يكشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۹ - Feb 12, 2006
نهضت سوادآموزي اعلام كرد:
نرخ باسوادي در كشور به ۵/۸۶ درصد رسيد
003327.jpg
گروه اجتماعي : رئيس  نهضت  سوادآموزي  كشور گفت : نرخ  باسوادي  در كشور ۵/۸۶ درصد است  درحالي  كه  اين  رقم  در سال هاي  قبل  از پيروزي  انقلاب  اسلامي در كشور فقط
۵/ ۴۷درصد بود.
حجت الاسلام  محسن  قرائتي  در شهركرد افزود: هم  اكنون  در ايران  بيش  از هشت  ميليون  بي سواد وجود دارد كه اين  افراد جزو جمعيت  شش  سال  به بالا و افراد لازم التعليم  كشور هستند.
وي  به  افزايش  تعداد باسوادان  كشور پس  از پيروزي  انقلاب اسلامي اشاره  كرد وگفت : قبل  از انقلاب  زماني  كه ايران  ۳۷ ميليون  نفر جمعيت  داشت ، جمعيت  بي سوادكشور ۱۴ ميليون  نفر بود ولي  هم اكنون  كه  كشور بيش  از ۷۰ ميليون  نفر جمعيت دارد، هشت  ميليون  بي سواد در آن وجود دارد.
قرائتي  درمورد ريشه كني  كامل  بي سوادي  و باسوادشدن  مابقي  بي سوادان  كشورگفت : باسواد شدن  مابقي  افراد بي سواد در كشور، بستگي  به  تخصيص  بودجه  لازم دارد.
رئيس  سازمان  نهضت  سوادآموزي  كشور اظهارداشت : با بودجه  كنوني  سازمان  نهضت سوادآموزي  تنها سالي  ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزارنفر را مي توان  در كلاسهاي  درس  حاضر كرد.
قرائتي  زيرپوشش  بردن افراد لازم التعليم  را مهمترين اولويت  برنامه هاي  آينده سازمان  نهضت  سوادآموزي  كشور عنوان  كرد وافزود: دراين  مورد تمامي دستگاه هاو سازمان هاي  دولتي  كشور بايد ياريگر سازمان  نهضت  سوادآموزي  باشند.
وي ، همچنين  به  كلاس هاي  سوادآموزي  در كشور اشاره  كرد و گفت : در نيمه  نخست امسال  بيش  از يك  ميليون  و ۲۰۰ هزار سوادآموز در كلاس هاي  نهضت  سوادآموزي شركت  كردند كه  با توجه  به  پايان  فصل  كار در زمستان ، ميزان اين افراد در نيمه نخست  دوم  سال  افزايش  يافته  است . وي  افزود: در ورودي  شهرهايي  كه  بي سوادي  در آن ريشه كن  شده  باشد، تابلوي ريشه  كن  شدن  بي سوادي  نصب  خواهد شد.
وي  اظهارداشت : تنها چيزي  كه  در كشور به  صورت  رايگان  است ، سوادآموزي  است و بي سوادها و افراد لازم التعليم  بايد از اين  فرصت ، استفاده  كنند.
قرائتي  تعداد آموزشياران  سازمان  نهضت  سواد آموزي  كشور را نيز بيش  از ۴۰هزار نفر ذكر كرد.
رئيس  ستاد اقامه  نماز كشور گفت : هم اكنون  در بيش  از ۶۴ هزار مدرسه  نمازجماعت  برگزار مي شود. قرائتي  افزود: ۱۶۰ مسجد در استان  چهارمحال  و بختياري  نيز احداث  و تجهيزشده  است .
رئيس  سازمان  نهضت  سواد آموزي  و رئيس  ستاد اقامه  نماز كشور براي  سخنراني در ۲۲ بهمن  ماه  به  شهركرد سفر كرده  بود.

برداشت بعدي...!
علي درويش
* چند بار با «ناخودآگاه» خويش «چت» كرده ايم؟
* چه شد عادتها «ما را» ، «مال خود» كردند؟
* «خودخواه» چگونه مي تواند «خيرخواه» باشد؟
* غالباً «چوب» «چهار چوبهاي ذهني» خود را مي خوريم.

ايران در ماتم عاشوراي حسيني
گروه علمي فرهنگي: مردم عزادار سراسر ميهن اسلامي در روزهايي كه عزيزترين ياران پيامبر اسلام(ص) ناجوانمردانه به تيغ ظلم امويان شربت شهادت نوشيدند، به سوگواري شهيدان كربلا پرداختند و اشك ماتم بر ديده جاري ساختند.مردم ايران در عاشورا و تاسوعاي حسيني غرق در ماتم و عزا بودند و در قالب دسته هاي عزاداري و برپا كردن خيمه ها و سردادن نوحه هاي حزين، خاطره رشادت ها و پايمردي حماسه سازان كربلا را گرامي داشتند.
در نهمين و دهمين روز از ماه محرم، عاشقان سيد و سالار شهيدان در حالي  كه بارش باران همچنان ادامه داشت با حضور در مساجد، حسينيه ها و تكايا براي مصايب سرور آزادگان جهان عزاداري كردند.در مراسمي كه در نقاط مختلف كشور برگزار شد، سخنرانان و مداحان به تشريح اهداف قيام حضرت امام حسين(ع) و شرح رشادت هاي ۷۲ تن از ياران باوفاي سالار شهيدان پرداختند.در روزهاي گذشته دلباختگان فرزندان عزيز خاتم پيامبران حضرت محمد(ص) با شركت گسترده در آيين هاي عزاداري و سوگواري، بار ديگر پيوند ناگسستني خويش را با پرچمدار نهضت عاشورا و ياران باوفايش تجديد كردند.در مسير حركت هيأت هاي عزاداري نيز مردم با قرباني كردن گوسفند و دود كردن اسپند مقدم سوگواران حسيني را گرامي داشته و با برپايي ايستگاه هاي نذورات از عزاداران پذيرايي مي كردند.در عاشورا و تاسوعاي حسيني تهران و ايران يكپارچه سياه پوش بود و گرد غم و اندوه بر چهره دل بردگان عاشورايي آن نشسته بود و مؤمنان به نشانه وفاداري به مولايشان لباس سياه بر تن كرده و خيمه هاي روز عاشورا به ياد دل هاي سوخته آن روز برپا كرده بودند.تهران نيز يكپارچه عزادار است تا شيفتگان اهل بيت(ع)، دردمندانه اندوه وصف ناپذير خود را از ظلمي كه به خاندان پيامبر اسلام(ص) روا داشته شده ابراز و در سوگ جگرگوشه هاي رسول خدا ناله كنند.

كسري بودجه ۱۹۰۰ ميليارد توماني بهداشت
مهر: نايب رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: پيش بيني مي شود با توجه به ميزان كسري هاي محاسبه شده در بخش بهداشت و درمان كشور، اين بخش طي سال آينده با ۱۹۰۰ ميليارد تومان كسري بودجه مواجه شود.
دكتر علي باغبانيان افزود: بودجه پيشنهادي دولت در بخش بهداشت و درمان براي سال آينده، به رغم ادعاي مسئولان وزارت بهداشت، ۱۴ درصد افزايش نيافته است.وي توضيح داد: ۱۰ درصد اين افزايش بودجه مربوط به حقوق و مزاياي پرسنل است كه به صورت طبيعي سالانه اضافه مي شود.همچنين ۳ درصد نيز به علت كاهش سهم مردم از پرداخت درمان به صورت طبيعي اضافه شده است، بنابراين بودجه بهداشت  ودرمان در مقايسه با سال قبل فقط يك درصد افزايش نشان مي دهد.نايب رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به بودجه محاسبه شده در بخش بهداشت و درمان براي سال ،۸۵ افزود: اين وضعيت باعث شده مشكلات اساسي در بودجه سال آينده حوزه بهداشت و درمان به وجود بيايد.

نحوه پذيرش دانشجو در رشته هاي
آ.ت.ت آزمون كارشناسي ارشد تغيير مي كند
ايسنا: رئيس سازمان سنجش آموزش كشور از ايجاد تغيير در نحوه پذيرش دانشجو در رشته هاي آت ت آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي كشور خبر داد. دكتر حسين رحيمي، اظهار كرد: از امسال در آزمون كارشناسي ارشد براي پذيرش دانشجو در رشته هايي كه به صورت آت ت پذيرش دانشجو دارند، به جاي اعمال ۳۰ درصد نمره كل، ۲۰ درصد در اختيار دانشگاه ها قرار مي گيرد.
وي افزود: البته اين ۲۰ درصد براساس ضوابط علمي و در چهارچوب دستورالعملهاي صادره تعيين مي شود. رئيس سازمان سنجش همچنين با رد هرگونه تغيير در كنكور سراسري سال ،۱۳۸۵ اظهار كرد: ثبت نام داوطلبان پايان يافته و بيش از يك ميليون و ۳۲۰ هزار نفر براي شركت در آزمون سراسري ۱۳۸۵ ثبت نام كرده اند. دكتر رحيمي از سير نزولي آمار ثبت نام كنندگان طي سه سال گذشته خبر داد و افزود: كاهش شركت كنندگان در آزمون سراسري حامل پيام خوبي است، يعني توانسته ايم كنكور را در چند آزمون بشكنيم.

گفته مي شود...
*فردا _ داوود احمدي نژاد برادر رئيس جمهور و بازرس ويژه رئيس جمهوري در نامه اي به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از اكران برخي فيلم ها در جشنواره امسال فيلم فجر انتقاد كرده است.
*فردا _ درپي شدت گرفتن دوباره اختلاف ميان يكي از وزرا با مديرعامل يكي از سازمان هاي تابعه اش، رئيس جمهور تهديد كرد درصورتي كه دو مسئول اختلافات خود را سريعاً حل نكنند آنها را از كار بر كنار خواهد كرد.
*فردا _ ۵ روز پس از معارفه مديركل آموزش و پرورش يكي از استان هاي شمالي كشور،  وي مسئول روابط عمومي آموزش و پرورش آن استان كه سابقه ۱۸ سال فعاليت در اين مسئوليت را داشته و سال ۷۹ كارمند نمونه ملي كشور و در سال ۸۴ كارمند نمونه استان بوده و از ايثارگران فرهيخته نيز هست را از كار بركنار كرد.اين مسئول داراي رتبه هاي گوناگون علمي، هنري و خدماتي از جشنواره ها بوده است.

احمدي نژاد در جمع خبرنگاران:
سرنوشت محتوم دشمنان اسلام چيزي
جز ننگ و نابودي نيست
ايسنا:رئيس جمهور خاطرنشان كرد كه انقلاب اسلامي ايران با هدف قيام حسيني و از جنس حركت عاشورايي بود و در نهايت به آزادي و آزادگي جمهوري اسلامي ايران منتهي شد. محمود احمدي نژاد همزمان با عاشوراي حسيني با حضور در بارگاه حضرت عبدالعظيم حسني در مراسم عزاداري سالار شهيدان حضرت امام حسين(ع) و ياران باوفايش شركت كرد.
وي در جمع خبرنگاران با بيان اين كه «قيام انقلاب اسلامي دنباله نهضت عاشورايي و درس گرفته از نهضت حسيني است» گفت: پيروي از ويژگي هاي ارزشي، فكري و اهداف و آرمان هاي نهضت عاشورايي در انقلاب ملت ايران ما را به نهضت حسيني پيوند زده است. احمدي نژاد در ادامه با بيان اين كه «سرنوشت محتوم دشمنان اسلام چيزي جز نكبت، ننگ و نابودي نيست» خاطرنشان كرد: ملت ايران با مكتب حسيني همه قله هاي بلند را فتح مي كند. وي از خداوند متعال براي ملت ايران عزت و سلامت روزافزون مسألت كرد و گفت: من روزهاي پيروزي و عزت بيشتر ايران را مي بينم و ان شاءالله امام حسين(ع) و امام زمان(عج) نگهدار ملت ايران باشد و اين ملت همچنان عزيز و پايدار بماند.

خاتمي: تنها اصحاب «بصيرت» و «معرفت»
مي توانند به نمايندگي از اسلام سخن بگويند
ايسنا: سيدمحمد خاتمي طي سخناني در اجلاس بين المللي «چه كسي از سوي اسلام و چه كسي از سوي غرب سخن مي گويد؟» در كوالالامپور پايتخت مالزي، به تشريح ديدگاههاي خود درباره مسايل مربوط به نوع تعامل جهان اسلام با دنياي غرب پرداخت. خاتمي در سخنراني خود تاكيد كرد: «تنها اصحاب بصيرت و معرفت به اسلام و عالم اسلامي مي توانند به نمايندگي از جهان اسلام سخن بگويند.»

وزير كشور: برگزاري انتخابات شوراياري ها شبهه دارد
ايلنا:وزير كشور، گفت: برگزاري انتخابات شوراياري  ها غيرقانوني نيست، فقط برگزاري اين انتخابات داراي شبهاتي است كه بايد اين شبهات برطرف شود.
مصطفي پورمحمدي، وزير كشور، تصريح كرد: هر انتخاباتي بايد طبق ضوابط و مقرراتي كه قانون اجازه داده، برگزار شود و برگزاري انتخابات شوراياري  ها داراي شبهاتي است كه براي انجام اين انتخابات، بايد اين شبهات برطرف شود.
وي گفت: براي  برطرف شدن اين شبهات يا بايد قانون در مجلس تفسير شود و يا اين  كه شوراي حل اختلاف در اين خصوص تعيين تكليف كند.
پورمحمدي با تاكيد بر اينكه در هر اقدامي بايد با راي  گيري ،حقوقي براي انتخاب شدگان متصور   شود، گفت: بايد طبق قانون، اين حقوق به صورت شفاف بيان شود كه هم  اكنون اين موضوع در قانون شفاف نيست.
وزير كشور با اشاره به اينكه وزارت كشور خواهان مشاركت بيشتر و بهتر مردم در تمام عرصه  ها است، گفت: هر آنچه شوراي حل اختلاف يا مجلس در تفسير اين قانون ارائه دهند، ما همان را انجام خواهيم داد.

محتشمي پور: مذاكره با جبهه استكبار
منافع ما را تامين نمي كند
ايسنا:علي اكبر محتشمي پور در مراسم عزاداري شام غريبان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) و ياران باوفايش كه در حرم مطهر حضرت امام خميني(ره) برگزار شد، در بخشي از سخنان خود شعارهاي غرب در زمينه دموكراسي خواهي، انتخابات آزاد و حقوق بشر را فريبي بيش ندانست و گفت: امت اسلامي سال هاست با انواع توطئه هاي استكبار روبه رو هستند ولي در تمام مراحل با سربلندي توطئه ها را خنثي كرده اند. امروز هم استكبار با فريب دموكراسي، انتخابات آزاد، حقوق بشر، مبارزه با تروريسم و طرح خاورميانه بزرگ آمده است.
وي افزود: اگر فكر كنيم كه جبهه استكبار با گفت وگو و سازش و مذاكره منافع ما را در نظر مي گيرد سخت در اشتباهيم. آن ها مي خواهند ما دست از شريعت و اسلام مان برداريم. اسلام دين نجات بخش براي بشريت است و اگر خواهان آزادي و بيداري باشيم آن ها با ما مي جنگند. در نتيجه تنها راهي كه براي ما مي ماند هوشياري در برابر آن هاست.
محتشمي پور خاطرنشان كرد: نمي توان با كسي كه حرمت پيامبر اسلام را هتك مي كند و همه چيز را به سخره مي گيرد، گفت وگو كرد.

وزير دفاع روسيه:
امكان حضور چين در مذاكرات هسته اي
تهران - مسكو وجود دارد
ايسنا: وزير دفاع روسيه با بيان اين كه امكان حضور چين نيز در دور دوم مذاكرات ايران با روسيه در مسكو وجود دارد، گفت: من اميد بسياري به اين مذاكرات دارم.
به گزارش خبرگزاري نووستي، سرگئي ايوانوف، معاون نخست وزير و وزير دفاع روسيه تصريح كرد كه اميد بسياري به مذاكرات آتي كشورش با ايران كه در اواسط ماه فوريه انجام خواهد شد، دارد.وي افزود: شوراي امنيت سازمان ملل متحد، در جريان اوضاع مربوط به برنامه هاي هسته اي ايران قرار خواهد گرفت و شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي  نيز در اوايل ماه مارس تصميم خود را در اين خصوص اتخاذ خواهد كرد.ايوانوف معتقد است: ما وقت چنداني نداريم، اما هم چنان اميد داريم كه اوضاع از كنترل خارج نشود و نيز ايران پيشنهاد ما را بپذيرد و بر آمادگي خود براي عمل در چارچوب قطعنامه هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي تاكيد كند.وزير دفاع سوريه تصريح كرد: ما معتقديم كه مساله هسته اي ايران بايد قطعاً در چارچوب آژانس بين المللي انرژي اتمي  حل و فصل گردد و از اين رو هرگونه تلاش براي توسل به زور عليه ايران مي تواند نتيجه عكس بخشد و يا شايد حتي به نتيجه اي غيرقابل اصلاح منجر شود.

گزارش همشهري از پيامدهاي يك بخشنامه جديد قضايي
زنان، بلاتكليف  در دادگاه هاي خانواده
گروه اجتماعي: زهرا رفيعي _ راهروهاي دادگاه هاي خانواده پر است از زنان و مرداني كه ديگر نمي خواهند متأهل باشند. زماني كه زندگي دو نفر به اين راهروها كشيده مي شود، تصور گره خوردن مجدد ارتباط آنها بعيد به نظر مي رسد.
زناني كه با گذشت از حقوق خود درخواست طلاق مي دهند در انتظار همسران خود در راهروها مي نشينند. وقت هاي رسيدگي با فاصله هاي زياد تجديد مي شوند و مردان يا نمي آيند يا درخواست تجديد وقت رسيدگي مي كنند.
تابستان امسال سومين سالي است كه مهتاب براي دفعات مكرر از تبريز به تهران مي آيد تا شايد اين بار همسرش- كه حالا سه سال است با او زندگي نمي كند- رضايت به طلاق بدهد.
اما او هنوز نمي داند بر اساس بخشنامه جديد رئيس قوه قضاييه حكم طلاق او- در صورت درخواست يكي از طرفين- تا زماني كه به تأييد ديوان عالي كشور نرسد اجرايي نخواهد شد.
رئيس قوه  قضاييه با صدور بخشنامه اي به دادگاه هاي خانواده و تجديدنظر دستور داد براي جلوگيري از عوارض سوء احتمالي، تا عودت پرونده از ديوان عالي كشور از اجراي حكم و ثبت طلاق يا فسخ نكاح زوجه خودداري كنند.»
در اين بخشنامه آمده است:« نظر به اين كه فرجام خواهي از پرونده هاي طلاق و فسخ نكاح، اجراي حكم را به تأخير نمي اندازد، در مواردي كه متقاضي طلاق و فسخ نكاح زوجه باشد و حكم صادر شده به نفع وي قبل از رسيدگي فرجامي (ديوان عالي كشور) اجرا شود و محكوم له (كسي كه حكم دادگاه به نفعش صادر شده باشد) با مرد ديگري ازدواج كند و صاحب فرزند شود و حكم مذكور در ديوان عالي كشور نقض شود مشكلاتي را به بار خواهد آورد كه رفع آن ها به سادگي نيست. »
شهين حاجيان وكيل پايه  يك دادگستري در مورد اين بخشنامه مي گويد:« با اين كار دعاوي طلاق و فسخ نكاح سه مرحله اي مي شوند يعني علاوه بر مرحله بدوي و تجديدنظر مرحله ديوان عالي كشور نيز اضافه مي شود.
در مرحله آخر در صورت نقض حكم، پرونده به شعبه هم عرض دادگاه بدوي براي رسيدگي مجدد ارجاع داده مي شود. در صورت تأييد نظر ديوان، حكم دادگاه هم عرض تأييد مي شود و در غير اين صورت (در صورت تأييد نظر دادگاه اوليه) پرونده دوباره به ديوان عالي كشور فرستاده مي شود. هيأت عمومي ديوان عالي كشور در اين مرحله تشكيل جلسه داده و هر تصميمي اتخاذ كند قطعي و لازم الاجرا است.»
وي مي گويد:« تاكنون در صورتي كه حكم دادگاه تجديدنظر در ديوان عالي كشور نقض مي شد و حكم هم اجرا شده بود، دادگاه قانوناً بايد حكم را ابطال مي كرد ولي عملاً اين اتفاق نمي افتاد و در برخي موارد نظر ديوان بي اثر بود.»
با توجه به بحث اطاله دادرسي كه هميشه يكي از دغدغه هاي دستگاه قضايي است، به جريان  افتادن پرونده در مرحله ديوان عالي كشور زمان زيادي را مي طلبد.
به اعتقاد اين حقوقدان رسيدگي به دعاوي طلاق و فسخ نكاح نبايد سه مرحله اي باشند.
او مي گويد: وقتي زن و مردي وارد مرحله دعواي حقوقي مي شوند احتمال اين كه سازش كنند و به ارتباط قبلي بازگردند بسيار كم است؛ ضمن اين كه طولاني شدن مراحل طلاق و يا فسخ نكاح معمولاً به ضرر زنان است. زنان تا حكم طلاق به دستشان نرسد نمي توانند تصميم جدي براي زندگيشان بگيرند. آنها سه چهار سال نه شوهر دارند و نه بي شوهر هستند؛ اين در حالي است كه مردان با روش هاي قانوني و شرعي نياز خود را برطرف مي كنند.
شهين حاجيان با اشاره به اين كه قضات دادگاه هاي تجديدنظر از مهارت كافي براي صدور حكم برخوردارند مي گويد:« حال كه بخشنامه رئيس قوه مبني بر سه مرحله اي شدن پرونده هاي طلاق و فسخ نكاح است، بهتر است اين پرونده ها خارج از نوبت در ديوان عالي رسيدگي شوند.»

مدير كل نظارت بر مواد غذايي و آرايشي وزارت بهداشت:
آمار دقيقي از مواد غذايي قانوني و
قاچاق در كشور وجود ندارد
فارس: مدير كل نظارت بر مواد غذايي، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي وزارت بهداشت گفت: آمار دقيقي از ميزان مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي قانوني و قاچاق در كشور وجود ندارد.
محمدرضا فاضلي افزود: از نظر مواد غذايي وزارت بهداشت هيچ مسئوليتي در مورد مواد غذايي خام و كشاورزي ندارد و نظارت بر اين مواد بر عهده سازمان دامپزشكي و وزارت جهاد كشاورزي است، وزارت بهداشت فقط بر سلامت كالاهاي قانوني بسته بندي شده نظارت مي كند كه متاسفانه معلوم نيست چه حجمي از كل مواد غذايي و بهداشتي موجود در بازار را تشكيل مي دهد.
وي ادامه داد: در زمان حاضر حدود ۷هزار واحد توليد مواد غذايي در كشور از وزارت بهداشت پروانه ساخت دارند و حدود ۳۰ هزار فرآورده مختلف پروانه دار از سوي اين واحدها توليد مي شود اما متاسفانه طي دو سه سال اخير حجم فرآورده هاي قاچاق و غيرقانوني بسيار افزايش يافته است.
مديركل نظارت بر مواد غذايي، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي وزارت بهداشت گفت: شاخص سلامت اين فرآورده ها، پروانه ساخت وزارت بهداشت است كه بر روي آنها درج شده است و پروانه بهره برداري كالا هيچ ربطي به سلامت آن ندارد  ،البته در مورد فرآورده هايي كه در كارگاه هاي كوچك توليد مي شوند مانند گز و سوهان، به جاي پروانه ساخت وزارت بهداشت، كد بهداشتي داده مي شود كه اعتبار آن پايين تر از پروانه ساخت است.
فاضلي اضافه كرد: در زمان حاضر مواد غذايي، آشاميدني، آرايشي و بهداشتي مورد تاييد وزارت بهداشت بيشتر در فروشگاههاي بزرگ مثل شهروند، رفاه و سپه كه به موازات ضوابط وزارت بهداشت فعاليت مي كنند، يافت مي شوند و در فروشگاههاي كوچك تر اين ضوابط كمتر رعايت مي شود.

تقدير از برگزيدگان جشنواره خوارزمي
شبكه بزرگ ايده پردازان و طراحان علمي ايران ايجاد مي شود
گروه علمي فرهنگي - علي اصغر محمدي: شبكه بزرگ ايده پردازان و طراحان علمي با هدف حمايت و پشتيباني از فعاليت هاي علمي و تحقيقاتي در كشور ايجاد مي شود.
معاون اول رئيس جمهوري، در نوزدهمين جشنواره بين المللي خوارزمي در محل ساختمان اجلاس سران كشورهاي اسلامي با اعلام اين خبر گفت: دولت از همه طرح ها و تحقيقات حمايت مي كند و همه افرادي كه با روحيه خودباوري و جسارت علمي در صحنه هاي علمي شركت مي كنند، برنده مسابقات علمي هستند.
دكتر پرويز داودي با اشاره به اين كه اين افراد با ايده هاي خود در جهاد علمي شركت مي كنند اظهار كرد: با تشكيل شبكه بزرگ ايده پردازان و طراحان علمي، كشور از ذخاير علمي و دغدغه هاي خودباورانه دانشمندان استفاده خواهد كرد.
وي افزود: جشنواره خوارزمي يكي از دستاوردهاي انقلاب اسلامي ايران و نشان دهنده تأكيد نظام بر تكريم دانشمندان و مفاخر علمي است و انقلاب اسلامي ميداني براي رشد و شكوفايي خودباوري و هويت اصيل ايراني است.
داودي اظهار داشت: كشوري كه براي همه امور خود دست نياز به سوي بيگانگان دراز مي كرد، در حال حاضر خود در رديف يكي از كشورهاي توليدكننده علم است و فراتر از آن به عنوان رقيب علمي كشورهاي قدرتمند دنيا مطرح است.
معاون اول رئيس جمهوري با اشاره به اين كه دانشمندان جوان ايراني با كمترين امكانات و با وجود موانع فراوان به  چنين افتخاراتي رسيده اند گفت: اين يك تحول علمي در كشور است و خودباوري و باور نسل دانش پژوه، محقق و دانشمند جامعه، كليدواژه اين تحول است.وي با اعلام اين كه توليد علم و جنبش نرم افزاري كه مورد تأييد مقام معظم رهبري بوده به نهالي نوپا تبديل شده است اظهار كرد: با تلاش دانشمندان و محققان ايراني، اين نهال نوپا چند سال ديگر به درختي تنومند تبديل خواهد شد.
معاون اول رئيس جمهوري با ننگين خواندن قطعنامه شوراي حكام عليه ايران، اين قطعنامه را سند مظلوميت و در عين حال مايه افتخار جمهوري اسلامي ايران توصيف كرد و گفت: در كمال ناباوري در قرني كه به قرن انفجار اطلاعات و انقلاب علمي معروف شده است، آژانس انرژي اتمي برخلاف مفاد صريح و قوانين جاري بين المللي، ايران را از دستيابي به انرژي صلح آميز هسته اي و فراتر از آن از انجام تحقيقات علمي محدود و منع كرده است.
تهيه و تدوين سند راهبردي فرابخشي
پژوهشي و فناوري
وزير علوم، تحقيقات و فناوري نيز در اين مراسم از تهيه و تدوين سند راهبردي فرابخشي پژوهشي و فناوري كشور خبر داد و افزود: ايجاد بنياد نخبگان با حمايت معاون اول رئيس جمهور تصويب شده كه پس از تعيين اعضاي حقيقي براي هيأت امنا و شوراي عالي انقلاب فرهنگي، در زمينه حمايت جدي از نخبگان و پژوهشگران وارد صحنه خواهد شد.
دكتر زاهدي با اشاره به تدوين آيين نامه اجرايي براي حمايت از نوآوران و مخترعان، اظهار داشت: اين آيين نامه به زودي تقديم دولت مي شود و بدين ترتيب حمايت از دانشمندان، مخترعان و مبتكران وارد مرحله جديدي خواهد شد.
به گفته دكتر زاهدي، دبير خانه شوراي عالي علوم و تحقيقات در معاونت پژوهشي وزارت علوم تشكيل خواهد شد.
وزير علوم در ادامه با اشاره به تهيه آيين نامه ايجاد جشنواره فارابي و تقديم آن به دولت افزود: با تصويب اين آيين نامه، تحقيقات علوم انساني به ويژه در دروس كاربردي وارد مرحله جديدي مي شود. به گزارش همشهري، در نوزدهمين جشنواره بين المللي خوارزمي كه با حضور معاون اول رئيس جمهوري، وزراي علوم، تحقيقات و فناوري، آموزش و پرورش و رفاه و تأمين اجتماعي برگزار شد از ۲۳ پژوهشگر و محقق داخلي و خارجي با اهداء لوح تقدير و جوايز نفيس قدرداني به عمل آمد. همچنين از پروفسور ريچارد نلسون فراي، دانشمند ايران شناس به عنوان ميهمان افتخاري جشنواره تقدير شد.

آنفلوآنزاي پرندگان به آذربايجان رسيد
ايسنا: مقامات جمهوري آذربايجان از مشاهده موارد ابتلاي به آنفلوانزاي پرندگان در ميان پرندگان وحشي مهاجر به سواحل اين كشور در درياي خزر خبر داده اند و بروز موارد جديد اين بيماري از نيجريه نيز گزارش شده است.
منابع دولتي جمهوري آذربايجان اعلام كردند كه نتيجه آزمايش هاي انجام شده در لندن بر روي نمونه پرندگان وحشي كه در اثر بيماري تلف شده بودند ابتلاي آنها به ويروس آنفلوانزاي پرندگان از نوع H5N1 را نشان مي دهد كه باعث بروز بيماري كشنده در انسان نيز مي شود.
پس از بروز بيماري در ميان طيور خانگي در برخي مناطق جنوبي جمهوري آذربايجان، مقامات بهداري اين كشور لاشه تعدادي از پرندگان وحشي را براي آزمايش و تعيين نوع بيماري آنها به آزمايشگاه هاي بريتانيا ارسال داشته بودند.
جمهوري آذربايجان در همسايگي ايران قرار دارد و با ارمنستان، روسيه و گرجستان هم مرز است و قبل از اين موارد ابتلاي انسان به اين بيماري در تركيه و همچنين در نزديكي مرز ايران و كردستان عراق نيز گزارش شده است.
از آفريقا نيز خبر مي رسد: مقام هاي سازمان جهاني سلامت حيوانات (OIE) در بيانيه اي رسمي اعلام كرده اند ويروس كشنده آنفلوانزاي پرندگان در شمال كشور نيجريه در آفريقا ديده شده است.

داخلي
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |