شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۴ - Feb 18, 2006
برداشت بعدي...!-علي درويش
* آدم از خود «راضي» ، براي ديگران «قاضي» است.
* در «مدخل تونل» به تابلوي «جاده تاريك مي شود» توجه كنيد!
* افراد عجول، چون وقت ندارند به گذشته فكر كنند، به آينده نمي رسند!
* افكارمان احتياج به يك «پاك كن» دارد تا «روزگارمان سياه» نشود.

طرح سرشماري فعالان و شاغلان عرصه مطبوعات
و خبرگزاري ها اول اسفند آغاز مي شود
گروه اجتماعي: طرح سرشماري شاغلان و فعالان عرصه مطبوعات و خبرگزاري ها از اول اسفند در سراسر كشور آغاز مي شود.
به گزارش روابط عمومي معاونت امور مطبوعاتي و اطلاع رساني، مديركل دفتر مطالعات و توسعه رسانه  ها با اعلام اين مطلب گفت: با پايان يافتن دوره آموزش بيش از ۳۰۰ كارشناس، آمار گير و بازبين، اين طرح از اول اسفند در سراسر كشور آغاز مي شود و ۲۰ روز ادامه مي يابد.شعبانعلي بهرامپور با اشاره به اين كه برآوردها از تعداد شاغلان و فعالان اين عرصه به حدود ۳۰ هزار نفر مي رسد، افزود: در اين طرح فعالان بيش از ۲ هزار نشريه، ۴۰۰ دفتر نمايندگي و پخش مطبوعات، حدود ۱۵ دفتر و نمايندگي هاي داخلي و خارجي خبرگزاريها و ۵ هزار دكه روزنامه فروشي كه به توليد، انتشار و عرضه محصولات رسانه اي در سراسر كشور مي پردازند، سرشماري مي شوند.وي گفت: براساس اين طرح شاغلان و فعالان ۹۳۶ شهر و ۳۳۲ شهرستان سرشماري مي شوند.مديركل دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها اعتبار لازم براي اين طرح را يك ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريال عنوان كرد و افزود: نتيجه اين سرشماري پس از استخراج و انجام عمليات آماري ۵ ماه ديگر اعلام مي شود.
بهرامپور با اشاره به نبود آمار جامع و دقيقي از فعالان اين عرصه و ضرورت برنامه ريزي و ساماندهي مطبوعات و خبرگزاريها گفت: اين طرح براي نخستين بار پس از انقلاب اسلامي با همكاري مركز آمار ايران از سوي دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها اجرا مي شود.

برنامه  زمان بندي مراجعه نمايندگان
مدارس به نمايشگاه ياد يار مهربان
گروه علمي فرهنگي: برنامه زمان بندي مراجعه نمايندگان مدارس به سومين نمايشگاه اهداي كتاب به مدارس شهر تهران (ياد يار مهربان) اعلام شد.نمايندگان مدارس مي توانندبا در دست داشتن اصل دعوتنامه ارسالي به صورت تكميل و مهرشده، اصل كارت شناسايي معتبر نماينده مدرسه، اصل مهر مدرسه جهت ارائه رسيد كتابهاي دريافتي از تاريخ سي ام بهمن ماه لغايت هشتم اسفندماه از ساعت ۳۰/۸ تا ۳۰/۱۶ جهت انتخاب كتاب بايد به محل مصلاي امام خميني (ره) مراجعه كنند.
براساس زمان بندي تعيين شده شهرداري مناطق ۱۰- ۷- ۹- ۱۶- ۱۳- ۱ بايد سي ام بهمن و اول اسفند به مصلاي امام خميني (ره) مراجعه كنند.
همچنين شهرداري مناطق ۲۱-۱۲-۱۸-۱۷-۸-۲ در روزهاي دوم و سوم اسفند، شهرداري مناطق ۲۲-۵-۱۹-۴-۳ در روزهاي چهارم تا ششم اسفند و شهرداري مناطق ۲۰- ۱۵- ۱۴- ۱۱-۶ در روزهاي هفتم و هشتم بايد به مصلاي امام خميني(ره) مراجعه كنند.به منظور امكان انتخاب بهتر كتب پيشنهاد مي شود مديران مدارس همراه با كارشناس آشنا به امور كتابخانه مدرسه از نمايشگاه بازديدكنند. همچنين با توجه به اين كه در نمايشگاه سال جاري، نمايندگان مدارس كتب خود را بلافلاصله پس از اتمام انتخاب، به صورت بسته بندي شده در همان محل تحويل مي گيرند، شايسته است نحوه انتقال بسته اهدايي به مدرسه قبلاً پيش بيني شود.

رئيس جديد انجمن نجوم ايران انتخاب شد
گروه علمي فرهنگي:در آخرين روز از دهمين گردهمايي سالانه پژوهشي نجوم كشور، پس از انتخاب اعضاي هيات مديره جديد انجمن نجوم ايران، دكتر جمشيد قنبري، عضو هيئت علمي دانشگاه فردوسي مشهد، به عنوان رئيس جديد اين انجمن معرفي شد.در دومين روز از دهمين گردهمايي پژوهشي نجوم كشور كه به همت انجمن نجوم ايران در مركز تحصيلات تكميلي علوم پايه زنجان برگزار شد، انتخابات دوره چهارم هيات مديره انجمن نجوم ايران با حضور اكثريت اعضا برگزار شد.

وزير رفاه و تأمين اجتماعي:
حداقل حقوق بازنشستگان در سال آينده
۲۰۰ هزار تومان است
004140.jpg
فارس: وزير رفاه و تامين اجتماعي از افزايش حداقل حقوق بازنشستگان تامين اجتماعي و كشوري به ۲۰۰ هزار تومان براي سال ۱۳۸۵ خبر داد.
پرويز كاظمي به فارس گفت: طبق آمارهاي موجود، ۷۵۰ هزار نفر بازنشسته سازمان بازنشستگي كشوري و يك ميليون نفر بازنشسته سازمان تامين اجتماعي در كشور وجود دارند كه منابع مالي گسترده اي براي هر گونه افزايش در خدمات به اين افراد لازم است و خوشبختانه با تدوين و ارائه طرحي كه در خصوص افزايش حداقل حقوق بازنشستگان به ۲۰۰ هزار تومان به مجلس شوراي اسلامي و سازمان مديريت و برنامه ريزي داشته ايم، با موافقت و نظر مساعد مسئولان در اين خصوص مواجه شديم.
توزيع سهام عدالت بين ۷۵۰ هزار نفر در ۴ استان
وزير رفاه و تامين اجتماعي از توزيع سهام عدالت طي چند روز آينده خبر داد و گفت: سهام عدالت در مرحله اول در بين ۷۵۰ هزار نفر از ساكنان استان هاي ايلام، خراسان جنوبي، سيستان و بلوچستان و كهكيلويه و بويراحمد توزيع خواهد شد.
كاظمي در ادامه با بيان اينكه اعلام اسامي و اولويت هاي توزيع اين سهام برعهده وزارت رفاه و تامين اجتماعي است، اظهار داشت: پيشنهاد اين وزارتخانه توزيع سهام عدالت در آغاز اجراي اين طرح در بين مددجويان بهزيستي، كميته امداد و ۵۰ هزار خانواده رزمنده در سطح كشور بود كه با احتساب افرادي كه به اين جمع اضافه مي شوند، اين مشمولان در كل بين ۸ تا ۱۰ ميليون نفر در كشور مي شوند.

تشكيل شوراي دندانپزشكي توسط وزارت بهداشت
فارس: مديركل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از تشكيل «شوراي دندانپزشكي» با هدف رسيدگي به وضعيت سلامت دهان و دندان اقشار مختلف جامعه با دستور وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي خبر داد.
به گزارش معاونت سلامت وزارت بهداشت، محمدمهدي وردي با اعلام اين خبر افزود: اين شورا كه به رياست وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كشور تشكيل مي شود، تدوين چشم انداز بيست ساله كشور در امر سلامت دهان و دندان و ايجاد ارتباط نزديك با جامعه دندانپزشكي كشور و همچنين نگاه ويژه به امر سلامت دهان و دندان كودكان و نوجوانان را مدنظر دارد. وي  گفت:شوراي دندانپزشكي با پي گيري معاونت سلامت وزارت بهداشت، تشكيل خواهد شد.

گفته مي شود...
* سردبير روزنامه دانماركي كه نخستين بار اقدام به چاپ كاريكاتورهاي موهن از پيامبر(ص) كرد، اخيراً به دفاع از حقوق زنان مسلمان پرداخته و مدعي شده كه از اين به بعد مسائلي مانند ستم زنان در جهان اسلام را نيز به سختي مي توان نوشت. وي اعتراف كرده كه اخيراً بايد مواظب مواردي باشيم كه در گذشته اصلاً فكر آن را هم نمي كرديم.
* در شهرهاي هامبورگ، برلين و لندن چند نفر از ايرانيان در اقدامي مشكوك در مقابل سفارت هاي ايران در دفاع از رانندگان شركت واحد تجمع كردند.
* تعدادي از جوانان مهاباد عصر چهارشنبه به بهانه سالروز دستگيري عبدالله اوجالان در اطراف ميدان استقلال اين شهر تجمع كردند و تردد خودروها را با مشكل مواجه كردند.
* اخيراً از چين، ژاپن و بحرين به عنوان كشورهايي كه مي خواهند در پرونده هسته اي ايران با غرب ميانجيگري كنند نام برده مي شود.
* در مراسم معارفه استاندار جديد استان خراسان شمالي سه تن از پنج نفر نماينده اين استان در مجلس ضمن اعتراض به عدم هماهنگي در انتخاب استاندار در اين مراسم حاضر نشدند. آفريده نماينده شيروان گفت: به ما قول داده بودند استاندار قبلي را تا خرداد ۸۵ نگه دارند. وزير كشور تصريح كرد: عزل و نصب مديران برعهده دولت است و مجلس در اين خصوص حقي ندارد.
*بازتاب خبر داده است كه با انتشار اخباري در مورد خريد يك ساختمان ۵ ميليارد توماني توسط «احمد-الف» از فعالين صنعت تلفن همراه كشور در مكه، وي تحت فشار زيادي قرار گرفته است.

ضرورت توجه به زنان كارآفرين
ايسنا: تحقيقات كارشناسان ضمن تأييد در حال گسترش بودن كارآفريني زنان در سراسر جهان نشان مي دهد كه كسب و كارهايي كه مالكشان زنان هستند بين ۴/۱ تا ۳/۱ كسب و كارهاي اقتصاد رسمي جهان را شامل مي شود.
تحقيق صورت گرفته توسط دكتر پروانه گلرو، عضو هيأت علمي دانشگاه پيرامون مقايسه كارآفريني زنان در ايران و ساير كشورهاي جهان توسعه يافته و در حال توسعه نشان مي دهد كه در بين ۴/۲ ميليارد نيروي كار در جهان، مردان ۵۰ درصد نسبت به زنان بيشتر درگير كارآفريني مي شوند كه اين نسبت ناشي از فرصت كارآفريني بيشتر مردان براي كارآفريني است.
اما در كشورهاي «در حال توسعه» حضور زن و مرد تقريباً برابر است و در كشورهاي «اروپايي و توسعه يافته آسيايي» اين نسبت سه به يك است. تحقيقات نشان مي دهد كه كارآفريني زنان در همه جاي جهان در حال گسترش است و كسب و كارهايي كه مالكشان زنان هستند بين ۴/۱ تا ۳/۱ كسب و كارهاي اقتصاد رسمي جهان را شامل مي شود، اين در حاليست كه طي سال هاي ۱۹۷۸ تا ۲۰۰۰ در آمريكا تعداد شركت هاي متعلق به زنان ۱۰۳ درصد رشد داشته و از ۵/۴ ميليون به بيش از ۱۰ ميليون (تقريبا دو برابر) افزايش يافت، در آلمان نيز كارآفريني زنان از ۲۳ درصد در سال ۱۹۶۰ به ۲۷ درصد در سال ۲۰۰۰ رسيده و برنامه هاي جديد در اين كشور اين ميزان را به ۲۴ درصد در آلمان غربي و ۴۳ درصد در آلمان شرقي افزايش داده است. از سوي ديگر از هر پنج نفر زن در لهستان يك نفر كارآفرين است.

حداد عادل: آمريكا در مسأله هسته اي ايران
به دنبال كشف حقيقت نيست
مهر: رئيس مجلس شوراي اسلامي در ديدار هيات هاي پارلماني ايران و كوبا گفت: مردم ايران براي مردم، رهبر و انقلاب كوبا احترام خاصي قائل هستند.
حداد عادل ضمن تشكر از همه مواضع كشور كوبا در صحنه هاي بين المللي، از راي عادلانه اين كشور در آخرين اجلاس شوراي حكام قدرداني كرد.وي در ادامه با بيان اينكه آمريكا از بدو پيروزي انقلاب اسلامي با ما دشمني داشته و پيوسته به دنبال بهانه براي ابراز اين دشمني بوده است تصريح كرد: آمريكا در مسئله هسته اي ايران به دنبال كشف حقيقت يا راه حل قانوني نيست بلكه عليرغم همه همكاريهايي كه ما در اين زمينه با جامعه بين المللي داشته ايم مي خواهد با فشار و بدون هيچ دليلي پرونده ما را به شوراي امنيت بفرستند.وي استفاده صلح آميز انرژي هسته اي را خواسته عمومي مردم كشور ايران ذكر كرد و گفت: ملت ايران در ۲۷ سال گذشته ثابت كرده كه حاضر نيست در برابر آمريكا تسليم شود و استقلال خود را از دست بدهد.رئيس مجلس شوراي اسلامي ضمن تاكيد بر همكاري هاي دو كشور در مجامع بين المللي خصوصا كميسيون حقوق بشر و كميته خلع سلاح، اظهار داشت: آمريكا حتي از وجود سازمان ملل در نيويورك سوءاستفاده مي كند و با كشورها رفتار تبعيض آميز دارد كه شاهد آن عدم صدور ويزا براي شركت روساي مجالس ايران و كوبا در آخرين اجلاس اتحاديه بين المجالس در نيويورك مي باشد.حداد عادل همچنين گفت: ما متأسفيم از اينكه مسئله حقوق بشر به عنوان ابزاري براي فشار به كشورهاي مستقل درآمده است و اين در حالي است كه دنيا نقض حقوق بشر در گوانتانامو و زندان ابوغريب را مشاهده مي كند.

رئيسي: توهين به مقدسات اسلام جرم قابل تعقيب است
ايسنا: معاون اول قوه  قضاييه تأكيد كرد كه ما توهين به مقدسات اسلام را جرم قابل تعقيب در محاكم بين المللي و داخلي مي دانيم و با استناد به منابع غني  اسلامي، قوانين داخلي و بين المللي اين موضوع قابل تعقيب و مجازات است.
سيد ابراهيم رئيسي، درباره  توهين برخي نشريات اروپايي به ساحت مقدس پيامبر اكرم(ص)، اظهار داشت: صحبت در اين زمينه را مي توان با انالله و انااليه راجعون آغاز كرد. ريشه  اهانت به اولين شخصيت عالم وجود از جانب صهيونيست هاست؛ حركت و نوع اين كار صهيونيستي است.وي با بيان اينكه اين توطئه برنامه ريزي شده بوده است، تصريح كرد: كشورهاي اروپايي از قبيل دانمارك قرباني اين توطئه و فتنه ي صهيونيست ها  شدند.

آثار مقاومت مشروع لبنان در نتايج
انتخابات فلسطين متبلور است
مهر: منوچهر متكي كه در بيروت بسر مي  برد، در ديدار خود با دبيركل حزب الله لبنان اظهار داشت: دولت جديد با نگرش بر دستاوردهاي بزرگ مقاومت اسلامي در لبنان خواستار تقويت همبستگي و وحدت تمامي گرايشهاي لبنان در چارچوب حفظ دستاوردها و پيروزي هاي مقاومت اسلامي در منطقه است.وزير امور خارجه در اين ديدار با تبيين نتايج و آثار مقاومت لبنان در عرصه فلسطين تصريح كرد: آثار مقاومت مشروع لبنان و بازتاب آن در عرصه فلسطين و نتايج انتخابات آن متبلور شده است.متكي با تشريح گفتگوهاي خود با رهبران ديني و سياسي لبنان اظهار داشت: تمامي رهبران ديني و سياسي لبنان با احترام به مقاومت و دستاوردهاي عظيمي كه براي ملت لبنان و منطقه به ارمغان آورده خواستار تقويت گفتگوهاي لبناني - لبناني به منظور تقويت وحدت ملي و مقاومت در مقابل چالش هاي ناشي از توطئه هاي رژيم صهيونيستي شدند.

حسن بيادي: «آبادگران جوان» به جاي
«دولت سايه» ، «دولت يار» است
ايسنا:حسن بيادي با اشاره به نحوه شكل گيري «جمعيت آبادگران جوان ايران اسلامي» معتقد است وقتي اين جوانان سازماندهي شوند، در قالب كار گروهي به بررسي اقدامات، تصميمات و برنامه هاي دولت مي پردازند و با تقويت توان فني و كارشناسي خود مي توانند افرادي قابل اعتماد و تاثيرگذار براي استفاده  مديران شوند. همچنين به طور كلي مي توانند به جاي «دولت سايه» با عنوان «دولت يار» عمل كنند.اين عضو ائتلاف آبادگران شوراي شهر در ادامه  به چگونگي تشكيل «جمعيت آبادگران جوان ايران اسلامي» اشاره كرد و گفت: بعد از انتخابات، عده اي از جوانان متخصص كه در ستادهاي انتخاباتي آقاي احمدي نژاد فعاليت مي كردند با مراجعه به ما اظهار علاقه مي كردند كه بدون وابستگي به دولت مي خواهند حركتي منسجم را در جهت اهداف انتخابات نهم سامان دهند.وي با رد انتقاداتي كه از سوي برخي از تشكل ها و احزاب در ارتباط با ايجاد اين جمعيت مطرح مي شود، گفت: آبادگران جوان حركتي خودجوش است و دولتي نيست. جمعيت آبادگران جوان را مي توان جزئي از جريان شكل گرفته از حماسه ي سوم تير دانست كه انتخاب احمدي نژاد به عنوان رئيس جمهور، جرقه اي روشن از اين جريان مبارك است. اين عضو ائتلاف آبادگران با اشاره به راه اندازي سايت اينترنتي آبادگران جوان نيز اظهار داشت: در مدتي كه سايت اينترنتي آبادگران فعاليتش را آغاز كرده است، تا كنون نزديك به ۵۰۰ نفر از دانشجويان و جوانان فرم عضويت در اين ائتلاف را امضاء كرده اند كه تحصيلات اكثر آنها ليسانس و فوق ليسانس است و حتي جوانان خارج از كشور نيز فرم عضويت در اين ائتلاف را پر كرده اند.

وزير كشور: هيات رئيسه خانه احزاب مورد تأييد نيست
ايسنا: وزير كشور گفت: هيات رئيسه فعلي خانه احزاب از نظر وزارت كشور وجاهت قانوني ندارد.پورمحمدي طي گفت وگويي در حاشيه مراسم معارفه استاندار جديد خراسان شمالي با خبرنگاران با بيان اين كه انتخابات هيات رئيسه خانه احزاب مورد تأييد كميسيون ماده ۱۰ احزاب در دولت قبلي نبود و كميسيون كنوني نيز نظر كميسيون قبلي در خدشه دار بودن اين انتخابات را تأييد كرده است خاطرنشان كرد: به خانه احزاب فرصت داده شد تا خدشه انجام شده در انتخابات را برطرف كرده و هيات رئيسه را مجدداً انتخاب كند، تا خدمات و تسهيلات وزارت كشور به يك سيستم رسمي و قانوني ارائه شود.وي در عين حال دخل و تصرف در انتخاب تشكل ها و گروه ها را خارج از وظايف قانوني وزارت كشور اعلام كرد و افزود: فقط مسئوليت نظارت بر عهده ماست و زماني هيات رئيسه خانه احزاب مورد تأييد وزارت كشور خواهد بود كه اعضاي آن مشكلات ناشي از انتخابات در خانه احزاب را حل كنند.وي خاطرنشان كرد: خواهان بازگشت تسهيلات داده شده از سوي وزارت كشور به خانه احزاب هستيم تا در صورت انتخاب هيات رئيسه جديد اين تسهيلات طبق موارد قانوني مجدداً ارائه شود.پورمحمدي نظارت بر تشكل هاي دولتي را از وظايف وزارت كشور دانست و افزود: نظارت بر كارها مانع تجاوز از مرز قانون مي شود.

خانه احزاب يك نهاد غيردولتي و دخالت
وزارت كشور در امور آن غيرقانوني است
ايسنا: رئيس خانه احزاب ايران هم در واكنش به اظهارنظر وزير كشور مبني بر غيرقابل تأييد بودن هيات رئيسه خانه احزاب و همچنين بازپس دادن اموال و تسهيلات وزارت كشور كه در اختيار آن هاست تصريح كرد: آنها يك آپارتمان در اختيار ما قرار دادند و با وجود اين كه حرف شان غيرقانوني است مي توانند اين آپارتمان را پس بگيرند.
موسوي تبريزي اظهارداشت: دخالت وزارت كشور در امور خانه احزاب غيرقانوني است و از ابتدا نيز بر غيرقانوني بودن آن تأكيد كرديم، زيرا خانه احزاب يك نهاد غيردولتي است و آنها حق ندارند در امور داخلي آن دخالت كنند.با اين حال يك آپارتمان در اختيار ما قرار دادند كه حرفشان درست باشد يا نباشد، مي توانند آپارتمان را بگيرند.

مجمع عمومي خانه احزاب نيمه دوم
فروردين برگزار مي شود
ايسنا: رئيس دوره دوم خانه احزاب گفت: شوراي مركزي دور دوم خانه احزاب درصدد است كه مجمع عمومي خود را به منظور برگزاري انتخابات در نيمه دوم فروردين ماه سال ۸۵ برگزار كند.حسن غفوري فرد در ارتباط با اظهارات اخير وزير كشور مبني بر غير قابل تأييد بودن هيات رئيسه خانه احزاب، گفت: خانه احزاب وابسته به وزارت كشور نيست ولي وزارت كشور امكاناتي را به خانه احزاب داده است و طبيعي است كه چون شوراي مركزي دور سوم را از نظر قانوني مشروع نمي داند امكانات خود را از آنها مي گيرد و وقتي شوراي مركزي به صورت سالم انتخاب شدند در آن صورت مي توانند از امكانات استفاده كنند.
وي به جلسات شوراي مركزي دور دوم و سوم اشاره كرد و گفت: ما جلساتي با يكديگر و حتي بعضاً با معاون سياسي وزير كشور داشتيم كه به توافق نرسيديم و با توجه به اتمام فرصت وزارت كشور يعني بيست و پنجم بهمن ماه وزير كشور اعلام كرده كه اعضاي شوراي مركزي دور سوم خانه احزاب داراي مشروعيت نيستند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
قرآن
سخنگاه
سياسي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |