شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۶ - Mar 4, 2006
عملكرد بازار سهام در هفته گذشته بررسي شد
طولاني ترين صف هاي خريد در بورس تهران
006681.jpg
گروه بورس:گاز لوله در طول هفته گذشته به پرطرفدارترين سهام بورس تهران تبديل شد به طوري كه در اين دوره ۸۹۰ نفر در صف خريد ۱۴ ميليون سهم اين شركت ايستادند.
به گزارش همشهري، در كنار گازلوله، سرمايه گذاري پتروشيمي با جلب توجه ۱۸۰ متقاضي سرمايه گذاري در جمع ۲۰ شركت اول بازار از نظر تقاضا براي خريد جاي گرفت.
در اين مدت ۵ شركت خودروسازي نيز به جمع سهام پرطرفدار بورس پيوستند، در طول هفته گذشته تعداد خريداران سهام ايران خودرو از مرز ۶۰۰ نفر فراتر رفت، سهام سايپا نيز توجه بيش از ۵۰۰ خريدار را به خود جلب كرد. در اين مجموعه، تعداد متقاضيان خريد سهام هر يك از سه شركت زامياد، سايپاديزل و ايران خودرو ديزل نيز به حدود ۲۰۰ نفر رسيد. اما در سوي ديگر بازار، سهام ليزينگ بار ديگر پرطرفدار شد؛ به طوري كه ۵۵۰ نفر براي سهام ليزينگ صنعت و معدن دستور خريد صادر كردند و ۴۰۰ نفر در صف خريد سهام ليزينگ ايران ايستادند.افزايش تقاضا براي سهام ليزينگ از دو ماه پيش آغاز شده اما اين روند ظرف اين دوره با نوسان هاي مقطعي روبه رو بوده است.
اين گزارش حاكي است در كنار سه مجموعه پتروشيمي، خودرو و ليزينگ، اين هفته شركتهاي وابسته به گروه پيام نيز بار ديگر در جدول تقاضا صعود كردند. با توجه به اين كه قرار است در روزهاي آينده يك عضو هيأت مديره پيام با عضوي جديد جابه جا شود، تحولات تازه را مي توان در همين جهت ارزيابي كرد. هفته گذشته ۳۲۳ نفر براي چهار ميليون سهام پيام دستور خريد صادر كردند.
ارزش كل داد و ستدهاي صورت گرفته بر سهام اين شركت به مرز ۶ ميليارد ريال رسيد. سهام آزمايش ديگر شركت حاضر در اين دسته ۳۰۰ خريدار داشت، تعداد خريداران سهام سموم علف كش هم از مرز ۲۵۰ نفر فراتر رفت. گروه پيام در مجموع پس از سهام خودرو و پتروشيمي، پرطرفدارترين مجموعه بورس در هفته گذشته بوده است.
براساس اين گزارش بيشترين نقدينگي بازار در طول هفته قبل به سوي سهام شركت دشت مرغاب (يك و يك) سرازير شد.
ارزش كل مبادلات انجام شده بر سهام اين شركت در مدت يادشده از ۲۴۰ ميليارد ريال فراتر رفت در اين مدت ۷ نفر در يك داد و ستد عمده ۴/۲۱ ميليون سهم دشت مرغاب را خريدند.
سايپا و ايران خودرو نيز در مجموع، ۱۰۰ ميليارد ريال از نقدينگي بازار را بلعيدند. در اين مدت حدود ۳۰ ميليون سهم از سهام دو شركت بزرگ خودروسازي در بورس تهران دست به دست شد.

برگزاري همايش وقف و بازار سرمايه در قم
گروه بورس: همايش يك روزه وقف در بازار سرمايه با هدف نقد و بررسي وقف پول و شيوه هاي جديد بهره وري اقتصادي وقف، با همكاري دو سازمان اوقاف و امور خيريه و بورس تهران در قم برگزار شد.
در اين همايش حجت الاسلام محمدعلي نظام زاده سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه گفت: اين سنت حسنه از عبادات و اقدامات خودجوش مردم در رسيدگي به امور مورد نياز است. ايجاد شكاف عميق طبقاتي ميان مردم از پيامدهاي منفي مغفول  ماندن اهميت و جايگاه وقف است.
وي با توجه به متغير بودن نوع و ميزان وقف در شرايط مكاني و زماني خاص اظهار داشت: شرايط مختلف نياز خاصي را ايجاد كرده و پاسخگويي خاصي را مي طلبد.
دبيركل سازمان بورس اوراق بهادار نيز در همايش وقف در بازار سرمايه، فرصت هاي ايجادشده در بازار سرمايه كشور را براي متوليان وقف مناسب توصيف كرد و گفت: ۲۳۰ شعبه كارگزاري و تالارهاي بورس سراسر كشور براي رونق بخشيدن به بازار سرمايه و رشد كمي و كيفي واسطه هاي مالي و خدمات رساني به وقف كنندگان مطابق دستورات ديني آمادگي دارند.
سپس عباس محتاج، استاندار قم با اشاره به وجود و توسعه وقف در ايران قبل از اسلام افزود: اين امر سبب فراهم  آمدن توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي عظيمي در كشور شده بود.
وي با وجود مردمي بودن و وابسته  نبودن آن به دولت اظهار داشت: وقف يكي از اركان مهم در دستيابي به تعادل و انضباط اقتصادي است.
نيل به اهداف چشم انداز ۲۰ ساله نظام و تعادل اقتصادي، موجب افزايش درآمد دولت و كاهش هزينه ها مي شود.
محتاج تصريح كرد: با پذيرش بخشي از وظايف دولت توسط نهادها و صندوق هاي خيريه، درآمد دولت در آن بخش افزايش مي يابد.

حاشيه هاي تشكيل بورس نفت ايران
006579.jpg
ايرنا: كارشناس  ايراني  متخصص  در امور انرژي ، راه اندازي  بورس  نفت  ايران  را مثبت  ارزيابي  كرد.
دكتر منوچهر تكين  در لندن  افزود: اگر چنين  تحولي  به  واقعيت  بپيوندد موجب  شفاف سازي  در عمليات  خريدو فروش  نفت  شده  و از معاملات  پشت  پرده  كه  همواره  يكي  از معضلات  نقل  وانتقال  بازارهاي  نفتي  است ، جلوگيري  خواهد كرد.
كارشناس  ارشد موسسه  مركز پژوهشهاي  جهاني  انرژي  لندن  گفت : مساله  راه اندازي  بورس  نفت  ايران  موضوعي  تخصصي  مرتبط با مسايل  بورس  هاي جهاني وكارشناسان  مطلع  درباره  نفت  الزاما از جزييات  اين  تحول  مطلع  نيستند.
وي  در عين  حال  افزود: ناگفته  پيداست  كه  تشكيل بازار جديد نفتي  در ايران  با توجه  به  اين  كه  امكان  معامله  با يورو در كنار دلار نيز فراهم  شده  است، مي تواند خبر خوبي  براي  همه  معامله گران  بازار نفت  در دنيا باشد.
تكين  ادامه  داد: تاثيرگذاري  اين  بورس  در گرو وسعت  بازار و حجم  سرمايه و كالاهايي  است  كه  در آن در گردش  خواهد بود و طبعا جلب  اعتماد خريداران  وفروشندگان  همانند همه  بازارهاي  بورس  در دنيا بخشي  جدايي ناپذير از آن راتشكيل  خواهد داد.
وي  نبود ظرفيت  كافي  در بازارها را يكي  از نقاط ضعف  آنها اعلام  كرد واز جمله  به  يك  مورد تاريخي  در بازار نفت  لندن  اشاره  كرد كه  خريداران  هندي همه  ظرفيت  توليدي  نفت  برنت  درياي  شمال  را براي  تحويل  در چند ماه  بعدخريده  و تعادل  بازار لندن  را بر هم  زده اند؛ به گونه اي  كه  حتي  اعلام  شد اين بازار آزاد محسوب  نمي شود.
تكين  چاره  جلوگيري  از بروز اين  پديده  را رشد گام  به  گام  ابعاد بورس  نفت ايران  اعلام  كرد و گفت : علاوه  بر توجه  به  اين  نكته  بايد با دعوت  از كشورهاي  پيرامون  خليج  فارس  آنها را تشويق  كرد تا همواره  بخشي  از توليد خود را در اين  بازار عرضه  كنند.
وي  گفت  براي  مثال  شايد بهترباشد در ابتدا كار را با معامله  فرآورده هاي  نفتي  شروع  كرد و بعدا معامله  احجام  بزرگ  نفت  خام  را نيز وارد بازار كرد در اين  صورت  خريداران  اطمينان  خواهند يافت  كه  همواره  توليد تضمين  دار در اختيار آنهاست  و مي توانند با سرمايه گذاري  در بازار نفت  ايران  به  محصول مورد نظر خود در زمان  معين  دست  يابند.
وي ، شكل گيري  اين  بازار نفتي  را براي  كل  منطقه  خاورميانه  بسيار باارزش  توصيف  كرد و گفت : هر چند ممكن  است  در ابتدا انجام  چنين  كاري  با مشكلات زيادي  رو به رو باشد اما بايد كمك  كرد تا اين  كار عملي  شود.
اين  كارشناس  امور نفت ، برقرار شدن  امكان  معامله هاي  نفتي  به  يورو در كنار دلار را قابليتي  دانست  كه  مي تواند بازار نفت  ايران  را منحصر به فرد كند و در عين  حال  گفت  كه  انجام  اين  كار آسان  نيست .
به  گفته  تكين ، بازارهاي  نفتي  دنيا در حال  حاضر بر اساس  دلار ارزيابي مي شوند و براي  خريداراني  كه  قصد معامله هاي  پي  در پي  نفت  خود را دارند زمينه  مقايسه  قيمت ها در روزهاي  مختلف  بر اساس  يورو آسان  نيست .
براي  معامله  گران  بورس  مساله  خريد كالا الزاما به  معناي استفاده  از آن كالا نيست، بلكه  معامله  گران  قصد كسب  سود از خريد و فروش  دربازار را دارند و از همين  رو، تسهيلات  مربوط به  ارزيابي  قيمتهاي  واقعي  درهنگام  خريد يا فروش  براي  آنها بسيار اهميت  دارد. احتمالا اروپايي ها از شروع  معامله هاي  نفتي  به  يورو درايران  به شدت  استقبال  مي كنند.
وي  در پاسخ  به  اين  پرسش  كه  چرا مقامهاي  سياسي  اروپايي  نسبت  به  اين تحول  سكوت  كرده اند گفت : به  نظر مي رسد، آنها تمايل   دارند در شرايط حاضر كه مسأله  برنامه  هسته اي  ايران  مطرح  است ، خود را بطور علني  در موضوعي  كه  خشم آمريكا را برمي انگيزد، درگير نكنند.
به  دنبال  يك  طرح  قديمي كه  پايه هاي  آن از سال  ۱۳۸۲ در قالب  برنامه پنج ساله  سوم  توسعه  اقتصادي  اجتماعي  شكل  گرفت  و در پي  توافق  وزيران  نفت و اقتصاد  ايران  در سال  جاري ، ايجاد بورس  نفت  ايران  يك  گام  به  مرحله اجرايي  نزديكتر شد.
بسياري  از منابع  خبري  به  استناد برخي  گزارشهاي  رسمي ايران  كه  در شهريورماه  منتشر شد، اوايل  فروردين  را زمان  راه اندازي  اين  بورس  اعلام  كرده انداما هنوز رسما زمان  قطعي  براي  تاسيس  اين  بازار اعلام  نشده  است .در گزارشهاي  خبري  محل  بورس  نفت  ايران  جزيره  كيش  اعلام  شده  و اين بازار در كنار دو بازار اصلي  نفتي  دنيا در لندن  و نيويورك  و همچنين  بازار نفت  دبي ، چهارمين  بورس  نفتي  دنيا محسوب  خواهد شد.
مقامهاي  دولتي  ايران  پيشتر اعلام  كرده  بودند كه  معامله هاي  نفتي  در اين بازار الزاما باحضور فيزيكي  معامله گران  همراه  نيست  و معامله گران  از طريق اينترنت  و شبكه هاي  بسته  مخابراتي  مي توانند به  خريد و فروش  در اين  بازار دست  بزنند.

راهكارهاي مقابله با جعل و دستكاري قيمت ها دربورس
006576.jpg
گروه بورس: گردهمايي آموزشي نمايندگان كارگزاري بانك كشاورزي فرصتي مناسب را براي بررسي راهكارهاي مقابله با شيوه هاي جديد جعل، عوامل نامطلوب و دستكاري قيمت ها فراهم آورد.
در حاشيه اين گردهمايي حسين خزلي خرازي مدير عامل كارگزاري بانك كشاورزي ضمن تشريح اهداف خود از برگزاري اين گردهمايي گفت: با توجه به توسعه و گستردگي فعاليت ۲۳ ايستگاه كاري نمايندگان اين كارگزاري  در تالارهاي بورس اوراق بهادار و ارتقاء سطح كيفي عملكرد مسئولين هر يك از تالارهاي استاني و تعامل و هماهنگي هر چه بيشتر آنها با بازار سرمايه و لزوم بازآموزي و رايزني همكاران استاني با ستاد شركت، كارگزاري بانك كشاورزي اقدام به برپايي اين همايش آموزشي و عملكرد مجموعه در نظارت، كنترل كرد و شناسايي عوامل نامطلوب همچون شيوه هاي جديد جعل در اين مراكز اقتصادي بررسي شد.وي با ذكر موارد مكشوفه، اطلاع رساني هاي كلي را براي ارتقاء سطح كيفي آموزش نمايندگان در شناسايي اين جرائم ارائه كرد.
مجتبي داوودي، رئيس هيأت نظارت بر بورس هم مباحث خود را در سه بخش مقدماتي، آموزش مفاهيم نظارتي بر بازار و بعد عملياتي نظارت ابراز داشت. وي در تعريف عمومي مبحث دستكاري قيمت ها كه يكي از مهمترين مباحث در هيئت نظارت است گفت: دستكاري قيمت ها به فعاليت و اقدامي گفته مي شود كه به هر شيوه ممكن كاركرد آزادانه عرضه و تقاضا و عملكرد نيروهاي بازار را مختل مي كند. اين اقدام عالمانه و آگاهانه است كه شيوه هاي آن عبارتند از: ايجاد قيمت غيرواقعي براي سهم، انجام معاملات صوري و دخالت كردن در طرف عرضه و تقاضاست و مادامي كه بازار محدود بوده و از عمق كافي برخوردار نباشد اين شرايط ايجاد خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد: براي دستكاري قيمتها، در بعد قضايي، مجازات هاي جزائي و انتظامي و انضباطي در نظر گفته شده است كه با توجه به نوع دستكاري قيمت، در بازار تعيين مي شوند.
داودي تصريح كرد: هدف غايي دستكاري قيمت  در بازار چه بر مبناي اطلاعات و چه معاملات، كسب سود است. بنابراين مهمترين شيوه اعمال نظارت به طور همزمان بر بازار از سوي هيأت نظارت، استفاده از پيشرفته ترين نرم افزار موجود به نام «نرم افزار نظارت پويا» و يا «سمپا» است كه از قابليت هاي بسيار بالا برخوردار بوده و با نرم افزار مشابه خارج از كشور برابري مي كند.
وي در اين خصوص اعلام كرد: به زودي در مصاحبه اي مطبوعاتي و از طريق جرايد، توضيحات بيشتر خود را در مورد اين نرم افزار منعكس خواهد كرد.

افت شاخص ها سهامداران عربستاني
را راهي بيمارستان كرد
ايرنا: كاهش  شديد شاخص  سهام  در بورس  عربستان  سرمايه گذاران  كوچك  و بزرگ  را راهي  بيمارستانها كرد.
با وجود آن  كه  افزايش  شاخص  سهام  طي  دو ماه  گذشته  سود زيادي  را نصيب  سرمايه گذاران  كرده  بود اما كاهش  ناگهاني  آن عده  زيادي  را راهي  بيمارستان  كرد.
روزنامه  عكاظ در اين  زمينه  نوشت : مطب هاي  پزشكان  طي  روزهاي  گذشته  شاهد حضور ده ها نفر از خريداران  و فروشندگان  بازار بورس  بود كه  عمدتاً از كاهش  فشار خون و سردرد شكايت  داشتند.
افت  شاخص  سهام  در بازار سهام  عربستان  كه  از هفته  گذشته  آغاز شده  بود همچنان  ادامه  دارد و در پايان  معاملات  پنج شنبه  با ۷۶۵ واحد كاهش  به ۱۸ هزار واحد رسيد. كارشناسان  اقتصادي  معتقدند: عوامل  مهمي  مانند، قوانين  جديد هيات  مديره  بورس ، دلال  بازي  و غير واقعي  بودن  ارزش  سهام  و تمايل  بسياري  از سرمايه گذاران  براي  فروش  سهام  خود در افت  بورس  اين  كشور تاثير داشته  است . در عين  حال،  برخي  نيز اعتقاد دارند كه  دليل  علمي  قانع كننده  اي  براي  اين  مسئله  وجود ندارد.
افزايش  قيمت  نفت  طي  سالهاي  اخير موجب  رونق  بورس  عربستان  به  عنوان  بزرگترين  بورس  كشورهاي  عربي  شده  بود .سال  گذشته  بالا رفتن  بهاي  نفت  سهام  شركت هاي  حاضر در بورس  عربستان  را تا۱۴۰ درصد بالا برد.
برخي  گزارش ها حاكيست : حدود نيمي  از جمعيت  عربستان  در بورس  اين  كشور صاحب سهام  هستند و ۳ ميليون  نفر به  داد و ستد  سهام  در اين  بازار اشتغال  دارند. بسياري  از كارمندان  ارشد ادارات  نيز با تعبيه  تلويزيون  در اتاق هاي  كار خود معاملات  بورس  را به  صورت  مستمر پيگيري  مي كنند.گزارشي كه  اخيراً منتشر شد، نشان  داد رونق  بورس  در عربستان  معلم ها را به ويژه  در شهرهاي  بزرگ  از مدارس  گريزان  كرده  است. براساس  اين  گزارش ها، روزانه  صدها معلم  در شهرهاي  رياض  و بندر جده  كلاس درس  را به  بهانه هاي  واهي  رها كرده  و به  بازار اوراق  بهادار مي روند تا در معاملات  آن شركت  كنند.

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
سينما
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
محيط زيست
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |   سياسي   |  
|  سينما   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   محيط زيست   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |