شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۴ - Feb 18, 2006
يك نشريه چيني اعلام كرد:
قرارداد ۱۰۰ ميليارد دلاري همكاري نفتي ايران
و چين ماه آينده نهايي مي شود
004179.jpg
گروه اقتصادي: يك نشريه نيمه رسمي چيني از امضاي قرارداد همكاري نفتي در توسعه حوزه نفتي يادآوران خريد گاز طبيعي مايع (ال.ان. جي) ميان ايران و چين در ماه آينده ميلادي خبر داد.
به گزارش همشهري خبرگزاري رويتر به نقل از اين نشريه به نقل از موشولينگ يك مدير شركت نفتي سينوپك افزود، اين قرارداد به ارزش ۱۰۰ ميليارد دلار در سفر يك هيأت از كميسيون اصلاحات و توسعه ملي چين به تهران در ماه مارس آينده امضاء مي شود.
اين قرارداد تفاهم نامه اي است كه سال ۲۰۰۴ براي توسعه همكاري در زمينه گاز و نفت بين ايران و چين امضاء شد.
در گزارش رويتر به نقل از يك سخنگوي سفارت ايران از اين ادعاي نشريه چيني اظهار بي اطلاعي شده است.
در حوزه نفتي يادآوران در جنوب شرقي ايران با ذخيره تخميني ۳ ميليارد بشكه نفت در صورت توسعه روزانه تا ۳۰۰ هزار بشكه نفت توليد خواهد شد.
مذاكرات ايران و چين در زمينه همكاريهاي نفتي ۲سال است ادامه دارد و تحولات اخير پرونده هسته اي و مواضع چين در اين زمينه احتمال تأخير در اجراي تفاهمهاي دو كشور را افزايش داده است.

مديرعامل شركت ملي نفت در بازديد از پارس جنوبي اعلام كرد:
رشد نيروي انساني مهمترين دستاورد توسعه پارس جنوبي
گروه اقتصادي: مهندس غلامحسين نوذري معاون وزير نفت و مديرعامل شركت ملي نفت ايران در ديدار از پارس جنوبي اجراي طرح هاي بزرگ صنعتي در اين منطقه را عاملي در كشف توانايي هاي بزرگ نيروي انساني كشور و افزايش اعتماد به نفس متخصصان و كارشناسان داخلي دانست.
به گزارش همشهري، نوذري روز پنجشنبه در ديدار از طرح هاي دردست اجراي صنعت نفت و پتروشيمي كشور در محل كارگاه عمليات فازهاي ۶ ، ۷ و ۸ پارس جنوبي با اعلام اين مطلب دستاوردهاي بزرگي كه پيمانكاران داخلي در فرايند اجراي فازهاي ۱ ، ۴ ، ۵ و ۶ ، ۷ و ۸ پارس جنوبي به دست آورده اند را ستود و بر ضرورت اتكا به اين توانايي ها براي تداوم بهره برداري از شركت هاي ملي تاكيد كرد.
وي درعين حال به افزايش مشاركت توليدكنندگان و پيمانكاران داخلي در اجراي طرح هاي بزرگ نفت و گاز و از هنگام اجراي طرح هاي بزرگ در پارس جنوبي اشاره كرد و رشد اين مشاركت را كشف ثروتي بزرگ كه نيروي انساني است دانست و بر ضرورت تربيت و آموزش نيروهاي توانمند در اين عرصه تاكيد كرد.
اجراي وعده هاي گذشته
وي در حاشيه ديدار خود از عسلويه به همشهري گفت: در آغاز فعاليت در سمت مديرعامل شركت ملي نفت در تلاش است تا با ادامه طرح هاي در دست اجرا و وعده هايي كه در گذشته براي اجراي طرح هاي توسعه صنعت نفت داده شده به وظايف خود عمل كند. وي خاطرنشان كرد: درحال حاضر با توجه به حجم بالاي اين فعاليت ها قصد ندارد بر وعده هاي قبلي بيافزايد و در تلاش است تا با پيگيري در اجراي طرح هاي موجود و خاتمه آنها دستاوردهاي عملي براي صنعت نفت كشور داشته باشد.
در اين مراسم كه جمعي از مسئولان و دست اندركاران صنعت نفت كشور حضور داشتند غلامرضا منوچهري مديرعامل شركت پتروپارس به عنوان مجري فازهاي ۶ ، ۷ و ۸ پارس جنوبي گزارشي از فعاليت هاي اين شركت در اجراي اين فازها و ديگر طرح هايي كه در ايران و ونزوئلا در دست اجرا دارند ارايه كرد.وي همچنين از آماده شدن مقدمات اجراي فاز ۱۲ پارس جنوبي خبر داد و گفت باتوجه به تجربيات به دست آمده در اجراي فاز يك و فازهاي ۴ ، ۵ فاز ۱۲ پارس جنوبي كه از نظر حجم عمليات اجرايي معادل سه فاز است و توليدي بيش از سه فاز خواهد داشت با سرعت و دقت بيشتري انجام خواهد شد.

مركز پژوهشهاي مجلس:
دوبرابر شدن برداشت از حساب ذخيره ارزي
در بودجه ۸۵ ، منطقي نيست
گروه اقتصادي : مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي نسبت به دوبرابرشدن ميزان برداشت از موجودي حساب ذخيره ارزي در لايحه بودجه پيشنهادي دولت هشدار داد.
دفتر مطالعات اقتصادي اين مركز با انتشار گزارشي تحت عنوان «چالش هاي پيش روي حساب ذخيره ارزي و راهكارهاي مديريت بهينه آن» متذكر شد كه بر اساس لايحه بودجه سال ۱۳۸۵ (ماده واحده ص ۱۹۳) كل مبلغ پيشنهادي جهت استفاده از موجودي حساب ذخيره ارزي ۱۶ ميليارد و ۴۳۶ ميليون دلار (معادل ۱۴۷۱۰۲۴۸۶ ميليون ريال) مي باشد كه نسبت به مبلغ مصوب سال ۱۳۸۴ از رشدي معادل ۶/۱۰۷ درصد برخوردار مي باشد و به عبارتي ميزان برداشت از موجودي حساب ذخيره ارزي در لايحه پيشنهادي بيش از دوبرابر افزايش يافته است.
مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي ضمن انتقاد از اين كه در لايحه بودجه سال ۱۳۸۵ براي افزايش سرمايه صندوق ضمانت صادرات، پرداخت تعهدات ارزي و حتي حفظ محيط زيست (موضوع تبصره ۱۳) پيشنهاد برداشت از حساب ذخيره ارزي داده شده است افزود: با توجه به اين كه موجودي حساب ذخيره ارزي در آخر سال ۱۳۸۴ با در نظر گرفتن متمم بودجه معادل ۴ ميليارد و ۵۷۲ دلار پيش بيني شده است با احتساب تعهدات ارزي كه رقم سررسيد آن در سال ۱۳۸۴ برابر ۷ ميليارد دلار مي باشد تنها رقم ناچيزي از موجودي حساب ذخيره ارزي باقي مي ماند و شايد هم موجودي حساب مذكور منفي شود كه اين امر تبعات منفي متعددي به دنبال خواهد آورد.

وزير امور اقتصادي و دارايي:
تدوين بودجه سايه هنوز در دولت مطرح نشده است
* ماده ۶ قانون برنامه سوم و ماده يك قانون برنامه چهارم
در راستاي تدوين بودجه سايه است
گروه اقتصادي، علي ابراهيمي: تهيه بودجه سايه يا بودجه شرايط اضطراري از وظايف سازمان مديريت و سياست دائمي است كه در هر كشور ازجمله كشورمان وجود دارد اما هنوز بحث تدوين بودجه سايه در دولت مطرح نشده است.
وزير امور اقتصادي و دارايي در گفت وگو با خبرنگار ما، گفت: درصورتي كه درآمدهاي نفتي يا ساير درآمدهاي كشور با كاهش شديد مواجه شود تدوين بودجه سايه به منظور چگونگي تأمين و تجهيز منابع مورد نياز براي اجراي مأموريت هاي دولت مورد توجه قرار مي گيرد.
داوود دانش جعفري با اشاره به اين كه موضوع در قانون برنامه مورد توجه قرار گرفته گفت: يكي از كارهاي دائمي كه در اين رابطه صورت گرفته بحث ماده ۶۰ قانون برنامه سوم و ماده يك قانون برنامه چهارم توسعه است كه در چارچوب آن ايجاد حساب ذخيره ارزي مورد توجه قرار گرفته است. هدف اصلي اين حساب مبارزه با شرايطي است كه موجب نوسان درآمدهاي ارزي كشور مي شود.
وي افزود: در چارچوب اين مواد اجازه داده مي شود تا هرساله بخشي از درآمدهاي ارزي ناشي از فروش نفت به مصرف رسيده و بخش ديگري از اين درآمدها براي روزهايي كه اين درآمدها كاهش مي يابد نگهداري شود همانند آنچه در سال ۷۷ اتفاق افتاد و قيمت نفت كشورمان به ۸ دلار رسيده و درآمدها به يكباره كاهش پيدا كرد.
وزير امور اقتصادي و دارايي افزود: با وجود حساب ذخيره ارزي مي توان از منابع موجود اين حساب در مواردي كه دچار كمبود منابع ارزي مي شويم استفاده كرد.

امضاي قرارداد صدور گاز از تركمنستان به پاكستان
گروه اقتصادي: در حالي كه مقامات دولت پاكستان و هند از پايبندي خود به مذاكرات با ايران براي واردات گاز سخن مي گويند روز گذشته يك نشريه هندي از امضاي قراردادي ميان مقامات پاكستاني با تركمنستان براي واردات ۳۰۲ ميليارد فوت مكعب گاز طبيعي در روز خبر دادند.
روزنامه هندوستان تايمز مدت اين قرارداد را ۳۰ سال اعلام كرده كه در يك نشست مشترك مقامات سه كشور پاكستان، افغانستان و تركمنستان به امضا رسيد.
نمايندگاني از سوي دولت هند در اين مذاكرات شركت داشته اند و بانك توسعه آسيايي از اجراي آن حمايت كرده است.
به نوشته اين نشريه هندي در اين مذاكرات دوروزه ابعاد مالي، فني و امنيتي طرح بررسي شده است.
اگرچه احداث اين طرح مي تواند در روند مذاكرات ميان ايران با دو كشور هند و پاكستان براي صادرات گاز تاثير بگذارد ولي نياز روزافزون كشورهاي جنوب غرب آسيا به انرژي ارزش اقتصادي طرح خط لوله صادرات گاز ايران به سوي آسيا را حفظ خواهد كرد.

كاهش قيمت نفت و احتمال كاهش توليد اوپك
گروه اقتصادي: در حاليكه پيش از اين نگراني ها از قطع احتمالي صادرات نفت ايران به افزايش قيمت نفت در هفته هاي اخير منجر شده بود اطمينان مقامات كشورمان در مورد عدم تاثير تحولات پرونده هسته اي بر صادرات نفت كشورمان به آرامش در اين بازار و كاهش قيمت ها منجر شد.
به گزارش همشهري علاوه بر اين رشد ذخاير استراتژيك نفت در غرب بويژه آمريكا با كاهش جو رواني در مورد كمبود نفت به كاهش قيمت شاخص هر بشكه نفت در بازارهاي جهاني در هفته هاي اخير كمك كرد.با اين وجود روز گذشته ادامه فشار كشورهاي غربي به رهبري آمريكا بر ايران و دامن زدن به بحران هسته اي و نگراني دست اندركاران بازار نفت در اين مورد قيمت نفت سبك آمريكا براي تحويل در ماه آينده ميلادي اندكي افزايش يافت و ۱۰/۵۸دلار معامله شد.
رشد ۴۵ سنتي قيمت نفت خام سبك آمريكا با توجه به كاهش شدت سرما و تغيير تقاضاي فصلي و افزايش ذخاير نفت و فرآورده هاي نفتي در آمريكا افزايش نخواهد يافت و قيمتها به روند باثبات خود ادامه خواهند داد.
اين امر ديروز موجب شد تا برخي اعضاي اوپك از جمله ونزوئلا به ضرورت كاهش سقف توليد نفت اين سازمان تاكيد كنند.
اين امر اگرچه هنوز از سوي اعضاي اصلي اين سازمان مورد تاييد قرار نگرفته در صورت ادامه روند كاهش قيمت ها در دستور كار اين سازمان قرار خواهد گرفت.
فرارسيدن بهار در نيم كره شمالي و كاهش تقاضا براي سوخت زمستاني از جمله عواملي است كه موجب خواهد شد تا اوپك توليد خود را براي حفظ سطح قيمتها در ماه  آينده كاهش دهد.

شوراي اقتصاد درحال بحث و بررسي درمورد سيمان است
گروه اقتصادي: نوسانات قيمت و عرضه سيمان در چند ماه گذشته موجب شد تا اين كالا در سبد حمايتي دولت قرار گيرد گرچه اين موضوع تا پايان آذرماه مورد توجه قرار گرفته بود اما برخي معتقدند از آنجا كه در زمينه سيمان و بورس كالايي بحث تنظيم بازار مطرح است ضروري است تا كالاهاي مشمول بورس كالايي در خارج از چارچوب بورس عرضه و قيمت گذاري شود تا دولت در زمينه اين كالاها دخالت و كنترل داشته باشد. اين درحالي است كه از مدت ها پيش تصميم گيري درمورد ورود سيمان به بورس فلزات به شوراي اقتصاد محول شده و با وجود تاخير در برگزاري جلسات اين شورا در اين زمينه و تشكيل ۳ جلسه، هنوز اين شورا به جمع بندي درمورد چگونگي عرضه و قيمت سيمان نرسيده و بحث و بررسي در اين خصوص ادامه دارد.
با داوود دانش جعفري وزير امور اقتصادي و دارايي پيرامون روند تصميم گيري شوراي اقتصاد در مورد سيمان گفت وگو كرده ايم.
***
* تصميم گيري شوراي اقتصاد درمورد نحوه قيمت گذاري و عرضه سيمان در چه مرحله اي است؟
- تاكنون شوراي اقتصاد درمورد سيمان ۳ بار تشكيل جلسه و اين موضوع را مورد بحث و بررسي قرارداده است اما بررسي مباحث مرتبط با سيمان هنوز در اين شورا به پايان نرسيده و ديدگاه هاي متفاوتي درمورد نحوه قيمت گذاري و عرضه سيمان وجود دارد. شايد برگزاري يك يا دو جلسه ديگر براي تصميم گيري شوراي اقتصاد در زمينه سيمان لازم باشد تا شورا جمع بندي نهايي خود در اين مورد را اعلام كند.
* برخي معتقدند شوراي اقتصاد تعيين قيمت سيمان براساس قيمت حاشيه بازار را مدنظر دارد. با اين روند آيا سيمان در بورس فلزات عرضه خواهد شد؟
- هنوز در زمينه ورود يا عدم ورود سيمان به بورس فلزات در شوراي اقتصاد تصميم گيري نشده است. درحال حاضر ميزان توليد سيمان در كشور حدود ۳۳ ميليون تن مي باشد و بادرنظرگرفتن بازار مصرفي كشورهاي همسايه مانند عراق و افغانستان اكنون بازار فوق العاده اي براي صادرات سيمان ايران به اين كشورها وجود دارد. نكته قابل توجه آن است كه قيمت جهاني سيمان با قيمت هاي داخل كشورمان تفاوت بسيار زيادي دارد.
اكنون قيمت سيمان در كشورمان براساس آنچه مصوب شده، براي تحويل درب كارخانه ۳۳ هزار و ۴۰۰ تومان مي باشد كه ممكن است مقداري هزينه حمل و نقل و سود خرده فروشي نيز به اين قيمت تعلق گيرد تا اين كالا به دست مصرف كننده برسد اين درحالي است كه قيمت جهاني سيمان در كشورهاي همسايه در حدود ۱۲۰ هزار تومان است كه اين تفاوت قيمت انگيزه اي براي صادرات سيمان محسوب مي شود.
* مباحث مطرح پيرامون سيمان در شوراي اقتصاد بيشتر چه مسايلي را دربر مي گيرد؟
- اكنون بحث مطرح شوراي اقتصاد در زمينه سيمان آن است كه درصورت ورود سيمان به بورس فلزات نحوه سياستگذاري براي مصارف داخلي و صادراتي اين كالا چگونه خواهد بود؟ پيچيدگي هاي بحث سيمان در همين موضوع نهفته است. يكي از مباحث مطرح در شوراي اقتصاد درمورد اين موضوع آن است كه به كارخانه هاي داخلي اجازه داده شود تا باتوجه به وجود ظرفيت خالي در اين كارخانه ها براي تبديل كلينكر به سيمان، نسبت به واردكردن كلينكر و توليد بيشتر سيمان اقدام نموده و بتوانيم از اين طريق مشكل كمبود عرضه سيمان در كشور را مرتفع كنيم. به عبارت ديگر شايد اكنون توليد ۳۳ ميليون تني سيمان در داخل كشور در حد مرز نياز داخلي باشد چراكه حدود ۳۵ ميليون تن مصرف داخلي سيمان را شاهد هستيم و اگر بخواهيم نسبت به صادرات سيمان باتوجه به بازارهاي مناسب در كشورهاي همسايه اقدام كنيم نيز بايد توليد و ميزان عرضه سيمان حداقل حدود۳تا۴ميليون تن افزايش يابد.
بر اين اساس مباحث مطرح در شوراي اقتصاد در زمينه چگونگي پاسخگويي به تقاضاهاي موجود براي سيمان است تا به صورت همه جانبه طرح هاي عمراني داخلي، نيازهاي مصرف بخش خصوصي مانند ساختمان سازي و هم صادرات سيمان را پوشش دهد.
* پيش از اين خروج سيمان از سبد حمايتي مطرح شده بود. با اين روند آيا سيمان از سبد حمايتي دولت خارج خواهد شد؟
- همانطور كه در مصوبه قبلي دولت بيان شده است سيمان تنها تا پايان آذرماه در سبد حمايتي قرار داشت و اين كار نيز انجام شد. بعد از آن اكنون دو گزينه درمورد چگونگي قيمت گذاري و عرضه سيمان مطرح است: برخي معتقدند سيمان دوباره در سطح بالاتري قيمت گذاري شود، بحث ديگر آن است كه سيمان به بورس فلزات وارد شده و تعيين قيمت و عرضه آن براساس مكانيزم هاي موجود اين بازار انجام شود. در هرصورت هر دو گزينه مذكور در شوراي اقتصاد طرفداراني دارد و اكنون شوراي اقتصاد درحال بحث و بررسي موضوع سيمان است و با برگزاري جلسات آينده اين شورا، وضعيت عرضه و قيمت گذاري سيمان مشخص خواهد شد.

رتبه نخست ايران در صادرات محصولات كشاورزي
فارس: مديركل بازرگاني محصولات كشاورزي وزارت جهاد كشاورزي اعلام كرد: ايران بر اساس گزارش فائو، رتبه نخست صادرات كشاورزي در خاورميانه و شمال آفريقا را به دست آورد.
غازي مولاهويزه  افزود: طبق گزارش سازمان خواروبار و كشاورزي ملل متحد (FAO) ايران در سه سال اخير رتبه نخست صادرات محصولات كشاورزي را به دست آورد.وي افزود: ارزش صادرات كالاهاي كشاورزي و فرآورده هاي صنايع غذايي در ۱۰ ماه نخست سال جاري به رقم ۶/۱ ميليارد دلار رسيده است كه نسبت به رقم مشابه سال قبل ۲۸ درصد رشد نشان مي دهد. تراز بازرگاني بخش كشاورزي در ۱۰ ماه نخست سال جاري مثبت بوده است به گونه اي كه در ۹ ماهه ۳۰۰ ميليون دلار و در ۱۰ ماهه ۱۱۵ ميليون دلار مازاد تجاري بخش كشاورزي است.

اقتصادي
اجتماعي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
قرآن
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |   سخنگاه   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |