چهارشنبه ۳ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۸ - Feb 22, 2006
در جلسه شوراي شهر
بودجه جاري سال ۸۵ شهرداري تهران تصويب شد
گروه شهري: در جلسه ديروز شوراي شهر، بودجه جاري سال ۸۵ شهرداري تهران با رقمي معادل ۶۸۰ ميليارد تومان تصويب و بررسي بودجه عمراني به هفته آينده موكول شد.
به گزارش همشهري مهندس مهدي چمران رييس شوراي اسلامي شهر تهران در پايان دويست و چهاردهمين جلسه علني شورا با اعلام اين مطلب گفت: در اين جلسه مجموع ۲۰ رديف مربوط به هزينه ها و بودجه جاري سال آينده شهرداري به ميزان ۶۸۰ ميليارد تومان به تصويب رسيد.
وي افزود: در بخش هزينه هاي اداري براي معاونت فرهنگي اجتماعي شهرداري ۱۵ ميليارد تومان و براي سازمان فرهنگي و هنري شهرداري نيز ۲۵ ميليارد تومان درنظر گرفته شد.
رييس شوراي شهر همچنين گفت: براي هزينه هاي سرمايه اي، ساختماني، ماشين آلات و تاسيسات شهرداري، ۵ ميليارد تومان و براي حقوق و دستمزد كاركنان نيز ۱۰ ميليارد تومان تصويب شد كه اين رقم براي سال ۸۴ به ميزان ۸/۸ ميليارد تومان درنظر گرفته شده بود.
چمران افزود: هزينه هاي اداري شهرداري شامل ماموريت ها، اجاره ساختمان، آموزش، خدمات قراردادي، برف روبي، دفن و انتقال زباله و تامين نيروي انساني موردنياز نيز رقمي معادل ۲۷ ميليارد تومان به تصويب رسيد.
وي همچنين گفت كه براي نگهداري فضاي سبز شهر تهران ۵۰ ميليارد تومان بودجه درنظر گرفته شد كه بودجه اين رديف در سال جاري ۴۱ ميليارد تومان است.
چمران با بيان اينكه هزينه هاي ماده ۶ شامل سوخت، برق، آب، تلفن، ماشين آلات و گاز ۱۰ ميليارد تومان درنظر گرفته شد گفت: هزينه ماده ۷ شامل لوازم مصرفي، اداري، لوازم يدكي، لباس كاركنان بخش هاي خدمات، بذر و نهال و ساير موارد نيز با رقمي معادل ۵/۵ ميليارد تومان به تصويب رسيد.
وي تصريح كرد: هزينه هاي سرمايه اي، تجهيزات، ماشين آلات عمده، ساختمان ها، كالاهاي غيرمصرفي و مصالح ساختماني مربوط به مواد ۱۲ ، ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ نيز با رقمي معادل ۵ ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان به تصويب رسيد.
چمران افزود: براي ماده ۱۶ نيز ۴ ميليارد تومان براي موسسات عام المنفعه، ۱۱۰ ميليارد تومان براي كمك به سازمان اتوبوسراني، ۳۵ ميليارد تومان براي صندوق بازنشستگي و ۴۰ ميليارد تومان نيز براي شركت مترو و ۱۰ ميليارد تومان نيز براي كمك به راهنمايي و رانندگي درنظر گرفته شده است.
رييس شوراي شهر همچنين گفت: در ماده ۱۷ بودجه شهرداري (بودجه دراختيار شهردار) نيز ۳۸ ميليارد تومان براي كمك به اقشار كم درآمد و مواردي شامل صندوق بازنشستگي، مسايل ورزشي، تاكسيراني، ميني بوسراني و اشخاص و موسسات درنظر گرفته شده است.
چمران با بيان اينكه در سال گذشته اعتبار درنظر گرفته شده براي ماده ۱۷ در سال گذشته ۴۶ ميليارد تومان و پيشنهاد شهرداري براي امسال ۲۴ ميليارد تومان بوده است، گفت:  براي ماده ۱۹ مربوط به پرداخت هاي انتقالي به كارمندان غيرشاغل و پاداش و خريد خدمت بازنشستگان نيز ۴ ميليارد تومان تصويب شد.
وي افزود: در ماده ۲۰ مربوط به ديون و تعهدات شهرداري نيز ۱۷ ميليارد تومان پيش بيني شد و براي شوراي شهر نيز در سال ۸۵ ، ۳ ميليارد تومان بودجه درنظر گرفته شد.
چمران همچنين با اشاره به پرداخت سوبسيد به شركت واحد گفت: درآمد اتوبوسراني از فروش بليت ۱۵ ميليارد تومان بوده است درحالي كه اين شركت براي سال ۸۵ با درنظرگرفتن بدهي ها نيازمند ۱۹۲ ميليارد تومان اعتبار است.
به گفته چمران، وزارت كشور در سال ۸۵ حدود ۵۰ ميليارد تومان براي كمك به شركت واحد اتوبوسراني پرداخت خواهد كرد.
رييس شوراي شهر همچنين با اشاره به لايحه بودجه يك هزار و هشتصد ميليارد توماني شهرداري گفت: در اين لايحه ۴۵۰ ميليارد تومان بابت طلب شهرداري از دولت و ۱۰۰ ميليارد نيز بابت دريافت وام از بانك ها پيش بيني شده است.
وي در پاسخ به سوالي درباره ميزان حقوق شهردار تهران گفت:  قاليباف نيز مانند احمدي نژاد حقوقي از شهرداري دريافت نمي كند و اعلام كرده است كه با حقوق دريافتي از هيات علمي دانشگاه زندگي مي كند.

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران خبر داد:
آماده باش ترافيكي اسفندماه در تهران
004878.jpg
گروه شهري: ستاد ساماندهي ترافيك تهران در ماه اسفند با هدف بهبود وضعيت ترافيكي شهر در ماه پاياني سال و باتوجه به افزايش سفرهاي درون شهري در اين مقطع زماني، اعلام كرد كه حداكثر ظرفيت ناوگان حمل و نقل عمومي در روزهاي آينده در تهران به كار گرفته مي شود.
به گزارش روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، مهندس مهرداد تقي زاده با تأكيد بر فعال ترشدن گشت هاي تاكسيراني به منظور جلوگيري از تردد تاكسي هاي خالي و تقويت تاكسي هاي خطي افزود: بايد به نحوي عمل شود كه تا جاي ممكن از تشكيل صف هاي طولاني در ايستگاه هاي تاكسي و تجمع مسافران در ميدان ها و تقاطع ها پيشگيري شود.
معاون شهردار تهران با درخواست از شهروندان به منظور همكاري با مديريت شهري در جهت روان سازي حركت در آخرين ماه سال گفت: از مردم انتظار داريم حداكثر همراهي را به ويژه در آزادسازي خطوط ويژه به منظور حركت سريع اتوبوس ها با هدف جابه جايي هرچه بيشتر مسافران به عمل آورند.
مهندس تقي زاده با اشاره به اين كه درصدد هستيم تا شرايط لازم درجهت رفت و آمد اتوبوس ها با حداكثر سرعت ممكن را در اسفندماه مهيا كنيم، اظهارداشت: از ساير ظرفيت هاي موجود ازجمله خطوط ويژه مصوب به منظور افزايش بازدهي ناوگان اتوبوسراني استفاده خواهيم كرد.
معاون شهردار تهران با اشاره به تقويت ناوگان موتورسيكلت و وانت بار پيك بادپا در اسفندماه تصريح كرد: با پيش بيني هايي كه صورت گرفته انتظار مي رود از پانزدهم اسفند روزانه حدود ۴۰۰ هزار سفر درون شهري از طريق بيش از ۲۰۰ شعبه پيك بادپا حذف شود.
مهندس تقي زاده در پايان با تأكيد بر اين كه اجراي طرح هاي ترافيكي صرفاً درصورت همكاري مردم به نتيجه مطلوب مي رسد، انجام خريدهاي نوروزي از مراكز خريد محل سكونت و انجام امور روزمره به ويژه خريدهاي شب عيد در ساعات كم ترافيك را به عنوان نمونه هايي از همراهي شهروندان برشمرد.همچنين در اين جلسه مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني از اعمال مكانيزم هاي جديد كارانه به منظور ايجاد انگيزه در رانندگان و كاركنان و افزايش بهره وري در حمل و نقل عمومي از اول اسفند در قالب «طرح تكريم خدمتگزاران اتوبوسراني به مسافران» خبر داد.
مهندس محمد احمدي با اعلام اين كه درحال حاضر در تهران روزانه سه ميليون نفر از طريق اتوبوس و يك ميليون نفر از طريق ميني بوس جابه جا مي شوند، پيش بيني كرد با اجراي اين طرح در اسفندماه روزانه ۵۰۰ هزار نفر و در مجموع ۱۵ ميليون نفر به ظرفيت جابه جايي مسافر در اتوبوسراني اضافه شود.

درخت مظلوم يا شهرداري ظالم؟
روزنامه نگاري اجتماعي ايران از دهه ۱۳۴۰ همچون ادبيات، هنرهاي نمايشي و ديگر حوزه هاي مرتبط با اجتماع تحت تأثير ادبيات چپ كه گفتمان غالب آن دوران بود نضج گرفته و كليه روزنامه نگاران پرورش يافته در آن هم تحت تأثير چنين فرهنگي شاگردان خود را پرورش دادند و به اين ترتيب مكتب چپ روزنامه نگاران اجتماعي ايران همچون ميراثي پنهان برخلاف تمام تحولات و تغييرات به راه خويش مي رود.
براساس مباني اين مكتب، ستيز اجتماع، ميان ظالم و مظلوم، دولت و ملت، شاه و گداست. صفحات اجتماعي رسانه هاي ايران را اخبار مربوط به كودكان خياباني، زنان ستم ديده، بازنشستگان و ديگر گروه هاي فرودست اجتماع تسخير كرده اند و منظر همه اين اخبار نيز وقوع ظلم و ستم بر اين فرودستان از سوي دولت، ثروتمندان، پدران، مردان و حتي خودرو در مقام يك كالاي محصول سرمايه داري در برابر پيادگان است. در هفته اخير وقوع يك رخداد باعث نمود از ريخت افتادگي اين ميراث كهن شد. قطع تعدادي از درختان پارك جنگلي لويزان باعث شده تا در ۸ روز اخير بيشترين سهم از صفحات اجتماعي رسانه هاي ايران اختصاص به چاپ خبرها، گزارش ها، مصاحبه ها و نظاير آن درباره اين اقدام شهرداري پيدا كند.
اما اكنون مي توان از منظري ديگر دلايل گسترش اين چنيني ماجراي لويزان را در رسانه ها جست وجو كرد. براساس تحليل اوليه، اكنون در مكتب اجتماعي رسانه هاي ايران درخت ،عنصر مظلوم داستان و شهرداري ظالم است و بر طبق اصل كنش متقابل دوراني اگر در يك جمع فردي فرياد كشد، ديگران نيز بلندتر فرياد خواهند كشيد و كار تا به آنجا پيش خواهد رفت كه ديگر فرياد زننده اول در جمع محو خواهد شد و دلايل فرياد از حافظه جمع فراموش مي شود.
رسانه هاي ايران امروز دچار چنين حالتي شده اند.قطع درختان در شهري كه آلودگي هوا و كمبود فضاي سبز دارد خود به خود باعث نگراني و بروز اعتراض خواهد بود. اما در اين ميان به خاطر نگاه سنتي حاكم بر رسانه ها، واقعه وارونه گزارش مي شود.
در تمامي خبرهاي انتشار يافته هيچكس در مقام مقايسه سود و زيان احداث پروژه زين الدين برنمي آيد و كمتر كسي توجه مي كند كه درختان سوزني برگ نقشي در پالايش هواي آلوده ندارند و اين درختان صرفا براي حفظ اراضي شهري كاشته شده اند و لاجرم در مسير توسعه و تحقق اهداف عالي تر مي توان آنها را دوباره در جايي ديگر به وجود آورد.
از ريخت افتادگي چنين ديدگاهي باعث شده كسي در ميان فرياد وامصيبتاي رسانه ها به ياد نياورد كه اگر بزرگراه از درون بافت متراكم شهري عبور مي كرد ۷۰۰ واحد مسكوني بايد تخريب مي شد كه حداقل در هركدام از آنها ۸ خانوار ساكن هستند و صدها خانوار ديگر به خاطر اين كه بزرگراهي پرسروصدا از نزديكي مسكن آنها عبور مي كند از آرامش رواني و اقتصادي بي بهره خواهند ماند.به همين دليل است كه در نگاه ظالم و مظلومي فراموش مي كنيم كه درخت مظلوم نيست بلكه همچون قرباني است كه از ماحصل قرباني شدن آنها صدها گرسنه سير مي شوند اندك درختان قطع شده در لويزان مي توانند قربانياني باشند كه راه آسايش و رفاه صدها هزار شهروند تهراني را فراهم مي آورند و اينجا ديگر نه درخت مظلوم است و نه شهرداري ظالم. مهرداد خليلي

تجهيز قطارهاي مترو به دستگاه تهويه مطبوع
004869.jpg
واحد مركزي خبر: آخرين قطار خط دو متروي تهران به دستگاه تهويه مطبوع مجهز شد. مديرعامل شركت توليدي و صنعتي ايران ابزار گفت: قرار است تا پايان آبان سال ۸۵ سي و يك قطار شهري تهران را به دستگاه تهويه مجهز كنيم كه تاكنون ۱۲ قطار به اين دستگاه مجهز شده است.محمد رادپور افزود: اگر اعتبار متروي تهران تامين شود ۱۹ قطار باقي مانده طبق قرارداد زودتر از موعد مقرر به دستگاه تهويه مطبوع مجهز خواهد شد. وي اضافه كرد: طبق قرارداد هزينه تجهيز ۳۱ قطار به دستگاه تهويه ۵/۱۲ميليارد تومان است و توافقنامه اي با متروي تهران امضا شده است كه تا ۳ سال آينده ۱۰۵ واگن بسازد.

آبگرفتگي در ۱۶۰ منطقه
004872.jpg
معاون خدمات شهري شهرداري تهران با بيان اينكه از سال گذشته تا كنون مشكل آب گرفتگي در بيش از ۴۴۰ نقطه از سطح شهر تهران برطرف شده است، تصريح كرد: هنوز در تهران ۱۶۰ نقطه دچار مشكل آب گرفتگي شديد است.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران ، مسعود كرباسيان افزود: سال گذشته شهر تهران در ۶۰۰ نقطه دچار آب گرفتگي شديد بوده است كه در هنگام بارندگي شهر را با مشكلات فراواني روبرو مي كرد.وي در ادامه گفت: با شناسايي اين مكان ها حدود ۷۵ درصد مشكل آب گرفتگي در شهر برطرف شده و ۲۵ درصد باقي مانده نيز در آينده نزديك برطرف خواهد شد.

ساماندهي ميدان توحيد با حضور پليس
004875.jpg
خبرگزاري فارس: ميدان توحيد تهران هر روز با ترافيك فشرده خودروهايي مواجه است كه هنگام دور زدن از دوربرگردان اتوبان چمران راه همديگر را سد مي كنند اما ديروز حضور پليس در اين ميدان نظم را در اين بزرگراه حاكم كرد.
بنا به همين گزارش انتهاي اتوبان چمران در تقاطع ميدان توحيد هر روز شاهد انبوه خودروهايي است كه براي دور زدن از آخرين دوربرگردان اين بزرگراه از يكديگر سبقت مي گيرند، كه باعث راهبندان شديد مي شود. اما از ديروز با تمهيدات پليس راهنمايي و رانندگي اين معضل برطرف شد.

نگاه
علي درخشي
004866.jpg

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
سينما
داخلي
شهر
شهرستان ها
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   سينما   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |