چهارشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۸ - Feb 22, 2006
دو هيأت ايراني در بروكسل و مسكو به گفت و گوهاي هسته اي پايان دادند
مذاكرات در تهران ادامه مي يابد
متكي: گام بعدي ايران غني سازي صنعتي است
004824.jpg
گروه سياسي: دو هيأت ايراني اعزام شده به بروكسل و مسكو روز گذشته به تهران بازگشتند. در بروكسل وزير خارجه در گفت و گو با همتايان اروپايي خود و نمايندگان سياست خارجي اتحاديه اروپا اعلام كردند كه ايران در پي يافتن احقاق حق مشروع خود به عنوان عضوي از ان.پي.تي است. هرچند متكي از حقوق و مواضع ايران در بروكسل دفاع كرد اما مشخص بود كه نتيجه خاصي از مذاكرات بروكسل حاصل نمي شود.
اروپا در حالي پا به مذاكرات بروكسل گذاشت كه خط قرمز ايران را هنوز درك نكرده بود.
سخنگوي كميسر اتحاديه اروپا در گفت و گويي با خبرگزاري فرانسه اعلام كرد كه اروپا براي از سرگيري مذاكرات با ايران خواهان تعليق فعاليت هاي هسته اي ايران و بازگشت به مذاكرات پاريس است. «اما ادوين» اين موضوع را در حالي اعلام كرد كه ايران گفته بود حاضر به پذيرش هيچ گونه پيش شرطي نيست.
از سوي ديگر، روز گذشته سيدعلي حسيني تاش، معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران از مسكو به تهران بازگشت. طرف ايراني مذاكرات مسكو را مثبت و سازنده ارزيابي كرد و سرگئي لاوروف به سختي به نتيجه گفت و گوها واكنش نشان داد. به گزارش ايرنا از خبرگزاري اينترفاكس، وزير خارجه روسيه مذاكرات را شكست تلقي نكرده اما گفته كه هنوز جاي بحث وجود دارد
اين در حالي است كه پنج شنبه هفته جاري هيأت روسي باز راهي تهران مي شود تا مذاكرات را ادامه دهد. حسيني تاش پيش از ترك مسكو گفت: قرار شد بررسي ها و مذاكرات دو طرف روي طرح مسكو و براساس مباني و فرمول مشترك همكاري هاي دو كشور ادامه يابد.
وي ادامه داد: در مورد جزئيات طرح از جمله محل ايجاد واحد مشترك غني سازي و نوع مشاركت كارشناسان ايراني، در مذاكرات مسكو هيچ صحبتي نشده و كليات طرح، جزيي از مذاكرات ما بود. از قرار معلوم مباحث مهم تر و بزرگ تري در حال حاضر ميان ايران و روسيه در حال بحث است. آبزرور در راستاي مذاكرات مسكو چنين تحليل كرد كه در صورت تحريم ايران در شوراي امنيت، خسارت زيادي به روسيه مي رسد و بعيد نيست ايران و روسيه به نوعي از مذاكرات بپردازند كه متضمن همكاري هاي آتي اين دو كشور باشد.
به نوشته اين هفته نامه، ايران مي تواند روسيه را همين حالا به متحد خود تبديل كند. در همين راستا بود كه نمايندگان روسيه در مذاكرات مسكو پس از پايان مذاكرات اعلام كردند كه هنوز مايلند پرونده ايران هنوز در آژانس حل شود.
ايران در حال حاضر خود را براي اجلاس شوراي حكام در ششم مارس (۱۵ اسفند) آماده مي كند. هرچند ممكن است اروپا و آمريكا فشار آورند كه براي حل پرونده هسته اي ايران، توافق با روسيه نهايي شود، اما ايران نيز در اين ميان مايل است به فرمول موردنظر خود برسد. با حضور سريع هيأت روسيه در تهران، مشخص مي شود كه روس ها نيز مايلند تكليف طرح پيشنهادي خود را تا پيش از اجلاس شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي بدانند.

دكتر «خالد مشعل» در دانشگاه تهران:
دموكراسي فلسطيني با رأي به حماس، مقاومت را انتخاب كرد
004827.jpg
ايسنا:دكتر «خالد مشعل» در دانشگاه تهران تأكيد كرد: ملت فلسطين وقتي حماس را انتخاب كرد، در واقع مقاومت را انتخاب كرد.وي كه به دعوت انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران در جمع دانشجويان اين دانشگاه در دانشكده  فني حضور پيدا كرده بود، با استقبال پرشور و گرم آنان در پشت تريبون قرار گرفت
رئيس دفتر سياسي حماس گفت: سخن اول من درمورد پيروزي حماس است. حماس وقتي پيروز شد كه به ملت خود متصل شد و با امت خود ارتباط برقرار كرد و هر چه را در اختيار داشت، فدا كرد.
وي افزود: حماس در سال گذشته در كنار ديگر گروه هاي فلسطيني، غزه را از چنگال اشغالگري صهيونيست ها آزاد كرد و وقتي دموكراسي فلسطيني از راه رسيد، حماس نيز در آن پيروز شد.
دشمن فكر مي كرد كه دموكراسي جايگزين مقاومت خواهد شد و تصور مي كرد دموكراسي نيروهاي ديگري به غير از نيروهاي مقاومت را بر سر قدرت خواهد آورد؛ ولي همين دموكراسي، مقاومت را به قدرت رساند و ملت وقتي حماس را انتخاب كرد، مقاومت را انتخاب كرد و اسلام و تمدن اسلامي  را انتخاب نمود، اصلاح طلبي و پاكدامني را برگزيد و ما بعد از خداوند، وامدار ملت فلسطين در اين پيروزي هستيم. وي افزود: ما بدون سازش و گذشت بر سر آزادسازي كشور و قدس پافشاري خواهيم كرد.
ما بر سر حق بازگشت اصرار خواهيم كرد، اشغالگري را نخواهيم پذيرفت و براي نشان دادن وفاداري به ملتمان هر چه در زمينه ي اصلاح طلبي مد نظر دارند به آن تحقق مي بخشيم؛ مثل اصلاحات سياسي و اقتصادي.
خالد مشعل همچنين افزود: شما در ايران در گذشته در كنار ما ايستاديد، از شما سپاسگزاريم و اطمينان داريم كه در آينده نيز در كنار ما مي ايستيد و از ما حمايت مي كنيد و ملت فلسطين نيز نسبت به كساني كه كنارش ايستادند و از او حمايت كردند وفادار مي ماند. انشاءالله شما با ماييد و ما با شما.
در ادامه  همايش حماسه  حماس در دانشگاه تهران، خالد مشعل در پاسخ به پرسش يكي از دانشجويان كه پرسيد «حماس از تشكيلاتي نظامي به تشكلي بدل شده كه بايد دولت و مجلس را ايجاد كند، پس از پيروزي، سرنوشت مقاومت و گردان هاي استشهادي چه خواهد شد؟» پاسخ داد: رسيدن حماس به دولت و قدرت به معناي توقف مقاومت نيست، بلكه مقاومت، گزينه راهبردي ما براي آزادسازي است كه بدون آن، آزادسازي ممكن نيست، بدون سلاح پيروزي ميسر نمي شود، از اين رو مادام كه اشغالگري و تجاوزگري وجود دارد، مقاومت نيز استمرار خواهد يافت.
وي در ادامه در پاسخ به پرسش ديگري درباره  احتمال به رسميت شناختن اسرائيل از سوي حماس در صورت خروج از سرزمين هايي كه در سال ۱۹۶۷ اشغال شده، گفت: اسرائيل چاره اي جز عقب نشيني از سرزمين هاي فلسطين ندارد و اشغالگري هرقدر نيز به درازا بكشد، مشروعيت نمي يابد. خالد مشعل در پاسخ به اين پرسش كه «آيا شما از جنبش فتح براي حضور در مقاومت دعوت خواهيد كرد و روابط خود را با جنبش فتح چگونه مي بينيد؟» پاسخ داد: بله ما از آنها دعوت كرديم و به زودي ديداري ميان ما و آنها انجام خواهد شد.ما درمورد شراكت با جنبش فتح اصرار داريم و به همه  نيروهاي فلسطيني نيز احترام مي گذاريم.
فلسطين بزرگ تر از هر گروه است، فلسطين ثابت و پايدار است و ما متغير و در حال دگرگوني. وي در پاسخ به اين پرسش كه «حق دستيابي ايران به انرژي هسته  اي و برخورداري اسرائيل از كلاهك هسته اي را چگونه تحليل مي كنيد؟» گفت: ما اطمينان داريم كه رهبري ايران به مصالح و منافع خود پايبند خواهد بود و تسليم فشارها نخواهد شد.
رهبري آزاد و شجاع آن است كه هر آن چه در خدمت ملت خود است انجام دهد و جامعه  بين الملل بايد از استانداردهاي دوگانه دست بردارد.

متكي در پارلمان اروپا:
گام بعدي ما غني سازي صنعتي است
ايرنا: منوچهر متكي  وزير خارجه  ايران  روز دوشنبه  در نشست  پارلمان  اروپا در بروكسل  مواضع  جمهوري  اسلامي را در خصوص  موضوعات  مختلف  از جمله  فعاليت هسته اي  در مقاصد صلح  آميز، تشريح  كرد.
وي  گفت : نكته  ديگر در برنامه  ايران  نيازمندي  به  بيست  هزار مگاوات انرژي  تعريف شده  است  كه  بايد از طريق  نيروگاههاي  اتمي تأمين  شود و معني اين  حرف  اين  است  كه  ما در طول  برنامه  به  ده  تا بيست  نيروگاه  جديد اتمي  در كشورمان  نيازمند هستيم .
وزير خارجه  كشورمان  درباره  وضعيت  فعاليت  هسته اي  ايران  گفت : ما در حد تحقيقاتي  غني سازي  را در ايران  شروع  كرديم  و براساس  حقمان  در مقياس آزمايشگاهي  همكاري  با آژانس  را در چارچوب  تعهدات  بين المللي  خود داريم .
وزير خارجه  ايران  تصريح  كرد با وجودي  كه  هنوز پروتكل  الحاقي  در ايران به  تصويب  مراجع  قانوني  نرسيده  است ، اين  كشور براي  اعتماد سازي  تقريبا سه سال  همه  فعاليت هاي  مرتبط با غني سازي  را به  تعليق  درآورد اما در پايان گفتگوها متاسفانه  دوستان  ما در سه  كشور اروپايي  پيشنهاد نهايي  كه  دادند هيچ  اشاره اي  به حق  قطعي  و قانوني  ايران  در برخورداري  از فن آوري  هسته اي  در آن  نبود.
متكي  در بخشي  ديگر از سخنان  خود گفت : گام  اصلي  باقي مانده  در فعاليت هاي  هسته اي  ايران  غني سازي  در مقياس  بالا يا غني سازي  صنعتي  است،  ما به  دوستانمان  اعلام  كرديم  كه  براي  مرحله  اساسي  از فعاليتهاي  هسته اي  آماده مذاكره  هستيم .
متكي  در ادامه  مواضع  ايران   درمورد رژيم  صهيونيستي  اسرائيل  را مورد توجه  قرار داد و گفت : ايران  به  لحاظ قانوني  رژيم  صهيونيستي  اسرائيل  را به  رسميت  نشناخته  و اين  موضع  كاملاً روشن  را هرسال  در سازمان  ملل  به هنگام  بررسي  اعتبارنامه ها اعلام  كرده  است .
متكي  درباره  فلسطين  گفت : بحث  مسلمان ها و يهودي ها و مسيحي ها نيست، ما معتقديم  آزادي  بيان  بايد همه  جا محترم  شمرده شود.
كنكاش  در حوادث تاريخي  هميشه  ممدوح  و مورد احترام  بوده  است . اگر در يك  حادثه  تاريخي دانشمندي  و محقق  تاريخي  در اروپا در اعداد و ارقام  ترديد مي كند، ما فكرمي كنيم  كه  هجوم  بر او و حذف  و بركناري  او از مسئوليت ها و نگاه  عالمانه  و برخورد انديشمندانه  نسبت  به  يك  مساله  نيست . وي  گفت : بررسي  هولوكاست  در اروپا مي تواند در يك  مطالعه  عالمانه  انجام  شود. دوستان  ما در اروپا اصرار دارند چنين  جنايتي  در حد ارقام  اعلامي  صورت  گرفته  است، ما هيچ  مخالفتي  با آن نداريم .
سئوالي  كه  در اينجا مطرح  است اين  است  كه  براي  جبران  يك  چنين  جنايت  دهشتناكي  و تضييع  حقوقي ، چرا از جيب  مسلمانها بايد هزينه  بشود.
وزير امور خارجه  ايران  در ادامه  سخنانش  در پارلمان  اروپا گفت : حل مساله  هسته اي  براساس  مذاكرات  و گفت وگو كاملا مورد تأييد ماست ، ما فكرمي كنيم  زبان  تهديد و اقدامات  يكجانبه  ديگر كارايي  ندارد، ما معتقديم شوراي  امنيت  نبايد به  عنوان  ابزاري  در اختيار يك  و يا دو كشور براي  اهداف سياسي  قرار بگيرد.
متكي  گفت : استيفاي  حق  قانوني  ايران ، منبعث  از اجازه  هيچ  كشوري  نيست .
وزير امور خارجه  همچنين  با رد آپارتايد علمي و هسته اي ، مواضع  ايران  را صميمانه ، واضح  و كاملا روشن  دانست  و با تأكيد بر آمادگي  جمهوري  اسلامي براي تداوم  اعتمادسازي ، گفت : حق  ايران  منبعث  از كليت  ايران  در ان پي تي  است ، مااين  حق  را احقاق  خواهيم  كرد.متكي  افزود: ما در استيفاي  حق  خودمان  با تأكيد بر صلح آميز بودن  فعاليت هايمان  اصرار داريم ، اين  تصميم  قطعي  ملت  ماست .
ما همه  تمهيدات  لازم  را براي صلح آميز بودن  فعاليت  هسته اي  ايران  خواهيم  انديشيد و هرگونه  همكاري  را درچارچوب  مقررات  مربوطه  خواهيم  داشت  اما خط قرمز ما چشم پوشي  از حق  ملت ايران  است  كه  تحت  هيچ  شرايطي  هيچ  مسئولي  در ايران  نمي تواند مرتكب  آن شود.
متكي با اعلام حمايت از تصميم ملت فلسطين و نمايندگان آنان گفت: ما اين تحول را در خاورميانه نگاه جديد مردم اين سرزمين مي دانيم و معتقديم كه بايد از سوي اروپا در مسائل خاورميانه با دقت مورد ارزيابي و بررسي قرار گيرد.

وزير خارجه آلمان: ديپلماسي همچنان درمورد ايران كارساز است
ايرنا: وزير خارجه آلمان روز گذشته گفت: معتقد است هنوز هم براي بيرون رفت از بن بست هسته اي ايران ديپلماسي كارساز است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از توكيو، فرانك والتر اشتاين ماير در يك كنفرانس خبري در توكيو گفت: ما بايد پيش از متوسل شدن به راهكارهاي نظامي، در پي يافتن امكانات ديپلماتيك باشيم.
وي افزود: ما نبايد خلاقيت خود را از دست بدهيم و بايد از راهكارهاي مختلف ديپلماتيك استفاده كنيم. وزير خارجه آلمان سرگرم ديدار دو روزه از ژاپن براي گفتگو با مقامات اين كشور است.

ژاپن رويكرد روسيه در مورد ايران راسازنده خواند
ايرنا: خبرگزاري فرانسه از توكيو گزارش داد: تارو آسو وزير خارجه  ژاپن  روز گذشته از تلاش هاي  روسيه  براي  دستيابي  به  سازش  با ايران  در مورد فعاليت  هسته اي  اين  كشور استقبال  كرد و گفت  در اين  مورد از تهران  نيز درخواست  خواهد كرد.
آسو، در يك  كنفرانس  مطبوعاتي  گفت : مابايد اين  مورد را به  عنوان رويكردي  سازنده  تلقي  كنيم . اميدوارم  نتيجه  مثبتي  حاصل  شود. ژاپن ، سرمايه گذار عمده  در صنعت  نفت  ايران  است  و با وجود نگراني  آمريكا روابط نزديكي  با جمهوري  اسلامي دارد.
آسو گفت : وي  هفته  آينده  در توكيو، به  هنگام  ملاقات  با منوچهر متكي  وزير خارجه  ايران ، ( در اين  زمينه  ) از وي  درخواست  خواهد كرد.
آسو گفت : وظيفه  يك  دوست  است كه  مسائل  واجب  را هرچند دردناك ، به  دوست خود بگويد. قرار است متكي روز هشتم اسفندماه براي ديداري سه روزه وارد توكيو شود.
مذاكرات  مقامات  ايران  و روسيه  روز دوشنبه  پايان  يافت  اما اين  مقامات وعده  دادند مذاكرات  در مورد طرح  پيشنهادي  مسكو براي  حل  يك  بن بست  بين المللي  را ادامه  دهند.
روسيه  به  ايران  پيشنهاد مي كند غني سازي  سوخت  هسته اي  ايران  بايد در خاك  روسيه  انجام  شود تا ضمن  تضمين  تامين  برنامه  سوخت  اتمي تهران ، به جامعه  بين المللي  اطمينان  داده  شود كه  هيچ  اورانيومي نمي تواند به طور مخفيانه  براي  يك  برنامه  ساخت  بمب  به كار برده  شود.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام:
حل معضل مسكن نيازمند جذب مشاركت هاي مردمي است
گروه سياسي: هاشمي رفسنجاني در ديدار اعضاي مجمع ملي خيرين مسكن ساز جوانان، توجه به نقش مشاركت بخش هاي غيردولتي و مردمي در رفع معضلات اساسي جامعه به ويژه بخش مسكن را مهم خواند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، جذب مشاركت موثر و نظام مند مردم، جوانان و سازمان هاي غيردولتي در قالب يك نهاد ملي فراگير و ايجاد نهضتي دائمي و فعال براي مسكن سازي را خواستار شد و گفت: حل معضل مسكن در جامعه، نيازمند حركتي وسيع، سازنده، فرهنگ ساز و فعال است و دولت به تنهايي توانايي رفع اين مشكل و پاسخ به نياز روزافزون جامعه در اين بخش را ندارد و حضور امكانات مردم شبيه جنبش موثر مدرسه سازان خير با اتكاء به روحيه خيرخواهي و جلب رضاي خداوند و كمك به نيازمندان بسيار كارساز است.
ايشان با اشاره به تقاضاي بالاي جامعه در بخش مسكن و عرضه نامتناسب با آن؛ گفت: استقبال خيرين در اين بخش زياد است و بايد با دستيابي به منافع و امكانات لازم براي ساخت مسكن متناسب با نياز جامعه و استفاده حداكثري از آنها همانند جذب سرمايه هاي خرد و سازماندهي كمك هاي مردمي فعاليت ها در اين مسير متمركز شود.رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين توجه به فن آوري روز ساخت مسكن را يادآور شد و افزود: توجه به ساخت مسكن ارزان و استفاده مطلوب از علوم روزدر قيمت تمام شده موثر است و بالطبع توانايي ساخت مسكن انبوه و بهره مندي افراد نيازمند بيشتر را افزايش مي دهد.
هاشمي رفسنجاني تاثيرات جنبي مسكن سازي براي جوانان را نيز با اهميت خواند و گفت: افزايش فعاليت در اين بخش مي تواند براي قشر عظيمي اشتغال ايجاد كرده و از اين جهت نيز كمك ديگري به جامعه انجام دهد.رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين حمايت دولت از اين گونه اقدامات را در رشد اين فعاليت هاي خودجوش مردمي موثر عنوان كرد.

رئيس جمهور و هيأت دولت به استان چهارمحال و بختياري مي روند
ايسنا: رئيس جمهور و هيات دولت در هفتمين سفر استاني، هفته جاري به استان چهار محال و بختياري سفر مي كنند.علي سعيدلو معاون اجرايي رئيس جمهور اعلام كرد: در اين سفر استاني علاوه بر ديدارهاي مردم از تمام شهرستان هاي استان، رئيس جمهور و اعضاي هيات دولت با نخبگان، منتخبين، دانشجويان خانواده معظم شهدا و ايثارگر ديدار و از نزديك با مسايل و مشكلات مردم آشنا خواهد شد.وي گفت: در اين سفر استاني هيات دولت تصميمات لازم اتخاذ خواهد كرد كه اين تصميمات نتيجه كار كارشناسي شده بالغ بر صدها نفر ساعت با حضور وزراء، استاندار و نمايندگان مردم استان در مجلس است.

اجلاس وزيران اتحاديه همكاري هاي منطقه اي
كشورهاي اقيانوس هند در تهران
ايرنا: ششمين  اجلاس شوراي وزيران  اتحاديه همكاريهاي  منطقه اي كشورهاي حاشيه  اقيانوس هند ديروز با سخنراني منوچهر متكي وزير امور خارجه در دفتر مطالعات سياسي و بين المللي وزارت امور خارجه در تهران آغاز بكار كرد.
در اين نشست، قرار است فوزي وزير راه آهن، ترابري و توسعه منابع نفتي سريلانكا و رئيس قبلي اجلاس شوراي وزيران اتحاديه همكاري هاي منطقه اي كشورهاي حاشيه اقيانوس هند و برخي از وزيران شركت كننده در اين اجلاس سخنراني كنند.دومين روز از برگزاري اين نشست نيز به  تشكيل گروههاي كاري اختصاص يافته و در آخرين جلسه آن نيز كنفرانسي به منظور تشريح دستاوردهاي توافقات اجلاس برگزار مي شود.

گراميداشت شهيد كاظمي و همراهان
شب خاطره مردان ميدان به مناسبت گراميداشت ياد و خاطره شهيد كاظمي و همراهان روز پنجشنبه ۴اسفند ماه ۸۴ از ساعت ۱۹ الي ۲۲ در محل سالن حج و زيارت در خيابان آزادي نبش خوش برگزار مي گردد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سينما
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   سينما   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |