملي دانش هسته اي و فناوري صلح آميز كه از دستاوردهاي دانشمندان و جوانان ايراني است به فضل خداوند و با اراده همه آحاد ملت ايران ادامه خواهد داشت. همه هنرمندان و هنردوستان ايراني از دولتمردان و رئيس جمهور اسلامي ايران مي خواهند براي استيفاي حقوق ملت ايران از هيچ تلاشي فروگذار ننمايند و به هيچ وجه اجازه ندهند درباره حق برخورداري از انرژي صلح آميز هسته اي معامله و كوتاهي انجام شود.

مجوز انتشار ۱۰ نشريه صادر شد
003252.jpg
گروه ادب و هنر - هيأت نظارت بر مطبوعات با انتشار ۱۰ نشريه و تغيير صاحب امتيازي يك نشريه موافقت كرد.
دبيرخانه هيأت نظارت بر مطبوعات اعلام كرد چهل و چهارمين جلسه از دهمين دوره هيأت نظارت بر مطبوعات صبح روز دوشنبه مورخ ۱۷/۱۱/۸۴ برگزار شد. «علاءالدين ظهوريان» افزود: در اين جلسه با انتشار ۶ ماهنامه، ۴ فصلنامه و تغيير صاحب امتيازي يك نشريه در حال انتشار به شرح زير موافقت شد:ماهنامه «مجد» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي «سيد عباس حسيني نيك» ، ماهنامه «همفا» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي «محمد حسين پاشنه طلا» ، ماهنامه «نوين عمران» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي «بهمن آقاجاني جمايراني» ، ماهنامه «عدالت روز» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي «اخگر تقي  پور» ، ماهنامه «پيام تندرستي» به صاحب امتيازي «موسسه پيام سبزانديشان» و مدير مسئولي «معصومه عابدزاده كلهرودي» ، ماهنامه «سراي مهر» به صاحب امتيازي «موسسه فرهنگي هنري عرفان سراي مهر» و مدير مسئولي مير صادقي، فصلنامه «مجله انجمن دندانپزشكي ايران» به صاحب امتيازي «انجمن دندانپزشكي ايران» و مدير مسئولي «محمد شرف» ، فصلنامه «نقره» به صاحب امتيازي «افسانه ارباب ها» و مدير مسئولي «افسانه هنربخش» ، فصلنامه «اقليم» به صاحب امتيازي «پژوهشكده اميركبير» و مدير مسئولي «محمد حسين باپلي يزدي» ،فصلنامه «حقوق جهان» به صاحب امتيازي و مدير مسئولي «حميدرضا دهقاني پوده» و تغيير صاحب امتيازي نشريه «تحقيقات اسلامي» به «سيد مصطفي ميرسليم» .

ادبيات
مسابقه ادبي كودكان
مسابقه كودكان و نوجوانان عاشورا به همت اداره امور خانواده مركز جهاني علوم اسلامي خراسان رضوي برگزار مي شود .
اين مسابقات ويژه كودكان و نوجواناني است كه در مقطع سني ۷ الي ۱۷ سال قرار دارند و همنوايي خود را با شهيدان و اسيران واقعه كربلا با توصيف واقعه عاشورا نشان مي دهند .
آثار ارسالي بايد در قالب شعر، قطعه ادبي، نامه و نقاشي باشد و شركت كنندگان بايد در آثار خود به شهادت امام حسين(ع) و يارانش، اطفال دشت كربلا و آنچه از واقعه عصر عاشورا مي دانند اشاره كنند. مهلت ارسال آثار تا پايان بهمن ماه و اعلام نتايج نيز دهه اسفند ماه سال جاري خواهد بود .
داستان انتقال علم از يونان به اسلام
كتاب «سير تاريخي انتقال علوم يوناني به عالم اسلامي» از آكادمي آتن تا بيت الحكمه بغداد به قلم «دكتر مصطفي مجد» منتشر شد .
نويسنده در اين كتاب به بررسي تحولات علمي و فرهنگي كشور ما در دوران  قبل از اسلام و پس از آن پرداخته و تاسيس جندي شاپور و دارالترجمه بغداد را به عنوان فرازهايي از عينيت و تجلي تحولات علمي و فرهنگي ايرانيان ياد كرده است .
«سير تاريخي انتقال علوم يوناني به عالم اسلام» پژوهشي در سه بخش رويارويي ايران و يونان در پيش از اسلام، شكل گيري شاهنشاهي ساساني و تاسيس جندي شاپور، ظهور اسلام و عصر ترجمه را در بر مي گيرد.
اين كتاب در ۱۵۰ صفحه توسط نشر «نورالثقلين» به چاپ رسيده است .
انتشار نمايشنامه «ادبيات مرده (شور)»
نمايشنامه «ادبيات مرده (شور)» نوشته «هاوارد برنتن» با ترجمه «بهزاد قادري» به چاپ رسيد.
هاوارد برنتن، متولد ۱۹۴۲ ميلادي و يكي از بازماندگان جوانان خشمگين دهه ۶۰ قرن بيستم انگليس است. او در سال ۱۹۶۵ و در زماني كه در دانشگاه كمبريج درس مي خواند، نمايشنامه «نردبان احمق ها» را نوشت و پس از رها كردن دانشگاه با گروه هاي تئاتري سيار به همكاري پرداخت. او تاكنون بيش از ۵۰ اثر براي تئاتر و سينما نوشته و چند اثر بزرگ از جمله فاوست گوته را كارگرداني كرده است.
در اين نمايشنامه، نويسنده با بهره جستن از زندگي جوانان عاصي دوره رمانتيسيسم كه جامعه اي آرماني را در سر مي پروراندند، به كندوكاو پيرامون انديشه هاي آرماني و آرمانشهري جوانان دهه ۶۰ قرن بيستم اروپا مي پردازد. در حالي كه برنتن در ديگر نمايشنامه هايش نظام هاي حاكم بر اروپا را زير ذره بين مي برد، در اين نمايشنامه تلاش مي كند قشر دگرانديش جامعه اش را بررسي كند و در واقع اين نمايشنامه زمزمه اي دروني با خويشتن خويش نيز هست.

سايت اينترنتي «هزار و يك بسم الله»
سايت اينترنتي «هزار و يك بسم الله» به همت سازمان آموزش و پژوهش سوره حوزه هنري راه اندازي شد.
با توجه به برگزاري ۴ همايش بزرگ از آثار هنرهاي تجسمي دانشجويان سازمان آموزش سوره با عنوان همايش «هزار و يك بسم الله» و تشكيل دبيرخانه دائمي اين همايش، سايت اينترنتي «هزار و يك بسم الله» كه شامل آخرين اخبار و اطلاعات مربوط به جشنواره «باغ بسم الله» ، فهرست اسامي راه يافتگان بخش هاي مختلف همايش به بخش مسابقه ، آثار برگزيده جشنواره هاي مسابقات برگزار شده در سال ۱۳۸۳ و آثار نمايشگاهي جشنواره «باغ بسم الله» هداياي جشنواره، ضوابط و معرفي هيات داوران جشنواره و درباره اسماء الحسني قابل دسترسي است توسط سازمان آموزش سوره راه اندازي شد.
همچنين در اين سايت،  شرايطي فراهم شده است تا نمونه اي از آثار براي عموم به نمايش درآمده و قابليت ذخيره سازي نيز داشته باشد. علاوه بر اين اخبار ساير مراكز مختلف فرهنگي- هنري كشور نيز در اين سايت قابل دسترسي است.
علاقه مندان جهت استفاده از اطلاعات مربوط و رويت اين سايت مي توانند به آدرس اينترنتي www.1001besmellah.com مراجعه كنند.

برگزاري كنگره ادبيات پايداري در كرمان
مهر:  كنگره ادبيات پايداري با همكاري دانشگاه باهنر كرمان ، استانداري كرمان ، بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس كرمان و ساير سازمانها و نهادها و دستگاه هاي فرهنگي برگزار مي شود .
حميد حسام معاون ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس با اعلام اين مطلب افزود : اين كار طي فراخواني كه درقالب ۲۶ محوركاملا علمي، ادبي از طريق مطبوعات ويژه به اطلاع عموم و خصوص رسيده از ۶ ماه پيش آغاز شده است.وي هدف از برگزاري اين كنگره را گامي نو و آغازين براي تبيين مباني ادبي و علمي عرصه پايداري دانست و اضافه كرد: اين گام قطعا براي تعيين حدعلمي و ادبي و در واقع ترغيب محافل دانشگاهي نسبت به برنامه ريزي و توجه بيشتر به موضوع فرهنگ دفاع مقدس خواهد بود.معاون ادبيات و انتشارات بنياد اظهار داشت : ما معتقديم ادبيات دفاع مقدس به شكل خاص و ادبيات پايداري به شكل عام يك سير تحول خاصي داشته كه دوران اوج و شكوفايي اش در قطعه ۸ سال دفاع مقدس بوده است.وي گفت : تعداد مقاله هاي رسيده به دبيرخانه كنگره ۷۵ مورد است و تقريبا با تمامي صاحبنظران واستادان ادبيات فارسي تمام دانشگاه ها در سراسر كشور جهت ارائه مقاله مكاتبه شده است .
معاون ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس در ادامه مصاحبه خود ضمن پاسخگويي به سئوالات خبرنگاران حاضر به نتايج چهاردهمين كنگره شعر دفاع مقدس اشاره كرد و افزود : طلايي ترين دوران برگزاري كنگره شعر دفاع مقدس دوران انس با خاكريز وجبهه بوده و بي شك اخلاص و معنويت اشخاصي مثل شهيد زارعي سرمايه اوليه واصلي جريان بوده است.

دكه
شاعر مردم؛
كتابي درباره نسيم شمال
003258.jpg
برخي همايش ها و مناسبت ها اگر با برنامه ريزي مناسبي صورت گيرد و نتايج آن نيز فرصت انتشار عمومي يابند، بركت خيز و مورد استفاده عموم قرار گرفته و در نهايت سطح آگاهي و دانش  افراد، درباره آن موضوع را ارتقاء مي دهند.
كتاب «شاعر مردم» كه از سوي انتشارات معروفي چون سخن به بازار كتاب راه يافته، نمونه اي از اين دست كتاب ها است كه در پس و پشت خود، همايشي را دارد. اين همايش اسفندماه ۱۳۸۲ به مدد علي اصغر محمدخاني، سردبير وقت كتاب ماه ادبيات و فلسفه برگزار و در آن چهره هاي مختلفي از فرهنگ پژوهان و آشنايان با زندگي شخصي و فكري اشر ف الدين گيلاني(معروف به نسيم شمال) گردهم آمدند و مقالات متنوع و مختلفي را خواندند كه همان مقالات با افزوده هايي كتاب شاعر مردم را شكل داده است.
چهره هايي چون سيد فريد قاسمي، حجت الله اصيل، احمد ابومحبوب، ولي الله دروديان، كاميار عابدي، باقر صدري نيا، حسين بهزادي  اندوهجردي، محمد گلبن، حسين مسرت و... در اين كتاب نوشته و مقاله دارند. خواننده با خواندن اين مقالات با وجوه گوناگون فكري نسيم شمال آشنا مي شود.
گردآورنده اين مجموعه حسن سليقه به خرج داده و به ابتداي كتاب مقاله خواندني زنده ياد غلامحسين يوسفي را گنجانده است.
كتاب در ۵۳۶ صفحه و در قطع گالينگور از سوي انتشارات سخن به بازار كتاب راه يافته است.
آهنگ- ۲- ويژه سياستگذاري موسيقي
003261.jpg
دومين شماره فصلنامه آهنگ با تأخيري چندين ماهه انتشار يافت. اين شماره مي بايست در اواخر پاييز منتشر مي شد، اما از قرار نهادهاي دولتي به خصوص در حوزه موسيقي بيشتر دست به گريبان مسائل مالي هستند كه اين گونه كارهايشان به تأخير مي افتد.
در اين شماره كه پروپيمان تر از شماره قبلي است، بحث اصلي به سياستگذاري موسيقي اختصاص دارد و در اين مسير ضمن آوردن مطالب و گفت گوهايي از برخي اعضاي شوراي سياستگذاري دفتر امور موسيقي ارشاد، با چند نماينده عضو كميسيون فرهنگي نيز گفت وگوهايي صورت گرفته است. گفت وگو با رئيس سابق موسيقي صدا وسيما، گفت وگو با جليل عندليبي، مجيد درخشاني، لوريس چكناوريان و... از ديگر مطالب اين فصلنامه است. اميد كه اين فصلنامه تداوم يابد و بتواند برخي خلأهاي تئوريك و عملي در حوزه سياستگذاري موسيقي را پر نمايد.
فصلنامه پيمان
003264.jpg
سي و سومين شماره فصلنامه فرهنگي پيمان چاپ پاييز ۱۳۸۴ منتشر شد.
اين فصلنامه به مدير مسئولي دكتر لون داويديان در ۱۵۲ صفحه به قيمت ۱۰۰۰ تومان در اواخر هر فصل منتشر مي شود. طرح جلد تصويرسازي از چليپا سنگ سده دوازدهم، دير هاقپات است.
اين نشريه حاوي مطالبي از جمله حوادث ۱۲۹۶ _ ۱۲۹۷ آذربايجان به قلم كارن خانلري است.
وارطان داويديان در مقاله اي تحت عنوان ۸۵ سال پس از انعقاد معاهده سور آورده است: «به اعتقاد حقوقدانان ۸۵ سال پس از انعقاد معاهده سور اين پيمان براي ارامنه و ارمنستان اهميت تاريخي زيادي دارد. نخست آنكه پس از استقلال جمهوري ارمنستان در سال ۱۹۱۸م، براي اولين بار، دولت تركيه جمهوري ارمنستان را به رسميت شناخت.»
همانطور كه متوجه شديد اين يك نشريه فارسي زبان و متعلق به همشهريان مسيحي پايتخت است.
اما موضوع اصلي اين فصلنامه تخريب گورستان مسيحيان در جنوب نخجوان است. مدير مسئول اقدام به چاپ يك ويژه نامه ۸ صفحه اي در مورد اين قبرستان كرده است.
چليپاسنگ يا خاچكار از اشياء تاريخي ارمني هاست كه با گرات اولوبابيان و ادوارد هارتونيان آن را تدوين و گردآوري كرده اند. معرفي كليساي ارامنه استان آذربايجان غربي كه توسط نادر شجاع دل صورت گرفته از ديگر مطالب اين فصلنامه است.
گارگين فنابي مقاله آيين مهر و تاثير آن بر فرهنگ ايراني و اسلامي را نوشته است.
شاعري در غربت عنوان مقاله اي از خاچيك خاچر است كه درباره «ناردو» يكي از شعراي بزرگ مسيحي نوشته است.مختصري نيز در باب تاريخ فلسفه ارمني به قلم شانت باغراميان نوشته شده است.
مقاله مترجمان به قلم ژيلبرت مشكنبريانس، چالو نوشته هاما سدق و آقاسي ژ. هوانسيان و شعر بار ديگر باسيلوا كابوديكان به قلم اردوارد هارتونيان نوشته شده است.
علاقه مندان مي توانند اين نشريه را روي دكه هاي روزنامه فروشي سراسر كشور تهيه كنند.

ادب و هنر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |