چهارشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۸ - Feb 22, 2006
در همايش آلودگي هوا و اثرات آن بر سلامت عنوان شد:
۵۳۹ ميليون دلار، خسارت آلودگي هواي تهران در سال ۸۴
گروه شهري- مژگان جمشيدي :آلودگي هوا در سال ۸۴ بيش از ۵۳۹ ميليون دلار (معادل ۴۸۵ ميليارد و يكصد ميليون تومان) به اقتصاد و سلامت جامعه خسارت وارد كرد. دكتر عبدالعظيم سلطاني نژاد،با بررسي آلودگي هوا و اثرات آن روي سلامت و اقتصاد جامعه مي افزايد: اگر خسارت هاي ناشي از آلودگي هوا را به هزينه كنترل اين آلودگي اضافه كنيم، مجموعاً هزينه هاي آلودگي هوا به دست مي آيد.
برآوردهاي اين محقق ايراني و كارشناس محيط زيست نشان داده است كه ۷/۵ درصد از مرگ و ميرها در تهران به واسطه آلودگي هوا اتفاق مي افتد و با توجه به اينكه هزينه حفظ حيات براساس استانداردهاي جهاني ۳۲ هزار دلار تعيين شده، لذا در مجموع هزينه هاي مرگ و مير ناشي از آلودگي هاي هواي تهران در سال ،۸۴ معادل ۱۷۶ ميليون دلار برآورد شده است.
به گفته وي، هزينه هاي بيماري هاي سرپايي شهروندان تهران به واسطه اين آلودگي و هزينه هاي بهداشتي ،از جمله خسارات ديگري است كه از بعد سلامت و بهداشت، هم به اقتصاد جامعه و هم به شهروندان وارد مي شود.
وي مي افزايد: براساس اطلاعات موجود در مركز آمار ايران، تعداد مراجعين سرپايي به بيمارستان هاي تهران در سال ۱۳۷۷ قريب به ۵ ميليون نفر بوده كه اگر اين روند در هر سال ۱۵ درصد هم افزايش يابد بنابراين بر اساس اين آمار بايد در سال ،۸۴ بالغ بر ۱۲ ميليون مراجعه كننده به بيمارستانها داشته باشيم كه با توجه به اينكه ۴۳ درصد مراجعه كنندگان به واسطه آلودگي هوا روانه بيمارستانها مي شدند و با احتساب اينكه هر نفر براي معالجه ۵۰۰۰ تومان هزينه كند در نتيجه هزينه درمان سرپايي اين بيماري ها در حدود ۲۹ ميليون دلار خواهد شد.
دكتر سلطاني نژاد در توضيح هزينه هاي بهداشتي شهروندان نيز مي افزايد: در تهران ۱۰ ميليون نفر زندگي مي كنند كه حداقل روزانه ۲ ميليون نفر در شهر رفت و آمد مي كنند و اين تعداد در هفته مي بايست يك بار اضافه حمام كنند و يك بار هم اضافه تر لباس هايشان را شست وشو دهند، حال در نظر بگيريم هزينه حمام هر نفر ۵۰۰ تومان باشد در نتيجه هزينه هاي بهداشتي آلودگي هواي ناشي از خودروهاي فرسوده كه در حال حاضر ۷۰ درصد خودروهاي تهران را شامل مي شوند ۴۰ ميليون دلار خواهد شد.
وي خاطر نشان ساخت: براساس آمارهاي موجود تعداد خودروهاي فرسوده در تهران با عمر بالاي ۲۰ سال قريب به يك ميليون (۹۵۷۰۰۰) تخمين زده شده است كه به دليل فرسودگي، آلودگي زيادي دارند و بدين ترتيب، هم هواي تهران را آلوده مي كنند و هم خسارت هاي بسيار سنگيني به اقتصاد تهران تحميل مي كنند.
وي در توضيح اين مطلب مي افزايد: مصرف سوخت بالا، سرعت پايين، ترافيك سنگين، افزايش بيماري ها، ايجاد آلودگي و ساير ناهنجار هاي متعدد، به واسطه تردد خودروهاي فرسوده در تهران ايجاد مي شود كه هزينه هاي بهداشتي و مرگ و مير و درمان شهروندان كه پيشتر عنوان شد براساس تعداد خودروهاي فرسوده در اين معادله جاي گرفته و محاسبه شده است.
دكتر سلطاني نژاد مي افزايد: پيمايش خودروهاي فرسوده روزانه ۷۰ كيلومتر تخمين زده شده است و اين خودروها نسبت به خودروهاي جديد ۲۵ درصد اضافه مصرف سوخت دارند، لذا با يك محاسبه ساده ديگر مي توان به هزينه سنگين اضافه مصرف سوخت خودروهاي فرسوده كه سالانه ۲۹۴ ميليون دلار بنزين را هدر مي دهند ،پي برد.
براساس يافته هاي تحقيقاتي اين كارشناس محيط زيست، آلودگي هوا هزينه هاي ديگري هم دارد و آن هزينه كاهش آلودگي است كه بنابر گفته مسئولان سازمان محيط زيست براي يك دوره زماني ۱۰ ساله، معادل ۲ ميليارد دلار برآورد شده است.
وي مي افزايد: در يك دوره زماني ۱۰ ساله مجموعه هزينه هاي غيرمستقيم با نرخ بهره ۶ درصد كه بانك جهاني تعيين كرده است قريب به ۵/۷ ميليارد دلار است و با توجه به واقعيات فوق در صورتي كه به اصلاح كيفيت هواي تهران پرداخته شود علاوه بر ۵/۷ ميليارد صرفه جويي در هزينه هاي غير مستقيم، به ازاي هر دلار هزينه براي كاهش آلودگي هوا به اندازه ۲۰ دلار صرفه جويي در هزينه هاي بهداشتي خواهيم داشت.
وي خاطر نشان ساخت: بدين ترتيب با هزينه كردن ۲ ميليارد دلار در يك دوره زماني ۱۰ ساله در جهت كنترل و كاهش آلودگي هواي تهران به ميزان ۴۰ ميليارد دلار صرفه جويي در هزينه هاي بهداشتي ميسر مي شود و در چنين حالتي تمام شهروندان تهراني از منافع ناشي از كنترل و كاهش آلودگي هوا در تهران بهره مند خواهند شد و بدون شك سلامت مردم، كاهش و جلوگيري از مرگ و ميرها و امراض مرتبط با آلودگي، كاهش فشارهاي عصبي، افزايش بهره وري و نهايتاً افزايش طول عمر شهروندان تهراني فراهم مي شود.

چشم انداز
004905.jpg
بدون شك آلودگي هوا اگر بزرگترين معضل كلانشهرها نباشد، به يقين يكي از بزرگترين معضلات مبتلابه اين شهرهاست. اين معضل بيش از هر چيز ناشي از پيشرفت تكنولوژي است، چرا كه به رغم آنكه تصور مي شد پيشرفت فناوري، رفاه و آسايش و سلامتي را براي جهانيان به ارمغان خواهد آورد، اما اين رفاه توأم با مشكلاتي شد كه سلامت انسانها و محيط زيست را تهديد مي كند. آلودگي هوا از جمله اين مشكلات است؛ مشكلي كه در سال جاري افزون بر نيم ميليارد دلار به اقتصاد و سلامت جامعه شهروندان تهراني خسارت وارد ساخته است و پايتخت را چند بار تا آستانه بحران پيش برد و مسئولان تنها توانستند با تعطيلي موقت مدارس و ادارات از دامنه اين بحران بكاهند؛ راهكاري موقت كه آن هم چندان كارساز نبود.
رفع اين معضل بيش از هر چيز نيازمند تصميمي واحد است كه تنها در صورت وحدت مديريت شهري به دست مي آيد؛ راهكاري كه تحقق آن نه تنها كاهش آلودگي هوا، بلكه كاهش بسياري از معضلات ديگر پايتخت را در پي خواهد داشت.

پيمانكاران فرهنگي- اجتماعي مديريت شهري رتبه بندي مي شوند
گروه شهري :طرح طبقه بندي صلاحيت فني و تخصصي پيمانكاران فرهنگي و اجتماعي به وسيله پايگاه اطلاع رساني اداره كل هماهنگي امور اجتماعي و فرهنگي به زودي اجرا مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، همايون حميدي- مدير كل هماهنگي امور اجتماعي و فرهنگي- با اعلام اين خبر گفت: اين پايگاه اطلاع رساني به تمامي اشخاص حقيقي و حقوقي، مؤسسات و نهادهاي خصوصي و پيمانكاراني كه در حوزه فرهنگي و اجتماعي فعاليت مي كنند، امكان مي دهد تا توانمندي ها و ايده هاي خود را در حوزه هاي فرهنگي و اجتماعي، ارائه و معرفي كنند.وي افزود: تمامي نهادهاي زير مجموعه شهرداري فقط مجاز به همكاري و عقد قرارداد با مراكز مؤسسات و افرادي خواهند بود كه در اين پايگاه اطلاع رساني رتبه بندي شده اند و از بالاترين وجوه كارشناسي برخوردارند.
حميدي ادامه داد: از اين پس تمامي مناقصه ها و مزايده هاي فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران نيز به وسيله همين پايگاه اطلاع رساني انجام خواهد شد.
مدير كل هماهنگي امور اجتماعي و فرهنگي اعلام كرد: شهرداري هاي تمام مناطق و ساير نهادهاي زير مجموعه شهرداري موظفند ارزيابي خود را از نوع انجام پروژه و عملكرد پيمانكار در اين پايگاه اطلاع رساني اعلام كنند و هر سه ماه يك بار پيمانكاران برگزيده در جشنواره اي معرفي خواهند شد و به اين ترتيب پايگاه اطلاع رساني ما به رسانه اي براي معرفي نخبگان، فرهيختگان و اهل قلم جامعه تبديل خواهد شد.
وي درباره ديگر كاركردهاي پايگاه اطلاع رساني ياد شده گفت: اين پايگاه به بانك ايده ها تبديل خواهد شد و افراد ياد شده مي توانند ايده هاي خود را در حوزه فرهنگي و اجتماعي به اين پايگاه ارسال كنند و ايده هاي برتر و كساني كه بيشترين ايده ها را ارائه كرده اند در جشنواره معرفي و از ارائه دهندگان آن قدرداني خواهد شد و افراد برگزيده براي اجراي ايده هاي خود مي توانند با شهرداري به عقد قرارداد بپردازند.

چهره تهران با فرا رسيدن سال نو زيبا مي شود
گروه شهري- سرپرست معاونت آموزش و امور مناطق سازمان زيباسازي شهر تهران از زيباشدن چهره شهر در آستانه سال نو و فرا رسيدن نوروز خبر داد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مهندس گلشني افزود: معاونت آموزش و امور مناطق سازمان زيباسازي، طرح و دستورالعملي را آماده كرده تا در راستاي سنت زيباي «خانه تكاني» ، سيماي شهر پاكيزه و زيبا شود.
سرپرست معاونت امور مناطق سازمان زيباسازي خاطرنشان كرد: اداره هاي زيباسازي مناطق، امسال نيز در كنار ديگر شهروندان براي بهبود سيما و زيباسازي مناظر شهر در آستانه سال نو مي كوشند.
وي افزود: پاكسازي نماهاي شهر، حذف زوايد نماها و شناسايي مظاهر آلودگي بصري از جمله فعاليت هاي سازمان زيباسازي به مناسبت فرارسيدن سال نو است.
گلشني گفت: همسان سازي و بهسازي وضعيت مبلمان شهري و طراحي و زيباسازي فضاي سبز در آغاز بهار از ديگر فعاليت هايي است كه در طرح استقبال از بهار با جديت دنبال مي شود.
او ادامه داد: شست وشوي نماي بيروني مغازه ها و برخي اداره ها كه در پاكيزه شدن فضاي عمومي و بسياري از خيابان هاي اصلي شهر نقش پررنگي دارند از ديگر اقدامات شهرداري تهران خواهد بود.
سرپرست معاونت امور مناطق سازمان زيباسازي همچنين گفت: امسال نيز به دليل تقارن روزهاي عيد نوروز با برخي مناسبت هاي مذهبي، نصب پرچم، پلاكارد و طراحي و نصب بيل بوردهايي براي انتقال پيام هاي مذهبي و فرهنگي در دستور كار سازمان زيباسازي شهر تهران قرار دارد.
گلشني تصريح كرد: سازمان زيباسازي شهر تهران تمام تلاش خود را براي نظارت بر چگونگي افزايش جاذبه هاي بصري شهر و مقابله با مظاهر آلودگي بصري به كار خواهد بست.

رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري:
حفاري هيأت هاي خارجي بدون نظارت ممنوع است
004902.jpg
ايسنا: رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري در مراسم پاياني طرح مردم نگاري اصفهان گفت: خصوصي سازي و تشويق جوانان به آموزش در زمينه  باستان شناسي از مهم ترين اهداف سازمان است.
طه هاشمي افزود: موضوع مردم شناسي خلقت انسان است و سابقه توجه به انسان و شناخت ويژگي هايش همزاد با آفرينش انسان است. وي افزود: قديمي ترين تاريخ مكتوب موجود نشان مي دهد بحث شناخت انسان به شش قرن قبل از ميلاد مسيح باز مي گردد. او بيان داشت: امروز از مهم ترين فعاليت هاي پژوهشكده، بحث مردم شناسي است و شهر اصفهان اولين كلانشهر كشور است كه طرح مردم شناسي در مورد آن انجام گرفته است.
رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري افزود: تحليل اين فرهنگ و انتقال آن به آيندگان در دستور كار پژوهشگاه قرار دارد. وي ماندگاري فرهنگ را وابسته به تعامل آن با ديگر فرهنگ ها دانست و افزود: يكي از عللي كه ايرانيان فرهنگ اصيل خود را حفظ كردند، به دليل تعاملي بوده كه با فرهنگ كشورهاي همسايه داشته اند.
هاشمي اوج موفقيت رهبران الهي را زماني دانست كه توانستند مردم را خوب بشناسند و گفت: امام خميني (ره) نيز به دليل آگاهي و شناخت درستي كه از مردم داشت، توانست انقلاب اسلامي را رهبري كند.
او با بيان اينكه حفاظت جزو كارهاي كليدي در حوزه باستان شناسي است، افزود: امروزه در باستان شناسي جديد فقط حفاري مطرح نيست، بلكه دستيابي به پرسش هاي تاريخي در اين حفاري هاست.
اين مقام مسئول در ادامه با بيان اينكه سازمان ميراث فرهنگي همانند قبل از انقلاب به هيات هاي حفاري خارجي اجازه نمي دهد بدون نظارت اين سازمان عمليات حفاري در ايران انجام دهند، گفت: اين هيات ها بايد پاسخگوي سؤالات تاريخي ما در اين حفاري ها باشند.
طه هاشمي با اشاره به اينكه بدنه باستان شناسي سازمان ميراث فرهنگي بدنه اي پير است، اظهار داشت: از برنامه هاي اساسي سازمان، خصوصي سازي و تشويق و آموزش جوانان در امر باستان شناسي است.
وكيل - رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان - نيز در اين مراسم گفت: طرح مردم نگاري استان از اواخر سال ۸۳ شروع شده و طي هشت ماه گذشته در ۱۱ شهرستان استان طرح مردم نگاري به پايان رسيده است. وي با اشاره به اينكه اين طرح قبلا در شش شهرستان استان انجام شده، بيان داشت: مردم شناسي شهر اصفهان به عنوان اولين كلانشهر در پژوهشكده مردم شناسي طي يك ماه گذشته انجام گرفته است و هم اكنون در مراحل پاياني خود به سر مي برد.
وكيل از چاپ اطلس مردم نگاري اصفهان خبر داد و گفت: اين اطلس كه نمايانگر عقايد و آداب و رسوم مردم اصفهان است، طي سال آينده به چاپ خواهد رسيد و در اختيار نسل حاضر قرار خواهد گرفت.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان به ظرفيت عظيم باستان شناسي اصفهان اشاره كرد و گفت: تمدن كناره زاينده رود، از تمدن كناره رود نيل و فرات كم ندارد و فقط به دليل كم توجهي امروزه ناشناخته مانده است. وي اظهار اميدواري كرد با حمايت سازمان مركزي ميراث فرهنگي و سازمان استاني بتوانند در اين زمينه فعاليت هاي جدي تري انجام دهند.
جاذبه انقلاب اسلامي و فرهنگ اسلامي كشور مي تواند از عوامل جذب گردشگر باشد
نايب رئيس كميسيون فرهنگي مجلس به جاذبه انقلاب اسلامي و فرهنگ اسلامي كشور اشاره كرد و گفت: بعد از سه دهه از انقلاب، بسياري از مسلمانان دنيا و توريست ها در پي بررسي كردن وضعيت انقلاب و اقدامات انجام شده در اين راستا و آثار باقيمانده از دوران طاغوت هستند كه اينها نيز مي تواند جذب گردشگر كند.
حجت الاسلام محمدرضا ميرتاج الديني، به رابطه توسعه و گسترش صنعت گردشگري با ايجاد اشتغال در جامعه اشاره كرد و گفت: صنعت گردشگري يكي از صنايع قابل توجه در دنيا محسوب مي شود و بسياري كشورها خود را با درآمدهاي صنعت گردشگري اداره مي كنند و براي گسترش اين صنعت زمينه هاي فراواني ايجاد كرده اند.
به گفته وي، صنعت گردشگري يكي از ۱۰ صنعت مهم دنياست كه بعضا تا رديف هاي دوم و سوم نيز صعود مي كند. در كشور ما توجه به اين صنعت از برنامه سوم آغاز شده و در برنامه چهارم براي اين مسئله جايگاه مناسبي ديده شده است. نماينده تبريز به بعد اقتصادي اين صنعت و نقش آن در ايجاد اشتغال و فرصت هاي شغلي اشاره كرد و گفت: هر گردشگري كه وارد كشور شود و يا هر فردي كه از استاني وارد استان ديگري شود به صورت مستقيم و غيرمستقيم در اشتغال چندين نفر تاثير دارد. در همين راستا بايد توجه خود را نسبت به گردشگري هميشه مبذول كنيم و از اين صنعت حمايت نماييم.

سيل آمده، اما اشكالي ندارد
004911.jpg
سيل در استان چهارمحال و بختياري، موجب وارد شدن ۸۰۰ ميليون ريال خسارت  به بناهاي تاريخي اين استان شده است. تازه اين رقم خسران در برآورد اوليه به دست آمده است.
معاون حفظ و احياي اداره كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان چهارمحال و بختياري هم اعلام كرده است انتظار دارد كه با حمايت هاي مالي استانداري، سازمان مديريت و برنامه ريزي و ستاد حوادث استان اقدام هاي اضطراري و اوليه انجام شود.
البته آنطور كه بعضي از باستان شناسان مي گويند سيل و حوادث طبيعي از اين قبيل هم بخشي از تاريخ يك اثر تاريخي به شمار مي آيند. بارش هاي سنگين چند هفته پيش در بخش ايذه استان خوزستان نيز خساراتي به جا گذاشت و موجب شد خسارات زيادي به تاسيسات سد در حال تاسيس «كارون۴» وارد شود. آب بردن دستگاههاي يك سد در حال تاسيس هم زياد اشكالي ندارد، چون بخشي از تاريخ اين بنا به شمار مي آيد، منتها بعضي بناها زودتر از تولد اقدام به ثبت وقايع خود مي كنند.

آبياري جندي شاپور
004893.jpg
جايي كه سيل نمي آيد هم، بلاهاي غيرطبيعي نازل مي شوند و دست بلاهاي طبيعي را از پشت مي بندند؛ اراضي محوطه باستاني جندي شاپور به صورت قراردادي - اجاره اي به كشاورزان واگذار شده كه ميراث فرهنگي را آبياري كنند تا سبز شود!
سازمان جهاد كشاورزي و اداره امور اراضي در گذشته بدون در نظر گرفتن ابنيه تاريخي و ميراث فرهنگي كه اين دسته گل را به آب داده اند، حالا در پاسخ رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان خوزستان مي گويند با اين كشاورزان قرارداد ۱۰ ساله دارند و به خاطر اينكه خداي نكرده بدقول نشوند يا شايد همه پولشان را خرج كرده اند و چيزي براي باز پس دادن در چنته ندارند، اراضي را به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري واگذار نخواهند كرد.
البته ميراث فرهنگي خوزستان اقداماتي براي حفاظت از شهرهاي بزرگ دانشگاهي جندي شاپور انجام داده است، ولي كشاورزان همچنان به كار خود ادامه مي دهند.

فروش زمين براي بافت هاي فرسوده
004908.jpg
كميسيون تلفيق بودجه مجلس تصويب كرد كه ۳۰۰ ميليارد ريال تسهيلات براي ساخت وساز در بافتهاي فرسوده شهري كلانشهرها و ديگر شهرهاي كشور اختصاص يابد.
بر اساس اين مصوبه، مبلغ ۳۱۰ ميليارد ريال يارانه تسهيلات بانكي براي سازندگان بخش غير دولتي كه قصد ساخت و ساز در بافت هاي فرسوده را دارند در بودجه سال ۸۵ در نظر گرفته شده كه از درآمدهاي وزارت مسكن از محل فروش زمين، حداقل ۳۰۰ ميليارد ريال در اختيار آنان قرار مي گيرد. اين تسهيلات در شهرهايي ارائه خواهد شد كه شهرداري آن شهر ۵۰ درصد عوارض پروانه را از ساخت و ساز كنندگان در بافت فرسوده دريافت نكند. ضمن اينكه وزارت مسكن و شهرسازي و شهرداري ها نيز مجاز شدند هر كدام تا ۵۰۰ ميليارد ريال اوراق مشاركت براي سرمايه گذاري در بافت فرسوده منتشر كنند.براي مناطق محروم كشور هزار و ۸۵۰ ميليارد ريال بودجه درنظر گرفته شده است كه به صورت ۱۰۰ درصد براي تامين آب شرب بهداشتي، راه روستايي، بهسازي روستاها و فضاي آموزشي تخصيص خواهد يافت و از اين مبلغ، يكهزار و ۲۵۰ ميليارد ريال توزيع استاني با مكانيزم لايحه بودجه است و مبلغ ۶۰۰ ميليارد ريال نيز به صورت متمركز در اختيار دفتر رياست جمهوري قرار خواهد گرفت.

آثار سهراب در موزه
004896.jpg
تمام نقاشي ها و وسايل شخصي سهراب سپهري كه در اختيار خانواده او بوده است، به موزه هنرهاي معاصر صنعتي كرمان اهدا شده كه ارديبهشت ماه سال آينده افتتاح خواهد شد.
به گزارش ايسنا، اين موزه، نزديك به ۴۶۰ تابلو و همچنين لوازم شخصي اين شاعر و نقاش معاصر را در اختيار دارد. آرشيوي هم از آثار استاد علي اكبر صنعتي، از ديگر ويژگي هاي موزه يادشده است.
موزه هنرهاي معاصر صنعتي كرمان حدود يك هزار و ۳۶۰ اثر هنري را شامل مي شود كه به ۱۶ هنرمند خارجي و بيش از ۷۰ هنرمند ايراني تعلق دارند؛ آثاري از اوگوست رودن، هنري مور، اميل نولده، بن نيكلسن، واسيليكاندينسكي، آلبر ماركه، بلاكادار و جاكوب اپشتاين و همچنين آثار بسياري از هنرمندان معاصر ايران از جمله محمد غفاري (كمال الملك)، علي محمد حيدريان، علي اكبر ياسمي، رسام ارژنگي، پرويز تناولي و ژازه طباطبايي، از اين جمله هستند. آثار موجود، نقاشي هاي آب رنگ و رنگ روغن، سياه قلم و همچنين تابلوهاي موزاييك، سنگ، مجسمه هاي گچي، مرمري، برنزي و چوبي هنرمندان ايراني و خارجي را شامل مي شوند.

چشم انداز ۲۰ ساله تهران
004899.jpg
گروه شهري : تدوين چشم انداز ۲۰ ساله تهران محور گفت وگويي است با دكتر نادر شريعتمداري، رئيس كميسيون برنامه و بودجه و امور حقوقي شوراي اسلامي شهر تهران كه از نظرتان مي گذرد:
* چطور شد كه شوراي شهر تصميم گرفت چشم انداز ۲۰ ساله تهران را تدوين كند؟
چشم انداز در واقع بيانگر جايي است كه در آينده شما مي خواهيد به آنجا برويد. يك جور ستاره قطبي يا يك نقشه راه است كه نحوه مواجهه شما با آينده را نشان مي دهد؛ آن هم آينده اي كه در زمانه ما آبستن تغييرات عظيم و غيرمنتظره است. وقتي يك چشم انداز مدون و الهام بخش داريد، معنايش اين است كه شما خود را براي استقبال هوشمندانه از آينده آماده كرده ايد. اميرمومنان(ع) مي فرمايند: «كسي كه به استقبال آينده مي رود بيناترين است و كسي كه از آينده روي برمي گرداند سرانجام در وادي حيرت سرگردان مي ماند» .
* موافقيد كه چشم انداز را نقشه اي براي ساختن آينده بناميم؟
-وقتي چشم انداز مدوني داريد به خود و ديگران پيام مي دهيد كه نمي خواهيد با نگرش قضا و قدري با آينده روبه رو شويد، بلكه مصمم هستيد آينده اي را كه آگاهانه انتخاب كرده ايد، هوشمندانه بسازيد و به اين ترتيب شما موفقيت خود را در آينده تضمين مي كنيد. چند سال پيش در دانشگاه «ام.آي.تي» كه معروفيت جهاني دارد، پژوهشي درباره شناسايي عامل اصلي موفقيت دانش آموختگان موفق اين دانشگاه در زندگي اجتماعي انجام شد و موفق ها آنهايي بودند كه پيش از ورود به بازار كار، چشم انداز روشني از آينده در ذهن خود ترسيم كرده و آرمان شغلي روشني را نشانه گرفته بودند و مي دانستند رهسپار كجا هستند، ولي ناموفق ها صرفاً روي هوش و استعداد و پرستيژ دانشگاه خود حساب كرده و بدون چشم انداز وارد بازار كار شده بودند. بررسي هاي بيشتر در اين رابطه نشان داد كه ستاره ها آناني هستند كه چشم اندازشان را يك جايي _ شايد در تقويم يا دفترچه خاطرات خود- مكتوب كرده بودند. به هر حال چشم انداز مكتوب نيز راز موفقيت ستاره دانش آموخته اين دانشگاه بود! زيرا نوشتن چشم اندازها در تحقق آنها قوياً موثر است.خوشبختانه فرهنگ چشم اندازسازي مكتوب در كشور ما نيز جاي خود را باز كرده است. كشور ما نيز همين اواخر به يك چشم انداز ۲۰ ساله بزرگ و الهام بخش تجهيز شد كه انشاءالله هر چه زودتر محقق شود. ابلاغ چشم انداز ۲۰ ساله كشور موتور محركه تدوين چشم انداز ۲۰ ساله تهران شد. اگر كشور چشم انداز مي خواهد پايتخت كشور هم چشم اندازي با دو ويژگي مي خواهد، اول اينكه همسو با چشم انداز ۲۰ ساله كشور باشد و دوم اينكه آرزوهاي بزرگ مديران شهري و شهروندان تهراني در خصوص آينده شهرشان را به تصوير درآورد.
* پس طرح پروژه چشم انداز ۲۰ ساله تهران به اين دلايل در دستور كار شوراي شهر تهران قرار گرفت؟
- شوراي شهر از بدو شروع كار خود، برنامه هاي بلندپروازانه اي را براي توسعه و شكوفايي پايتخت كشور در ذهن داشت. از اين رو كميسيون برنامه و بودجه و امور حقوقي شورا يك مجمع مشورتي با حضور گروهي از صاحب نظران و خبرگان شهري تشكيل داد. اين مجمع از اوايل سال ۸۳ جلساتي را پياپي برگزار كرد تا بتواند پروژه هاي مطالباتي استراتژيك را براي توسعه شهر تهران به شورا ارائه و پيشنهاد كند. اعضاي اين مجمع با طرح چالش ها و فرصت هاي پيش روي تهران در ۱۰ تا ۲۰ سال آينده، ايده هاي متعددي را به بحث گذاشت و از ميان آنها ۶ پروژه اصلي را به عنوان زيربناي طراحي استراتژيك و بلندمدت شهر تهران شناسايي كرد كه عبارتند از پروژه برنامه راهبردي شهرداري تهران، پروژه توسعه كالبدي شهر تهران، پروژه برنامه راهبردي شوراي اسلامي شهر تهران، پروژه طراحي چشم انداز ۲۰ ساله شهر تهران، پروژه فناوري اطلاعات شهر تهران و پروژه برنامه كوتاه مدت شهرداري تهران، البته يك پروژه هفتمي هم تعريف شد كه موضوع آن هدايت هماهنگ پروژه هاي شش گانه بود.
* در همين پروژه چشم انداز ۲۰ ساله تهران، مشاركت ذي نفعان تهران چگونه تضمين خواهد شد؟
- در كشورهاي مختلف ۲ رويكرد كلي در رابطه با طراحي چشم اندازها و راهبردهاي مهم وجود دارد. يكي از آنها «رويكرد نخبه گرا» است. به اين معنا كه كار تدوين چشم انداز به چند نفر از صاحب نظران ذي صلاح سپرده مي شود و نتيجه آن در معرض داوري و ارزيابي جمع بزرگتري از فرزانگان قرار مي گيرد و پس از اصلاحات لازم در مراجع مربوطه تصويب مي شود.ديگري «رويكرد كثرت گرا» است. اين رويكرد مزاياي بي شماري دارد كه يكي از آنها «فراجناحي بودن» است كه به خصوص در مورد چشم انداز تهران از اهميت خاصي برخوردار است.
* در اين رابطه چه تمهيداتي انديشيده شده است؟
- اين پروژه از هفت گام اصلي تشكيل مي شود كه يكي از آنها جمع آوري و مطالعه همه اسنادي است كه توسط دستگاه هاي اجرايي مختلف در ارتباط با وضع موجود و وضع مطلوب تهران نگاشته شده است. يكي ديگر از گام ها، اجراي بيش از ۱۰ هم انديشي با حضور مديران، كارشناسان و نخبگان مديريت شهري است كه ۲۵۰ نفر در آنها حضور خواهند يافت. علاوه بر اين، تعداد ۷۰ مصاحبه فردي با افراد برجسته نيز پيش بيني شده است.
* نتيجه كار چه وقت مشخص خواهد شد؟
- طبق قرارداد بايد پيش نويس چشم انداز تهران در بهار سال ۱۳۸۵ به دست شورا برسد كه پس از تصويب اوليه آن در شورا، احتمالاً براي اطلاع عموم شهروندان منتشر خواهد شد تا در معرض داوري و ارزيابي عموم قرار گيرد. انشاءالله سه، چهار ماه بعد بازنگري و نسخه نهايي آن براي تصويب در صحن ملي شورا ارائه خواهد شد.

شهر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
سينما
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   سينما   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |