شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۴ - Feb 18, 2006
تهراني ها دوباره به لباسهاي زمستاني روي آوردند
كاهش شديد دماي هوا در تهران
گروه شهري- براساس پيش بيني سازمان هواشناسي، دماي هواي تهران و ديگر نقاط كشور در اوايل هفته جاري همچنان با كاهش قابل توجهي روبروست.
افت شديد دماي هوا در تهران كه از روز پنجشنبه آغاز شده باعث شده تا تهران بار ديگر چهره زمستاني به خود بگيرد و مردم نيز مجدداً به پوشش گرم زمستاني پناه ببرند.
به گزارش سازمان هواشناسي طي ۲۴ ساعت آينده آسمان استانهاي گيلان، مازندران و گلستان ابري در بعضي از ساعات همراه با بارندگي و در پاره اي از نقاط وزش باد يا مه آلود، آسمان استان اردبيل قسمتي تا نيمه ابري و در پاره اي از نقاط تمام ابري همراه با بارش پراكنده برف و باران و وزش باد يا مه آلود و آسمان استانهاي بوشهر، سيستان و بلوچستان، هرمزگان و جزاير تنب بزرگ و كوچك، قشم، كيش، سيري، لاوان و ابوموسي نيمه ابري و در پاره اي از نقاط تمام ابري همراه با رگبار پراكنده و وزش باد يا مه صبحگاهي خواهد بود.
طي مدت ياد شده آسمان استانهاي كرمان و خراسان جنوبي قسمتي تا نيمه ابري و در پاره اي از نقاط همراه با رگبار پراكنده و وزش باد يا مه صبحگاهي، آسمان استانهاي خراسان شمالي و خراسان رضوي قسمتي ابري و در پاره اي از نقاط نيمه ابري همراه با وزش باد يا مه صبحگاهي و احتمال بارش موقتي و آسمان استانهاي فارس و يزد صاف تا قسمتي ابري و در پاره اي از نقاط نيمه  ابري و وزش باد و احتمال رگبار موقتي پيش بيني شده است.
سازمان هواشناسي كشور در روز شنبه آسمان استان تهران را صاف تا قسمتي ابري در بعضي از ساعات وزش باد و در ارتفاعات گاهي افزايش ابر پيش بيني كرد كه حداكثر و حداقل دماي تهران در اين روز به ۱۲ و يك درجه سانتيگراد بالاي صفر مي رسد.

وزارت بهداشت از امحاي زباله هاي بيمارستاني سر  باز مي زند
زباله هاي بيمارستاني، سلامت شهروندان
و شهر را تهديد مي كند
004176.jpg
گروه شهري _ جمشيد پوراسكندر: به رغم تصريح قانون مبني بر جمع آوري زباله هاي بيمارستاني از سوي وزارت بهداشت، متأسفانه اين مهم انجام نمي شود و از اين رو شاهد قرار گرفتن بهداشت و سلامت شهروندان و شهر در آستانه بحران هستيم.
روزانه حدود هفت هزار و ۵۰۰ تن زباله در تهران توليد مي شود كه حدود ۷۵ تا ۸۰ تن آن را زباله هاي بيمارستان تشكيل مي دهد. هر چند حجم وزني زباله هاي بيمارستاني به نسبت وزن زباله هاي ديگر، كم مي باشد، اما بسيار خطرناك مي باشند.
مهندس مصطفي سليمي _ مدير عامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران مي گويد: تناژ روزانه زباله هاي بيمارستاني در كشور به بيش از ۴ هزار و ۵۰۰ تن مي رسد كه اين ميزان در تهران ۸۰ تن است، اين مقدار تنها شامل ۳۳۰ مركز عمده بهداشتي و درماني است كه زباله هاي خود را به سازمان خدمات موتوري شهرداري تحويل مي دهند كه با احتساب همه مراكز درماني، اين ميزان در تهران به بيش از ۱۲۰ تن در روز مي رسد.
جمع آوري  و دفع  اين  نوع  زباله ها چند سالي  است  به  دليل  ناهماهنگي  ميان دستگاه ها به  شكل  نامناسب  صورت  مي گيرد كه  احتمال  شيوع  انواع  بيماري هاي  عفوني  را در پي  دارد.
به گفته سليمي، در ميان  زباله هاي  بيمارستاني  وسايل  استفاده  شده  در اتاق هاي  عمل  و جراحي ها وجود دارد كه  به  گفته  كارشناسان  انواع  بيماري ها را انتقال  مي دهد.
تيغ هاي  جراحي ، «سرنگ» ، «آنژيكت ها» و «وسايل  پانسماني» از جمله  اين  وسايل  است  كه  همراه  با ديگر زباله هاي  عادي  توليد شده  در بيمارستان ها جمع آوري  و دفع  مي شود.
درحالي  كه  با توجه  به  خطرات  زباله هاي  عفوني  بايد زباله ها در بيمارستان ها و مراكز درماني  تفكيك  شود تا دفع  آنها با هم  صورت  گيرد، اين  مهم  به گفته  مسئولان  شهرداري  تهران  چندان  مورد توجه  قرار نمي گيرد.
مدير عامل  سازمان  بازيافت  و تبديل  مواد شهرداري  تهران  در اين  خصوص  گفت : وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  از انجام  وظايف  قانوني  خود در خصوص  امحاي  زباله هاي  بيمارستاني  سر  بازمي زند.
دكتر ابوالفضل ابراهيمي، مدير عامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران گفت: بر اساس قانون پسماندها، امحاي زباله هاي بيمارستاني بر عهده توليدكنندگان آن و وزارت بهداشت است، ولي تا كنون اين وزارتخانه از انجام تكليف قانوني خود سر باز زده است.
وي با تاكيد بر اين كه براي حفظ سلامت شهروندان بايد هرچه سريعتر راه حلي براي امحاي زباله هاي بيمارستاني انديشيده شود، گفت: شهرداري از روي اجبار و خارج از وظايف قانوني و به دليل شانه خالي كردن وزارت بهداشت از انجام اين مسئوليت، اقدام به جمع آوري زباله هاي بيمارستاني مي كند.
وي امحاي اين نوع زباله را در كنار ديگر زباله ها بسيار خطرناك دانست و از وزارت بهداشت خواست هر چه سريعتر راهكار مناسبي جهت حل اين معضل اتخاذ كند.
مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران افزود: مكاتبه هاي گسترده اي براي قبول اين وظيفه قانوني با وزارت بهداشت انجام شده اما تاكنون نتيجه مطلوبي به دست نيامده است.
وي به روش هاي امحاي زباله در ديگر كشورها اشاره كرد و افزود: برابر روش هاي توصيه اي سازمان بهداشت جهاني براي امحاي زباله بيمارستاني، بايد از دستگاههاي زباله سوز مركزي از نوع نسل سوم استفاده شود تا خطرات جانبي اين كار نيز كاهش يابد.
مدير عامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران گفت: اما روشي كه وزارت بهداشت براي امحاي زباله  بيمارستاني در نظر دارد روش امحاء در داخل مراكز توليد است كه اين روش غير اقتصادي و به دليل محدوديت فضايي در بسياري از بيمارستان ها امكانپذير نيست.
وي تاكيد كرد: وزارت بهداشت با تامين هزينه هاي امحاي زباله هاي بيمارستاني از طريق سيستم زباله سوز مركزي از نوع سوم، بايد يكي از عوامل اصلي تهديد سلامت شهروندان را برطرف كند.
ابراهيمي تاكيد كرد: بهتر است به جاي افزايش اعتبارات درماني، علاج واقعه را قبل از وقوع كرد و وزارت بهداشت بايد براي حفظ سلامت شهروندان، هزينه ها و مسئوليت امحاي زباله هاي بيمارستاني را تقبل كند.

آماده باش پليس در روز هاي آخر اسفند و نوروز
آمادگي راهنمايي و رانندگي براي
ساماندهي ترافيك پايان سال
پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ براي مقابله با ترافيك سنگين آخر اسفند آمادگي كامل دارد.
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با بيان اين مطلب به خبرنگار همشهري گفت: «راهنمايي و رانندگي براي تسهيل در عبور و مرور و رفاه حال شهروندان در ايام نوروز و پايان سال از همين حالا برنامه ريزي كرده است.»
سردار حسين ساجدي نيا اضافه كرد: «در اين برنامه ريزي فاصله زماني ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردين ۱۳۸۵ به سر مرحله عملياتي تقسيم شده است. در مرحله اول يعني از ۱۵ اسفند تا ۲۹ اسفند طبق هرسال با ترافيك آخر سال مواجه هستيم. شهروندان در اين مدت براي خريد نوروزي و انجام كارهاي پايان سال سفرهاي درون شهري بيشتري خواهند داشت كه ما هم بر همين اساس با افزايش نيروهاي سطح  شهر سفرهاي شهروندان را ساماندهي و گره هاي ترافيكي را باز خواهيم كرد. در اين مرحله از شهروندان مي خواهيم كه در حد امكان از مراكز خريد نزديك منزلشان خريد كنند و سعي كنند از وسايل نقليه عمومي استفاده كنند.»
رئيس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ مراحل ديگر طرح نوروزي پليس را از اول تا ۱۱ فروردين و از ۱۲ تا ۱۵ فروردين ۸۵ اعلام كرد و گفت: «ماموران راهنمايي و رانندگي در روزهايي كه شهروندان تهراني عازم سفر هستند و در پايان نوروز كه از سفر بازمي گردند در آمادگي كامل هستند و ورودي ها و خروجي هاي شهر را تحت كنترل دارند. همچنين در تعطيلات نوروز به دليل خلوت شدن بزرگراهها و افزايش سرعت خودروها شاهد تصادفات سنگيني در بزرگراهها هستيم. از شهروندان تهراني مي خواهيم كه حد سرعت مجاز را رعايت كنند تا شاهد اتفاقات ناگوار در بزرگراهها نباشيم.
ظرفيت مراكز معاينه فني هنوز جوابگو نيست
سردار ساجدي نيا در مورد عدم برخورد با خودروهاي فاقد معاينه فني گفت:در حال حاضر ظرفيت مراكز معاينه فني جوابگوي نياز خودروهاي تهران نيست و اگر ماموران پليس با همه خودروهاي فاقد برگه معاينه فني برخورد كنند اين مراكز با ازدحام مراجعه كننده روبه رو مي شوند.

پرداخت وام ازدواج شهرداري
004170.jpg
ايسنا: معاون مالي اداري شهرداري تهران گفت: پرداخت وام ازدواج به زوج هاي جوان تهراني از فروردين سال آينده آغاز مي شود. محمد حسين پورزرندي با اشاره به اين كه پرداخت وام ازدواج شهرداري تهران متوقف نشده، بلكه امسال به دليل استقبال زياد با كمبود اعتبارات مواجه شديم از تغيير ساز و كارهاي پرداخت اين وام خبر داد و تصريح كرد: بر اساس رايزني هاي انجام شده با بانكها قرار است علاوه بر پرداخت اين وام، از محل ۱۵ ميليارد تومان بازپرداخت اقساط آنها نيز وام پرداخت شود. شهرداري تهران بابت حساب هاي پيمانكاران نيز حدود ۳۵ ميليارد تومان در اختيار بانكها دارد كه هيچ سودي از آن دريافت نمي كند، لذا رايزني هايي با بانك ها انجام شده تا از محل سود اين مبلغ نيز به تعدادي از زوجين وام اعطاء شود.

رستوران «گفت وگو» براي كاركنان شهرداري
004173.jpg
سما: اولين مركز رفاهي كاركنان شهرداري تهران با نام رستوران گفتگو مورد بهره برداري قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران رستوران گفتگو كه توسط اداره كل رفاه، تعاون و خدمات اجتماعي شهرداري تهران بازسازي شد پس از نزديك به سه دهه پذيراي كاركنان شهرداري و خانواده آنان است.بنابراين گزارش با توجه به تاكيد شهردار تهران بر گسترش كيفي و كمي خدمات رفاهي به كاركنان، اداره كل رفاه، تعاون و خدمات اجتماعي شهرداري در نظر دارد در چند نقطه ديگر شهر نيز مراكز رفاهي مناسبي براي كاركنان راه اندازي كند.

كاهش سهم عوارض نوسازي
004167.jpg
فارس: معاون مالي- اداري شهرداري تهران گفت: عوارض نوسازي به عنوان يكي از ۱۲۰ شاخص درآمدي شهرداري تهران در حال حاضر تنها ۳ درصد از درآمد شهرداري را تشكيل مي دهد، در صورتي كه اين رقم در گذشته ۸ درصد بوده است.حسين محمدپورزرندي گفت: ثابت ماندن نرخها بر خلاف روند افزايش هزينه ها طي ساليان متمادي، موجب شده كه درآمدهاي شهرداري از اين بخش از ۸ درصد به ۳ درصد كاهش يابد.وي درخصوص افزايش نرخ عوارض در بخشهاي مختلف از جمله نوسازي، گفت: افزايش چندان محسوسي در اين بخش صورت نگرفته است و سياست شهرداري در افزايش عوارض براي اين كه به مردم فشار نيايد، پلكاني است.

ايجاد تغييرات در بزرگراه هاي تهران
بلوك هاي سيماني جايگزين رفيوژ سبز بزرگراهي مي شود
گروه شهري : معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: از اين پس ايجاد فضاي سبز و شبكه روشنايي بزرگراهها تنها به حاشيه خطوط جاده اي محدود شده و براي جداسازي خط بزرگراهي از بلوك هاي سيماني قابل انتقال استفاده مي شود.مهندس مهرداد تقي زاده معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با اعلام اين خبر گفت: از اين پس طراحي و احداث بزرگراهها به منظور كاهش بار ترافيكي و تسهيل عبور و مرور خودروها، دستخوش اصلاحاتي خواهد شد.به گفته تقي زاده، مطالعات و تحقيقات كارشناسان ما نشان مي دهد كه عمليات توسعه و افزايش ظرفيت برخي باندهاي بزرگراهي شهر تهران به دليل طراحي نامطلوب با مشكل مواجه است.وي افزود: به عنوان نمونه محدوده ترافيك برخي باندهاي بزرگراهها به شكلي طراحي و ساخته شده كه در عمل انجام اقدامات مقطعي را براي كاستن بار ترافيكي ناممكن مي كند.ازجمله در خط مياني بسياري از بزرگراهها دكل هاي فشار قوي برق، شبكه روشنايي بزرگراه يا فضاي سبز قرار دارد كه كار را براي انجام تغييرات احتمالي و مقطعي مشكل خواهد كرد.

مديرعامل اتحاديه سازمان هاي تاكسيراني كشور خبر داد:
نوسازي ۳۰ هزار دستگاه تاكسي در سطح كشور
ايسنا: مدير عامل اتحاديه سازمان هاي تاكسيراني كشور با اشاره به اين كه از سال ۴۸ تا ۸۱ اقدامي براي نوسازي ناوگان تاكسيراني در كشور صورت نگرفته است، افزود: سال ۸۱ تنها ناوگان شهري شهر تهران نوسازي شد.
مهندس صادقي مجد در جلسه عمومي اتحاديه سازمان هاي تاكسيراني  كشور افزود: در راستاي نوسازي ناوگان تاكسيراني در سال ۸۲ ناوگان تاكسيراني ۷ شهر آلوده كشور نوسازي شد.
وي با بيان اين كه امسال بيشترين تلاش ما براي نوسازي ناوگان تاكسيراني در كشور توسط اتحاديه و ساير دستگاههاي مرتبط انجام شده است، تصريح كرد: در اين راستا امسال نوسازي ۳۰ هزار دستگاه تاكسي در سطح كشور در دستور كار قرار گرفته و دستورالعمل مربوطه از سوي سازمان شهرداري ها و دهياريهاي كشور به استانداريها ابلاغ شده است.

نگاه
004164.jpg
حميد بهرامي

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
قرآن
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |