شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۶ - Mar 4, 2006
اين روزها نقش استخاره در تصميم گيري ها بيشتر از گذشته است
خوب يا بد
معناي استخاره اين است كه هرگاه مي خواهيم كاري را آغاز كنيم از خداوند بخواهيم در انجام آن كار، خير و نيكي قرار دهد و اگر برخلاف اين است ما را به نحوي از انجام آن باز بدارد
006648.jpg
علي همائي نژاد: آمار دقيقي در دست نيست. نمي تواند هم باشد. بر فرض آن كه تعداد كساني را كه در طول يك روز از اشخاص معيني درخواست استخاره مي كنند بدانيم و با تعميم آن بتوانيم به عدد قابل اطميناني درباره تعداد مراجعه افراد به استخاره دست پيدا كنيم، چيزي كه قطعا از دسترس آمارها دور مي ماند نيت استخاره كنندگان است. يعني همان چيزي كه بحث راجع به استخاره، و از جمله همين گزارش را موضوعيت مي بخشـد. امــا آن چـه از منــابع غيررسمي اطلاعات به دست مي آيد، حاكي از تعداد زياد افرادي است كه استخاره را مبناي اصلي بخش عمده اي از تصميم گيري هاي خود قرار مي دهند و براي گرفتن استخاره هم يا خود اقدام مي كنند و يا از كسان ديگري درخواست مي كنند.
استخاره  هاي سيستماتيك
موج گرايش به اين نوع تصميم گيري و به خصوص حالت دوم، در سال هاي اخير موجب ايجاد روندي اداري و رسمي براي انجام استخاره از سوي افرادي شده  است كه بيشتر مورد مراجعه قرار مي گيرند.
افراد زيادي هستند كه وقت معيني از روز را براي اين كار اختصاص مي دهند و بيشتر مراجعاتشان هم از طريق شماره تلفني است كه دست به دست و دهان به دهان مي گردد. برخي از مراجع بزرگوار تقليد هم با توجه به درخواست  هاي استخاره زيادي كه طبيعتا از ايشان صورت مي گيرد، اقدام به برقراري سيستم هاي مشابهي نموده اند. با پيشرفت وسايل ارتباطي، اين سيستم ها هم به روز شده اند تا جايي كه در سايت اينترنتي برخي مراجع، بخشي براي درخواست استخاره در نظر گرفته شده است كه معمولا هم پاسخ استخاره 24 ساعت بعد داده مي شود يعني چيزي شبيه همان سيستم تلفني.

استخاره ابداعي!
در اين ميان، سايت هاي متعددي هم هستند كه نوع جديدي از استخاره را باب كرده اند: استخاره كامپيوتري! در اين شكل جديد، كافي است كاربر، نيت كند و دگمه اي را كليك كند تا چند ثانيه بعد، پاسخ استخاره خود را دريافت نمايد! البته ناگفته نماند كه بيشتر اين سايت ها علاوه بر پاسخ خوب يا بد ، آيه مورد نظر را هم اعلام مي كنند. همچنين آداب استخاره، مثل سه بار خواندن سوره توحيد، سه بار فرستادن صلوات و خواندن دعاي استخاره را هم به كاربر توصيه مي كنند و تأكيد مي كنند كه هنگام كليك كردن، رو به قبله و با وضو باشيد! براي پي بردن به عمق فاجعه، كافي است به فهرست بعضي از مطالب و لينك هايي كه در يكي از اين سايت ها و در كنار استخاره آمده است نگاه كنيد: آخرين خبرها از اختلاف شارون استون و همسرش ، آرايشگري، چهره آرايي و زيبايي ـ جديدترين مدل هاي اروپا ، تو هم مي خواي مثل اين پولدار بشي؟ ، كمربند لاغري ، فال اين ماه شما و...

استخاره يعني  چه؟
استخاره يعني درخواست خير كردن و اتفاقا بسيار هم بر آن توصيه شده. در بحارالانوار از قول امام صادق(ع) آمده كه خداوند مي فرمايد: از بدبخت بنده من آن است كه كار را بدون طلب خير از من انجام دهد. اما آن چه بايد مورد توجه قرار بگيرد چگونگي اين طلب خير است.

انواع استخاره
بر مبناي تقسيم بندي كه در كتاب كندوكاو درباره استخاره و تفأل آمده است استخاره 6 نوع است. استخاره مطلق، مشورتي؛ قلبي، استخاره با قرآن، با تسبيح و با كاغذ. استخاره مطلق به همان معناي مطلق طلب خير است و مفهومش اين است كه هرگاه كاري را آغاز مي كنيم، از خداوند بخواهيم كه در انجام آن كار، خير و نيكي قرار دهد و اگر برخلاف اين است، ما را به نحوي از انجام آن باز بدارد. اين همان مفهومي است كه از حديث ذكر شده از امام صادق (ع) بيشتر برمي آيد. انواع ديگر استخاره مربوط به زماني است كه در انجام كاري دچار ترديد شده باشيم. در استخاره مشورتي پس از طلب خير از خداوند بايد با افراد مؤمني كه در زمينه مورد نظر آگاهي داشته باشند مشورت كنيم، به اين اميد كه پروردگار، خير را بر زبان آن ها جاري كند. در استخاره قلبي، بر طبق روايات، بعد از درخواست خير از خدا، بايد كاري را كه قلب، بيشتر به آن تمايل دارد به نيت خير انجام دهيم.سه شكل ديگر استخاره، همان استخاره هايي است كه منتهي به نتيجه خوب ، بد يا ميانه مي شوند و شيوه انجام آن ها در كتاب هاي مختلف به وفور در دسترس است. البته در بين آن ها، استخاره با كاغذ كه همراه با نماز استخاره است، بيشتر مورد تأييد است، حتي بيش از استخاره با قرآن!

جايگاه عقل
متأسفانه سه شكل آخر استخاره در حال حاضر بسيار بيشتر از انواع ديگر مرسوم است و همين شكل استخاره هم باعث ايجاد سيستم هايي شده  است كه در ابتداي گزارش نوشتيم. تأسف از اين بابت است كه در اين گونه استخاره ها، قوه تصميم گيري و عقل انسان به كلي كنار گذاشته مي شود و اين، جز در مواردي كه عقل، واقعا عاجز از تصميم گيري باشد، نه از سوي قرآن و نه از سوي روايات جايز شمرده نشده  است. به هر حال اتفاق نه چندان خوشايندي كه در حال وقوع است ـ يا شايد هم مدت ها از وقوع آن گذشته ـ تنزل يكي از باورهاي ديني، از عمق به سطح و تبديل آن به فعاليتي روزمره و حتي گاهي به وسيله اي براي توجيه اشتباهات فردي است.


نكاتي درباره استخاره
بد نيست مروري بر آداب همين نوع استخاره (استخاره خوب و بد) داشته باشيم، كه برخي از آن ها را از سايت تبيان انتخاب كرده ايم.
۱ - استخاره، طلب خير از خداوند است. پس اعتماد و حسن ظن به خدا اولين شرط آن مي باشد.
۲ - استخاره، طلب خير در زمان حيرت است. پس بايد در اين حال، راهي از عقل و مشورت باقي نمانده باشد، والا مجالي براي استخاره نيست. از طرفي با يك بار استخاره، ترديد بر طرف مي شود و استخاره براي بار دوم توجيهي ندارد.
۳ - استخاره، طلب خير از خداي خيرخواه است، و خداوند گناهان و امورخلاف شرع را جز شرّ نمي داند. پس استخاره در امور غير شرعي، لغو و بي نتيجه است.
۴ - استخاره، نوعي طلب و تمناست، و تمنا اولا «ار دل است، و سپس زبان. پس نيت و توجه در استخاره بسيار مهم است. علت اين «ه استخاره نزد انسان هاي اهل تقوا بهتر جواب مي دهد و توصيه شده است، همين است.
۵ - چون اين تمنا با بعضي از اعمال ظاهري تأ«يد مي شود، سزاوار است استخاره «ننده با وضو باشد، و به بسم الله و ذ«ر صلوات اظهار نياز خود را متبر« نمايد.
۶ - براساس نظر كليه مراجع تقليد، عمل به نتيجه استخاره، واجب نيست. هر چند انجام دادن آن بهتر است.
۷ - در روايات، تفأل زدن به قرآن به نيت پيش بيني آينده، شديدا نهي   شده است.




قرآن نمي خوانيم، چرا؟ (4)
006651.jpg

نفراول مسابقات بين المللي قرآن كريم در مالزي در سال 58 است كه صدا وتصويرش براي همه آشناست.مجري مسابقات بين المللي قرآن و برنامه صبح اميد در شبكه قرآن خود را خدمت گزار قرآن و به ويژه تشكيلات قرآني آستان حضرت عبدالعظيم(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) مي داند عباس سليمي به اين سؤال ما پاسخ داده است كه قرآن نمي خوانيم، چرا؟
پيش به سوي قرآن باوري
عباس سليمي::

قرآن كريم، سخن پروردگار، مشعل راه نجات، چشمه آب حيات، زمزم جوشان عشق و مونس اهل يقين است. براساس آن چه به ما رسيده است، كيست كه نداند به تعبير پيامبر والا مقام اسلام: قرآن راست ترين سخن ها و رسا ترين اندرزهاست؟ ... هم او فرمود: قرآن، ثروتي است كه فقر ندارد،... هرگاه كسي از شما دوست داشته باشد با خداي خويش سخن بگويد، قرآن بخواند، ... كسي كه قرآن بخواند، پيامبري از ميان دو پهلويش بالا مي رود، ... بر شما باد به قرآن، آن را پيشوا و فرمانده خود قرار دهيد،... برتري قرآن بر ساير سخنان، مانند برتري خدا بر خلق خود مي باشد، ... بهترين شما كسي است كه قرآن را بياموزد و به ديگران تعليم دهد،... هركه مشتاق خداست، به كلام خدا گوش سپارد،... كيست كه نداند قرآن ناطق و امير بيان، حضرت مولا علي (ع) قرآن را بهار دل ها ناميد؟... هم او فرمود: بدانيد اين قرآن، مشاوري است كه هرگز خيانت نمي كند، ... قرآن هرقدر تكرار شود فرسوده نخواهد شد، ... قرآن درمان بزرگ ترين دردهاست، ... شفاي دردهاي خود را از قرآن بخواهيد و در گرفتاري ها از آن كمك بگيريد، ... از جمله حقوق فرزند بر پدر، تعليم قرآن است،... بارور شدن ايمان، به تلاوت قرآن است،...
و كيست كه نداند براساس فرمايشات گرانسنگ ائمه اطهار(ع)، كسي كه حقيقت را از طريق قرآن نشناسد از گزند فتنه ها در امان نخواهد بود؟... آن ستارگان آسمان امامت و ولايت فرمودند قرآن ريسمان الهي است، ... آيات قرآن گنجينه هاي دانش هستند،... قرآن، عهد خداوند و پيمان او با بندگان خويش است. پس چرا قرآن، آن گونه كه بايد، در جامعه مسلمانان از اهميت و جايگاه شايسته خود برخوردار نيست؟! تا آن جا كه در روز قيامت، دادخواستي تكان دهنده  از سوي پيامبر عالي مقام اسلام در صحنه دادگاه الهي مطرح مي شود و در آن سخن از مهجوريت قرآن است. إنّ قومي إتّخذوا هذا القرآن مهجوراً! اشكال در كجاست و چه بايد كرد؟
براي پاسخ به اين سؤالات بايد گفت: علم و يقين، ماهيتا متفاوت با يكديگر هستند،... اگر چه ما نسبت به عظمت قرآن كريم و آثار تربيتي غير قابل انكار آن آگاه هستيم، اما يقين نداريم! و فرق  است بين آگاهي و يقين، ... و فرق است بين شعار تا عمل! من نمي گويم در مقوله آموزش و ترويج قرآن كريم و معارف آن تلاشي صورت نپذيرفته، بلكه مي گويم اقدامات انجام شده در اين مورد، اندك و كارهاي باقي مانده بسيار فراوان است. قرآن كريم، آن گاه به نحو شايسته در جامعه ظهور خواهد كرد كه برنامه هاي قرآني در تمام سطوح ساماندهي شده و استراتژي روشن فعاليت هاي قرآني، توأم با برنامه ريزي هاي زمان بندي شده، ترسيم و اجرا گردد. حاكميت ارزش هاي قرآني، زماني در گفتار و عمل جامعه متجلي خواهد شد كه فقط برگزاري مسابقات و همايش ها و نمايشگاه ها و اعطاي مدارك مجازي تحصيلي و اعزام به خارج از كشور، ذهن جامعه قرآني ما را به خود مشغول نسازد، بلكه تمام اشخاص حقيقي و حقوقي، از خانواده گرفته تا مدرسه، دانشگاه ها، صدا و سيما، مطبوعات، حوزه ها و در رأس مراكز عملياتي، وزارت آموزش و پرورش با عزم جزم به ميدان آمده و محور اساسي سياستگذاري، برنامه ريزي، اجرا، نظارت و ارزيابي هاي خود را قرآن قرار دهند.خلاصه كلام اين كه بايد از مرز قرآن خواني و قرآن داني و قرآن پژوهي فراتر رفت و به وادي قرآن باوري گام نهاد تا ارزش ها و زيبايي هاي قرآن در جامعه تحقق يابد.
006657.jpg

* هفته گذشته در يادداشت مهندس مسعود وكيل، عبارت يعني همان فرموده معصوم (ع) كه : كونوا دعاه الناس بغير السنتكم اشتباها به چاپ رسيده بودكه از ايشان و خوانندگان محترم پوزش مي طلبيم.





حساب
مراقب باشيم
در برخي روايات، مطالبي در شأن اهل بيت و خصوصا مولاي متقيان آمده است كه فهم درست از آن ها نياز به مقدمات معرفتي بسيار دارد. از اين جمله است تأويل برخي آيات قرآن مجيد به اهل بيت.
الف- از رسول مكرم اسلام نقل است كه در مقام مقايسه ظريف اشخاص فرموده اند اگر ابوذر از آن چه در سينه سلمان است خبر داشت، نسبت كفر به او مي داد. همچنين از ايشان نقل است كه فهم معارف سوره توحيد و آيات اول سوره حديد از سطح معرفت اصحاب بالاتر است و مرداني بزرگ در آخرالزمان به آن دست خواهند يافت.
ب- در سال 1358 به وزارت كشور خبر رسيد كه در مسجد كوچكي در نزديكي يكي از سفارتخانه ها در تهران، هر روز قبل از ظهر زيارت عاشورا از بلندگو پخش مي شود. در بررسي  هاي اوليه معلوم شد كه فردي به يكي از ذاكران اهل بيت پول مي دهد تا نذر شخص ديگري را در اين مسجد ادا كند. پيگيري مأموران معلوم كرد كه پس از چند واسطه، اين كار به يكي از سفارتخانه هاي ديگر مي رسد كه سياست آن، ايجاد تفرقه بين پيروان مذاهب اسلامي است.
ج- مدتي است كه پوسترهايي در ايستگاه هاي مترو، اتوبوس و ديگر اماكن عمومي به صورت گسترده توزيع شده است كه در آن، روايت خاصي درباره حضرت علي(ع) آمده و شباهت هايي با آياتي از سوره حديد دارد.
حال سؤال اين جاست كه آيا براي وصف اميرالمؤمنين، احاديث و روايات ديگري وجود ندارد كه براي مردم قابل فهم و قابل هضم باشد و شبهه تفرقه افكني ايجاد نكند؟




كتاب
كتابي كه به شما كمك مي كند
قرآن را بخوانيد و ترجمه كنيد
فهم موضوعي قرآن
آموزش ترجمه و مفاهيم قرآن كريم
سيد هادي محدث/حميدرضا صفار هرندي‎/ ابوالفضل علامي‎/
انتشارات ياقوت
006660.jpg
خواندن قرآن بسيار توصيه شده است و آثار خوبي دارد اما كافي نيست.
آيا مي دانيد با يادگيري 766 واژه قرآني، 86 درصد از معاني آيات را به راحتي درك خواهيد كرد؟
در سال هاي اخير، مدرسان قرآن تلاش هاي قابل توجهي براي آموزش ترجمه و مفاهيم قرآن به زبان ساده كرده اند كه كتاب آموزش ترجمه و مفاهيم قرآن يكي از همين تلاش هاست.
كتاب در 12 بخش و 48 درس تدوين شده است و هر يك از بخش هاي كتاب به يكي از معارف قرآني مانند خداشناسي، وحي، نبوت و... اختصاص دارد و هر درس از 10 آيه با محوريت كلمات پر كاربرد و متناسب با موضوع تنظيم شده است. فراگيري مفاهيم به طور موضوعي از امتيازات اين كتاب است.



خبر
يك مدرك قرآني معتبر
حافظان و قاريان قرآن با خبر باشند كه آيين نامه نحوه ارزيابي و چگونگي اعطاي مدرك به حافظان قرآن كريم، جهت اجرا به سازمان تبليغات اسلامي ابلاغ شد.اين آيين نامه كه در شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيده است، به حافظان قرآن در پنج درجه حافظ 10 جزء، حافظ 20 جزء، حافظ كل، حافظ ممتاز و استاد حفظ قرآن اعطا خواهد شد و از نيمه اول سال 85 تنها مدرك معتبر حفظ قرآن كريم در كشور خواهد بود.دبيرخانه اجراي اين مصوبه را 2 استاد برجسته قرآن، 2 استاد علوم قرآن و تفسير، و يك استاد قرائت قرآن، به اتفاق رئيس سازمان دارالقرآن كريم به عنوان دبير شورا تشكيل مي دهند.

آزمون ها بيشتر شود
آزمون اعطاي مدرك به حافظان قرآن، يك بار در سال برگزار مي شود و اگر كسي در اين آزمون شركت نكند يا موفق نشود بايد يك سال تا آزمون بعدي صبر كند و همين مسأله باعث اعتراض شده است. حق شناس مسؤول مؤسسه قرآن پژوهان با اشاره به اين نكته اضافه كرده است كه البته مسؤولان اعطاي مدرك به حافظان قرآن در تلاش هستند تا تعداد آزمون ها را افزايش دهند.
تاكنون حافظان قرآن كشور براي دريافت مزاياي حفظ قرآن نمي توانستند مدرك معتبري ارائه دهند، چون بيشتر مدرك ها درون سازماني و تشويقي بود و اعتبار چنداني نداشته است. حتي سربازاني كه حافظ قرآن بودند، براي استفاده از تسهيلات آن، مدرك قابل قبولي براي ارائه نداشتند. شكل گيري و تصويب اين طرح براي پر كردن خلأ هاي مذكور بوده و حق شناس آن را طرحي مثبت براي نظام مند شدن وضعيت حفظ قرآن ارزيابي مي كند.
تنها مدرك معتبري كه تاكنون به حافظان قرآن داده مي شد، از طريق حضور در آزمون كارشناسي ارشد بود. با توجه به دشواري اين آزمون هم تعداد بسيار كمي توانسته  اند در آن موفق شوند. به طوري كه در فاصله سال هاي 1375 تاكنون، تنها حدود 40 نفر توانسته اند در اين آزمون موفق شوند و اين مدرك معتبر كارشناسي را دريافت كنند. اجراي طرح اعطاي مدرك به حافظان قرآن مي تواند موجب رشد كمي و كيفي حافظان قرآن در كشور شود و به نظر مي رسد بايد فكري هم براي رشد ميزان   آموزش و فهم قرآن كرد.

جشنواره قرآني
جشنواره وبلاگ نويسي قرآني كه حتما يادتان نرفته است. در شماره قبل، يك گزارش درباره اش نوشته بوديم. حالا خبر رسيده كه به زودي اختتاميه جشنواره و مراسم اعطاي جوايز به برگزيدگان آن برگزار مي شود. قرار بر اين است كه روز 16 اسفند و همزمان با شب ميلاد امام موسي كاظم (ع)، با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و جمعي ديگر از مديران فرهنگي، اين مراسم در دانشگاه تهران برگزار شود.

انجمن فيلمسازان قرآني
مجيد مجيدي، كمال تبريزي، مجتبي راعي، شهريار بحراني، احمد مسجدجامعي و محمدمهدي حيدريان اعضاي هيأت مؤسس انجمن فيلمسازان قرآني اند كه حركتي نو در عرصة فعاليت هاي قرآني است؛ چرا كه تاكنون از توانايي  هاي تصويري در اين عرصه، كمتر استفاده شده است.
تلاش براي آفرينش فيلم  هاي قرآني و اشاعه مفاهيم كليدي قرآن كريم از طريق فيلمسازي، تشكيل بانك اطلاعاتي از فيلم نامه هاي قرآني، تشويق به تحقيق درباره ساخت فيلم از سنن و سيره انبيا، معصومين و شهداي صدر اسلام از جمله اهداف اين انجمن است. برگزاري كارت هاي آموزشي و دوره هاي فيلم نامه نويسي براي جوانان علاقه مند نيز از ديگر فعاليت هايي است كه در نظر گرفته اند. با شروع به كار اين انجمن، به نظر مي رسد شاهد فيلم هاي بيشتر و بهتري با مضامين قرآني خواهيم بود.



آيه
اي مؤمنان همگي به سوي خدا بازگرديد
باشد كه رستگارشويد
دخان-52



ميراث آسمان
مَن كانَ يُريدُ العِزَّهَ فلِلّهِ العِّزَهُ جَميعاً إلَيهِ يَصعَدُ الكَلِمُ الطَّيَّبُ وَالعَمَلُ الصّالِحُ يَرفَعُهُ وَالّذينَ يَمكُرونَ السَّيَّئاتِ لَهُم عَذابُ شَديدُ وَمَكرُ اُولئِكَ هُوَ يَبورُ / فاطر ـ 10
هر كس كه خواهان سربلندي است، بداند كه همه سربلندي از آن خداست. سخن دلپسند به سوي او بالا مي رود و كار پسنديده، آن را اوج مي بخشد. و آنان كه براي كارهاي ناپسند برنامه ريزي مي كنند، دچار عذابي سخت مي شوند. و مكر ايشان است كه نابود مي شود.
سنت الهي
۱ ـ تاريخ اسلام آكنده از تدبير بدكاران براي مخدوش كردن چهره خاندان پاك پيامبر صلوات الله عليهم اجمعين است. معاويه و عمروعاص، دو سياستمدار نيرنگ باز، آنچنان برنامه ريزي كردند كه مردم با شنيدن ضربت خوردن مولاي متقيان در محراب، از نماز خواندن علي متعجب بودند.
۲ ـ قبور مقدس ائمه اطهار سلام الله عليهم اجمعين بارها از سوي همين سياستمداران مورد اهانت قرار گرفت. اما عاقبت، اين كلام دلپسند علي (ع) است كه تا اعماق دنياي كفر و الحاد نفوذ كرده است. اين نام علي (ع) و اولاد اوست كه جان هر مسلماني را جلا مي بخشد، و اين كردار پسنديده ايشان است كه فخر اهل ايمان و چراغ هدايت همه آزادگان جهان شده است.
۳ ـ صبر خدا زياد است، اما سنت او قطعي است. فقط خدا كند كه ما مسلمانان وظيفه مان را درست انجام دهيم تا لايق اين عزت باشيم.




سؤال
كُوِّرَت، كُوِرَت، كُوّرَت يعني چه؟!
تلاوتي از سوره مباركه تكوير در بين مردم معروف شده است كه قاري، كلمه آخر بعضي آيات ابتدايي سوره را به نحوي تكرار مي كند. خيلي افراد مي گويند چرا عبدالباسط اين بازي ها را در مي آورد؟
واقعيت اين است كه اين تلاوت مربوط به مرحوم سعيد مسلم معروف به شيخ بدوي است كه به دليل نوآوري هاي عجيب و غريبش مدت ها از سوي شيوخ بزرگ مصر ممنوع القرائه بود. البته تعداد قابل توجهي قرائت نسبتا سنگين و مؤثر از اين قاري مصري در ايران موجود است اما سوره تكوير آن به دلايل متعدد از جمله تقليد آن توسط قاريان نوجوان معروف شده است. آسان گيري هاي پيامبر(ع)و اجازه ايشان بر تلاوت آيات قرآن توسط اعراب براساس لهجه هاي مختلف شان بود كه اين موضوع يكي از ريشه هاي پيدايش موضوع علم قرائات در قرون اوليه دوران تمدن اسلامي شد. در ميان دانشمندان علم قرائت قرآن هفت نفر از قاريان (مربيان) قرآن به عنوان ملاك قرائت صحيح قرآن معروف شده اند كه به قرّاء سبعه (قاريان هفتگانه) مشهورند. يكي از موارد اختلاف در بين قرائت هاي هفتگانه، مربوط به نحوه خواندن برخي از كلمات قرآن است كه كلماتي مثل كوّرت و سيّرت در سوره تكوير يا مالك و ملك در سوره حمد از اين موارد است. آن چه در ميان اكثر ملل مسلمين معروف است قرائت عاصم بن ابي النجود كوفي است كه توسط حفص شاگرد وي روايت شده است و به آن، روايت حفص از عاصم مي گويند. ضمنا بد نيست بدانيد كه هر يك از قراء سبعه داراي دو شاگرد اصلي بوده اند كه نحوه خواندن آنان را روايت كرده اند. جالب اين است كه در برخي موارد، نوع روايت ها نيز متفاوت است. مطابق فتواي همه علماي مسلمان اعم از شيعه و سني، خواندن نماز و قرآن با قرائات هفتگانه جايز است. البته لسان الغيب حافظ شيرازي هم تكليف ما را به نحو ديگري معلوم كرده است:
عشقت رسد به فرياد ار خود به سان حافظ
قرآن ز بر بخواني در چهارده روايت




سلاماً سلاما
گفت وگو با ياسر جناب حافظ كل قرآن
به خاطر قرآن خوب درس مي خواندم
006654.jpg
متولد سال 57 است و دانشجوي پزشكي نمونه كشور و نفر اول رزيدنتي قلب و عروق در سال 83. قرآن را با صداي حصري دوست دارد و رتبة دوم مسابقات حفظ دانشجويان كشور در سال 80 است.بزرگ ترين آرزويش اين است كه بهترين پزشك حافظ قرآن باشد.
از كي حفظ قرآن را شروع كرديد؟
پنجم دبستان كه بودم، چند جزء را حفظ كرده بودم. اما ناتمام ماند و دوباره از سال اول دبيرستان شروع كردم و با برنامه ريزي روزي يك ساعت تقريبا 5 ساله كل قرآن را حفظ شدم.
حفظ قرآن در روند زندگي تان چه اثري داشته است؟
در دورة دبيرستان، يكي از انگيزه هاي من براي خوب درس خواندن اين بود كه چون دوستانم مي دانستند حافظ قرآن هستم، دلم مي خواست از نظر درسي ضعيف نباشم. اين انگيزه در دانشگاه هم همراه من بود.
غير از قرآن، فعاليت ديگري هم داريد؟
به لطف خدا تنها سرگرمي من قرآن است. به قول همسرم، يا در حال قرآن خواندن ام يا درس خواندن. ولي گاهي سينما مي روم و كمي هم ورزش مي كنم.
زيباترين آيه از نظر شما؟
در سورة حضرت يوسف آيه اي هست كه زياد در ذهنم مرور مي شود كه خداوند هركه را بخواهد مي بخشد مگر مشرك را.
اگر به جاي يك مسؤول قرآني بوديد، چه مي كرديد؟
مشكل ما اين است كه جامعة قرآني، متولي خاصي ندارد. چطور ما براي فوتبال و شطرنج، فدراسيون و تشكيلات مستقل داريم. بودجه بندي داريم و اگر كوتاهي شود برخورد مي شود و افرادي مؤاخذه مي شوند، اما براي امور قرآني اين طور نيست. بايد همه فعاليت ها يك كاسه شود و تحت مديريت واحد قرار بگيرد؛ چه مسائل آموزشي، چه مالي و چه مسابقات. بايد همه با برنامه و هدف واحد و مشخص حركت كنند.
حرف آخر؟
ما از نظرترويج قرآن ازبرخي كشورهاي اسلامي عقب هستيم و در بين ما قرآن مهجور است و يك برنامه ريزي و مديريت هماهنگ لازم است تا كارها به سامان برسد.


قرآن
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
سينما
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
محيط زيست
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |   سياسي   |  
|  سينما   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   محيط زيست   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |