پنجشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۹ - Feb 23, 2006
دانش فناوري
Front Page

هر آنچه مي خواهيد در مورد تشعشعات تلفن هاي همراه بدانيد
تلفنهاي همراه بي خطرند؟
دانشمندان حتي سر اين كه گوشيهاي همراه چگونه ممكن است به بدن آسيب بزنند، توافق نظر ندارند، البته اگر آسيبي در كار باشد
005010.jpg
گروه دانش و فناوري _ ذوالفقار دانشي : ماجرا از شو تلويزيوني لاري كينگ در سال ۱۹۹۳ شروع شد. مهمان برنامه، ديويد رينارد بود كه به تازگي همسرش را در اثر ابتلا به يك تومور مغزي از دست داده بود. او ادعا مي كرد همسرش در اثر استفاده از تلفنهاي همراه به تومور مغزي مبتلا شده است و به همين دليل از چند شركت سازنده تلفن همراه شكايت كرده بود. پس از ماهها، دادگاه به دليل فقدان مدارك مستدل علمي پرونده وي را مختومه اعلام كرد، ولي چندي نگذشت كه دادخواستهاي بيشتري با موضوعهاي مشابه مطرح شد.
در سال ،۱۹۹۸ تعداد دارندگان گوشيهاي همراه ناگهان سر به فلك كشيد و سازمانهاي بهداشتي مانند كميته ملي حفاظت از تشعشعات انگلستان با سيل پرسشهاي مردمي در مورد ايمني و بي خطر بودن اين تلفنها و به خصوص آنتنهاي ارتباطي شبكه تلفنهاي همراه مواجه شدند. شايعات زيادي بين مردم رواج يافته بود، اين كه امواج مايكروويو اين تلفنها مغز را تبخير مي كند، يا كودكاني كه در نزديكي آنتنهاي ارتباطي زندگي مي كنند به سرطان مبتلا مي شوند و مانند آنها. تنها اثر اين شايعات اين بود كه به نگراني و اضطراب بيشتر مردم منجر شد.
امروز تعداد كاربران تلفنهاي همراه در سراسر جهان به دو ميليارد نفر تخمين زده مي شود و كافي است يكي از اين شايعات درست از آب در آيد تا فاجعه اي جهاني به بار آيد. اما كارشناسان پس از سالها تلاش هنوز نتوانسته اند به نظري قطعي در مورد ايمني تلفنهاي همراه برسند
نتايج متناقض
ماه گذشته، يك گروه تحقيقاتي در انگلستان، نتايج تحقيقات خود را منتشر كردند. كار آنها بخشي از يك پژوهش بين المللي است كه سيزده كشور را شامل مي شود و تاثير استفاده از گوشيهاي همراه را در ابتلا به تومورهاي مغزي از سال ۱۹۹۸ تا كنون بررسي مي كند. نتايج آنها نشان مي دهد افرادي كه به طور معمول از گوشيهاي همراه استفاده مي كنند، بيشتر از كساني كه خيلي كم از اين گوشيها استفاده مي كنند در معرض خطر ابتلا به تومورهاي مغزي قرار ندارند.
اين در حالي است كه گانتر اسپيت و همكارانش از دانشگاه اولم در آلمان در تحقيقات خود به همان نتيجه اي رسيدند كه چند سال پيش يك تحقيق بين المللي به نام رفلكس ( REFLEX ) به آن رسيد، اين كه تشعشعات تلفنهاي همراه مي تواند به دي ان آ سلولها آسيب برساند
تكرار آزمايش رفلكس، كفه ترازو را به نفع گروهي كه مي گويند امواج راديويي حداقل روي سلولهاي زنده اثر مي گذارند، سنگين تر كرده است. فرانز آلدكوفر كه پروژه رفلكس را رهبري كرده بود مي گويد : «من هيچ شكي ندارم كه ميدانهاي الكترومغناطيسي رشته هاي دي ان اي را مي شكند و اثرات مخرب و حتي كشنده به جاي مي گذارد.» او معتقد است دلايل موجود آنقدر قانع كننده هست كه در استفاده از تلفنهاي همراه احتياط كرد. برنامه تحقيقاتي سلامت و مخابرات انگلستان (MTHR) به دارندگان گوشيهاي همراه توصيه كرده است از دادن گوشيهاي همراه به كودكان زير ۹ سال خودداري كنند.
اما گروههاي ديگري هم هستند كه دلايل موجود را كافي نمي دانند. پريمو شائر از دانشگاه بازل در سوئد كه در تلاش است نتايج رفلكس را تكرار كند، معتقد است نتايج گروه دانشگاه اولم قطعا نشان نمي دهد اين تشعشعات رشته هاي دي ان اي را مي شكنند. برخي ديگر به اين نكته اشاره مي كنند كه شكسته شدن مولكول هاي دي ان آ الزاما به معني آسيب ديدگي نيست و حتي اگر آسيب ديدگي هم محسوب شود، باز الزاما براي بدن خطرناك نيست.
تلفن همراه مضر است يا بي ضرر ؟
با اين اوصاف اصلا جاي تعجب ندارد چرا ماجرا اينقدر گيج كننده است. دانشمندان حتي سر اين كه گوشيهاي همراه چگونه ممكن است به بدن آسيب بزنند، توافق نظر ندارند، البته اگر آسيبي در كار باشد ! برخي حدس مي زنند برخي اختلالات تصادفي در امواج راديويي عامل آسيب رساندن به بدن مي شود، در حالي كه گروه ديگر معتقدند پرتوهاي گوشي هاي همراه آنقدر قوي نيستند كه بتوانند حرارت قابل توجهي توليد كنند. آنها به دنبال دليل ديگري غير از حرارت هستند.
ديويد دي پومراي از دانشگاه ناتينگهام انگلستان، نخستين پژوهشگري بود كه گزارش داد امواج راديويي اثري شبيه به گرم كردن دارند. او در آزمايشهايش روي كرمهاي خاكي متوجه شد تشعشعات راديويي حتي در حالتي كه هيچ اثري از حرارت دادن ديده نمي شود، موجب توليد پروتئينهايي در سلولها مي شوند كه بر اثر حرارت تجزيه شده اند. اين نوع پروتئينها در واقع پاسخ سلول به افزايش دماست و معياري از تنشهاي سلولي شمرده مي شود. او دوباره ابزارهايش را تنظيم كرد و آزمايش را تكرار كرد. اين بار او توانست تغييرات كوچكي را در دما اندازه گيري كند كه بين ۰.۱ تا ۰.۲ درجه سانتيگراد متغير بود. او همچنين نشان داد اگر اين گرماي ناخواسته كاهش يابد، اين پروتئينهاي تجزيه شده هم كاهش مي يابند. البته هنوز مشخص نشده است اين تغييرات اندك دما چرا اين قدر اهميت دارند.
برخي از دانشمندان حدس مي زنند درست است كه تغييرات كلي دما بسيار اندك است، اما ممكن است برخي نقاط بسيار داغ در بافت مغز تشكيل شوند و آسيب ديدگي ايجاد كنند. يكي از اين پژوهشگران، لاوري چاليس از برنامه تحقيقاتي سلامت و مخابرات در انگلستان است كه معتقد است : «ما بايد بررسي كنيم آيا امكان پذير است در بخشهايي از مغز انرژي بيشتري تخليه شود ؟ يا اين كه بخشهايي از مغز بيش از حد مورد انتظار گرم شوند ؟ من كه فكر نمي كنم چنين چيزي روي دهد، ولي فقط با آزمايش كردن است كه مي توانيم به پاسخ دقيق برسيم.»
پژوهشگران MTHR در مرحله بعدي تحقيقات خود، مجموعه اي از اندازه گيريهاي درون بافتي را مدنظر دارند تا مشخص كنند تشعشعات سطح پايين راديويي چه اثراتي را بر بافتهاي مشخص سر دارند. هنوز هيچ كس نتوانسته آزمايشي ارائه دهد كه ايده تشكيل نقاط داغ را در بافت مغزي رد كند.
اما اگر مقادير اندكي از تشعشعات راديويي مي تواند به دي ان اي آسيب برساند، هنوز يك پرسش مهم باقي مي ماند : آيا اين آسيب ها براي سلامت انسان خطرناك است؟
مقاله اي كه در آخرين شماره مجله پزشكي بريتانيا چاپ شد، پاسخ داد: خير. پژوهشگران با بررسي هزار بيمار مبتلا به گليوما ( يكي از شايع ترين انواع تومورهاي مغزي ) و هزار و هفتصد فرد سالم، به اين نتيجه رسيدند كه در ميان مدت، استفاده از تلفن همراه خطر بروز گليوما را افزايش نمي دهد.
صبر، صبر و... باز هم صبر
براي رسيدن به پاسخ قطعي، بايد چند ماه ديگر صبر كرد تا تمام تحقيقات به نتيجه برسند و قطعات پازل در كنار يكديگر قرار بگيرند. دانشمندان اميدوارند بتوانند به نتايجي قطعي در مورد ايمني گوشيهاي همراه در كوتاه مدت يا ميان مدت دست يابند. اما به اين زوديها نمي توان در مورد اثرات بلند مدت استفاده از تلفنهاي همراه به نتيجه اي رسيد، زيرا برخي از انواع سرطان سالهاي سال طول مي كشد تا خود را نشان دهد و اين در حالي است كه هنوز ده سال نشده كه عموم مردم از تلفنهاي همراه استفاده مي كنند.
سازمان بهداشت جهاني در يك برنامه جهاني قصد دارد اثرات بلند مدت استفاده از تلفنهاي همراه را بررسي كند. اين برنامه كه از امسال آغاز مي شود، دويست هزار نفر را در سراسر جهان حداقل به مدت ده سال تحت پوشش قرار خواهد داد. در حالت ايده آل قرار است اين افراد تا پايان عمرشان در اين برنامه شركت داشته باشند. اين تحقيق بين المللي، سه نوع كاربري سبك، متوسط و سنگين تلفنهاي همراه را بررسي خواهد كرد. آنچه اين تحقيق را از ديگر تلاشهاي انجام شده متمايز مي كند، جداي از مجموعه نمونه هاي بسيار زياد، اين است كه داوطلبان قبل از ابتلاي احتمالي به سرطان تحت نظر خواهند بود و استفاده شان از تلفنهاي همراه دقيقا ثبت مي شود ؛ در حالي كه در مطالعات فعلي تنها به اظهارات داوطلبان در استفاده از تلفنهاي همراه استناد مي شود.
اما در مورد ايمني آنتنهاي ارتباطي شبكه تلفن همراه هم تلاشهايي صورت گرفته است. هر روز شاهد نصب تعداد زيادي از اين آنتنها در اطراف اماكن عمومي مانند مدارس و فروشگاهها هستيم. رسانه ها هم هر روز گزارشهاي ضد و نقيضي در مورد خطر ابتلا به سرطان و ديگر بيماريها براي ساكنان نزديك به ايستگاههاي شبكه تلفنهاي همراه منتشر مي كنند. در چنين وضعيتي پدر و مادرها به شدت نگران سلامت فرزندان خود هستند.
گروههاي زيادي در سراسر جهان در تلاشند با گردآوري بانك اطلاعاتي كودكان مبتلا به سرطان، ارتباط محل سكونتشان را با آنتنهاي ارتباطي بررسي كنند. در انگلستان، نخستين مقاله ها سال آينده چاپ خواهند شد.
در وضعيتي كه هيچ دليل قطعي بر بي ضرر بودن تلفنهاي همراه وجود ندارد، مزاياي استفاده از آنها به قدري زياد است كه بسياري از مردم بدون هيچ گونه توجه به خطرهاي احتمالي از آن استفاده مي كنند. بازار جهاني فروش تلفنهاي همراه هم كه بسيار پر رونق است و روز به روز گسترده تر مي شود. حال تصور كنيد دانشمندان اثبات كنند تلفنهاي همراه براي سلامتي انسان مضر است ؛ آيا كسي مي تواند زندگي را بدون اين ابزارهاي كوچك تصور كند؟
منبع : NewScientist.com

ترافيك در سايت المپيك زمستاني
005001.jpg
گروه دانش و فناوري- محمدتقي رسولي: سايت المپيك زمستاني تورين كه شامل قسمتهاي مختلفي از اين مسابقات است، داراي مراجعه كنندگان بسياري شده است، به نحوي كه اين ترافيك باعث كندي آن شده است. سايت NBColympics.com در اين مسابقات تاكنون ۱۶۷ ميليون صفحه را به علاقمندان نمايش داده است و ركورد آن مربوط به روز دوشنبه است كه در اين روز ۲۹ ميليون صفحه توسط كاربران مشاهده شده است. ركوردهاي قبلي مربوط به المپيك زمستاني ۲۰۰۲ بوده كه كلا ۱۴۵ ميليون صفحه به نمايش درآمده و ركورد يك روز نيز
۲۱ ميليون صفحه بوده است.
منبع:Computer World.com

مشكلات استفاده از كتابهاي ديجيتالي
گروه دانش و فناوري- عليرضا سزاوار: كتابخانه هاي عمومي انگليس هشدار داده اند كه با افزايش انتشار كتابها و مجلات به صورت ديجيتال، امكان دسترسي به محتويات آنها را در آينده سخت و يا حتي غير ممكن مي سازد. بسياري از ناشران محدوديت هايي براي نحوه استفاده از نسخه ديجيتالي كتابها و مجلات اعمال مي كنند.
به گفته مسئول يكي از كتابخانه هاي بزرگ لندن محدوديت هايي كه مؤسسه استاندارد مديريت حقوق ديجيتال يا DRM براي اعمال محدوديت در استفاده از فايل هاي ديجيتال ايجاد مي كند، برخي استفاده هاي قانوني از آنها را نيز غيرممكن مي سازد. اين نگراني  وجود دارد كه اگر كسي نتواند با پيشرفت تكنولوژي، قفل هاي حافظ حقوق مؤلف را بازكند، اعمال چنين محدوديت هايي مي تواند براي نسل هاي آينده دردسر آفرين باشد. كتابخانه بريتانيا مبلغ ۲ ميليون پوند از بودجه سالانه اش (بودجه سالانه آن ۱۶ ميليون پوند است) را صرف ديجيتالي كردن محتويات كتابهاي مرجع و مجلات مهم كرده است. براساس برآوردهاي سال ۲۰۰۶ ميلادي، كتابخانه بريتانيا تا سال ۲۰۲۰ مي تواند ۹۰ درصد از كتابهاي مهم را به صورت ديجيتالي در دسترس كاربران قرار دهد. يعني رقمي حدود ۲ برابر مطالبي كه در آن زمان چاپ خواهند شد. كتابخانه ها اجازه دارند مطابق قانون حقوق مولف اين محتواي ديجيتالي را تحت شرايطي مناسب در دسترس عموم قرار دهند. اما مؤسسه استاندارد مديريت حقوق ديجيتال كه ناشران براي ممانعت از كپي برداري غيرمجاز كتابها و مجلات از آن استفاده مي كنند، مانع دسترسي كاربران قانوني كتابخانه ها نيز مي گردد و محدوديت هايي براي آنها نيز بوجود مي آورد.
منبع: REUTERS.com

راه اندازي شبكه بيسيم با پهناي باند بالا در شيكاگو
005007.jpg
گروه دانش و فناوري- محمدتقي رسولي: به دنبال راه اندازي شبكه هاي بيسيم در شهرهاي مختلف آمريكا نظير فيلادلفيا، سانفرانسيسكو و چند شهر كوچك ديگر، مسئولان شهر شيكاگو اقدام به راه اندازي شبكه بيسيم با پهناي باند مناسب در اين شهر نمودند.
اين شهر در حال حاضر داراي صدها كاربر اين شبكه بيسيم از جمله كافي نت ها، كتابخانه ها، كتابفروشي ها و اماكن عمومي مي باشد كه افراد به راحتي مي توانند از آنها استفاده كرده و به اينترنت متصل شوند. همچنين مسئولان شيكاگو قصد دارند از شركت هاي پيمانكاري كه اين پروژه را راه اندازي كرده اند درخواست كنند كه تا بهار امسال وسعت اين شبكه را به ۲۲۸ مايل مربع برسانند. شهردار شيكاگو- كريس اوبرين- هدف نهايي خود از راه اندازي اين شبكه را دسترسي مردم و توريست ها به اينترنت به شكلي مناسب، كارآمد و سريع اعلام كرد. شهردار از اعلام قيمت شارژ ماهانه اينترنت خودداري نمود اما هزينه مشابه در شهر فيلادلفيا ۹دلار در ماه اعلام گرديده است.
منبع: AP.org

درون مغز يك فرد الكلي چه مي گذرد ؟
005004.jpg
گروه دانش و فناوري _ ذوالفقار دانشي : ممكن است هيچ وقت نتوانيم بفهميم مغز يك فرد الكلي چگونه كار مي كند ، اما روز به روز بيشتر با تاثيرات الكل بر مغز آشنا مي شويم . در آخرين تحقيقات انجام شده ، دانشمندان توانسته اند تاثيرات مخرب الكل را بر بخشي از مغز كه رفتار و احساسات را كنترل مي كند آشكار كنند .
يك گروه تحقيقاتي در دانشگاه كوئينزلند استراليا نشان داده است الكل، عملكرد صدها ژن موجود در آميگدالا را به شدت كند مي كند و احتمالا به همين دليل است كه افراد الكلي از اختلالات رفتاري مانند افسردگي يا بدخوابي رنج مي برند . اين يافته همچنين مي تواند توضيح دهد چرا بازپروري الكلي ها معمولا بي نتيجه است و آنها دوباره به الكل روي مي آورند .
آميگدالا يكي از كليدي ترين بخش هاي سيستم احساسي مغز است كه همانند يك واسطه بين پيام هاي عصبي ورودي و پاسخ هاي رفتاري عمل مي كند. زيست شناسان عقيده دارند اين قسمت نقشي اساسي در نياز مغز به مواد مخدر ايفا مي كند . پيش از اين ، تصاوير فعاليت هاي مغزي نشان داده بود آميگدالاي افراد الكلي نسبت به مردم عادي فعاليت بيشتري دارد . بر اين اساس رزماري كرايگر و پيتر ويلس ، پژوهشگران واحد تحقيقات الكل دانشگاه كوئينزلند تصميم گرفتند بررسي كنند آيا عملكرد ژنهاي آميگدالا در افراد الكلي و سالم هم تفاوت دارد يا خير . آنها با بررسي مغز شش فرد الكلي و مقايسه آنها با مغز افراد سالم متوجه شدند ۷۷۲ ژن ، عملكرد متفاوتي دارند و از اين ميان ، حدود ۶۶ درصد ژنها عملكرد بسيار پايين تري دارند. اين تغييرات به پايين آمدن كيفيت كاركرد سلولهاي عصبي ، تخريب در سيستم توليد انرژي اين سلولها ، سريع تر شدن چرخه شيميايي الكل در مغز ، افزايش آسيب پذيري مغز نسبت به اعتياد و تغييراتي در ساعت زيستي بدن منجر مي شود .
يكي از جالب ترين يافته هاي كرايگر و ويلس ، اثر الكل بر ژني است به نام ژن ساعت per3 كه در چرخه ساعت زيستي بدن فعاليت مي كند . آنها نشان داده اند اين ژن در افراد الكلي آسيب هاي زيادي مي بيند و موجب اختلالات خواب و افسردگي مي شود . آنها همچنين نشان داده اند يك گيرنده احساسي در آميگدالا به نام گيرنده كانابينويد يك كه در مقابله با رفتارهاي اعتيادآميز نقش مهمي بر عهده دارد ، عملكرد بسيار ضعيفي از خود نشان مي دهد و به همين دليل است كه آسيب پذيري الكلي ها براي اعتياد مجدد به الكل بسيار بالاست .
دانشمندان از تعداد بسيار زياد ژنهاي آسيب ديده در مغز افراد الكلي و اثرات گسترده اين ژنهاي معيوب شگفت زده شده اند ، اما معتقدند آسيب هاي الكل بر مغز بسيار فراتر از يافته هاي گروه دانشگاه كوئينزلند است . از اين رو آنها مي خواهند در مطالعات گسترده تري بفهمند آسيب ديدگي ژنهاي مغز چه تغييراتي را در توليد پروتئين ها ايجاد مي كند . كرايگر و ويلس نتوانسته اند نشان دهند اثرات مخرب الكل در تمام آميگدالا وجود دارد يا اينكه فقط بخشي از آن آسيب مي بيند ، ولي به خوبي نشان داده اند اين بخش از مغز بدترين آسيب ها را در اثر استعمال مداوم الكل متحمل مي شود .
منبع : NewScientist.com

شايد شما هم بپرسيد كه ...
*امواج راديويي ، مايكروويو ، تشعشعات الكترومغناطيسي و تابش هاي RF چه تفاوتي با هم دارند و آيا به مغز آسيب مي رسانند ؟
اين ها همه يك چيزند ؛ امواج الكترومغناطيسي ( مانند نور ) كه طول موج بلند، فركانس پايين و بالتبع انرژي بسيار كمي دارند. فركانس اين امواج از ۸۰۰ مگاهرتز تا ۳۰ گيگاهرتز متغير است و طول موجشان از مرتبه چند ده سانتي متر ؛ اندام هاي بدن انسان هم چنين ابعادي دارند و در نتيجه اين امواج مي توانند در بدن انسان تشديد الكتريكي ايجاد كرده و دما را افزايش دهند. به همين دليل است كه دانشمندان نگران آسيب رساندن آن به بدن هستند. امواجي كه از يك تلفن همراه ساطع مي شود انرژي كمي دارد ، اما اگر همين پرتوهاي كم انرژي سبب ارتعاش مولكول هاي بدن شوند، حرارتي توليد مي كنند كه ممكن است براي سلامتي بدن خطرناك باشد. دعواي دانشمندان هم بر سر اين است كه آيا اين اتفاق مي افتد يا خير.
*آيا سكونت در نزديكي آنتن هاي ارتباطي باعث جذب بيشتر تشعشعات راديويي مي شود؟ استفاده از تلفن هاي همراه در نزديكي آنها چطور؟
- لزوما اين اتفاق نمي افتد. اين آنتن ها به شكلي طراحي شده اند كه از فاصله پنجاه متر دورتر را پشتيباني مي كنند. بنا بر اين اگر شما در فاصله بسيار نزديكي از اين آنتن ها سكونت داريد ، پرتوهاي قدرتمند راديويي از فراز سرتان عبور مي كنند. در فواصل ۵۰ تا ۲۰۰ متري ، اين امواج ممكن است به شما برخورد كنند ، ولي شدتشان بسيار كاهش يافته است.از سوي ديگر ، تلفن هاي همراه تنها به اندازه اي انرژي مصرف مي كنند كه براي برقراري تماس با نزديك ترين آنتن نياز دارند. بنابراين هر چه فاصله از آنتن هاي ارتباطي بيشتر باشد ، انرژي بيشتري صرف مي شود و امواج ارسالي از آنتن گوشي همراه پرانرژي تر خواهند بود. در چنين حالتي امواج ارسالي از آنتن ارتباطي هم پرانرژي تر خواهند بود و فرد ، تشعشعات بيشتري دريافت خواهد كرد.
*حرارت گوشي همراه يا از آنتن مي آيد يا از باتري. آيا هردو خطرناك هستند ؟
- حرارتي كه در باتري توليد مي شود در پوست بدن باقي مي ماند و جريان خون سطح بدن آن را پخش مي كند. نگراني دانشمندان از امواج راديويي است كه مي توانند به اعماق بدن نفوذ كنند. دانشمندان نگرانند نفوذ اين امواج به اعماق بافت هاي مغزي، موجب تمركز حرارت در نواحي كوچكي از مغز شود . به تازگي نگراني هايي در مورد جذب امواج راديويي در چشم نيز مطرح شده است. در يك بررسي نشان داده شد استفاده از تلفن هاي همراه ممكن است موجب آب مرواريد شود.
*آيا اين جاذب هاي آهني كه به كيت هاي هندزفري وصل مي شود ، تشعشعات را جذب مي كنند و استفاده از تلفن همراه را ايمن تر مي كنند؟
- برخي مطالعات نشان داده است كيت هاي هندزفري ، امواج ارسالي از گوشي همراه را از طريق سيم هدست هدايت مي كند و اين چنين ميدان هاي الكتريكي نفوذ كننده به درون مغز را تقويت مي كند. جاذب هاي آهني هم براي مقابله با اين سيگنالها ساخته شدند. برخي از محققان كه از هرگونه كاهش شدت امواج الكترومغناطيسي استقبال مي كنند ، موافق استفاده از اين ابزار هستند ؛ ولي برخي ديگر فايده اي در استفاده از اين وسيله نمي بينند ، چرا كه مي گويند كيت هندزفري شدت تابش امواج را به يك دهم مقدار اوليه كاهش مي دهد و نيازي به كاهش آن نيست.

يادتان رفته چه چيزي را جستجو كرده ايد؟
گوگل آن را فراموش نكرده
ايجاد فايل هاي اطلاعاتي براي كاربران گوگل
005013.jpg
گروه دانش و فناوري - ساناز مهدوي: وزارت دادگستري ايالات متحده با انتشار اعلاميه هاي پيگرد قانوني براي كنترل آنچه افراد در اينترنت جستجو مي كنند، خدمت بزرگي به آنان كرده است، به اين خاطر كه اين عملكرد توانسته از ورود كودكان به سايت هاي مستهجن جلوگيري كند كه هدف اصلي داده هاي خواسته شده دولت از گوگل و سه يا چهار سايت جستجوگر قرار گرفته بود.
به بياني دقيق تر، اعلام اين تقاضا و متعاقبا پيروي گوگل از انجام اين درخواست كانون همگاني سودمندي در اطلاعات وسيع اينترنتي ايجاد كرده كه به صورت تجزيه شده و طبقه بندي شده در اختيار عموم مردم قرار مي گيرند. در درياي اطلاعات كنوني گوگل هيچ كس از ميزان خدمات روزافزوني كه ما براي اداره زندگي روزمره مان از آنها بهره مي بريم، خبر ندارد.
گرچه دولت تقاضاي هيچگونه اطلاعات شخصي را جز فهرستي از اسامي جستجوشده در وب ها كه حتي از اسامي پديدآورندگان شان نيز جدا هستند، ندارد، با اين همه گوگل تا حدودي مخالف انجام اين كار است، چرا كه بررسي كامل اين اطلاعات باور عمومي را به وجود خواهد آورد كه در نتيجه اين عملكرد سخن از فكتويرهاي شخصي به ميان مي آيد.
بنابراين، اين سئوال مطرح مي شود كه: گوگل دقيقا راجع به ما چه مي داند؟
آزمايشهاي زيادي روي گوگل انجام شده كه شامل Gmail، شبكه ارتباطي orkut، ليست خريدهاي اينترنتي از Froogle، جستجوهاي خصوصي و صفحات اصلي سفارش خريد مي شود. هم اكنون گوگل اطلاعات غني اي خصوصا از طريق خدمات جستجوي شخصي كه ابزاري است كه تنها در مورد اشخاص و شما اطلاعات جمع آوري مي كند، در دست دارد.
با استفاده از اين سرويس خدماتي گوگل، احتمالا دولت مي تواند به وسيله تقويم شبكه گوگل با دردست داشتن اسامي كه راجع به آنها هنگام ورود به گوگل جستجو مي شود متوجه ارتكاب جرمي از جانب كاربر شود.
گوگل چنين اطلاعاتي را در مورد كاربران ناشناسي كه وارد شبكه نمي شود، ثبت نمي كند مگر اينكه كاربران وارد قسمت نمايشگر تنظيمات شبكه بشوند و پس از آن گوگل براي كامپيوتر هر كاربر پرونده اي را باز مي كند كه در آن مشخصاتي مثل آدرس كامپيوتر، نوع نمايش دهنده، شبكه استفاده شده در كامپيوتر كاربر، زمان و تاريخ ايجاد يا واردكردن اسمي در شبكه گوگل را طبقه بندي كرده و بايگاني مي كند.
يكي از سخنگويان گوگل اظهار داشت كه هنوز اين اطلاعات براساس اسامي جستجوشده توسط هر كاربر اصلاح نشده اند، ولي تكنولوژي آتي گوگل و سياست هاي خاص اين سازمان در صورت برگزيدن اين شيوه اجازه دارد كه اجازه انجام آن را به شبكه بدهد.
امروزه اين پيشينه جستجو بيشتر به ما در محاكمه هاي مجرمين كمك مي كند. مثلا رابرت پتريك ساكن كاروليناي شمالي كه در ماه نوامبر همسر خودش را به قتل رسانده بود، فورا پس از ارتكاب اين جرم به سراغ اينترنت رفته بود و پس از آن جسد همسرش را در كف درياچه اي انداخته بود. مي دانيد سرفصل هايي كه او در مورد آنان جستجو كرد، چه بود؟ «متلاشي كردن جسد» ، «قطعه قطعه كردن» ، «شكستگي بدن» و موضوعاتي از اين قبيل كه مرتبط با عمق درياچه و قراردادن جسد در گل و لاي ته درياچه بود و اين اطلاعات درست در مورد جايي بود كه جسد همسرش بعد از مدتها در آنجا پيدا شده بود.
اين جستجوها در درايوهاي سخت افزاري كامپيوتري كه پتريك از آن استفاده كرده بود، ذخيره شده بودند. همچنين اين اطلاعات به آساني در آرشيو قسمت هايي از گوگل كه پتريك از آنها استفاده كرده بود، بايگاني شده بودند.
پيشينه جستجوهاي شخصي ما اطلاعات محرمانه اي هستند كه ممكن است باعث ايجاد سوءتفاهم شوند، چون ليست اسامي جستجو چيزي را به تصوير خواهد كشاند كه ما راجع به آن فكر مي كنيم. اكثر افراد از گوگل سئوالاتي راجع به مسائل مذهبي، رفتارهاي اجتماعي، روابط جنسي و كار و ... و هر آنچه كه به ذهن شان مي رسد مي پرسند و اين سئوالات مثل سنگ ريزه هايي هستند كه تبديل به كوهي از اطلاعات شخصي درباره كاربران مي شوند كه نه تنها توسط گوگل بلكه توسط بسياري از سرويس هاي خدماتي وب هاي ديگر ثبت مي شوند. شبكه اي مثل آمازون، هكرها با بازرسان دولتي با دسترسي به فهرست تقاضاهاي افراد مي توانند روزهاي كاري پرمشغله اي داشته باشند.
تنها يك بخش از اطلاعات شخصي در كامپيوترهاي شخصي برايمان باقي مي ماند كه دسته بندي مي شوند و ما مي توانيم با وجود سختي اين كار پس از ورود به آن گزينه آن را حذف كنيم.
تنها در صورت فعاليتهاي زياد اينترنتي و ورود به شبكه هاي عمومي است كه مي توان پس از ورود آن گزينه ها را حذف كرد. در نهايت، مي توان گفت داده هاي ديجيتالي كه هم اكنون نيز در وب ها موجود است در درازمدت تحت كنترل قرار مي گيرند. در نتيجه هشدار دولت به افراد با ارسال احضاريه اي راجع به پيشينه كاربري افراد از اينترنت كاري عجيب نخواهد بود.
منبع: Washington Post,21jan2006

عيب سيستم هاي هدايت گر ماهواره اي
گروه دانش و فناوري- بهنام نظيري راد: براساس تحقيقات انجام شده سيستم هاي هدايت گر ماهواره اي سبب برهم زدن تمركز رانندگان درجاده ها مي شود. اين تكنولوژي جديد خيلي سريع به كمك رانندگان مي آيد ولي مي تواند هنگام نگاه كردن آنها به نقشه ماهواره اي حواس آنها را از حركت ماشين و كنترل آن پرت كند.
براساس همين تحقيق ۱۷ درصد از رانندگاني كه از اين هدايت گر استفاده مي كنند تمركز خود را از دست مي دهند، چون مي بايست به مدت ۱۰ ثانيه به جاده نگاه نكنند و نقشه را بخوانند. به طور كلي نتايج اين تحقيقات اين مسأله را نشان مي دهد كه اگر از تجهيزات هدايت گر ماهواره اي به طور غلط استفاده شود مي تواند براي رانندگان مرگ آفرين باشد.
منبع: Reuters.com

تصويب انسولين استنشاقي
دكتر برديا فرزام فر: فرم استنشاقي انسولين روز ۲۷ ژانويه مهر تاييد قانونگذاران آمريكايي را دريافت كرد. اين اولين جايگزين مناسب براي فرم تزريقي انسولين است كه ميليون ها انسان مبتلا به ديابت از سال ۱۹۲۰ تاكنون آن را مصرف مي نمايند. حداقل ۵ ميليون نفر در ايالت متحده آمريكا به ديابت مبتلا هستند و فرم جديد دارويي، درماني راحت تر و با درد كمتر براي آنها محسوب مي گردد. پيش بيني مي شود كه اين روش درماني كه تحت نام ايگزوبيرا خوانده شده و توسط شركت پفيزر به فروش مي رسد تا سال ۲۰۱۰ فروشي معادل ۲ ميليارد دلار در سال را به دست آورد. شركت فايزر اعلام كرده است كه تابستان آينده محصول خود را روانه بازار خواهد كرد.
البته برخي پزشكان معتقدند هنوز خطرات ايگزوبيرا براي ريه كاملاً بررسي نشده است چرا كه اين درمان از نظر كنترل قند بهتر از شكل تزريقي نيست ولي منجر به كاهش اندك توان تنفسي بيماران مي گردد.
بنا بر توصيه اف دي اي بهتر است بيماران قبل از آغاز مصرف ايگزوبيرا و هر ۶ تا۱۲ ماه از شروع مصرف عملكرد ريه خود را كنترل نمايند. اگزوبيرا از يك فرم پودري و يك دستگاه استنشاق ويژه تشكيل شده است و هواي فشرده را با پودر انسوليني مخلوط كرده و آن را براي استنشاق آماده مي سازد. شركت فايزر هنوز قيمتي براي اگزوبيرا اعلام نكرده است اما تحليلگران بر اين  باورند كه قيمت آن دو تا سه برابر قيمت شكل تزريقي انسولين خواهد بود.
منبع: موسسه اطلاع رساني توسعه فناوري زيستي

|   اجتماعي    |    اقتصادي    |    دانش فناوري    |    بـورس    |    حوادث    |    خارجي    |
|   سخنگاه    |    سياسي    |    داخلي    |    شهر    |    شهرستان ها    |    شهري    |
|   علمي فرهنگي    |    ورزش    |    يادداشت    |    صفحه آخر    |

|    صفحه اول    |    آرشيو    |    شناسنامه    |    بازگشت    |