شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۴ - Feb 18, 2006
اين روزها جشنواره وبلاگ هاي قرآني درحال برگزاري است
وحي به زبان صفرويك
جوايز ارزشمند اين جشنواره از جمله سفر عمره، لپ تاپ، رايانه، دوربين عكاسي ديجيتال و سكه و نيم سكه، هر بلاگري را وسوسه مي كند حداقل يك پست وبلاگش را قرآني كند تا بتواند در اين جشنواره شركت كند
004212.jpg
عطاالله اسماعيلي: ابتدا همه را از اينترنت ترساندند گفتند كه مضر است و مخصوصا براي جوان ها خيلي مضر است. مي گفتند اينترنت يكي از ابزارهاي تهاجم فرهنگي است و دشمن با استفاده از آن مي خواهد جوان هاي مسلمان ايراني را از راه به در كند!
به پدر و مادرها توصيه مي كردند كه مواظب باشيد بچه هاي نازنين تان با اينترنت و اين  جور چيزها آشنا نشوند كه اگر اين طور شد، ديگر دخلشان آمده و منحرف شده اند.
آن ها راست مي گفتند، اينترنت يكي از ابزارهاي تهاجم فرهنگي غرب عليه كشورهاي ديگر و به ويژه ايران است. راست مي گفتند اينترنت مضر است. اما يادشان رفته بود كه انسان ها نسبت به آن چه كه از آن منع مي شوند، حريص مي گردند.
گرچه كمي طول كشيد، ولي انگار بالاخره راهش را پيدا كردند. بالاخره فهميدند كه چگونه اين ابزار مضر را به يك ابزار مفيد تبديل كنند. نگاه متفاوت به اين عامل انحراف، آن را به وسيله اي براي تبليغ و ترويج دين و معنويت تبديل كرده است. چه كسي فكر مي كرد روزي يك جشنوارة قرآني در اينترنت برگزار شود؟
تا حالا ديگر همة اهالي دنياي مجازي فهميده اند كه جشنواره وبلاگ هاي قرآني در حال برگزاري است و چند روز بيشتر به پايان مهلت ثبت نام در اين مسابقه نمانده است.
اين جشنواره با ابتكار خبرگزاري قرآني ايران و همكاري سيماي قرآن و معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در حال برگزاري است كه سازمان ملي جوانان، سازمان مدارس و حوزه هاي خارج از كشور، پرشين بلاگ، كوي دانشگاه تهران و دفتر پژوهش هاي قرآن دانشگاه آزاد اسلامي برگزاركنندگان جشنواره را در بخش هاي مختلف ياري مي كنند.
پيش از اين بارها و بارها، انواع و اقسام مسابقات وبلاگي برگزار شده است اما اين اولين جشنواره ويژه وبلاگ هاي قرآني است و البته وسيع ترين آن ها.
اطلاع رساني گسترده كه تا پخش تيزرهاي تلويزيوني هم رسيد از برجستگي هاي اين جشنواره است، چرا كه تاكنون براي اكثر مسابقات و جشنواره هاي وبلاگي اطلاع رساني از طريق خود اينترنت و يا ارسال اي ميل و sms انجام مي شد.
جوايز ارزشمند اين جشنواره از جمله سفر عمره، لپ تاپ، رايانه، دوربين عكاسي ديجيتال و سكه و نيم سكه، هر بلاگري را وسوسه مي كند تا حداقل يك پست وبلاگش را قرآني كند تا بتواند در اين جشنواره شركت كند. شايد...
كارگاه هاي آموزشي
اتفاق ديگري كه در كنار اين جشنواره رخ داده، جذابيت كار را بيشتر مي كند. برگزاري كارگاه هاي آموزشي براي وبلاگ نويس ها! كلاس هاي آموزشي در سه گروه مربوط به دانشجويان، دانش آموزان و طلاب برگزار شده است و عناويني چون چگونه وبلاگ بنويسيم ، آموزش راهكارهاي افزايش جذابيت بصري وبلاگ ، چگونه هك نشويم و معرفي نرم افزارهاي قرآني به شركت كنندگان آموزش داده شده است.
با برگزاري اين كلاس ها از اين به بعد بايد شاهد افزايش وبلاگ هاي ديني و قرآني باشيم و اين فضاي مجازي كه روزي تنها در اختيار روزنامه نگارها بوده است، ميهمان هاي تازه با تفكرات جديدي داشته باشد و شايد روزي هر كاربر يك وبلاگ براي خودش داشته باشد.
داوري منصفانه
وقتي موضوع قرآني است بايد داوري اش هم عادلانه باشد. برخلاف بسياري از جشنواره ها كه ملاك هاي داوري و انتخاب برترين ها در آن ها چندان شفاف نيست، خبرگزاري قرآني، معيارهاي داوري جشنواره وبلاگ هاي قرآني را به طور مفصل منتشر كرده است تا شركت كنندگان با توجه به آن ملاك ها بتوانند كارهاي قابل قبول تري ارائه كنند.
داوري جشنواره در دو مرحله اوليه و نهايي انجام خواهد شد. در داوري اوليه سعي شده مفاهيم و موضوعات كلي تر به عنوان معيار در نظر گرفته شود و سپس در داوري نهايي كه قرار است با حضور برگزيدگان داوري اوليه برگزار شود، وبلاگ ها به صورت جزئي تر و دقيق تر مورد بررسي قرار مي گيرند.
در داوري جشنواره دو بخش كلي فني و محتوايي مورد نظر است. در مرحله اول نسبت امتيازدهي به اين دو بخش مساوي است، ولي در مرحله نهايي نسبت سه به دو براي بخش هاي محتوايي و فني در نظر گرفته مي شود تا به اين ترتيب، اهميت محتواي وبلاگ ها پررنگ تر شود.
پس بلاگرها، از يك طرف نبايد از شكل  و امور فني وبلاگشان غفلت كنند و از طرف ديگر بايد بدانند كه محتواي وبلاگ ها امتياز و اهميت بيشتري دارد.
در بخش محتوا توجه به نكاتي مانند صحيح بودن مطالب، كيفيت محتوا، رعايت اصول نگارش در وب، دوري از پرگويي و مرتبط بودن وبلاگ با موضوع جشنواره مهم به نظر مي رسد. در بخش فني هم استفاده از قابليت هاي محيط وب مانند لينك، صدا، تصوير، گرافيك مناسب، تعاملي بودن وبلاگ و داشتن سيستم نظرخواهي و اي ميل، به روز بودن وبلاگ و تعداد پست هاي مرتبط با عنوان جشنواره بايد مورد توجه قرار بگيرد.
ابتداي راه
در صورت تمديد نشدن مهلت ثبت نام و شركت در اين جشنواره، همه وبلاگ هايي كه از تاريخ اول فروردين ماه امسال تا ابتداي اسفندماه حداقل يك بار مرتبط با موضوع مسابقه به روز شده باشند، مي توانند در اين جشنواره شركت كنند. اعلام نتايج مسابقه و اهداي جوايز در اسفندماه برگزار مي شود.
مديرعامل پرشين بلاگ كه از برگزاركنندگان جشنواره است، معتقد است وبلاگ ها مي توانند كاركردهاي فراواني حتي در عرصه بين المللي داشته باشند. او تغيير نام خليج فارس و شدت عكس العمل وبلاگ هاي ايراني را كه در نهايت به عقب نشيني نشنال جئوگرافيك منتهي شد، شاهد مثالي براي ادعاي خود مي آورد.
برگزاري جشنواره وبلاگ هاي قرآني گرچه كاري درخور توجه است اما اين جا پايان راه نيست. از اين به بعد بايد شاهد طرح ها و ابتكارهاي بيشتر و جهاني تري در اين باره باشيم. شايد به  زودي ابزار تهاجم فرهنگي غرب را بتوان به عنوان سلاحي عليه مهاجمان به كار برد.

قرآن نمي خوانيم، چرا؟ (2)
004209.jpg
اين كه چرا با همه اعتقاد و علاقه اي كه به قرآن داريم، براي خواندن آن وقت نمي گذاريم، سؤالي است كه هميشه داشته ايم. حتي اگر تا به حال آن را از خود نپرسيده باشيم.ستون حاضر، به دنبال پاسخ اين سؤال از زبان شخصيت هاي قرآني، فرهنگي و سياسي كشور است.
يادداشت اين هفته را محمد نوري زاد نوشته كه صدايش برايمان آشناتر از تصويرش است. حتي وقتي در جشنواره فيلم فجر امسال دو جايزه بهترين فيلم نامه  اقتباسي و بهترين فيلم دوم را براي فيلم شاهزاده ايراني به دست  آورد، پسرش براي دريافت جايزه روي سن رفت. پيش از اين مجموعه پروانه ها نمي  ميرند او را از سيما ديده  ايم، اما خاطره انگيز كاري كه از او به ياد داريم، مجموعه شب هاي رمضان است:يك محله تصويري كه تا سال ها تنها كار مناسبتي در شب هاي ماه مبارك بود.
خواندن يا فهميدن؟

محمد نوري زاد

در عين حال كه نگران ذات اين پرسش نيستم، اما مي شود اين سؤال را به ساير حوزه ها و ارزش ها بسط داد و پرسيد: چرا ما، آري ما، اين همه مصرف مي كنيم؟ و چرا داد و دانش و مهر در ميان ما، آري در ميان ما، اين همه به حاشيه رفته است؟ و چرا ما كه خود را در متن رحمت الهي مي پنداريم، در بسياري از مناسبات اجتماعي و فرهنگي و اقتصادي، اوضا عمان اينچنين درهم و نابه سامان است؟
من باورم بر اين است كه: كشوري كه فراوان مصرف مي كند، و كشوري كه نعمت هاي بي بديل الهي را ضايع مي كند، و كشوري كه از استعدادها و انرژي هاي متراكم جوانانش خوب بهره نمي برد، از قرآن فاصله دارد.
اگرچه مسلمان باشد و پرچم مسلماني اش را بالا گرفته باشد. و كشوري كه با عدالت و دانش و پاكي و نوع دوستي و درستي و پاكيزگي خود را آراسته باشد، به همان ميزان از ذات قرآن بهره فراوان تري دارد. اگرچه اصلا مسلمان نباشد.
با اين همه، همان گونه كه در ابتداي اين مطلب آوردم، شخصا نگران نخواندن قرآن نيستم. خوان خواندن، شايد كف انتظارات ما از پيوستگي مان با قرآن است. اگرچه در اين حوزه هم قرآن خواني  ما چندان فقير و شرم آور نيست. فهم قرآن است كه نگراني ها را برمي  افروزد.
شايد اگر مي پرسيديد چرا رويكرد ما به قرآن كم است،  به سؤال جامع تر و چندوجهي تري دست مي يافتيم كه به مطلوب نزديك تر بود. پاسخ اين سؤال شايد اين باشد كه بسياري از ما هنوز كه هنوز است، معجزه بودن قرآن را باور نكرده ايم.
اگر به جاي قرآن، در خانة هر كدام ما يك عصاي حضرت موسي(ع) وجود داشت، گرايش و شوق ما بيشتر برانگيخته مي شد. به يكصد و يك دليل عقلي و علمي و حكمي ثابت مي كنيم كه اعجاز قرآن از عصاي موسي(ع) شگفت تر است، اما در خلوت، اين عصاست كه چشم ما را به خود مي خواند. حالا شما به جاي عصا، كامپيوتر و فضاپيماي ناسا را شاهد مثال بياوريد. يك كلام: شاكرين قليل اند!

حساب
آيات در تبليغات
مدتي است كه نظام بانكي كشور در تبليغات خود، در صدا و سيما متن يا ترجمه آيه 245 سوره بقره را گنجانده  است. اين كار نكاتي را به نظر مي آورد كه بد نيست با شما هم در ميان گذاشته شود.
۱ـ خداوند در اين آيه با بياني لطيف مي فرمايد: كيست كه به خدا وام دهد؟ وامي نيكو تا آن را برايش دوچندان كند، و مزدي كريمانه نيز از آن او خواهد بود. اين بيان قرآن، ماهيت قرض دادن را از يك بده بستان اقتصادي فراتر برده و آن را در جايگاهي عرفاني ـ الهي قرار مي دهد. وام دهنده پول را به خداي بي نيازمي دهد، بنابراين هيچ منتي بر كسي ندارد.
۲ـ تعامل با نظام بانكي، مي تواند با قصد و نيت متفاوتي باشد . سپردن پول به بانك از ترس سرقت در منزل عاريه نام دارد. دادن پول به بانك براي مشاركت در تجارت بانك ها مضاربه است. دادن پول به بانك با نيت دريافت مطلق سود ربا ناميده مي شود. سپردن پول به حساب بانكي براي دريافت جايزه و پولدار شدن بخت آزمايي است و نهايتا، دادن پول به بانك به قصد آن كه اين پول به صورت وام، بدون دريافت سود، به افراد نيازمند داده شود، قرض الحسنة واقعي است و وام دهنده و واسطة وام (بانك) مشمول عنايات آية شريفه خواهند بود.
۳ـ مطابق آمار رسمي كشور، كمتر از يك چهارم سپردة ثابت حساب هاي قرض الحسنه بانك ها به صورت وام، بدون دريافت سود، در اختيار مردم قرار مي گيرد و بقية آن مصرفي مشابه سپرده هاي سرمايه گذاري دارد. با اين اوصاف، پسنديده است كه براي تبليغات بانكي از همان ابزارهاي معمول استفاده شود تا شبهة تحريف معنوي و استفادة ابزاري از آيات قرآن در اذهان تداعي نشود. البته پسنديده تر است كه نام اين حساب ها، به نام اصلي شان يعني حساب سپرده يا پس انداز تغيير كند و اگر قرار است حسابي با عنوان قرض الحسنه وجود داشته باشد، واقعا مصداق لفظ و شأن نزول آية شريفه قرآن باشد.

كتاب
با خواندن اين كتاب خوشبخت خواهيد شد
بخوانيد و عمل كنيد
004206.jpg
قرآن،روان شناسي وعلوم تربيتي
محسن عباسي نژاد
انتشارات بنياد پژوهش هاي قرآني حوزه و دانشگاه
قيمت:12000ريال
بيشتر روان شناسان به اين نتيجه رسيده اند كه استفاده از آموزه هاي ديني، بهترين و كوتاه ترين راه براي رسيدن به يك زندگي آرام و سعادتمند است.
كتاب قرآن، روان شناسي، علوم تربيتي همان طور كه از نامش پيداست، به مسائل روان شناسي و تربيتي از نگاه قرآن و با استناد مستقيم به آيات الهي پرداخته است.
كتاب در دو بخش كلي روان شناسي و علوم تربيتي تنظيم شده و البته هر بخش داراي عناوين جزئي تر است و همين، كار را براي مراجعه كنندگان كتاب آسان تر مي كند.
آيات قرآن در اين كتاب با توجه به مباحث و با ترتيب موضوعي، گزينش و چيده شده اند و در كنار هر آيه موضوع مورد اشاره تبيين شده است.
امتياز برجسته اين كتاب، كاربردي بودن آن و نيز قرار گرفتن آيات در ذيل هر موضوع است كه مطمئنا مي تواند راهگشاي همه مراجعه كنندگان باشد.
در بخش موضوعات روان شناسي، عناويني مانند مباني بهداشت روان ، منشأ بيماري هاي رواني ، تأثير سلامت جسم و روان ، پرخاشگري و رفتارهاي حمايتي به چشم مي خورد. در بخش علوم تربيتي نيز عنوان هاي مباني تعليم و تربيت اسلامي ، مراحل رشد و مسائل تربيتي آن و عوامل آسيب زا و ناهنجاري ها قابل توجه است.

آيه
انسان طبعا حريص و بي صبر است، تا رنجي رسد بي قراري مي كند،تا خيري رسد بخيل مي شود،مگر نمازگزاران.
معارج۱۹،-22

ميراث آسمان
انّ عدّه الشهور عندالله إثنا عشر شهراً في كتاب الله يوم خلق السماوات والارض، منها أربعه حرم، فلاتظلموا فيهن أنفسكم...سوره توبه ـ آيه 36
شمارة ما ه ها در نزد خدا و در كتاب الهي، دوازده ماه بوده است، در آن روز كه آسمان ها و زمين را آفريد، از ميان آن چهار ماه حرمت دارد، پس در اين ماه ها به خويشتن ستم نكنيد...
ماه هاي حرام
۱ ـ حرمت ماه هاي چهارگانه ذيقعده، ذيحجه، محرم و رجب موضوعي است كه در آيه شريفه و در سنت پيامبر خدا مورد تأييد قرار گرفته است.
۲ ـ اگر شخص، مكان، زمان يا موقعيت خاصي در پيشگاه الهي داراي حرمت ويژه است، يقينا شكستن حرمت آن، تنبيه و مجازات ويژه اي را به دنبال خواهد داشت. تعبير آيه شريفه مبني بر نهي از هر گونه ستمكاري در ميان مسلمانان، نشان از اهميت حرمت اين ماه  ها دارد.
۳ ـ در روز دهم محرم سال 61 هجري قمري، حادثه اي به دست مسلمانان مدعي قرآن به وقوع پيوست كه نمونه اش در طول تاريخ ملت هاي هيچ يك از اديان الهي سابقه نداشت. نفرين هاي زيارت عاشورا، مشاركت ما در تنبيه و مجازات اين حرمت شكني است.

سؤال
قاري برجسته ايران كيست؟
شايد شما هم از خودتان پرسيده باشيد كه اين همه قاري خوب ايراني داريم، كدام يك از بقيه بهتر است. واقعيت اين است كه انتخاب برترين ها، كار آساني نيست. اين كار در امور هنري و امور ديني، سخت تر از بقيه چيزهاست و تلاوت قرآن، هنري ديني است.
در ايران، هر سال يك دوره مسابقات قرائت قرآن كريم توسط سازمان اوقاف و امور خيريه برگزار مي شود كه قاريان ايراني اين مراحل را طي كرده وبه مسابقات بين المللي راه مي يابند . هم اكنون بيش از پنجاه قاري داراي رتبه بين المللي داريم.
ملاك هاي متعددي وجود دارد كه هر يك مي تواند نشانة برتري يك قاري بر ساير قراء باشد. توانايي تلاوت هاي طولاني مجلسي، آمادگي مستمر حنجره براي تلاوت، نفس بلند، توانايي تلاوت از حفظ، فصاحت لحن عربي تلاوت، و از همه مهم تر، تأثير قرائت بر مستمعين مسائلي است كه مي تواند به عنوان فضيلت قاري، مطرح باشد. تعداد قابل توجهي از قاريان بين المللي هستند كه در مقام استادي، به تربيت قاريان جوان و نوجوان مي پردازند و به قولي مُقري هستند. اما در حال حاضر، به دلايلي آمادگي هاي برشمرده شده بالا را ندارند. قارياني هم داريم كه مكتب آموزشي ندارند اما از توانايي هاي قابل توجهي در تلاوت برخوردارند. اگر از جامعه قاريان كشور بخواهيم فهرستي از قاريان واجد اين خصوصيات را بنويسند، يك نام در تمامي فهرست ها وجود خواهد داشت. قاري حافظ، استاد كريم منصوري. شما هم حتما، تلاوت او را دراختتاميه كنفرانس سران كشورهاي اسلامي در تهران را به ياد داريد.

سلاماً سلاما
گفت وگو با هانيه ابطحي حافظ كل قرآن
هدف بايد ارزشمند باشد
004203.jpg
۱۷ ساله است و سال اول كارشناسي ارشد را مي گذراند. هانيه ابطحي حافظ كل قرآن كريم است. درطول سه چهار سال اخير آن قدر سرش شلوغ بوده كه مجبور شده از روي سال هاي نوجواني و دوران شيطنت ها و بازي هاي دخترانه بپرد. آخرين بار براي ديدن فيلم بيد مجنون به سينما رفته، ولي زياد اهل سينما نيست. او غير از درس هاي دانشگاه و دوره كردن محفوظات اش كلاس زبان انگليسي هم مي رود.
چطور با اين سن كم در مقطع كارشناسي ارشد درس مي خوانيد؟
اين برمي گردد به چند سال قبل. وقتي كه من  توانستم كل قرآن را حفظ كنم، طبق مصوبه مجلس بدون اين كه ديپلم داشته باشم در آزمون كارشناسي ارشد شركت كردم و بعد از كسب حد نصاب لازم و سپس با قبولي در آزمون حفظ سازمان اوقاف ليسانس گرفتم.
سال بعدش دوباره در آزمون كارشناسي ارشد شركت كردم و اين بار براي ادامه تحصيل در دانشگاه الزهرا پذيرفته شدم.
امتياز ويژه اي هم داشتيد؟
امتياز خاصي كه نداشتم هيچ، چون ديپلم هم نداشتم در آزمون اول معدل 10 برايم در نظر گرفته شد و اين خيلي اثر منفي داشت و سختي كار را بيشتر كرد.
عكس العمل همكلاسي هايت چطور است؟
حداقل فاصله سني من با بقيه همكلاسي هايم 6 سال است و همين برايشان خيلي عجيب است و گاهي وقت ها سؤال مي كنند قضيه چيست؟
حفظ قرآن را از چند سالگي شروع كرديد؟
از 14 سالگي شروع كردم و در يك دوره تخصصي در طول 9 ماه، كل قرآن را حفظ شدم.
اولين سوره اي كه حفظ كرديد؟
سوره توحيد بود كه در دوران كودكي حفظ كرده بودم.
فكر مي كنيد قرآن چه تأثيري در زندگي تان خواهد داشت؟
همان طور كه خداوند در سوره حج فرموده، قرآن انسان را به سوي يك زندگي پاك و طيّب هدايت مي كند. قرآن بهترين برنامه زندگي است و هدف از زندگي و راه زندگي را به انسان نشان مي دهد.
آيا حفظ قرآن الزاما باعث درك و عمل به قرآن هم مي شود؟
حفظ قرآن آثار بسيار خوب و فراواني در انسان دارد، ولي الزاما باعث عمل به آن نمي شود. در گذشته ها حفظ و قرائت قرآن از قداست خاصي برخوردار بود و عمل به آن در اولويت قرار داشت، اما شايد اين سال ها مثل گذشته نيست. نبايد حفظ قرآن مثل حفظ يك كتاب درسي باشد. اين ها با هم خيلي تفاوت دارند. مهم عمل و اعتقاد به محفوظات است. شايد برخي فكر مي كنند با حفظ قرآن ديگر كار تمام است ولي اين طور نيست.
حرف آخر؟
شايد در يك جمله بتوان گفت كه همه كارهاي انسان بايد هدفمند باشد و هدف بايد ارزش الهي داشته باشد.

خبر
اين مدرك، مفيد است
يك خبر مهم و مفيد براي حافظان قرآن؛ مصوبه ارزيابي تخصصي حافظان قرآن، از سوي دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي جهت اجرا به سازمان تبليغات ارسال شده است.
ظاهرا قرار است طبق اين مصوبه، شورايي در سازمان تبليغات تشكيل شود و حفاظ و استادان حافظ را در پنج  رده ارزيابي و طبقه بندي كند تا بر مبناي ردة هر كس، به او مدرك تخصصي بدهند. تا اين جا كه زياد تفاوت نمي كند. ولي وقتي بدانيد كه اين مدرك، صاحبش را از مزاياي شغلي طبقه بندي هنرمندان بهره مند خواهد كرد، شايد وضع كمي فرق كند.

بانوان قرآني هم بين المللي شدند
اولين دوره مسابقات بين المللي قرآن ايران ويژه بانوان، در تهران برگزار مي شود.
حجت الاسلام قبادي مديركل آموزش و مسابقات قرآن اوقاف گفته كه اين مسابقات در آبان ماه 85 در دو رشتة حفظ كل و قرائت برگزار خواهد شد.
كليه داوران اين مسابقات را بانوان تشكيل خواهند داد و علاوه بر داوران ايراني،  از داوران خارجي هم دعوت مي شود. رتبه هاي اول مسابقات كشوري حفظ و قرائت سال هاي گذشته، مي توانند در اين رقابت ها حاضر شوند.
كاريكاتورها فروش قرآن را افزايش دادند
در حالي كه چاپ كاريكاتورهاي اهانت آميز، خشم و اعتراض مسلمانان جهان را برانگيخته است، اما از سويي ديگر نيز باعث شده فروش قرآن در كشورهاي غربي و به ويژه فرانسه به شكل چشم گيري افزايش يابد. طوري كه از ميان هر 100 كتاب فروخته شده در فرانسه، 38 جلد آن ها قرآن بوده است.
طبق آمار اعلام شده، ميزان فروش قرآن در هفته هاي گذشته دو برابر ميزان فروش آن پس از حادثه 11 سپتامبر بوده و در مدت يك هفته، بيش از 60 هزار جلد قرآن به فروش رفته است.
از ميان ترجمه هاي فرانسوي قرآن تاكنون ترجمة ژاك بيرك كه در سال 1990 چاپ شده، بيش از ديگر ترجمه ها مورد استقبال قرار گرفته است.

بهانه بي بهانه
اين روزها لزوم استفاده از اينترنت و اهميت آن براي مبلغين مذهبي و مؤسسات و نهادهاي ديني روشن تر شده است.
ديگر همه فهميده اند كه به جاي فاصله گرفتن از فضاي شبكه جهاني اينترنت، مي توانند از اين فرصت بهترين استفاده را ببرند تا تعاليم آسماني اسلام را بهتر و وسيع تر منتشر كنند.
مركز تحقيقات رايانه اي علوم اسلامي قم با همكاري محققان حوزوي، با طراحي سايتي در صدد پاسخگويي به سؤالات و شبهات ديني و قرآني برآمده است.
اين سايت قادر است ماهانه به 150پرسش پاسخ دهد و در نهايت پرسش ها و پاسخ ها را پس از نشر در سايت به صورت لوح فشرده نيز در دسترس علاقه مندان قرار دهد.
علاقــه مـندان مــي تـواننـد جهت استفاده از ايـن سـايـت به نشاني
www.howzeh.net مراجعه كنند و يا پرسش هاي خود را از طريق پست الكترونيك به نشاني info@noorsoft.org ارسال نمايند و پس از مدتي پاسخ كارشناسان را دريافت كنند. به نظر مي رسد با ايجاد چنين امكاناتي كه ديگر فراوان شده اند، هيچ نوجوان و جواني بهانه اي چون عدم پاسخگويي به سؤالات ديني اش را نداشته باشد. چون به سادگي و فقط با فشار دادن چند كليد مي توان پاسخ هاي مناسبي براي همة پرسش هاي اعتقادي و مذهبي دريافت كرد.
دير شد ولي خوب شد
خبر خوبي است و غنيمت است كه بالاخره پس از سال ها قرار است طرح جامع قرآني كشور تدوين شود.
طبق توافقي كه بين دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي و سازمان تبليغات اسلامي صورت گرفته، طرح جامع قرآني توسط چند سازمان و نهاد از جمله سازمان تبليغات وزارت ارشاد، وزارت آموزش و پرورش و... تحت نظارت دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي تهيه و تنظيم مي شود. اين طرح براي تصويب نهايي به شوراي عالي انقلاب فرهنگي ارائه مي  گردد.يعني بالاخره فعاليت هاي قرآني هم صاحب طرح و برنامه جامع خواهند شد. اما چرا اين قدر دير؟

شبكه قرآني با لهجه اصفهاني
همزمان با مراسم اعلام رسمي اصفهان به عنوان پايتخت فرهنگي جهان اسلام كه حتما اين روزها چيز هايي دربارة آن شنيده ايد، شبكه سيماي قرآن در اصفهان هم افتتاح شد. از اين به بعد اصفهاني ها مي توانند از برنامه هاي شبكه قرآن استانشان استفاده كنند.
در كنار اين رويدادها قرار بر اين است كه در اين يك سال، فعاليت  هاي قرآني ويژه اي در اصفهان برگزار شود كه مراسم بزرگداشت راغب اصفهاني مؤلف كتاب مفردات قرآن و همايش معرفي مساجد كشورهاي اسلامي از جمله اين برنامه ها است.

قرآن
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |