يكشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۹ - Feb 12, 2006
اجراي طرح ضربتي مبارزه با معتادان
اول اسفند آغاز مي شود
003276.jpg
گروه اجتماعي: طرح ضربتي مقابله با معتادان كه وعده آن را سخنگوي قوه قضائيه داده بود از اول اسفند ماه توسط نيروي انتظامي اجرا مي شود.
چندي پيش سخنگوي قوه قضائيه از جمع آوري معتادان خياباني كه چهره شهر را مخدوش كرده اند خبر داده بود. او گفته بود: همه معتادان فرصت دارند تا قبل از اجراي اين طرح اقدام به ترك اعتياد كنند در غير اين صورت در اين طرح دستگير شده و پس از مثبت بودن جواب آزمايش آنها به اردوگاههاي نگهداري و درمان فرستاده مي شوند.
براي اجرايي شدن اين طرح مديركل مركز مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي به ايلنا گفت: از اول اسفندماه، با اجراي طرح جمع  آوري معتادان پرخطر، نيروي انتظامي خود  به نگهداري معتادان اقدام مي  كند.سرهنگ جواد كشفي، مديركل مركز مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي، افزود: با دستور صريح رئيس جمهور، نيروي انتظامي در قالب اردوگاه  هاي بازپروري، تعدادي از معتادان را نگهداري خواهد كرد. در حال حاضر ما آمادگي جمع  آوري معتادان را داريم، اما هنوز محل مناسبي براي ايجاد اين اردوگاه فراهم نشده است.
مشخص كردن محل مناسب نگهداري معتادان بر عهده نيروي انتظامي است، در اين اردوگاه بازپروري كه پيش  بيني مي  شود تا اول اسفندماه ايجاد شود، مديريت و مسئوليت با نيروي انتظامي است و سازمان  هاي ديگر نيز بايد براساس قانون به وظايف خود عمل كنند.
به گفته وي، تمام امكانات مربوط به بازپروري و نگهداري معتادان در اين اردوگاه در نظر گرفته مي  شود و اين اردوگاه از شرايط لازم براي نگهداري معتادان برخوردار است.
مديركل مركز مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي تهران،افزود: اردوگاه بازپروري معتادان تهران در صورت تشكيل، ظرفيت نگهداري ۳ هزار معتاد، كه توسط نيروي انتظامي تهران جمع  آوري مي  شود را خواهد داشت. در حال حاضر وضعيت تهران از نظر وجود معتادان در سطح شهر مناسب است و سردي هوا و فعال شدن گرمخانه  ها در كم شدن تعداد معتادان سطح شهر موثر بوده است.
كشفي يادآور شد: در تهران هر روز ۱۲ نقطه آلوده در محدوده دو سركلانتري پاكسازي شده و طرح در آن اجرا مي  شود.
از سوي ديگر معاون دادستان تهران نيز به كارمندان معتاد نهادهاي دولتي نسبت به ترك اعتياد هشدار داد.محمودسالاري كيا به فارس گفت: كارمندان معتادي كه در سازمانها و نهادهاي دولتي اشتغال دارند چنانچه به ترك اعتياد خود اقدام نكنند علاوه بر مجازات هاي قانوني، به انفصال از خدمت نيز محكوم مي شوند. محمود سالاري كيا افزود: كارمندان معتادي كه در دستگاه هاي دولتي مشغول به كار هستند بايد سريع نسبت به ترك اعتياد خود اقدام كنند در غير اين صورت علاوه بر جريمه نقدي از يك تا ۵ ميليون ريال و ۳۰ ضربه شلاق، به انفصال دائم از خدمات دولتي محكومي مي شوند. در صورت كشف ترياك و مشتقات آن از كارمندان دولت، علاوه بر مجازات اعتياد و مواد مكشوفه، براي بار اول به مدت ۶ ماه انفصال، بار دوم يك سال انفصال و بار سوم انفصال دائم از خدمات، محكوم مي شوند.
سالاركيا در خصوص كشف هروئين از كارمندان دولت گفت: «در صورت كشف هروئين از كارمندان دولت علاوه بر مجازات قانوني، اين افراد در بار اول به انفصال دائم از خدمات دولتي محكوم مي شوند.»اعتياد براساس قانون مبارزه با مواد مخدر جرم است. در آخرين اصلاحيه اين قانون در سال ۷۶ به اين مجرمان فرصت درمان داده شده است كه خودشان براي آن اقدام كنند.

دسته عزاداري حسينيه اعظم زنجان
در فهرست ميراث معنوي كشور ثبت مي شود
ايسنا : مسئول روابط عمومي اداره  كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان زنجان، با اشاره به ويژگي منحصر به فرد دسته  عزاداري حسينيه  اعظم زنجان كه شهرت جهاني آن را موجب شده است، از تلاش اداره  كل ميراث فرهنگي براي ثبت اين رويداد فرهنگي در فهرست ميراث معنوي كشور خبر داد و گفت: پيش از اين، مراسم قالي شويان مشهد اردهال، آيين عزاداري سالار شهيدان در آران و بيدگل، نخل گرداني روز عاشورا در قمصر كاشان و... در اين فهرست جاي گرفته اند.
به گفته  اين كارشناس فرهنگي، شركت كم نظير عزاداران از اقصي نقاط كشور در اين دسته  عزاداري، دارا بودن عنوان دومين قربانگاه بزرگ پس از سرزمين مني، نذورات بي شمار از سراسر كشور و در نهايت، قدمت و پيشينه تاريخي اين دسته  عزاداري، آن را به عنوان يك رويداد فرهنگي منحصربه فرد، شاخص ساخته است.
شانقلي با اشاره به قدمت مسجد حسينيه  اعظم زنجان و حمام تاريخي آن، يادآور شد: حمام تاريخي اين مجموعه  مذهبي پيش از اين در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده و با همكاري ميراث فرهنگي و هيأت امناي مجموعه و نيز كمك هاي مردمي، مرمت و بازسازي شده و در صورت تخصيص اعتبار مورد نياز، به عنوان موزه  حسينيه  اعظم زنجان مورد بهره برداري قرار مي گيرد كه در اين مورد، وسايل مربوط به محرم و عزاداري سالار شهيدان جمع آوري شده و در معرض ديد عموم قرار خواهند گرفت.
وي اضافه كرد: مسجد حسينيه اعظم زنجان و گرمابه  آن در جنوبي ترين بخش بافت قديمي شهر زنجان و در محله اي معروف به سيدلر واقع شده كه سابقاً به دروازه جنوبي شهر (دروازه قلتوق) مشرف بوده است و براساس كتيبه اي كه بر سردر ورودي گرمابه  اين مجموعه قرار دارد، تاريخ تجديد بناي آن به عهد ناصرالدين شاه باز مي گردد.

برنامه هاي رئيس جديد صندوق رفاه دانشجويان تشريح شد:
ارائه تسهيلات به دانشجويان خارج از كشور
گروه علمي فرهنگي: رئيس جديد صندوق رفاه دانشجويان وزارت علوم، تحقيقات و فناوري ارائه تسهيلات به دانشجويان خارج از كشور، بازديد سرزده از خوابگاه ها، تشكيل اتاق مشاوره و برنامه ريزي را از مهمترين اولويت هاي كاري خود عنوان كرد.
مهندس مهرداد فولادي نژاد در مراسم معارفه خود در خصوص اولويت هاي كاري خود، اظهار كرد: افزايش و ارتقاي سطح خدمت رساني در امور رفاهي و اجراي برنامه هايي براي جلوگيري از محروميت دسترسي افراد به آموزش عالي به دليل نداشتن بضاعت مالي، شفاف سازي عمليات و مكانيزه كردن امور،  انسجام بخشي به كارها و جستجو و شناسايي افراد بي بضاعت با هدف حمايت از آنان برخي از اين اولويتهاست.
وي تشكيل اتاق مشاوره و برنامه ريزي را از مهمترين برنامه ها عنوان كرد و گفت: تشكيل اتاق مشاوره و برنامه ريزي با حضور اساتيد، بررسي تطبيقي خدمت به دانشجويان در ساير كشورهاي اسلامي، ارتباط و تعامل بيشتر با مجلس شوراي اسلامي براي گنجاندن صندوق به تبصره ،۴۹ احياي سنت حسنه وقف براي ايجاد خوابگاه هاي دانشجويي و ارائه تسهيلات ويژه خوابگاهي و تلاش در جهت تحقق برنامه چهارم توسعه و چشم انداز بيست ساله از ديگر برنامه هاست.
مهندس فولادي نژاد، تحت پوشش قراردادن دانشجويان خارج از كشور را از ديگر اولويت ها عنوان و تصريح كرد: همكاري و تعامل نزديك با معاونت دانشجويي وزارت علوم، تعريف مكانيزمي براي باز پرداخت وام از مشمولين ، اولويت  و ارجحيت متاهلين به خصوص زوجهايي كه هر دو دانشجو هستند،  افزايش تسهيلات به نخبگان و استعدادهاي درخشان، ايجاد تحول در نظامها و بازنگري سيستم گردش كار، نظارت مستمر و بازديد سرزده از خوابگاه ها، ارائه طرحها و برنامه هاي جديد در جهت تحقق اهداف صندوق رفاه و تلاش در جهت جذب پرسنل نوانديش به مجموعه با هدف افزايش مهارت كار از ديگر اولويتها و برنامه هاي صندوق است.

تدوين آيين  نامه حمايت از مخترعان و نوآوران
ايسنا: وزير علوم، تحقيقات و فن آوري، تهيه و تدوين سند راهبردي فرا بخشي پژوهشي و فن آوري كشور و آيين نامه حمايت از مخترعان و نوآوران را از مهمترين برنامه هاي اين وزارتخانه در حمايت از توسعه پژوهش در كشور عنوان كرد.
دكتر محمد مهدي زاهدي كه روز سه شنبه در نوزدهمين جشنواره بين المللي خوارزمي  سخن مي گفت، با اشاره به تشكيل بنياد نخبگان با حمايت معاون اول رئيس جمهور گفت:   اعضاي حقيقي هيات امناي بنياد طي دو هفته آينده در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مشخص شده و اين بنياد براي حمايت از نخبگان و پژوهشگران به طور جدي وارد صحنه مي شود.وي حمايت از جشنواره  جوان خوارزمي  چه در بخش دانشجويي و چه در بخش دانش آموزي را از كارهاي در حال پيگيري براي تقويت تحقيق و پژوهش در كشور بيان كرد و افزود: اين امر براي آينده كشور بسيار حائز  اهميت است.
وزير علوم با اشاره به تشكيل دبيرخانه شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري در معاونت پژوهشي وزارت علوم اظهار اميدواري كرد كه دومين جلسه شوراي عالي در اسفند ماه سال جاري تشكيل شود.
دكتر زاهدي در ادامه از تدوين آيين نامه اي براي حمايت از نوآوران و مخترعان خبر داد و گفت: اين آيين نامه به زودي تقديم دولت مي شود و بدين ترتيب حمايت از دانشمندان، مخترعين و مبتكرين وارد مرحله  جديدي مي شود.ضمن اين كه تدوين قانون ثبت مالكيت اختراع نيز در دست بررسي است.وي به ايجاد جشنواره فارابي اشاره كرد و گفت: با راه اندازي جشنواره فارابي كه آيين نامه آن تقديم دولت شده تحقيقات علوم انساني به ويژه در زمينه هاي كاربردي وارد مرحله جديدي خواهد شد.
دكتر زاهدي با اشاره به ضرورت توجه بيشتر به تحقيقات كاربردي در حوزه  فني، مهندسي، علوم پزشكي، علوم پايه و مباحث علوم تجربي خاطرنشان كرد: در جشنواره بين المللي خوارزمي  هم توجه بيشتري به تحقيقات كاربردي شده است كه البته اين به معناي بي توجهي به علوم بنيادي نيست.
وي افزود: با هدف توجه بيشتر به تحقيقات كاربردي تعريف و ايجاد رشته هاي ميان رشته اي به ويژه در دوره هاي تحصيلات تكميلي در حال اجراست كه اين رشته هاي جديد كاملا كاربردي و مطابق با نياز كشور هستند.
وزير علوم خاطرنشان كرد: در تدوين آيين نامه جديد ارتقاي اساتيد نيز تلاش مي شود تا اين آيين نامه به ترتيبي به تصويب برسد كه تحقيقات كاربردي در آن از جايگاه ويژه اي برخوردار شوند.

مداحان اهل بيت(ع) تحت پوشش
تأمين اجتماعي قرار مي گيرند
ايسنا: مديركل امور فني بيمه شدگان سازمان تأمين اجتماعي اعلام كرد: در صورت نهايي شدن توافقات فيمابين سازمان تأمين اجتماعي و بنياد فرهنگي دعبل خزاعي، مداحان و شاعران اهل بيت(ع) بزودي تحت پوشش تأمين اجتماعي قرار مي گيرند.
در حال حاضر از سوي بنياد فرهنگي دعبل خزاعي حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر واجد شرايط شناسايي شده اند  كه  در صورت اجرايي شدن موضوع بيمه  ،اين افراد با پرداخت حق بيمه مربوطه طبق ضوابط بيمه شدگان مي توانند ضمن برخورداري از حمايت درماني تأمين اجتماعي تحت پوشش حمايت هاي بلندمدت بازنشستگي، از كارافتادگي و مستمري  بازماندگان قرار گيرند.

محدوديت  هاي سياسي و خريد آمبولانس
از شركت ايران خودرو
ايلنا: معاون توسعه و منابع وزارت بهداشت، اعلام كرد: در صورتي كه ورود كالا از كشور آرژانتين مجاز شود، قرارداد خريد آمبولانس از شركت ايران خودرو را تمديد مي  كنيم.
دكتر رحمت الله حافظي، گفت: مشكل شركت ايران خودرو براي توليد آمبولانس اين است كه اين شركت مواد اوليه خود را ابتدا از آلمان و در حال حاضر از آرژانتين وارد مي  كند كه به دلايل سياسي در حال حاضر ورود كالا از اين كشور مجاز نيست. وي افزود: شركت ايران خودرو نيز به همين دليل با محدوديت روبرو شده كه قرار است، براي مجاز شدن ورود كالا از كشور آرژانتين با وزارت امور خارجه بازرگاني مذاكراتي صورت گيرد.
حافظي، با اشاره به اين كه اولويت اول وزارت بهداشت در تامين آمبولانس، ايران خودرو است گفت: وزارت بهداشت سعي دارد؛ در وهله اول با ايران خودرو قرار داد داشته باشد، اما در صورت عدم رفع مشكلات اين شركت، ناچار به اتخاذ سياست  هاي ديگر هستيم.

پيشنهاد بودجه ۱۰ ميليارد توماني
كنترل حاشيه نشيني در تهران
مهر: استاندار تهران از پيشنهاد بودجه ۱۰ميليارد توماني جهت كنترل حاشيه نشيني در شهرستانهاي حومه پايتخت خبر داد.
دكتر كامران دانشجو در مورد كنترل حاشيه نشيني در اطراف تهران افزود: براي اولين بار در طول اين سالها با همكاري و توافق سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، رديف خاصي در بودجه سال ۸۵ جهت كنترل حاشيه نشيني در نظر گرفته شده است. ابتدا بودجه در نظر گرفته شده ۵ ميليارد تومان بود كه پس از آن با برنامه ريزي و اقدامات انجام شده، افزايش بودجه كنترل حاشيه نشيني و ۱۰ ميليارد تومان اعتبار را پيشنهاد داديم. ظرف چند روز آينده بودجه پيشنهادي در كميسيون تلفيق بررسي و تصويب خواهد شد.

خودروهاي سواري و وانت بار
عامل وقوع ۵۱ درصد تصادفات
پليس: معاون عمليات ترافيكي پليس راه نيروي انتظامي با اشاره به اينكه عامل شكل گيري ۳/۵۱ درصد تصادفات در كشور خودروهاي سواري و وانت بار هستند، گفت: انحراف به چپ عمده ترين دليل وقوع تصادفات در ايران است.
سرهنگ سيد هادي هاشمي افزود: ميزان تلفات انساني ناشي از وقوع تصادفات در ۹ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳ درصد افزايش داشته است.
وي با اشاره به اينكه ۱۵ هزار نفر از ۲۲ هزار نفري كه در تصادفات برون شهري و درون شهري ۹ ماهه اول امسال جان باخته اند را، قربانيان تصادفات جاده اي تشكيل مي دهد، گفت: بر اساس بررسي هاي انجام شده، ۳/۵۱ درصد سواري و وانت بار، ۹/۲۲ درصد موتورسيكلت ها، ۲/۱۴ درصد كاميونها، ۷/۲ درصد عابرين پياده و ۴/۴ درصد وسايل نقليه عمومي، عامل شكل گيري تصادفات هستند.

مراسم چهلمين روز درگذشت
زنده ياد دكتر كاظمي آشتياني، دوشنبه برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: مراسم چهلمين روز درگذشت زنده ياد دكتر سعيد كاظمي آشتياني، دانشمند جهادگر و پژوهشگر و مدير پرتلاش تحقيقات سلول هاي بنيادي و طب ناباروري كشور، روز دوشنبه در تهران برگزار مي شود.
مجلس يادبود چهلمين روز درگذشت اين دانشمند جهادگر روز دوشنبه - ۲۴ بهمن ماه جاري - از ساعت ۳۰: ۱۵ تا ۱۷ در سالن اجتماعات سازمان حج و زيارت واقع در خيابان آزادي برگزار مي شود.زنده ياد دكتر سعيد كاظمي آشتياني، بنيانگذار و رئيس پژوهشكده «رويان» جهاد دانشگاهي و رئيس جهاد دانشگاهي واحد علوم پزشكي ايران نقشي راهبردي و منحصر به فرد در هدايت تحقيقات توليد سلول هاي بنيادي، شبيه سازي و درمان ناباروري در سطح كشور و منطقه داشت.

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |