يكشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۹ - Feb 12, 2006
با حضور ميليون ها نفر در راهپيمايي ۲۲ بهمن مطرح شد
حمايت ملي از فناوري صلح آميز هسته اي
بازتاب جهاني راهپيمايي و سخنان رئيس جمهوري
003330.jpg
003333.jpg
گروه سياسي: مردم سراسر كشور با حضور بي نظير خود در راهپيمايي ۲۲ بهمن ضمن تأكيد بر حق مسلم ايران بر استفاده از فناوري صلح آميز هسته اي، اهانت هاي صورت گرفته به ساحت مقدس حضرت رسول اكرم(ص) را محكوم كردند.
مردم تهران هم همگام با ساير شهرها در يك هواي مناسب بهاري از مسيرهاي هفتگانه به سمت ميدان آزادي راهپيمايي كردند. مردم در حالي كه شعارهايي عليه آمريكا، اسرائيل و انگليس سر مي دادند آدمك هايي از بوش، شارون، بلر و پرچم اين كشورها را به آتش كشيدند. همچنين شركت كنندگان در راهپيمايي ۲۲ بهمن با سردادن تكبير، قطعنامه ۹ ماده اي راهپيمايي سراسري ۲۲ بهمن را تأييد كردند.
در اين قطعنامه علاوه بر محكوميت رسانه هاي غربي در اهانت به ساحت مقدس رسول اكرم (ص)، بر حق مسلم ايران در داشتن فناوري صلح آميز هسته اي تأكيد شده و از اهتمام ويژه رئيس جمهور و دولت در گسترش عدالت و خدمت به مردم و مبارزه با فقر و فساد و تبعيض و ايجاد اشتغال و مقابله با مفاسد اقتصادي قدرداني شده است. حضور ۷۰۰ خبرنگار داخلي و خارجي براي ايجاد پوشش خبري و پخش مستقيم آن از سي ان ان و بي بي سي بيانگر اهميت اين موضوع بود.
سخنان رئيس جمهور در اين مراسم مورد توجه ويژه خبرگزاري ها قرار گرفت و انعكاس وسيعي داشت. همزماني دهه فجر و ايام عاشوراي حسيني و حضور همه مسئولان كشوري و لشكري و سران قوا جلوه خاصي به راهپيمايي امسال داده بود.
اين راهپيمايي باشكوه بازتاب گسترده اي در رسانه ها و نشريات غربي داشت. خبرگزاري هاي بزرگ غربي در حالي گزارش اين راهپيمايي را ارسال كردند كه تيتر اصلي بيشتر آنها سخنان رئيس جمهور درباره حق هسته اي ايران، معاهده منع گسترش سلاح هاي كشتارجمعي (ان پي تي) و نحوه تعامل ايران با شوراي امنيت و طرح هسته اي روسيه بود.
خبرگزاري رويترز در گزارش خود نوشت: «ايران در حالي سالگرد انقلاب خود را جشن گرفت كه رئيس جمهور اين كشور تهديد كرد كه هرگونه فشار غيرمنصفانه بر روي ايران باعث مي شود ايران در عضويت خود در ان پي تي تجديد نظر كند.»
رويترز هم چنين اضافه كرد: «اين سخنان رئيس جمهوري ايران در حالي ايراد مي شود كه جمهوري اسلامي همواره بر حركت خود مبني بر همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي تأكيد داشته است.»
اين خبرگزاري افزود: «محمود احمدي نژاد در ميان جمعيت انبوه راهپيمايان اعلام كرد كه هرچند ايران بناي كار خود را بر همكاري بين المللي گذاشته، اما اگر از اين فرصت (غرب) سوءاستفاده كرد و ما را از حقوق خود محروم كند، در سياست خود تجديد نظر خواهيم كرد.»
رئيس جمهور ايران هم چنين تصريح كرد كه ايران به صورت ناگهاني و مانند كره شمالي از ان پي تي خارج نخواهد شد اما هشدار داد كه ايران هنوز در حال مداراست و كاري نكنيد كه ايران از سايه مدارا خارج شود. رويترز در گزارش خود هشدار داد كه ممكن است طرح پيشنهادي روسيه و ايران نيز به سرانجام نرسد و در ادامه نوشت: «هفته آينده قرار است مسكو مذاكرات خود را با تهران ادامه دهد كه بر اساس آن روسيه غني سازي اورانيوم را براي ايران انجام دهد و از اين رو ديگر هراسي از تبديل فعاليت هسته اي ايران وجود نخواهد داشت. احمدي نژاد با قاطعيت اعلام كرد كه چنين پيشنهاداتي كاركرد ندارد و افزود: مي گوييد غني سازي نكن و ما غني سازي را براي شما انجام خواهيم داد. در حالي كه بايد اين فناوري را به ما بدهيد. آيا فكر مي كنيد ما حرف شما را باور مي كنيم؟»
اين خبرگزاري در ادامه و به نقل از رئيس جمهور يادآور شد كه «شما ۲۷ سال است قطعات هواپيماهاي مسافربري را به ما نمي دهيد، حالا چه تضميني وجود دارد كه فردا به ما سوخت هسته اي بدهيد؟» رويترز در پايان و در خصوص تحريم هاي احتمالي از سوي شوراي امنيت عليه ايران يادآور شد كه ايران با توجه به سخنان رئيس جمهور خود از هيچ تحريمي واهمه ندارد.
خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز در گزارشي به حضور گسترده و چشمگير مردم در ميدان آزادي تهران در روز گراميداشت سالگرد پيروزي انقلاب به سخنان رئيس جمهور اشاره كرد.
اين خبرگزاري در گزارش خود نوشت: «محمود احمدي نژاد در ميان راهپيمايان تهراني و در حالي كه رسانه هاي زيادي سخنان او را مستقيم مخابره مي كردند به حقوق هسته اي ايران اشاره كرد و يادآور شد كه در حال حاضر اين غربي ها هستند كه گروگان صهيونيست ها شده اند. احمدي نژاد اعلام كرد كه تمسخر پيامبر مسلمانان را آزادي نام مي دهند اما اروپا و آمريكا خود گروگان صهيونيسم هستند. اگر مي خواهيد هولوكاست را ببينيد آن را در فلسطين و عراق جست وجو كنيد. رئيس جمهور ايران در همين حال اعلام كرد كه صهيونيست ها پشت سر حركت چاپ كاريكاتور پيغمبر اسلام در اروپا هستند.»
خبرگزاري بي بي سي نيز در گزارشي اعلام كرد كه راهپيمايان ايران در حالي سالگرد پيروزي انقلاب خود را جشن گرفتند كه رئيس جمهوري ايران تهديد كرد در صورت اعمال هرگونه فشار غيرمنطقي ايران در سياست هاي بين المللي خود [ان پي تي] و حضور در آن تجديد نظر خواهد كرد.
الجزيره در گزارشي يادآور شد كه حضور گسترده راهپيمايان ايراني با سخنان رئيس جمهوري ايران همراه شد تا ايران بار ديگر اعلام كند كه اگر فشار غرب بيشتر شود، ايران نيز گزينه هايي چون خروج از ان پي تي را مد نظر خواهد داشت. خبرگزاري الجزيره به سخنان رئيس جمهوري ايران در خصوص هولوكاست و كاريكاتور چاپ شده در رسانه هاي اروپايي اشاره نكرد.

واكنش هاي جهاني به مسابقه كاريكاتور همشهري
گروه سياسي: «پرتيراژترين روزنامه فارسي زبان اعلام كرده كه پذيراي كاريكاتورهايي درباره هولوكاست است.» اين جمله در ليد خبري يكي از گزار ش هاي تحليلي سي.ان.ان آمده و خبر از اين مي دهد كه ابتكار مسابقه كاريكاتور همشهري پيش از برگزاري، انعكاس گسترده اي يافته است. يادداشت نويس سي ان ان در يادداشت خود اشاره كرده كه شايد اين كار نشان دهد كه هيچ راهي در دنيا يك طرفه نيست و همواره راه مقابل هم پيدا مي شود.
در ميان رسانه هاي عربي«الزمان» نيز در گزارشي تحليلي به طرح مسابقه كاريكاتور همشهري اشاره كرده و از آن به نوعي مقابله ايران ياد كرده است.
گلف ديلي نيوز، چاپ دبي و با حوزه توزيع در كشورهاي حاشيه خليج فارس نيز در خبري مستقل اعلام كرد كه برگزاري چنين مسابقه اي ازسوي پرتيراژترين روزنامه ايران، جوابي است به بي احترامي هايي كه با عنوان آزادي بيان در غرب انجام مي شود.
آنچه در اين ميان بسيار مهم و به نوعي منحصربه فرد مي نمايد، حركتي است كه روزنامه يولند پوستن چاپ دانمارك انجام داده است.
اين روزنامه كه نخستين رسانه در چاپ كاريكاتور موهن از پيغمبر اسلام بود، در گفت وگو با روزنامه آسيامديا اعلام كرده كه خواهان همكاري دوطرفه با روزنامه همشهري است.«فلمينگ رز» دبير سرويس فرهنگي اين روزنامه در گفت وگو با آسيا مديا اعلام كرد كه در تلاش براي تماس با روزنامه همشهري است تا اين مسابقه را به صورت دوطرفه برگزار كنند و اگر اين تماس ميسر نشد، آنها نيز مقارن با روز برگزاري اين مسابقه، در دانمارك آن را افتتاح مي كنند. روزنامه «دهوت» در اروپا نيز با اعلام خبر مسابقه همشهري اعلام كرد كه اين مسابقه ورود به حوزه اي است كه تا به حال تجربه نشده است. خبرگزاري يهوديان اروپا نيز با چنين جمله اي خبر مسابقه كاريكاتور همشهري را نقل كرد:« همشهري مي خواهد ببيند كه مرزهاي آزادي بيان كجا است.»
به گزارش اين خبرگزاري، وزارت خارجه آلمان و فرانسه نيز به اين حركت روزنامه معترض شده اند. مسابقه كاريكاتور همشهري با موضوع هولوكاست در حال حاضر در بسياري از خبرگزاري ها در حال پي گيري است.

رقابت تنگاتنگ دانشجويان ايراني با طرفداران روزنامه دانماركي
اعتراض اينترنتي به كاريكاتور روزنامه دانماركي
طرفداران روزنامه دانماركي براي برانگيختن احساسات جهاني در حمايت از كاريكاتوريست توهين كننده به پيامبر طوماري را در فضاي اينترنتي فعال كرده اند و تلاش مي كنند با جمع كردن امضا از كاربران، فضا را به نفع خودشان تغيير بدهند.
در همين راستا گروهي از دانشجويان ايراني، طومار مشابهي خطاب به سران كشورهاي اروپايي و كميسيون حقوق بشر سازمان ملل تهيه كرده اند كه خاطرنشان مي كند اقدام كاريكاتوريست مورد نظر طبق كنوانسيون حقوق مدني و سياسي سازمان ملل جرم تلقي مي شود و نقض قوانين بين المللي است.
براي پيوستن به اين حركت و همراه شدن با دانشجويان و براي نشان دادن علاقه تان به پيامبر اسلام، به آدرس اينترنتي زير مراجعه كنيد و طومار را امضا نمائيد:
http://www.petitiononline.com/islamic/petition.html

با فرمان بشار اسد انجام شد
تغييرات گسترده در كابينه سوريه
ايرنا: «بشار اسد» رئيس جمهوري سوريه، عصر ديروز در فرماني، دست به تغييرات گسترده اي در كابينه دولت اين كشور زد.
به گزارش خبرگزاري رسمي سوريه، «سانا» در كابينه جديد دولت سوريه كه رياست آن را همچنان «محمد ناجي عطري» نخست وزير برعهده دارد، ۱۴ وزير، از جمله وزيران امور خارجه، نفت، كشور و اطلاع رساني تغيير كردند.
اين تغيير همچنين وزارتخانه هاي فرهنگ، برق، مسكن و تعمير، حمل و نقل، صنايع، ارتباطات و آموزش عالي را شامل شده است در حالي كه سه تن از وزيران مشاور نيز مشمول تعويض شدند.
بر اساس فرمان اسد، «حسين محمود فرزات» ، «جوزف سويد» و «حسان الصاري» نيز به عنوان وزير مشاور وارد كابينه محمد ناجي عطري مي شوند.
كابينه ۳۴ نفره  دولت سوريه كه از سال ۱۳۸۲ رياست آن برعهده  محمد ناجي عطري نهاده شده است، آخرين بار شهريورماه سال ۱۳۸۳ ترميم شده بود.
رئيس جمهوري سوريه ديروز نيز در فرماني، «فاروق الشرع» را به سمت «معاون رئيس جمهوري سوريه» منصوب كرد.
در اين فرمان به فاروق الشرع، اختيارات اجرا و پيگيري سياست خارجي و اطلاع رساني اين كشور در چارچوب دستورات رئيس جمهوري داده شده است.

رئيس جمهوري:  اگر با اتكا به مقرراتNPT بخواهند ايران را از حقش محروم كنند
در سياست هايمان تجديدنظر مي كنيم
ايسنا: رئيس جمهوري با تأكيد مجدد بر حق ايران در استفاده از انرژي هسته  اي صلح آميز گفت: از ملت عزيز ايران مي خواهم كه خود را براي يك مجاهدت بزرگ و تلاش گسترده آماده كنند، كمربندها را ببندند و آستين ها را بالا بزنند.
رئيس جمهور ديروز در مراسم يوم الله بيست و دوم بهمن در ميدان آزادي افزود: كساني كه به پيامبر اسلام توهين كرده اند در واقع به خداپرستي و عدالت توهين كرده اند.آنها به هيچ كدام از پيامبران الهي اعتقادي ندارند.
محمود احمدي نژاد ادامه داد: كشورهايي كه از اين افراد حمايت مي كنند همه در بند رژيم صهيونيستي هستند و من از اين دولت ها مي خواهم كه ملت و دولت خود را از اين بند نجات دهند؛ چرا كه بنيان صهيونيسم در حال اضمحلال و نابودي است.
رئيس جمهور گفت: ما به دنبال ايجاد جامعه  پيشرفته هستيم كه در آن خداپرستي و عدالت حاكم باشد و اين هدف تمام انبياء بوده است. شما امروز بار ديگر با حضور خود در راهپيمايي بيست و دوم بهمن بر اين شعارها و آرمان ها تأكيد كرده ايد. انقلاب اسلامي ايران خواهان رواج مهرورزي بين انسان ها و دفاع از كرامت تمام انسان هاست. ما در اينجا و در اين جايگاه يك بار ديگر با آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامي تجديد بيعت و بر آن پافشاري مي كنيم.
رئيس جمهور در ادامه سخنان خود با بيان اين كه كساني كه به پيامبر اسلام توهين مي كنند در واقع به خداپرستي، حقيقت جويي و عدالت پرستي و ديگر پيامبران الهي توهين مي كنند، ادامه داد: واضح است كه توهين كنندگان به پيامبر اسلام نه مسيحي هستند و نه يهودي، بلكه كساني در گروگان صهيونيسم هستند. آنها كساني هستند كه نداي پيامبران را برنمي تابند. آنها مي خواهند بشريت از رحمت و هدايت پيامبر اكرم محروم شود. اما نور انبياي الهي خاموش شدني نيست. چرا كه نور آنان نور خداست. پيامبر اسلام پيامبر رافت، محبت و مهرباني است و خواهان آزادي تمام انسان ها و هدايت آنهاست.
احمدي نژاد گفت: به نمايندگي از ملت ايران از تمام آزادگان جهان، يهوديان، مسيحيان و از تمام مسلمانان مي خواهم كه به پا خيزند و اجازه ندهند كه مشتي صهيونيست شكست خورده در فلسطين به ساحت پيامبر اكرم اهانت كنند.اجازه ندهند عده اي از دولت ها كه حكومت خود را مديون صهيونيست ها هستند، از اين مسير زشت حمايت كنند.
وي ادامه داد: در نظر بعضي از كشورهاي زورگوي اروپايي و آمريكا اهانت به پيامبران امري پذيرفته شده است؛ ولي سئوال از هولوكاست و چگونگي تشكيل رژيم صهيونيستي جرم است! افسانه اي كه شصت سال صهيونيست ها بر اساس آن از ديگر كشورها باج گيري و جنايت هاي خود را در سرزمين هاي اشغالي با آن توجيه كرده اند.وقتي كه به آنها در ارتباط با اين امر اعتراض مي كنيم مي گويند در كشور ما آزادي هست ولي آنها دروغ مي گويند.اگر آزادي هست چرا اجازه نمي دهند دانشمندان شان درمورد افسانه ي هولوكاست تحقيق كنند؟ آنها گروگان هاي صهيونيست ها هستند و مردم اروپا بايد هزينه ي اين گروگان گيري را بپردازند.
احمدي نژاد افزود: اگر شما به دنبال هولوكاست واقعي هستيد آن را مي توانيد در فلسطين بيابيد؛ جايي كه صهيونيست ها ملت فلسطين را به خاك و خون مي كشند. اگر شما به دنبال جنايت هاي هولوكاست هستيد آن را در عراق و از مردم مظلوم عراق جست وجو كنيد. امروز خوشبختانه مردم جهان با شيوه و تفكر شما آشنا هستند و اين رفتارتان حقيقت ليبراليسم غربي را نشان مي دهد. اما ليبراليسم غربي در حال نابودي است و براي ملت ما و تمامي ملت ها اين نابودي روشن و مشخص است.
رئيس جمهور گفت: ملت ايران در سالگرد بيست و دوم بهمن از دولت هاي مزبور دعوت مي كند كه به خداپرستي گرايش پيدا كنند و دعوت پيامبر اسلام را اجابت كنند و سالم زيستن را بر تبعيت از صهيونيست ها ترجيح دهند. صهيونيسم نيز رو به نابودي و اضمحلال است چون دوران اشغالگري به پايان رسيده است. ما به شما توصيه مي كنيم كه سرنوشت خود را با سرنوشت آنها گره نزنيد و به اسارت خود پايان دهيد.
احمدي نژاد گفت: صهيونيسم بنيان وجودي خود را از دست داده است و شعار ملت هاي مسلمان و آزاده، مرگ بر صهيونيسم است. امروز مشاهده مي كنيد كه هر جا ملت ها اجازه داشته باشند اراده ي خود را به عرصه ي ظهور برسانند سعي مي كنند از تبعيت بيگانگان دور شوند. شما انتخابات اخير فلسطين را ديديد. اگر به دنبال حل مسئله ي فلسطين هستيد چرا راه را دور مي كنيد و از مسير انحرافي مي رويد. اين مسئله از راه جنگ حل نمي شود، بلكه راه حل آن يك همه پرسي از مردم فلسطين است. مردم فلسطين با همه پرسي، خود راه را به شما نشان مي دهند كه نمونه ي آن را در انتخابات اخير مشاهده كرده ايد.
احمدي نژاد با بيان اين كه داشتن انرژي هسته اي براي پيشرفت كشور يك امر ضروري است، ادامه داد: آژانس اتمي نيز موظف شده ضمن خلع سلاح قدرت هاي بزرگ زمينه اي را فراهم كند كه ديگر كشورها نيز به انرژي صلح آميز هسته اي دست پيدا كنند اما متاسفانه مشاهده مي كنيم كه اين روند طي نمي شود.رئيس جمهور با اشاره به اين كه دولت ايران در دو سال و نيم اخير در جهت اعتمادسازي با آژانس همكاري هاي پيوسته اي داشته است به گوشه اي از اين همكاري ها پرداخت و گفت: اما آنها بعد از دو سال و نيم گفت وگو و مذاكره وقتي كه دريافتند ايران به دنبال سلاح هسته اي نيست و مي خواهد انرژي صلح آميز هسته اي داشته باشد، گفتند كه ما نمي خواهيم ملت ايران از فناوري انرژي هسته اي و سوخت برخوردار شود.
رئيس جمهور گفت: سياست دولت ايران تاكنون اين بوده كه از اين فناوري در جهت صلح آميز استفاده كند و ما تا به امروز فعاليت هاي هسته اي خود را در چارچوب NPT انجام داده ايم. اما اگر ببينيم كه شما مي خواهيد با اتكا به اين مقررات ملت ايران را از حق خود محروم كنيد بدانيد كه ملت ايران در سياست هاي خود تجديدنظر مي كند.
رئيس جمهور گفت: اين كشورها از فعاليت هاي هسته اي و سلاح هسته اي نمي ترسند.آنها از خودباوري ما مي ترسند. آنها دوست ندارند كه جوانان ما بلندترين قله ها را فتح كنند. آنها به دنبال اين هستند كه چهره ي عصباني خود را بابت اين امر پشت آژانس مخفي كنند. اين مجامع در حال حاضر هيچ اعتباري ندارند و چهره ي زورگوي برخي در حال حاضر آشكار شده است. آنها حيثيت NPT را از بين برده اند اما بدانند كه ملت ايران از حق خود صرف نظر نمي كند. اين صداي ملت ايران است كه با صراحت نظر خود را نسبت به انرژي هسته اي اعلام مي كند.
رئيس جمهور گفت: ملت ما مي گويد انرژي هسته اي حق مسلم ماست، پس شما بدانيد كه با تهديدات خود راه به جايي نمي بريد. ما اسلام، پيامبر، علي و حسين عليهم السلام را داريم و از همين بابت زير بار زور نمي رويم. آنها مي خواهند با فشار رواني و تبليغاتي ملت ما را تسليم كنند. ولي ملت ما يك پيام دارد و پيام آن برآمده از عاشوراست.

حداد عادل: ملت ايران با حضور گسترده
نظام اسلامي را در برابر دنيا سرافراز كرد
فارس: رئيس مجلس شوراي اسلامي با تقدير از حضور گسترده مردم در راهپيمايي ۲۲ بهمن گفت: ملت با حضور گسترده خود، دولت و نظام جمهوري اسلامي را در برابر مردم دنيا سرافراز كرد.
غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي كه در راهپيمايي ۲۲ بهمن شركت كرده بود در گفت وگو با خبرنگاران، با تقدير از حضور گسترده مردم در راهپيمايي ۲۲ بهمن گفت: امروز حضور گسترده مردم باعث شد كساني كه فكر مي كردند با ايجاد اختلاف و فاصله بين دولت و ملت مي توانند نيات شوم خود را عملي كنند، نااميد شدند. وي با بيان اين كه از حق خود در دستيابي به انرژي صلح آميز هسته اي كوتاه نخواهيم آمد، درباره وظيفه مسئولان در قبال اين حضور پرشور مردم گفت: خدمتگزاري، حفظ اساس انقلاب، حفظ ارزش هاي انقلاب، حفظ ارزش هايي كه شهيدان براي آن به شهادت رسيدند و امام(ره) براي آن انقلاب كرد و خلاصه خود را فراموش كردن و در خدمت ملت بودن، بايد سرمنشأ كارهاي مسئولان باشد.

تجمع اعتراض آميز در مقابل سفارتخانه هاي غربي
گروه سياسي - تجمع مردمي در اعتراض به اهانت مطبوعات غربي به ساحت مقدس پيامبر اكرم (ص) طي چند روز گذشته در مقابل سفارت اتريش، دانمارك، نروژ و فرانسه برگزار گرديد.
تجمع كنندگان خشمگين با پرتاب بطري هاي آتش زا و سنگ و اشياء دودزا شيشه هاي اين سفارتخانه ها را شكسته و به محل سفارتخانه دانمارك حمله بردند. معترضين با سردادن شعار عليه اين كشورها خواهان اخراج سفراي آنها و تجديدنظر در رابطه با اين كشورها شدند.
تجمع كنندگان علاوه بر شعار عليه اين كشورها پرچم آنها را نيز به آتش كشيدند. در ۴ تجمع مذكور نيروهاي انتظامي و امنيتي سعي زيادي براي پايان دادن به تجمع و جلوگيري از برخوردهاي فيزيكي نموده و با تلاش آنها اين اعتراضات به پايان رسيد.

توزيع رسمي گزارش آژانس در شوراي امنيت
ايسنا: گزارش مساله هسته اي ايران سرانجام به صورت رسمي به شوراي امنيت سازمان ملل ارسال شد و رئيس آمريكايي شوراي امنيت روز چهارشنبه اعلام كرد كه مفاد نامه ارسالي آژانس بين المللي انرژي اتمي  را ميان اعضاي اين شورا توزيع كرده است.در پي تصميم روز شنبه گذشته شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي مبني بر گزارش مساله هسته اي ايران به شوراي امنيت، محمد البرادعي، مديركل آژانس در نامه اي به كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل خواست گزارش پرونده هسته اي ايران را به شوراي امنيت ارايه كند.
در پي اعلان اين نامه از سوي دبيركل سازمان ملل به شوراي امنيت جان بولتون، رئيس آمريكايي و دوره اي شوراي امنيت در نامه اي به عنان از اقدام وي تشكر كرد.در همين حال خبرگزاري فرانسه از مسكو به نقل از منابع آگاه گزارش داد: سرگئي كرينكو، رئيس آژانس فدرال انرژي اتمي  روسيه ۲۳ فوريه براي گفت وگو با مقامات ايران درباره برنامه هسته اي تهران به كشورمان سفر خواهد كرد.بر اساس اين گزارش وي از نيروگاه در حال احداث هسته اي بوشهر نيز بازديد خواهد كرد. كرينكو اعلام كرده است هيچ مساله اي مانع از تكميل نيروگاه هسته اي بوشهر نخواهد شد.آژانس فدرال انرژي هسته اي روسيه اوايل دسامبر انجام اين سفر را اعلام كرده بود، اما تاريخ دقيق آن مشخص نشده بود.

درخواست عنان از ايران
ايسنا: كوفي عنان، دبيركل سازمان ملل متحد روز پنج شنبه حل مساله هسته اي ايران را از طريق مذاكرات خواستار شد.به گزارش خبرگزاري شينهوا، عنان در مصاحبه با خبرنگاران در نيويورك با تأكيد بر اين كه آژانس هنوز گزارش خود را درباره برنامه هسته اي ايران تكميل نكرده است، تمام طرف هاي دخيل در مناقشه هسته اي ايران را به خويشتن داري دعوت كرد.وي همچنين تداوم مذاكرات درباره مساله هسته اي ايران را خواستار شد.دبيركل سازمان ملل گفت: از آنجا كه گزارش آژانس درباره ايران تا پايان ماه فوريه آماده مي شود، آژانس و ايران همچنان فرصت دارند تا اين مساله را از طريق كانال هاي ديپلماتيك حل و فصل كنند.دبيركل سازمان ملل همچنين ابراز اميدواري كرد كه ايران فعاليت هاي هسته اي اش را مجدداً به حال تعليق درآورد تا زمينه براي ادامه مذاكرات فراهم شود.آسوشيتدپرس نيز در گزارشي به نقل از عنان نوشت كه وي از ايران مي خواهد فعاليت هاي هسته اي اش را مجدداً به حال تعليق درآورد و مذاكرات با روسيه بر سر طرح هسته اي مسكو را ادامه دهد.

استرا: هيچ سند قطعي عليه ايران وجود ندارد
ايسنا: جك استرا با بيان اين كه هيچ سند قطعي عليه ايران وجود ندارد گفت: نگفته ايم كه تحت هيچ شرايطي ايران نمي تواند غني سازي كند.
جك استرا، وزير امور خارجه انگليس در گفت وگو با شبكه خبري بي.بي.سي در پاسخ به اين سؤال كه آيا وي از واكنش ايران به تصميم آژانس بين المللي انرژي هسته اي تعجب نكرده است؟ گفت: من تعجب نكردم؛ چون موضع آقاي احمدي نژاد، رئيس جمهور ايران، از زماني كه به روي كار آمده، همين گونه بوده است. من متاسفم كه او چنين موضعي دارد و فكر مي كنم كه اين موضع در ميان مدت و طولاني مدت به ايران خدمتي نكند.وي درباره حمايت يكپارچه ايرانيان از برنامه صلح آميز هسته اي اظهار داشت: من مي گويم من هم حامي  برنامه صلح آميز هسته اي ايران هستم.وي ادعا كرد: برخي عناصر در ايران، تبليغات منفي زيادي كرده اند كه ما سه كشور اروپايي به دنبال محروم كردن ايران از يك برنامه غيرنظامي  هسته اي بوده ايم. اين كاملاً به دور از حقيقت است. ايران حق برخورداري از برنامه غيرنظامي  هسته اي را دارد.
استرا در پاسخ به اين سؤال كه شما فقط مظنون هستيد، ولي مداركي نداريد. آيا صرف ظن داشتن براي ارجاع كشوري به شوراي امنيت كافي است؟ با بيان اين كه اين سوءظن ها زياد هستند؛ ايران را به نقض تعهداتش متهم كرد.وي در عين حال اذعان داشت: هيچ سند قطعي عليه ايران وجود ندارد و من هم هرگز با قاطعيت صحبت نكرده ام.
وي درباره شرايطي كه ايران بتواند در داخل كشور غني سازي اورانيوم بكند گفت: ما هرگز نگفته ايم كه تحت هيچ شرايطي ايران نمي تواند غني سازي كند. كشورهاي ديگر هم برنامه هاي صلح آميز اتمي  دارند و با غني سازي سوخت خودشان اين كار را مي كنند. اما ما گفته ايم كه از ايران تضمين هاي عيني مي خواهيم كه اين كشور هدف هاي نظامي  ندارد. چندين سال طول خواهد كشيد تا دنيا خيالش از اين بابت راحت شود؛ ولي ما هيچ وقت نگفته ايم كه ايران حق داشتن برنامه اتمي  صلح آميز ندارد.

سياسي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |