شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۴ - Feb 18, 2006
پيكر استاد حياتي تشييع شد
مراسم تشييع جنازه امير حياتي، استاد و نوازنده صاحب سبك تنبور، از مقابل درب اصلي تالار وحدت برگزار شد.
در اين مراسم كه با حضور جمعي از هنرمندان موسيقي برگزارشد، محمد رضا درويشي در سخناني با تجليل از اين استاد فقيد موسيقي گفت: «او صرفا يك نوازنده تنبور نبود، بلكه بر موسيقي مقامي تسلط كامل داشت و به صورت معنوي اين مقام ها را به طور كامل درك كرده بود.»
او اظهار اميدواري كرد تا جوان ها همانند حياتي و عالي نژاد صرفا در نوازندگي مرعوب تكنيك نشوند.
كيخسرو پورناظري نيز در اين مراسم گفت ما بايد افتخار كنيم كه هنر موسيقي ما مي تواند روح و روان انسان را صيقل و تراش دهد. استاد اميرحياتي جوان هايي را كه سال ها در مكتب او درس مي گرفتند، براي ما به يادگار گذاشته است.

وزير بهداشت خبر داد
مهار آنفلوآنزاي پرندگان در تالاب انزلي
گروه اجتماعي: وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: پس از تاييد آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در ۱۵۳ قو در تالاب انزلي كار معدوم سازي پرندگان در منطقه انجام شد و بقيه موارد نمونه گيري شده همگي منفي هستند.
كامران باقري لنكراني در گفت و گو با فارس افزود: تاكنون فقط ۱۵۳ مورد قو در دو نقطه از تالاب انزلي بر اثر بيماري آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در كشور از بين رفته اند و وجود ويروس اين بيماري در اين قوها پس از بررسي در آزمايشگاه مرجع جهاني تاييد شده است اما با اقدامات به موقع وزارت بهداشت و ساير دستگاههاي ذيربط كار معدوم سازي پرندگان در اطراف هر دو منطقه انجام شد و بقيه نمونه هاي بررسي شده منفي هستند و آلودگي نداشته اند.
وزير بهداشت گفت: در زمان حاضر همه طيور خانگي، صنعتي و انسانها در داخل كشور نسبت به ويروس آنفلوآنزاي پرندگان پاك هستند و شايعاتي كه در مورد ابتلاي مورد انساني به اين بيماري است، بي اساس بوده و هيچ مورد ابتلاي انسان به اين بيماري در هيچ جاي كشور نداريم.
وي افزود: در زمان حاضر تيمي از وزارت بهداشت در مناطقي كه قوهاي آلوده به اين بيماري شناسايي شده اند اعزام شده و اقدامات پيشگيرانه در حال انجام است.
باقري لنكراني گفت: شايعاتي كه مصرف گوشت مرغ را عامل انتقال اين بيماري مي داند هيچ سند علمي ندارد و مصرف مرغ و تخم مرغ به خصوص با توجه به اينكه طيور صنعتي و خانگي كشور نسبت به اين بيماري پاك هستند هيچ منعي ندارد اما مردم به توصيه هاي وزارت بهداشت توجه كنند.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي طي اطلاعيه اي از مردم خواست از تماس با پرندگان اهلي و وحشي خودداري كنند و در صورت تماس با پرندگان و محصولات آنان نظير سربريدن، پركردن، خالي كردن شكم و حتي دست زدن به تخم پرندگان دستهاي خود را با آب و صابون به دقت بشويند.
در اين اطلاعيه همچنين خطاب به مردم خواسته شده است كه اگر پرنده اي در محل زندگي شما تلف شد بلافاصله مراتب را به نزديكترين مركز بهداشتي درماني يا خانه بهداشت اطلاع دهيد.
وزارت بهداشت همچنين توصيه كرد: پرندگان اهلي در داخل قفس نگهداري شود و كودكان از در آغوش گرفتن و نوازش كردن پرندگان جدا خودداري كنند.
همچنين چنانچه فردي به تب، سردرد، گلودرد، سرفه يا اسهال شديد دچار شد از خوددرماني پرهيز كند و بلافاصله به پزشك مراكز بهداشتي مراجعه كند.
حرارت ۷۰ درجه سانتي گراد به مدت ۳۰ دقيقه براي رفع وجود احتمالي ويروس آنفلوانزاي پرندگان در غذاهاي حاوي گوشت ماكيان مانند جوجه كباب و همبرگرهاي تهيه شده از آنها كافي است.
وزارت بهداشت همچنين از مردم خواست براي رفع وجود احتمالي ويروس آنفلوانزاي پرندگان از مصرف تخم مرغ نيم پز، خام يا شل پرهيز كنيد و تخم مرغها به صورت كاملاً پخته مصرف شود.
همچنين رئيس مركز مديريت بيماري  هاي وزارت بهداشت، اعلام  كرد: تمامي بيمارستان  ها در حالت آماده  باش براي مقابله با بيماري آنفلوانزاي پرندگان هستند.
دكتر محمدمهدي گويا، رئيس مركز مديريت بيماري  هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، در گفت و گو با خبرنگار ايلنا، گفت: از دو ماه پيش بيمارستان  هاي كشور آماده هستند و از نظر ارائه خدمات به موارد احتمالي، دارو و وسايل محافظت كننده، مجهز هستند.
وي  افزود: در حال حاضر آنفلوانزاي پرندگان تنها مربوط به پرندگان وحشي است و مهم  ترين اقدام جلوگيري از سرايت اين بيماري از پرندگان وحشي به پرندگان اهلي است.
به گفته گويا، معدوم  سازي پرندگان وحشي در شعاع ۲ كيلومتري مرزها كار بسيار خوبي است ؛ اما كافي نيست.
وي تصريح كرد: از تمام موارد پرندگان تلف شده بلافاصله نمونه  برداري مي  شود تا در صورت مشاهده نمونه جديد بتوان بيماري را كنترل كرد.
وي يادآور شد: افرادي كه سابقه تماس با پرندگان را داشته و علايم اين بيماري كه مهم  ترين آن تنگي نفس است را داشته باشند، بلافاصله تحت مراقبت قرار مي  گيرند.
رئيس مركز مديريت بيماري  هاي وزارت بهداشت، با اشاره به عدم وجود مورد انساني بيماري آنفلوانزاي پرندگان در كشور، گفت: خوشبختانه تاكنون هيچ مورد انساني بيماري آنفلوانزاي پرندگان در كشور ديده نشده و هنوز اين بيماري در سطح پرندگان وحشي مانده است.
وي خاطرنشان  كرد: به مردم توصيه مي  كنيم دستورالعمل  هاي بهداشتي را رعايت كنند و هرگز به شكار پرندگان وحشي نرفته و از خوردن گوشت پرندگان شكاري هم خودداري كنند.
از سوي ديگر عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس هفتم، در گفت و گو با ايلنا، گفت: مسوولان و رسانه  ها بي  جهت رعب و وحشت را در بين مردم دامن نزنند زيرا هنوز خطري جدي انسان  ها را در مورد عارضه آنفلوانزاي پرندگان در ايران تهديد نمي  كند.
واكسينه شش هزار نفر
در خراسان رضوي
همچنين معاون  بهداشتي  دانشگاه  علوم  پزشكي  مشهد گفت : تاكنون  شش  هزار نفر در خراسان  رضوي  عليه  بيماري    آنفلوانزاي  پرندگان  واكسينه  شده اند و اين  افراد شامل  پزشكان  و كساني  هستند كه  با دام  و طيور سر و كار دارند.
دكتر محمدرضا مجدي  در گفتگو با خبرنگاران  اظهار داشت : هنوز واكسني  در دنيا عليه  اين  بيماري  توليد نشده  و واكسن  موجود در جلوگيري  از تغييرات  ژني  در انتقال  بيماري  اثر مي كند.وي افزود: در حال  حاضر داروي  ضد ويروس  آنفلوانزاي  پرندگان  در كشور و خراسان  رضوي  موجود است  و داروي  اختصاصي تر درمان  اين  بيماري  نيز به  تازگي  وارد كشور شده  است .
اين  مقام  مسئول  اظهار داشت : تاكنون  اين  بيماري  تنها از طريق  حيوان (پرنده  و طيور)به  ۱۶۰ انسان  در دنيا سرايت  كرده  و ۸۰ نفر نيز تلف  شده اند اما هيچ  موردي  از انتقال  بيماري  از انسان  به  انسان  مشاهده  نشده  است .
مجدي  ادامه  داد:در سال  ۱۹۱۸ پاندمي  اتفاق  افتاد و ۲۰ ميليون  نفر در دنيا بر اثر ابتلا به آنفلوانزاي پرندگان  به صورت  سرايت  انسان  به  انسان  جان خود را از دست  دادند.
شايعه آنفلوانزاي پرندگان
در نيك شهر
از سوي ديگر، بدنبال  شايعه  تلف  شدن  تعدادي  از طيور در دهستان  مسكوتان  شهرستان  نيك شهر مدير شبكه  بهداشت  و درمان  اين  شهرستان  تأكيد كرد كه  تاكنون  هيچ  گونه  موارد آنفلوانزاي  پرندگان  در اين  شهرستان  مشاهده  نشده  است .
مهدي  زنگنه  در گفت  وگو با خبرنگار ايرنا در عين  حال  اظهار داشت : با توجه به  ورود پرندگان  مهاجر در تالابهاي  نيك شهر و بندهاي  آبي ، بيم  خطر اين بيماري  وجود دارد.
وي  گفت : پيرو گزارش  تلفني  مركز بهداشتي  درماني  مسكوتان  مبني  بر تلف  شدن تعدادي  از طيور، روز چهارشنبه  پزشك  واحد بيماريهاي  شهرستان  به اتفاق كارشناسان  مسئول  مبارزه  با بيماريها براي  بررسي  موضوع  عازم  منطقه  شدند.

رئيس مركز حوادث و فوريت هاي پزشكي :
يك پنجم كشور خط تلفن اورژانس ندارند
004062.jpg
گروه اجتماعي: قطع شدن اخير خطوط تلفن به مدت سه ساعت در يكي از نقاط تهران سه هزار تماس تلفني و ۹۰ ماموريت اورژانس تهران را معطل كرد.
قطعي تلفن كه به دليل عمليات كابل برگردان مخابرات بود نشان داد كه نياز مردم به خدمات اورژانس در ساعات مختلف روز به چه ميزاني است.
تماس هاي بي شمار مردم تهران در ساعات قطعي تلفن اورژانس درحالي است كه به گفته رييس مركز حوادث و فوريت هاي پزشكي كشور ۲۰ درصد كشور تحت پوشش خط تلفن ۱۱۵ اورژانس كشور نيستند و شركت مخابرات هنوز خط تلفن اورژانس را در بسياري از شهرهاي كوچك فعال نكرده است.
فرزاد پناهي به فارس، گفت: مشكلات ارتباطاتي و مخابراتي اورژانس كشور يكي از چالشهاي مهم اين سازمان است و متاسفانه شركت مخابرات كشور به رغم وظيفه قانوني خود هنوز شماره تلفن ۱۱۵ را در سراسر كشور فعال نكرده است.وي ادامه داد: شماره تلفن اورژانس ۱۱۵ تقريبا در همه مراكز استانها و شهرهاي بزرگ فعال است اما تعداد زيادي از شهرهاي كوچك و مناطق روستايي هنوز امكان گرفتن شماره ۱۱۵ و برقراري ارتباط با اورژانس كشور را ندارند.پناهي گفت: علاوه بر آن سيستم ارتباطات بي سيم اورژانس كشور نيز نقاط كور بسياري دارد و مطابق با استانداردهاي روز نيست و در بسياري از مواقع مراكز اورژانس كشور نمي توانند با آمبولانسها ارتباط برقرار كنند.
رئيس مركز حوادث و فوريتهاي پزشكي كشور، گفت: اورژانس كشور همچنين هنوز نقشه gps حوادث كشور را در اختيار ندارد و نمي دانيم كه در واقع چه نوع حوادثي در كجا فراواني بيشتري دارد تا بر اساس آن امكانات و تجهيزات اورژانس كشور را تجهيز كنيم كه تهيه اين نقشه نيز نياز به اعتبار لازم دارد.
وي افزود: بودجه اورژانس كشور در سال آينده در مجموع حدود ۷۰ درصد رشد دارد كه البته در زمينه اعتبارات تملك دارايي و به خصوص اعتبارات مورد نياز اورژانس تهران كه حدود ۲۵ درصد كل خدمات فوريتهاي پزشكي كشور را انجام مي دهد هنوز با مشكل مواجه هستيم.
وي ادامه داد: بودجه اورژانس استانها به طور متوسط حدود ۶۰ درصد رشد داشته است كه منطقي است اما درمورد اورژانس تهران كه بار اصلي خدمات اورژانس كشور را به دوش دارد و با وجود ترافيك و مشكلات عمده آن ميزان رشد اعتبارات كمتر از ۳۰ درصد است كه نگران كننده است.
استان ها و شهرهايي كه خطوط تلفن اورژانس را دارند به مانند تهران دچار مشكلات فراواني ازجمله كمبود خطوط تلفن هستند.
رييس مركز فوريت هاي پزشكي شهرستان كرج هم به مهر گفت: امكانات ارتباطي مركز اورژانس كرج پاسخگوي نياز شهروندان نيست و تنها دو خط تلفن براي جمعيت دو ميليوني كرج در اين مركز وجود دارد.
جهانسوز صالحي افزود: امكانات امدادرساني اصلي ترين عامل در خدمات رساني به موقع به شهروندان است كه اين مركز در اين زمينه محروميت دارد.
شماره تلفن ۱۱۵ اين مركز تنها داراي دو خط تماس است كه اين ميزان با توجه به حجم مأموريت هاي درخواستي كافي نيست.
همچنين با ۱۰ نيروي امدادي و پنج پايگاه و تنها پنج آمبولانس نمي توانيم پاسخگوي درخواست هاي شهروندان كرجي باشيم.

موافقت سازمان تأمين اجتماعي با بيمه راهنمايان تور
ايسنا: دبير جامعه راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي گفت: پس از پيوند سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و تامين اجتماعي براي عمل به تعهد مالي و اجرايي، راهنمايان تور، بيمه مي شوند.
اميرحسين اربابان، با بيان اين كه موافقت سازمان تامين اجتماعي براي بيمه كردن راهنمايان تور كسب شده است، افزود: اين موافقت نامه به همراه مراحل كار بيمه راهنمايان تور از جمله هزينه قابل پرداخت و اجراي تعهد ها در نشستي با مدير كل دفتر استانداردهاي فني و نظارت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بررسي و با صدور دستور معاون گردشگري اين سازمان و پرداخت هزينه آن به سازمان تامين اجتماعي، اجرايي مي شود.
وي تأكيد كرد: تفاهم نامه بيمه راهنمايان تور، بايد ميان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، جامعه راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي و سازمان تامين اجتماعي منعقد شود.
دبير جامعه راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي گفت: سازمان تامين اجتماعي براي بيمه راهنمايان تور و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري جهت پرداخت هزينه آن موافقت كرده اند، بنابر اين بايد به تعهدات خود عمل كنند.
وي خاطر نشان كرد: سازمان تامين اجتماعي در گذشته راهنمايان تور را به عنوان نهادي رسمي قبول نداشتند، ولي در حال حاضر بر اساس ماده هفت قانون تامين اجتماعي، جهت برخورداري راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي از بيمه تامين اجتماعي، اين سازمان هويت جامعه راهنمايان تور ايرانگردي و جهانگردي را به رسمت مي شناسد.
اربابان افزود: در گذشته نيز جامعه راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي توانايي پرداخت هزينه بيمه اعضا را نداشت، ولي با اعلام موافقت سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي حمايت مالي در اين زمينه، موقعيت لازم جهت بيمه كردن راهنمايان تور ايجاد شده است.

بودجه هزينه اي دانشگاه در لايحه بودجه
۸۵تا ۵۵ درصد رشد دارد
ايسنا: معاون امور آموزشي و پژوهشي سازمان مديريت و برنامه ريزي با تأكيد بر ضرورت بازنگري تركيب هيات هاي امنا براي تحقق ماده ۴۹ در دانشگاه ها از رشد ۵۰ تا ۵۵ درصدي بودجه هزينه اي دانشگاه ها در لايحه بودجه سال ۸۵ خبر داد.
دكتر صادقي مقدم، در همايش راهكارهاي اجرايي ماده ۴۹ كه در دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي برگزار شد، با اشاره به ضرورت دسته بندي مشكلات پيشروي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي در اجراي ماده ،۴۹ تصريح كرد: بايد پاسخ مشكلات موجود را از لابلاي قوانين موجود پيدا كنيم و درمورد موضوعاتي كه راه حل ندارند به فكر تدوين مقررات و آيين نامه هاي لازم باشيم.
وي ادامه داد: در قانون اساسي رساندن آموزش عالي به مرز خودكفايي جزو وظايف دولت است، ولي منظور از مرز خودكفايي در آن مشخص نشده است.دكتر صادقي مقدم با اشاره به اعتماد قانونگذار به جامعه دانشگاهي، تصريح كرد: قانونگذار با اعتماد به آينده جامعه دانشگاهي كه متشكل از انديشمندان است، آن را جزو اولين مراكزي دانسته كه مي تواند با استقلال از قيود و مقررات، محيط خود را شكوفا كند.دكتر صادقي مقدم با اشاره به سرانه اي شدن بودجه جاري دانشگاه ها در سال ،۸۵ تصريح كرد: اگرچه اين سرانه كامل و جامع نيست ولي در حد خود براي سال اول تا حدود زيادي پاسخ مسايل و مشكلات را داده و به سيستم چانه زني نيز خاتمه مي دهد، بنابراين اختلاف جزئي در سرانه دانشجويي در ارتباط با تعداد دانشجويان است نه ميزان اعتبارات.
معاون امور آموزشي و پژوهشي سازمان مديريت رشد بودجه هزينه اي دانشگاه ها در لايحه بوجه سال ۸۵ را در حد مقبول و معقولي دانست و گفت: بودجه هزينه اي دانشگاه ها متوسط حدود ۵۰ تا ۵۵ درصد رشد داشته است كه پس از تصويب در مجلس و شوراي نگهبان قابل اجراست.

مردم امسال ۲۲ ميليارد تومان به بهزيستي كمك كردند
فارس:معاون مشاركتهاي مردمي  سازمان بهزيستي كشور اعلام كرد: مردم امسال بالغ بر ۲۲ ميليارد تومان به صورت نقدي و غير نقدي به بهزيستي كمك كردند كه معادل ۱۱ درصد كل هزينه هاي اين سازمان است.
سيد مهدي سيد محمدي افزود: كمكهاي مردم به سازمان بهزيستي امسال حدود ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته افزايش داشته است و انتظار ما اين است كه اين روند همچنان ادامه يابد به طوري كه در پايان برنامه توسعه پنجساله آينده، حدود ۵۰درصد از هزينه هاي مورد نياز بهزيستي را از طريق كمكهاي مردمي جذب كنيم.
سيد محمدي گفت: سازمان بهزيستي به دنبال روشهاي جديدي براي جذب كمكهاي مردمي است كه يكي از نمونه هاي آن ابتكار sms نيكوكار است كه فعلا به صورت قبضي جداگانه به قبض تلفن همراه افراد نيكوكار پيوست مي شود و نيكوكاران مي توانند با اختيار خود اين مبلغ را به حساب بهزيستي واريز كنند.
معاون سازمان بهزيستي گفت:   برآورد ما اين است كه تاكنون حدود ۵۰۰ ميليون تومان از طريق sms نيكوكار به بهزيستي كمك شده است البته اين كمكها در هر زمان از سوي مشتركان با فشار دادن كد ۷ شماره sms نيكوكار، قابل حذف است بنابراين ممكن است مبلغ كلي اين كمكها تغيير كند.
وي افزود: طرح ديگري نيز با همكاري شركت مخابرات در دست بررسي است تا كمكهاي مردمي از طريق تلفن ثابت نيز ميسر شود و احتمالا شماره تلفن ۰۱۴ براي اين منظور درنظر گرفته خواهد شد كه هر بار شماره گرفتن اين كد موجب واريز شدن مبلغ ۲۰۰ تومان به حساب بهزيستي مي شود كه در صورت موافقت شركت مخابرات به عنوان خط نيكوكار معرفي مي شود.

جمع  آوري معتادان در يك مكان،
باعث افزايش ايدز و هپاتيت مي  شود
ايلنا:عضو كميته كشوري ايدز، اعلام كرد: نگهداري معتادان توسط نيروي انتظامي يك روش منسوخ شده است.
دكتر مينو محرز،عضو كميته كشوري ايدزگفت: نگهداري معتادان در نيروي انتظامي يك كار غيرعلمي  و منسوخ است كه ۴۰ سال پيش در كشورهاي ديگر اجرا و با شكست روبرو شد. طرح مذكور به ضرر جامعه است و سلامتي جامعه را به خطر مي  اندازد.به گفته محرز، چنين طرح  هايي در هيچ جاي دنيا اجرا نمي  شود؛ اما ايران تصميم دارد دوباره اين اشتباه را تكرار كند.وي تصريح كرد: جمع  آوري و نگهداري معتادان توسط نيروي انتظامي راهكار مناسبي نيست و با شكست روبرو خواهد شد.تمامي كارشناسان ايدز چنين روشي را منسوخ شده و براي سلامتي جامعه مضر مي  دانند.محرز، با اشاره به اينكه نگهداري معتادان در يك مكان بسيار آسيب  زا است، گفت: اين كار باعث افزايش چشمگير آمار مبتلايان به بيماري هاي عفوني مثل ايدز و انواع هپاتيت مي  شود.
وي يادآور شد: بسياري از اين معتادان خطرناك براي مدتي در كنار يكديگر مي  مانند و رفتارهاي پرخطر آنها باعث شيوع ايدز و هپاتيت بين آنها مي  شود و پس از آزادي آنها در جامعه، پخش شده و ابتلاي به بيماري را افزايش مي  دهند.به گفته محرز، نگهداري معتادان كنار يكديگر نتيجه  اي جز شيوع بيشتر بيماري  هاي ايدز و هپاتيت ندارد و مفيد نخواهد بود.

بازتاب
آسيب شناسي تخليه مركز نگهداري
زنان خياباني جمع آوري از مفهوم تاعمل
سينا قنبرپور
واژه «جمع آوري» مدتهاست به ادبيات تصميم گيران و مديران اجتماعي ما راه يافته و از آن مهمتر واژه اي كليدي در يكسري اقدامات مهم ازنظر آسيب هاي اجتماعي شده است.
به كارگيري اين واژه و مفهوم آن، وقتي آخر هفته گذشته اتفاقي براي يكي از مراكز اقشار آسيب ديده بهزيستي افتاد برجسته تر و حساسيت برانگيزتر شد.
مركز نگهداري از زنان موسوم به خياباني به نام «اميدوار» كه از مراكز سازمان بهزيستي استان تهران بود با شكايت بنياد مستضعفان و صدور حكم قضايي به وسيله ماموران پليس يگان حفاظت دادگستري تخليه شد.براساس حكم صادره از سوي مقام قضايي عمل كننده اين مركز كه مالكيت آن مربوط به بنياد مستضعفان بوده بايد حدود ۱۰ روز قبل از سوي بهزيستي تخليه مي شده است.
با اين اقدام قشري از اقشار آسيب ديده جامعه ما به سبب ناهماهنگي هاي اداري و ناديده انگاشتن توانايي و توانمندي هاي دوباره بي سرپناه شدند تا آنجا كه نيروي انتظامي به دليل بي سرپناهي افراد مستقر در مركز «اميدوار» در ۷۲ ساعت نخست پس از تخليه اين افراد را نگهداري كرده است. (تا زمان تهيه اين يادداشت) حال آن كه درست در همين روزها سردار اسماعيل احمدي مقدم فرمانده پليس كشور از «جمع آوري» معتادان خبر داده و طبقه بندي آن را تشريح كرده است.
پيش از اين نيز طرح هاي ديگري همچون بحث «جمع آوري زنان خياباني» ، «جمع آوري كارتن خواب ها» و يا همين طرح «جمع آوري معتادان تابلو» به اجرا درآمده بود.متاسفانه متوليان امور اجتماعي و تصميم گيران و برنامه ريزان اين حوزه هيچ توجهي به اثر واژه هاي كليدي استفاده شده خود ندارند. در پس اين واژه ها و آنچه تجربه شده است مفهومي غير از آنچه خود واژه حمل مي كند به چشم نمي خورد.
تابه حال دهها بار معتادان به وسيله پليس دستگير و جمع آوري شدند ولي پس از آن با گذران يك دوره كوتاه ترك دوباره به دامان اعتياد بازگشتند.
به عبارت ديگر سيستمي كامل و توانمند براي پذيرش معتاد در جامعه و درمان و بسترسازي براي دوري او از اعتياد يا همان آسيب اصلي وجود ندارد. اين ناتواني از جهاتي قابل بررسي و توجه است. نخستين نكته اين كه سازمان بهزيستي كشور نظير بنياد مستضعفان و جانبازان توانايي و بودجه لازم را ندارد. بنابراين نمي تواند براي مدت طولاني اماكني را دراختيار نداشته باشد تا در آن برنامه هاي خود را به اجرا درآورد.دومين نكته هم بحث فقدان مديريت متمركز در امور اجتماعي است چرا كه اگر چنين بود هيچ قاضي مسوول به خود اجازه نمي داد به صرف دعواي دو ارگان دولتي حكم به آوارگي قشري آسيب پذير بدهد كه اتفاقا برسر آوارگي آنان از شهر و خيابان همواره بحث و جدل بوده است.
نكته سوم نيز در بحث به كارگيري خود واژه «جمع آوري» است. باعث تاسف است كه تصميم گيران و برنامه ريزان اجتماعي گمان مي كنند بايد قشري از هم وطنان آسيب ديده خود را جمع كنند تا موضوع و آسيب مربوط به آن حل شود.
مثل همان برنامه اي كه هر شب در سطح شهر راس ساعت ۹ به اجرا درمي آيد. درحالي كه جمع آوري نه لفظ و نه عمل متناسبي با پديده هايي چون «روسپيگري» ، «بي خانماني» و يا «اعتياد» است.
در چنين شرايطي به نظر مي رسد نه متوليان اجتماعي و نه برنامه ريزان تلقي و برداشت و فهم درستي از جامعه و آسيب هايش ندارند و همين سبب مي شود تا با نگاهي از بالا و به دور از عدالت به هموطنان آسيب ديده خود بنگرند و در مقابل توانايي مالي و اداري ارگاني نظير بنياد مستضعفان منفعل عمل كنند. نظير آنچه در آخر هفته گذشته روي داد و مديركل بهزيستي استان تهران در مقابل دعواي حقوقي بهزيستي و بنياد راه استعفا در پيش بگيرد و از طرف ديگري انرژي نگهداري از افراد آسيب ديده نيز عملا به هدر برود.
با اين اوصاف بهتر است اصلا اين طرح هاي جمع آوري به اجرا درنيايد و نيرويي مثل نيروي انتظامي هم انرژي خود را صرف جمع آوري ۴۸ ساعته يا خياباني نكند!

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
قرآن
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |