يكشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۹ - Feb 12, 2006
حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
آن كس كه در نهان از خداوند نمي ترسد
در پيري مراعات اخلاق و اعمال خود را نمي نمايد
و از عيب خويش احساس شرمساري نمي كند
به خير و خوبي او نمي توان اميدوار بود.
وسائل الشيعه ص ۶۳
امروز با حافظ
خرمن سوختگان را همه گو باد ببر
روي بنماي و وجود خودم از ياد ببر
گو بيا سيل غم و خانه زبنياد ببر
ما چو داديم دل و ديده به طوفان بلا
تسليت رهبر انقلاب در پي رحلت آيت الله فلسفي
در پي رحلت فقيه پرهيزگار مرحوم آيت الله حاج ميرزا علي آقاي فلسفي طاب ثراه، آيت الله خامنه اي رهبر انقلاب اسلامي روز شنبه پيام تسليتي صادر كردند.
متن اين پيام به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
رحلت فقيه پرهيزگار مرحوم مغفور آيت الله آقاي حاج ميرزا علي آقاي فلسفي طاب ثراه را به علماي اعلام و فضلاء و طلاب حوزه  علميه و همه  مردم مومن و وفادار مشهد مقدس به خصوص به خانواده  معزز و فرزندان مكرم و ديگر بازماندگان و ارادتمندان آن عالم گرانقدر تسليت عرض مي كنم و درجات عاليه  اخروي و پاداش خدمات علمي و ديني ايشان در نزد خداوند متعال را مسئلت مي نمايم.
سيد علي خامنه اي
۲۲/بهمن/۱۳۸۴
آيت الله ميرزاعلي فلسفي كه بود؟
آيت الله ميرزا علي فلسفي از مدرسان پرآوازه حوزه علميه، صبح نوزدهم بهمن ماه، مصادف با تاسوعاي حسيني به علت سكته قلبي در يكي از بيمارستان هاي مشهد مقدس به رحمت ايزدي پيوست.
ايشان سال ها بر كرسي تدريس فقه و اصول فقه فضلاي بسياري را به عرصه علم و كمال عرضه داشت. آيت الله فلسفي از شاگردان بزرگ آيت الله العظمي خويي بود كه پس از مراجعت به زادگاه خود تهران، به اصرار فضلاي حوزه در مشهد مقدس رحل اقامت افكند و تبحر كم نظير ايشان در تدريس رسائل و مكاسب شيخ انصاري كه از دشوارترين متون تخصصي فقه و اصول فقه در حوزه هاي علميه محسوب مي گردد موجب شهرت علمي ايشان در حوزه هاي آن روزگار گرديد. تدريس وي به گواهي همگان نمونه اي عالي از سلاست بيان و زيبايي تبيين بود.
ايشان يكي از اركان حوزه علميه مشهد در حمايت از انقلاب اسلامي و عالمي مردمي بود كه مرتبت علمي و اجتماعي وي مانع از اين نمي شد كه در مراسم عمومي و منازل اشخاص عادي شركت نكند. بارها آن عالم بزرگ در حال خريد از بازار و يا صف نانوايي ديده شده بود و هيچ گاه كسي نمي توانست ايشان را راضي كند اين زحمت را به ديگري واگذار نمايد.
زهد آن بزرگ از مال و مقام زبانزد خواص بوده و هست، با وجود آن كه سابقه فراوان در تدريس خارج داشت و فضلش مورد تصديق خواص بود، اعلام مرجعيت نكرد و شايد از همين جهت بود كه بيشترين مودت وي با دو عالم برخوردار از همين خصيصه بود: مرحوم آيت الله ميرزا جواد تهراني و مرحوم آيت الله ميرزا حسنعلي مرواريد و عاقبت به دوستان خود پيوست.

نامزدهاي دريافت اسكار تلويزيوني معرفي شدند
ايسنا: كانديداهاي دريافت جايزه «امي» در حالي معرفي شدند، كه مراسم اختتاميه اين رويداد مهم تلويزيوني تا سه ماه ديگر برگزار مي شود.
به گزارش بي بي سي، در ميان شبكه هاي تلويزيوني شركت كننده در جشنواره «امي»، شبكه (CBS) با ۵۹ برنامه و شبكه (ABC) با ۳۷ برنامه به ترتيب از بيشترين كانديدا در بين جوايز حاضر برخوردارند.
برندگان سي و سومين جشنواره «امي» كه به اسكار تلويزيوني نيز مشهور است، ۲۸ آوريل طي مراسمي در شهر لس آنجلس اعلام مي شود. در اين جشنواره، علاوه بر معرفي يك برنامه به عنوان برنامه  برتر، جوايزي چون بهترين بازيگر مرد و بهترين بازيگران، برترين هنرپيشه برنامه هاي كمدي مرد و زن به برندگان اهدا مي شود.
اين جشنواره، برترين جشنواره صنعت تلويزيوني آمريكا محسوب مي شود.

حضور گسترده در جشنواره برلين
بازار فيلم سينماي ايران در برلين گشايش يافت
نمايي از فيلم كارگران مشغول كارند، ساخته ماني حقيقي
003366.jpg
گروه ادب و هنر : بازار فيلم سينماي ايران با حضور نمايندگان سينماي ايران در جشنواره فيلم برلين افتتاح شد.
به گزارش روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي، عصر روز گذشته درحالي چتر سينماي ايران افتتاح شد كه طرح كتيبه عاشوراي حسيني در دو سوي پاويون سينماي ايران، علاقمندان را به سوي خود جلب مي كرد.
محمدعلي نجفي كارگردان سينماي ايران و نماينده خانه سينما در پاويون سينماي ايران در برلين كه خود طراح كتيبه عاشوراست در پاسخ به سئوال علاقمندان نصب كتيبه عاشوراي حسيني در پاويون سينماي ايران در برلين را نشانه عشق و ارادت ايرانيان به ارزش هاي انساني، معنويت و همه اديان توصيف كرد.
در چتر سينماي ايران ۵ گروه مختلف سينمايي از ايران با مجموعه آثار خود حضوري فعال و گسترده دارند.
حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي براي اولين بار مجموعه آثار سينمايي خود را وارد بازار سينمايي برلين كرده است. بيد مجنون ساخته مجيد مجيدي و خيلي دور خيلي نزديك ساخته رضا ميركريمي ازجمله فيلم هاي حوزه هنري است كه در پاويون سينماي ايران در برلين در معرض فروش و ارايه به علاقمندان قرار گرفته است.
خانه سينما با حضور نمايندگان صنف هاي مختلف خود ديداري نزديك و صميمانه اي را با دست اندركاران سينماي جهان آغاز كرده است. تحقيق، پژوهش و آموزش سه هدف عمده نمايندگان صنوف مختلف خانه سينما در جشنواره فيلم برلين است تا با رايزني و ارتباط تخصصي بتوانند گام موثري براي پيشبرد سينماي ايران بردارند.
كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان ازجمله نمايندگان ديگر سينماي ايران در جشنواره برلين است كه مجموعه فيلم هاي بلند، نيمه بلند و انيميشن ويژه كودكان و نوجوانان را وارد بازار جشنواره فيلم برلين كرده است.انجمن سينماي جوان ايران نيز امسال با ۱۷۰ فيلم كوتاه، بلند و مستند خود كه ۵۰ اثر آن از سوي كارگردانان زن ايراني هست حضور گسترده و فعالي در بازار جشنواره فيلم برلين دارد.
در پنجاه و ششمين جشنواره برلين كه تا ۳۰ بهمن ادامه دارد ۶ فيلم ايراني به نمايش درمي آيد.
آفسايد ساخته جعفر پناهي، به آهستگي ساخته مازيار ميري، زمستان است ساخته رفيع پيتز، صبحي ديگر ساخته ناصر رفايي، كارگران مشغول كارند ساخته ماني حقيقي و فيلم كوتاه به آهستگي ساخته مهدي جعفري در بخش هاي مختلف جشنواره حضور دارند.

برگي از تاريخ
كميته انقلاب
با وجود سقوط رژيم شاه و پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي، نيروهاي مردمي، همچنان درگير نبرد براي درهم شكستن مقاومت آخرين بقاياي اين رژيم وابسته بودند. همچنين گروهي ديگر از مردم،  پاسداري و حفاظت از مراكز مهم و حساس را در شهرها به عهده گرفتند. از اين رو وجود سازماني منظم و متشكل براي به عهده گرفتن اين مسئوليت و نيز مبارزه با عناصر وابسته به رژيم شاه، ضروري به نظر مي رسيد. به همين جهت يك روز پس از پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي، به فرمان حضرت امام خميني(ره)، كميته انقلاب اسلامي براي كنترل اوضاع و برقراري نظم و امنيت، تشكيل شد. از آن پس، اين نهاد انقلابي به اداره و انتظام امور و حراست از انقلاب اسلامي و حفاظت از جان و مال و ناموس مردم كمر بست. همچنين به فرمان حضرت امام، سلاح هايي كه در دست مردم بود توسط اين نهاد جمع آوري شد. از اهم وظايف كميته انقلاب اسلامي مي توان به: مقابله با توطئه هاي بيگانگان؛ دستگيري وابستگان رژيم پهلوي؛ جلوگيري از قاچاق اسلحه، توقيف اموال مفسدان و فراريان رژيم پهلوي، انتظامات و حفظ امنيت شهرها،  روستاها و مرزها؛ مبارزه با فساد و بي بندوباري؛ حراست از اماكن مهم؛ مقابله با منافقان و خرابكاران و... اشاره كرد. سرانجام در سال ،۱۳۶۹ بنابه ضرورت هاي تشخيص داده شده و با تصويب مجلس شوراي اسلامي، اين نهاد انقلابي با شهرباني و ژاندارمري ادغام شد و نيروي انتظامي واحدي با نام نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران شكل گرفت.

كوتاه از هفت هنر
*«گل يا پوچ» در ژنو: فيلم «گل يا پوچ» در مراسم افتتاحيه جشنواره فيلم ژنو به نمايش درآمد و با استقبال گسترده تماشاگران اين جشنواره روبه رو شد.در اين مراسم كه با حضور مقامات سفارت ايران در سوئيس برگزار شد، وزير فرهنگ سوئيس از سينماي ايران به عنوان يك سينماي بافرهنگ و غني ياد كرد.جشنواره فيلم ژنو تا ۲۷ بهمن ماه در اين شهر برگزار خواهد شد.
*بيانيه خانه سينما _ خانه سينما در بيانيه اي حضور مجدد سينماي ايران در جشنواره بين المللي برلين را نشان از قدرت صنعت سينماي ايران دانست و گفت سينماي ما اكنون به نقطه اي رسيده كه به عنوان يك پديده هنري موقعيت خود را در ميان همه كشورها حفظ كرده است.
*اجراي عمومي نمايش ها: تالار قشقايي با پايان يافتن دومين همايش آيين هاي عاشورايي، ميزبان نمايش «اسبهاي آسمان خاكستري مي بارند» به كارگرداني علي راضي خواهد بود.اين نمايش كه محصول مشترك ايران و فرانسه است، در بخش بين الملل بيست و چهارمين جشنواره تئاتر فجر روي صحنه رفت و نخستين نمايش از آثار شركت كننده در جشنواره است كه اجراي عمومي خود را آغاز مي كند.
*فعاليت سينماها _ سينماها امروز (يكشنبه) بعد از چند روز تعطيلي، نمايش فيلم هاي خود را ازسر مي گيرند.از اين هفته دو فيلم جديد به نمايش درخواهند آمد.«چهارشنبه سوري» به كارگرداني اصغر فرهادي، «برباد رفته» به كارگرداني صدرا عبداللهي فيلمهاي جديدي هستند كه در كنار فيلمهاي حكم، هشت پا، چپ دست و مرثيه برف به نمايش درخواهند آمد.
*لاموزيكا در كارگاه نمايش - «لاموزيكا دومين» نوشته مارگريت دوراس، با كارگرداني نگار جواهريان بعد از نمايش آئين هاي عاشورايي در كارگاه نمايش روخواني مي شود.«لاموزيكا دومين» ، نسخه دوم نمايشنامه لاموزيكا است كه دوراس آن را بعد از بيست سال نوشته است.اين نمايشنامه روز پنج شنبه و جمعه با نقش خواني احمد ساعتچيان، مريم داوري و مينا خسرواني در كارگاه نمايش روخواني مي شود.
*تمبر ايران و اسپانيا _ كامران عدل عكس هاي باغ شازده كرمان را كه براي انتشار تمبر مشترك ايران و اسپانيا گرفته است، در گالري ماه به نمايش مي گذارد.اين تمبر كه حاصل تبادل فرهنگي و قرارداد دو كشور ايران و اسپانياست، به تازگي در ايران منتشر شده است.اين نمايشگاه جمعه ۲۸ بهمن گشايش مي يابد و تا نهم اسفند ماه، در گالري ماه، واقع در خيابان آفريقا، بلوار گلستان، شماره ۸۹ برپا خواهد بود.
*ديوان سنايي: ديوان حكيم سنايي غزنوي شامل شرح لغات، تلميحات قرآني، ابيات دشوار و مفاهيم كليدي با مقدمه، تصحيح و شرح محمد بقايي (ماكان) توسط انتشارات اقبال منتشر و روانه بازار كتاب شد.
*ادبيات بومي: «دانشنامه ادبي گلستان» ويژه دانشجويان و پژوهشگران ادبيات بومي در ده جلد و ۶۰۰۰ صفحه به قلم كريم الله قائمي در مراحل نهايي تأليف و گردآوري قرار گرفته است.اين كتاب حاصل سي سال تلاش و جستجوي نويسنده در گردآوري مطالب جامع ادبيات شفاهي و مكتوب تمام روستاها و شهرهاي استان گلستان است.

روزنامه همشهري با همكاري خانه كاريكاتور ايران برگزار مي كند
مسابقه بين المللي كاريكاتور
مرز آزادي بيان غربي كجاست؟
در پي فراخوان روزنامه اي دانماركي از عده اي طراح تعدادي كاريكاتور با موضوع اهانت به ارزش هاي الهي و جسارت به مقام مقدس پيامبر اسلام منتشر گرديد و چند روزنامه ديگر اروپايي به بهانه آزادي بيان به انتشار اين طرح ها اقدام كردند. پرسش جدي مسلمانان و افكار عمومي جهان امروز اين است: «آيا آزادي بيان غربي اجازه مي دهد به موضوعاتي چون جنايت و غارت آمريكا و اسرائيل يا واقعه اي چون هولوكاست هم پرداخته شود يا اين آزادي بيان فقط براي اهانت به مقدسات اديان الهي است. روزنامه همشهري دور از هرگونه رفتار ستيزه جويانه يا دور از منطق، متقابلاً طي يك فراخوان از هنرمندان جهان خواسته است تا از آزادي بيان استفاده كنند و طرح هاي خود را در موضوعات مورد اشاره در اين مسابقه شركت دهند.
جزئيات مسابقه و جوايز در روزنامه فردا به چاپ خواهد رسيد.

بهارستان
بلخي و جاهل
آورده اند كه شهيد شاعر روزي نشسته بود و كتابي مي خواند. جاهلي درآمد و سلام كرد و گفت: خواجه تنها نشسته اي! گفت: تنها اكنون شدم كه تو آمدي. از آنكه به سبب تو از مطالعه كتب بازماندم.
جوامع الحكايات عوفي

امروز در تالار وحدت برگزار مي شود
تجليل از هاشم فياض در مراسم
اختتاميه آيين هاي عاشورايي
ايرنا: دومين  همايش  سراسري  آيين هاي  عاشورايي  امروز (۲۳ بهمن  ماه ) درتالار وحدت تهران  به  كار خود پايان  مي دهد.
دراين  همايش  پنج  روزه  كه همزمان  با مراسم  عزاداري  سرور و سالار شهيدان  امام  حسين  (ع ) و دهه  اول محرم  برگزار شد، گروه هاي  نمايشي  از سراسر كشور در بخش هاي  تعزيه ، تئاترخياباني ، تئاتر صحنه اي ، منقبت  خواني ، نقالي ، آيين هاي  نمايشي  و پرده  خواني حضور داشتند.
دومين  همايش  آيين هاي  عاشورايي  با معرفي  نفرات  و گروههاي  برتر دربخش هاي  مختلف  آييني  و نمايشي  به  كار خود پايان  خواهد داد.
همچنين همزمان  با مراسم  اختتاميه  دومين  همايش  سراسري  آيين هاي  عاشورايي  يادمان زنده  ياد استاد هاشم  فياض  تعزيه  خوان  فقيد كشور برگزار مي شود و از زحمات ساليان  متمادي  فعاليت  مرحوم  استاد هاشم  فياض  تقدير خواهد شد.مرحوم  هاشم  فياض  درسال  ۱۲۹۵ در محله  سنگلج  تهران  در خانواده اي  مذهبي ديده  به  جهان  گشود.
چنان  كه  خود در خاطراتش  گفته است  در كودكي  و به  تشويق  مادربه  تعزيه خواني روي  آورد. در زمان  حكومت  محمدعلي  شاه  كودكي  پنج  ساله  بودكه  به  ديدن تعزيه  علاقه  بسيار پيدا كرد.
دوران  تحصيل  وي  به  دليل  مشكلات  فراوان  تا ششم ابتدايي  ادامه  داشت .
فياض  بعدها درمحضراستاد آسيد كاظم  از پيشكسوتان  تعزيه  آن زمان  كه  به ميرغم  معروف  بود، كسب  فيض  كرد و سپس  به  مدت  ۱۲سال  زير نظراستاد مشهدي رضا تعزيه  خواني  را به  صورت  حرفه اي  ادامه  داد.
مرحوم  فياض  ازسن  نوزده  سالگي  شروع  به  جمع  آوري  نسخه هاي  تعزيه  ميرعزا كرد و درزمان  حيات  خود حدود يكصد نسخه  از آن را جمع  آوري  نمود.
از مرحوم  هاشم  فياض  پنج  پسر و دو دختر بر جاي  مانده  است  كه  سه  تن  ازفرزندان  او به  طور مستمر حرفه  تعزيه خواني  پدر را ادامه  داده اند.
زنده  ياد فياض  در زمان  حيات  خود در چندين  سوگواره  به  عنوان  داور بخش تعزيه  حضور داشت ، وي  در سال  ۱۹۹۱ بااجراي  چهار مجلس  تعزيه  در فستيوال آوينيون  فرانسه  شركت  كرد به  طوري  كه  پيتر بروك  كارگردان  و تئوريسين بزرگ  تئاتر جهان  به  وي  لقب  علي  بابا داد(درفرهنگ  اروپايي  علي  بابا نماد هوش  و ذكاوت  است ).
استاد هاشم  فياض  درتاريخ  ۲۱ اسفند ۱۳۸۳ پس  از سالها فعاليت  مستمر درحوزه  نمايش  تعزيه  دار فاني  را وداع  گفت .

ستون آخر -- سردبير
* عزاداري ها و ابراز ارادت هايتان قبول باشد. ان شاءالله سالهاي سال خودتان و عزيزانتان زير سايه لطف و عنايت سيد الشهداء عليه السلام باشيد.
* فراخوان كاريكاتور همشهري هم چنانكه مي دانيد بازتاب گسترده و عجيبي پيدا كرد. خيلي حرف ها هم دارم كه قرار شد پس فردا در يك كنفرانس مطبوعاتي مطرح كنيم.
* فردا چهلمين روز درگذشت (يا دقيق تر و عميق تر بگويم: شهادت) دكتر سعيد كاظمي است؛ چهره درخشاني كه گرچه چون خاتم فيروزه خوش درخشيد اما بسيار زودتر از تصور و باور از دست رفت و به تعبير رهبر انقلاب نماد رويش مبارك علوم در ايران بود. به مناسبت اربعين ارتحال اين استاد بزرگوار ويژه نامه اي داريم كه فردا تقديم شما مي شود (و البته اين بار محض رضايت خاطر عزيزاني چون آقاي دكتر شيخي و بقيه سروراني كه گرفتار تهران نيستند) براي همه خوانندگان همشهري رايگان است.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
استقبال
قطار مي ايستد چند سرباز پياده مي شوند. جمعيت با دسته هاي گل جلو مي روند آنها را در آغوش مي گيرند. حلقه هاي گل را به گردنشان مي اندازند، روي دست بلندشان مي كنند.
موج جمعيت از قطار فاصله مي گيرد. پيرزني قاب عكس سربازي را به دست گرفته و به بسته شدن درهاي قطار نگاه مي كند. سربازي از روي دوش جمعيت پيرزن را مي بيند. خود را پايين مي اندازد و به طرف پيرزن مي دود. دسته گل را از گردن خود درمي آورد. به دور قاب عكس مي اندازد.
پيرزن مبهوت نگاه مي كند.
علي الله سليمي

گشتي در دنياي خبرها
حوادث عجيب بيمه اي
لندن: معمولاً در هر سال شركت هاي بيمه بابت حوادث بسيار عجيب به مشتريان خود خسارت مي پردازند كه اين بار نيز يكي از شركت هاي بيمه فهرستي از عجيب ترين حوادث سال گذشته ميلادي را كه منجر به پرداخت خسارت شد منتشر كرده است. با هم برخي از اين موارد عجيب را مرور مي كنيم.
۱ - پرداخت خسارت به راننده اي كه شيشه جلوي خودرواش بر اثر سقوط پرنده اي يخ زده از روي يك درخت شكست.
۲ - پرداخت خسارت به راننده خودرويي كه ناگهان پايش را روي پدال گاز فشار داد و به خودرو مقابلش برخورد كرد. با توجه به اين كه زنبور پاي اين راننده را نيش زده بود وي به صورت ناخواسته روي پدال گاز فشار آورد و به همين دليل خسارت دريافت نمود.
۳ - پرداخت خسارت به يك راننده كه ترمز خودرواش عمل نكرد. با توجه به اين كه يك سيب زميني بسيار بزرگ به فضاي پشت پدال ترمز راه يافته بود به همين دليل راننده نتوانست ترمز بگيرد و به چند خودرو برخورد كرد.
۴ - پرداخت خسارت به راننده اي كه كباب داخل خودرواش به خودرويي ديگر برخورد نمود. داستان از اين قرار بود كه در يك پيچ بسيار تند ناگهان در جلو سمت شاگرد باز شد و يك ظرف يكبار مصرف كه داخل آن كباب قرار داشت از روي صندلي بيرون افتاد و به خودرو كناري برخورد كرد. بر اثر اين سانحه به بدنه خودرو كناري آسيب رسيد.
يورش كوسه به مسابقه شنا
سيدني: يك دوره شناي استقامت در سواحل سيدني به دليل حمله يك كوسه ۵/۳ متري ناتمام باقي ماند. هنگامي  كه شركت  كنندگان تقريباً نيمي  از مسافت اين مسابقه را طي كرده بودند ناگهان يك كوسه ۵/۳ متري به سوي شناگران حمله ور شد و اگر قايق هاي نجات، آنها را از آب بيرون نمي كشيدند به طور حتم كوسه  گرسنه، شناگران را از بين مي برد.
روز مرخصي استعلاجي
لندن: جالب است بدانيد كه بيشترين مرخصي استعلاجي كارگران و كارمندان در كشور انگليس متعلق به اولين روز كاري هفته (اولين دوشنبه) ماه فوريه است. با توجه به اين كه رخوت ناشي از تعطيلات اولين ماه سال در نيروي كار تا اوايل ماه فوريه باقي مي ماند و تا تعطيلات بعدي نيز مدت زمان زيادي باقي مانده است به همين دليل آنها ترجيح مي دهند با تظاهر به بيماري در اولين روز كاري ماه فوريه از مرخصي استعلاجي استفاده نمايند. بر اساس گزارش هاي منتشر شده، كارمندان و كارگران از طريق ارسال پيام كوتاه با تلفن همراه و يا تماس تلفني درخواست مرخصي مي كنند. آنها حتي براي اين كه بيماري شان از سوي مديران باور شود پشت خط تلفن چندين بار سرفه مي كنند.
تشخيص زبانها توسط پرندگان
توكيو:  پيش از اين ثابت شده بود كه موش، ميمون و برخي ديگر از حيوانات قادر به تشخيص زبانهاي مختلف از يكديگر هستند اما دانشمندان ژاپني اخيراً به اين نتيجه رسيده اند كه پرندگان علاوه بر تقليد صداها مي توانند زبانهاي مختلف را از هم تشخيص بدهند.
توجيه براي پرداخت نكردن ماليات
لندن:  يك مرد در انگليس به جرم پرداخت نكردن ۱۰ درصد از ماليات ساليانه خود در دادگاه محاكمه شد. اين مرد بيش از دو سال است كه ۱۰ درصد از ماليات خود را پرداخت نمي كند. اين مرد در توجيه عملكرد خود در دادگاه گفت: من زماني ماليات خود را به صورت كامل پرداخت خواهم كرد كه مطمئن باشم اين پول در راه سالم مصرف مي شود اما با توجه به اين كه قرار است ۱۰ درصد از اين ماليات صرف جنگ در عراق بشود به همين دليل حاضر به پرداخت اين ۱۰ درصد نيستم. با توجه به اين كه قرار است از اين پول در امور ضد بشري استفاده بشود دولت نمي تواند مرا مجبور به پرداخت آن نمايد چون در غير اين صورت مصداق بارز نقض حقوق بشر خواهد بود. به هر حال قاضي هشدار داده در صورتي  كه وي ماليات خود را نپردازد به حبس محكوم خواهد شد.

گل و گياه
آسترانتيا (ستاره گون)
003363.jpg
نام علمي: Astrantia major Hadspen Blood:
خانواده: UMBELLIFERAE
گياه بوته اي دائمي است به بلندي ۹۰-۳۰ سانتي متر و گستردگي ۴۵ سانتي متر كه گلهاي قرمز تيره آن در اوايل و اواسط تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيمه سايه، خاك مرطوب و ترجيحاً غني از هوموس با زهكشي خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: به روش كاشت بذر تازه در اواخر تابستان يا تقسيم گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |