چهارشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۸ - Feb 22, 2006
ايده هاي اينشتين پس از يك قرن ، كوچكترين سياره كشف شده را به دام انداخت
روشي جديد براي يافتن سيارات فراخورشيدي شبه زمين
004887.jpg
گروه دانش و فناوري- ذوالفقار دانشي: اخترشناسان موفق شده اند با استفاده از يك روش نسبتا جديد ، جسم سنگي يخ زده اي را پيدا كنند كه احتمالا كوچكترين سياره اي است كه به دور ستاره اي خارج ازمنظومه شمسي گردش مي كند. با اين روش جديد كه ريزهمگرايي گرانشي نام دارد، مي توان سيارات سبك وزني را كه تا يك دهم جرم زمين سنگيني دارند ، در كمربند حيات ديگر ستارگان شناسايي كرد ؛ سياراتي كه بالقوه مي توانند ميزبان حيات باشند.
مايكل ترنر ، استاديار بخش علوم رياضي و فيزيكي بنياد ملي علوم ايالات متحده و يكي از كاشفان اين سياره كوچك مي گويد : «كاري كه ما انجام داده ايم ، گام بلندي است در مسير پاسخ به اين سئوال كه آيا ما تنها هستيم يا خير ؟ گروه ما موفق شده است شبيه ترين سياره به زمين را در فضاي خارج از منظومه شمسي شناسايي كند و قدرت روش جديد را در شكار سيارات مستعد حيات نشان دهد. ريزهمگرايي گرانشي ، كامل ترين روشي است كه تاكنون براي يافتن سيارات فراخورشيدي به كار مي رود و با استفاده از آن مي توان تمام كهكشان را جستجو كرد» .
ريزهمگرايي گرانشي اين سياره ، سيصد و نودمين رويداد ريزهمگرايي گرانشي امسال بود كه OGLE در مركز كهكشان راه شيري ثبت كرد ، لذا اين سياره را OGLE-2005-BLG-390Lb نام نهاده اند .سياره در صورت فلكي كمان قرار دارد و با فاصله تقريبي بيست هزار سال نوري از ما ، حوالي مركز كهكشان راه شيري واقع شده است . جرم آن تقريبا پنج و نيم برابر جرم زمين است و در فاصله سه واحد نجومي ( هر واحد نجومي ، فاصله متوسط زمين تا خورشيد در طول يكسال است ) از ستاره اي گردش مي كند كه تنها يك پنجم خورشيد ما سنگيني دارد. با اين اوضاع اين ستاره داراي محيطي يخ زده است و دماي سطح آن دويست و بيست درجه سانتي گراد زير صفر است.
اين سياره يكي از شكارهاي تلسكوپ هاي برنامه آزمايش مريي همگرايي گرانش ( (OGLE به كار مي رفت. OGLE پروژه اي است كه در جستجوي رويدادهاي ريزهمگرايي گرانشي هر شب مركز كهكشان را رصد مي كند و در هر سال بيش از پانصد رويداد ريزهمگرايي گرانشي را مي بيند. شايد اين براي مطالعات كيهان شناسي آمار مناسبي باشد ، ولي براي شناسايي اثرات گرانشي سيارات سبك كافي نيست. هنگامي كه تيرماه امسال ، هشدار OGLE در مورد OGLE-2005-BLG-390Lb به مراكز تحقيقاتي زمين مخابره شد ، كسي نمي دانست اين پديده به كداميك از انواع ريزهمگرايي گرانشي مربوط است . بوهدان پاكزينسكي (استاد دانشگاه پرينستون ) و همكارانش كه هشت سال قبل OGLE را راه اندازي كرده بودند ، تصميم گرفتند اطلاعات خود را با ديگر گروههاي تحقيقاتي ريزهمگرايي گرانشي مبادله كنند تا بتوانند اين پديده را بهتر درك كنند.
از نتايج جالب اين مقاله مي توان به اين اشاره كرد كه فراواني سيارات سبك وزن بسيار بيشتر از سيارات مشتري مانند است.اغلب سيارات فراخورشيدي كشف شده غول هاي گازي بزرگ همانند مشتري هستند. دليل اين نتيجه گيري اين است كه اگر فراواني سيارات غول مانند بيشتر بود ، تعداد رويدادهاي ريزهمگرايي گرانشي كه مي توانستيم تاكنون در كهكشان خودمان مشاهده كنيم به ۱۲ مورد رسيده بود.
جستجوي سيارات سبك وزن با ديگر روش هاي رايج تا كنون نتيجه خاصي به دنبال نداشته است ، زيرا اثرات اين سيارات بسيار ضعيف است . خوشبختانه در روش ريزهمگرايي گرانشي اين اثرها ضعيف نيستند ، ولي در مقابل نادرند. پيش بيني مي شود با افزايش گروههاي تحقيقاتي در اين زمينه ، گزارش هاي ثبت شده اين رويدادها هم افزايش يابد.
ريزهمگرايي گرانشي چيست؟
روش ريزهمگرايي گرانشي بر اساس نظريه نسبيت عام تدوين شده است كه آلبرت اينشتين در اوايل قرن بيستم آن را ارائه كرد. هنگامي كه ستاره اي را در آسمان مشاهده مي كنيم ، معمولا امواج نوري اي را مي بينيم كه مستقيما از ستاره به سمت ما حركت مي كنند . حال اگر ستاره ديگري از اين مسير عبور كند ، حتي اگر فاصله دو ستاره با هم زياد باشد ، گرانش ستاره نزديك به ما همانند يك عدسي بزرگ در فضا عمل مي كند و نور ستاره دورتر را تقويت مي كند.
تلسكوپ ها نمي توانند جزئيات اين تقويت نور و تصاوير احتمالي تشكيل شده را تفكيك كنند ، ولي مي توانند آن را به شكل افزايش درخشندگي ثبت كنند. اگر اين ستاره عدسي شده داراي يك سياره هم باشد ، گرانش سياره اثر خودش را خواهد گذاشت و اخترشناسان مي توانند جرم اين سياره و فاصله اش را از ستاره مادر مشخص كنند.
بيشتر ۱۵۰ سياره فراخورشيدي كه تا كنون كشف شده است ، با روش ديگري به نام سرعت شعاعي شناسايي شده اند . ستارگان سياره دار، در فضا مكان ثابتي ندارند و اندكي نسبت به جايگاه اصلي خود لنگ مي زنند ، زيرا گرانش ضعيف سيارات بر ستاره اثر مي كند. با اندازه گيري اين لنگ زدنها مي توان جرم و فاصله سياره را بدست آورد . اين روش بسيار كارآمد است ، ولي تنها به سياراتي محدود مي شود كه اثر گرانشي محسوسي داشته باشند . اينها يا غولهاي سنگين هستند يا سيارات سبكي كه در مدارهاي بسيار نزديك به ستاره گردش مي كنند، سياراتي كه براي تشكيل و ادامه حيات مناسب نيستند.
منبع : www.SpaceFlightNow.com

ويتامين ها تاثيري در پيشگيري از سرطان ندارند؟
گروه دانش و فناوري _ محمدتقي رسولي: طبق آخرين مطالعات انجام شده در زمينه تاثير مكمل ها در سلامت بدن و زمان استفاده از آن مشخص گرديد ويتامين هاي CوE در سرطان پروستات مردان تاثير چنداني نخواهند داشت. نتايج اين تحقيقات كه در مجله مربوط به موسسه ملي سرطان NCI منتشر شده، حاكي از آن است كه آنتي اكسيدانها كه پيش از اين و به شكل قرص در رژيم غذايي تجويز مي شد، نقش چنداني در كاهش احتمال سرطان پروستات ندارند.
مطالعات جديدي كه توسط اين نشريه بر روي ۳۰ هزار مرد انجام گرديد نيز داراي نتايج متضادي بوده است. در واقع ويتامين C هيچ تاثيري بر روي جامعه مردان ندارد و فقط ممكن است براي سيگاري ها مفيد باشد. اين تحقيق كه توسط سايت NCI انجام گرفت، كاربران مرد پس از ثبت نام به سئوالات موجود پاسخ مي دادند. اين سئوالات شامل مدت زمان بيماري (سرطان پروستات) و همچنين مواد غذايي و رژيم هايي كه آنها استفاده مي كرده اند، بوده است. البته اين نوع تحقيقات دقت چنداني نخواهد داشت، زيرا بر اساس حافظه كاربران بوده است.
طي ۸ سال اخير و از بين كل شركت كنندگان، ۱۳۳۸ نفر داراي سرطان پروستات در اين سايت ثبت نام نمودند كه مشخص گرديد تفاوتي بين كساني كه مكمل ها و ويتامين ها را استفاده كردند با بقيه وجود ندارد، اما افراد سيگاري كه طي سالهاي متمادي مقدار زيادي ويتامين E مصرف كرده بودند، ۷۱درصد كمتر از سايرين به سرطان پروستات مبتلا مي شوند.
محققان به عنوان ضميمه اين تحقيقات اعلام كرده اند كه سيگاركشيدن احتمال ابتلا به سرطان پروستات را افزايش مي دهد. آنها همچنين اعلام كرده اند اگرچه تحقيقات اخير حاكي از آن است كه سيگاري هايي كه ويتامين E مصرف مي كنند كمتر در خطر هستند اما سيگار نكشيدن نتيجه مطلوب تري خواهد داشت.
منبع: AP.org

انتقاد گوگل از عملكرد دولت آمريكا
گروه دانش و فناوري- محمدتقي رسولي: گوگل روز گذشته انتقاد شديد خود را از عملكرد هيئت اعزامي از سوي دولت آمريكا اعلام كرد. دولت بوش هيئتي را به منظور نظارت بر پايگاه داده هاي مربوط به موتور جستجوي گوگل اعزام نموده كه مي بايست به تمام اطلاعات موجود در اين پايگاه دسترسي كامل داشته باشند.
گوگل به دنبال اين اقدام دولت بوش، قصد دارد وزارت دادگستري آمريكا را مجاب به شكستن راي خود نمايد.به دنبال درخواست وزارت امنيت آمريكا و همچنين اقدامات گوگل در چين، دولت بوش از وزارت دادگستري درخواست كرد كه به صورت قانوني مجوز نظارت بر اين شركت را صادر نمايد. گوگل اخيرا توافقنامه اي را با دولت چين امضا كرد كه اطلاعات مربوط به سايت گوگل چيني را در اختيار اين دولت قرار دهد و در نظارت دولت چين بر كاربران اينترنت اين كشور همكاري كند.
وزارت دادگستري آمريكا اين حكم را براساس قانون حفاظت از كودكان صادر نموده و اعلام كرده كه اين تصميم به جهت محافظت از كودكان و دسترسي آنها به سايتهاي غيرمجاز مي باشد. دولت آمريكا در درخواست خود از دادگستري اعلام نموده كه فيلترهاي موجود توانايي جلوگيري از دسترسي كودكان به سايتهاي غيراخلاقي و منحرف كننده را ندارد و به همين دليل دولت مي بايست به اطلاعات موتور جستجويي همچون گوگل دسترسي داشته باشد تا پيداكردن سايتهاي جديد غيراخلاقي آنها را فيلتر نمايد. پيش از اين نيز سه شركت ياهو، ام اس ان و اي او ال نيز طبق دستور دادگستري اطلاعات خود را در اختيار دولت آمريكا قرار داده بودند. البته هر سه شركت از ارائه اطلاعات خصوصي كاربران خود خودداري نمودند. اين اقدامات دولت آمريكا با اعتراض بسياري از انجمن هاي حامي حقوق بشر در اين كشور مواجه گرديده است.
منبع:AP.org

رقابت اينتل و اي ام دي در پردازنده هاي چهار هسته اي
ايرنا- كيوان باقري: دو شركت اصلي توليدكننده پردازنده هاي رايانه هاي شخصي با معرفي نخستين پردازنده هاي چهار هسته اي خود، رقابت جديدي را آغاز كرده اند.
درحالي كه تا پيش از اين دو غول بزرگ توليدكننده پردازنده هاي مورد استفاده در رايانه هاي شخصي يعني اينتل و اي ام دي، در زمينه هايي نظير سرعت محاسباتي(كلاك اسپيد) محصولات خود با يكديگر رقابت مي كردند، هم اكنون ارائه پردازنده هايي با تعداد هسته هاي پردازشگر بيشتر به مهمترين زمينه رقابت اين دو شركت تبديل شده است.
پردازنده هاي چند هسته اي به گونه اي طراحي مي شوند كه در آنها چند هسته پردازشگر مجزا روي يك صفحه سيليكوني قرار گرفته كه به رغم داشتن ارتباط با يكديگر، هر يك به صورت جداگانه فعاليت كرده و بدين ترتيب كارايي كلي رايانه را به ويژه در هنگام انجام همزمان چند كار مختلف، به ميزان قابل توجهي بالا مي برند. با اين وجود، استفاده از هسته هاي متعدد در پردازنده ها هم داراي مشكلات خاص خود است كه آينده اين فناوري را دچار ترديد مي كند.
يكي از مشكلات مهم در اين زمينه، نياز به برنامه نويساني است كه نرم افزارهاي جديدي را جهت بهره برداري از قابليتهاي پردازنده هاي چند هسته اي طراحي كنند.به گفته كارشناسان، در آينده نزديك پردازنده هاي چهار هسته اي يا بيشتر از آن در رايانه هاي شخصي و با لپ تاپها كارايي نداشته و بيشتر در رايانه هاي سرور ميزبان وب سايتهاي اينترنتي كاربرد خواهند داشت.
در اين ميان، اينتل هفته گذشته اعلام كرد كه نخستين پردازنده مجهز به چهار هسته پردازشگر مجزاي خود را اوايل سال آينده ميلادي معرفي خواهد كرد. پردازنده جديد اينتل با نام كلاورتاون ويژه استفاده در رايانه هاي سرور طراحي شده است.
اين درحالي است كه ام دي، دومين توليدكننده بزرگ پردازنده هاي رايانه اي، موفق شده است با ارائه پردازنده هاي دو هسته اي كارآمد بخش قابل توجهي از بازار پردازنده هاي ويژه سرورها را از شركت اينتل گرفته و به خود اختصاص دهد و به تازگي مشخصات نخستين پردازنده چهار هسته اي خود را نيز كه در سال ۲۰۰۷ به بازار خواهد داد، معرفي كرده است.
به گفته كارشناسان، درحالي كه در گذشته براي طراحي پردازنده هاي جديد تلاش مي شد با كوچكتر و فشرده تر كردن ترانزيستورها تعداد زيادي از آنها را درون يك تراشه جاي دهند، هم اكنون تلاش مي شود هسته هاي پردازنده مجزا را درون يك تراشه قرار داده و تولد پردازنده هاي داراي دهها و يا حتي صدها هسته مجزا در سالهاي آينده، دور از ذهن نخواهد بود. با اين وجود، طراحي كارآمد پردازنده هاي داراي هسته هاي پردازشگر بيشتر، به ويژه بيشتر از هشت هسته مجزا، در عمل بسيار پيچيده بوده و مسائلي نظير چگونگي ارتباط اين هسته هاي پردازشگر با يكديگر و يا تامين حافظه لازم براي اين هسته هاي مجزا از مشكلات اصلي پيش روي توليدكنندگان پردازنده هاست.

رشته هاي واقعا تصادفي اعداد
ايرنا: مشخص كردن آن دسته از رشته هاي  اعداد كه واقعا رندوم و تصادفي هستند از رشته هايي كه ظاهرا چنين مي نمايند اما در واقع از نظم و الگوي خاصي پيروي مي كنند، كار آساني نيست. با اين حال اين نوع تمييز و تشخيص يك امر بسيار ضروري و در مواردي احيانا حياتي است. يك گروه از محققان كانادايي مدعي شده اند كه موفق شده اند روش با كفايتي براي تمييز دادن رشته هاي هاي تصادفي و رندوم از رشته هاي ظاهرا تصادفي ابداع كنند.
آلن هاشه و همكارانش از دانشگاه مونكتون در شهر نيو برنسويك در كانادا روش جالب توجه خود را بر پايه دانسته هاي فيزيكي مبتني كرده اند. اين محققان نور تحريك شده را از درون توده هاي روي هم چيده شده اي از مواد با خاصيت پراش و پراكندگي سازي متفاوت عبور دادند.
نور انتقال يافته كاملا به هر نوع ناهماهنگي و عدم نظم در خواص اين لايه ها حساس بود. در مرحله بعد اين محققان از خاصيت پراش لايه هاي مختلف براي رمزكردن اعداد استفاده كردند و نشان دادند كه مي توان رشته هاي رمز شده اي از اعداد را كه هر يك از ۱۰۰رقم تشكيل يافته اند و ارقام درون آنها به صورت تصادفي تعيين شده اند مي توان با دقت ۷۰درصد از رشته هايي كه ارقام درون آنها تصادفي نيستند، تشخيص داد. به گفته محققان كانادايي مي توان با كمك اين روش دستگاهي را براي تشخيص رشته هاي تصادفي اعداد توليد كرد كه در آن از موادي استفاده مي شود كه خواص نوريشان قابل تنظيم و دستكاري هستند.

سرمايه گذاري ۲۱ ميليون دلاري شركت ارتباطات انگليس
گروه دانش و فناوري- محمدتقي رسولي: شركت ارتباطات و مخابرات انگليس اعلام كرد كه ۲۱ ميليون دلار در طرح جهاني تلفن از طريق اينترنت سرمايه گذاري خواهد نمود. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از هنگ كنگ نيمي از اين سرمايه گذاري مخصوص بخش آسيا خواهد شد.
تكنولوژي صدا از طريق اينترنت يا VOIP باعث مي شود كه كاربران با هزينه بسيار كم مكالمات خود را انجام دهند و از سيستم سوئيچينگ قديمي مخابرات به اين سيستم جديد استفاده نمايند. VOIP با تبديل صدا به بسته هاي اطلاعاتي بر روي اينترنت ارسال مي نمايند و گيرنده آنها را مجددا به هم متصل و تبديل به صدا مي نمايد. اين طرح شركت بي تي با استفاده از پروتكل VOIP توانايي انجام مكالمات تلفني، ايميل و ويدئو كنفرانس خواهد بود. بي تي سال گذشته نيز ۴۸ ميليون دلار در راه اندازي شبكه اي مشابه و به جهت كم كردن ترافيك سرورها در آسيا سرمايه گذاري نمود. با تكميل اين طرح جديد ۱۷ كشور به اين طرح متصل خواهند شد.
منبع: AP.org

ديسكاوري به فضا پرتاب مي شود
ايسنا: هفت فضانورد شاتل ديسكاوري اطمينان خود را در خصوص اقدامات صورت گرفته جهت بالا رفتن ضريب ايمني شاتل از خطرات احتمالي اعلام كردند. آنها ابراز اميدواري كردند كه اين اقدامات ضروري در زمان تعيين شده به پايان برسد تا امكان پرتاب شاتل ديسكاوري به فضا در ماه مه (ارديبهشت - خرداد  ۸۵) فراهم شود. اين در حالي است كه به جز پرتاب سال گذشته شاتل كه آن هم با نگراني خاص دانشمندان ناسا همراه بود، اين فضاپيما از زمان وقوع سانحه مرگبار شاتل كلمبيا زمين گير شده است.
مهندسان آژانس هوا نوردي و فضا نوردي آمريكا معتقدند كه مشكل مربوط به سانحه كلمبيا اكنون حل شده است. با اين حال در زمان پرتاب شاتل ديسكاوري در ماه جولاي گذشته دوربين هاي كار گذاشته شده، از مشكل نگران كننده اي در بدنه شاتل خبر داده بودند. اگرچه اين مشكل حادثه اي در پي نداشت اما موجب شد كه دانشمندان و مهندسان ناسا بررسي هاي بيشتري در اين خصوص صورت دهند. پس از ماموريت سال گذشته شاتل ديسكاوري، مديران شاتل تصميم گرفتند كه ساختارهاي فومي با ابعاد ۵/۳۸ در  ۵/۱۴ اينچ را از بدنه خارجي مخزن سوخت شاتل جدا كنند.

سياره آسيب پذير
گروه دانش و فناوري _ ساناز مهدوي: در پژوهش و بررسي استانداردهاي زيست محيطي كشورهاي سراسر جهان، آمريكا كه بزرگترين آلوده ساز جهان است، در رده بيست و هشتم، زير كشورهاي اروپايي قرار گرفت. مسئولان اين مطالعات و تحقيقات اميدوارند كه نتايج اين تحقيقات باعث بيداري مردم و دولت آمريكا شود. براساس آمار به دست آمده از نتايج اين تحقيقات كارشناسان محيط زيست، در مقايسه بين المللي، نيوزيلند مقام اول را در حفاظت از محيط زيست در ميان كشورهاي جهان بدست آورد. كارشناسان محيط زيست اميدوارند بتوانند بوسيله يافته هاي تحقيقاتشان دولت آمريكا را تحت فشار قرار دهند تا اساسنامه جهاني آب و هوا را بپذيرد.شاخص عملكرد در حفاظت از محيط زيست در سال ۲۰۰۶ توسط متخصصان دانشگاه ييل و دانشگاه كلمبيا تعيين شده بود، رده ايالات متحده را كه مقتصدترين كشور جهان است زير اكثر كشورهاي اروپاي غربي، ژاپن، تايوان، مالزي، كاستاريكا و شيلي قرار داده است.
مجمع EPI كه در ۲۶ ژانويه در گردهمايي اقتصادي كه در «داوس» واقع در سوئيس برگزار شده بود، تشكيل شد، كشورهاي سوئد، فنلاند، جمهوري چك و انگلستان را در رده هاي دوم تا پنجم قرار داد. اين مجمع كشورهايي را كه براي حفاظت از منابع و ذخاير عمومي و حفاظت از محيط زيست در رده هاي بالاي طبقه بندي كشورها قرار گرفته بودند، مورد تحسين و تمجيد قرار داد. پنج كشور بالاي جدول توانسته اند در حفاظت از محيط زيست شان كه شامل پاكيزگي و گندزدايي از آب آشاميدني، كنترل ضخامت لايه ازن و منابع شيلات غني و جلوگيري از انتشار گازهاي گلخانه اي است، تا هشتاد و پنج درصد موفق شوند.
مسئول اين برنامه در بيانيه اي اظهار كرد عملكرد ايالت متحده در موارد بحراني مانند انرژي هاي جايگزين شونده، انتشار گازهاي گلخانه اي و منابع آبي با استانداردهاي جهاني مطابقت ندارد.
گاس سپت رئيس دانشكده مطالعاتي محيط زيست و جنگلها گفت: عملكرد ضعيف ايالات متحده در مورد منابع زيست محيطي خصوصا در مورد انرژي و تغييرات آب و هوا نه تنها براي مردم آمريكا بلكه براي ساكنان كره زمين مشكل ايجاد خواهد كرد. احتمالا اين آمار به عنوان هشداري براي مردم آمريكا و خصوصا مسئولان دولتي در واشنگتن تلقي خواهد شد.
قبل از تصويب اين بيانيه،آمريكا، بزرگترين توليدكننده گازهاي گلخانه اي جذب كننده حرارت، در سال ۲۰۰۱ از پروتكل ۱۵۷ مليتي كيوتوي سازمان ملل تخطي كرد، در حالي كه ۴۰ كشور از كشورهاي صنعتي بر اين اساس موافقت كردند كه تا سال ،۲۰۱۲ انتشار گازهاي گلخانه اي را مهار كنند.در نيمه پاييني جدول حفاظت از محيط زيست،كشورهاي آفريقايي و آسياي جنوبي قرار گرفته اند كه توانايي كمي در سرمايه گذاري هاي اقتصادي مرتبط با محيط زيست مثل آبهاي آشاميدني و سيستم بهداشتي دارند. همچنين اين كشورها از سيستم نظارتي ضعيفي بر محيط زيست شان برخوردارند.پاكستان و هندوستان، هر دو با درصد موفقيتي حدود ۱/۴۱ و ۷/۴۷ در حفاظت از محيط زيست اكولوژيكي شان، در اين رده بندي در ميان ۲۰ كشوري قرار گرفتند كه پايين ترين رتبه را در اين رده بندي به خود اختصاص داده اند. نيجريه در ته جدول در رده صد و سي و سوم قرار گرفته است.
اين تحقيقات بر پايه ۱۶ شاخص متفاوت محيطي قرار گرفت كه شامل منابع آبي، بهداشت محيطي، وضعيت آلودگي هوا، زيستگاه و منابع طبيعي زايا و منابع انرژي بادوام مي باشد.
اگرچه آلمان در ميان گروه هاي شاخص از امتياز بالايي برخوردار است ولي در كل به اين دليل كه امتيازهاي آلمان در گروه زيستگاه هاي دوزيستان پايين است و اين امر گريبانگير كشورهاي توسعه يافته اي است كه جمعيت شان در اكثر زيستگاه ها پراكنده شده، مطالعات نشان مي دهد بر اين اساس شانس كمي براي حفاظت زيستگاه ها شان باقي مي ماند.
اين شاخص ها براساس شيوه شناسي هاي متفاوتي از دوام پذيري زيست محيطي شكل گرفته كه در سالهاي ۲۰۰۲ و ۲۰۰۵ انتشار يافتند. محاسبات جديد جهت تمركز بيشتر سياست هاي دولتي در حفاظت از محيط زيست شكل گرفته است. به عنوان مثال، انگلستان در شاخص مداوم سال گذشته در رده شصت و پنجم قرار گرفت ولي امسال در بررسي هاي جديد رده پنجم را به خود اختصاص داده است. در مورد انگلستان از علل كسب رده هاي پايين تر مي توان از قطع كردن درختان جهت ساخت كشتي طي ۵۰۰ سال اخير و قبل از آن نام برد كه دولت بريتانيا به هيچ وجه تاكنون نتوانسته است اين روند را تحت كنترل خود درآورد.
منبع: Spiegel 24 jan ۲۰۰۶

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
سينما
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   سينما   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |