يكشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۹ - Feb 12, 2006
در صورت اعمال هرگونه تحريم عليه ايران
سازمان مديريت و برنامه ريزي براي
ارايه بودجه سايه آماده است
گروه اقتصادي: در حالي كه برخي كارشناسان بر بي توجهي بودجه سال ۸۵ به بحران هاي پيش  رو و ناهماهنگي آن با سياست هاي خارجي دولت تأكيد كردند، اخيراً يكي از مقامات سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور از آمادگي اين سازمان براي تدوين بودجه سايه براي اقدام مناسب در مقابل تحريم هاي احتمالي عليه ايران خبر داد.
به گزارش خبرگزاري مهر محمد كردبچه مديركل دفتر اقتصاد كلان سازمان مديريت و برنامه ريزي تأكيد كرده است، تدوين بودجه سايه در سازمان مديريت و برنامه ريزي را مي توان با مشخص شدن فرضيات حدود تحريم احتمالي ايران همچون ميزان واردات و درآمدهاي نفتي كشور از جمله توسط شوراي امنيت ملي آغاز كرد.
به گفته وي، سال گذشته نيز شوراي امنيت ملي با توجه به مسايل هسته اي كشور، دستور تدوين بودجه سايه را براي تحريم هاي احتمالي ايران صادر كرد و سازمان مديريت و برنامه ريزي نيز محاسباتي در اين زمينه انجام داد.
معاون سازمان مديريت و برنامه ريزي با استناد به اين محاسبات خاطرنشان كرد كه مقدمات تدوين بودجه سايه در شرايط فعلي در اين سازمان فراهم است. كردبچه با ابراز اميدواري درمورد اينكه تحريمي عليه ايران انجام نخواهد شد، تأكيد كرد: در صورت بروز اين رويداد آمادگي لازم براي مقابله با آن وجود دارد.
بررسي لايحه بودجه سال ۸۵ امروز در كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي به صورت چهارشيفته آغاز مي شود و پيش بيني مي شود كه بررسي اين لايحه هفتم اسفندماه در صحن علني مجلس شوراي اسلامي آغاز مي شود.

به رياست معاون اول رييس جمهور
كميته تنظيم بازار سيمان تشكيل شد
مهر: رئيس جمهور در جلسه هفته گذشته شوراي اقتصاد خواستار رسيدگي هرچه سريعتر به مشكلات حاكم بر بازار سيمان كشور شد.
در جلسه اخير شوراي اقتصاد موضوع خروج سيمان از سبد حمايتي و ورود آن به بورس فلزات و كالاي صنعتي مطرح شد و اعضاي جلسه همگي بر نارسايي ها و رانت هاي موجود در بازار سيمان تاكيد كردند.در اين جلسه رييس جمهوري ضمن اظهار تاسف از مشكلات و رانت هاي موجود در بخش سيمان، به طور جدي خواستار تدوين راهكارهاي مناسب براي حل اين مشكلات و جلوگيري از رانت جويي در بازار سيمان شد.
در راستاي تاكيدات رييس جمهور، كميته تنظيم بازار به رياست معاون اول رييس جمهور در هفته گذشته تشكيل شد و در آن در زمينه راهكارهاي حل مشكلات بازار سيمان چاره انديشي و تبادل نظر گرديد. در اين جلسه كه داوودي معاون اول رييس جمهور و وزراي اقتصادي دولت نيز حضور داشتند، در زمينه مشكلات بازار سيمان و راهكارهاي آن بحث و بررسي شد ولي جمع بندي آن به جلسه روز دوشنبه گذشته كميته بعدي تنظيم بازار موكول شد كه اين جلسه نيز بنابه دلايلي برگزار نشد.
پيش بيني مي شود كه كميته تنظيم بازار در هفته جاري راهكارهاي حل مشكل بازار سيمان و آزاد سازي آن را نهايي و به شوراي اقتصاد ارايه دهند.

براي اجراي طرح توسعه ميدان آزادگان
ژاپني ها تا پايان سال جاري فرصت دارند
فارس: مديرعامل شركت متن گفت: اينپكس بايد تكليف توسعه ميدان آزادگان را تا پايان سال جاري ايراني مشخص نمايد و اين آخرين مهلت آنان است.
ابوالحسن خاموشي اظهار داشت: باتوجه به زمان باقي مانده، شركت اينپكس بايد مشخص كند كه آيا توانايي انجام قرارداد محوله را دارد يا خير.وي با اشاره به دلايل تأخير ژاپني ها خاطرنشان كرد: ژاپني ها معتقدند با قيمت هاي توافق شده نمي توانند كار كنند و انتظار دارند كه ما در قيمتها تجديدنظر كنيم.
خاموشي افزود: در زمان انعقاد قرارداد تمامي  مفاد آن به تصويب و تأييد شوراي اقتصاد رسيده است و هرگونه تغيير در آن مستلزم اخذ مصوبه جديد شوراي اقتصاد در اين زمينه است. قرارداد منعقده را نيز نمي توان به راحتي دستكاري كرد. وي ادامه داد: ژاپني ها اصرار دارند كه سودآوري پروژه بايد برايشان قطعي شود.از سوي ديگر باتوجه به ماهيت قراردادهاي بيع متقابل كه با ريسك پيمانكار همراه است نمي خواهند اين ريسك را بپذيرند.
مديرعامل متن در خصوص مذاكره اينپكس با توتال گفت: اين مذاكرات از قديم در جريان بوده و كماكان ادامه دارد. اما هنوز مطلب خاصي در اين زمينه به ما منعكس نشده است.

واحد اطلاعات اكونوميست اعلام كرد:
تهران ارزان ترين شهر جهان
فارس: بر اساس جديدترين گزارش مؤسسه اكونوميست تهران همچنان در جايگاه ارزان ترين شهر جهان قرار دارد.
براساس گزارش اين مؤسسه پايتخت ايران در حالي كه چهارده سال پيش به عنوان گران ترين شهر مهم جهان شناخته شده بود در سال ۲۰۰۵ در جايگاه ارزان ترين شهر جهان قرار گرفته است.
در گزارش سال گذشته اكونوميست نيز اين شهر ارزان ترين شهر جهان شناخته شده بود.
واحد اطلاعات اكونوميست در آخرين گزارش خود در مورد شهرهاي ارزان و گران جهان ۱۳۰ شهر مهم و بزرگ در سطح جهان را مورد بررسي قرار داده است و بر پايه قيمت ۱۰۰ كالا و خدمات، اين شهرها را از نظر قيمت كالاها رتبه بندي كرده است.
بر اساس اين گزارش شهر اسلو، پايتخت نروژ به عنوان گران ترين شهر جهان شناخته شده است.
توكيو پايتخت ژاپن و شهر ريكياويك ايسلند دومين و سومين شهر گران جهان شناخته شده اند.
توكيو تا چهارده سال گذشته در مقام گران ترين شهر جهان قرار داشته و تنها در سال ۲۰۰۵ اسلو توانسته است جايگزين اين شهر شود.
رشد اقتصادي قابل توجه نروژ، افزايش اعتماد مصرف كنندگان، افزايش سرمايه گذاري ها و پايين نگه داشتن نرخ بهره از جمله علل قرار گرفتن اسلو در جايگاه گرانترين شهر جهان عنوان شده است.

با تصويب هيأت دولت
عيدي كارمندان و بازنشستگان ۲۰۰ هزار تومان تعيين شد
003309.jpg
مهر: با تصويب هيات وزيران، عيدي كارمندان و بازنشستگان دولت براي امسال ۲۰۰ هزار تومان تعيين شد.
عيدي كارمندان و بازنشستگان دولت براي امسال در حالي ۲۰۰ هزار تومان تعيين شده كه اين ميزان در سال گذشته ۱۵۰ هزار تومان بوده است كه حدود ۳۳ درصد افزايش نشان مي دهد.
براساس اين گزارش، دولت ۳۶ هزار ميليارد ريال اعتبار براي تامين عيدي و پاداش كارمندان و بازنشستگان در لايحه متمم بودجه سال جاري در نظر گرفته بود كه به تصويب مجلس نيز رسيد.
اين گزارش تصريح مي كند: ميزان افزايش حقوق كارمندان و بازنشستگان دولت نيز در سال ۱۳۸۵ به ميزان تورم فعلي كشور كه ۵/۱۴ درصد است، خواهد بود.
اين گزارش حاكيست، همچنين كارگران هر ساله دو برابر پايه حقوقي خود عيدي دريافت مي كنند.
همچنين حداقل دستمزد كارگران با تصويب شوراي عالي كار در اسفند ماه مشخص مي شود.
وزارت كار و امور اجتماعي حداقل دستمزد كارگران در سال آينده را پس از تصويب شوراي عالي كار توسط وزارت كار و امور اجتماعي اعلام خواهد كرد.
شوراي عالي كار، مركب از نمايندگان تشكل هاي عالي كارگري، كارفرمايي و دولت در اسفند ماه هر سال مذاكرات خود را درخصوص تعيين حداقل  مزد كارگران آغاز مي كند.

به پيشنهاد بانك مركزي
سود بانكي در سال آينده ۲ درصد كاهش مي يابد
مهر: سياست هاي پولي و اعتباري سال ۱۳۸۵ در بانك مركزي در حال تدوين است و با اتمام تدوين سياست ها، در نخستين جلسه شوراي پول و اعتبار در سال آينده بررسي و تصويب مي شود.
بانك مركزي با اعلام اين خبر، كاهش حداقل نرخ سود تسهيلات اعطايي را يكي از محورهاي اين سياست ها در سال ۱۳۸۵ اعلام كرد.
پيشنهاد بانك مركزي كاهش دو درصد نرخ سود تسهيلات اعطايي در بخش هاي مختلف است كه با تصويب شوراي پول و اعتبار، اين سياست در سال ۱۳۸۵ اجرايي خواهد شد.

تعرفه واردات خودرو كاهش مي يابد
فارس: مخبر كميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: حداقل تعرفه واردات خودرو در لايحه بودجه سال آينده، ۹۵ درصد تعيين شده است.
احمد مهدوي ابهري افزود: كميسيون صنايع و معادن مجلس لايحه بودجه در بخش صنعت و معدن كشور را با انجام ۱۵ تغيير به كميسيون تلفيق مجلس مي فرستد.
وي با اشاره به لزوم گسترش اينترنت در كشور، يادآور شد: بر اين اساس، كميسيون صنايع و معادن مجلس در لايحه بودجه سال آينده ۱۰ ميليارد تومان بودجه را براي آغاز مطالعات و شروع كار ايجاد اينترنت ملي در كشور پيشنهاد داده است.

نوروز امسال
بليت قطار گران نمي شود
003312.jpg
مهر: مديرعامل شركت قطارهاي مسافري رجاء از افزايش نيافتن قيمت بليت قطار در ايام عيد امسال خبر داد.
محسن پور سيد آقايي گفت: پيش فروش سه ماهه بليت قطارهاي مسافري رجاء از دوم بهمن ماه در نمايندگي هاي فروش بليت سراسر كشور آغاز شده است. وي با بيان اين كه حدود ۲۰درصد بليت قطار از طريق اينترنت به فروش خواهد رفت، افزود: پيش فروش اينترنتي بليت قطار نيز از ۱۶ بهمن ماه جاري آغاز شده است.
مديرعامل شركت قطارهاي مسافري رجاء  از اختصاص قطار فوق العاده در مسيرهاي پرتردد در ايام عيد امسال خبر داد و اظهار داشت: اين قطارهاي فوق العاده در مسيرهاي پرتردد از ۲۵ اسفند سال جاري تا ۱۵ فروردين ماه به حركت درمي آيند.

نجات صنعت نساجي در گروي اعطاي وام هاي ارزان قيمت
گروه اقتصادي: مديركل صنايع نساجي وزارت صنايع و معادن اخيراً اعلام كرده است كه صنعت نساجي اولين صنعتي است كه مورد توجه هيأت دولت قرار گرفته است؛ به نحوي كه كارفرمايان مي توانند با ارائه طرح خود و تأييد آن از سوي دفتر صنايع نساجي و پوشاك و چرم از وام ۸ درصدي به جاي ۱۶ درصدي از محل حساب ذخيره ارزي وزارت صنايع به دست بانك هاي عامل استفاده كنند. اين در حاليست كه در برنامه سوم توسعه عملاً امكان جذب ۵۰۰ ميليون دلار وام از حساب ذخيره ارزي از سوي صنعتگران بخش نساجي مهيا نشد. درخصوص تبعات اقدام مطرح شده و علل عدم توفيق صنعتگران در استفاده از وام حساب ذخيره ارزي با مهندس جمشيد بصيري دبير انجمن صنايع نساجي ايران گفت و گو كرده ايم.
***
* وزير صنايع و معادن پيش از اعلام خبر تخصيص وام ۸ درصدي از حساب ذخيره ارزي به بخش نساجي پيشنهاد اعطاي وام ۳ درصدي را بيان كرده بود به نظر شما اجرايي شدن وام هايي با اين درصد كارمزد تا چه حد در اعتلاي صنعت نساجي موثر خواهد بود؟
- براي نجات صنعت نساجي اعطاي وام هايي با كارمزد كم بسيار مي تواند نتيجه بخش باشد. در واقع شيوه صحيح اعلام وام آن است كه اگر ارزي (يورو) با نرخ مثلاً ۷۲۰ تومان به صنعتگران اعطا مي شود با همان نرخ از وي بازپس گرفته شود نه آنكه به تناسب نوسانات نرخ ارز با نرخ فعلي يورو(۱۱۱۳ تومان) از صنعتگر وام بازپس گرفته گردد؛ چرا كه صنعت نساجي آنقدر سودآور نيست كه وام گيرنده بتواند ۲ تا ۳ برابر اصل وام دريافتي را به دولت بازگرداند.
* ظاهراً علت عدم جذب ۵۰۰ ميليون دلار وام حساب ذخيره ارزي در طول برنامه سوم براي صنعت نساجي نيز ناشي از عدم رعايت نوسانات نرخ ارز بوده است.
- دقيقاً .همين موضوع باعث شد كه از ۵۰۰ ميليون دلار در نظر گرفته شده براي تخصيص وام از حساب ذخيره ارزي به صنعتگران نساجي حدود ۲۶۵ ميليون دلار جذب شود. همان زمان طي مذاكراتي كه با رئيس بانك مركزي (مرحوم دكتر نوربخش) داشتيم مقرر شد گراني روي داده در قيمت دلار و يورو را به ميزان ۹۰ درصد دولت و بانك برعهده گيرند و ۱۰ درصد آن را وام گيرنده متقبل شود، اما عملاً با روي كار آمدن رئيس جديد بانك مركزي اين تصميم عملياتي نشد، لذا متقاضيان باقيمانده هم ترجيح دادند تا از اين وام استفاده نكنند. آن دسته از صاحبان كارخانجات نيز كه از اين وام استفاده كردند عملاً در آستانه ورشكستگي قرار گرفته اند. چنانچه هم اكنون صاحبان حدود ۵۰ كارخانه با فرارسيدن سررسيد اعطاي وامشان ناچارند تا كليد كارخانه را به بانك تحويل دهند و به عبارت  ديگر،چاره اي جز وبال گردن  شدن اين كارخانه ها براي دولت وجود نخواهد داشت. بهتر است، در ايران نيز دولت وام هاي تخصيصي را با وضع قوانين خاص بيمه كند تا دقيقاً ميزان بازپرداخت آن از قبل تعيين گردد.
* طي سال جاري چند طرح نساجي و با چه ارزشي براي گشايش اعتبار به بانك هاي عامل معرفي شده اند؟
- طي امسال ۲۶۰ طرح به ارزش ۱۲۸۰ ميليون دلار براي بانك هاي عامل ارسال شد كه از اين تعداد ۱۲۳ طرح به ارزش ۵۲۲ ميليون دلار از طرف وزارت صنايع به بانك هاي عامل فرستاده شد كه از اين تعداد ۶۸ طرح به ارزش ۲۵۹ ميليون دلار در استان هاي گوناگون در سال جاري گشايش اعتبار شده اند كه سال آينده به بهره برداري مي رسند. از محل ارز فاينانس صادراتي نيز حدود ۲۰ طرح به مبلغ ۱۲۲ ميليون دلار تخصيص يافته است كه از اين تعداد ۱۸ طرح به ارزش ۱۲۱ ميليون دلار گشايش اعتبار شده است.
* براساس قانون نوسازي صنايع امسال چند واحد نساجي بازسازي و نوسازي شده اند؟
- كلاً ۷۵ طرح بايد بازسازي مي شدند كه از اين تعداد ۵۷ طرح كاملاً رفع مشكل شده اند. ۱۰ طرح منحل شده اند و ۸ طرح نيز علي رغم اصلاحات انجام شده هنوز داراي مشكل هستند و نتيجه نداده اند.
* وضعيت اشتغال زايي صنعت نساجي با توجه به مشكلات موجود هم اكنون چگونه است؟
- صنعت، مسئول اشتغال زايي نيست، بلكه معيار در ماهيت صنعت توليد با كيفيت و قيمت ارزان است. در واقع، اشتغال زماني ايجاد مي شود كه بازار درست بچرخد. در غير اين صورت، قاچاق روي خواهد داد كه خود جلوي اشتغال را خواهد گرفت. با بازسازي و نوسازي صنايع نساجي مي توانيم توليدات رقابتي داشته باشيم كه اين امر خود موجب توسعه اشتغال زايي خواهد شد.

اقتصادي
اجتماعي
ادب و هنر
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |