يكشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۱۹ - Feb 12, 2006
گام نخست مديريت الكترونيك شهري
طرح ساماندهي نظام فناوري اطلاعات تهران تصويب شد
ايرنا: شوراي اسلامي شهر تهران طرح ساماندهي نظام فناوري اطلاعات شهر تهران را تصويب كرد.
اين طرح در دويست و دهمين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران به تصويب رسيد.
بر اساس اين طرح، كميته راهبري فناوري اطلاعات شهر تهران با حضور هفت نفر از مديران و كارشناسان مربوط، به منظور سياستگذاري و راهبري توسعه اطلاعاتي در سطح شهرداري تهران، تشكيل مي شود.
تهيه و ارائه برنامه تكميل زيرساخت مخابراتي، زيرساخت سخت افزاري با استفاده از حداكثر امكانات موجود در سطح شهرداري و شهر تهران، تهيه و ارائه برنامه كامل ارتقاي سطح سواد اطلاعاتي كاركنان شهرداري تهران، تهيه و ارائه برنامه كامل طراحي و استقرار درگاه الكترونيكي شهر و خودكارسازي اداري شهرداري از جمله وظيفه هايي است كه شهرداري تهران بايد ظرف مدت سه ماه لوايح آن را به شوراي شهر ارائه كند.
شوراي اسلامي شهر تهران شهرداري را موظف كرده است كه سند برنامه جامع فناوري اطلاعات شهرداري را بر اساس روش شناسي علمي آماده و براي تصويب نهايي به شوراي شهر ارائه كند.
همچنين در اين جلسه لايحه دستورالعمل مصوبه مشاركت شهرداري تهران در ايجاد توسعه و ساماندهي فضاها و اماكن ورزشي شهر تهران به تصويب شوراي اسلامي شهر تهران رسيد.
بر اساس اين مصوبه، به تمام اشخاص حقيقي و حقوقي داراي مجوز لازم كه متقاضي ساخت وساز فضاهاي ورزشي در محدوده جغرافيايي شهر تهران و حريم آن باشند، امتيازات تشويقي عمومي ويژه تعلق مي گيرد.
تصويب لايحه تعيين نرخ كرايه اتوبوس ها و ميني بوس هاي بخش خصوصي تحت نظارت شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه از ديگر مصوبات شوراي شهر تهران بود.بر اساس ماده واحده اين لايحه، شركت واحد موظف شده است ظرف مدت يك سال نسبت به خارج  كردن اتوبوس ها و ميني بوس هاي بخش خصوصي با عمر بيش از ۲۰ سال اقدام كند.
ساعات سرويس شبانه واحد هم بر اساس اين مصوبه در سال آينده براي تمام فصل ها از ساعت ۲۱ شب تا ۶ صبح مي شود.

لودرها شبانه درختان را ريشه كن كردند
قطع ۱۰ هزار درخت در پارك جنگلي لويزان
003357.jpg
گروه شهري - با ورود نزديك به ۸ لودر و ماشين آلات سنگين راهسازي به پارك جنگلي لويزان،بيش از ۱۰ هزار اصله درخت جنگلي ريشه كن شد.
گزارش خبرنگار همشهري حاكي است، لودرهاي مجري طرح تكميل يكي از بزرگراه هاي شرقي تهران در حد فاصل اتوبان امام علي و خيابان هنگام، چهارشنبه شب گذشته با شكستن گاردريل هاي كنار خيابان استقلال از سه نقطه وارد پارك جنگلي لويزان شدند كه با ممانعت مأموران پارك جنگلي مواجه شدند.
درگيري بين مأموران اجرايي پارك جنگلي لويزان با مجريان طرح تا نيمه هاي شب ادامه داشت با اين وجود علي رغم خسارت وارده به لودرها، بخش هايي از جنگل تخريب شد.
كارشناسان شهرداري منطقه ۴ تعداد درختان قطع شده را بين ۷ تا ۸ هزار اصله عنوان كردند اما كارشناسان حفاظت و امور اراضي اداره كل منابع طبيعي استان تهران حجم خسارات وارده را بيش از ۱۰ هزار اصله درخت برآورد كردند.
اين گزارش مي افزايد، تنه صدها درخت قطع شده همچنان در محل جنگل وجود دارد با اين حال نزديك به ۶۰ تا ۷۰ درصد درختان از محل خارج شده است. يكي از كارشناسان منابع طبيعي در گفتگو با خبرنگار همشهري گفت: از چهارشنبه شب كه در جريان موضوع قرار گرفتيم تلاش براي گرفتن حكم قضايي از قاضي به منظور توقف عمليات تخريب جنگل را آغاز كرديم اما قاضي ويژه منابع طبيعي در سفر بود و قاضي كشيك هم روز جمعه دستور توقف موقت را صادر كرده است.
قطع بيش از ۱۰ هزار درخت كاج با عمر بيش از ۴۰ سال در پارك جنگلي لويزان در حالي صورت گرفت كه از مدتها قبل شايعه موافقت مسئولان متولي جنگل قوت گرفته بود اما رئيس سازمان جنگلها در آخرين نشست مطبوعاتي خود در پاسخ به خبرنگار همشهري گفت: هنوز موافقتي صورت نگرفته است و جنگل لويزان در اختيار شهرداري است و اگر به اين نتيجه برسند كه چاره اي جز اين نيست و اتوبان بايد از اين مسير عبور كند ديگر نمي توان چيزي گفت.

صدور پروانه هاي تجاري اداري بيش
از مسكن در اولويت شهرداري قرار دارد
معاون شهرسازي و معماري شهرداري تهران با تأكيد بر اين كه از سال آينده تمام تغيير كاربري ها بر اساس طرح تفصيلي انجام خواهد گرفت، گفت: بر اساس طرح جامع و تفصيلي شهر تهران، صدور پروانه هاي تجاري - اداري بيش از پروانه مسكن در اولويت قرار دارد.
جليل حبيب اللهيان با تأكيد بر اين كه اجراي گام به گام و منطقه به منطقه طرح تفصيلي از سال آينده بعد از تصويب اين طرح توسط مراجع ذي صلاح آغاز خواهد شد، تصريح كرد: درست است كه صدور پروانه هاي تجاري و اداري در اولويت قرار دارد اما حتي اين كاربري ها هم به تناسب نياز تعريف شده، در طرح تفصيلي خواهد بود.
وي درخصوص نسبت ايجاد كاربري هاي تجاري، اداري و مسكوني در شهر تهران، گفت: تناسب كاربري هاي ايجاد شده در شهر تهران بد نيست اما بسيار نابسامان توزيع شده اند.
وي اجراي طرح جامع و تفصيلي را نقطه عطفي در شهر تهران دانست و افزود: طرح تفصيلي عامل موثري در ساماندهي اين نابساماني است و اميدواريم كه از نيمه اول سال آينده اجراي اين طرح در مناطق شهر تهران آغاز شود.

تأسيس اتوبوسراني و تاكسيراني خصوصي
003351.jpg
قلم سبز ايران - يازده راهكار جهت مديريت تقاضاي سفرهاي درون شهري و اصلاح ساختار ترافيك در سال آينده پيش بيني شده است.
هيات وزيران در قالب لايحه بودجه سال آينده مقرر كرده است اقداماتي جهت كمك به نصب و بهره برداري سامانه موقعيت مكاني در حمل و نقل عمومي درون شهري با اولويت ناوگان اتوبوسراني صورت گيرد.
در اين لايحه بانك ها، بيمه ها، گمرك و ساير دستگاه هاي اجرايي دولتي و غيردولتي، ملزم به تكميل سامانه الكترونيكي ارايه خدمات با هدف كاهش سفرهاي درون شهري شده اند.

۱۰ شعبه جديد پيك بادپا
003354.jpg
فارس: با افتتاح ۱۰ شعبه جديد پيك بادپا در دهه مبارك فجر، تعداد ايستگاه ها و نمايندگي هاي پيك بادپا به ۲۱۲ مركز رسيد.به گزارش روابط عمومي  معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، جابه جايي بار و كالاي شهروندان از طريق پيك بادپا از جمله سياست هاي مديريت شهري در حوزه حمل و نقل عمومي به شمار مي آيد و به اين منظور گسترش كمي و كيفي خدمات و شعبه هاي پيك بادپا در دستور كار اين معاونت قرار دارد.علي اكبر گلرخي مديرعامل شركت پيك بادپا اظهار داشت:توسعه شعبه ها و افزايش ناوگان پيك بادپا نسبت مستقيم با كاهش بخشي از سفرهاي درون شهري داشته و در ساماندهي حمل و نقل بار و كالاي شهروندان تأثير مستقيم دارد.

۲۴ ميليون شماره تلفن همراه
003348.jpg
ايرنا: معاون  وزيرارتباطات  و فناوري  گفت : تعداد تلفن  همراه  كشور درطول  برنامه  چهارم  توسعه  به  ۲۴ ميليون  شماره  افزايش  مي يابد.صابر مومن  بالله  افزود:در زمان  حاضر ۵/ ۸ ميليون  شماره  تلفن  همراه در دست  مردم  وجود دارد.وي  همچنين  اظهارداشت :تعداد تلفن  ثابت  كشور ۲۰ ميليون  شماره  است  كه  اين ميزان  در طول  برنامه  چهارم  توسعه  به  ۳۶ ميليون  شماره  خواهد رسيد.وي  اضافه كرد: طول  شبكه  فيبر نوري  كشور هم اكنون  ۵۶ هزار كيلومتر است . در برنامه  چهارم  توسعه  ۱۵۱ هزار ميليارد ريال  براي  وزارت ارتباطات  و فناوري  اطلاعات  اعتبار در نظر گرفته  شده است  كه  ۷۴ هزار ميليارد ريال  از اين  اعتبارات  در بخش  دولتي  و ۷۷ هزار ميليارد ريال  در بخش  غير دولتي  هزينه  خواهد شد.

نگاه
003360.jpg
علي مريخي
درپي استقبال عموم از كاريكاتور فوق كه چند روز پيش با متن فارسي چاپ شده بود اين بار با متن انگليسي بنا به مقتضيات روز تجديد چاپ شد

حاشيه نشينان تهران سال آينده ساماندهي مي شوند
فارس: استاندار تهران با اشاره به وضعيت نابسامان حاشيه نشيني و مهاجرت در استان تهران گفت: حاشيه نشيني و مهاجرت در سال ۱۳۸۵ در تهران ساماندهي خواهد شد.
خسرو دانشجو با اشاره به افزايش جمعيت تهران نسبت به ۱۰ سال گذشته، اظهار داشت: بايد در تهران با ايجاد سياست هاي تشويقي، مهاجران و حاشيه نشينان را به محل زندگيشان بازگرداند. به گفته دانشجو با مهاجرت معكوس، مي توان حاشيه نشيني را در استان تهران به نحو شايسته اي ساماندهي كرد. استاندار تهران با اشاره به فعاليت دولت در اين زمينه گفت: دولت مي خواهد با سرمايه گذاري كلان در استان هاي دور از مركز، ايجاد شغل ثابت و مستمر كند و بتواند تا حدودي از مهاجرت افراد به شهرهاي بزرگ جلوگيري كند. وي تاكيد كرد:مشاغلي كه دولت در روستاها ايجاد مي كند بايد مستمر باشد در غير اين صورت دوباره شاهد مهاجرت افراد به شهرهاي بزرگ خواهيم بود. استاندار تهران افزود: به احتمال زياد سال آينده كارخانجات از تهران خارج مي شود و در عوض در داخل استان تهران محصولات گلخانه اي توليد خواهيم كرد كه اين كار باعث تميزي هوا خواهد شد.
دانشجو يادآور شد: تمام فعاليت هاي فوق بستگي به بودجه اي دارد كه دولت براي استانداري مصوب كند البته در اين زمينه رديفي در بودجه سال ۸۵ به مبلغ ۵ ميليارد تومان در نظر گرفته شده است كه با تصويب اين بودجه، از ابتداي فروردين ماه ۸۵ كار اجرايي ساماندهي حاشيه نشينان آغاز خواهد شد.

ارائه آموزش هاي عمومي فرهنگي در شهر تهران
ايرنا: رئيس  آموزش  سازمان  فرهنگي  هنري  شهرداري  تهران  گفت : ارائه  آموزش هاي  عمومي  فرهنگي  از اولويت هاي  اين  سازمان  در پايتخت  است .
سيدمحمد مهدي  طباطبايي  افزود: منظور از آموزش هاي  عمومي  فرهنگي ، آموزش  حقوق  شهروندي ، آداب  شهرنشيني ، فرهنگ  شهري  در قالب  آموزش هاي  مكاتبه اي ، فيلم ، تيزرهاي  تبليغاتي ، بسته هاي  آموزشي  و غيره  است .
وي  فرهنگي  كردن  شكل  پايتخت  و برقراري  مناسبات  منطقي  فرهنگي  بين  شهروندان را از رسالت هاي  سازمان  فرهنگي  هنري  شهرداري  تهران  اعلام  كرد و اظهار داشت : بكارگيري  بهترين  و كيفي ترين  نيروهاي  سازمان  در حوزه  آموزش ، رويكرد جديد اين  سازمان  است .
طباطبايي ، با اشاره  به اينكه  يك هزار و ۲۵۷ نفر در دوره هاي  فراگير موسسه  آموزش  شهر وابسته  به  سازمان  فرهنگي  هنري  شهرداري  تهران  مشغول  تحصيل  هستند گفت : بيش  از ۶۰ هزار نفر طي  دو سال  در دوره هاي  فراگير موسسه  آموزش  شهر وابسته  به  سازمان  فرهنگي  هنري  شهرداري  تهران ، آموزش  ديدند.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |