يكشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۹ - Feb 12, 2006
مروري بر وضعيت گردشگري در آذربايجان غربي
قفل اين گنجينه به دست گردشگران باز مي شود
نماينده اروميه: تنگ نظري هاي مديران ازجمله موانع
سرمايه گذاري در بخش گردشگري است
003207.jpg
003216.jpg
گروه شهرستان ها : بي نظير است و سرشار از جلوه هاي زيباي خلقت، از هر نوعش كه بخواهيد؛ درياچه اروميه را مي گويم.
عادت كرده ايم كه تصاوير زيباي طبيعي را از تلويزيون تماشا كنيم و عموما از نوع خارجي اش؛ اما زيبايي هاي آذربايجان غربي و اروميه را بايد رفت و ديد.
اگر كمي هزينه كنيم و بار سفر را ببنديم و به اروميه برويم، نمونه باشكوهي از يك درياچه طبيعي آب شور را مي بينيم كه در مساحتي حدود ۱۵ هزار كيلومترمربع به عنوان بزرگترين درياچه نمك ايران، با تالاب هاي آب شيرين در اطراف آن و تنوع زيستي كم نظير، منتظر است تا زيبايي هايش را به رخمان بكشد.
آثار تاريخي و طبيعي آذربايجان غربي و به ويژه درياچه اروميه، گنجينه هايي هستند كه با ورود گردشگران، قفل آن باز مي شود و دارايي هايش را تقديممان مي كند. توانمندي هاي گردشگري اين استان فراوان است، اما صد حيف كه به دليل نبود امكانات، از اين همه نعمت به درستي بهره نبرده ايم.
به گفته كارشناسان، جذابيت هاي آذربايجان غربي، داراي موقعيت انحصاري در سطح بين المللي است؛ پس فراموش نكنيم اگر گردشگري در سياست هاي اقتصادي و فرهنگي دولت، به عنوان يك هدف مطرح است، يكي از راه هاي رسيدن به اين هدف، آذربايجان غربي و درياچه اروميه است.
مديرعامل يك سايت مجتمع گردشگري تفريحي در همين مورد به ايسنا گفته است: دولت بايد با توجه به توانمندي هاي اروميه در صنعت گردشگري در اين زمينه سرمايه گذاري كند.در حقيقت به دليل وجود اين سرمايه گذاري هاست كه مي توانيم در انتظار ورود گردشگراني از كشورهاي همجوار باشيم.
مسعود مترجمي اضافه مي كند: وقتي ما بتوانيم گردشگران مختلف داخلي و خارجي را جذب كنيم، به سه قابليت مهم مي رسيم؛ نخست بحث تبادل فرهنگ و ديگري منافع اقتصادي و سومين بحث، اشتغال زايي است.
در همين حال محمد عباسپور عضو كميسيون اجتماعي مجلس معتقد است: تنگ نظري هاي مديران و تئوري حاكم بر تفكر آنها و وابسته بودن به درآمد نفت، مانع از سرمايه گذاري داخلي و خارجي در بخش گردشگري شده است.
عباسپور همچنين گفته است: بايد مساله گردشگري و حل مشكلات آن را از طريق مسير هاي قانوني پيگيري كرد و در اين راستا در آذربايجان غربي مشغول هستيم تا اروميه را به منطقه آزاد تجاري تبديل كنيم.نماينده  اروميه در ادامه  به موارد گردشگري استان آذربايجان غربي اشاره مي كند و مي گويد: اين استان ميراث يك تمدن بزرگ از قبل از ميلاد مسيح به نام امپراتوري اورالتورهاست و آثاري كه در نزديكي سردشت به دست آمده نشان از قدمت ۷ هزار سال قبل از ميلاد است و يا آثاري كه در سلماس به دست آمده همه نشان از قدمت ۱۱ هزار سال قبل از ميلاد دارد.
به نظر عباسپور همه اين موارد شواهدي بر حضور ماناها و قوم اورالتور در حوزه درياچه اروميه است و كتيبه ها نيز حكايت از وجود ۲۶ پادشاهي در آنجا دارد.
لذا لازم است كه به اروميه به عنوان يك قطب گردشگري توجه و در اين راستا سرمايه گذاري شود و چون در حال هم مرز شدن با اتحاديه اروپا از طريق تركيه هستيم، بنابراين موقعيت سياسي و ژئوپولتيك اين منطقه به تناسب تاريخي و با توجه به اتفاقي كه در قرن ۲۱ در حال رخ دادن است بايد ديد ها وسيع تر از يك ديد ملي و منطقه اي و در واقع بين المللي باشد.
عضو كميسيون اجتماعي با انتقاد از مديريت تنگ نظرانه و انقباضي در حوزه گردشگري به ويژه در استان آذربايجان غربي مي افزايد: نمي توان با يك ديد تنگ نظرانه در استان هاي ايران كه هر كدام داراي قدمت تاريخي است از جمله استان آذربايجان غربي پيشرفتي حاصل كرد.
همه اينها در حالي است كه معاون محيط طبيعي و تنوع زيستي سازمان حفاظت محيط زيست هشدار داده است كه بر اساس مطالعات انجام شده خطرهاي جدي اكوسيستم درياچه اروميه را تهديد مي كند و علائمي مبني بر تنزل كاركردهاي اكولوژيكي آن به دليل فعاليتهاي انساني مشاهده مي شود، از جمله وضعيت شش تالاب «شور گل» ، «يادگارلو و درگه سنگي» ، «گرده قيط و ميمند» ، «قره قشلاق» ، «درياچه گپي» و «سد نوروزلو» كه محل زيست بسياري از پرندگان مهاجر است، به دليل خشكسالي هاي پي در پي، تغيير كاربري ،احداث سازه هاي آبي و كاهش نزولات آسماني بحراني شده است و در حال حاضر شوري آب اين درياچه به حدود ۳۰۰ گرم در ليتر رسيده است.
جالب است بدانيد درياچه اروميه كه يكي از مهمترين و با ارزشترين اكوسيستم هاي آبي ايران است، در اوايل دهه ۱۳۵۰ به عنوان پارك ملي و در سال ،۱۳۵۵ به عنوان ذخيره گاه بيوسفر از سوي سازمان يونسكو اعلام شده است.
همچنين اين درياچه جزو تالابهاي با اهميت بين المللي محسوب و در سال ۱۳۵۴ به كنوانسيون حفاظت از تالابها معرفي شده است و جزو مناطق داراي اهميت از نظر زيستگاه پرندگان است.
چنين به نظر مي رسد كه در صورت رويكرد مثبت مسئولان كشور به صنعتي شدن بخش گردشگري مي توان اميدوار بود كه با برنامه ريزي هايي كه در حال شكل گرفتن است ابتدا به مشكلات اكولوژيك درياچه اروميه رسيدگي شود و در مجموع شرايطي حاصل شود كه طي سالهاي آتي شاهد شكوفايي صنعت گردشگري در استان آذربايجان غربي باشيم و براي سرعت بخشيدن به اين روند البته نبايد از نقش بخش خصوصي غافل شد.

تشكيل ستاد حوادث غير مترقبه زير نور چراغ گاز
ايسنا:جلسه ستاد حوادث غير مترقبه استان لرستان در پلدختر و به علت قطعي برق بر اثر بارش شديد باران و جاري شدن سيل، در زير نور چراغ گازي تشكيل شد.
استاندار لرستان در اين جلسه گفت: بايد به روستاهايي كه به علت تخريب جاده، راه هاي ارتباطي شان قطع شده و خبري از آنها نداريم، توجه ويژه اي شود.
وي افزود: با وزارت كشور هماهنگ شده است كه دو فروند چرخ بال به منطقه اعزام شود تا به روستاها و مناطق در محاصره سيل، امدادرساني شود.
استاندار لرستان تاكيد كرد: هر چه سريع تر آب، برق و تلفن منطقه وصل شود تا مشكلات اوليه مردم برطرف شود. استاندار لرستان افزود: تاكنون به وسيله ۱۰ تانكر كار آبرساني به مردم انجام گرفته است كه در صورت لزوم مي توان از بطري هاي آب معدني استفاده كرد تا مشكل آب آشاميدني مردم حل شود.

تأخير در تكميل خانه هاي مسكوني
موجب اعتراض خريداران ايلامي شد
گروه شهرستانها:: جمعي  از خريداران  واحدهاي  مسكوني  پيش  فروش  شده  يك مجتمع  مسكوني  در ايلام در مقابل  اين  مجتمع  در دست  ساخت  تجمع  اعتراض آميزبرپا كردند.
اين  معترضين  كه  تعدادشان  به  ۱۰۰ نفر مي رسيد، در اعتراض  به تحويل  نگرفتن واحدهاي  مسكوني  خود پس  از گذشت  يك  سال  و نيم  از موعد مقرر، تجمع  كردند.يكي  از اين  افراد گفت : در سال  ۱۳۸۱ اقدام  به  پيش  خريد يك  واحد مسكوني نموده  و بيش  از ۶۰ ميليون  ريال  نيز پول  پرداخت  كرده ام .كريم  صفرپور افزود: بر اساس  قرارداد منعقد شده  اكنون  بيش  از ۱۸ ماه از زمان  تحويل  واحدها گذشته ، اما انبوه ساز مربوطه  خانه ها را تكميل  نكرده و در مقابل  پول  پرداخت  شده  آنان  نيز جوابگو نيست .وي  اظهار داشت : اكنون  بيش  از يك  ميليون  ريال از حقوق  ماهيانه  خود را بابت  اجاره  بهاي  منزل  پرداخت  مي كنم .وي  بيان  كرد: بارها براي  تحويل  گرفتن  منزل  مسكوني  خود مراجعه  كرده  اماهيچ  جوابي  از سوي  صاحب  اين  شركت  دريافت  نكرده ام .سهيل  بيگي  يكي  ديگر از اين  خريداران  گفت : سه  سال  پيش  كل  مبلغ  خريدخانه  به  ميزان  ۱۰۰ ميليون  ريال  را پرداخت  كرده ام، اما پس  از گذشت  اين  همه  سال  واحدها تكميل  نشده  و خود وخانواده ام  سرگردان  و اجاره نشين  هستيم .
وي  بااشاره  به  اينكه  اين  افراد عموما كارمند، كارگر و از اقشار كم درآمدجامعه  هستند، خواستار تسريع  در تحويل  اين  واحدهاي  مسكوني  شد.
مدير شركت  سازنده  اين  واحدها نيز گفت : نبود نقديندگي  و گراني  مصالح باعث  شده  اين  شركت  قادر به  اتمام  و تكميل  واحدها نباشد.وي  علت  اين  امر را عمل  نكردن  بانك  عامل  براي  پرداخت  تسهيلات  عنوان  كرد و گفت : قرار بود بانك  تجارت  به  هر نفر ۶۰ ميليون  ريال  تسهيلات  پرداخت  كند كه  متاسفانه  به  تعهدات  خود عمل  نكرده  و تنها ۴۰ ميليون  ريال  به  آنان پرداخت  كرده  است .

صيفي كاران از دسترنج خود بهره كمي مي برند
003213.jpg
ايرنا:با آغاز فصل  برداشت  صيفي  مشكلاتي  نظير نبود امكان  صادرات  و فعاليت گسترده  دلالان ، صيفي كاران  ايلامي  را متضرر و يا از دسترنج  خود بهره  كمي  مي برند.
هر سال  در فصل  كاشت  زارعان  اين  استان  بخشي  از اراضي  خود را زير كشت خيار، گوجه  و بادمجان  مي برند ولي  در فصل  برداشت  به  علت  عدم  دسترسي  به بازار فروش ، نوسان  قيمت ، نداشتن  سردخانه  و صنايع  تبديلي  محصول  خود را به قيمت  ناچيز مي فروشند.
جمعي  از اين  كشاورزان  گفتند: در سالهاي  گذشته  كاشت  صيفي  با كمترين درآمد و گاه  ضرر و زيان  ناشي  از خشكسالي ، تگرگ  و سيل  براي  آنها همراه  بوده  است .
يكي  از اين  صيفي كاران  گفت : سود اصلي  زحمت  صيفي كاران  اين  استان  را دلالان  مي برند.
محمد حاتمي افزود: كشاورزان  به  علت  نداشتن  سرمايه  و فقدان  دسترسي  به بازارهاي  بزرگ  مجبورند، محصول  خود را به  بهايي  نازل  به  دلالان  سودجوبفروشند.
وي  اضافه  كرد: همچنين  نبود سردخانه  مجهز در اين  استان  سبب  شده  كشاورزان  محصول  خود را در يك  مقطع  زماني  كوتاه  به  بازار عرضه  كنند كه  نتيجه  آن  برهم  خوردن  تعادل  عرضه  و تقاضا و ارزاني  بيش  از حد قيمت  محصول  است .
يكي  ديگر از اين  زارعان  گفت : در صورت  وجود سردخانه هاي  بزرگ  در استان ايلام  براي  نگهداري  محصول ، امكان  عرضه  تدريجي  محصول  به  بازار فراهم  آمده  و از افت  شديد قيمت  جلوگيري  مي شود.
صادق  پدرام فر يكي  ديگر از صيفي كاران  مشكلات  هميشگي  صيفي كاران  اين استان  را نبود خودروهاي  مجهز به  سردخانه  ذكر كرد و افزود: به  علت  نداشتن  خودروي مناسب  جابجايي  اين  محصول  به  بازارهاي  مركزي  كشور براي  زارعان  ايلامي  محال  است .
وي  ادامه  داد: همچنين  ايجاد صنايع  تبديلي  در استان  ايلام  زمينه  فرآوري  خيار، گوجه ، بادمجان  بهره مندي  از ارزش  افزوده  اين  محصولها را فراهم  مي كند.
رئيس  سازمان  جهاد كشاورزي  استان  ايلام  نيز تسلط دلالان  بر بازار خريد و فروش  صيفي ، فقدان  سردخانه ، خودروي مناسب ، دانش  بازاريابي  و بسته بندي  مناسب و صنايع  تبديلي  را مشكل  جدي  صيفي كاران  استان  ايلام  عنوان  كرد.
مجتبي  نوروزي  گفت: صيفي كاران  بايد به  منظور ساماندهي  و تنظيم  بازار و همچنين  افزايش  توانمندي  براي  عرضه  مستقيم  محصول خود تشكلهاي  تعاوني  راه اندازي  كنند.
به  اظهار وي ، با فعال  شدن  اين  تعاوني  دلالان  و سلف  خرها از چرخه  توزيع خارج  شده  و كشاورزان  به  درآمد و سود واقعي  خود مي رسند. وي  اضافه  كرد: اين  تشكل  با بهره مندي  از تسهيلات  و حمايت  جهاد كشاورزي استان  مي تواند، در زمينه  ايجاد سردخانه ، تأمين  امكانات  حمل  و نقل ، صنايع تبديلي  و بازاريابي  اقدام  كند.
وي  گفت : سالانه  حدود ۵۰ هزار هكتار از اراضي  اين  استان  در دو نوبت  بهار و پاييز زير كشت  انواع  صيفي  قرار مي گيرد كه  حدود يك  ميليون  تن  محصول  از آنها برداشت  مي شود.
استان  ايلام  داراي  ۳۵۰ هزار هكتار زمين  كشاورزي  است .

از سوي بهداشت استان اعلام شد
توصيه هايي براي  پيشگيري  از شيوع 
آنفلوآنزاي پرندگان در گيلان
003210.jpg
ايرنا:كارشناسان  بهداشتي گيلان  خواستار رعايت  توصيه هاي  بهداشتي  از سوي  مردم  براي پيشگيري  از شيوع  احتمالي  و ابتلا به  آنفلوانزاي  پرندگان شدند.
رئيس  اداره  بيماريهاي  طيور دامپزشكي  گيلان  در اين  زمينه  گفت : بيماري آنفلوانزاي  پرندگان براي  اولين  بار در ايتاليا مشاهده  شد و بعد از اين  كشوردر آمريكا، پاكستان ، مكزيك و هنگ  كنگ  نيز ديده  شد.
دكتر غلامرضا حراجي  افزود: در تيرماه  سال ۷۷ نوع  ضعيف  اين  بيماري  در مرغداري هاي  برخي  نقاط ايران مشاهده  شد.
وي  گفت : ويروس  آنفلوآنزاي  پرندگان  در آب ۲۲ درجه  به  مدت  چهار روز و در دماي صفر درجه  سانتيگراد بيش  از ۳۰ روز باقي  مي ماند و در بافت ها براي  مدت طولاني  و در كود آلوده  به  ويروس  حداقل  سه  ماه  زنده  مي ماند.
اين كارشناس  اظهار داشت : پرندگان  وحشي  و آبزي  به  عنوان  ناقل  ويروس  مي توانند اين بيماري  را تا مسافت  طولاني  انتشار دهند.علاوه  بر اين  انسان  و خوك  نيز به  عنوان  يكي  ديگر از مخازن اين  بيماري  محسوب  مي شوند.
وي  خاطرنشان  كرد: پرندگاني  مانند مرغ ، بوقلمون ، خروس ، كبك ، بلدرچين ، غاز، طوطي و قو مي توانند ميزبان  اين  بيماري  باشند.همچنين اين  بيماري  به  دوروش  مستقيم  و غيرمستقيم  منتقل  مي شود كه  به صورت مستقيم  از طريق  مجاري  تنفسي ، چشم  و مدفوع  پرندگان  آلوده  انتقال  مي يابد.
وي  با اشاره به اينكه در روش  غيرمستقيم  از طريق  ذرات  گرد و خاك ، آب ، دان ، لباس  و وسايل  و تجهيزات  مرغداري ها اين  بيماري  قابل  انتقال  است ،افزود:دوره  كمون  اين  بيماري  سه  تا پنج  روز است و نشانه هاي  آن در طيور كاهش شديد مصرف  دان ، پژمردگي  و بي حالي  شديد، شروع  ناگهاني  تلفات  و روند افزايشي آن ، علائم  تنفسي  حاد و كاهش  ناگهاني  توليد تخم ، سياه شدن  تاج  و ريش  و خونريزي  در ساق  پاي  طيور است .
حراجي  گفت : اين  بيماري  درمان  قطعي  ندارد و تنها راه  كنترل  آن ريشه كن  كردن بيماري  از طريق  معدوم  كردن  طيور آلوده  به  ويروس  آنفلوآنزاي  پرندگان  است .
او  در ادامه  جلوگيري  از عرضه  پرندگان  در بازارهاي  مختلف  استان ، استفاده  از آب بهداشتي  و سالم  براي  طيور اهلي ، خودداري  از شكار و صيد پرندگان  مهاجر و وحشي  و عدم  استفاده  از گوشت  مرغ  به  صورت  نيم  پز را به  عنوان مهم ترين  توصيه هاي  بهداشتي  ياد و تصريح  كرد: آ نفلوآنزاي معمولي  و پرندگان  موجب  مرگ  انسان  نمي شود، اما تركيب  اين  دو و بروز ويروس  جديد خطرناك  است .
گفتني است؛در جهان  تاكنون  ۱۵۰ نفر به  اين  بيماري  مبتلا شده اند كه  ۷۰نفر آنان فوت  شدند و اين  رقم  در تركيه  تاكنون  چهار نفر بوده  است .
كارشناسان بهداشت براي  پيشگيري  از شيوع  و ابتلا به  آنفلوآ نزاي پرندگان توصيه كرده اند  از حضور در مرغداريها و مراكز پرورش  طيور و كشتارگاههاي  طيور خودداري  شود.
همچنين  از جابجا كردن  و دست  زدن  به  پرندگان  وحشي  و محصولات  آنهامانند پر خودداري  شود و در صورت  تماس  با پرندگان ، پر يا تخم  پرندگان  وحشي دست ها با آب و صابون  شسته شود.
براي  جلوگيري  از ابتلا به  اين  بيماري  بايد همچنين  از مصرف گوشت  نپخته  و تخم  مرغ  خام  و نيم  پز خودداري  شود.
كارشناسان گيلان تاكيد مي كنند تماس  پرندگان  مهاجر با پرندگان  اهلي  موجب  ابتلاي  آنها به اين  بيماري  مي شود لذا از شكار، نگهداري ، ذبح  و خريد و فروش  پرندگان  مهاجر و زنده  خودداري  شود و در صورت  مشاهده  تلفات  پرندگان  سريعا به  ادارات  دامپزشكي و مراكز بهداشت  گيلان اطلاع  داده  شود.

سازماندهي ۸۶ تشكل غيردولتي
در فعاليت هاي اجتماعي استان اردبيل
مديركل بهزيستي استان اردبيل گفت: در دو سال اخير ۸۶ تشكل غيردولتي براي انجام فعاليت هاي اجتماعي و فرهنگي در اين استان سازماندهي شده  اند.
بهزاد داورنيا در آيين گشايش دفتر جامعه بانوان نيكوكار استان افزود: عمده فعاليت اين تشكل ها در امورات خير و پيشگيري و كاهش آسيب هاي اجتماعي است.

دوره آموزش غواصي در چابهار برگزار شد
دوره  آموزش  غواصي  تحت  ليسانس  فدراسيون  ورزشهاي  آبي  در شهرستان چابهار برگزار شد.
مسئول روابط عمومي هلال احمر سيستان  و بلوچستان  اعلام كرد: اين  دوره  با حضور هفت  نفر از غواصان  حوزه  امداد ونجات  جمعيت  هلال احمر استان  سيستان  و بلوچستان  برگزار شد.
مژگان اصلي  با بيان  اينكه اين  دوره از سوي  شركت  سواحل ژرف  آسيا و با حضور نماينده  فدراسيون  غواصي  كشور در آبهاي  آزاد درياي  عمان  برگزار شد، افزود: غواصان  درجه  يك  و دو جمعيت  هلال  احمر استان  در اين  دوره  آموزش هاي  تئوري  و عملي  را به  مدت  چهار روز فرا گرفتند.
او ادامه  داد: تاريخچه  غواصي ، منابع غواصي ، آشنايي با وسايل  غواصي ، علايم ارتباط زيرآب ، سازگاري  با محيط عوارض  غواصي ، روابط و قوانين  فشار ايمني در غواصي  و جداول  غواصي  از مباحث  تئوري  اين  دوره  آموزشي  بود.
در بخش  عملي  نيز غواصان ، با غواصي  در آبهاي  آزاد تا عمق  ۱۸متر و نجات  افراد در اين  عمق  آشنا شدند.

عيب كار، كجاست؟
كارخانه شير ايلام در دومين ماه راه اندازي خود، با تجربه تلخ كمبود شير جهت ادامه فعاليت روبه رو شده است. رئيس سازمان صنايع و معادن استان ايلام مي گويد: اين كارخانه با ظرفيت فرآوري هشت تن شير در روز تأسيس شده اما از كل ۱۶۰ تن شير توليدي در استان تنها دو تن به كارخانه انتقال مي يابد!
چند پرسش بلافاصله به ذهن مي نشيند كه حيف است آنها را با همين مسئول محترم در ميان نگذاريم:
- دليل اين كه در ايلام هر روز ۱۶۰ تن شير توليد مي شود و دامداران آن را به اين كارخانه تحويل نمي دهند چيست؟
- كار بازاريابي براي جذب شير در حد نياز كارخانه را چه كسي بايد دنبال مي كرده است؟
- آيا از دامداران پرسيده ايد كه چرا با تحمل سختي و هزينه زياد، شير خود را به استانهاي همجوار مي برند اما حاضر نيستند آن را به مركز استان خود بياورند؟
- اگر مديران كارخانه و مسئولان سازمان صنايع و معادن ايلام تا به حال اين مسيرهاي ساده را نپيموده اند و يك سويه، از عدم تحويل شير به كارخانه گلايه مي كنند، يك جاي كار لنگ مي زند!

روستاي «كهره» شيروان چرداول به شهر تبديل شد
شيروان:براساس ابلاغيه وزارت كشور روستاي «كهره» از توابع شهرستان شيروان چرداول در استان ايلام با ادغام در روستاي «توحيد» به شهر تبديل شد.
مردم اين دو روستا از اين پس از خدمات شهرداري شهر توحيد بهره مند خواهند شد.
بخش هليلان به مركزيت روستاي توحيد با ۲۳هزار نفر جمعيت، دو دهستان و ۷۶ روستا دارد.

توسعه زراعت كيوي در فومن
فومن _ خبرنگار همشهري: از ۱۳ هكتار زمينهاي كشاورزي شهرستان فومن ۹۶ تن كيوي به ارزش بيش از ۳۴۰ ميليون ريال برداشت شد.
مسئول زراعت و باغباني مديريت جهاد كشاورزي فومن با بيان اين مطلب گفت: براي توسعه زراعت كيوي در شهرستان فومن ۱۲ هكتار باغ كيوي جديد احداث شده است و ۹۰۰ ميليون ريال وام در اختيار ۱۱ كيوي كار فومني قرار گرفت و ۵۰ كيوي كار ديگر نيز براي دريافت وام در نوبت هستند.

مانور فرضي مهار كانون آنفلوآنزاي پرندگان
در ۱۴ شهر خراسان رضوي برگزار شد
مشهد- مانور مهار كانون آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان به صورت معدوم سازي گله آلوده فرضي، در مشهد و ۱۳شهرستان استان خراسان رضوي انجام شد. مسئول روابط عمومي دامپزشكي خراسان رضوي به ايرنا گفت: ۲۴ اكيپ مجهز و كارآزموده، مهار كانون هاي آنفلوآنزا را براي آمادگي مقابله با شيوع احتمالي اين بيماري انجام دادند.
علي نجفي با اشاره به برگزاري مانور فرضي مقابله با بيماري آنفلوآنزاي پرندگان گفت: اكيپ هاي آموزشي، عمليات قرنطينه اي، امحاء و دفن بهداشتي طيور در كانون هاي آلوده فرضي را انجام دادند.
وي به مردم اطمينان داد كه تاكنون هيچ موردي از بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در خراسان رضوي مشاهده نشده است.

عمليات لايروبي اسكله بندر دير
دير _ عمليات لايروبي و بازسازي ضلع غربي اسكله بندر دير در جنوب استان بوشهر در آييني با حضور استاندار آغاز شد.
«علي افراشته» در اين آيين گفت: تكميل و راه اندازي اين طرح مي تواند نقش مهمي در رفع مشكلات دريانوردي و صيادي اين بندر داشته باشد.
فرماندار دير نيز در اين آيين گفت: طرح لايروبي اسكله اين بندر با مطالعه طراحي و برنامه ريزي انجام شده و در هفته دولت سال ۸۵ به بهره برداري خواهد رسيد.

سالانه ۲ ميليون ماهي تزييني در قزوين توليد مي شود
قزوين- مدير شيلات استان قزوين گفت: ۲۰ مزرعه پرورش ماهي تزييني سالانه ۲ ميليون ماهي تزييني در قزوين توليد مي كنند.
رضا فراهاني در گفت وگو با خبرنگار فارس افزود: بخشي از ماهيان توليد شده در اين استخرها براي نگهداري در آكواريوم ها و بخشي از آن به عنوان مازاد به تهران عرضه مي شود.
وي اذعان داشت: پرورش دهندگان ماهي در استان قزوين نياز به حمايت دارند چرا كه بيشتر آنها به روش سنتي و با استفاده از استخرهاي ذخيره آب فعاليت مي كنند. با حمايت از پرورش دهندگان مي توان ضمن اصلاح نژاد و ارتقاي وضعيت ژنتيكي ماهي ها، زمينه توليد بالاتر در عرصه صادرات و ارز آوري را فراهم كرد.
وي در ادامه گفت: در حال حاضر تجارت ماهي هاي آكواريومي بيشتر در اختيار كشورهايي چون آلمان، هلند، فرانسه و ژاپن قرار دارد.

فعاليت بازرگاني بازارچه مرزي چذابه
دشت آزادگان- فرماندار دشت آزادگان از آغاز فعاليت تجاري و بازرگاني بازارچه مرزي «چذابه» بستان در اين شهرستان در آينده نزديك خبر داد.
عزتي،  ابراز اميدواري كرد كه با فعال شدن اين بازارچه، تحولي در توسعه اقتصادي منطقه و رفع بيكاري و ايجاد اشتغال در زمينه هاي تجاري و بازرگاني فراهم شود.

توزيع قرص آهن در مدارس رشتخوار
رشتخوار-طرح توزيع قرص آهن بين دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اين شهرستان آغاز شد.توزيع اين قرصها با هدف ارتقاي سلامت دختران دبيرستاني انجام مي شود.
بيش از ۳۰ درصد دختران در اين شهرستان واقع در خراسان رضوي با فقر آهن روبرو هستند.

سايت خبري تراكتورسازي ايران راه اندازي شد
تبريز -خبرنگار همشهري : همزمان با دهه فجر، سايت خبري شركت تراكتورسازي ايران در تبريز راه اندازي شد. علي سفيديان مدير اين سايت در آيين افتتاح اين سايت با بيان اينكه رسانه، لازمه حيات در دنياي امروز است، گفت: رسانه قوي سهم مهم و ارزنده اي در مديريت افكار عمومي براي آگاهي از واقعيت هاي روز دارد و خوشبختانه شركت تراكتورسازي در راستاي تداوم توفيقات خود به اتكاي كاركنان متخصص خود در زمينه اطلاع رساني از عوامل اثرگذار و موثر روي مخاطب به لحاظ داشتن رسانه قوي است.
سفيديان تصريح كرد: اين سايت خبري اخبار روز را در زمينه هاي فعاليت به روز و جديد اين شركت در اختيار كاربران در شبكه جهاني اينترنت قرار مي دهد.

فروش واشر آهني به جاي عتيقه
دزفول-معاون نيروي انتظامي دزفول از دستگيري اعضاي سه باند فروش سكه هاي تقلبي طلا در دزفول خبر داد و گفت: در رابطه ۱۲ نفر اعضاي اين باندها دستگير و روانه زندان شدند.
سرهنگ «باقر صادقي» به خبرنگار ايرنا افزود: اين افراد با تلاش ماموران نيروي انتظامي شهرستان دزفول در يك ماه اخير شناسايي و دستگير شدند.
وي اضافه كرد: اين افراد در سه فقره معامله يك ميليارد و ۱۹۰ ميليون ريال از مالباختگان تهراني، شيرازي و شوش دانيال كلاهبرداري كرده و اين در حالي است كه احتمال كلاهبرداري از افراد ديگري نيز وجود دارد.
وي سن اين افراد كلاهبردار را بين ۲۰ تا ۳۵ سال ذكر كرد و گفت: همه اين افراد از عشاير غيربومي ساكن مناطق حاشيه اي شهر دزفول و روستاهاي اطراف مي باشند.
سرهنگ صادقي گفت: اعضاي اين سه باند ابتدا تعدادي سكه طلاي واقعي را به عنوان نمونه ارايه كرده و سپس افراد را براي انجام معامله به اطراف دزفول كشانده و عتيقه جات، مجسمه و سكه هاي تقلبي را در ازاء مبالغي كلان به آنان مي فروختند.
وي اظهار داشت: در بين اشياي فروخته شده از سوي اين كلاهبرداران به عنوان طلا و عتيقه جات، واشر آهني خودرو نيز مشاهده شده است.

شهرستان ها
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |