پنجشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۲۹ - Feb 23, 2006
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري:
برنامه جامعي براي احيا و حفاظت از هنرهاي سنتي داريم
اسفنديار رحيم مشائي در دهمين گردهمايي رؤسا و مديران كل استاني سازمان گردشگري، با بيان اين مطلب كه حفاظت از آثار تاريخي يكي از مسئوليت هاي مهم سازمان است، گفت: براي اينكه حفاظت به معناي واقعي آن اتفاق بيفتد بايد اقدامات مختلفي را انجام داد كه يكي از آنها حفاظت فيزيكي است و سازمان در نظر دارد روي آن سرمايه گذاري جد ي تري كند.
به گزارش فارس، وي با بيان اين مطلب كه در ۷ ماهه اخير در خصوص حفاظت، اقدامات خوبي در سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري انجام شده است، خاطر نشان كرد: مديران استاني بايد حساسيت هاي لازم را در بخش حفاظت داشته باشند و بايد با تقويت پرسنل، پايگاه هاي استقراري، تجهيزات و امكانات ارتباطي و الكترونيك، گام هاي مؤثري را در سال ۸۵ در بخش حفاظت برداريم.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، شرايط جغرافيايي و فصول مختلف سال را از جمله عوامل مرتبط با تعرضات آثار تاريخي دانست و تصريح كرد: آمار تعرض به آثار، در استان هاي مختلف متفاوت است و بايد با مطالعات جغرافيايي و تحليل اين آمارها، يك برنامه ريزي حفاظتي را انجام داد تا بتوانيم متناسب با شرايط، حجم اقدامات حفاظتي را تغير دهيم و در نهايت، راهكارهايي را براي مواجه شدن با مشكلات حفاظتي، پيش بيني كرده و انجام دهيم.
مشائي در بخشي ديگر از سخنان خود بر ايجاد يك روح جمعي و منسجم در ستاد سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و مراكز استاني آن تأكيد كرد.
معاون رئيس جمهور گوشزد كرد: اولويت هاي برنامه هاي سازمان براي تمام سطوح مختلف، مشخص است و تمام برنامه ريزي هاي كلان براساس همين اولويت ها صورت مي گيرد.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با ذكر اين مطلب كه در اكثر استان ها توسعه گردشگري به عنوان يكي از اولويت هاي كاري شناخته شده است، به مديران استاني خود يادآور شد كه آنها بايد با استانداري ها و ديگر مديريت هاي استاني تعامل خوبي برقرار كنند و در كارگروه هاي گردشگري، برنامه ها و توانمندي هاي خود را ارائه كنند.
مشائي بحث سرمايه گذاري بخش خصوصي را در حوزه گردشگري بسيار مهم دانست و تصريح كرد: دولت فقط در بخش زيربنايي به ما كمك مي كند و ما بايد با تبليغات، بازاريابي و اطلاع رساني حرفه اي و هدفمند در كنار سرمايه گذاري بخش خصوصي داخل كشور، سرمايه هاي خارجي را نيز جذب كنيم.
وي اعلام كرد: برنامه ملي توسعه گردشگري در دستور كار قرار گرفته است و متناسب با آن بايد برنامه توسعه گردشگري در استان ها صورت گيرد.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، يكي از ديگر از مسئوليت هاي مهم اين سازمان را بخش هنرهاي سنتي ذكر كرد و افزود: بخش هنرهاي سنتي در تمام دنيا وجود دارد و با توجه به اينكه هنر، ارزش بسيار بالايي در جمهوري اسلامي دارد، در نظر داريم برنامه جامعي براي حفظ، احياء و حفاظت از هنرهاي سنتي داشته باشيم.
در ادامه اين جلسه رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: با استفاده از همه دستاوردهايي كه در حوزه پژوهش از سال ۱۳۰۹ تا به امروز داشته ايم و با اتكا به يك برنامه ريزي مدون و منسجم در نظر داريم نقطه عطفي در حوزه پژوهشي ميراث فرهنگي و گردشگري ايجاد كنيم.
طه هاشمي به طرح تشكيل پژوهشكده گردشگري اشاره كرد و اظهار داشت: طرح تشكيل اين پژوهشكده در حال آماده شدن است و پس از تصويب توسط رئيس سازمان، رسما كار خود را آغاز مي كند.
نادري نسب- مدير امور استان هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري- نيز آخرين وضعيت بودجه سازمان را ارزيابي و خاطرنشان كرد: از سوي كميته مشترك سازمان و نمايندگان كميسيون فرهنگي مجلس پيشنهاد هاي خوبي در خصوص استفاده از بودجه هاي مصوب استاني در حوزه گردشگري و ميراث فرهنگي، ايجاد موزه انقلاب اسلامي و نقشه هاي جامع باستان شناسي داده شده است.

چشم انداز
005028.jpg
هنرهاي سنتي، پيش از هر چيز يادآور روزگاران ديرين است؛ يادگاري ارزشمند كه گاه قدمت آن به هزاران سال باز مي گردد و از همين روست كه به رغم پيشرفت تكنولوژي، آنچه از رهگذر اين هنرها توليد مي شود از جايگاه ويژه اي برخوردار است؛ چرا كه فطرت آدميان با زيبايي و هنر عجين شده و شايد بر همين اساس است كه در دنياي ماشيني امروز آرامش گمشده خويش را بيش از هر چيز در هنر و دستاوردهاي هنري جست وجو مي كند و البته در اين ميان، هنرهاي سنتي نقش انكار ناپذيري دارد.
پاسداشت هنرهاي سنتي و احياي آنچه در اين زمينه فراموش شده، گامي مؤثر در آشتي انسان ماشين زده امروز با پيشينه زيبا و خيال انگيز روزگاران كهن است؛ گامي كه نه تنها سبب احيا و بازنمايي گوشه اي از تمدن ديرين اين سرزمين كهنسال مي شود كه مي تواند در ارزآوري و اشتغالزايي نيز نقشي در خور توجه ايفا كند.

تعطيلي باغ وحش قاهره پس از صد سال
005025.jpg
وزير بهداشت  مصر در پي  مشاهده  چند مورد ابتلا به  آنفلوانزاي  مرغي  در باغ وحش  قاهره  دستور داد اين  باغ وحش  براي نخستين  بار از سال۱۸۹۱ بسته  شود.
به  گزارش  شبكه  تلويزيوني  العربيه ،لاشه  دو مرغابي  در اين  باغ  وحش  پيدا شد كه  آزمايش ها ابتلاي  آنها به  بيماري  آنفلوانزاي  مرغي  را ثابت  كرد.
روزانه  سي  وپنج  هزار نفر از اين  باغ  وحش  بزرگ  بازديد مي كردند.
گفتني  است  شيوع  ويروس  اين  بيماري  در يازده  استان  مصر ثابت  شده  است .

مشكلات تغيير كاربري خيابان ناصر خسرو
005043.jpg
فارس: قائم مقام معاون معماري و شهرسازي شهرداري تهران با تأكيد بر اينكه تغيير كاربري در بخش هاي مختلف شهر بايد بر اساس طرح تفصيلي مناطق انجام گيرد، گفت: تغيير كاربري خيابان ناصر خسرو نيز منوط به ضوابط تعريف شده در طرح تفصيلي منطقه ۱۲ است.
معاون غذا و داروي وزارت بهداشت اعلام كرده است به منظور رفع مشكل بازار قاچاق دارو در محل ناصر خسرو تهران، درصدد ارائه پيشنهادي براي تغيير كاربري اين بخش از منطقه ۱۲ است.
ابوالقاسم وحدتي اصل با تأكيد بر اين كه براي رفع مشكلات شهر بايد از نگاه هاي سليقه اي و بخشي پرهيز كرد، اظهار داشت: امكان تغيير كاربري خيابان ناصرخسرو و تعيين نوع آن منوط به ضوابط تعريف شده در طرح راهبردي منطقه و نظر مشاور است.
وي افزود: بر اساس اين طرح، در منطقه ۱۲ شهرداري تهران به دليل وجود مجموعه بازار، افزايشي در تعداد واحدهاي تجاري صورت نخواهد گرفت و اين بخش از شهر به منطقه   ويژه شهري و پياده راه تبديل خواهد شد.
قائم مقام معاون معماري و شهرسازي شهرداري تهران تأكيد كرد: وزارت بهداشت براي رفع مشكل خيابان مذكور بايد تقاضاي خود را خطاب به معاونت شهرسازي شهرداري ارسال كند، تا دستور بررسي و تصميم گيري در اين زمينه به مشاور منطقه ابلاغ شود.

۲۰۰ هكتار جنگل در معرض نابودي
005040.jpg
ايرنا: مدير كل  منابع  طبيعي  استان  اردبيل  گفت : به  علت  شيوع  آفت  و بيماري  ۲۰۰هكتار از جنگل هاي  منطقه  قينرجه  مشگين  شهر در آستانه  نابودي  قرار گرفته است .
رحيم  فرزانه  افزود: به رغم  تهيه  طرح اصلاح  و مبارزه  با آفات  براي  پيشگيري  از نابودي  اين  جنگل  متاسفانه  هنوزاعتبار لازم  براي  اجراي  آن اختصاص  نيافته  است .
وي  گفت : هم  اكنون  بخشي  از جنگل هاي  ناحيه  رويشي  ارسباران  به  علت  حمله آفات  و بيماري  در معرض  نابودي  قرار گرفته  و اگر اعتبار لازم  براي  مبارزه با عوامل  خسارت  زا تامين  نشود شاهد نابودي  تدريجي  آن خواهيم  بود.
مديركل  منابع  طبيعي  استان  اردبيل  افزود: سرانه  جنگل  در استان  ۰۳/ درصداست  و براي  رسيدن  به  شاخص  كشوري  بايد ۲۰۰ هزار هكتار جنگل  كاري  اجرا شودكه  با اعتبارات  تخصيصي  اين  امر غيرممكن  است .
وي  پيشگيري  از تخريب  منابع  جنگلي  استان  توسط گردشگران ، تهيه  و اجراي  طرح هاي  جنگلداري  چند منظوره  در مناطق  جنگلي  و تهيه  نقشه  مناطق  جنگلي  استان  را ضروري  دانست .

مجوز شكار براي افراد فاقد صلاحيت
005037.jpg
مهر: در حال حاضر سازمان حفاظت محيط زيست به افرادي مجوز شكار در فصل شكار مي دهد كه به هيچ عنوان صلاحيت ورود به شكارگاهها را ندارند و اين امر يك تهديد جدي براي حيات وحش محسوب مي شود.
اسرافيل شفيع زاده، كارشناس محيط زيست افزود: اكثر افرادي كه در شكارگاهها مبادرت به شكار مي كنند شكارچيان غير مجاز هستند كه مجوز لازم و پروانه حمل سلاح را ندارند و اين امر نشات گرفته از نظارت و كنترل ضعيف سازمان حفاظت محيط زيست است.
به گفته وي، افزايش شكارها در مناطقي خاص باعث نابودي گونه هاي وحشي بسياري شده و در صورتي كه سازمان محيط زيست فكر اساسي در اين خصوص نداشته باشد در سالهاي آينده شاهد آسيب جدي بر محيط زيست خواهيم بود.وي با تاكيد بر اينكه بايد تعداد پروانه ها و مجوزهاي شكار به شدت كنترل شود تصريح كرد: سازمان حفاظت محيط زيست بايد نحوه فعاليت شكارچيان را در فصل شكار كنترل كند كه اين امر متاسفانه صورت نمي گيرد.
شفيع زاده خاطر نشان كرد: شكارچيان در مهلت قانوني خود فقط بايستي مبادرت به شكار يك نوع حيوان كنند اما به دليل عدم كنترل ، اين امر از سوي شكارچيان رعايت نمي شود و بيش از حد تعيين شده مبادرت به شكار مي كنند.

برنامه هاي شهرداري براي افزايش طول عمر معابر
پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري:با استفاده از روش جديد ترميم نوارهاي حفاري كه از سال  آينده اجرايي مي شود عمر متوسط آسفالت معابر افزايش مي يابد.
«مجيد روزبه» - رييس ستاد بهسازي معابر- در اين زمينه گفت: «در روش جديد، از لودر و ميني لودرهاي خاصي استفاده مي شود كه مي توانند به ابزاري همچون كاتر مجهز و عمليات هاي حفاري تا ترميم آسفالت را به صورت مكانيزه انجام دهد. البته قبلاً از اين ابزارهاي جديد در برخي شهرهاي كشور استفاده شده است.»
وي ادامه داد: «تا قبل از اين ترميم نوارهاي حفاري به صورت غيرفني و بدون توجه به استانداردهاي لازم انجام مي شد. به اين ترتيب كه خاك به روش دستي كوبيده و آب زير لايه هاي آسفالت جديد نفوذ مي كرد. اين امر موجب اختلاف سطح ميان آسفالت جديد و قديم و در نهايت كاهش عمر آسفالت ها مي شد.»
روزبه عنوان كرد: «اما در روش جديد، آسفالت با استفاده از دستگاه كاتر بريده شده و خاك بستر آن نيز به صورت لايه لايه و به وسيله لودر كوبيده مي شود و آسفالت جديد و قديم همسطح مي شوند.»
رييس ستاد بهسازي معابر در خصوص هزينه هاي استفاده از اين روش گفت: «اين روش در حفاري ها و ساخت معابر براي شهرداري صرفه جويي به همراه دارد. البته براي پيمانكاراني هم كه با شركت خدمات زيربنايي همكاري دارند بار مالي به همراه ندارد. زيرا آنها هزينه خريد تجهيزات جديد را در صورت وضعيتشان از شهرداري دريافت مي كنند.»
روزبه با بيان اينكه شهرداري مناطق نظارت و مديريت اجرايي كردن اين روش را بر عهده دارد گفت: «دستورالعمل اين روش جديد در معاونت فني و عمراني تهيه شده اما هنوز به پيمانكاران طرف قرارداد ابلاغ نشده است.»

تسريع در روند صدور پروانه ساختمان  هاي آموزشي
ايلنا: معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران از تسريع در روند صدور پروانه براي ساختمان  هاي آموزشي خبر داد.
مهندس جليل حبيب  الهيان، معاونت شهرسازي و معماري شهرداري تهران، در بخشنامه  اي، با تاكيد بر اهميت موضوع صدور پروانه براي ساختمان  هاي آموزشي، خواستار تسريع در روند صدور پروانه با توجه به ضوابط و مقررات موجود، شده است.
بر اين اساس و با توجه به هماهنگي  هاي صورت گرفته بين حوزه شهرسازي و معماري و سازمان نوسازي توسعه و تجهيز مدارس كشور، شهرداري  هاي مناطق ۲۲ گانه تهران موظف هستند؛ صدور پروانه ساخت فضاهاي آموزشي و پرورشي را در اسرع وقت دنبال كنند.
همچنين، در راستاي اجراي قانون نظام مهندسي و كنترل ساختمان، بايد براي صدور پروانه ساخت فضاهاي آموزشي، رعايت نكات ايمني بر اساس استانداردهاي موجود با دريافت تعهد اداره كل نوسازي مدارس استان تهران، به طور جدي مد نظر قرار گيرد.
براي اجراي ساختمان  هاي جديد در اراضي آموزشي، سازمان آموزش و پرورش شهر تهران مكلف به ارائه اسناد مالكيت است و در مورد بازسازي و تجديد بنا، تعهد كتبي با امضاي مشترك مديركل نوسازي مدارس استان تهران و مديركل حقوقي وزارت آموزش و پرورش مبني بر قبول مسئوليت مالكيت و پاسخگويي به حق و حقوق معارضان احتمالي است.
در همين حال و در صورت تصويب نشدن معافيت فضاهاي آموزشي و پرورشي از پرداخت عوارض، فيش عوارض مربوط به صدور پروانه در فرايند تحويل اسناد، مدارك و نقشه  ها از سوي شهرداري صادر و مطابق مقررات وصول خواهد شد.

گفت وگو
چشم انداز صنايع هنري
005022.jpg
شش ماه پس از تاسيس سازمان صنايع دستي ايران، حسين رضاخواه به عنوان دومين رئيس اين سازمان منصوب شد. او كه معتقد است صنايع دستي، بايد به صنايع هنري تغيير نام دهد و در تلاش براي اين نام گذاري، ايده خود را به مجلس ارائه كرده است، در گفت وگويي كه به اهتمام ميراث خبر تهيه شده، وي از برنامه هاي سازمان براي رسيدن به جايگاه واقعي صنايع دستي مي گويد.
* * *
* پس از روي كار آمدن شما، اشتغالزايي صنايع دستي از محورهاي عمده سازمان عنوان شد، تاكنون چه برنامه هايي براي رسيدن به اين هدف داشته ايد؟
_ به صورت كلان برنامه ريزي هايي انجام شده. چشم انداز صنايع دستي، طرح اشتغال، ايجاد مناطق ويژه، شهرك ها و بازارچه هاي صنايع دستي بخشي از اين طرح هستند.
*در طرحي كه براي شهرك هاي صنايع دستي تدوين كرده ايد، چه عناصر و امكاناتي در نظر گرفته شد؟
_قرار است، شهرك هاي صنايع دستي در تمام شهرها بنا شود و اقلامي از صنايع هنري كه ارزش افزوده بالا داشته و كم هزينه هستند، با توجه به تعداد بيكاران و نحوه آموزشي كه مي توان در هر رشته به علاقه مندان ارائه داد، فعال شود. در معماري اين شهرك ها هم نمادهاي اسلامي مورد توجه هستند. نمادهاي معماري در ايران به ۴ دسته پيش از اسلام، بني اميه، سلجوقيان، صفويان و قاجارها تقسيم مي شود اما قصد ما اين است كه شهرك ها با نماد جديدي ساخته شوند. پس در طراحي آنها از حالت كروي بهره مي گيريم. ساختار شهرك هم شامل موزه صنايع دستي در مركز و ۱۴ ساختمان به شكل ۵ پره است كه فروشگاه، كارگاه، انبار مواد اوليه، بخش مسكوني و توليد مواد اوليه را دربرمي گيرد.
در احداث ساختمان از صنايع هنري چون كاشي، سفال، منبت، معرق و....استفاده مي شود.
*اين طرح از چه زماني به مرحله جرا درمي آيد؟
_از ابتداي سال ۱۳۸۵ طرح ساخت شهرك ها براساس بودجه اي كه به اين منظور اختصاص يافته، آغاز مي شود.
* صنايع دستي در گذشته جز وكالاهاي روزمره زندگي ايرانيان بود و با آنكه از لحاظ تنوع و گستردگي داراي مقام اول است، با اين حال رواج و رونق خود را در ميان مردم از دست داده و گاهي به عنوان وسايل تزئيني مورد استفاده قرار مي گيرد، براي توسعه و كاربرد آن بين مردم چه برنامه هايي انديشيده ايد؟
- شعر قديمي «از دل برود هرآنكه از ديده برفت» معرف اين وضعيت است. به اين معنا كه وقتي چيزي از ديد مردم كنار گذاشته شد، به مرور علاقه به آن هم از بين مي رود. برخي مديران فرهنگي در گذشته علاقه اي به معرفي فرهنگ ما نداشتند. فيلمسازها سعي مي كردند، مكان هايي براي فيلم ها انتخاب شود كه دكور و لباس هاي خارجي رواج داشته باشند.
سازمان صدا و سيما بايد از تبليغ كالاهاي وارداتي و ايجاد درآمد به اين شيوه و مصرف آن در دكوراسيون هايي كه فضاي غير ايراني را رواج مي  دهد، پرهيز كند و فضا را براي كالاهاي هنري و ايراني ايجاد كند. به همين دليل، سعي ما بر اين است تا صنايع هنري بيشتر در ديد مردم قرا بگيرد.
*صنايع دستي غير ايراني در سال هاي اخير، بخشي از بازارهاي ما را تصاحب كرده و بسياري از صنعتگران ايراني از ورود اين كالاها ناراضي هستند، براي مبارزه با اين مسئله، چه برنامه اي داريد؟
_راه مقابله با اين كالاها، ممانعت با ورود آنها نيست زيرا جلوگيري از ورود صنايع دستي غير ايراني وظيفه سازمان صنايع دستي نيست. پس براي از بين بردن اين مشكل، بايد كالاهاي زيبا با كيفيتي مناسب عرضه شود تا كالاهاي خارجي به هيچ وجه امكان حضور در كشور پيدا نكنند و مردم آن زمان كه با آثاري با كيفيت خوب و غير قابل قياس با كالاهاي خارجي روبه رو شوند، از خريد آنها اجتناب مي كنند.
* اما قيمت محصولات هم بايد پايين بيايد، براي اين كار چه راه حلي داريد؟
- حتماً برنامه اي براي استانداردسازي و نظارت بر قيمت كالاها تدوين مي كنيم اما پيش از آن بايد علت بالابودن قيمت كالاهاي صنايع دستي شناخته شود. وقتي كالاهاي توليدشده به موقع و در مرحله توليد، نتواند عرضه و فروخته شود و صنعتگر براي ارائه آن به محل مصرف، مجبور به طي مسافت زيادي باشد، قيمت نهايي افزايش مي يابد. به دنبال بالا رفتن قيمت، خريداران، كمتر مي شوند و به همين دليل توليدكننده براي كاهش قيمت، به كيفيت توجه نمي كند. صنايع هنري بايد مانند محصولات كشاورزي در محل توليد خريداري شوند. در اين صورت، صنعتگر هزينه اضافي نمي پردازد و بلافاصله پس از توليد، كالا به فروش مي رود و پس از آن قيمت هم پايين مي آيد.
* براي توسعه صادرات صنايع دستي طرحي داريد؟
_ما در نظر داريم اين كارها به تدريج انجام شود و البته در برنامه سال آينده براي اين موضوع طرح هايي پيش بيني  كرده ايم. بخشي از اين طرح ها، مربوط به برگزاري نمايشگاه ها است. بعد از نمايشگاه اصفهان كه در آذر امسال برپا شد، به قابليت نمايشگاه ها به خصوص صادرات جواهر و علاقه كشورهاي ديگر در اين زمينه پي برديم كه گامي بسيار بزرگ براي توليد و صادرات صنايع دستي است. بر اين اساس، در سال آينده، هر ۱۰ روز در يكي از شهرها، نمايشگاه برگزار مي شود.
* يكي از برنامه هاي مدير قبلي سازمان صنايع دستي ايران، تلاش براي بيمه شدن صنعتگران بود، آيا شما هم اين كار را ادامه مي دهيد؟
- پيش بيني هاي لازم براي بيمه كردن افرادي كه كارت شناسايي دارند، انجام شده و در صورتي كه اين برنامه تصويب شود، در سال ۱۳۸۵ آن را اجرا مي كنيم.

مدير عامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران:
شهروندان براي مكانيزه شدن جمع آوري زباله همكاري كنند
005031.jpg
گروه شهري: مدير عامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران، از شهروندان خواست جهت رشد و ارتقاي كيفي خدمات شهري، شهرداري را در روند مكانيزه شدن جمع  آوري زباله ياري كنند.
مصطفي سليمي، مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران، گفت: مخازن جمع  آوري زباله به صورت مكانيزه در ۱۳ ناحيه از ۱۰ منطقه شهرداري نصب شده و تلاش مي  كنيم تا پايان سال اين تعداد را به ۲۰ ناحيه برسانيم.
وي با اشاره به استفاده تركيبي از مخازن جمع  آوري زباله پلاستيكي و فلزي گفت: با توجه به موقعيت مكاني هر محل، نسبت به نصب هر نوع از اين مخازن اقدام مي  كنيم.
سليمي افزود: در مكان  هاي مسكوني از مخازن پلاستيكي و در حاشيه خيابان  ها، بوستان  ها و ... از مخازن فلزي استفاده خواهيم كرد.
وي در مورد آسيب  هاي وارد شده به اين مخازن، گفت: به دليل نو بودن كار، برخي استفاده  هاي نامتقارن از اين مخازن به ويژه نوع پلاستيكي آن موجب وارد شدن آسيب  هايي به اين مخازن شده است.
وي با اشاره به سوءاستفاده از اين مخازن در برخي نقاط شهر گفت: برخي افراد سودجو كه تعداد آنان اندك است، اقدام به سرقت مخازن پلاستيكي مي  كنند كه با همكاري دستگاه  هاي مرتبط، اين افراد شناسايي شده  اند و از عمل آنان جلوگيري خواهد شد.
مدير عامل سازمان خدمات موتوري از شهروندان خواست؛ شهرداري را در جمع  آوري زباله به صورت مكانيزه ياري كنند.
وي با تشكر از شهروندان براي همكاري  هايي كه در گذشته با شهرداري انجام داده  ا  ند، مكانيزه شدن جمع  آوري زباله را به منظور ارتقاي كيفي خدمات شهري عنوان كرد و افزود: شهروندان بايد با حفظ و نگهداري تجهيزات عمومي خدمات شهري از تحميل هزينه  هاي سنگين به شهرداري جلوگيري كنند.
وي در عين حال تاكيد كرد: با توجه به نصب مخازن در ۱۳ ناحيه شهر، مردم همكاري خوبي با شهرداري داشته  اند و عمده مشكل ما در حاشيه خيابان  ها و پارك  هاست.
كنترل هرج و مرج ترافيكي
ايلنا:عضو كميته علمي همايش آلودگي هوا و اثرات آن بر سلامت، گفت: يكي از مهم  ترين فعاليت  ها براي كاهش آلودگي هوا، كنترل هرج و مرج ترافيكي است كه با وجود تلاش  هاي راهنمايي و رانندگي به دليل كمبود معابر و افزوده شدن وسايل نقليه، هنوز نتيجه محسوسي در سطح شهر ديده نمي  شود.
دكتر منصور غياث  الدين، عضو كميته علمي همايش آلودگي هوا و اثرات آن بر سلامت، گفت: بهبود سيستم ترافيك، كليد دستيابي به هواي پاك است كه بايد در اين زمينه از همكاري و مشاركت مردم در حل اين مشكل بهره گرفت، ولي متاسفانه براي حل معضل ترافيك كلان  شهر تهران هنوز كار عمده  اي صورت نگرفته است.
وي افزود: در زمينه كنترل آلودگي هوا در تهران، در مقايسه با كشورهاي ديگر جهان به ويژه كشورهاي پيشرفته و توسعه يافته، اقدام مهمي صورت نگرفته است و اقداماتي كه انجام شده، كافي نيست.
غياث  الدين، با اشاره به اهميت كيفيت سوخت در كاهش آلودگي هوا خاطرنشان كرد: بايد تلاش كنيم ميزان گوگرد موجود در گازوئيل را از يك به ۵/۰ درصد برسانيم كه بدين ترتيب گازوئيل حتي از بنزين نيز بهتر مي  سوزد.
انتقال صنايع داخل حريم تهران به خارج از شهر
فارس: مجري طرح كاهش آلودگي هواي تهران اعلام كرد: تمام صنايع داخل حريم شهر تهران بايد سال آينده از درون شهر خارج شوند.
فتح الله امي  افزود: صنايعي كه پيش از اين در شهر تهران ايجاد شده اند با بزرگ شدن شهر در داخل حريم تهران قرار گرفته اند و طبق ۹ محور طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران تمامي اين صنايع بايد از داخل شهر خارج شوند.
وي در ادامه گفت: صنايع جزو منابع ثابت محسوب مي شوند كه بايد از حريم تهران و از شعاع ۱۲۰ كيلومتري خارج شوند.
مجري طرح كاهش آلودگي هواي تهران تصريح كرد: خروج صنايع از حريم شهرها استثنائاتي هم دارد و آن اين است كه صنايعي كه به عنوان صنعت سبز معرفي شده اند ادامه فعاليت آنها در شهرها مانعي ندارد.
امي درخصوص خروج صنايع خودروسازي مثل ايران خودرو از حريم تهران كه با گسترش شهر در داخل شهر قرارگرفته اند، گفت: بايد اين صنايع هم از تهران به حواشي منتقل شوند.

شهر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سخنگاه
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سخنگاه   |   سياسي   |  
|  داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |