يكشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۹ - Feb 12, 2006
تصويب طرح راه اندازي شبكه اينترنت ملي در مجلس
اطلاعات جهاني در كشور بسته بندي خواهد شد
تا پايان برنامه چهارم توسعه، ۲۲ ميليون كاربر طبق برنامه پيش بيني شده كه ۵/۱ ميليون آن از طريق خطوط پرسرعت (CDL) و بقيه از طريق خطوط عمومي به اينترنت وصل خواهند شد
003273.jpg
گروه دانش و فناوري - رويا راوري: طرح راه اندازي شبكه اينترنت ملي از سوي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات به مجلس ارائه شد و پس از بررسي وتشريح توسط كميسيون صنايع و معادن و روساي هيات مديره مجلس تصويب شد.
چون اين طرح در موقع مقرر بودجه به مجلس و سازمان مديريت ارائه نشده بود نتوانست در رديف بودجه قرار گيرد. اما توانست نظر مسئولين را جلب كند و در رديف بودجه سال ۸۵ با اعتبار يك ميليون دلار قرار گيرد.
مهندس رياضي معاون فناوري اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات اين طرح را به عنوان يك پديده ملي كه مي تواند زمينه ساز توسعه در بخشهاي ديگر نيز باشد معرفي كرد و گفت: طرح راه اندازي شبكه اينترنت ملي نياز به زمينه سازي دارد تا بتواند با كمترين هزينه بيشترين بهره برداري را داشته باشد.
در حال حاضر مسيرهاي ارتباطي متعددي براي وصل شدن به شبكه اينترنت وجود دارد. ۳۸۰ مجوز ICP در قالب شركتهاي خصوصي مختارند از يك نقطه با خارج از كشور ارتباط برقرار كنند. همچنين وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز از مسيرهاي مختلف به خارج از كشور ارتباط برقرار كند. اين مسيرهاي متعدد و فرعي مي تواند امنيت اطلاعات را متزلزل كند. به همين جهت اين طرح با هدف تضمين امنيت اطلاعات و اطمينان هر چه بيشتر اطلاعات برنامه ريزي شده است.
از سوي ديگر به دليل اينكه ميزباني بسياري از سايت هاي داخلي و خارجي از كشور انجام مي شود يعني تمام اطلاعات و نرم افزارهاي متعدد به صورت كامل در خارج از كشور ميزباني مي شوند به همين جهت در شرايط بحراني و نيز كمرنگ عمل كردن ميزبانها مي تواند دسترسي به سايت ها را مشكل كند.
بنابراين حاكميت و مديريت هاي مختلفي كه به اين اطلاعات تسلط دارند مي تواند بسياري از اختيارات يك جامعه را بدست گيرند و مانع از هرگونه استقلال شوند. پس در يك جمله بايد خلاصه كرد جدي تلقي شدن اين طرح به دليل حاكميت و مديريت شبكه جهاني توسط يك كشور خاص است كه نه تنها مي تواند در شرايط هاي نامساعد در تصميم گيري يك جامعه دخالت داشته باشد و به نوعي اختلال به وجود آورد بلكه اين حاكميت و ميزباني هزينه هايي را مي طلبد و تا دو برابر افزايش مي دهد.
مسئله بعدي كه پتانسيل راه اندازي چنين شبكه ملي را افزايش داد،وجود سايت هاي داخلي است كه با پسوند .ir وصل مي شوند. اين سايت هاي داخلي از طريق خطوط اينترنتي خارج از كشور كه نيازمند پهناي باند بسيار زياد هستند، بسياري از هزينه ها را به خود اختصاص داده اند.
براين اساس براي كاهش هزينه ها و استقلال بيشتر و نيز تضمين امنيت و اطمينان اطلاعات وجود يك شبكه اطلاعاتي يكپارچه ملي بيش از پيش احساس مي شد تا در شرايط بحراني از آسيب پذيري كمتري برخوردار باشد.
رياضي در جمع خبرنگاران گفت: تا پايان برنامه چهارم توسعه، ۲۲ ميليون كاربر طبق برنامه پيش بيني شده كه ۵/۱ ميليون آن از طريق خطوط پرسرعت (CDL) و بقيه از طريق خطوط عمومي به اينترنت وصل خواهند شد.
از سوي ديگر مجموعه دانشگاه ها كه نياز به هزار و دويست نقطه علمي آموزشي دارند،  سيستمهاي كنترل ترافيك،  بيمارستانها و مراكز داده ها (ديتاسنتر) و... نيازمند پهناي باند هستند تا بتوانند به شبكه جهاني وصل شوند و ارتباط برقرار كنند كه با روش كنوني هزينه هنگفتي را به دنبال خواهد دانست. اما با وجود يك شبكه يكپارچه كه توانمندي خدمات داخلي را در قالب يك مديريت منسجم داشته باشد اين بار سنگين هزينه ها بسيار كاهش خواهد يافت.
همچنين ارتباطات از طريق ماهواره ها با هزينه سنگين و تاخير زماني نسبتا زياد تامين مي شود. حتي روزي شبكه فيبري بين ۳۰۰ تا ۴۰۰ ميلي ثانيه زمان مي خواهد تا نقل و انتقالات اطلاعات انجام شود در صورتي كه اين شبكه مسير زماني را به حدود ۳۰ تا ۴۰ ميلي ثانيه كاهش مي دهد.
وي با اشاره به ديتا سنترهايي كه روي شبكه  با استاندارد و ظرفيت هاي جهاني طراحي شده گفت: با دسته بندي اين ديتا سنترها هزينه ها كاهش چشمگيري خواهد يافت. استفاده آنها بر حسب ضرورت در كلاس A، B و C دسته بندي شده است. اين شبكه باعث مي شود تمام نيازمندي هاي ديتا با همان ظرفيت ها و ويژگي هاي اينترنت تامين شود و مقداري وضعيت شبكه هاي داخلي سامان پيدا كند. در همين راستا تمام شركت ها و افرادي كه به گونه اي مجوز دارند و مسئول ارائه خدمات هستند به گونه اي به اين شبكه وصل خواهند شد.
معاون فناوري اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات ضمن اشاره به يك ميليارد دلار( ۹۰۰ ميليارد تومان) اعتبار براي راه اندازي شبكه افزود: با اختصاص يافتن بودجه، مدت زمان ۳ سال نياز است تا اين طرح به مرحله اجرا برسد. همچنين براي گرفتن آينه اي از سرورهاي ريشه اي كه در حال حاضر تنها در آمريكا وجود دارد مذاكراتي انجام داده ايم تا بتوانيم آينه سرورها را در داخل ايجاد كنيم و در صورت موفق شدن مي  توان گفت وابستگي مان بسيار كاهش مي يابد. هر چقدر وابستگي ما كمتر شود شبكه ملي كشور پايدارتر و امن تر خواهد شد.
پس از اينكه اين شبكه توانست تمام سطح كشور را پوشش دهد و ارائه دهندگان خدمات را زير چتر خود ببرد، بنگاه هاي اقتصادي تنها در يك صورت مي توانند زير پوشش اين طرح قرار نگيرند.
براساس گفته هاي مهندس رياضي بنگاه هاي اقتصادي در صورتي مي توانند خارج از اين شبكه فعاليت كنند كه دلايل اقتصادي محكمي داشته باشند و اگر اين دليل در كنار دلايل استراتژيك ديگر منطقي باشد پذيرفته خواهد شد.
چه بسا اين طرح به دليل اينكه تمام ابعاد اقتصادي، سياسي، امنيتي تا فرهنگي و اجتماعي را پوشش مي دهد از اهميت و جايگاه خاصي برخوردار است.

مانيتورهايي كه در جيب جا مي شوند
گروه دانش و فناوري- عليرضا سزاوار: در آينده اي نزديك مانيتورها ديگر جايي روي ميز كار شما نخواهند داشت، چرا كه شما مي توانيد آنها را تا كرده و در گوشه اي بگذاريد و در زمان كار، آنها را باز كنيد. شركت فيليپس يك مدل از مانيتورهاي قابل انعطاف را توليد كرده كه برخلاف مدل هاي ساخته شده قبلي، اندازه بسيار مناسبي دارد. اين مانيتورها ۸ اينچي اند و نام آنها PV-QML است و وضوح تصوير دي پي آي ۸۰ دارند كه كيفيت بسيار بالايي محسوب مي شود. شعاع انحناي اين مانيتورها تقريباً هفت ميلي متر است كه به اين ترتيب مي توانيد آن را دور خودكار خود لوله كنيد. در واقع شركت فيليپس اين موفقيت را مديون شركت پوليمروژن است كه در سال گذشته به فيليپس ملحق شد. ماده اصلي به كار رفته در اين مانيتور، جوهر الكترونيكي است كه علاوه بر خاصيت انعطاف پذيري زيادي كه دارد، باعث كم مصرف شدن مانيتور و افزايش طول عمر باتري آن مي شود. در نتيجه به زودي شما مي توانيد روزنامه الكترونيكي تان را بخوانيد و سپس آن را لوله كرده و در جيبتان قرار دهيد. با استفاده از اين تكنولوژي موبايل هاي كوچك هم مي توانند صفحه نمايش بزرگي داشته باشند و مثلاً براي اتصال به اينترنت، مي توانيد صفحه نمايش موبايل را كه در دستگاه لوله شده است، بيرون كشيده و از آن استفاده كنيد. ضخامت اين مانيتورها كمتر از ۱۰۰ ميكرومتر و تقريباً معادل ضخامت دو ورقه كاغذ است.
از ديگر مزاياي اين مانيتورها، امكان استفاده آنها در كامپيوترهاي كيفي است كه به سبك تر شدن اين كامپيوترها كمك بزرگي مي كند و ديگر خبري از ورقه هاي سنگين محافظ نيست. به گفته سخنگوي شركت فيليپس اين مانيتورها نسبت به مانيتورهاي رايج امروزي از قيمت كمتري برخوردار خواهند بود. زيرا براي توليد آنها به تجهيزات  گران قيمتي كه براي ايجاد خلاء استفاده مي شد، نيازي نيست و از فناوري توليد ارزان تري برخوردار است. اين شركت قول داده است در سال آينده با رفع تمامي نواقص اوليه اين تكنولوژي، مانيتورهاي كاغذي، در ابعاد مانيتورهاي معمولي و با كيفيتي بالاتر ارائه نمايد.
منبع: Guardian.com

ويندوز سرور R2-۲۰۰۳
003267.jpg
گروه دانش و فناوري- بهنام نظيري راد: كمپاني مايكروسافت با نهايي شدن ساخت ويندوزR2- ۲۰۰۳ از هفته قبل آن را در دسترس كاربران و شركاي خود گذاشت. همچنين مايكروسافت سرويس پك ۲ را براي امنيت اينترنت و سرعت دادن به سرور ۲۰۰۴ و به همراه آن، ابتكار جديد آسان سازي ذخيره كردن اطلاعات منتشر كرده كه هر دو اينها در اتصال و پيوستگي با R2 هستند.
ويندوزR2- ۲۰۰۳ در نسخه هاي X64 و X86 روانه بازار شده است. ساخته شدن ويندوز سرور ۲۰۰۳-SP1 و انتشار نسخه اوليه ويندوز R2 همگي از برنامه هاي مايكروسافت در بالابردن كيفيت سيستم عامل هاي بزرگ است كه قبلا اعلام كرده بود كه هر ۴سال يك بار اين كار را انجام مي دهد.
منبع: ComputerWorld.com

نمونه آسان -جدول اعداد ۱۷
003294.jpg
«سودوكو» sudoku واژه اي ژاپني به معناي عددهاي بي تكرار است و به جدول اعدادي گفته مي شود كه امروز يكي از سرگرمي هاي رايج در كشورهاي مختلف جهان به شمار مي آيد. نخستين جدول سودوكو را يك رياضي دان اروپايي در قرن هجدهم طراحي كرد . در سالهاي اخير اين جدول كاربرد عمومي خود را براي سرگرمي پيدا كرده است.
سودوكو انواع گوناگون ساده، متوسط دشوار و خيلي سخت دارد. بسياري از سودوكوها هم براي كودكان طراحي مي شوند. كتابهاي گوناگون و متنوعي نيز براي آموزش طراحي و حل اين جدول منتشر شده است. اين جدول هم اكنون در بسياري از روزنامه هاي معتبر دنيا هر روزه به چاپ مي رسد و كتابهاي مجموعه اين جدول ها نيز توسط بخش انتشارات هر روزنامه منتشر مي شود.
اين بازي كه در نمايشگاه بين المللي بازي و سرگرمي آلمان به عنوان محبوب ترين و پرطرفدارترين بازي شناخته شده قانون بسيار ساده و روشني دارد.
نوع متداول سودوكو در واقع نوعي جدول است كه از ۹ ستون عمودي و ۹ ستون افقي تشكيل شده و البته كل جدول هم به ۹ ستون كوچكتر تقسيم مي شود. شما بايد اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از جدول هاي كوچكتر بدون تكرار بنويسيد به صورتي كه در هر ستون بزرگ تر افقي يا عمودي هيچ عددي تكرار نشود. در واقع هم بايد از تمام اعداد ۱ تا ۹ در همه ستون هاي عمودي و افقي استفاده كنيد و هم بايد مراقب باشيد هيچ عددي تكرار نشود و در همه مربع هاي ۳ ستوني كوچكتر نيز به همين ترتيب همه اعداد ۱ تا ۹ بيايد و تكرار هم نشود. هميشه به عنوان راهنمايي چند عدد در جدول از قبل مشخص مي شود تا بقيه اعداد را شما پيدا كنيد.
روزنامه همشهري از اين پس هر روز يك جدول اعداد را براي سرگرمي شما تقديم خواهد كرد. اما چون ممكن است شما براي اولين بار با اين سرگرمي روبرو شده باشيد در هفته هاي اول نمونه هاي ساده و سپس نمونه هاي متوسط را به چاپ مي رسانيم و بعد از مدتي به صورت منظم نمونه هاي دشوار سودوكو را تقديم شما مي كنيم. مطمئناً آن وقت با تمرين و آمادگي به يك حل كننده حرفه اي جدول اعداد تبديل خواهيد شد.

شليك به مريخ !
003270.jpg
گروه دانش و فناوري _ ذوالفقار دانشي: به نظر مي رسد موفقيت ماموريت برخورد ژرف ناسا ( Deep Impact) كه گلوله اي سيصد كيلويي را به دنباله دار تمپل يك شليك كرد، به قدري دانشمندان را شيفته خود كرده كه همه قصد دارند از ايده مشابهي براي بررسي ساختار داخلي ديگر اعضاي منظومه شمسي استفاده كنند. در ماموريت جديدي كه براي بررسي سياره مريخ به ناسا ارايه شده است، پيشنهاد شده است يك گلوله مسي به سطح مريخ شليك شود و با بررسي موادي كه از اين برخورد به بيرون پرتاب شده اند، در مورد مقدار و شرايط يخ آب و مواد شيميايي كربني كه در زير سطح مريخ وجود دارند تحقيقاتي انجام شود.
اين ماموريت كه جستجوي حيات، معادن و تركيبات آلي مريخ نام دارد و به اختصار THOR خوانده مي شود، دومين ماموريت پيشاهنگي ناسا براي اين سياره سرخ است كه از فضاپيماهاي ارزان قيمت استفاده مي كند و در عرض چند سال آماده پرتاب مي شود. نخستين فضاپيماي پيشاهنگ مريخ، ققنوس( Phoenix ) قرار است در تابستان سال ۲۰۰۷ رهسپار مريخ شود.
ايده ماموريت THOR را فيل كريستنسن، دانشمند علوم سياره اي در دانشگاه ايالتي آريزونا و ديويد اسپنسر، كارشناس آزمايشگاه پيشرانش جت مطرح كرده اند. به گفته كريستنسن، اين گلوله بايد حدود يكصد كيلوگرم وزن داشته باشد و با سرعت پانزده هزار كيلومتر بر ساعت به سطح مريخ برخورد كند. سرعت اين گلوله بيش از چهار هزار متر بر ثانيه است و سريع ترين موشكهاي زميني به زحمت به اين سرعت دست پيدا مي كنند. اگر همه چيز درست پيش برود، گودالي به قطر ۵۰ متر و عمق ۲۵ متر بر اثر برخورد ايجاد مي شود و مواد زيادي هم به بيرون پرتاب مي شود. ماهواره مادر هم از بالا نظاره گر برخورد است تا در ميان اين مواد به دنبال يخ، مواد معدني و تركيبات شيميايي بگردد.
كريستنسن قبول دارد ايده اين برنامه خيلي ساده است و مي گويد: «مطمئنم همين الان بسياري از همكاران پيش خودشان فكر مي كنند چرا اين فكر به ذهن من نرسيده بود ؟ ولي شايد كليد موفقيت اين ماموريت در همين سادگي بيش از اندازه نهفته باشد. همين الان دو مريخ نورد روح و فرصت در حال مطالعه سطح مريخ هستند. البته فرستادن و هدايت دو روبات مثل اين مريخ نوردها يك كار مهندسي بسيار عالي است، ولي اين را قبول كنيد كه خيلي دردسر دارد.»
اما ماجرا فقط مشكلات و دردسرهاي مهندسي نيست. روباتها را نمي توان به هرجايي فرستاد، بخصوص به مناطق يخ زده كه از قضا اهميت زيادي در جستجوي حيات دارند ؛ چرا كه مي تواند به رشد گونه هايي از حيات زميني منجر شود. اين روباتها آنقدر گرما توليد مي كنند كه مي تواند يخ را در محدوده اي كوچك ذوب كند و به شكلي تصادفي، شرايط مناسب حيات را براي ميكروبهاي مسافر احتمالي فراهم كند، اتفاقي كه مي تواند حيات احتمالي باقيمانده روي مريخ را با مشكلات مرگباري روبرو كند و كمتر از يك فاجعه نيست. اما خوبي برنامه THOR اين است كه در آن از انفجار مس استفاده مي شود. اين انفجار آنقدر شديد هست كه هيچ شانسي براي ادامه حيات آن جاندار تك سلولي زميني باقي نگذارد. پس مي توان به راحتي اين ماموريت را در مناطق يخ زده مريخ، انجام داد.
سابقه موفقيت اين دو پژوهشگر بسيار درخشان است.كريستنسن چهار ابزار علمي ساخته كه روي مريخ گردها و مريخ نوردها قرار دارند و مشغول فعاليت هستند. اسپنسر هم مدير ماموريت برخورد ژرف ناسا بود كه موفقيت خيره كننده آن براي چند روز، ديگر رويدادهاي جهان را تحت الشعاع قرار داد. از اين رو برخي حدس مي زنند اين پروژه از سوي مقامات عالي رتبه ناسا تاييد خواهد شد. تابستان سال آينده قرار است چهار طرح از ميان انبوه ايده هاي رسيده انتخاب شود. اگر THOR انتخاب شود، در سال ۲۰۱۱ شاهد شليك گلوله مسي به مقصد مريخ خواهيم بود.
منبع: Nature.com

دانش فناوري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |