شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۴ - Feb 18, 2006
رئيس جمهور: مسئولان از طرح وعده ها و برنامه هايي
كه به قطعيت نرسيده، خودداري كنند
ايسنا:  رئيس  جمهور بر ضرورت آباد ساختن كشور براي ارائه ي الگويي از زندگي سعادتمندانه و پايگاهي براي عدالت طلبان جهان تاكيد كرد و گفت: در اين چارچوب بايد همه مديران نگاهي جهاني و ملي داشته باشند و به شدت از بخشي نگري بپرهيزند.
محمود احمدي نژاد در ديدار استاندار تهران و فرمانداران و مديران استاني اين استان با تاكيد بر اينكه نگاه هاي محدود جغرافيايي و بخشي كشور را به جايي نمي رساند، افزود: بايد تصميمات با رويكرد ملي اتخاذ و با تفويض اختيارات، به صورت منطقه اي اجرا شود و لازمه ي اين كار مشترك بودن نگاه مديران در بخش هاي مختلف كشور از مركز تا دورافتاده ترين نقاط است.
وي تاكيد كرد: وظيفه ي ما براي حل مشكلات و معضلات، تفكر، تدبير و عزم و فداكاري است و اگر خداوند مجاهدت عالمانه و خالصانه  ما را ببيند، خودش راهگشايي مي كند.
احمدي نژاد هم چنين بر ضرورت خودداري مسوولان از طرح وعده ها و برنامه هايي كه هنوز به قطعيت نرسيده و يا امكان اجراي آن ها مسجل نشده است، در سطح عمومي تاكيد كرد.
رئيس جمهور با اشاره به مسائل خاص استان تهران به دليل دربرگيري بخش زيادي از جمعيت و صنعت كشور، گفت: دولت براي حل ريشه اي مشكلات تهران در تلاش است، ولي حل اين مشكلات بدون توجه به مسايل كلان كشور ممكن نيست.
وي تهران را تابلوي كشور دانست و با اشاره به شعار دولت مبني بر تمركززدايي، گفت: رشد ۸/۷ درصدي جمعيت تهران و حل مشكل مهاجرت را بايد در شهرستان ها و ديگر استان ها مهار و پيگيري كرد.
رئيس  جمهور اهالي برخي شهرهاي حاشيه اي تهران از جمله اسلامشهر و رباط كريم را از بهترين قشرهاي جامعه عنوان كرد و گفت: اين مردم اكثرا از مناطق مختلف كشور به دليل مشكلات و استيصال مهاجرت كرده اند و براي جلوگيري از افزايش مشكلات ناشي از مهاجرت و حاشيه نشيني بايد به صورت ريشه اي عمل كرده و مشكلات زندگي در شهرستان ها را رفع كنيم.
وي با تاكيد بر اينكه حرف آخر در استان را استاندار به عنوان نماينده  دولت مي زند، اظهار داشت: استاندار و فرمانداران وي بايد پشتيبان و مامن مردم در برابر متخلفان و زورگويان باشند.
احمدي نژاد هم چنين بهبود وضع حمل و نقل عمومي، تمركززدايي و افزايش كيفيت مديريت هاي مجموعه ي شهري را از مهم ترين اولويت هاي حل مشكلات در استان تهران عنوان كرد.

حماس شرط فتح براي شركت در دولت را رد كرد
گروه سياسي خارجي: اسماعيل هنيه از رهبران حماس با تكذيب خبر انتخابش به عنوان نخست وزير تشكيلات خودگردان فلسطين گفت: هنوز مذاكرات داخلي براي تعيين نامزد اين پست ادامه داد.
هنيه همچنين در مصاحبه با خبرگزاري فرانسه گفت: نخست وزير فلسطين از رهبران حماس در نوار غزه خواهد بود.
از سوي ديگر يكي از مقامات حماس به خبرگزاري فرانسه گفت اگر چه رايزني ها ادامه دارد اما اسماعيل هنيه از جايگاه خوبي براي گزينش پست نخست وزيري حكومت خودگردان فلسطين برخوردار است.
از سوي ديگر، خالد مشعل رئيس دفتر سياسي حماس پس از مذاكره با مقامات تركيه در آنكارا گفت كه اولويت  حماس پايان دادن به اشغالگري رژيم صهيونيستي و تامين رفاه و آسايش مردم فلسطين است.
مشعل روز پنجشنبه پس  از ورود به  آنكارا با مقامات  وزارت  امورخارجه  تركيه  ديدار و گفتگو كرد.دو طرف  پس  از اين  ديدار دوساعته بدون  گفتگو با خبرنگاران  محل  جلسه  را ترك  كردند.
به  فاصله  اندكي  پس  از اين  ديدار، شبكه  خبري  ان تي  وي  تركيه  اعلام  كرد ملاقات  خالد مشعل  و اردوغان  نخست  وزير تركيه  برگزار نمي شود.
رسانه هاي  تركيه  سفر خالد مشعل  و هيات  پنج  نفره  از حماس  به  آنكارا را كه  با واكنش  تند مقامات  رژيم  صهيونيستي  همراه  شده  است، غير منتظره  توصيف  كردند.
وزارت  امور خارجه  تركيه  هم  در واكنش  به  سفر خالد مشعل  رئيس  دفترسياسي  حماس  به  آنكارا اعلام  كرد اين  سفر به  درخواست  حماس  صورت  گرفته  است .
وزير امورخارجه  تركيه  هم  در گفتگو با خبرنگاران  بدون  هيچگونه  توضيحي  درزمينه  اين  سفر تصريح  كرد: آغاز هرگونه  مذاكرات  منوط به  پايان  خشونتهاست .
از زمان  پيروزي  حماس  در انتخابات  مجلس  فلسطين ، اين  نخستين  بار است كه  مسئولان  جنبش  حماس  به  كشوري  غيرعرب  سفر مي كنند.
نماينده جنبش حماس در ايران نيز با اشاره به اصلاحات اين جنبش در تشكيلات خودگردان گفت: ما نمي خواهيم تشكيلات جديدي به وجود آوريم بلكه مي خواهيم تغييراتي بنيادي را در سياست ها و برنامه هاي تشكيلات خودگردان ايجاد كنيم.
اسامه المعطي در گفت وگو با خبرگزاري فارس با بيان اينكه ملت فلسطين فهرست تغيير و اصلاح حماس را در انتخابات پارلماني انتخاب كرد، افزود: واقعيت و وضعيت فلسطين هم به اين تغيير و اصلاح نياز داشت، المعطي در ادامه در پاسخ به اين سؤال كه حماس چگونه خواهد توانست تناقض ميان ماهيت تشكيلات خودگردان را كه بر اساس توافقات اسلوست و بايد در چارچوب آن دولت تشكيل دهد، با معيارها و ارزش هاي خود كه همواره اسلو را رد كرده، رفع نمايد؟ گفت: من در اين خصوص هيچ تناقضي نمي بينم،  عملا اسلو تمام شده و از بين رفته است و تنها يك رشته ساختارهايي از آن باقي مانده كه حماس نيز با واقع نگري با آنها به عنوان يك واقعيت برخورد و تعامل دارد؛ اما مفهوم اسلو در فلسطين ديگر هيچ موجوديتي ندارد و حماس هنگامي كه وارد انتخابات شد، اعلام كرد كه بر اساس اسلو وارد انتخابات نشده است.
نماينده جنبش حماس در تهران با تأكيد بر اينكه در برنامه ما به شدت با توافقنامه اسلو مخالفت شده و هرگز آن را به رسميت نمي شناسيم، يادآور شد: حماس امروز تحت فشار زيادي است تا بندهاي توافقنامه اسلو، از جمله به رسميت شناختن اسرائيل و مذاكره با آن را اجرا كند اما برنامه ما كاملا با اسلو فرق مي كند و حكومت خود را بر اساس برنامه خود در چند روز آينده تشكيل خواهيم داد و تمام تلاش خود را براي تثبيت و موفقيت آميز بودن آن انجام خواهيم داد و آن را بر تمامي طرف ها چه آمريكايي ها و چه صهيونيست ها تحميل خواهيم كرد.

پيشنهاد جديد البرادعي؛ غني سازي محدود در ايران
ايسنا: خبرگزاري فرانسه به نقل از ديپلمات ها گزارش داد كه محمد البرادعي هشدار داده است بدون دادن اجازه  انجام غني سازي در مقياس كوچك به ايران كه غرب قاطعانه با آن مخالفت مي كند رسيدن به مصالحه بر سر برنامه ي هسته اي ايران مشكل خواهد بود.
به گزارش اين خبرگزاري فرانسوي از وين به نقل از يك ديپلمات غربي نزديك به محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي گزارش داد: با وجود اين نبايد اين طورتلقي شود كه مديركل از غني سازي اورانيوم در ايران حمايت مي كند، بلكه اين به رسميت شناختن واقعيت سياسي است.
مليسا فلمينگ، سخنگوي آژانس اظهار كرد:   البرادعي به درخواست هاي علني و محرمانه از ايران براي پذيرش معيارهاي اعتمادساز مورد درخواست شوراي حكام از جمله تعليق تمامي فعاليت هاي مربوط به غني سازي ادامه مي دهد.اما يك ديپلمات غربي گفت كه البرادعي احساس مي كند انتقال صحبت درباره  مساله  ايران از آژانس بين المللي انرژي اتمي به شوراي امنيت مي تواند به رويارويي ديپلماتيك منجر شده و به جاي انجام مذاكرات مواضع هر دو طرف را سخت تر كند.
وي افزود: به همين علت البرادعي گفته است كه رسيدن به يك معامله مي تواند به مجاز دانستن ايران براي انجام فعاليت در مقياس كوچك در تاسيسات پايلوت غني سازي در اين كشور و با به دست آوردن تضمين هاي قاطع مبني بر عدم انجام غني سازي در مقياس صنعتي منوط باشد.ديپلمات ديگري نيز گفت: غني سازي در مقياس كوچك در كوتاه مدت براي توليد سلاح هسته اي كافي نيست.
اين گزارش حاكي است، البرادعي به امكان مصالحه با آمريكا و ديگر كشورهاي عضو شوراي حكام اشاره كرده است، اما آمريكا و اروپا كه ايران را به تلاش مخفيانه براي توليد سلاح متهم مي كنند چنين معامله اي را نپذيرفته اند.
يك ديپلمات غربي كه از موضع البرادعي حمايت مي كند، گفت: در نهايت غرب مجبور خواهد بود با تاسيسات پايلوت موافقت كند.خبرگزاري فرانسه افزود: در هر حال البرادعي احساس مي كند اگر ايران غني سازي را معلق كرده و تضمين هايي مبني بر عدم دنبال كردن سلاح هسته اي ارايه دهد، يك تاسيسات پايلوت مي تواند اصرارش مبني بر حق انجام غني سازي تحت پيمان ان.پي.تي را برآورده سازد.

آقازاده:
فعاليت ها در تأسيسات غني سازي نطنز تحقيقاتي است
ايسنا: رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان تصريح كرد كه انجام فعاليت هاي هسته اي در تاسيسات غني سازي نطنز صنعتي نيست و جنبه تحقيقاتي دارد.رضا آقازاده همچنين درباره طرح محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي مبني بر اين كه ايران به انجام غني سازي اورانيوم در مقياسي كوچك مجاز شود تا به مصالحه تن دهد، گفت: [غرب] در حال سنجش ماست.وي با بيان اين كه بهتر است به جاي پيام دادن از طريق رسانه ها، رو در رو مذاكره انجام شود، اظهار داشت: بهتر است از تهديد دست بردارند.
آقازاده تصريح كرد: ايران علاقه ندارد اروپا يا روسيه يا چين بدنام شوند يا شكست بخورند. ما قصد مقابله نداريم.هيچ كشوري علاقه به بحران در داخل خاك خود يا بحران سازي ندارد. اگر راهكار جدي مطرح شود، استقبال مي كنيم.آقازاده هم چنين با بيان اين كه فعاليت هاي هسته اي در نطنز با نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي انجام مي گيرد، گفت كه تاكنون به ۱۰ عدد از دستگاه هاي سانتريفوژ گاز تزريق شده و افزود: در صورت تكميل پايلوت ۱۶۴ دستگاه سانتريفوژ تنها هگزا فلورايد سه و نيم درصدي به دست مي آيد.وي هم چنين در آستانه مذاكرات هسته تهران و مسكو تصريح كرد: هنوز پيشنهاد دقيق و كاملي از سوي روسيه درباره غني سازي مشترك دريافت نشده، اما پيشنهادها قابل بررسي است.

رئيس ديوان محاسبات كشور:
كليه قراردادهاي مهم داخلي و خارجي
مورد بررسي مجدد قرار مي گيرد
مهر: محمدرضا رحيمي پيش از نماز جمعه تهران به ارايه گزارشي از عملكرد ديوان محاسبات كشور پرداخت و گفت: در صورتي كه ديوان محاسبات تشخيص دهد تخلفي صورت گرفته در برخي مواقع براي مسئولان متخلف، توبيخ كتبي، كسر حقوق و در برخي موارد انفصال موقت و يا انفصال دائم و در مواقعي اخراج از محل خدمت را در نظر مي  گيرد.رحيمي اعلام كرد: ديوان محاسبات در يك سال گذشته توانسته مجموعا هفت هزار و ۴۸۴ ميليارد ريال از تخلفات جلوگيري و به حساب هاي مختلف در خزانه  داري كشور واريز كند.وي گفت: اخيرا ديوان محاسبات بنا را بر اين گذاشته كه كليه  قراردادهاي مهم را كه در سال  هاي گذشته با خارجي  ها و شركت  هاي بزرگ داخلي و خارجي بسته شده مورد دقت قرار دهد و اگر تخلفي صورت گرفته باشد آن را بررسي كند .

متكي هفته آينده به بروكسل مي رود
فارس : ديپلماتهاي اروپايي گفتند انتظار مي رود منوچهر متكي، وزير امور خارجه ايران هفته آينده براي گفت وگو با كميته امور خارجه پارلمان اروپا و ديگر مقامات اروپايي به بروكسل سفر كند. به گزارش خبرگزاري دپ آ آلمان از بروكسل، همچنين انتظار مي رود وي با «خاوير سولانا» ، هماهنگ كننده سياست خارجي اتحاديه اروپا ديدار كند. اين اولين سفر متكي به مقر اتحاديه اروپاست.

تصويب قطعنامه ضد ايراني در مجلس نمايندگان آمريكا
مجلس نمايندگان آمريكا روز گذشته با ۴۰۴ راي موافق و ۴ راي مخالف قطعنامه اي را در محكوميت اقدام مشروع و قانوني ايران به علت از سرگيري فعاليتهاي هسته اي صلح آميز خود به تصويب رساند. به گزارش نمايندگان مجلس آمريكا در اين قطعنامه خود مدعي شدند كه ايران تعهدات مندرج در معاهده منع گسترش سلاحهاي كشتار جمعي را نقض كرده است .
در اين قطعنامه براي محروم كردن ايران از حق مسلم و مشروع خود در داشتن فعاليتهاي هسته اي صلح آميز، بكارگيري انواع فشارها را براي آنچه آنها «پايبندي به تعهدات بين المللي» ناميده اند، خواستار شده و از تحميل هرگونه تحريم عليه ايران حمايت كردند.
دنيس هاسترس رئيس مجلس نمايندگان آمريكا در اين باره ادعا كرد كه «دولت ايران به طور آشكار تعهدات بين المللي و توافقنامه پاريس را ناديده گرفته است و به جاي آن راه خطرناكي را در پيش گرفته است» .

درخواست ژاپن براي توقف غني سازي
ايسنا : وزارت امور خارجه ي ژاپن اميدوار است از سفر منوچهر متكي به توكيو در اواخر ماه جاري ميلادي براي تاكيد بر درخواست ژاپن مبني بر توقف فعاليت غني سازي در ايران استفاده كند. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري كيودو، يوشينوري كاتوري، معاون مطبوعاتي وزارت امور خارجه ي ژاپن در يك كنفرانس خبري گفت: بسيار باعث تاسف است كه ايران فعاليت هاي غني سازي اورانيوم را با وجود درخواست ها براي انجام ندادن چنين كاري از سر گرفته است. وي با اشاره به تصميم آژانس بين المللي انرژي اتمي در نشست چهارم فوريه براي گزارش ايران به شوراي امنيت سازمان ملل گفت كه ژاپن عميقا اميدوار است ايران قطعنامه ي شوراي حكام را به اجرا درآورد.

وزارت امور خارجه پرتغال، سفير ايران را احضار كرد
سفير جمهوري اسلامي ايران در پرتغال به علت بيان اظهاراتي درباره هولوكاست به وزارت امور خارجه ي اين كشور احضار شد. به گزارش خبرگزاري رويترز، محمد طاهري، سفير ايران در ليسبون در گفت وگويي با راديو آر. د. پ اظهار كرد: زماني كه سفير ايران در ورشو بودم از آشوويتس و بيركنو دوبار ديدار كردم و محاسباتي انجام دادم؛ براي سوزاندن شش ميليون آدم به ۱۵ سال زمان نياز است.
ديه گو فريتاس دو آمارال، وزير امور خارجه ي پرتغال در بيانيه اي اعلام كرد، اظهارات سفير ايران كه منعكس كننده ي اظهارات رييس جمهور اين كشور درباره ي هولوكاست است، تحريف غيرقابل پذيرش تاريخ است.وزير امور خارجه ي پرتغال گفت كه به طاهري گفته شده است كه سخنانش و سخنان دولت متبوعش در اين باره غير قابل پذيرش است.

لاريجاني در گفت وگو با راديو فرانس اينتر:
هيچ كشوري مسأله سوخت اتمي اش
را به كشور ديگري مرتبط نمي كند
ايسنا: دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با رد ادعاهاي اخير عليه فعاليت هاي صلح آميز هسته اي كشورمان گفت: من به آقاي دوست بلازي توصيه مي كنم لحني ديپلماتيك را به كار بگيرد و از افزايش تنش پرهيز كند.به گزارش خبرگزاري فرانسه، علي لاريجاني در گفت و گو با راديو فرانس اينتر با بيان اين كه واقعيت درخصوص برنامه هاي هسته اي ايران غير از تبليغات موجود است، اظهار داشت: فكر مي كنم اگر كشوري اندكي تدبير داشته باشد، در چارچوب ان.پي.تي به دنبال بمب اتمي نخواهد رفت، چرا كه با وجود دوربين ها و بازرسان آژانس كسي بمب نمي سازد.
لاريجاني برخورد گزينشي و ضابطه مند با كشورهاي مختلف در چارچوب استفاده از فن آوري صلح آميز هسته اي را از مصاديق آنارشيسم دانست و گفت: بسياري از كشورها كه از فن آوري هسته اي برخوردارند، در پي بمب نيستند كه برزيل، ژاپن و برخي كشورهاي اروپايي از اين دسته اند. ما نيز مي خواهيم جزو اين اردوگاه باشيم.
لاريجاني در پاسخ به اين سوال كه اگر رژيم صهيونيستي بمب نداشته باشد، روش برخورد ايران با آن تغيير خواهد كرد؟ اظهار داشت: مشكل اسرائيل با بمب اتمي حل نمي شود. اسرائيل بايد به دموكراسي تن دهد و اگر مي خواهد واقعيت را بپذيرد بايد به شركت تمام فلسطيني ها در يك انتخابات دموكراتيك تن دهد و البته آمريكا نيز اگر در پي اجراي طرح خاورميانه بزرگ است، بايد آن را بپذيرد.
لاريجاني با بيان اين كه با طرح دانشمندان انگليسي و آمريكايي مبني بر ارايه سانتريفوژهايي به ايران كه اورانيوم را تا درجات پايين غني سازي مي كند، مخالف نيستيم، گفت: البته در عالم سياست راه حل هاي بسياري وجود دارد كه مشاركت كشورهاي مختلف در چارچوب يك كنسرسيوم نيز راهي ديگر است.وي در واكنش به ادعاي اخير فيليپ دوست بلازي، وزير امور خارجه فرانسه عليه فعاليت صلح آميز هسته اي كشورمان افزود: من براي ايشان احترام زيادي قائلم و نمي دانم چرا از اين حرف ها مي زند. فكر مي كنم فرانسوي ها از جايگاه خوبي در ايران برخوردارند و بهتر بود كه وي به جاي اين قبيل سخنان كه ديگران مي زنند، از وزن و توان كشورش براي حل اين مساله استفاده مي كرد. ما نبايد حرف هايي را كه آمريكايي ها مي زنند از زبان اتحاديه اروپا بشنويم.دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان افزود: اگر كشوري در دنياي امروز مختصر عقلي داشته باشد، مساله سوخت اتمي اش را به كشور ديگري مرتبط نمي كند. اما اگر ساز و كاري بين المللي ايجاد شود كه سوخت اتمي را براي همه تهيه كند؛ ما حاضر به خريد سوخت از آن خواهيم بود. ولي امروز چنين شرايطي وجود ندارد.

آلمان، خواستار حل ديپلماتيك موضوع هسته اي ايران شد
004200.jpg
مهر: صدر اعظم آلمان خواستار يافتن راه حلي ديپلماتيك براي موضوع هسته اي ايران شد. به گزارش شبكه خبري سي ان ان، آنجلا مركل صدراعظم آلمان پس از ديدار با توني بلر نخست وزير انگليس در يك كنفرانس خبري مشترك اظهار داشت: آلمان و انگليس مواضع مشتركي درباره حماس، برنامه هسته اي ايران و اتخاذ سياستهاي واحد براي تأمين انرژي براي اروپا دارند.وي درباره برنامه هسته اي ايران ضمن تكرار ادعاهاي واهي خود مبني بر اينكه ايران از خط قرمزها عبور كرده، اظهار داشت كه دو كشور براي يافتن راه حلي ديپلماتيك براي حل مسئله هسته اي ايران موافقت كرده اند. توني بلر نيز در اين كنفرانس مطبوعاتي اعلام كرد كه ايران بايد به تعهدات بين المللي خود پايبند باشد.

رايس: اجماع شوراي امنيت براي تحريم ايران دشوار است
فارس: وزير امور خارجه آمريكا گفت، اعمال تحريم هاي بين المللي بر ضد ايران درباره ادامه فعاليت هسته اي اين كشور مشكل خواهد بود.به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، كاندوليزا رايس در كميسيون امور خارجه مجلس نمايندگان آمريكا گفت: «كشورهاي عضو شوراي امنيت سازمان ملل از روابط با ايران منافع متفاوتي دارند و اين موضوع براي اجماع درباره اعمال تحريم برضد ايران مشكلات زيادي ايجاد كرده است.»

شرط روسيه براي غني سازي مشترك با ايران
ايسنا: آسوشيتدپرس به نقل از سرگي لاوروف نوشت: مسكو تنها در صورتي كه تهران با اعمال دوباره ي تعليق نامحدود غني سازي اورانيوم در اين كشور موافقت كند، ميزبان برنامه ي غني سازي ايران خواهد بود.به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، اظهارات وزير امور خارجه ي روسيه در حالي مطرح شد كه قرار است روز دوشنبه مذاكرات تهران - مسكو درباره ي طرح پيشنهادي روسيه براي انجام غني سازي اورانيوم ايران برگزار شود.لاوروف كه براي ديدار با مقامات عالي رتبه ي اتحاديه ي اروپا در وين به سر مي برد، گفت: زماني كه اعتماد به برنامه ي هسته اي ايران دوباره برقرار شود، مي توانيم به تحقق احتمالي حقي كه ايران براي توسعه ي تمام و كمال بخش انرژي هسته اي دارد بازگرديم. اين گزارش افزود: روسيه، متحد سنتي ايران از گزارش ايران به شوراي امنيت سازمان ملل به شرط آن كه شورا تا پيش از ماه مارس تشكيل جلسه ندهد و بر اساس گزارش محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي عمل كند، موافقت كرد.

ادعاي جديد وزراي خارجه فرانسه و انگليس
ايسنا: به گزارش خبرگزاري رويترز، فيليپ دوست بلازي، وزير امور خارجه ي فرانسه در گفت وگو با يك شبكه ي خبري تلويزيوني اين كشور مدعي شد كه برنامه ي هسته اي ايران احتمالا صرفا براي مقاصد صلح آميز هسته اي نيست.دوست بلازي گفته است: هيچ برنامه  صلح آميز هسته اي نمي تواند توجيه كننده ي برنامه ي هسته اي ايران باشد.بنابراين اين يك برنامه ي نظامي هسته اي مخفي ايراني است. دوست بلازي در اين اظهارات كه با واكنش سريع تهران مواجه شد، گفت: آنها به ما گوش نمي دهند.جك استراو، وزير امور خارجه ي انگليس نيز گفت كه موضعش با دوست بلازي يكسان است، چرا كه همكاري بسيار نزديكي را با همتايان فرانسوي و آلماني اش بر سر اين موضوع داشته است.استراو در يك كنفرانس خبري در جريان ديدار از الجزاير گفت، اين بار بر روي دوش تهران است كه شبهات بر سر برنامه ي هسته اي اش را برطرف كند.خبرگزاري فرانسه نيز به نقل از وزير امور خارجه ي انگليس ادعا كرد: ترديدهاي شديدي درباره ي برنامه ي هسته اي ايران وجود دارد، مبني بر اين كه اين كشور ممكن است از برنامه ي هسته اي اش براي دستيابي به توانايي تسليحاتي استفاده كند.وي با اين حال اذعان كرد: من پيشتر اين موضوع را گفته ام و بار ديگر مي گويم كه ما دليل قاطعي نداريم و تنها ترديدهاي شديدي در اين زمينه وجود دارد. استراو  اظهار داشت: موضع ما اين است كه ايران به الزامات روشن و صريح خود در چارچوب معاهده ي منع گسترش سلاح هاي هسته اي پايبند نيست.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
قرآن
سخنگاه
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |