شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۴ - Feb 18, 2006
رئيس انجمن بتن ايران:
استاندارد بتن اجباري شد
رعايت استاندارد براي برخي مصالح ساختماني همچون سيمان،
شن و ماسه و آجر از سال هاي گذشته اجباري بود
004086.jpg
پايگاه اطلاع رساني شهر سازي و معماري ـ تحول در صنعت ساختمان سازي با استانداردبودن مصالحي كه در ساخت و ساز به كار مي رود؛موضوع مهمي است كه مورد توجه قرار گرفته است.
براي طول عمر، كيفيت و دوام يك سازه، كيفيت مصالح به كار گرفته شده لحاظ مي شود. بتن آماده از جمله مصالح ساختماني است كه در ساخت و سازهاي امروزي مورد استفاده قرار مي گيرد كه به تازگي استاندارد خاصي براي آن در نظر گرفته شده است.
اجباري شدن استاندارد براي بتن آماده نكته اي است كه دكتر «هرمز فاميلي» رئيس انجمن بتن به آن اشاره مي كند.
وي مي گويد: «رعايت استاندارد براي برخي مصالح ساختماني همچون سيمان، شن و ماسه و آجر از سال هاي گذشته اجباري بود. ولي از چند روز پيش، استاندارد براي بتن هاي آماده هم اجباري شد.»
دكتر فاميلي اين اقدام را حركت مثبتي در استانداردسازي مصالح ساختماني مي داند و مي گويد: «اطلاعات مردم در خصوص بتن بسيار اندك است و اين ايراد به جامعه بتن وارد است كه چرا در جهت آگاه سازي و اطلاع رساني گام هاي موثري برنداشته اند.»
گرچه رييس انجمن بتن ايران در ادامه يادآور مي شود از ۳ سال گذشته روزي با عنوان روز بتن (۱۶ مهر) نام گرفته است.
وي در خصوص استاندارد مصالح ساختماني مي گويد: «براي هر يك از مصالح ساختماني استاندارد خاصي را در نظر مي گيرند. به طور مثال مقاومت سيمان براي استاندارد لازم فاكتور بسيار مهمي است. در مورد بتن هم همين طور است. مقاومت بتن از ۳۵۰ تا ۵۰۰ كيلوگرم بر مترمربع بسته به نوع شرايط اقليمي متفاوت است.»
دكتر فاميلي يكي ديگر از فاكتورهاي استاندارد بتن را دوام آن مي داند كه اساسا در توليد چندان مورد توجه قرار نمي گيرد.
بتن هايي كه براي جدول خيابان ها به كار گرفته مي شود، پس از مدتي تخريب مي شوند و يا ساير سازه ها كه با چنين مشكل رو به رو هستند.
رييس انجمن بتن ايران در اين باره گفت : «دوام بتني كه در يك سازه به كار گرفته مي شود، براي يك يا ۲ ماه نيست. در حالي كه بايد طول عمر بتن حداقل ۳۰ماه بايد باشد، ولي از آن جا كه پارامتر دوام در مصالح در نظر گرفته نمي شود پس از گذشت مدت كوتاهي تخريب مي شوند.»
از سوي ديگر پارامترهاي استاندارد بايد متناسب با آب و هواي يك منطقه رعايت شود. به طور مثال بتني كه در آب و هواي سرد به كار مي رود بايد از مقاومت و دوام بيشتري برخوردار باشد.
دكتر فاميلي در پاسخ به اين سئوال كه دلايل رعايت نكردن استاندارد مصالح ساختماني چيست؟ مي گويد: «يكي خود استاندارد است كه در طول زمان و به تدريج تكامل پيدا مي كند، ولي مهم ترين دليل فقدان دانش و مهارت در توليد مصالح ساختماني و همين طور نبود نظارت بر مراحل تهيه و توليد آن موجب شده با وجود آن كه استاندارد براي بسياري از مصالح ساختماني اجباري شده است در عمل رعايت نشود.»

چشم انداز
004089.jpg
طبيعت زيباي شمال كشور يكي از مواهب خدادادي و جذاب براي شهروندان اين مرز و بوم و حتي جهانگردان مي تواند باشد، در بسياري از كشورها تلاش مي شود با هزينه فراوان و برنامه هاي درازمدت چنين فضاهاي دلنشين و آرامبخش را خلق كنند، اما در ايران متأسفانه و صدافسوس در مواردي جنگل هاي زيباي شمال و طبيعت بكر اين سرزمين رؤيايي، دستخوش زياده طلبي و خودخواهي كساني مي شود كه همه چيز را بر مبناي منافع شخصي محاسبه مي كنند . به گفته كارشناسان طي يك دهه حدود ۲۰ درصد از جنگل هاي زيباي شمال كشور قرباني منفعت طلبي و سودجويي كساني شده است كه از منافع ملي بيگانه بوده و ثروت ملي را به ثمن بخس مي فروشند و به نسل هاي آتي دلمردگي و آه و حسرت هديه مي دهند، آرزوي داشتن آسمان آبي و بردن شهروندان به ضيافت آرامش و آسايش ناشي از سبزه و سبزينگي در گرو دغدغه و دلواپسي شهروندان از يك سو و تقويت حس مسئوليت شناسي مسئولان از سوي ديگر است.

ممنوعيت تردد اتوبوس هاي گازوئيلي از سال ۸۵
004083.jpg
ايلنا: معاون محيط انساني سازمان حفاظت محيط زيست از ممنوعيت تردد اتوبوسهاي گازوئيلي در شهرهاي آلوده كشور از آغاز سال آينده خبر داد.
دكتر سيدخلاق ميرنيا با بيان اينكه قانون ممنوعيت تردد اتوبوس  هاي گازوئيلي به تصويب شوراي عالي محيط زيست رسيده بر ضرورت اجراي اين قانون تأكيد كرد و گفت: «سازمان حفاظت محيط زيست به طور جدي با متخلفان اين قانون برخورد مي  كند.»
وي از شهرداريها خواست هر چه سريعتر نسبت به از رده خارج كردن اتوبوس  هاي گازوئيلي اقدام كنند.
ميرنيا با اشاره به مشكلات پيش روي شهرداريها در اين زمينه خاطرنشان كرد: «اين اتوبوسها در صورتي مي  توانند در سال ۸۵ به فعاليت خود ادامه دهند كه از شوراي عالي محيط زيست، مجوز فعاليت دريافت كرده باشند.»

۱۱ اسفند؛ ديدار اسپانيايي ها از شكوه هخامنشي
004080.jpg
ميراث خبر: نمايشگاه «امپراتوري فراموش شده: جهان هخامنشي» ، ۱۶ اسفند در اسپانيا افتتاح مي شود.
اين نمايشگاه كه ۱۷ شهريور در تالار نمايشگاه هاي ادواري موزه بريتانيا افتتاح شد، ۱۸ دي پايان يافت.
اين نمايشگاه در حالي پايان يافت كه ۱۵۰ هزار بازديدكننده را به خود جلب كرده بود.
در حال حاضر اشياي اين نمايشگاه با نظارت امناي اموال موزه هاي ايران، لوور و بريتانيا كه اشياي مربوط به خود را تا اسپانيا همراهي كردند، در يكي از مراكز هنري و فرهنگي شهر بارسلون قرار دارد.
محمدرضا كارگر، مدير موزه ملي ايران درباره مراسم افتتاح اين نمايشگاه گفت: «در اين مراسم رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، تعدادي از معاونان سازمان و رييس موزه ملي ايران حضور مي يابند.» نمايشگاه بارسلون دو ماه ادامه داشته و پس از اتمام آن در اواخر ارديبهشت، اشياء اوايل تير به تهران منتقل مي شوند.
نمايشگاه «امپراتوري فراموش شده: جهان هخامنشي» شامل آثاري متعلق به دوره هخامنشي از موزه بريتانيا، لوور، تخت جمشيد و موزه ملي ايران است. موزه بريتانيا بابت امانت گيري آثار ايراني ۱۰۰ هزار پوند پرداخت كرد و به گفته كارگر، اسپانيا نيز معادل همين مبلغ را پرداخت مي كند. علاوه بر اين بنا بر قرارداد منعقدشده ميان موزه ملي و موزه بريتانيا، منشور كوروش و مجموعه جيحون به مدت ۲ سال به ايران امانت داده مي شود.

عقاب هاي «طاس» در حال خروج از فهرست منقرضين
004065.jpg
ايسنا:  نسل عقاب هاي نادر «طاس» در حال خارج شدن از فهرست گونه هاي جاندار در معرض انقراض هستند.
كميته حيات وحش و ماكيان وزارت كشور آمريكا بيانيه اي را منتشر كرده است كه بر اساس آن موازين شكار اين پرنده نادر از سوي شكارچيان اعلام شده و به شدت بر حمايت و حفاظت از نسل اين پرنده تأكيد شده است.
اين در حاليست كه براي نخستين بار از سال ۱۹۷۳ ميلادي به اين سو اين پرنده ديگر در فهرست حراست هاي ويژه قرار ندارد.
گفتني است كه عقاب «طاس» چندين دهه در اين فهرست جاي داشته است؛ زيرا شكارچيان، با شكار بي رويه، زمينه انقراض نسل آن را فراهم كرده بودند.

ارائه خدمات مناسب تر به گردشگران
نوروزي در استان خراسان شمالي
004077.jpg
ايلنا: به منظور ارائه خدمات مناسب تر به گردشگران نوروزي، ستاد تسهيلات نوروزي استان خراسان شمالي زودتر از موعد مقرر تشكيل شد.
مسعود فغاني، رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان خراسان شمالي، با بيان اين مطلب، گفت: با توجه به موقعيت ويژه استان خراسان شمالي به لحاظ اينكه مسير تردد اصلي زائران به مشهد مقدس است، به منظور خدمات رساني بهتر به مسافران نوروزي، امسال ستاد تسهيلات نوروزي زودتر از موعد مقرر تشكيل شد.
وي تصريح كرد: ستاد تسهيلات نوروزي، متشكل از كميته هاي متعددي است كه از سوي سازمان مركزي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ابلاغ شده است.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان خراسان شمالي، اظهار اميدواري كرد: ستاد تسهيلات نوروزي بتواند نسبت به سال هاي گذشته خدمات بهتر و مناسب تري را به مسافران نوروزي ارائه دهد.

ساخت خانه هاي باكيفيت در جنوب كاليفرنيا
اين خانه ها سقف هايي بلند، آشپزخانه هاي عالي و پاركينگ هاي بسيار بزرگ دارند، همچنين اين منازل از حياطي اختصاصي با استخر و سونا برخوردارند. قيمت پايه اين خانه ها يك ميليون و يكصدهزار دلار برآورد مي شود
پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري : توسعه قابل ملاحظه ۱۲خانه شهري مجزا در پالم اسپرينگز در جنوب كاليفرنياي آمريكا در جريان است. پيش بيني مي شود كه اين امر سر و صداي زيادي به دنبال داشته باشد.
مجريان اين طرح توسعه، فورت همز به اتفاق باب تي فورد، گروه منحصر به فردي را گردهم جمع كرده اند تا اين پروژه جديد را به بهترين شيوه ممكن ارائه دهند. آنها همچنين تلاش گسترده اي را براي حصول اطمينان از اين كه خانه هاي جديد از هر نظر در حد عالي هستند آغاز كرده و در رسيدن به اين هدف قدم هاي بزرگي برداشته اند.
اين مجتمع كه مشتمل بر ۱۲خانه شهري مجزا است در شمال پالم كانيون درايودرو در اسكوالا واقع شده و به طور خاص براي خريداراني طراحي شده است كه به طراحي معاصر و جزئيات و كيفيت بالا توجه خاصي دارند.
هر يك از اين خانه هاي دوطبقه از چشم انداز منحصر به فردي برخوردار است. از جلوه هاي ويژه طراحي اين ساختمان ها مي توان به پلكان شيشه اي با نرده هاي جديد، درهاي پاركينگ شيشه اي و درخشان، شومينه هاي سنتي منحصر به فرد، نوارهاي آلومينيومي دور كف اتاق ها و پنجره هاي شيشه اي كه در مقابل يكديگر در زواياي مختلف قرار گرفته اند، اشاره كرد.
اين خانه ها سقف هايي بلند، آشپزخانه هاي عالي و پاركينگ هاي بسيار بزرگ دارند.
همچنين اين منازل از حياطي اختصاصي با استخر و سونا برخوردارند. قيمت پايه اين خانه ها يك ميليون و يكصد هزار دلار برآورد مي شود.
فورت همز در مورد اين طرح گفت: «طرح خانه هاي پالم اسپرينگز بيشتر يك اثر هنري منحصر به فرد محسوب مي شود تا يك طرح توسعه و در واقع در نوع خود منحصر به فرد است.

اختصاص ۲ ميليارد تومان اعتبار به ۴ شهر توريستي ايران
در نظر گرفتن ۲ ميليارد تومان اعتبار براي ۴ شهر كشور در بودجه سال ،۸۵ زمينه حفظ و احياء بافت هاي با ارزش تاريخي آن ها را فراهم مي كند.
بيش از چند روز از فرصت بسته شدن بودجه سال ۸۵ و ارايه آن به مجلس باقي نمانده و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در انتظار تصميم نهايي مجلس در مورد ميزان اعتبار سال ۸۵ است. در اين ميان نجات بخشي، احيا و ساماندهي اساسي بافت هاي تاريخي امر مهمي است كه تنها در صورت اختصاص اعتبارات كافي ممكن بوده و بودجه سال ۸۵ سطح گستردگي اين گونه اقدامات سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و اثر بخشي آنها را مشخص مي كند.«محمد حسن طبرسا» ،مدير كل دفتر بافت هاي تاريخي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در اين مورد گفت: «ساماندهي بافت تاريخي شهرهاي شيراز، يزد، اصفهان و بوشهر كه هم اكنون شرايط مطلوبي ندارند در اولويت برنامه هاي اجرايي دفتر بافت هاي تاريخي قرار گرفته و با تهيه طرح هاي مرتبط، اقدامات لازم طراحي شهري انجام مي شود.»
به گفته وي بافت تاريخي اين شهرها به رغم ارزش هاي تاريخي بسيار، دچار تخريب هايي شده كه بايد به سرعت به آن رسيدگي شود اما اين امر نيازمند اختصاص بودجه لازم براي اجراي طرح هاست.
ساماندهي و احيا بافت هاي تاريخي هر يك از اين ۴ شهر چنانچه طبرسا مي گويد، حدود ۵۰۰ ميليون تومان اعتبار مي خواهد كه در فهرست اعتبارات درخواستي سال ۸۵ اين امر مورد توجه قرار گرفته است.
وي تصريح كرد: «احياء اصولي بافت هاي تاريخي تنها در صورت توجه به تمامي وجوه مربوط چون قدمت و قرارگيري منطقه در بافت شهري ممكن است. از اين رو با بهره گيري از ۵۰۰ ميليون تومان اعتبار در مرحله نخست، اقدامات احياء بافت هاي تاريخي اين ۴ شهر آغاز مناسب و بنياديني خواهد داشت.»مدير كل دفتر بافت هاي تاريخي همچنين گفت: «با توجه به اهميت چگونگي احياء بافت هاي تاريخي، در مورد اين چهار شهر نيز توجيهات لازم براي لزوم اختصاص اعتبار درخواستي در بودجه سال ۸۵ به سازمان ارايه شده و در مراحل بعدي با توجه به تصميمات هيات دولت و در نهايت مجلس، رقم اعتبارات به طور دقيق مشخص مي شود.»

رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل كشور:
۹۸ درصد حمل ونقل جاده اي را بخش خصوصي انجام مي دهد
004068.jpg
ايسنا: «پس از اهواز شهرك حمل و نقل در تهران نيز توسط كانون انجمن هاي صنفي در حال ساخت است.»مهندس محمد بخارايي رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور در مراسم افتتاح نخستين شهرك حمل و نقل كالاي كشور در اهواز گفت: «شهرك حمل و نقل كالاي اهواز بهترين پايانه اي است كه با همت بخش خصوصي احداث شده است.»
او افزود: «شهرك حمل و نقل كالاي اهواز با مساحت كل ۳۰۰ هزار متر مربع موجب كاهش ۲۵ درصدي ترافيك شهر اهواز مي شود.»
بخارايي با بيان اين كه احداث اين شهرك گام مهمي در خدمت و ارائه امكانات رفاهي به رانندگان محسوب مي شود، خاطرنشان كرد: «بهره برداري از اين شهرك موجب انتقال بخشي از ترافيك داخل شهر به اين منطقه مي شود.»
وي با اشاره به افتتاح پايانه مرزي شلمچه در ماه گذشته يادآور شد: «بهسازي پايانه بندر امام خميني (ره) آغاز شده است.»
رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور گفت: «پايانه بندر امام خميني (ره) يكي از جايگاه هاي بسيار مهم حمل و نقل كالا در كشور محسوب مي شود.»
بخارايي با بيان اين كه در حال حاضر ساخت شهرك حمل و نقل در تهران نيز توسط كانون انجمن هاي صنفي در حال ساخت است، يادآور شد: «در حال حاضر ۶۱ پايانه باري در سطح كشور داريم كه از اين تعداد ۱۹ پايانه مرزي است.»
وي بيان كرد: «با توجه به اينكه خوزستان با حمل ۲۱ ميليون تن كالا و جابه جايي ۱۹ ميليون مسافر يكي از استان هاي مهم در حمل و نقل كشور محسوب مي شود، اميدواريم در ابعاد مختلف مورد توجه قرار گيرد.»
بخارايي يادآور شد: «در حال حاضر ۹۸ درصد حمل و نقل جاده اي توسط بخش خصوصي انجام مي شود.»
وي خاطرنشان كرد: «براي ايمن سازي شبكه راه هاي كشور  پروژه هاي خوبي در دست اجرا است كه از جمله آن مي توان به پروژه سامان دهي نقاط محتمل بر حادثه در كشور با اجراي۱۵۷ پروژه اشاره كرد كه هم اكنون در حال انجام است.»
وي ادامه داد: «همچنين نصب ۱۴۰۰ كيلومتر روشنايي در كل كشور و احداث كمپ استقرار در جاده هاي كوهستاني نيز در دست اقدام است.»
رييس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي كشور اظهارداشت: «در حال حاضر ۸۰۰ گروه راهداري در نقاط مختلف برف گير در كشور مستقر هستند و در حال آماده شدن براي تعطيلات نوروزي هستيم.»

ضرورت معاينه فني ۵/۲ ميليون خودرو
004071.jpg
سما: در حالي كه ۵/۲ ميليون دستگاه خودرو در تهران واجد شرايط مراجعه به مراكز معاينه فني هستند تاكنون فقط ۲۵ درصد از اين خودروها به اين مراكز مراجعه داشته اند كه در اين ميان رانندگان تاكسي كمترين استقبال را در مراجعه به مراكز معاينه فني دارند.
مهندس محمد رضا اميري صفت مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران با انتقاد از عدم استقبال مطلوب مالكان خودروهاي شخصي و دولتي از اخذ برگه معاينه فني، افزود: بر اساس قانون تمام خودروهايي كه از عمر توليد آنها دو سال گذشته بايد با مراجعه به مراكز معاينه فني نسبت به اخذ اين مجوز اقدام كنند( كه بر اساس برآوردهاي اوليه حدود ۵/۲ ميليون خودرو در تهران واجد اين شرايط هستند) ولي تاكنون فقط بين ۲۵ تا ۳۰ درصد از اين خودروها به مراكز معاينه فني مراجعه داشته اند. وي تصريح كرد: رانندگان تاكسي از جمله كساني هستند كه كمترين مراجعه را به مراكز معاينه فني تاكنون داشته اند.

۳۰ درصد پروازهاي خارجي از فرودگاه امام (ره)
انجام مي شود
004074.jpg
ايرنا: رييس اداره پايانه هاي فرودگاه امام خميني (ره) گفت: هم اكنون ۳۰درصد پروازهاي خارجي از طريق اين فرودگاه انجام مي شود.
«غلامرضا قدمي» متوسط تعداد پروازهاي روزانه شركتهاي هوايي از فرودگاه امام خميني(ره) را ذكر كرد و افزود: در زمان حاضر روزانه به طور متوسط سه هزار و ۶۰۰مسافر توسط شركت هاي هوايي داخلي و خارجي از طريق اين فرودگاه در مسيرهاي مورد نظر جابه جا مي شوند. به گفته وي، به طور متوسط اكنون روزانه حدود ۳۶پرواز رفت و برگشت در مسيرهاي خارجي از طريق اين فرودگاه انجام مي شود، ضمن آنكه مقرر شده تا ارديبهشت ماه سال آينده تمام پروازهاي خارجي فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام (ره) منتقل مي شود.
رييس اداره پايانه هاي فرودگاه امام (ره) اظهار اميدواري كرد: تا زمان انتقال تمام پروازهاي خارجي به اين فرودگاه، تمام فروشگاهها و بوفه هاي موجود در سالن آن راه اندازي شوند.
قدمي خاطرنشان كرد: به منظور رفاه حال مسافران، هم اكنون تعدادي از بوفه ها و فروشگاههاي پايانه فرودگاه امام خميني (ره) براي ارايه خدمات لازم به مسافران راه اندازي شده است.
وي بر ضرورت آماده سازي سريعتر فروشگاهها و بوفه هاي موجود در پايانه فرودگاه امام (ره) تاكيد كرد و افزود: راه اندازي اين فروشگاهها در ارايه خدمات مناسب به مسافران عبوري خارجي از آن نقش اساسي خواهد داشت.

شهر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
قرآن
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |