چهارشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۸ - Feb 22, 2006
دوره پيش دانشگاهي از راه دور راه اندازي مي شود
گروه علمي فرهنگي: در هفتصد و بيست و هشتمين جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش آيين نامه دوره پيش دانشگاهي آموزش از راه دور به تصويب اين شورا رسيد.
به گزارش روابط عمومي شوراي عالي آموزش و پرورش _ در هفتصد و بيست و هشتمين جلسه شوراي عالي آموزش و پرورش كه با حضور وزير آموزش و پرورش و ساير اعضاي آن تشكيل شد، آيين نامه دوره پيش دانشگاهي آموزش از راه دور به تصويب رسيد.
افرادي مي توانند در اين دوره ثبت نام كنند كه داراي شرايط زير باشند:
الف) دسترسي نداشتن به مدارس روزانه
ب) دوري راه يا نبود رشته تحصيلي در محل سكونت
ج) افرادي كه به دليل وجود شرايط خاص مانند بيماري هاي خاص و صعب العلاج، تاهل و الزام به حمايت از خانواده، امكان استفاده از آموزش روزانه را نداشته باشند.
براساس اين مصوبه، مقرر شد آيين نامه دوره پيش دانشگاهي آموزش از راه دور در سال هاي تحصيلي ۸۶-۸۵ به صورت آزمايشي اجرا شود.

يك ميليون جلد كتاب به نمايشگاه ياد يار مهربان اهدا شد
احتمال افزايش اعتبار خريد كتاب مدارس
004860.jpg
گروه ادب و هنر: مجلس قول داد تا اعتبار خريد كتاب مدارس را افزايش دهد.
به گزارش همشهري از سومين نمايشگاه ياديار مهربان كه ويژه اهداي كتاب به مدارس شهر تهران برگزار شده است عماد افروغ رئيس كميسيون فرهنگي قول داد كه طرح اعتبار خريد كتاب مدارس را در دستور كار مجلس قرار دهد.
نمايشگاه ياديار مهربان از ۲۹ بهمن ماه توسط سازمان فرهنگي و هنري در مصلاي تهران برگزار شده است. براي برگزاري اين نمايشگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ۴۰۰ ميليون اعتبار به شهرداري براي تجهيز مدارس پرداخت كرده است. اين علاوه بر كمك هاي نقدي است كه شهرداري به اين نمايشگاه كرده است.
تاكنون نيز حدود ۱۵ ميليارد ريال بودجه براي اين نمايشگاه در نظر گرفته شده و مسئولان كتابخانه ها يا مديران مدارس مي توانند در روزهاي برگزاري طبق بخشنامه ارسالي به مدارس، براي انتخاب كتاب مورد نياز خود به محل نمايشگاه مراجعه كنند. دكتر شهرام نيا مسئول نمايشگاه مي گويد: بعد از پايان نمايشگاه و جمع آوري كتب رايگان براي مدارس امسال نيز مثل سال هاي گذشته بيش از يك ميليون جلد كتاب به مدارس اهدا مي شود. به ويژه اين كه امسال سعي كرديم اهداي كتاب را به صورت تخصصي تر دنبال كنيم و مدارس در جريان بازديد از نمايشگاه مي توانند تا سقف اعتبار تعيين شده براي آنها از ميان كتاب هايي كه در سال ۸۳ و ۸۴ به چاپ رسيده اند انتخاب كنند. همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد و همچنين كتابخانه ملي ايران اولين گام به سوي جلب همكاري ساير دستگاه ها و حساس كردن آنها نسبت به موضوع كتاب خواني به شمار مي رود.
هرچه دستگاه ها نسبت به اهداي كتاب و ارسال اعتبارات نقدي اقدام كنند مدارس در انتخاب كتاب ها قدرت نامحدودتري پيدا مي كنند. به ويژه اين كه سعي شده امسال امكان انتخاب كتاب هاي مورد نياز از سوي مديران مدارس و كتابداران با روش كاملاً مكانيزه و متحول به مدارس فراهم شود.
عماد افروغ كه در اين نمايشگاه حضور پيدا كرده بود مي گويد: حركت شهردار تهران براي برپايي اين نمايشگاه و تأمين كتب اقدامي مثبت و درخور تقدير است اما عرضه رايگان كتاب به مدارس نبايد به گونه اي باشد كه قدرت انتخاب آنها را محدود كنند. كتاب هايي كه در چنين نمايشگاه هايي عرضه مي شود بايد به اندازه كافي متنوع باشد تا بتواند نيازهاي دانش آموزان را تأمين كند.
افروغ مي گويد: عرضه رايگان كتاب به مدارس اگر در نمايشگاه كتاب تهران نيز صورت بگيرد دانش آموزان براي خريد كتاب از قدرت انتخاب بيشتري برخوردار خواهند بود.
وي از شهرداري خواست تا كمك شود مدارس شهرستان ها نيز بتوانند از چنين تسهيلاتي برخوردار شوند.
به گفته افروغ مجلس بايد بودجه آموزش و پرورش را براي خريد كتاب هاي مورد نياز مدارس افزايش دهد كه اين امر در دستور كار مجلس قرار دارد.
وي خواست تا تدابير و راهكارهاي مناسب تري براي عرضه رايگان كتاب به مدارس تهران انديشيده شود.
طبق آماري كه از سوي معاونت دفتر برنامه ريزي فرهنگي و مشاوره وزارت آموزش و پرورش داده شده است، براساس استانداردهاي جهاني، سرانه كتاب هاي كتابخانه اي براي هر دانش آموز ۱۲ كتاب است كه با توجه به وضعيت كنوني در ايران، هنوز راهي دراز براي رسيدن به آن در پيش رو است. اين سرانه در سالهاي گذشته براي هر دانش آموز، ۲ كتاب بود كه با گسترش برنامه ها در يكي دو سال اخير، اكنون به ۵كتاب رسيده است كه به هر حال وضعيت مطلوبي نيست.
به هرحال اميد مي رود كه با برگزاري چنين نمايشگاههايي سرانه مطالعه كتاب در مدارس تهران افزايش پيدا كند. در طول برپايي اين نمايشگاه كه سازمان اسناد، كتابخانه ملي و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در آن مشاركت دارند ۱۵ ميليارد ريال كتاب به ۶۲۰ مدرسه ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان تهران اهدا مي شود.

عكاسخانه
نمايش عكس هاي مذهبي در تهران
004854.jpg
ادب و هنر: موزه ملي قرآن و انجمن عكاسان دوستدار ميراث فرهنگي با همكاري انجمن ها و تشكل هاي عكاسي و فرهنگي هنري با دعوت از عكاسان كشورها و مذاهب مختلف، نمايشگاه بزرگ جهاني عكس پيامبر را تابستان سال آينده در تهران برگزار مي كنند.
در اين نمايشگاه عكس هايي برگرفته از تعاليم، آموزه ها و ميراث فرهنگي و جاودان پيامبران الهي و جلوه هاي برگرفته از اين تعاليم در زندگي روزمره جوامع، ملل، اقوام و فرهنگ هاي مختلف امروز جهانيان به نمايش درمي آيد.
هدف از اين فعاليت، توجه دادن افكار عمومي جهانيان به ريشه هاي مشترك اديان و مذاهب و احترام به باورهاي ديني و اعتقادي پيروان مختلف اديان توحيدي و استفاده از ابزارهاي فرهنگي و هنري براي تكريم مقام و منزلت انسان و ترويج روحيه صلح طلبي و تعامل بين جوامع است.
برگزاركنندگان اين نمايشگاه كه جمعي از عكاسان كشور هستند، اميدوارند كه با اين فعاليت پاسخي فرهنگي و هنرمندانه به افكار انحرافي و شيطنت آميزي كه با هدف قرار دادن مقدسات اديان الهي و پيامبران بزرگ الهي از هنر در جهت تفرقه و فتنه انگيزي بين جوامع بشري و به خطر انداختن صلح و دوستي هستند، بدهند.

سينماي جهان
فيلم هاي ايراني در كن
جشنواره فيلم برلين با حضور چشمگير و موفق سينماي ايران در حالي روز گذشته به پايان رسيد كه تنها چند ماه بيشتر به برگزاري جشنواره فيلم كن باقي نمانده است.
طبق قوانين جشنواره هاي بين المللي معتبر، يك فيلم در يك دوره مشخص نمي تواند در تعدادي جشنواره معتبر حضور داشته باشد، بنابراين (با توجه به شرط سال ساخت فيلم) نمايش پنج فيلم از سينماي ايران در برلين اين سئوالات را بوجود مي آورد كه آيا سينماي ايران در «كن» هم حضور پر رنگي خواهد داشت؟ همچنين آيا تعداد قابل توجهي فيلم وجود دارد كه براي هيأت انتخاب اين جشنواره ارسال شود؟
اميراسفندياري- مسئول امور بين الملل بنياد سينمايي فارابي- در اين رابطه به خبرگزاري دانشجويان گفت: قطعا در جشنواره فيلم فجر يكسري فيلم هاي خوب وجود داشت كه در برلين شركت نكرده است ،همچنين تعدادي از فيلم هاي خوب به جشنواره فيلم فجر و به طبع آن به برلين نرسيده اند، پس قطعا مي توانند در كن حضورداشته باشند.
همانند برلين قطعا حضور گسترده اي در جشنواره كن خواهيم داشت، خصوصا در بازار كن كه از هم اكنون شرايط حضور ما در آنجا قابل پيش بيني است اما براي حضور ايران در بخش هاي رسمي به دلايلي كه هميشه مرسوم است، اسامي فيلم هايي كه توسط هيأت انتخاب براي حضور در جشنواره ديده مي شوند در روزهاي نزديك به جشنواره اعلام مي شود بنابراين ما نمي توانيم از هم  اكنون پيش بيني براي تعداد فيلم هاي كه بطور رسمي در جشنواره كن حضور خواهند داشت، داشته باشيم.
بازار كن مكان مناسبي براي عرضه توليدات سينماي ايران است. ما از هم اكنون برنامه ريزي براي حضور در بازار كن را آغاز كرده ايم. همچنين تجربه نمايش دو فيلم در بازار برلين به ما نشان داد كه در كن نيز همين رويه را در پيش بگيريم.

ويدئو كلوپ
داستان عامه پسند
اگر بخواهيم يكي از بهترين فيلم هايي كه در هجو دنياي گانگسترها و روابط بين آنها ساخته شده است را مثال بزنيم، بدون شك به داستان عامه پسند ساخته كوئنتين تارانتينو مي رسيم. اين كارگردان خوش فكر با به تصوير كشيدن داستاني تودرتو كه با شكست هاي زماني همراه است، دنيايي را پش روي ما مي گشايد كه قبل از آن در هيچ فيلم ديگري تجربه نكرده ايم. «داستان عامه پسند» قبل از هر چيز مديون قصه جذاب و فيلمنامه بي نقصش است. گفت وگوها در فيلم بسيار خوب و در مواردي بامزه هستند. در اين فيلم با شخصيت هاي جالبي نيز روبه رو مي شويم. جولز(ساموئل جكسون) آدمكش بي رحمي كه قبل از كشتن قربانيانش آيه اي از كتاب مقدس را برايشان مي خواند يا وينسنت (جان تراولتا) دوست و همكار جولز كه زندگي اش در مصرف مواد مخدر و آدمكشي خلاصه شده است و حتي بوچ (بروس ويليس) مشت زني كه برخلاف قولش حاضر به تباني نمي شود و حريفش را روي رينگ با ضربات مشت از پاي درمي آورد و بعد از همه اينها مي رسيم به مارسلوس والاس (وينگ دامس) مردي كه همه افراد فوق براي او كار مي كنند. همه اين شخصيت ها به اضافه چند نفر ديگر دنياي داستان عامه پسند را مي سازند. فرم روايي اين فيلم ممكن است در ابتدا قدري گيج كننده باشد، اما وقتي به انتهاي آن مي رسيد شوق كشف رمزهاي آن يك لحظه رهايتان نمي كند و دلتان مي خواهد يك بار ديگر فيلم را ببينيد. اين فيلم در سال ۱۹۹۵ موفق به كسب جايزه اسكار براي بهترين فيلمنامه اصيل و همچنين نخل طلاي فستيوال كن به عنوان بهترين فيلم در سال ۱۹۹۴ شد.

سينماي ايران
فيلم كوتاه نوجوان
004857.jpg
نوجوانان، فيلم هاي كوتاه مي سازند. طبق اين برنامه كه به همت فرهنگسراي نوجوان و مركز آفرينش هاي هنري (كانون نگاه) برگزار مي شود، نوجوانان مي توانند آثار خود را تا ۳۰ اسفندماه به اين مركز ارسال كنند. موضوع فيلم ها به انتخاب خود نوجوانان است اما بيشتر حول محور سوژه هاي اجتماعي قرار مي گيرد.
اين مسابقه مربوط به گروه سني نوجوان است و مركز آفرينش هاي هنري نوجوانان وابسته به فرهنگسراي نوجوانان از اين فيلم ها استقبال مي كند.علاقه مندان مي توانند فيلم هاي خود را به نشاني منطقه ،۱۸ شهرك وليعصر، انتهاي خيابان حيدري جنوبي، خيابان پژاند، بوستان لواساني، فرهنگسراي نوجوان براي كانون نگاه ارسال كنند يا جهت كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن ۶۶۲۰۷۰۶۷ تماس حاصل كنند.اين اولين گام به سوي فيلمسازي حرفه اي است كه توسط گروه سني نوجوان آغاز شده است.
تجربه كارگرداني از نوجواني، توان حرفه اي آنها را تا رسيدن به دوران فيلمسازي جدي آنها بالا خواهد برد.

روي آنتن
سينما يك متوقف شد
004851.jpg
اگر منتظر هستيد تا پخش برنامه ديدني «سينما يك» از سر گرفته شود، يك خبر بد براي شما داريم و آن اين كه دست اندركاران توليد اين برنامه از ادامه همكاري براي توليد بازماندند.
محمد حميدي مقدم، تهيه كننده اين مجموعه برنامه درباره توقف ادامه توليد اين برنامه گفت: ما آخرين برنامه «سينما يك» را پيش از ماه محرم پخش كرديم و از آن پس ادامه همكاري ما با مديران جديد شبكه يك ميسر نشد. چون مديران جديد در خصوص ضبط و پخش اين برنامه نظرات و سياست هاي تازه اي داشتند كه از نظر محتوايي و انتخاب آثار با شرايط و روال عادي پخش اين برنامه تفاوت داشت و از نظر ما شرايط به گونه اي بود كه نتوانستيم همكاري خود را ادامه بدهيم.حميدي مقدم درباره ديگر دلايل خودداري از ادامه همكاري براي ساخت اين مجموعه برنامه توضيح داد: يكي از مشكلات ما در زمينه خودداري از ادامه همكاري، مسائل مالي است كه هنوز دستمزدهاي عوامل در چند ماه گذشته پرداخت نشده است. همچنين يكي ديگر از دلايل اعتراض ما پخش تكراري برنامه هاي سينما يك در حالي است كه بخش معرفي مهمانان برنامه به طور كامل حذف شده است. اين مساله موجب اعتراض مهمانان و تغيير ساختاري برنامه شده است كه در مجموع به اثر لطمه مي زند. مجموعه برنامه «سينما يك» پنج شنبه هر هفته ساعت ۳۰/۱۰ از شبكه يك سيما پخش مي شد و در قالب ۱۸۰ دقيقه به پخش و بررسي يكي از فيلم هاي شناخته شده جهاني مي پرداخت.

بازار فرهنگ
مظلوميت فيلم عاشورايي
ساخت فيلم هاي عاشورايي و فيلم هاي با مضامين ديني و مذهبي، نياز به تهيه كننده دولتي و حمايت دست اندركاران فرهنگي دارد.
سيد جواد هاشمي، بازيگر سينما، تئاتر و تلويزيون، معتقد است: هم اكنون حمايت هاي چنداني از فيلم هاي عاشورايي ارزشي، با مضامين و معاني بالا كه بايد تهيه كنند گان دولتي كارهاي عاشورايي انجام نداده و بالطبع تهيه كنندگان خصوصي نيز به دليل ترس از نبود حمايت به اين كار نمي پردازند.
در زمينه عاشورا و فرهنگ عاشورايي فيلم هاي داستاني كوتاه و بلند، نماهنگ نيز ساخته شده، اما ساخت فيلم هاي عاشورايي و سينمايي باارزش و كيفيت بالا كه وجود آن براي زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا ضروري است بسيار كم به چشم مي خورد و تلاشي هم در اين زمينه صورت نمي گيرد.
اين درحالي است كه هنرمندان و فيلمسازان جوان اشتياق زيادي براي ساخت فيلم هاي عاشورايي دارند اما به اين دليل كه سينما هنر و صنعت گراني است. مواجهه با اين مسئله و توليد فيلم هاي عاشورايي با ارزش، هزينه زيادي را در بر داشته كه اين مسئله از اصلي ترين مشكلات فيلمسازان است.عاشورا واقعه كوچكي نيست كه به همين سادگي آن را ناديده گرفت و البته بزرگترين جشنواره بشري در تاريخ معاصر، آيين سينه زني مردم در روزهاي محرم و عاشورا است و خود مردم بازيگر و تماشاگر آن هستند و ساخت فيلم از همين وقايع نيز مي تواند تأثير گذار باشد.مردم به هر ميزان كه فيلم هاي عاشورايي با ارزش ببينند به همان ميزان نيز با عاشورا و اين فيلم ها ارتباط برقرار مي كنند.
گفتني است، آخرين مهلت ارسال آثار براي جشنواره فيلم عاشورايي (سپيد) كه توسط باشگاه خبرنگاران جوان و سازمان فرهنگي هنري شهرداري برگزار مي شود، پايان فروردين سال ۸۵ خواهد بود.

بيلبورد پرماجرا
004863.jpg
مهران مديري ،كارگردان سريال شب هاي برره به تازگي گفته پايان شب هاي برره فقط بر اساس توافق بين خود او و مديران شبكه بود و پاي هيچ اختلافي در ميان نيست.
 مهران مديري در خصوص عدم پخش اين سريال گفت: با مشاوره هايي كه صورت گرفت تصميم بر اين شد كه پرونده شب هاي برره را در همان ۹۰ قسمتي كه از ابتدا برنامه ريزي شده بود، ببنديم، دليل اين تصميم پرهيز از افتادن در وادي تكرار و افت كيفيت شب هاي برره بود. خود من هم فكر مي كنم اگر سريال هايي چون شب هاي برره با يك خاطره خوب كه در ذهن مخاطب ايجاد كرده اند به پايان برسد خيلي بهتر است، البته اين را هم اضافه كنم كه ما هيچ قسمتي را اضافه ضبط نكرده ايم و هيچ برنامه اي آماده نمايش نداريم.
وي در زمينه تأثير طنز شب هاي برره گفت: در ابتداي كار ما با انتقادات تندي از طرف منتقدين و روزنامه  ها روبه رو شديم. اما به مرور ثابت شد كه شب هاي برره يك كار كمدي، اجتماعي و سياسي است كه براي مردم توليد شده است. شب هاي برره به عقيده خودم قوي ترين اثر در پرونده كاري ام است و طبق آمار سازمان از پربيننده ترين برنامه هاي تلويزيون نيز به شمار مي آيد. مديري با اشاره به اينكه حضور در بيلبوردهاي تبليغاتي ربطي به توقف طنز شبهاي برره ندارد گفت: كار تبليغاتي براي بازيگران سينما و تلويزيون در تمام دنيا و در كشور ما مرسوم است. اگر شكل كار درست باشد و به شخصيت طرف لطمه وارد نكند اشكالي ندارد ،بنابراين من در همين جا به تمام شايعات خاتمه مي دهم و اين را نيز مي گويم كه پايان شب هاي برره فقط بر اساس توافق بين من و مديران شبكه بود و هيچ اختلافي بين ما نيست.

سرانه پايين كتابخواني شايسته ما نيست
ديروز از دردسرهاي قهر با كتاب گفتيم و اينكه علاقه نداشتن به مطالعه كتاب در همه كشورها مسئولين فرهنگي را به دردسر انداخته است.
اما يكي از معاونان مطبوعاتي و رسانه اي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز به تازگي عنوان كرده كه سرانه كتابخواني كنوني شايسته جامعه فرهنگ دوستي مثل ايران نيست. علي رضا مختارپور در جريان بازديد از سومين نمايشگاه ياديار مهربان گفته وزارت ارشاد به طور جدي در پي ارتقاي فرهنگ كتابخواني و حمايت از جامعه كتابخوان است و همكاري اين وزارتخانه در برپايي نمايشگاه ياد يار مهربان نيز گامي در جهت احياي نهضت كتابخواني و ترويج فرهنگ صحيح مطالعه است.
در حال حاضر بهترين راهكار عملي براي تحقق نهضت كتابخواني، شروع برنامه هاي اين حوزه از سنين پايين است كه مدارس، مناسب ترين مجال براي اين امر مي باشد.مختار پور تنوع كتاب هاي ارايه شده، انتخاب و تحويل همزمان كتاب و ارائه كتاب هاي جديد را از جمله نقاط مثبت سومين نمايشگاه ياديار مهربان برشمرد و افزود: بدون شك ويژه برنامه ها و نمايشگاه هاي كتاب براي كودكان، نوجوانان و جوانان را بايد افزايش دهيم تا به سرانه مطلوب در زمينه كتابخواني دست يابيم.
سومين نمايشگاه ياد يار مهربان از ۲۹ اسفند در محل شبستان مصلاي امام خميني(ره) برپا گرديده و تا هشتم اسفند ميزبان نمايندگان ۶۲۰۰ مدرسه ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان شهر تهران براي انتخاب و تحويل كتاب است.
اين نمايشگاه با اعتباري بالغ بر پانزده ميليارد ريال از سوي سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با مشاركت سازمان اسناد و كتابخانه ملي و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برپا گرديده و ۵۰۰ ناشر با ۸۵۰۰ عنوان كتاب در آن حضور دارند.اگر فرصت كرديد بچه ها را براي آشتي دادن با كتاب و كتابخواني به اين نمايشگاه ببريد.

بازي
امروزه بازي هاي رايانه اي يكي از پر طرفدارترين سرگرمي ها در جهان و بالطبع، بين نوجوانان و جوانان ايراني است.
در حال حاضر، تنها صنعتي كه شانه به شانه صنعت فيلمسازي در سطح جهان پيش مي رود، صنعت بازي هاي رايانه اي است.اين رقابت تنها يك رقابت اقتصادي نيست، بلكه چيزي كه بيش از پيش در اين رقابت به چشم مي آيد ميزان تاثيرپذيري مخاطبان از اين دو صنعت به خصوص صنعت بازي هاي رايانه اي است.طبق آمار رسمي، يك فيلم سينمايي بطور ميانگين ۵/۲ ساعت از وقت مخاطب خود را در اختيار مي گيرد، حال آنكه يك بازي رايانه اي بطور متوسط ۳۰ ساعت زمان مخاطب را به خود مشغول مي كند و اهميت اين موضوع در آنجا خودنمايي مي كند كه بدانيم ۸۰ درصد مخاطبان بازي هاي رايانه اي را در ايران كودكان، نوجوانان و جوانان تشكيل مي دهند.
اين در حالي است كه ما در ايران مصرف كننده صرف هستيم و تا به حال نتوانسته ايم هيچ بازي قابل قبول و جذابي براي مخاطبين خود در سطح كشور توليد و ارائه كنيم.روزنامه همشهري تصميم دارد از اين پس به معرفي كوتاهي از بازي هاي رايانه اي بپردازد و مهمتر از آن براي هر بازي رده بندي سني خاصي را مشخص كند تا لااقل مصرف كنندگان در ايران بتوانند نسبت به سرگرمي  كه انتخاب مي كنند آشنايي بيشتري داشته باشند.مسلم است كه ما در ابتداي اين مسير قرار داريم و نظرات و پيشنهادات شما مي تواند راهنماي ما باشد.
به اميد روزي كه ما در اين ستون علاوه بر بازي هاي خارجي شاهد معرفي و درجه بندي بازي هاي ايراني و توليد شده در داخل باشيم.

Total Overdose: A Gun Slingers Tale in Mexico
004950.jpg
هركس را كه ديدي بكش، جز كساني كه به شما مي گويند : «ما رو نكش، ما رو نكش» يك بازي با يك محيط كه فضاها همه درب و داغون هستند. ولي زمان بازي مربوط به چند سال قبل است؛ محيط هاي گرافيكي با تاكيد رنگ زرد با موسيقي زيباي اسپانيايي؛ يك بازي در سبك اكشن مانند Max Payne. حركات بازي در هنگام تيراندازي خوب از آب درآمده است و مي توان گفت بزرگترين نقطه قوت اين بازي در تركيب حركات آهسته دوربين و تيراندازي همراه با تغيير ريتم موسيقي است كه هيجان خوبي دارد. اين بازي سعي در كپي كردن حركات نقش اول بازيهاي مكس پين و GTA دارد و به همين علت به نظر مي رسد بي اصالت است و با اينكه از شركت معتبري مثل Eidos بوده ولي نمي توان آن را با GTA مقايسه كرد.
نكات مثبت: اكشن بسيار زياد در طول بازي، حركات خوب و زيبا، موسيقي جالب
نكات منفي: داستان بي سر و ته، مراحلي كه بايد جذابيت بيشتري داشته باشند بر عكس هستند، بازي براي تمام شدن هر چه سريعتر ساخته شده، گرافيك نه چندان پر محتوا، باگهاي فراوان، كافي نبودن فشنگ براي اسلحه ها

Without Warning
004953.jpg
اين بازي يك بازي جديد است و سري قبل نداشته و يك بازي Action Shooter است كه در آن شما بايد با يك گروه تروريست مبارزه كنيد. آن هم در مرزهاي آمريكا، سبك بازي مانند Max Payne است. در اين بازي ۶ شخصيت براي شما در نظر گرفته شده كه بازي را چند چهره اي مي كند.
در طول اين بازي با هر عمل شما ممكن است جان هزار نفر بي گناه نجات پيدا كند. شما بايد يك كارخانه شيميايي كه پناهگاه دشمنانتان است را پاك سازي كنيد و آن ها را نابود كنيد. در طول بازي شما در هر مرحله كنترل يكي از ۶ نفر را بر عهده مي گيريد كه هركدام داراي ويژگيهاي خاصي هستند. اين بازي ۱۲ ساعت به طول مي انجامد. گرافيك بازي قابل قبول است و جزييات در حد بالايي قرار دارند.
اين بازي براي Xbox و PS2 عرضه شده است.
نكات مثبت: موتور گرافيكي خوب، ايده چند زاويه اي كردن نگاه به بازي مناسب است.
نكات منفي: شخصيت ها و نقشه هاي كمي ۲ بعدي به نظر مي آيند. در كشتن طرف مقابل ميزان ضربه به طرف مقابل حس نمي شود. حمله دشمن قابل پيش بيني است. صداهاي در حين حركت آزار دهنده به نظر مي رسند.

افسانه  Zelda : Ocarina of Time Info
004956.jpg
دوران تاريكي در Hyruk فرا مي رسد، ابرهاي توفان زاي شيطاني سراسر اين سرزمين را فرا مي گيرند و نيروهاي مرموز، آرايش نظامي به خود مي گيرند تا به مقدس ترين و قدرتمندترين مكان بشري، حمله كنند. اين مكان جايي نيست جز «مثلث مرموز قدرت» .
تنها كساني كه در مقابل اين هرج و مرج مقاومت مي كنند، عبارتند از: پسري از جنس جن ها از جنگلهاي جادويي Kokeiri، و شاهزاده جوان افسانه اي Zelda. آيا شما قدرت هدايت اين قهرمانان را تا نقطه پاياني از بين بردن نيروي شيطاني داريد؟ شما اين بازي را از ديد اول شخص بازي مي كنيد. اين بازي از كمپاني Game Cube براي Nintendo ارائه شده است.

راهنماي درجه بندي ها
004947.jpg
* اين درجه بندي داراي صحنه هاي شاد و سرگرم كننده براي كودكان و غالباً بدون خشونت و هيجان است و براي سنين زير ۷ سال مناسب است.
* مناسب براي تمام سنين، اين درجه بندي شامل بازي هاي فكري و داراي خشونت بسيار پايين است. شخصيت هاي اين بازي ها اغلب حالت كارتوني و كمدي دارند.
* براي نوجوانان ۱۱ سال به بالا مناسب است. بازي هاي اين گروه داراي خشونت در حد متوسط و هيجان معقولي است.
* بازي هاي اين رده براي نوجوانان ۱۵ سال به بالا مناسب است. بازي هاي اين گروه نسبتاً مشكل است و غالباً نياز به زبان انگليسي در حد دبيرستان دارد. اين بازي ها داراي خشونت و هيجان بالاتري نسبت به گروه قبل است.
* براي افراد ۱۸ سال به بالا مناسب است. كاربر اين بازي ها اغلب نياز به مهارت بسيار بالايي در پيشبرد بازي دارد. بازي هاي داراي اين نشان از خشونت بالايي برخوردار است.
* مناسب براي افراد بزرگسال، اين بازي ها داراي خشونت و هيجان بسيار بالايي است و براي سنين پايين تر مناسب نيست.

نمونه متوسط
جدول اعداد
۲۵
004938.jpg
«سودوكو» sudoku واژه اي ژاپني به معناي عددهاي بي تكرار است و به جدول اعدادي گفته مي شود كه امروز يكي از سرگرمي هاي رايج در كشورهاي مختلف جهان به شمار مي آيد. نخستين جدول سودوكو را يك رياضي دان اروپايي در قرن هجدهم طراحي كرد . در سالهاي اخير اين جدول كاربرد عمومي خود را براي سرگرمي پيدا كرده است.
سودوكو انواع گوناگون ساده، متوسط، دشوار و خيلي دشوار دارد. بسياري از سودوكوها هم براي كودكان طراحي مي شوند. كتابهاي گوناگون و متنوعي نيز براي آموزش طراحي و حل اين جدول منتشر شده است. اين جدول هم اكنون در بسياري از روزنامه هاي معتبر دنيا هر روزه به چاپ مي رسد و كتابهاي مجموعه اين جدول ها نيز توسط بخش انتشارات هر روزنامه منتشر مي شود.
اين بازي كه در نمايشگاه بين المللي بازي و سرگرمي آلمان به عنوان محبوب ترين و پرطرفدارترين بازي شناخته شده قانون بسيار ساده و روشني دارد.
نوع متداول سودوكو در واقع نوعي جدول است كه از ۹ ستون عمودي و ۹ ستون افقي تشكيل شده و البته كل جدول هم به ۹ ستون كوچكتر تقسيم مي شود. شما بايد اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از جدول هاي كوچكتر بدون تكرار بنويسيد به صورتي كه در هر ستون بزرگ تر افقي يا عمودي هيچ عددي تكرار نشود. در واقع هم بايد از تمام اعداد ۱ تا ۹ در همه ستون هاي عمودي و افقي استفاده كنيد و هم بايد مراقب باشيد هيچ عددي تكرار نشود و در همه مربع هاي ۳ ستوني كوچكتر نيز به همين ترتيب همه اعداد ۱ تا ۹ بيايد و تكرار هم نشود. هميشه به عنوان راهنمايي چند عدد در جدول از قبل مشخص مي شود تا بقيه اعداد را شما پيدا كنيد.
روزنامه همشهري از اين پس هر روز يك جدول اعداد را براي سرگرمي شما تقديم خواهد كرد. اما چون ممكن است شما براي اولين بار با اين سرگرمي روبرو شده باشيد در هفته هاي اول نمونه هاي ساده و سپس نمونه هاي متوسط را به چاپ مي رسانيم و بعد از مدتي به صورت منظم نمونه هاي دشوار سودوكو را تقديم شما مي كنيم. مطمئناً آن وقت با تمرين و آمادگي به يك حل كننده حرفه اي جدول اعداد تبديل خواهيد شد.

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
سينما
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   سينما   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |