چهارشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۸ - Feb 22, 2006
۳۵ميليارد تومان بودجه سال آينده پيشنهادي دولت براي ديه
004890.jpg
گروه اجتماعي-زهرا رفيعي: به منظور اعمال مديريت هاي صحيح براي حل اطاله دادرسي، دستورالعمل «طرح جامع رفع اطاله دادرسي» از سوي قوه قضائيه ابلاغ شد.
جمال كريمي راد سخنگوي قوه قضائيه در جلسه هفتگي خود با خبرنگاران كه چندماهي است از نظم هميشگي خود خارج شده، در مورد اين دستورالعمل جديد قوه قضائيه گفت: در راستاي رسيدگي به دو اولويت دستگاه قضائي در سال ۸۴ يعني حل اطاله دادرسي و حفظ حقوق شهروندي، طرح ساماندهي نظام ارجاع، دفاتر شعب دادگاه ها و دادسراها، واحد ابلاغ و همچنين استفاده از فرم هاي استاندارد شده در همه بخش هاي دادرسي به تمامي دادگستري هاي سراسر كشور ابلاغ شد. براساس اين طرح، فرم هاي تمام مراحل رسيدگي قضائي از جمله برگ درخواست دادگاه نخستين، بررسي شرايط دادخواست به دادگاه بدوي، كنترل موارد نقص پرونده، فرم خلاصه پرونده حقوقي، فرم دادخواست تجديدنظر و... يكسان و استاندارد مي شود.
وي در ادامه در مورد عملكرد دادگستري گفت: ديه متوفيان مسجد ارك، قربانيان پاكدشت، حادثه زندان گرگان و استاديوم آزادي پرداخت شده و تنها بخشي از آن باقي مانده است. براي رسيدگي به مسأله ديه، ۳۵ميليارد تومان در بودجه سال ۸۵ در نظر گرفته شده است. اين در حالي است كه دولت نهم علاوه بر بودجه ۱۰ميلياردتوماني در نظر گرفته شده در سال ۸۴ تاكنون ۳۰ميلياردتومان در اختيار وزارت دادگستري قرار داده است.
وي در مورد ديه هموفيلي ها گفت: وزارت بهداشت ۵ميليارد ريال براي پرداخت ديه آنها به حساب دادگستري واريز كرده است. وزارت بهداشت درصدد درنظرگرفتن ديه قربانيان در بودجه سال ۸۵ است. كميسيون اصل ۹۰ مجلس نيز اين موضوع را پيگيري مي كند.
وي به امضاي موافقتنامه هاي ايران با كشورهاي ديگر اشاره كرد و گفت: ايران اخيراً موافقتنامه اي با كويت و الجزاير براي حمايت از شهروندان ايراني امضا كرده است. كشورهاي همسايه و مسلمان، جزو اولويت هاي دولت در اين زمينه است.
كريمي راد در ادامه با اشاره به سياست قوه قضائيه مبني بر كاهش زنداني گفت: در سال ۸۴ به ازاي هر صدهزار نفر ۲۰۱ نفر زنداني وجود دارد. اين در حالي است كه در سال ۷۸ (شروع دوره رياست جديد قوه قضائيه) اين رقم ۲۴۹ نفر بوده است. براساس آخرين آمار، ۵۱/۹۶ درصد زندانيان را مردان و ۴۹/۳ درصد را زنان تشكيل مي دهند. همچنين ۵۲/۶۰ درصد از آنها را محكومين و ۴۸/۳۹ درصد را متهمين تشكيل مي دهند. ۸۲/۱۸درصد از زندانياني كه به دليل اعتياد در زندان هستند را مردان و ۳۴/۱۲درصد را زنان تشكيل مي دهند. موادمخدر به عنوان يكي از جرائمي كه مجازات زندان برايش در نظر گرفته شده شامل ۳۶/۱۹ درصد مردان و ۲/۲۱ درصد زنان است. اقدام عليه اشخاص و اطفال، موضوع ديگري است كه براي آن مجازات زندان در نظر گرفته شده است.
وي در مورد نتايج طرح حفاظت اجتماعي گفت:در روز اول اين طرح ضربتي ۱۰۰ نفر از معتادان بسيار خطرناك دستگير شده اند. آنها به بهزيستي براي درمان تحويل داده شدند.
كريمي راد در مورد قطع درختان جنگل لويزان گفت: سازمان جنگل ها و مراتع كشور از شهرداري به دليل تصرف عدواني و قطع درختان شكايت كرده است و پرونده هم اكنون در مرحله دادسراست. البته شهرداري مداركي را ارائه كرده است كه نشان مي دهد اين منطقه از سال ۱۳۷۰ به مدت ۳۰سال در اختيارش بوده و از كميسيون فضاي سبز مجوز داشته است.
سخنگوي قوه قضائيه همچنين از پيگيري پرونده هاي تخريب حسينيه دراويش قم، خبرنگار بندرعباسي و قاچاق مقداري داروي غيرقانوني و نه تقلبي با ۸۰متهم خبر داد. وي همچنين در مورد حوادث اهواز گفت: حكم ۷نفر از بمب گذاران اهواز صادر شده و هم اكنون در يكي از شعب ديوان عالي قضايي در حال بررسي است. پرونده اي ديگر كه ۳۷ نفر متهم دارد هنوز در حال رسيدگي است و نهايي نشده است.

واكسن آنفلوآنزاي انساني هيچ تاثيري در
پيشگيري از آنفلوآنزاي پرندگان ندارد
ايسنا: معاون غذا و داروي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: وزارت بهداشت ۲۰۰ هزار دُز واكسن آنفلوآنزاي انساني براي مناطق آلوده در انبارهاي خود ذخيره كرده و هيچ كمبودي ندارد.
دكتر رسول ديناروند، با بيان اين كه بخشي از واكسن آنفلوآنزاي انساني توسط وزارت بهداشت و بخش ديگر توسط شركت هاي دارويي مجاز در كشور وارد شده است، گفت: ۴۰۰ هزار دُز از اين واكسن ها توسط شركت هاي دارويي داراي مجوز وارد شده است كه اين رقم ۳ برابر سال گذشته بود اما به علت تقاضاي بيش از حد مردم رو به اتمام است. وي با بيان اين كه مصرف واكسن آنفلوآنزاي انساني در پيشگيري از آنفلوآنزاي پرندگان هيچ تاثيري ندارد، گفت: تنها كاربرد واكسن آنفلوآنزاي انساني اين است كه اگر فردي دچار آنفلوآنزاي پرندگان شد، همزمان دچار عفونت همزمان نشود چرا كه در اين صورت احتمال اين كه ويروس جديدي از اين دو عفونت به وجود آيد كه اين ويروس، هم امكان انتقال ويروس معمولي داشته باشد و هم قدرت كشندگي ويروس فوق حاد را پيدا كند زياد است. وي در ادامه توضيح داد: تمام نگراني  سازمان بهداشت جهاني زماني است كه اين ويروس، هم قدرت انتقال از انسان به انسان را پيدا كند و هم قدرت كشندگي را داشته باشد.
معاون غذا و داروي وزارت بهداشت با بيان اين كه ۵ درصد افراد جامعه نياز به واكسن آنفلوآنزاي انساني دارند گفت: افراد مسن، كودكان و بيماران تنفسي مهمترين افراد نيازمند استفاده از واكسن آنفلوآنزا هستند. معاون غذا و داروي وزارت بهداشت با اشاره به كمبود شديد واكسن آنفلوآنزاي انساني در دنيا اظهار كرد: امسال به علت شيوع آنفلوآنزاي فوق حاد طيور تقاضاي مصرف در جهان افزايش يافته است و مردم آگاه باشند تلقيح اين واكسن هيچ تاثيري در پيشگيري از آنفلوآنزاي پرندگان نخواهد داشت.
ديناروند با تاكيد بر اين كه تاكنون واكسن آنفلوآنزاي پرندگان در دنيا ساخته نشده است، خاطرنشان كرد: اين بدين معني نيست كه از نظر فناوري نمي توانند اين واكسن را بسازند، بلكه هنوز ويروسي كه بتواند واكسن آنفلوآنزاي پرندگان بسازند پيدا نشده است زيرا هنوز هيچ موردي از انتقال ويروس آنفلوآنزاي پرندگان از انسان به انسان ديگر ديده نشده است.

بازنشستگان تأمين اجتماعي ۳۰ ميليون ريال وام مي گيرند
ايسنا- معاون اول رئيس جمهوري، آيين نامه نحوه پرداخت تسهيلات قرض الحسنه به مستأجران كم درآمد از جمله بازنشستگان سازمان تأمين اجتماعي را به دستگاه هاي اجرايي ابلاغ كرد.
براساس اين آيين نامه كه به وزارت مسكن و شهرسازي، بانك مركزي و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ابلاغ شده است، در سال ،۸۴ معادل ۴۰۰ ميليارد ريال از منابع قرض الحسنه كليه بانك هاي كشور در اختيار بانك مسكن قرار مي گيرد تا توسط بانك مذكور و با رعايت اين آيين نامه به مستأجران كم درآمد شهري پرداخت شود. براساس ماده ۲ آيين نامه، متقاضيان واجد شرايط، شامل ايثارگران تحت پوشش بنياد شهيد و امور ايثارگران، خانوارهاي تحت پوشش كميته امداد امام خميني(ره)، سازمان بهزيستي و مستمري بگيران و بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمين اجتماعي و صندوق هاي بازنشستگي كشوري و لشكري و نيز خانوارهاي شاغل جوان و زنان شاغل سرپرست خانوار هستند كه مستمري يا حقوق و مزاياي دريافتي آنها از ۵/۱ برابر حداقل حقوق و دستمزد موضوع قانون كار بيشتر نباشد.

بازار قاچاق داروي ناصرخسرو پاكسازي شد
گروه اجتماعي: معاون غذا و داروي وزارت بهداشت اعلام كرد: بازار قاچاق دارو در خيابان ناصرخسرو تهران با همكاري نيروي انتظامي، قوه قضائيه، شهرداري و ساير دستگاههاي امنيتي پاكسازي شد.
رسول ديناروند گفت: فعلاً پاكسازي اين منطقه از داروفروشان غيرمجاز انجام شده است اما براي از بين رفتن دائمي آن قرار است با همكاري شهرداري تهران با تغيير كاربري منطقه و حتي تغيير نقشه جغرافيايي آن مسئله بازار ناصرخسرو براي هميشه حل شود.
دكتر سيدجمال سعيد واقفي،دبير انجمن داروسازان ايران، نيز اعلام كرد: ناصرخسرو به مركز توزيع داروهاي روان  گردان و مخدر تبديل شده است. سال  هاي گذشته در ناصرخسرو تمامي داروها به فروش مي  رسيد، اما چند سال اخير اين منطقه تبديل به مركزي براي توزيع داروهاي مخدر شده است.

كاهش تخلفات كنكور
گروه علمي فرهنگي: رئيس سازمان سنجش آموزش كشور اعلام كرد: ميزان تخلفات كنكور در سال ۱۳۸۴ به يك سوم كاهش يافته است.
دكتر حسن رحيمي، با اعلام اين خبر، يكي از مهمترين نكات در برگزاري آزمون هاي سراسري را حفظ امنيت آنها دانست و با بيان اينكه تا كنكور سال ۸۴ ابزار اعمال امنيت ضعيف بوده است، خاطر نشان كرد: با تصويب قانون رسيدگي به تخلفات آزمون، ابزار پرقدرتي در اختيار نهادهاي اجرا كننده آزمون قرار گرفت و از اين پس به ويژه با تخلفات سازمان دهي شده، برخوردهايي صورت مي گيرد.
وي تصريح كرد: تصويب قانون رسيدگي به تخلفات در صحن علني مجلس آرامشي را ايجاد كرد تا شاهد كمترين تخلفات در كنكور سال ۸۴ باشيم.
رئيس سازمان سنجش به داوطلبان كنكور ۸۵ توصيه كرد: داوطلبان بايد منابع درسي دوره متوسطه را خوب بفهمند و از دوره پيش دانشگاهي و يك سال مانده به زمان برگزاري آزمون،برنامه ريزي دقيقي براي مرور دروس امتحاني داشته باشند.
دكتر رحيمي بررسي وضعيت روحي و جسمي داوطلبان ورود به آموزش عالي را يك سياست صحيح و ضروري دانست و گفت: اين طرح در يك يا دو سال آينده به راحتي قابل اجرا نيست، اما بايد به آمادگي هاي لازم براي ورود به رشته هاي مختلف توجه شود.
رئيس سازمان سنجش در پايان، آمادگي رواني و بدني را براي دانشجويان پزشكي مهمتر از ساير گروه ها ارزيابي كرد.

آماده باش سازمان امداد و نجات در ايام سفرهاي نوروزي
مهر: رشد فزاينده تصادفات جاده اي در چند سال اخير به ويژه در ايام نوروز ، جمعيت هلال احمر را ملزم ساخت تا كارگاه هماهنگي طرح امداد و نجات نوروز ۸۵ را برگزار نمايد. سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر اعلام كرد: اين كارگاه با همكاري وزارت راه و ترابري ، اورژانس و ساير نهادهاي امداد رسان در نوروز ۸۵ و با حضور معاونان امداد و نجات جمعيت هلال احمر سراسر كشور به رياست دكتر علمداري رئيس سازمان امداد و نجات برگزار مي شود. بر پايه اين گزارش هدف اصلي برگزاري اين نشست بررسي نقاط قوت و ضعف طرح امداد نوروزي و پي بردن به چالش هاو بحران هاست.

بزرگترين طرح آموزش هاي علمي- كاربردي اصناف
كشور اجرا مي شود
گروه علمي فرهنگي: با امضاي تفاهم نامه همكاري ميان دانشگاه جامع علمي- كاربردي، وزارت بازرگاني و شوراي اصناف كشور، بزرگترين طرح آموزش هاي علمي- كاربردي پيرامون اصناف كشور به اجرا درمي آيد. به گزارش روابط عمومي دانشگاه جامع علمي- كاربردي، به منظور رفع نيازهاي آموزشي حدود يك ميليون و ۷۰۰ هزار نفر از اعضاي اصناف كشور و با فراهم شدن شرايط مناسب تحصيلي براي اين افراد، تحول عظيمي در افزايش كيفيت مهارت هاي شاغلان اصناف و كيفيت توليد كالا و ارائه خدمات هر چه بهتر به وجود خواهد آمد و باعث تحولات مهم اقتصادي- توليدي در عرصه هاي مختلف ملي و بين المللي خواهد شد.

آمار متقاضيان تغيير جنسيت در ايران
ايسنا: يك روانشناس باليني اعلام كرد: از هر ۱۰۰ هزار نفر يك نفر خواستار تغيير جنسيت از زن به مرد و از هر ۳۰ هزار نفر يك نفر متقاضي تغيير جنسيت از مرد به زن است. حسين اسدبيگي با اشاره به اين كه از ميان مبتلايان به اختلال جنسيتي، حداقل سه برابر متقاضيان تغيير جنسيت از زن به مرد، متقاضي تغيير از جنس مرد به زن وجود دارد، گفت: افراد مبتلا به اختلال جنسيتي به ظاهر امكان تشخيص جنيستشان وجود ندارد و خصوصيت جنس مرد و زن را توأمان دارند ولي در اصل يا XX يا XY هستند. وي تصريح كرد: افرادي كه از ابتداي تولد اختلال دو جنسيتي داشته باشند، با عمل جراحي داراي جنسيت مرد يا زن مي شوند، ولي برخي افراد، داراي اختلال هويت جنسي هستند و با وجود اين كه به ظاهر مربوط به يك جنس زن يا مرد هستند، از نظر رواني و عاطفي احساس مي كنند به جنس مخالف تعلق دارند.

۳۵درصد زندانيان مواد مخدر قاچاقچي هستند
ايلنا: مدير روابط عمومي سازمان زندان  ها و اقدامات تأميني، گفت: در حال حاضر، ۵۰ درصد زندانيان، مجرمان مواد مخدر هستند كه ۳۵ درصد آنان در رابطه با قاچاق مواد مخدر در زندان نگهداري مي  شوند. مظفر الوندي، مدير روابط عمومي سازمان زندان  ها، گفت: بر اساس قانون مواد مخدر، معتاد همچنان مجرم است و لازمه عدم ورود معتادان به زندان، ايجاد تغييراتي در قانون است. وي افزود: نگهداري معتادان تحت هر عنواني، علاجي براي حل اين مشكل نيست، اما سازمان در اجراي طرح  هاي اخير هر كمكي كه لازم باشد را ارائه مي  كند.

مردم اورژانس هاي كودكان را دست كم نگيرند
ايسنا: ضرورت توجه مردم به اورژانس هاي كودكان در نخستين كنگره اورژانس هاي طب كودكان مورد تأكيد قرار گرفت.دكتر سعيد مجتهدزاده فوق تخصص قلب كودكان و رئيس كنگره اورژانس هاي طب كودكان اظهار كرد: اورژانس هاي طب كودكان، بويژه طب اطفال كمتر در جامعه ما مطرح بوده و براي اولين بار است كه اين كنگره را در اين دانشگاه برگزار مي كنيم. اگر به خطر اورژانس كودكان مثل تصادفات، ضربه هاي مغزي، اورژانس هاي ريوي، قلبي، گوارشي و اسهال و استفراغ درست رسيدگي نشود عوارضي را در پي دارد كه تا آخر عمر با آنان همراه خواهد بود. وي افزود: بچه اي كه روي دست پدر و مادر تشنج مي كند كه به اورژانس مراجعه مي نمايد اگر ظرف ۳ الي ۲۰ دقيقه رسيدگي نشود يا تلف مي شود و يا عوارض جدي مانند عوارض قلبي، نارسايي كليوي، كبدي و قلبي به جاي مي گذارد و به تبع آن هزينه هاي سنگيني براي خانواده در پي خواهد داشت.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
سينما
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   سينما   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |