پنجشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۹ - Feb 23, 2006
بزرگترين عمليات تروريستي عليه مقدسات اسلامي در عراق
هشدار ! مسلمانان از تعارض و دشمني بپرهيزند
* آيت الله سيستاني با اعلام يك هفته عزاي عمومي، مردم را به خويشتنداري دعوت كرد
* ميليون ها عراقي ديروز به خيابان ها ريختند و عليه تروريست ها تظاهرات كردند
* حوزه هاي علميه ايران روز شنبه را تعطيل اعلام كردند و مراجع و علما نسبت به تفرقه افكني در جهان اسلامي هشدار دادند
005136.jpg
پيام تسليت مقام معظم رهبري به شيعيان ايران و جهان
يك هفته در كشور عزاي عمومي اعلام مي نمايم
ايسنا: حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي با صدور پيامي ضمن تسليت حادثه فاجعه بار هتك حرمت  حرمين مطهر حضرت امام هادي عليه السلام و حضرت امام حسن عسكري عليه السلام، يك هفته در كشور عزاي عمومي اعلام كردند.متن پيام ولي امر مسلمين به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
انا لله و انا اليه راجعون
دست تبهكار و به خون آلوده جنايتكاران سيه دل، امروز فاجعه اي بزرگ آفريد و در تجاوز به حريم مقدسات ديني، مرتكب گناهي ديگر شد.حرم مطهر حضرت امام هادي و حضرت امام عسكري عليهماالسلام مورد اهانت و تخريب قرار گرفت و داغي سنگين بر دل شيعيان و همه مسلمانان ارادتمند به اهل بيت عليهم السلام نهاد.اين جنايت كه احتمالا عوامل اجرايي آن از متعصبان متحجر و مزدوران بدبخت و غافل انتخاب شده اند، بي شك به وسيله تصميم گيراني توطئه گر و با نيات خبيث شيطاني طراحي شده است.اين يك جنايت سياسي است و سررشته آن را بايد در سازمان هاي اطلاعاتي اشغالگران عراق و صهيونيست ها جست وجو كرد.قدرت هاي سلطه گر كه اوضاع سياسي و اجتماعي عراق را با هدف هاي سيطره جويانه خود در تضاد مي بينند، نقشه هاي شومي در سر مي پرورانند كه تشديد ناامني و ايجاد اختلاف هاي مذهبي از جمله آن هاست.جنايت امروز در سامرا، برگ ديگري بر پرونده سيه كاري هاي اشغالگران عراق افزود.
حرم مطهر حضرات عسكريين عليهماالسلام بار ديگر به همت عاشقانه ارادتمندان اهل بيت عليهم السلام، باشكوه تر از گذشته قامت خواهد افراشت ان شاءالله.ولي اين جنايت بر پيشاني دشمنان اسلام و مسلمين لكه سياه ديگري ثبت كرد كه تا مدت هاي مديد پاك نخواهد شد.
اينجانب ضمن تسليت به ساحت پيامبر مكرم اسلام صلي الله عليه و آله و به پيشگاه حضرت بقية الله ارواحنا فداه به خاطر اين حادثه فاجعه بار، به عموم شيعيان در سراسر جهان و به همه مسلمانان غيور و آگاه و ارادتمندان به خاندان مطهر رسول خدا عليه و عليهم السلام، تسليت عرض مي كنم و يك هفته در كشور عزاي عمومي اعلام مي نمايم.لازم مي دانم موكداً از مردم عزادار در ايران و عراق و ساير نقاط جهان درخواست كنم كه از هرگونه عملي كه به تعارض و دشمني برادران مسلمان مي انجامد جداً پرهيز كنند. يقيناً دست هايي در كار است كه شيعيان را به تعرض به مساجد و مكان هاي مورد احترام اهل سنت وادار كند. هرگونه اقدامي در اين جهت كمك به مقاصد دشمنان اسلام و دشمنان ملت هاي مسلمان و شرعاً حرام است.
والسلام علي عبادالله الصالحين
سيدعلي خامنه اي
۳ / اسفند ماه / ۱۳۸۴

نظرسنجي شبكه الجزيره؛ حمايت ۸۱ درصد اعراب از برنامه هسته اي ايران
روسيه خواستار توقف كامل غني سازي در ايران شد
مهر: وزارت خارجه روسيه نسبت به مذاكرات اخير بين مسكو و تهران درباره غني سازي مشترك ابراز خوشبيني كرد اما در عين حال از تهران خواست فعاليت هاي غني سازي را تعليق كند.
به گزارش خبرگزاري روسي «ايتارتاس»، «ميخائيل كامينين» سخنگوي وزارت خارجه روسيه همزمان با نشست گروه كشورهاي هشت در مسكو كه با حضور مقامات آمريكايي از جمله نيكلاس برنز معاون وزير امور خارجه اين كشور برگزار مي شود از ايران خواست تمام فعاليت هاي مربوط به غني سازي اورانيوم و فعاليت هاي علمي در اين زمينه را متوقف كند.سخنگوي وزارت خارجه روسيه بدون اشاره به محور مذاكرات كه درمسكو به پايان رسيد گفت: طرف روسي موافقت كرد پيشنهاد غني سازي اورانيوم در خاك روسيه بازهم مورد بررسي قرارگيرد.اين سخنگو افزود : دو طرف درمورد تمام جوانب و مشكلات مربوط به برنامه هاي هسته اي ايران در پرتو تصميم اتخاذ شده شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي در فوريه گذشته در وين به بحث و تبادل نظر پرداختند.

پيام رئيس جمهور در محكوميت انفجار هولناك حرم عسگريين (ع):
دولت ايران مسئوليت انفجار را متوجه
اشغالگران عراق مي داند
ايسنا: محمود احمدي نژاد رييس  جمهوري اسلامي ايران در پيامي ضمن تسليت فاجعه  انفجار در حرم امام هادي (ع) و امام حسن عسگري (ع) در سامرا به پيشگاه امام زمان (عج)، مقام معظم رهبري و مسلمانان و آزادگان جهان تصريح كرد: اهانت به ساحت مقدس پيامبر اكرم و استمرار آن در تخريب و انفجار اماكن متبركه و مورد احترام عموم مسلمانان و آزادگان جهان، از يك توطئه  سازمان يافته عليه اسلام و مسلمين نشان دارد.
در اين پيام آمده است:
انا لله و انا اليه راجعون
حادثه  غم بار انفجار بمب در حرم مطهر امامان عزيز امام هادي و امام عسگري عليهما السلام را به پيشگاه امام زمان حجت ابن الحسن العسگري (ع)، مقام معظم رهبري و ملت شريف ايران و همه  مسلمانان و آزادگان جهان تسليت مي گويم.
اهانت به ساحت مقدس پيامبر اكرم (ص) و استمرار آن در تخريب و انفجار اماكن متبركه و مورد احترام عموم مسلمين و آزادگان جهان، نشان از يك توطئه  سازمان يافته عليه اسلام و مسلمين دارد. اين اقدامات تروريستي با هدف نجات صهيونيسم صورت مي گيرد كه در مقابل موج بيداري، هشياري و مقاومت جهان اسلام به فلاكت دچار شده است. استكبار و ايادي شيطاني آن از اين نكته  مهم غافلند كه اين اقدامات كه در رذالت و درماندگي و يأس آنان ريشه دارد، موجب وحدت هرچه بيشتر امت اسلامي خواهد شد و موج برخاسته از محبت به پيامبر اكرم و خاندان مطهرش در جهان اسلام، دشمنان دين و آزادي و آزادگي را به ورطه  هلاكت خواهد كشاند.
يقين دارم كه هوشياري مسلمانان، مانع تحقق اهداف ضد اسلامي و ضد انساني دشمنان خواهد شد و به فضل الهي، نصرت خداوند را به دست فرزند عدالت گستر امام عسگري (ع) نزديك تر خواهد كرد.
دولت جمهوري اسلامي ايران ضمن محكوم كردن اين اقدام جنايتكارانه كه مسئوليت مستقيم آن را متوجه اشغالگران عراق مي داند، انتظار دارد صاحبان انديشه، علما و هيات هاي مذهبي در روزهاي عزاي عمومي با ذكر مناقب اهل بيت (ع) و افشاي ماهيت دشمنان اسلام، پرچم عدالت، انسان دوستي و آزادگي فرهنگ اهل بيت را برافراشته نگه دارند.
ديگر اشخاص سياسي و مذهبي كشورمان نيز طي بيانيه ها و اظهارات جداگانه اي انفجارهاي كاظمين را محكوم كرده و به شيعيان جهان تسليت گفتند.
آصفي سخنگوي وزارت خارجه، اقدام جنايتكارانه انفجار حرم مطهر امام هادي (ع) و امام حسن عسگري (ع) كه منجر به هتك حرمت اماكن مقدسه و وارد آمدن خسارات گرديد را اقدامي سبعانه و ضد اسلامي و بشري قلمداد كرد و آن را مغاير با ارزشهاي ديني و الهي و نيز موجب تنفر مسلمانان دانست.
حميدرضا آصفي تصريح كرد: اين حركت ضد بشري و ضد انساني كه به دست عناصر تروريست كوردل در شرايطي كه ناامني هاي عراق متاثر از حضور نيروهاي اشغالگر مي باشد، صورت گرفته است، در راستاي اهانت به مقدسات ديني و ايجاد فتنه و چنددستگي و راه اندازي جنگهاي مذهبي و اخلال در وحدت ملي عراق انجام مي شود.
حوزه هاي علميه كشور شنبه عزادارند
حوزه هاي علميه سراسر كشور در اعتراض و اعلام ماتم در تخريب گنبد بارگاه امام هادي(ع) روز شنبه تعطيل است.
حسيني بوشهري مدير حوزه علميه قم با عرض تسليت اقدام تروريستي در تخريب گنبد حرم مطهر امام هادي (ع) گفت: حوزه علميه قم با جديت مسائل را پيگيري مي كند و اين حوزه از ساعت ۱۰ صبح پنج شنبه تجمع اعتراض آميزي برپا مي كند و تمامي حوزه هاي علميه كشور نيز روز شنبه تعطيل و عزادارند.
مدير حوزه علميه قم خاطرنشان كرد: از طرف تمامي مراجع قم عزاي عمومي اعلام شده و تمامي شيعيان در ايام سوگواري سرور و سالار شهيدان در اين هتك حرمت به مقدسات به ماتم مي نشينند.
پيام هاي تسليت مراجع تقليد
آيت الله فاضل لنكراني در پيامي به مناسبت انفجار حرم حضرت امام هادي(ع) و امام حسن عسگري(ع)، هدف از اينگونه اقدامات را تلاش دشمنان براي ايجاد تفرقه و جنگهاي داخلي ميان مسلمانان عنوان كرد.
در پي انفجار در حرم مطهر عسكريين (عليهم السلام) در شهر سامرا آيت الله صافي گلپايگاني، نيز طي پيام تسليتي، آمريكا و دولتهاي غربي را مسئول فجايع عراق دانست.
آيت الله موسوي اردبيلي هم با صدور بيانيه اي در محكوميت فاجعه  سامرا تصريح كرد: «جنايتكاراني كه مرتكب اين عمل شنيع شدند، دنباله رو همان جرياني هستند كه با انتشار تصاوير موهن حضرت ختمي مرتبت (ص) سعي در خاموش كردن نور خدا نمودند ولي خداوند مكرشان را به خود آنان بازگردانيد» .
آيت الله ميرزا جواد تبريزي از مراجع تقليد هم در پيامي ، از مسلمانان جهان به خصوص محبان راستين ائمه اطهار(ع) خواست از مظلوميت اهل بيت(ع) دفاع كنند.
آيت الله ناصر مكارم شيرازي هم با صدور بيانيه اي اهانت شديد و تخريب بارگاه ملكوتي عسكريين را ادامه توطئه اهانت به ساحت مقدس پيغمبر اكرم(ص) دانست.
جامعه مدرسين حوزه علميه قم هم با صدور بيانيه اي، خواستار حفظ اتحاد و هوشياري مردم عراق و ايجاد زمينه خروج اشغالگران شد.

يادداشت
شهر دردهاي پنهان
زخم كهنه ي مظلوميت هرساله تازه مي شود .ما همه ي داغ هاي تاريخ را ديده ايم، آن چنان كه عاشورا هر روزه است و كربلا، تعين مكاني ندارد. شيعه ي بي درد، زخم بي نمك است، گرچه ما «ياليتني» گويان، هروله عشق را در سعي ميان صفا و مروه ي همه ي آزاديخواهان بجا مي آوريم.
سامرا، شهر «سُرّ مَن رأي» ، تو را با چشم هاي اشك بار، به نظاره نشسته ايم، نه اين بار، كه مكرر در مكرر، تاريخ، عاشورا و كربلا را در چهره ي سرزمين هاي ديگري جست وجو كرده است.سلام بر سامرا كه زخم هاي پنهان در خود دارد. شهر دردهاي ناگفته و سر به مهر پيشوايان مظلوم و سلام بر سامرا، آن روز كه گوهرهايي درخشان را به آغوش گرفت و امروز كه گلوله هاي كينه را از چهره ي خود مي زدايد. سلام بر شهر غم ها، سامرا.
جز تسليت چه بايد گفت، در جسارتي ديگر و هتك حرمتي دوباره .
در روزهايي كه گويي، سكه ي رايج بازار آزادي قلم و انديشه، هتك و توهين و جنايت است.
با همه ي دل هاي دغدار. هم نوا مي شوم دست هاي رو به دعاي من، از خداوند طلب مي كند كه در طليعه ي ظهور آن سوار سبزپوش _ مرهم دل هاي خسته زيارت بارگاه نوراني حضرت هادي عليه السلام باشد. به اميد آن روز.
محمدباقر قاليباف

خالد مشعل از حمايت هاي ايران تشكر كرد
ايرنا: خالد مشعل  رئيس  دفتر سياسي  جنبش  مقاومت  اسلامي  فلسطين  (حماس ) از حمايت هاي  ايران  به ويژه  مقام  معظم  رهبري ، دولت  و ملت  ايران  تقدير و تشكر كرد.وي  ديروز پس  از ديدار با علي  لاريجاني  دبير شوراي  عالي  امنيت ملي  ايران  در گفت  وگو با خبرنگاران  با اشاره  به  حمايت هاي  ايران  از حماس گفت : اين  هميشه  تصوري  بود كه  ما از برادران  خود داشتيم  و همين  خواسته  را از ساير ملت هاي  عربي  و اسلامي داريم ، اين  كه  هميشه  در كنار ما باشند و ملت  فلسطين  را فراموش  نكنند.مشعل  گفت : اگرچه  دولت  آمريكا و برخي  كشورهاي  ديگر حمايت  خود را از ما و ملت  فلسطين  قطع  كردند، اما امت  اسلامي  و ايران ، ملت  فلسطين  را حمايت  مي كنند.

علي منتظري مشاور رئيس جمهور شد
مهر: احمدي نژاد طي حكمي، علي منتظري رييس جهاد دانشگاهي را به سمت مشاور رئيس جمهور منصوب كرد.متن پيام رئيس جمهور به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب آقاي دكتر علي منتظري
نظر به سوابق و تجارب ارزنده جنابعالي در امور فرهنگي و دانشگاهي، خصوصا مديريت جهاد دانشگاهي در جهت ارتقاي فرهنگي و خودكفايي علمي در عرصه هاي مختلف، به موجب اين حكم به سمت مشاور رئيس جمهور منصوب مي شويد.اميد است با استفاده از ظرفيت انقلابي جوانان عزيز و برومند كه از پرتو انقلاب فرهنگي، در جهاد دانشگاهي گرد آمده اند، در تحقق جامعه نمونه اسلامي كه توانستن و شدن را به منصه ظهور رسانيده است، گام هاي بلندي برداريد.توفيق شما را در خدمت به نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران با تحقق اهداف چهارگانه دولت اسلامي؛ عدالت گستري، مهرورزي، خدمت رساني و تعالي و پيشرفت مادي و معنوي جامعه از خداوند متعال مسئلت دارم.
محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري اسلامي ايران

در گفت وگوي اختصاصي با همشهري
خالد مشعل: حماس براساس واقعيت هاي روز،
روابط خود را با جهان تنظيم مي كند
005142.jpg
گروه سياسي : خالد مشعل رئيس شاخه سياسي جنبش حماس كه عملا از او به عنوان رهبر اين جنبش نام مي برند در آخرين روز از سفر خود به تهران در گفت وگوي اختصاصي با همشهري گفت: پيمان اسلو ديگر مرجعيت و اهميتي ندارد.
وي در پاسخ به اين سئوال كه براساس همان پيمان حكومت خودگردان شكل گرفت و چگونه مي توان آن پيمان را نفي كرد اما بخشي از مفاد آن مبني بر تشكيل حكومت خودگردان را پذيرفت گفت: ما با واقعيت هاي روز كار داريم و رفتار خود را براساس همين واقعيت ها تنظيم مي كنيم.
وي در پاسخ به اين سئوال كه حماس به عنوان يك جنبش مقاومت با حماس به عنوان يك دولت ماهيتا چه تفاوت هايي خواهد داشت گفت: در فلسطين هنوز دولت مستقل به معناي واقعي شكل نگرفته و ما تلاش مي كنيم بين اين دو وجه رفتاري به عنوان يك جنبش مقاومت و يك نهاد حكومتي، تعادل و سازگاري ايجاد كنيم.
رهبر جنبش حماس در پاسخ به سئوالي در خصوص نحوه تعامل دولت آتي با ديگر تشكيلات مقاومت نظير جهاد اسلامي كه حاضر به شركت در انتخابات نشدند، گفت: ما هر دو از جمله گروه هاي شهادت هستيم و در تلاشيم تا با مذاكره به يك استراتژي مشترك برسيم.
وي با بيان اينكه سفرهايش به منطقه موفقيت آميز بوده است از دولت هاي عربي اسلامي خواست به لحاظ اقتصادي به دولتش كمك كنند. مشعل با نفي اين گزاره كه حماس قصد دارد به بهانه مشاركت فتح در دولت، باب مذاكرات ناگزير با اسرائيل را بگشايدگفت: در خصوص ضرورت هاي زندگي در فلسطين و تعامل هاي ناگزير با اسرائيل استراتژي مناسبي داريم كه به زودي اعلام خواهد شد.
در اين مصاحبه خالد مشعل در خصوص سخن اخيرش در تركيه مبني بر اينكه دمكراسي در تركيه الگوي مورد نظر دمكراسي براي حماس است گفت: در نقل قول او اشتباه صورت گرفته و مقصود او اين بوده كه مي توان از تجارب متعدد در جهان در عرصه هاي اقتصادي، مديريتي و توسعه استفاده كرد اما دمكراسي مورد نظر حماس ويژگي هاي مختص به خود را داشته و قابل تقليد از جاي ديگري نيست.
مشروح گفت وگو با خالد مشعل به زودي در همشهري درج خواهد شد.

البرادعي:
مي خواهم پيشنهادي را براي حل مسأله
هسته اي ايران ارائه كنم
ايسنا: محمد البرادعي اظهار داشت كه به فكر پيشنهادي براي حل بحران هسته اي ايران است كه بر اساس آن ايران اجازه  مي يابد تا در خاك خود به غني سازي مقادير كمي از اورانيوم در تأسيساتش بپردازد.
مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي در گفت وگو با روزنامه الزمان - چاپ لندن - اظهار داشت: البته اين پيشنهاد به شرطي است كه اولاً اين كار در سطح آزمايشگاهي باشد و در ثاني تهران متعهد شود كه در سطح گسترده به غني سازي نمي پردازد.
وي در ادامه با بيان اين ادعا كه «برنامه هاي هسته اي ايران پر از ابهام است» افزود: در گذشته ايران اطلاعات غلطي را به ما ارايه داده است و برنامه هاي هسته  اي را تا مدت ۱۸ سال پنهان نگه داشته بود. حال اميدوارم كه ايران در آينده به طور شفاف عمل كند.
البرادعي در ادامه به مقايسه  دلايل اعمال فشارها عليه ايران و مدارا كردن با برنامه  هسته  اي نظامي رژيم صهيونيستي پرداخت و گفت: اسراييل هنوز به معاهده منع تكثير سلاح هاي هسته اي (NPT) نپيوسته است، بنابراين بررسي اين مسأله خارج از وظايف آژانس است و آژانس بين المللي انرژي اتمي نمي تواند كاري را در قبال اين مسأله انجام دهد، مگر با توافق كشورهاي ذيربط و كشورهايي كه عضو NPT نيستند. تنها در اين صورت است كه به اسراييل اجازه  توليد سلاح هاي هسته  اي داده نمي شود، همچنين متعهد مي شود تا به بازرسان اجازه بازديد از نيروگاه ها و تأسيساتش را بدهد.
وي ادامه داد: در سفرهاي مكرر به ايران سعي كرده ايم تا تهران را قانع سازيم تا از فناوري هسته  اي اش در موارد صلح آميز استفاده كند و به بازرسان اجازه بازرسي بدهد، اما آن چه ايران اخيراً انجام داده است، نقض تعهداتش در قبال آژانس به شمار مي رود و موجب مي شود تا به شوراي امنيت ارجاع داده شود، اما با وجود همه  اين مسايل مي كوشيم تا با استفاده از شيوه هاي مسالمت آميز مانع از ارجاع پرونده  اين كشور به اين شورا شويم.
اظهارات تازه  البرادعي در حالي بيان مي شود كه پيش از اين مليسا فلمينگ، سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي گزارش هاي منتشر شده را درباره  قصد محمد البرادعي براي ارايه پيشنهادي كه به ايران اجازه مي دهد تحت كنترل آژانس بين المللي انرژي اتمي به غني سازي محدود اورانيوم بپردازد، تكذيب كرده و گفته بود: به علت اين واقعيت كه اين امر مي تواند رژيم منع اشاعه را به مخاطره بيندازد، البرادعي از مخالفان اصولي مشاركت هر كشور جديد ديگري در فعاليت هاي غني سازي اورانيوم است.

معاون امور سياسي وزارت خارجه آمريكا:
ارزيابي دست اولي از مذاكرات ايران و روسيه ندارم
ايسنا: نيكلاس برنز با بيان اين كه ارزيابي دست اولي از مذاكرات ايران و روسيه ندارد، در عين حال ادعا كرد كه به نظر مي رسد در مذاكرات مسكو ميان مقامات روسيه و ايران هيچ معامله  جديدي انجام نشده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، نيكلاس برنز، معاون امور سياسي وزير امور خارجه  آمريكا پس از ديدار با مقامات كشورهاي عضو گروه هشت به خبرنگاران گفت: ما بخشي از مذاكرات نبوديم، بنابراين نمي توانم ارزيابي دست اولي را از آن ارايه دهم، اما آن طور كه ما متوجه شده ايم هيچ معامله  جديدي انجام نشده است.
وي ادامه داد: درباره مسأله ايران ما نقش سازنده و فعالي را كه دولت روسيه به عهده گرفته، بسيار تحسين مي كنيم. همه ما از آن چه دولت روسيه ماه هاست تلاش مي كند، انجام دهد بسيار حمايت مي كنيم.
معاون وزير امور خارجه  آمريكا ادعا كرد كه واشنگتن ائتلاف بين المللي روبه رشدي را شاهد است كه هدف از آن منصرف ساختن ايران از برنامه  هسته  اي اش و احتمالاً از طريق اعمال تحريم ها پس از نشست شش مارس (۱۵ اسفند) شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي است.
برنز گفت: تحريم ها مي تواند مانند آنچه آمريكا انجام مي دهد، هدفمند باشد، اما آنچه مؤثرتر خواهد بود تحريم هاي بين المللي است و به همين علت است كه ما بسيار تمايل داريم اين مذاكرات را پس از نشست ششم مارس شوراي حكام به شوراي امنيت ببريم.
برنز براي شركت در نشست مديران سياسي كشورهاي عضو گروه هشت در روسيه بسر مي برد.

رئيس جمهور روسيه: مذاكرات با
ايران به آساني پيش نمي رود
ايسنا: ولاديمير پوتين گفت: مذاكرات درباره پيشنهاد روسيه با ايران به آساني پيش نمي رود.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، رييس جمهور روسيه در ديدار از جمهوري آذربايجان با اشاره به مذاكرات با ايران به خبرنگاران گفت: اين گفت وگوها به آساني پيش نمي رود، اما به رسيدن به نتيجه اي مثبت حساب مي كنيم.
وي افزود كه پيشنهاد كرملين براي غني سازي اورانيوم بايد براي ايران كاملاً قابل پذيرش باشد و مي تواند از آن به عنوان ابزاري براي حل اين مشكل استفاده كرد.
پوتين با ذكر اين كه «ما خوش بيني را از دست نداده ايم» ، افزود: ما در انتظار پاسخ نهايي مذاكره كنندگان ايراني هستيم و به رسيدن به نتيجه اي مثبت اميدواريم.
وزير دفاع انگليس بر حل ديپلماتيك مسئله هسته اي ايران تأكيد كرد
ايسنا: وزير دفاع انگليس بر تلاش براي پيداكردن راه حلي ديپلماتيك به منظور حل مسأله هسته اي ايران تأكيد كرد.
جان ريد در گفت وگو با نشريه  انگليسي «ديلي اكسپرس» با اشاره به مسأله  هسته اي ايران اظهار داشت: ما تلاش مي كنيم از همه  ابزارها و راه هاي ديپلماتيك استفاده كنيم تا اطمينان يابيم لزومي به توسل به اقدام نظامي عليه ايران نيست.
وي هم چنين در اين مصاحبه كه ديروز منتشر شد، با اعلام اين كه گفت وگوها با تهران بر سر برنامه  هسته اي اش در حال انجام است، گفت كه خواسته هاي هسته اي ايران بيش از پيش جدي شده است.

وزارت خارجه روسيه در بيانيه اي اعلام كرد:
روسيه در مذاكرات مسكو همكاري تهران
با آژانس را خواستار شد
ايسنا: وزارت امور خارجه روسيه پس از پايان مذاكرات تهران - مسكو با صدور بيانيه اي اعلام كرد كه در اين مذاكرات همكاري ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي را خواستار شده است.
به گزارش خبرگزاري نووستي، در بيانيه وزارت امور خارجه روسيه آمده است: طرف روسي به ضرورت همكاري كامل ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي بر مبناي تحقق قطعنامه فوريه شوراي حكام براي حل مشكلات باقيمانده مربوط به فعاليت هاي هسته اي گذشته ايران و بازرسي اطمينان در برنامه هاي هسته اي اش اشاره كرد. اين بيانيه افزود: مشاوره درباره اين مشكل ادامه خواهد يافت.
خبرگزاري شينهوا نيز در گزارشي به نقل از بيانيه وزارت امور خارجه روسيه نوشت: تبادل نظراتي درباره حل تنش ها بر سر برنامه هسته اي ايران و پيشنهاد مسكو براي برقراري شركت سهامي مشترك در خاك روسيه به منظور تامين اورانيوم غني شده برنامه هسته اي ايران انجام گرفت.
سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه روز دوشنبه ابراز اميدواري كرد كه نتايج اين مذاكرات حفظ اين موضوع در چارچوب آژانس بين المللي انرژي اتمي را ممكن سازد. خبرگزاري نووستي هم چنين در گزارش ديگري نوشت: كنستانتين كاساچيف ، رييس كميته روابط بين الملل دوماي روسيه مدعي شد كه ايران در نشان دادن حسن نيت براي حل مساله هسته اي شكست خورده است.
وي گفت: زود است درباره مذاكرات ارزيابي صورت گيرد. ما بايد منتظر تكميل اين مذاكرات باشيم.
وي افزود: قطعا مذاكرات مسكو تنها كانال همكاري با رهبران ايران درباره موضوع هسته اي است و اگر اين كانال بسته شود فقط زبان تقاضاهاي انعكاسي، ضرب الاجل هاي انعكاسي و احتمالا تهديدهاي انعكاسي باقي خواهد ماند كه قطعا به حل سازنده اين موقعيت نخواهد انجاميد.
وي افزود: معتقدم در اين صورت جامعه  بين المللي فقط خواهد باخت، بنابراين بايد از اين كانال مادامي كه هنوز وجود دارد استفاده كرد و اين كاري است كه اكنون روسيه در حال انجام آن است.
اين گزارش به نقل از يك ديپلمات نوشت: بهتر است تا پيش از نشست مارس توافق حاصل شود.
لاوروف پس از پايان مذاكرات ارزيابي آن را پيش از موقع دانست و گفت: زود است كه از عبارات شكست يا موفقيت براي اين مذاكرات استفاده شود.

نظرسنجي شبكه الجزيره ؛
حمايت ۸۱‎/۱درصدي اعراب از برنامه هسته اي ايران
مهر: در نظرسنجي به عمل آمده در سايت اينترنتي الجزيره ۱/۸۱ درصد مشاركت كنندگان در اين نظرسنجي براين باور بودند كه دستيابي ايران به فناوري صلح آميز هسته اي به نفع كشورهاي عربي است.
به گزارش پايگاه اينترنتي الجزيره، بيشتر شركت كنندگان در اين نظرسنجي براين مسئله تاكيد داشتند كه مقاومت در برابر برنامه هسته اي صلح آميز ايران(به گونه اي كه اين كشور به اين حق مشروع خود دست پيدا نكند) به نفع كشورهاي عربي نيست.
درمقابل تعداد بسياراندكي ازشركت كنندگان دراين نظرسنجي نيز براين باوربودند كه دستيابي تهران به توانايي هسته اي براي اهداف صلح آميز درهيچ حالي به نفع آنان نيست.
دراين نظرسنجي كه از روز۱۸ ماه جاري تا ۲۱ همين ماه درمعرض ديد مراجعه كنندگان سايت اينترنتي شبكه الجزيره قرارگرفت، ۴۶هزارتن به اين پايگاه اينترنتي مراجعه كردند، و تقريبا ۳۸ هزار نفريعني ۱/۸۱ درصد از اين تعداد، مخالفت خود را با هرگونه ايستادگي و رويارويي با برنامه صلح آميز هسته اي ايران و سنگ اندازي در مقابل فعاليتهاي صلح آميز اين كشور اعلام كردند و درمقابل تنها ۴/۱۸ درصد نيزاعلام كردند: اين مسئله هيچ سودي براي كشورهاي عربي ندارد.
اين نظرسنجي دقيقا درزماني انجام شد كه آمريكا و هم پيمانان اروپايي اش فشارهاي ظالمانه خود عليه ايران را براي متوقف كردن فعاليتهاي صلح آميز هسته اي اين كشور به منظور جلوگيري از دستيابي تهران به فناوري مسالمت آميز به اوج رسانده اند و در اين ميان كاندوليزا رايس وزير امور خارجه آمريكا به برخي كشورهاي عربي منطقه آمده است تا آنها را به برنامه صلح آميز ايران بدبين كند و با فشارها و خواسته هاي نامشروع و ظالمانه خود بر ضد ايران همراه كند.

علي لاريجاني: اميدوارم طرح روسيه در آينده بتواند
قابليت حل مسئله هسته اي را داشته باشد
ايرنا: دبير شوراي  عالي  امنيت  ملي ، مذاكرات  اخير هيأت هاي  ايران  و روسيه  درخصوص  مساله  هسته اي  جمهوري  اسلامي ايران  را سازنده  توصيف  كرد.
علي  لاريجاني  ديروز  در پايان  ديدار با خالد مشعل  رئيس  دفتر سياسي  جنبش  حماس  در تهران  به  خبرنگاران گفت : مذاكرات  اخير هيات هاي  ايران  و روسيه ، مذاكرات  خوب  و سازنده اي  بود كه  مي تواند در آينده  نتايج  خوبي  بدنبال  داشته  باشد.
وي  در پاسخ  به  اين  سئوال  كه  آيا طرح  مسكو تنها طرح  براي  ايران  خواهدبود، اظهار داشت : طرح  روسيه  يكي  از طرح هايي  است  كه  مي تواند، تكميل  شود.
دبير شوراي  عالي  امنيت  ملي  افزود: در مذاكرات  روسيه  كه  براي  تكميل  اين طرح  بود، پيشرفت هايي  در كار صورت  گرفته  است ، اميدواريم  اين  طرح  بتواند در آينده  قابليتي  براي  حل  مساله  داشته  باشد.
دبير شوراي  عالي امنيت  ملي همچنين  گفت : توقع  ايران  از دولت  روسيه  كه همسايه  ايران  است  و همكاري هاي  اقتصادي  در عرصه  صنايع  و انرژي  اتمي با ايران  دارد، اين  است  كه  در اين  شرايط با نقش  آفريني  بتواند در اين  موضوع كمك كننده  باشد.
وي  همچنين  از سفر قريب الوقوع  رئيس  سازمان  انرژي  اتمي روسيه  به  ايران خبر داد و گفت : مذاكرات  با روسيه  طي  روزهاي  جمعه  و شنبه  ادامه  خواهديافت .
لاريجاني  گفت  كه  قرار است  طرح  روسيه  در مجموعه  وسيع  تري  مورد بررسي قرار گيرد.
وي  همچنين  درمورد نتايج  سفر اخير منوچهر متكي  وزير امور خارجه  به بروكسل  گفت :جمهوري  اسلامي ايران  در چارچوب  ان .پي .تي  و مذاكرات  تلاش  مي كند در زمينه  مسائل  هسته اي  به  فرمولي  برسد.
لاريجاني  در عين  حال  گفت : متاسفانه  اروپايي ها مذاكرات  را لغوكردند و در گفتگوهاي  گذشته  اقدامي كردند كه  ما مجبور شديم  طبق  مصوبه مجلس  اقداماتي  را براي  فعاليت هاي  صلح  آميز هسته اي  آغاز كنيم .
دبير شوراي  عالي  امنيت  ملي  با تأكيد بر بازبودن  باب  گفتگوها اظهار داشت : امروز درهاي  مذاكره  با اروپا و ديگر كشورها باز است  تا بتوانيم  از طريق مذاكرات  دقيق تر و شفاف تر به  يك  فرمول  منطقي  برسيم .

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |