يكشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۹ - Feb 12, 2006
واكنش آمريكا و اروپا به تصميم روسيه
براي مذاكره با حماس
003306.jpg
گروه سياسي خارجي: ولاديمير پوتين با تأكيد بر اين كه برخلاف اكثر كشورهاي غربي جنبش اسلامي  حماس را يك سازمان تروريستي نمي داند، رهبران اين گروه فلسطيني را به مسكو دعوت كرد. رژيم صهيونيستي اين دعوت روسيه را محكوم كرد اما فرانسه از اين كار استقبال كرد.
به گزارش آسوشيتدپرس، اسماعيل هنيه، رهبر حماس در غزه گفت: در صورت دعوت رسمي  از سوي مسكو، اعضاي گروه از سفر به روسيه خوشحال مي شوند.
الكساندر كالوگين، فرستاده ويژه روسيه به خاورميانه، گفت كه روسيه در اين ديدار از حماس خواهد خواست موجوديت اسرائيل را به رسميت بشناسند.
ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه، در پايان سفر دو روزه اش به اسپانيا، از كشورهاي جهان خواست كه از حماس روي برنگردانند.
وي در يك كنفرانس خبري، تصريح كرد: حماس در نتيجه يك انتخابات دموكراتيك و قانوني به قدرت رسيده است و ما بايد به انتخاب مردم فلسطين احترام بگذاريم.
ما بايد به دنبال راه چاره اي براي مردم فلسطين، جامعه بين الملل و هم چنين اسرائيل باشيم.
مارك رگو، سخنگوي وزارت امور خارجه اسراييل، گفت: گفت وگو با حماس تنها در صورتي ميسر است كه اين گروه از تروريسم دست بردارد و اسرائيل را به رسميت بشناسد.
اين در حالي است كه پوتين با رد اتهام تروريسم در خصوص حماس تصريح كرد: ما هرگز حماس را يك سازمان تروريستي ندانسته ايم.
وي اظهار داشت: ما براي بهبود مناسبات خود با حماس قصد داريم براي پيدا كردن راه حل مشكلات، در آينده نزديك رهبران اين سازمان را به مسكو دعوت كنيم.
فرستاده ويژه روسيه به خاورميانه تصريح كرد: هرگونه ديدار با حماس در مسكو با هماهنگي آمريكا، اتحاديه اروپا و سازمان ملل، صورت خواهد گرفت.
ميخاييل كامينين سخنگوي وزارت امور خارجه روسيه نيز از حماس خواست از هرگونه اقدامي كه به بدتر شدن درگيري فلسطين و اسرائيل بينجامد، خودداري كند و در جهت بهبود اوضاع گام بردارد.
خوزه لوييس رودريگز زاپاترو نخست وزير اسپانيا نيز در كنفرانس خبري مشترك با پوتين، اظهار داشت: مادريد از طرح هاي صلح جويانه روسيه حمايت مي كند.
در همين حال، روزنامه  هاآرتص گزارش داد: اسرائيل دعوت روسيه از جنبش حماس براي سفر به مسكو را محكوم كرد.
مير شيتريت، وزير ترابري و آموزش اسرائيل، دعوت ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه از حماس را براي ديدار از مسكو و انجام مذاكرات بيشتر، ضربه به اسرائيل از پشت توصيف كرد و پوتين را در اين خصوص متهم خواند.
شيتريت اظهار داشت، ايفاي نقش روسيه در مذاكرات فلسطينيان و اسرائيل بايد رد شود.
راديو اسرائيل به نقل از شيتريت اعلام كرد، روسيه بايد موضعش را در قبال حماس تغيير دهد.
سخنگوي وزارت امور خارجه اسرائيل از روسيه خواست تا به اجماع كميته كاري چهارجانبه در قبال حماس عمل كند.
كميته كاري چهارجانبه ماه گذشته در بيانيه اي از حماس خواست تا مقاومت را كنار گذارد، موجوديت اسرائيل را به رسميت شناسد و به تمام توافقنامه هاي پيشين ميان اسرائيل و تشكيلات خودگردان پايبند بماند.
وزارت امور خارجه فرانسه اعلام كرد: اقدام مسكو در دعوت از رهبران حماس براي ديدار از روسيه مي تواند به تقويت مواضع اعضاي كميته چهارجانبه بينجامد.
كميته چهارجانبه كه طرح صلح نقشه راه را ارائه كرده، شامل اتحاديه اروپا، سازمان  ملل، دولت آمريكا و روسيه است.
از سوي ديگر سخنگوي وزارت خارجه آمريكا روز جمعه اعلام كرد: كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا با همتاي روس خود تلفني درباره مذاكره پيش روي مسكو با حماس گفت وگو و سياست واشنگتن را در اين ارتباط اعلام كرد.
شان مك كورمك گفت: كشورها مي توانند با حماس مذاكره كنند اما اين مذاكرات بايد در چارچوب توافقات گروه چهارجانبه بين المللي باشد.
مك كورمك درباره موضع واشنگتن در قبال اين كه فرانسه نيز با روسيه در خصوص مذاكره با حماس موافق است و از آن استقبال كرده است، گفت: ما تغيير سياست نداده ايم، روسيه خود تصميم گرفته است و در مكالمات مكرر ما با دولت روسيه، آنها اطمينان داده اند كه در ملاقات با حماس بر تصميمات نشست ۴ جانبه تاكيد خواهند كرد.
وي افزود: ما حماس را يك سازمان تروريستي مي دانيم مگر اين كه آنها به تصميمات ۴جانبه تن در دهند.

اعتراض جهاني به هتك حرمت پيامبر اسلام(ص) ادامه دارد
003303.jpg
گروه سياسي خارجي: اعتراض به چاپ كاريكاتورهاي موهن درباره پيامبر اسلام در روزنامه هاي اروپايي، همچنان ادامه دارد.
تازه ترين موارد اعتراض كه در دو روز اخير رخ داده به شرح زير است:
* مسلمانان انگليس بعد از ظهر ديروز با شركت در راهپيمايي در مركز لندن نسبت به اهانت به مقدسات مسلمانان اعتراض كردند.
شوراي مسلمانان بريتانيا كه تشكيلاتي فراگير از مسلمانان انگليس است، انجمن مسلمانان بريتانيا، مؤسسه انديشه سياسي اسلامي، شهردار لندن و چند سازمان مسيحي از برگزاري اين تظاهرات كه در ميدان «ترافلاگار» در مركز پايتخت انگليس برگزار شد حمايت كرده اند.
*تظاهركنندگان اندونزيايي هم كه ديروز در اعتراض به انتشار تصاوير موهن از پيامبر اسلام(ص) در خيابان هاي جاكارتا راهپيمايي مي كردند اين تصاوير را نشان دهنده «جنگ عليه اسلام» دانستند.
* مسلمانان شهر گراتس اتريش عصر روز جمعه عليه اهانت به ساحت مقدس پيامبر گرامي اسلام راهپيمايي كردند.
* گروهي از مسلمانان و مسيحيان ونزوئلا روز جمعه با راهپيمايي در خيابان هاي كاراكاس پايتخت اين كشور به چاپ كاريكاتورهاي موهن درباره حضرت محمد(ص) اعتراض كردند.
* چند تن از رهبران مسلمانان، سياستمداران و شخصيت هاي اجتماعي روسيه، چاپ كاريكاتورهاي موهن به ساحت مقدس پيامبر اسلام(ص) در برخي روزنامه هاي غربي را محكوم كردند.
«نفيق الله آشيروف» رئيس اداره مسلمانان بخش آسيايي روسيه، «دمير گيزاتولين» معاون رئيس شوراي مفتي هاي روسيه، «عبدالواحد نيازاف» رئيس مركز فرهنگ اسلامي روسيه، «ماكسيم شوچنكو» مجري شبكه اول تلويزيون روسيه و «آندره ساوليف» نماينده دوما امروز در يك كنفرانس مطبوعاتي اينگونه اقدامات را تحريك آميز خواندند.
* سيلويو برلوسكوني نخست وزير ايتاليا در يك برنامه تلويزيوني، اهانت به مقدسات مسلمانان و عكس العمل شديد نسبت به آن را اشتباه خواند.
خبرگزاري «آنسا» ديروز به نقل از برلوسكوني كه در برنامه تلويزيوني «متريكس» صحبت مي كرد، گزارش داد: چاپ كاريكاتورهايي كه به عقايد مسلمانان توهين كند، اشتباه است.
* «ورتلمئوس» اسقف اعظم استانبول كه در جريان يك بازديد رسمي در مكزيك به سر مي برد، روز جمعه به خبرنگاران گفت كه احترام به تمام رهبران و پيروان مذاهب مختلف يك ضرورت است و كاريكاتورهاي موهن و اهانت به ساحت مقدس حضرت محمد(ص) پيامبر اسلام را محكوم مي كند.
*روزنامه واشنگتن پست ديروز در گزارشي از كپنهاگ پايتخت دانمارك نوشت: تحريم كالاهاي دانماركي از سوي مسلمانان به كابوسي براي اين كشور تبديل شده است.
بنا بر اين گزارش كارخانه هاي دانماركي در خاورميانه معتقدند تجارتي كه براي آن ۴۰ سال تلاش شده است طي پنج روز از بين رفت.

بررسي تحولات فلسطين و كاريكاتورهاي
ضداسلامي در اجلاس ناتو
ايسنا: وزراي دفاع سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در نشستي كه با حضور مقامات كشورهاي عربي و رژيم صهيونيستي و با هدف مبارزه با تروريسم برگزار شد، به بررسي راهكارهاي فرو نشاندن خشم و انزجار مسلمانان به دليل درج تصاوير موهن از پيامبر گرامي اسلام در نشريات اروپايي پرداختند.به گزارش آسوشيتدپرس، دولت آمريكا و ساير كشورهاي عضو ناتو در راستاي مبارزه با تروريسم و در جستجوي ايجاد مناسبات دوستانه با كشورهاي خاورميانه و شمال  آفريقا هستند.برنامه نشست همكاري هاي ضد تروريستي ناتو با شركاي مديترانه اي شامل اسرائيل، مصر، الجزاير، مراكش، تونس، اردن و موريتاني پيش از طغيان خشم مسلمانان در سراسر جهان به دليل انتشار تصاوير موهن از پيامبر اكرم (ص) تعيين شده بود؛ اما بحث و مناظرات در اين خصوص توجهات را به سمت خود جلب كرده بود.
در همين حال ياپ دي هوپ شفر، دبير كل ناتو بيان داشت: در مقطع فعلي پيش از هر چيز احترام به ارزش هاي يكديگر حايز اهميت است.خشونت پاسخ درستي نيست.
فرانس يوزف يانگ، وزير دفاع آلمان نيز گفت: كاهش خشونت ها پيام ما در مقطع كنوني است.ما بايد به اهميت گفت وگو ميان فرهنگ ها پي ببريم.
دبير كل ناتو به رغم لحن آشتي جويانه خود برقراري روابط ميان ناتو و فلسطين را به دليل پيروزي حماس غير ممكن دانست.

سفير دانمارك سوريه را ترك كرد
گروه سياسي خارجي: وزارت خارجه دانمارك اعلام كرد سفير اين كشور در سوريه و كارمندانش موقتا دمشق را به دليل ناتواني دولت سوريه از تضمين ايمني آنها ترك كرده اند.
وزارت خارجه دانمارك در بيانيه اي نوشت، سفارتخانه اين كشور در سوريه فعلا تعطيل شده و منافع كنسولي آن توسط سفارت آلمان در دمشق و دفترش در امان تامين خواهد شد.
به گزارش بي بي سي بيانيه وزارت خارجه دانمارك حاكيست كه ديپلمات هاي دانماركي قبلا سوريه را ترك كرده اند زيرا مقام هاي سوريه تدابير امنيتي را تا سطحي غيرقابل قبول پايين آورده اند. روابط سوريه و دانمارك از زمان حمله هفته گذشته به سفارت دانمارك در دمشق متشنج شده است.هفته گذشته گروهي در اعتراض به كاريكاتورهاي توهين آميز پيامبر اسلام كه در يك روزنامه دانماركي چاپ شده بود به سفارت دانمارك حمله ور شدند.در آن ماجرا صدها تظاهركننده در دمشق به سوي سفارت دانمارك سنگ انداختند و سپس در ميان شعارهاي الله اكبر از در و ديوارهاي آن بالا رفتند. آنها سپس به سفارت نروژ حمله ور شدند.

اجلاس وزيران دارايي كشورهاي
گروه هشت صنعتي در مسكو
003300.jpg
مسكو - ايرنا: اجلاس  وزيران  دارايي  كشورهاي  صنعتي  گروه  هشت  روز شنبه  در مسكو آغاز به كار كرد.
در اين  اجلاس  وزيران  دارايي  كشورهاي  روسيه ، آلمان ، ژاپن ، فرانسه ، كانادا، ايتاليا، آمريكا و انگليس  شركت  دارند.
روسيه  در سال  ۲۰۰۶ رياست  كشورهاي  گروه  هشت  صنعتي  را بر عهده  دارد.
وزيران  دارايي  هشت  كشور عضو اين  گروه  پيش  از آغاز اجلاس ، با همتايان  خود از هند و برزيل  و نيز معاونان  وزير دارايي  چين  و آفريقاي  جنوبي  مسائل  اقتصادي  و تجاري  جهاني  را مورد بحث  قرار دادند.
در اين  اجلاس  همچنين  رئيس  صندوق  بين المللي  پول ، رئيس  بانك  جهاني ، كميسارياي  اروپا در امور مالي  و نيز وزير دارايي  اتريش  كه  كشورش  رياست  اتحاديه  اروپا را عهده دار است  شركت  دارند.
از جمله  موضوعاتي  كه  در اين  اجلاس  مورد بحث  قرار مي گيرد توسعه  اقتصاد جهان ، بازار نفت ، امنيت  انرژي ، توسعه  برنامه هاي  آموزشي ، مبارزه  با بيماريهاي  واگير و بخشش  يا به  تعويق  افكندن  بدهي هاي  كشورهاي  فقير است .

حال شارون وخيم تر شد
فارس: منابع بيمارستاني اعلام كردند، عمل جراحي آريل شارون نخست وزير رژيم صهيونيستي آغاز شد.به گزارش خبرگزاري فرانسه از بيت المقدس، منابع بيمارستاني اسرائيل ديروز اعلام كردند، پس از بد شدن ناگهاني وضعيت جسمي  شارون عمل جراحي وي آغاز شد.ران كرومر سخنگوي بيمارستان هداسا كه آريل شارون در آن بستري است ساعتي پيش اعلام كرد، پس از معاينه شارون مشخص شد دستگاه گوارش وي دچار بحران خطرناكي شده است و بايد تحت عمل جراحي قرار گيرد.
آريل شارون نخست وزير رژيم صهيونيستي بر اثر سكته مغزي از چهارم ژانويه در حالت اغما در بيمارستان بستري است و تلاش پزشكان معالج براي بيرون آوردن وي از اغما تاكنون ناكام مانده است.

انتقاد عربستان از مواضع آمريكا
درباره مسائل هسته اي جهان
رياض- ايرنا: تركي الفيصل  سفير عربستان  سعودي  در آمريكا از سياستهاي  واشنگتن  دربرخورد با فعاليتهاي  هسته اي  اسرائيل  انتقاد كرد.
به  گزارش  مطبوعات  عربستان ، وي  طي  سخناني  در شوراي  روابط خارجي آمريكا افزود: آمريكا چشم  خود را بر روي  فعاليتهاي  هسته اي  اسرائيل  باوجود داشتن  بزرگترين  انبار سلاحهاي  هسته اي  بسته  است .به  گفته  وي ، در زمان  حاضر انبارهاي  هسته اي  اسرائيل  ترسناك ترين  مسئله در خاورميانه  است .
سفير عربستان  در آمريكا با اشاره  به  برنامه هاي  هسته اي  ايران  گفت : افكارعمومي ايران  از سياستهاي  اتمي كشور حمايت  مي كند.
وي  افزود: ايراني ها معيار دوگانه  آمريكا در برخورد با مسئله  هسته اي خود و ديگران  را به  خوبي  مي بينند.

افشاگري تازه عليه ديك چني
ايسنا: رسانه هاي خبري آمريكا گزارش دادند، يك مشاور ارشد سابق كاخ سفيد در دفاعيات خود مدعي خواهد شد كه چني به وي اجازه داده بود تا در راستاي حمايت از طرح جنگ آمريكا در عراق، برخي اطلاعات محرمانه واشنگتن را در سال ۲۰۰۳ فاش كند. شبكه خبري ان.بي.سي با استناد به اظهارات منابع نزديك به اين پرونده اعلام كرد: لوييس اسكوتر ليبي، رئيس دفتر سابق ديك چني، معاون بوش كه در بازجويي هاي فدرال به افشاي هويت يك مامور مخفي سازمان سيا متهم شده است، در دفاع از خود مدعي خواهد شد كه چني وي را ترغيب كرده بود تا اطلاعات محرمانه سيا را با خبرنگاران در ميان گذارد.

سران چاد و سودان توافقنامه صلح امضا كردند
ايسنا: سران سودان و چاد توافقنامه صلحي امضا كردند كه بر اساس آن متعهد شدند به تنش هاي روز افزون بر سر منطقه دارفور پايان دهند، روابط ديپلماتيك خود را عادي سازي كنند و به گروه هاي شورشي يكديگر پناهندگي ندهند.
به گزارش آسوشيتدپرس، عمرالبشير، رئيس جمهور سودان و آدرس ددي، همتاي چادي وي پس از يك روز گفت وگو در ليبي متعهد شدند كه هرچه سريعتر از حضور شورشيان در خاك يكديگر جلوگيري كنند.
در بيانيه مشتركي از سوي كشورهاي سودان، چاد و ليبي و همچنين بوركينافاسو، كنگو و جمهوري آفريقاي مركزي، قرار بر اين شد كه يك كميته آفريقايي با سرپرستي ليبي، روي اجراي اين قرارداد صلح، نظارت كند. رئيس جمهور چاد تصريح كرد: در پي وجود اين احتمال كه چاد و سودان در روابط خود دچار اشتباه شوند توافقنامه صلح طرابلس باعث احياي روابط سازنده دو كشور خواهد شد.

۷ تن در خشونت هاي سياسي نپال كشته شدند
ايسنا- همزمان با اعلام پيروزي كانديداهاي بدون رقيب حكومت پادشاهي نپال در انتخابات شهرداري هاي اين كشور كه اكثر احزاب سياسي اصلي آن را تحريم كرده بودند، شورشيان مائوئيست در درگيري با سربازان نپال در غرب اين كشور هفت تن را كشتند.
به گزارش آسوشيتدپرس، اين درگيري دو روز پس از انتخابات شهرداري ها در نپال به وقوع پيوست.شورشيان در جنگلي در حاشيه بزرگراه كليدي جنوب غربي كاتماندو پنهان شده و به كاروان ارتش نپال يورش بردند كه دراين حمله دو سرباز و يك غير نظامي كشته و ۲۰ سرباز ديگر مجروح شدند. ۲۵ سرباز نيز مفقود شده اند و شورشيان در وب سايتشان اعلام كردند آنها ۱۰ تن را گروگان گرفته اند.
شورشيان مائوئيست نپال گفتند، چهار تن از اعضايشان در اين حمله كشته و تعداد نامشخصي نيز مجروح شدند.

خارجي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |