پنجشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۹ - Feb 23, 2006
محمود دولت آبادي:
اهانت مطبوعات غربي عليه پيامبر
اسلام(ص) را محكوم مي كنم
005103.jpg
مهر: محمود دولت آبادي، نويسنده معاصر و خالق «كليدر» گفت: من ضمن محكوم كردن اهانت مطبوعات غربي عليه پيامبر اسلام ( ص )، با ترويج خشونت به بهانه اين اهانت ها هم مخالف هستم و فكر مي كنم اين خشونت ها در راستاي اهداف منتشر كنندگان اين تصاوير است .
دولت آبادي افزود: در مقطع كنوني ايرادي وجود ندارد كه نويسندگان در داستانهايشان مفاهيم اسلامي را به صورت مستقيم مطرح كنند؛  هر آنچه كه به تفهيم و تفاهم در مورد اسلام و پيامبر اسلام (ص) در قالب ادبيات منجر شود _ به گمان من _ موثر است.وي با اشاره به گسترش انتشار تصاوير توهين آميز در مطبوعات غربي افزود: حركتي كه نويسندگان و شاعران و روشنفكران ايراني آغاز كرده اند بسيار به جا است و بايد همه نويسندگان در اين حركت شركت كنند و اعتراض خود را به شكل مكتوب به گوش آنها برسانند.
وي تصريح كرد : ما ضمن احترام عميقي كه براي مقدسات قائل هستيم، خشونت را هم تبليغ نمي كنيم و اميد داريم كه پيروان فرهنگ هاي مختلف بتوانند راهي براي گفتگو با هم پيدا كنند تا از ابزار توهين عليه همديگر استفاده نكنند .
اين نويسنده در ادامه گفت: نويسندگان فعال در گروه هاي مختلف جامعه و همه طيف هاي مختلف نويسندگان، بايد با جمع شدن در كنار هم حركتي را در محكوميت رويدادهاي اخير آغاز كنند و چهره واقعي فرهنگ خود را به جهان نشان دهند .
وي تصريح كرد: رويدادهاي اخير مي تواند در حوزه فرهنگ ها و ميان اهل فرهنگ بررسي شود و نويسندگان و روشنفكران مي توانند با گفت وگو راهي براي تفاهم ميان خود پيدا كنند ، ما بايد در اين گفت وگو ها به نقطه اي برسيم كه مقدسات هيچ ديني مورد خدشه واقع نشود .دولت آبادي درباره مفهوم آزادي بيان گفت: هم اكنون مرزهاي آزادي بيان مخدوش شده است و به بهانه آزادي بيان هتاكي و توهين را عليه مقدسات اديان مختلف آغاز مي كنند .
وي با اشاره با تصاوير منتشر شده در مطبوعات غرب افزود: اين تصاوير ربطي به حضرت محمد (ص) پيامبر اسلام نداشت و اين خطوط و نوشته هاي توهين آميز به هيچ وجه نمي تواند رابطه ميان فرهنگ ها را از بين ببرد .
محمود دولت آبادي در ادامه خطاب به غربي ها گفت: غربي ها در هتاكي و توهين كار را به جايي رسانده اند كه خشم مسلمان ها بر انگيخته شد و بايد ديگر جلوي تكرار حوادثي از اين دست گرفته شود .وي در ادامه خاطر نشان كرد: اگر امروزه از اين مطلب سخن گفته مي شود كه اقدام مسلمانها در آتش زدن سفارتخانه هاي خارجي زشت است تكرار اقداماتي مانند چاپ كاريكاتور هاي توهين آميز در مطبوعات غربي هم به همان اندازه زشت است .
دولت آبادي درباره واكنش صحيح اهل قلم و هنر ايراني در مقابل اقدامات غربي ها در توهين به پيامبر اسلام، گفت: «حسين نوري» كه به جلو سفارت دانمارك مي رود و «حضرت مريم» را تصوير مي كند ، يا آن جوان مشهدي كه تصوير «حضرت مسيح» را نقاشي مي كند مي خواهند به غربي ها نشان دهند كه ما در مقابل توهينهاي شما، به مقدسات شما احترام مي گذاريم .وي تصريح كرد: من فكر مي كنم اگر نويسندگان ما مي خواهند نامه اي خطاب به جهانيان ( كوفي عنان ) تهيه كنند تصاويري كه در باره حضرت مريم و مسيح (ع) توسط هنرمندان ايراني كشيده شده است را نيز درج و تصريح كنند ؛ همانطور كه ما براي «پيامبران اولوالعزم» احترام قائل هستيم انتظار داريم ، به عنوان پيروان «خاتم النبين» ، به ايشان هم احترام گذاشته شود .
دولت آبادي با تقدير از اقدام شاعران ايراني در تشويق مردم به حركت هاي آرام و برگزاري جلسات شعر خواني درباره پيامبر گفت: ما به عنوان نويسندگان كشور به مردم جهان و كشور نشان مي دهيم كه چقدر از اين واقعه متاثر هستيم و اين اقدامات تبليغاتي كه با فن اغراق (كاريكاتور) بيان شده منزجر هستيم . وي درباره انتشار اين كاريكاتور ها به صورت گسترده گفت: تكرار انتشار اين كاريكاتورها امري كلان تر از اين است كه اهل فرهنگ و هنر در آن دخيل باشند و مطمئنا دستهاي ديگري در اين كار دخيل بوده اند .
اين نويسنده در ادامه افزود : در شعر و ادبيات هم نويسندگان مي توانند با بيان مفاهيم تفاهم آميز در آثار خود جهان را به سمتي سوق دهند كه ديگر شاهد تكرار خشونت هايي از قبيل چاپ اين كاريكاتورها نباشيم .
وي تصريح كرد: هم اكنون وضعيت جهاني به گونه اي است كه به گمان من فضا آشفته تر از آن است كه ادبيات داستاني بتواند حرف خود را به جايي برساند و در وضعيت فعلي ما بايد مردم ايران را متوجه اين مساله كنيم كه هيچ نويسنده اي به خود اجازه اهانت به مقدسات ديگر اديان را نداده است و ما معتقديم كه اگر اين مسائل پيش آمده بايد با مفاهمه حل و فصل شود و ما مسلمانان نمي توانيم از خشونت حمايت كنيم .
دولت آبادي در ادامه گفت: نويسندگان نمي توانند به مردم و فرهنگ هاي ديگر توهين كنند و يا به آنها بگويند كه چه كاري بكنند و يا نكنند؛ ما فقط مي توانيم در چارچوب مرزهاي خود با مردممان سخن بگوييم .وي در ادامه ياد آور شد: به طور كلي اگر نويسندگان و شاعران ايراني در گردهم آيي خود از ارزش هاي انساني سخن بگويند و عدم خشونت را ترويج كنند بيشترين تاثير را روي ديگران خواهند گذاشت .دولت آبادي در پايان خاطرنشان كرد: همه نويسندگان بايد در حركتي مشترك از ارزشهايي مانند احترام به ديگر اديان و عدم خشونت سخن بگويند .

شيرفرهاد را خرج نكنيم
هوشنگ صدفي
هنرمندان قبل از آن كه به خود تعلق داشته باشند، به نوعي به مردم تعلق دارند. بنابراين قبل از چهره شدن هر هنرمندي، فرد مي تواند روش و اسلوب رفتاري خاص خود را داشته باشد، اما پس از آن  با ارائه رفتارها و مضامين الگوساز در ميان مردم، مقيد است كه در چارچوب اخلاق و تعهد هنرمندي، خود را وقف مخاطبان عام و خاص كند.
اخيراً برخي از ورزشكاران، هنرمندان و بازيگران بدون رعايت اصول تعهد حرفه اي صرفا با درخواست هاي تجاري سازندگان يا ارائه كنندگان خدمات به راحتي آبرو و سرمايه معنوي خود را به حراج مي گذارند. ناگفته نماند حراج آبرو و حيثيت حرفه اي، حق معنوي هنرمندان است، ولي نبايد فراموش كرد كه همين هنرمندان از طريق رسانه هاي گروهي و تريبون هاي مردمي توانسته اند به اين جايگاه معنوي دست يابند.
ازاين رو اخلاق حرفه اي ايجاب مي كند اين گونه افراد قبل از پذيرفتن پيشنهادهاي تجاري، بازخورد مخاطبان را بسنجند و بر اساس آن عمل كنند.
درست است كه كار تبليغاتي در بيلبوردها براي بازيگران سينما و تلويزيون در تمام دنيا و كشور ايران مرسوم است، ولي پسنديده هنرمندان و ورزشكاران متعهد كشور ما نيست كه به خاطر شندرغاز پول ناقابل يا قابل، سرمايه معنوي خود را به حراج بگذارند.
اخيراً مهران مديري، بازيگر و كارگردان تلويزيون و سينما به خود اين حق را داده است كه سرمايه معنوي اش را در تبليغ اين كالا يا آن كالا خرج كند. ما هم منكر اين موضوع نيستيم كه زندگي به هر حال دخل و خرج دارد، ولي به عنوان يك مخاطب خاص علاقه دارم كه ايشان سرمايه معنوي اش را به خاطر چند نخود تبليغاتي برره اي فدا نكند.به رغم اين رفتار تجاري هيچ گاه علايق ما نسبت به شيرفرهاد و ساير شخصيت هاي هنري ايشان كم نخواهد شد، ولي مخاطبان عام ايراني قبول نمي كنند جوانمرد خو ش  مشرب روستاي برره اين گونه خود را فداي تبليغات بيلبوردي كند.

شبي غمرنگ در مشهد
جشنواره شعر حوزه با عنوان «شبي غمرنگ» و با موضوع شعر عاشورايي اسفند ماه در شهر مشهد برگزار مي شود.
به گزارش دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي براي آثار ارسالي محدوديتي از نظر حجم در نظر گرفته نشده است و آثار بايد به صورت تايپ شده، در برگه A4، همراه با مشخصات كامل فرستنده شامل مشخصات فردي، ميزان تحصيلات حوزوي، نشاني و شماره تماس به دبيرخانه ارائه شود. مهلت ارسال تا دهم و زمان اختتاميه هجدهم اسفند ماه است. شايان ذكر است طيف شركت كننده در اين جشنواره جمع روحانيون و طلاب علوم ديني هستند.
اين جشنواره از سوي گروه ادب و هنر حوزه وابسته به معاونت آموزش دفتر تبليغات اسلامي خراسان رضوي برگزار مي شود.

روي پرده
* چهارشنبه سوري (اصغر فرهادي):آفريقا، ايران ،۱ جي،۲ بهمن ،۲ قيام، فرهنگ، صحرا، آسيا، عصرجديد۲ و ،۳ پارس ،۱ المپيا، ماندانا
* برباد رفته (صدرا عبداللهي):عصرجديد،۱ آستارا، ايران،۲ جي ،۱ پارس ۲
* كودكانه (مسعود كرامتي):ايران ،۳ ناهيد، دهكده المپيك، جي ،۳ فلسطين
* سرتوبدزد رفيق (علي اكبرعبدالعلي زاده):بلوار، استقلال، شاهد، آسمان آبي
* مرثيه برف (جميل رستمي):فرهنگ ،۲ سپيده ،۲ شهر تماشا ،۲ فلسطين ۲
* هشت پا (عليرضا داودنژاد):شهر تماشا،۱ كانون

نمونه متوسط جدول اعداد ۲۵
005121.jpg
«سودوكو» sudoku واژه اي ژاپني به معناي عددهاي بي تكرار است و به جدول اعدادي گفته مي شود كه امروز يكي از سرگرمي هاي رايج در كشورهاي مختلف جهان به شمار مي آيد. نخستين جدول سودوكو را يك رياضي دان اروپايي در قرن هجدهم طراحي كرد . در سالهاي اخير اين جدول كاربرد عمومي خود را براي سرگرمي پيدا كرده است.
سودوكو انواع گوناگون ساده، متوسط، دشوار و خيلي دشوار دارد. بسياري از سودوكوها هم براي كودكان طراحي مي شوند. كتابهاي گوناگون و متنوعي نيز براي آموزش طراحي و حل اين جدول منتشر شده است. اين جدول هم اكنون در بسياري از روزنامه هاي معتبر دنيا هر روزه به چاپ مي رسد و كتابهاي مجموعه اين جدول ها نيز توسط بخش انتشارات هر روزنامه منتشر مي شود.
اين بازي كه در نمايشگاه بين المللي بازي و سرگرمي آلمان به عنوان محبوب ترين و پرطرفدارترين بازي شناخته شده قانون بسيار ساده و روشني دارد.
نوع متداول سودوكو در واقع نوعي جدول است كه از ۹ ستون عمودي و ۹ ستون افقي تشكيل شده و البته كل جدول هم به ۹ ستون كوچكتر تقسيم مي شود. شما بايد اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از جدول هاي كوچكتر بدون تكرار بنويسيد به صورتي كه در هر ستون بزرگ تر افقي يا عمودي هيچ عددي تكرار نشود. در واقع هم بايد از تمام اعداد ۱ تا ۹ در همه ستون هاي عمودي و افقي استفاده كنيد و هم بايد مراقب باشيد هيچ عددي تكرار نشود و در همه مربع هاي ۳ ستوني كوچكتر نيز به همين ترتيب همه اعداد ۱ تا ۹ بيايد و تكرار هم نشود. هميشه به عنوان راهنمايي چند عدد در جدول از قبل مشخص مي شود تا بقيه اعداد را شما پيدا كنيد.
روزنامه همشهري از اين پس هر روز يك جدول اعداد را براي سرگرمي شما تقديم خواهد كرد. اما چون ممكن است شما براي اولين بار با اين سرگرمي روبرو شده باشيد در هفته هاي اول نمونه هاي ساده و سپس نمونه هاي متوسط را به چاپ مي رسانيم و بعد از مدتي به صورت منظم نمونه هاي دشوار سودوكو را تقديم شما مي كنيم. مطمئناً آن وقت با تمرين و آمادگي به يك حل كننده حرفه اي جدول اعداد تبديل خواهيد شد.

سينماي جهان
بتمن ۲ استراليايي مي شود
005097.jpg
هيو ويوينگ و هيو جكمن، بازيگران مطرح استراليايي، مذاكرات را براي ايفاي نقش در فيلم «بتمن ۲» آغاز كرده اند.
تهيه كننده هاي اين اثر درصدد هستند كه از حضور اين دو بازيگر براي ايفاي نقش هاي منفي فيلم استفاده كنند. هنوز هنرپيشه اي براي ايفاي نقش جوكر يافت نشده و تهيه كننده ها از اين دو بازيگر استراليايي براي ايفاي نقش در اين اثر دعوت به همكاري كرده اند.علاوه بر نقش جوكر، نقش  هاروي دنت دو چهره نيز نيازمند بازيگر است و هنوز هنرپيشه اي براي ايفاي اين نقش انتخاب نشده ، اما پل بتاني ، بازيگر فيلم «ديوار آتش» در زمره كانديداها جاي دارد.بازيگران «بتمن دو» كريستين بيل ، كتي هولمز ، گري اولدمن و مايكل كين هستند. اين فيلم توسط كريس نولان ، كارگردان تواناي سينما كليد مي خورد.
قسمت نخست اين مجموعه «آغاز بتمن» نام داشت و شرح حال بروس وين ، مرد خفاشي را در زمان جواني روايت كرده و نشان مي داد كه چگونه به قتل رسيدن والدينش باعث مي شود كه او به مبارزه با جنايتكاران شهر گوتام بپردازد.
از ديگر هنرپيشگاني كه احتمال حضورشان در اين اثر مي رود مي توان به پل بتاني اشاره كرد كه به احتمال بسيار نقش دلقك فيلم بعدي از مجموعه آثار مرد خفاشي را احياء مي كند.در قسمت دوم از مجموعه بتمن ، مرد خفاشي با هاروي دنت هم پيمان مي شود تا موجبات از بين بردن دلقك را فراهم كنند.تامي لي جونز، هنرپيشه اسكاري سينما در فيلم «بتمن و رابين» نقش هاروي دنت را بازي كرد.

كتابخانه
ترجمه گلستان سعدي به زبان ازبكي
مراسم رونمايي (پرده برداري) از گلستان سعدي به زبانهاي ازبكي و فارسي سه شنبه شب در تاشكند پايتخت ازبكستان برگزارشد.
محمد فتحعلي، سفير ايران،در اين مراسم كه جمعي از روسا و استادان دانشگاه هاي تاشكند نيز حضور داشتند بر گسترش پيوند فرهنگ و علايق مشترك فرهنگي ايران و ازبكستان تاكيد كرد. وي گفت : آموزش زبان و ادبيات فارسي در ازبكستان كه بسياري از كتاب هاي تاريخ و فرهنگ اين كشور به زبان فارسي نگاشته شده است، از اهميت ويژه اي برخوردار است.
عباسعلي وفايي رايزن فرهنگي سفارت ايران در ازبكستان نيز گفت : ۲۰عنوان كتاب در حوزه فرهنگ مشترك ايران و ازبكستان با همكاري مراكز علمي تاشكند و رايزني فرهنگي ايران چاپ و منتشر شده است. وي، ديوان حافظ، مثنوي ليلي و مجنون، خسرو و شيرين، حيدربابايه سلام، مثنوي معنوي در شش جلد، ديوان امام علي (ع)، فرهنگ فارسي به ازبكي و ازبكي به فارسي در چهار جلد را ازجمله اين كتاب ها عنوان كرد.
دكترسيف الدين سيف الله، عضو هيات علمي فرهنگستان علوم ازبكستان و تدوين كننده كتاب گلستان سعدي و همچنين دكتر «رحمت الله بركه يف» استاد تاريخ و ادبيات موسسه علمي «علي شيرنوايي» تاشكند به عنوان مولف مقدمه بخش ازبكي اين كتاب در اين مراسم از پشتيباني رايزني فرهنگي سفارت ايران در همكاريهاي فرهنگي ايران و ازبكستان قدرداني كردند.

ادبيات
لوح تقدير انجمن ادبي يونان به استادان ايراني
انجمن  ادبي  يونان  (پارناسوس ) روز گذشته  در مراسم  اختتاميه  همايش «افلاطون  - سهروردي» به پاس  قدرداني  از تعدادي  از استادان ايراني  به خاطر ترجمه  آثار يوناني ، لوح  تقدير و ديپلم  افتخار اهدا كرد.
در اين  مراسم   باشكوه «ديونيسيس  كالاماكيس» دبيركل  انجمن  ادبي  يونان «پارناسوس» در سخناني  با اشاره  به  اهميت  كار استادان ايراني  در ترجمه  كتب  و آثار مشاهير يوناني  گفت : انجمن  ادبي  پارناسوس  كه  بزرگترين  انجمن  كشور است  به  نشانه  قدرداني  و تشكر از استادان ايراني  كه  به ترجمه  آثار نويسندگان  و مشاهير يونان  پرداخته اند، تصميم  گرفت  كه  ديپلم  افتخار، لوح  تقدير و نشان  افتخار به آنها اهدا كند.وي  افزود: از بين  مترجمان  بيش  از ۳۰۰ اثر مشاهير يوناني،  از سوي  شوراي  هيات  رئيسه  اين  انجمن  به  چهار نفر از آنان  كه  تلاش هاي  بيشتري  در اين  راستا انجام  داده اند، لوح  تقدير اهدا مي شود. سپس  طي  مراسمي «يانيس  مارك  اندونيس» لوح هاي  تقدير و نشانه  افتخار اهدايي  به  مرحوم  دكتر «محمدحسن  لطفي» به خاطر ترجمه  آثار سقراط، افلاطون  و فلوطين ، دكتر «ميرجلاالدين  كزازي» به  خاطر ترجمه  ايلياد و اديسه ، به  دكتر «محمد دهقاني» به خاطر ترجمه  آثار «نيكوس  كازانتزاكيس» رمان  نويس  معروف  يوناني  را تحويل «سيد محمد رضادربندي» رايزن  فرهنگي  جمهوري  اسلامي  ايران  در آتن  داد و لوح  تقدير و نشانه  افتخار دكتر «محمد قوام  صفري» مترجم  آثار ارسطو و افلاطون  را كه  خود يكي از سخنرانان  شركت كننده  در همايش  افلاطون  و سهروردي  بوده  و در جلسه  حضور داشت ، به  وي  اهدا كرد.همايش  افلاطون  و سهروردي  كه  با پيام «غلامعلي  حداد عادل» رييس  مجلس  شوراي  اسلامي  در آتن  افتتاح  شده  بود، به  مدت  دو روز در مركز انجمن  ادبي  پارناسوس  واقع  در مركز شهر آتن  ادامه  يافت .در حاشيه  اين  همايش  نمايشگاهي  از آثار كتب  ترجمه  شده  مشاهير يوناني  به فارسي  نيز بر پا شده  بود.

ويدئوكلوپ
نان و عشق و موتور هزار
005100.jpg
امروز قصد داريم ديدن يكي از بهترين فيلم هاي كمدي سينماي ايران در چند سال اخير را به شما پيشنهاد كنيم. فيلمي كه براساس يكي از كليشه  اي ترين تم هاي فيلم فارسي يعني عشق پسر فقير به دختر پولدار ساخته شد.
اما چنان با ظرافت اين كليشه را به بازي گرفت كه تبديل به يكي از مفرح ترين فيلم هاي كمدي از نوع خودش شد. مايه هاي طنز سياسي فيلم نيز توجه مخاطبان را بيش از حد انتظار به خود جلب كرد. ابوالحسن داوودي كارگردان فيلم كه قبل از نان و عشق و... تجربه ساخت چند فيلم كمدي ديگر را در كارنامه خود داشت به كمك پيمان قاسم خاني مطرح ترين نويسنده طنز حال حاضر سينماي ايران داستاني را ساخته و پرداخته كردند كه هنگام تماشاي آن ظرافت هاي فيلمنامه علاوه بر كارگرداني بسيار به چشم مي آيد. علاوه بر همه اينها بازي خوب هنرپيشه ها نيز در هرچه موفق تر شدن اين فيلم تأثير بسزايي داشت. اكبر عبدي يكي از كوتاه ترين و در عين حال درخشانترين نقش هاي دوران بازيگري خود را در اين فيلم ارائه كرده است. ديگر بازيگران فيلم مانند گوهر خيرانديش، امير جعفري، بهاره رهنما، آفرين عبيسي، سروش صحت و... نيز نقش هاي خود را بسيار خوب درآورده اند و به هر چه مفرح تر شدن فضاي فيلم كمك كرده اند.

سينماي ايران
خاتمي به تماشاي به نام پدر نشست
005106.jpg
سيد محمد خاتمي، سه شنبه شب به تماشاي «به نام پدر» آخرين ساخته ابراهيم حاتمي كيا نشست.
در برنامه بزرگداشت برگزيدگان بيست و چهارمين جشنواره فيلم فجر، رئيس مؤسسه بين المللي گفت وگوي فرهنگ ها و تمدن ها به همراه محمدعلي ابطحي و جمعي از عوامل فيلم «به نام پدر» و تعدادي از هنرمندان حضور داشتند.مدير عامل موزه سينما طي سخناني فيلم هاي حاتمي كيا را از جمله آثاري برشمرد كه مي توانند زمانه را تسخير كرده و هر سال بالغ تر و پخته تر شوند. سليمي بزرگداشت فيلم «به نام پدر» را دفاع از ارزش ها دانست و گفت: امروز كه بزرگداشت فيلم «به نام پدر» را برگزار مي كنيم، داريم در حقيقت از همه ارزش هايي دفاع مي كنيم كه انقلاب اسلامي نماد و معرف آنهاست. ما با پاسداشت فيلم فيلمساز، به روح آفريننده او احترام مي گذاريم و اين آرزو را در خود مي پرورانيم كه سال هاي طولاني آفرينشگري اش را ادامه دهد.
در ادامه اين مراسم تنديس ويژه و لوح تقدير موزه سينما، توسط عزت الله انتظامي و مهندس مهدي سليمي به تهيه كننده فيلم «به نام پدر» اهدا شد و چون ابراهيم حاتمي كيا، ساخت پروژه تلويزيوني جديدي (حلقه سبز) را در دست دارد و براي ادامه برنامه، نتوانست در مراسم حضور داشته باشد، پير هادي، مجري طرح فيلم «به نام پدر» ، به نمايندگي از حاتمي كيا (در مقام تهيه كننده) تنديس را دريافت كرد.«به نام پدر» در دسته فيلم هاي با موضوع سينماي پس از جنگ قرار مي گيرد و به بيان روابط عاطفي بين يك پدر و دختر مي پردازد.

فرهنگسرا
نمايشگاه سياه قلم
فرهنگسراي انقلاب: نمايشگاه سياه قلم در فرهنگسراي انقلاب برگزار مي شود. اين نمايشگاه شامل ۴۳ اثر (سياه قلم، نقاشي، طراحي، مداد رنگي و ...) از آثار سميه محمدحسيني از تاريخ هشتم بهمن لغايت بيست و هفتم اسفندماه دائر مي باشد.علاقه مندان جهت بازديد از اين نمايشگاه مي توانند همه روزه از ساعت ۸ الي ۱۸ به نشاني: خيابان كميل- تقاطع بزرگراه شهيد نواب صفوي مراجعه و يا با شماره تلفن ۵۵۴۱۱۴۰۶ تماس حاصل فرمايند.
خانه فرهنگ شيخ هادي: نمايشگاه نقاشي خط در خانه فرهنگ شيخ هادي برگزار مي شود. اين نمايشگاه شامل چهل و پنج اثر نقاشي خط از آثار جواد صادقي تهراني از ششم الي يازدهم اسفندماه برگزار مي شود. علاقه مندان جهت بازديد از اين نمايشگاه مي توانند همه روزه از ساعت ۹ الي۱۳ و ۱۵ الي ۱۹ به نشاني: خيابان وليعصر(عج) _ نرسيده به جمهوري- كوچه وزيري- كوچه شهيد سخنور- مراجعه و يا با شماره ۶۶۴۹۸۵۸۷ تماس حاصل فرمايند.
مجتمع فرهنگي و هنري فجر: نمايشگاه نقاشي رنگ روغن و سياه قلم در مجتمع فرهنگي و هنري فجر برگزار مي شود. اين نمايشگاه ويژه دانش آموزان دبيرستانها و هنرستانهاي منطقه ۱۶ امروز و فردا از ساعت ۳۰/۸ لغايت ۱۸ برگزار مي گردد. علاقه مندان جهت بازديد از اين نمايشگاه مي توانند به نشاني: فلكه چهارم خزانه بخارايي _ نبش خيابان جمشيد سيد مراجعه و يا با شماره هاي ۵۵۳۱۶۷۹۹ _ ۵۵۳۱۱۵۷۵ تماس حاصل فرمايند.
فرهنگسراي نياوران: نمايش خياباني «محاكمه آقاي آلوده» در فرهنگسراي نياوران برگزار مي شود. ساعت ۳۰/۱۷ امروز و فردا نمايش خياباني «محاكمه آقاي آلوده» با نويسندگي و كارگرداني وحيدخاني در حياط فرهنگسراي نياوران اجرا مي شود. ميلاد رمضاني، فرهاد سلطاني و بهمن داداشي در اين نمايش خياباني ايفاي نقش مي كنند.

بازي
امروزه بازي هاي رايانه اي يكي از پر طرفدارترين سرگرمي ها در جهان و بالطبع، بين نوجوانان و جوانان ايراني است.
در حال حاضر، تنها صنعتي كه شانه به شانه صنعت فيلمسازي در سطح جهان پيش مي رود، صنعت بازي هاي رايانه اي است.اين رقابت تنها يك رقابت اقتصادي نيست، بلكه چيزي كه بيش از پيش در اين رقابت به چشم مي آيد ميزان تاثيرپذيري مخاطبان از اين دو صنعت به خصوص صنعت بازي هاي رايانه اي است.طبق آمار رسمي، يك فيلم سينمايي بطور ميانگين ۵/۲ ساعت از وقت مخاطب خود را در اختيار مي گيرد، حال آنكه يك بازي رايانه اي بطور متوسط ۳۰ ساعت زمان مخاطب را به خود مشغول مي كند و اهميت اين موضوع در آنجا خودنمايي مي كند كه بدانيم ۸۰ درصد مخاطبان بازي هاي رايانه اي را در ايران كودكان، نوجوانان و جوانان تشكيل مي دهند.
اين در حالي است كه ما در ايران مصرف كننده صرف هستيم و تا به حال نتوانسته ايم هيچ بازي قابل قبول و جذابي براي مخاطبين خود در سطح كشور توليد و ارائه كنيم.روزنامه همشهري تصميم دارد از اين پس به معرفي كوتاهي از بازي هاي رايانه اي بپردازد و مهمتر از آن براي هر بازي رده بندي سني خاصي را مشخص كند تا لااقل مصرف كنندگان در ايران بتوانند نسبت به سرگرمي  كه انتخاب مي كنند آشنايي بيشتري داشته باشند.مسلم است كه ما در ابتداي اين مسير قرار داريم و نظرات و پيشنهادهاي شما مي تواند راهنماي ما باشد.
به اميد روزي كه ما در اين ستون علاوه بر بازي هاي خارجي شاهد معرفي و درجه بندي بازي هاي ايراني و توليد شده در داخل باشيم.
Call of duty2
سبك: اكشن اول شخص
سيستم:(PC) (Xbox360)

005073.jpg
دومين شماره از سري جنگ هاي پايان ناپذير جهاني دوم در كنسول هاي بازي و كامپيوتر. در اين اكشن داغ و نفس گير شما لحظات واقعي جنگ دوم جهاني را تجربه خواهيد كرد. گرافيك بازي نسبت به نسخه قبل پيشرفت فوق العاده اي كرده و به كارگيري تكنولوژي سه بعدي در صداي بازي، هيجان بيشتري به شما منتقل مي كند. نكته قابل تامل در COD2 (نسخه PC) اين است كه موتور گرافيكي بازي (كه همان موتور بازي معروف DOOM3 است)، به نحوي طراحي شده كه بر روي كارت هاي گرافيكي مختلف بازي به راحتي و رواني اجرا مي شود و با وجود اينكه بازي يك بازي نسل بعدي Next Gen. محسوب مي شود اما با كارت هاي نه چندان به روز هم به خوبي اجرا مي شود. COD2 با به تصوير كشيدن وقايع واقعي جنگ جهاني دوم شما را وارد صحنه هاي نبرد معروف همچون نبرد استالينگراد مي سازد. روند كلي بازي نسبت به نسخه قبلي تفاوت چنداني نكرده اما هيجان و التهاب بازي صد چندان شده است.
Quake4
سبك: اكشن اول شخص
سيستم:(PC)
005076.jpg
Quake4 يكي ديگر از بازي هاي نسل بعد كامپيوتر است كه با استفاده از موتور گرافيكي بازي Doom3 ساخته شده است. اگر از PC بازي هاي حرفه اي و با سابقه باشيد حتماً شماره ۲ اين بازي را به ياد مي آوريد.
سومين شماره از Quake يك بازي شبكه اي بود كه بيشتر در گيم نت ها طرفدار پيدا كرد. اما Quake4 در ادامه داستان دومين Quake ساخته شده است فضاي بازي چندي بسيار شبيه بازي DOOM3 است و حتي استفاده از محل هاي تاريك و استفاده از نور چراغ اسلحه در اين مناطق هم شما را به ياد DOOM3 خواهد انداخت.
طراحي نورهاي ديناميك در بازي باعث شده كه براي اجراي روان آن ناچار شويد از كارت هاي نسل بعد (مثل Geforce سري ۶۰۰۰) استفاده كنيد.

Prince of Persia 3
Two Thrones
سبك: اكشن سوم شخص
سيستم:(PSP) (PS2) (PC)
005079.jpg
پس از شكست نسبي POP2 در مقايسه با نسخه اول آن، اعضاي تيم طراحي Ubisoft تصميم گرفتند تا مجدداً از المانهاي شماره اول در ساخت سومين قسمت شاهزاده فارس استفاده كنند. فكر كردن شاهزاده با خود و مشاجره هاي گاهاً كمدي او با اهريمن درونش (كه هر از گاهي كنترل را به دست مي گيرد) فضاي جالبي را در بازي ايجاد مي كند.
حالت كشتن سريع، تبديل شدن شاهزاده در قسمتهايي از بازي به يك اهريمن و قسمتهاي ارابه راني از نكات جالب و جديدي است كه به سومين قسمت از POP افزوده شده است. همچنين تيم طراحي با افزودن حركات و قابليت هاي شاهزاده مثل استفاده از زنجير و خنجر در عبور از موانع، يا پرش هاي اريب و عبور از نقاط عجيب و غريب مراحل را دلچسب و جالب تر كرده اند.
POP3 نسبت به نسخه قبلي كوتاه تر بوده و حوصله شما را سر نخواهد برد. شايد بتوان گفت تنها ايراد وارد بر اين بازي عدم تطابق صدا با تصوير در برخي قسمتهاي بازي است.

راهنماي درجه بندي
005082.jpg
* اين درجه بندي داراي صحنه هاي شاد و سرگرم كننده براي كودكان و غالباً بدون خشونت و هيجان است و براي سنين زير ۷ سال مناسب است.
* مناسب براي تمام سنين، اين درجه بندي شامل بازي هاي فكري و داراي خشونت بسيار پايين است. شخصيت هاي اين بازي ها اغلب حالت كارتوني و كمدي دارند.
* براي نوجوانان ۱۱ سال به بالا مناسب است. بازي هاي اين گروه داراي خشونت در حد متوسط و هيجان معقولي است.
* بازي هاي اين رده براي نوجوانان ۱۵ سال به بالا مناسب است. بازي هاي اين گروه نسبتاً مشكل است و غالباً نياز به زبان انگليسي در حد دبيرستان دارد. اين بازي ها داراي خشونت و هيجان بالاتري نسبت به گروه قبل است.
* براي افراد ۱۸ سال به بالا مناسب است. كاربر اين بازي ها اغلب نياز به مهارت بسيار بالايي در پيشبرد بازي دارد. بازي هاي داراي اين نشان از خشونت بالايي برخوردار است.
* مناسب براي افراد بزرگسال، اين بازي ها داراي خشونت و هيجان بسيار بالايي است و براي سنين پايين تر مناسب نيست.

علمي فرهنگي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |