شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۶ - Mar 4, 2006
نوروز و ستادي نو
ستاد تسهيلات نوروزي فعاليت هاي خود
را گسترش داده  است
گروه شهري-مريم پاپي: طبيعت ايران با سبزي نوروز خود را مي آرايد و شهرها و روستاها و مراكز ديدني آماده مي شوند تا ميزبان گردشگران نوروزي شوند. گردشگران نوروزي با شادي هايشان، سروصداهايشان، ماجراها و تخريب گري هايشان مي آيند تا دارايي هاي طبيعي و تاريخي را كه به طور طبيعي در طول يك سال مستهلك مي شوند، ظرف ۱۵ روز به هم بريزند و دوباره كوله بارشان را ببندند تا با آثاري كه به جا گذاشته اند دور شوند.
نوروز امسال هم مانند هر سال با برنامه هايي براي تسهيل سفرهاي نوروزي اعلام مي شود كه همچون هر سال، بهترين راهي كه تا به حال آزمايش شده مي نمايد. ويژگي برنامه طراحي شده براي نوروز امسال هم اين است كه براي نخستين بار كميته هماهنگي دفاتر خدمات مسافرتي و جهانگردي و مراكز اقامتي در تمام استانها تشكيل شده است.
ستاد تسهيلات نوروزي كشور فعاليت خود را با هدف اسكان، ساماندهي و نظارت بر سفرهاي نوروزي، از هفته آخر اسفندماه آغاز مي كند و تا ۲۰ فروردين به كار خود ادامه خواهد داد. قرار است با راه اندازي دبيرخانه دائمي ستاد تسهيلات مسافرتهاي نوروزي، امكان فعاليت مداوم ستاد فراهم  شود تا براي ساماندهي تمامي سفرها در طول سال، فعاليت خود را به صورت دائمي ادامه  دهد و براي نظارت و ساماندهي سفرهاي تابستاني نيز برنامه ريزي  شود.
بنا به اطلاعاتي كه از سوي مسئولان اين ستاد ارايه شده، اين ستاد داراي هشت معاونت است كه در هريك از اين معاونتها، كميته هاي تخصصي در حوزه اسكان و خدمت رساني به مسافران، حراست و امنيت سفر و نظارت بر عملكرد موسسات گردشگري فعاليت مي كنند. نظارت، اسكان و پذيرايي، اطلاع رساني و راهنمايي گردشگران، هماهنگي امور استانها، حراست، امنيت و انتظامي، اداره و پشتيباني و موزه ها و محوطه هاي تاريخي معاونتهاي اين ستاد را تشكيل مي دهند. وزارتخانه هاي راه و ترابري، مسكن و شهرسازي، دادگستري، بهداشت، اطلاعات،  آموزش و پرورش و بازرگاني، سازمان حفاظت محيط زيست، فرماندهي ناجا، گمركات كشور، اتاق بازرگاني ايران، سازمان حمل ونقل و پايانه ها، هواپيمايي كشوري، شهرداريها، هلال احمر، اورژانس كشور، شركت پخش فرآورده هاي نفتي ايران، اداره كل نظارت بر اماكن عمومي ناجا، راهنمايي و رانندگي در استانها، مجامع امور صنفي، سازمان نظارت بر قيمت ها، صدا و سيما، سازمان مديريت و برنامه ريزي و استانداريها و همچنين جامعه هتلداران، جامعه مهمان پذيران، جامعه واحدهاي بين راهي و جامعه راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي با اين ستاد در ايام نوروز همكاري مي كنند.
بودجه اين ستاد نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته و با تكيه بر انجام فعاليت هاي گسترده تر در افزايش بودجه خود را بروز مي دهد. معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز اعلام كرده است كه آئين نامه سفرهاي ارزان قيمت در دستور كار قرار گرفته و از اوايل سال آينده اجرايي مي شود. محمد شريف ملك زاده اعلام كرده كه از سال آينده توزيع بن سفر نيز آغاز مي  شود اما توضيحات بيشتري در خصوص اين وعده كهنه نداده است.
بنا بر آماري كه دكتر ملك زاده ارايه مي دهد، هر سال از ۲۷ اسفند تا ۱۵ فروردين بيش از ۱۰ ميليون خانوار سفر مي كنند و ۴۰ ميليون سفر داخلي انجام مي شود.
افزايش هزينه اطلاع رساني
نظارت بر كيفيت ارائه خدمات حقوقي و قضايي در نوروز از جمله اهدافي است كه براي ستاد تسهيلات نوروزي در نظر گرفته شده  است. معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اين كه مشكلات مسافران در زمينه مراكز اقامتي، هتلها و مهمان پذيرها رسيدگي مي شود، اظهار داشت: در نوروز تمام هتل ها و مراكز اقامتي موظفند در صورت عدم وجود پذيرش مسافران با اطلاع به ستاد تسهيلات نوروزي هر استان امكان مكان يابي براي اسكان مسافران را فراهم كنند.
اين ستاد موافقت استفاده از خوابگاه هاي خالي دانشگاه آزاد را براي اسكان مسافران گرفته ولي هنوز با وزارت علوم وارد مذاكره جدي نشده  است.
«تهيه و توزيع بروشور، ويژه نامه و كتابچه و راهنماي مسير در بين مسافران و ايجاد ايستگاه هاي اقامتي موقت از وظايف كميته تبليغات و اطلاع رساني اين ستاد است؛ مشكلي كه مراكز ديدني ما به خصوص ميراث فرهنگي با آن مواجه است. ستاد نوروزي امسال بودجه زيادي را كه مبلغ آن مشخص نيست براي چاپ نقشه و پوسترهاي تبليغاتي هزينه كرده  است. به اين ترتيب بايد جاي اميدواري باقي باشد بناهاي تاريخي كه در فصل هاي كم توريست سال با كمبود بروشور مواجه مي شوند، از عهده اطلاع رساني به مسافران نوروزي برآيند.
حسين وظيفه دوست، مدير دفتر نظارت و تدوين استانداردهاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گفته  است: اگرچه اين ستاد همه سعي خود را براي تامين تسهيلات مورد نياز گردشگران به كار مي  گيرد، اما نبايد انتظار داشت ستاد تسهيلات نوروزي ۸۵ بتواند در عمر كوتاه خود به توفيق زيادي دست يابد.
در پايان تعطيلات نوروز ۸۵ بايد ديد تسهيلات جديد امسال تا چه حد مفيد بوده و تبديل اين ستاد به يك ستاد دائمي چه قدر اثربخش است.

چشم انداز
006630.jpg
تعطيلات سال نو، شايد بهترين و براي برخي تنها فرصتي است كه مي توانند خانه و كاشانه خود را براي چند روزي ترك كنند و با سفر به شهر و دياري ديگر خستگي يك سال كار و تلاش را از تن بزدايند.
بر اين اساس شايسته است مسئولان و مديران شهرهاي مختلف با فراهم آوردن تسهيلات ساده، پذيراي مسافراني باشند كه آرامش و تمدد اعصاب خود را در سفر جست وجو مي كنند.
تهيه نقشه راهنماي سفر و فراهم ساختن جا و مكان براي مسافران نوروزي و بسياري از امكانات ديگر در اين ميان مي تواند كارساز باشد.
تسهيلاتي كه پيش از اين و در سال هاي قبل نيز مسافران از آن برخوردار شده اند و البته انتظار آن است كه مسئولان بر اساس تجارب قبلي با برنامه ريزي، سهولت استفاده از اين تسهيلات را فراهم سازند؛ چرا كه سفر آن گاه به كام مسافران شيرين مي شود كه همه اين تسهيلات با گشاده رويي و با نظم در اختيار قرار گيرد.

هزارميليارد ريال براي خروج پادگان ها از شهر
006615.jpg
به گزارش روابط عمومي سازمان شهرداري ها و دهياري ها «كميسيون تلفيق هزار ميليارد ريال تسهيلات بانكي براي نيروهاي مسلح براي انتقال پادگان ها به خارج شهرها در نظر گرفت كه با ضوابط شوراي پول و اعتبار پرداخت مي شود.»محمد مهدي مفتح مخبر كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي با بيان اين مطلب گفت: «به منظور ساماندهي و تسريع در اجراي طرح هاي عمراني كشور، كميسيون تلفيق مقرر كرد كه كميته اي پنج نفره متشكل از معاون اول رييس جمهور، رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي، وزير ذي ربط و دو نفر ناظر از مجلس (يك نفر از كميسيون برنامه و بودجه و يك نفر از كميسيون تخصصي ذي ربط) تشكيل شود.»
وي افزود: «اين كميته درخصوص چگونگي تخصيص و جابه جايي رديف هاي پروژه هاي عمراني كه توجيه فني، اقتصادي، مالي، زيست محيطي و عدالت منطقه و حداقل ۵۰ درصد پيشرفت فيزيكي داشته باشند، تصميم گيري مي كند و اجازه ۳۰ درصد جابه جايي در منابع مالي را داراست. علاوه بر اين مي تواند منابع مالي را به پروژه هايي اختصاص دهد كه امكان بهره برداري سريع تر دارند.»

ضرورت نظارت بر رعايت استاندارد مصالح
006627.jpg
ايسنا:مؤسسه استاندارد، مؤسساتي را براي نظارت بر رعايت استاندارد اجباري مصالح ساختماني تأسيس كند .
دكتر قاسم حيدري نژاد سرپرست مركز تحقيقات زمين و مسكن با بيان اين كه مصالحي كه در بقاي ساختمان نقش دارند همگي استاندارد اجباري دارند، گفت: «تاكنون استاندارد ۵۰ قلم مصالح ساختماني اجباري شده است كه تا پايان امسال نيز چند قلم ديگر به آن افزوده مي شود».
او در مورد اعمال اين استانداردها گفت: «ما به موسسه استاندارد پيشنهاد داده ايم كه براي تاسيس موسسات و شركت هاي همكار، نقش موسسه استاندارد براي نظارت بر رعايت استاندارد مصالح ساختماني را بر عهده بگيرند» .
حيدري نژاد بيان كرد: «موسسه استاندارد نيز خود بر عملكرد اين شركت ها نظارت داشته باشد و وظايف نظارتي شركت ها در سطح محلي و منطقه اي تعريف شود» . وي با بيان اين كه مصالحي كه توليد آن به صورت متمركز صورت مي گيرد داراي كيفيت قابل پيش بيني هستند، تصريح كرد: «اما اعمال نظارت مصالحي هم چون بتن، آجر و گچ به صورت متمركز توليد نمي شوند و رعايت استاندارد روي آن ها بسيار مشكل است» .

خالي بودن ۷۰ درصد هتل هاي ايران در طول سال
006618.jpg
ايلنا: در طول سال، ۷۰ درصد هتل  هاي ايران خالي از مسافر هستند.
خسرو ايرانپور، دبير جامعه هتلداران ايران، با بيان اين مطلب،   گفت: به علت عدم برنامه  ريزي صحيح در بخش توسعه گردشگري، در طول سال، ۷۰ درصد هتل  هاي ايران خالي از مسافر است.
وي، با اشاره به اين كه هنوز نتوانستيم فرهنگ مسافرت را وارد سبد خانواده  هاي ايراني كنيم، تصريح  كرد: بايد برنامه  ريزي به منظور توسعه گردشگري به صورت سالانه صورت گيرد تا بتوان عملكرد را منصفانه ارزيابي كرد.
دبير جامعه هتلداران ايران تاكيدكرد: كشور با كمبود شديد مكان  هاي اقامتي مواجه است، به طوري كه تهران به تنهايي با كمبود ۱۸ هتل ۴ و ۵ ستاره مواجه است. وي در خصوص نرخ هتل  ها در ايام عيد گفت : در استان  هايي كه ايام نوروز پيك كاري آنها محسوب مي  شود نرخ هتل  ها افزايش مي  يابد و در استان  هايي كه در ايام نوروز گردشگران زيادي در آنجا اقامت نمي  كنند، نرخ هتل  ها كاهش خواهد يافت كه تهران از جمله آن هاست.

تهيه شناسنامه ۳۶۵ روستاي هدف گردشگري به سه زبان
006621.jpg
كميته توسعه گردشگري روستايي و عشايري تهيه شناسنامه براي معرفي ۳۶۵ روستاي هدف گردشگري را به سه زبان فارسي، عربي و انگليسي آغاز كرد.
دبير كميته توسعه گردشگري روستايي و عشايري درباره اين شناسنامه ها به ميراث  خبر گفت: «پس از جمع بندي آمار روستاها در شوراي بررسي روستاهاي هدف، ۳۶۵ روستا انتخاب شد. براي معرفي اين روستاها به جوامع مختلف، تصميم گرفتيم شناسنامه اي به سه زبان براي اين روستاها تهيه كنيم.»
علي محمد نمازي شناسنامه هاي روستاها را با اين ويژگي معرفي كرد: «اطلاعات روستاها را براي درج در اين شناسنامه ها به طور كامل جمع آوري كرده ايم. علاوه بر اطلاعات مورد نياز گردشگران، با توجه به تنوع مليتي آنها، اين شناسنامه ها را به سه زبان تهيه كرديم. اين اطلاعات در دو كتاب گردآوري شده و عكسهايي نيز از روستاها در كنار مطالب و اطلاعاتشان چاپ خواهد شد.»

توصيه هايي براي ايمني شب آخرين چهارشنبه سال
گروه شهري: سازمان پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران در آستانه فرارسيدن مراسم چهارشنبه آخر سال با ارايه توصيه هايي، شهروندان را به افزايش دقت و حساسيت در رعايت نكات ايمني در اين ايام فراخواند و مخاطرات ناشي از آتش بازي و نيز نگهداري و استفاده از مواد منفجره را گوشزد كرد.
برخي از اين توصيه ها عبارتند از:
- از نگهداري مواد محترقه، تهيه و ساخت وسايل آتش بازي دستي توسط فرزندان تان اكيداً خودداري نموده و نظارت بر موضوع را جدي بگيريد.
- سرود شاد زندگي را به صداي مهيب نارنجك و مواد محترقه به سكوت و غم تبديل نكنيم.
- از نگهداري مواد محترقه و وسايل آتش بازي (حتي وسايل و مواد استاندارد) در نزديكي وسايل حرارتي و برقي خودداري نماييد.
- حتي  الامكان براي روشن كردن آتش از محل هاي تعيين شده توسط شهرداري منطقه استفاده كنيد.
- در هنگام برپايي آتش در داخل يا خارج از ساختمان از دسترسي به كپسول اطفا ء حريق و جعبه كمك هاي اوليه اطمينان حاصل نماييد.
- مراقب رفتارهاي خطرناك و ناهنجار افراد بوده و در صورت لزوم مراتب را به واحدهاي گشتي نيروي انتظامي و يا پليس ۱۱۰ اطلاع دهيد.
- از سوزاندن وسايل يا مواد غيرمتعارف مانند كپسول گاز، لاستيك و آمپول و استفاده از مواد آتش زا نظير بنزين، الكل، كاربيت و مانند آن جداً خودداري نماييد.
- با ايجاد سروصداي ناهنجار و مهيب ،شادكامي خود را به تلخ كامي ديگران تبديل نكنيد.
- از برپايي آتش در معابر باريك و در نزديكي پست هاي برق يا ايستگاه هاي تقليل فشار گاز و پاركينگ هاي عمومي خودداري كنيد.
- از برپايي آتش هاي حجيم و غيرقابل مهار خودداري نماييد.
- حتي المقدور با ريختن مقداري خاك در زير محل برپايي آتش، از آسيب رساندن به سطح آسفالت معابر خودداري نماييد.
- نگهداري مواد محترقه غيراستاندارد از قبيل اكليل و سرنج، زرنيخ ، كلرات و... غيرمجاز و برخلاف قانون بوده و مي تواند خسارات جبران ناپذيري براي خود و ديگران به همراه داشته باشد.

قشم در آستانه نوروز
گروه شهري:در حالي كه معاون هماهنگي و سرپرست منطقه آزاد قشم از برنامه هاي اين منطقه براي پذيرايي از ميهمانان نوروزي مي گويد، ريئس هيات مديره  جامعه  گردشگري قشم با تأسف اظهار مي دارد كه گردشگري قشم چند ماهي است در حالت كُما به سر مي برد و با وجود فرارسيدن نوروز، مسئولان دولتي براي خروج از منطقه از وضعيت بحران هيچ تلاش نكرده اند.
بر اساس گزارشي كه روابط عمومي سازمان منطقه آزاد تجاري - صنعتي قشم منتشر كرده  است،، علي رضاپور، معاون هماهنگي و سرپرست منطقه آزاد قشم گفته است:  ۹كميته تخصصي در ستاد نوروزي قشم براي خدمات دهي و آماده سازي منطقه آزاد تجاري- صنعتي قشم براي بازديد مسافران نوروزي ايجاد شده است.
بيشتر مسافران نوروزي از طريق بندرعباس و دريا به اين جزيره سفر مي كنند و تلاش مي شود تا خدمات بهتري براي جابه جايي بيشتر مسافران در اسكله هاي قشم ارائه شود و شناورهاي بيشتري در مسير بندرعباس- قشم تردد كنند.اين مقام مسئول در ضمن تاكيد كرده  است كه نرخ هتل ها و مهمان پذيرهاي قشم در نوروز افزايش چنداني نخواهد داشت و انتظار مي رود كه در هفته نخست عيد نوروز تنها ۲۵ تا ۳۰ درصد در نرخ هتل ها افزايش داشته باشيم.
سيد ناصرالدين رضوي در صحبت هايي كه كاملاً با اين مقام مسئول منطقه آزاد قشم متناقض است، اعلام كرده كه هنوز هيچ اقدام اجرايي براي خدمات دهي به گردشگران و يا اطلاع رساني به آنها در قشم به وجود نيامده است.
رئيس هيات مديره  جامعه  گردشگري قشم تأكيد كرد: در مجموعه هاي تحت نظارت جامعه، ارايه  مجوزها، انجام بازرسي ها و استانداردسازي را صورت داده ايم، اما مطمئن هستيم اين اقدامات جزيي براي پذيرش مهمانان نوروزي كافي نيست و سازمان منطقه  آزاد قشم بايد به عنوان بازوي اجرايي و سياستگذار برنامه هاي كلان وارد عرصه  گردشگري شود.
مشكلات گردشگري قشم را بايد از زبان مسئولان آژانس هاي مسافرتي كه براي اسكان براي مسافران ايراني و خارجي كه مي خواهند جاذبه هاي طبيعي قشم را ببينند، جايي جز يك هتل خيلي معمولي ندارند و تورهاي خود را لغو مي كنند و فروشندگاني كه براي هيچ در اين جزيره سرمايه گذاري كرده اند، شنيد.
ما هم اميدواريم كه صحبت اول درست باشد و امسال نوروز گردشگران زيادي به قشم بروند و بر خلاف سال گذشته با نبود نان و سرويس هاي بهداشتي مواجه نشوند!

پارك ملي كوير، عرصه تاخت و تاز شكارچيان سودجو
006624.jpg
در ميان قوس هاي جنوبي البرز در شرق تهران و بلندي هاي آتشفشاني ساوه و تفرش در جنوب غربي، منطقه مثلث مانندي وجود دارد كه قاعده آن از شرق كوه هاي طبس كشيده شده است. دو ضلع ديگر آن از يك سو به كوه هاي تفرش، كاشان، انارك، جندق و از سويي ديگر به ارتفاعات جنوبي البرز، سمنان و كوه هاي ته رود تا سبزوار امتداد يافته است. اين منطقه بزرگ را دشت كوير مي نامند. در مركز اين مثلث ارتفاعات خور و جندق و در غرب آن ارتفاعات دوازده امام، سياه كوه،سفيدآب و كوشك واقع شده و بين آنها نيز چاله ها و حوزه هايي به وجود آمده اند. حوزه مسيله نيز در غرب و حوزه دشت كوير در شرق است. منطقه غربي دشت كوير به دليل شرايط آب و هوايي و جغرافيايي خاص، داراي شرايط مختلف كويري و بياباني است. شن زار، ريگ زار، كوهستان و تپه هاي شني، نمك زار، دق، گدار، غدير و دشت به همراه رودخانه هاي فصلي و غير فصلي، مسيل ها و چشمه ها شرايط ويژه اي را در اين منطقه بوجود آورده است كه از زيستگاه هاي مهم جانداران كويري در ايران است.
در سال ۱۳۴۳ كانون شكار ايران ۶۰۹۴۳۸ هكتار از غرب دشت كوير را منطقه حفاظت  شده اعلام كرد و ۳ سال بعد سازمان شكارباني و نظارت بر صيد (كانون شكار سابق) چراي دام را در سرتاسر اين منطقه ممنوع اعلام كرد. در سال ۱۳۵۵ اين منطقه تبديل به پارك ملي شد و سرانجام در نيمه اول سال ۱۳۵۷ شوراي عالي حفاظت محيط زيست با حذف قسمت هايي از شمال پارك و اضافه كردن قسمت هايي از جنوب پارك، مساحت پارك ملي كوير را به ۶۷۰۰۰۰ كيلومتر رساند. در سال هاي ابتدايي پس از انقلاب به دليل از هم پاشيدگي و ناهماهنگي تشكيلات محيط زيست كشور اين منطقه عرصه تاخت و تاز شكارچيان سودجويي قرار گرفت كه با آزادي كامل به دنبال گونه هاي در حال انقراضي چون گور ايراني مي رفتند در حالي كه در سال ۱۳۶۱ به جهت شرايط گوناگون اقتصادي و اجتماعي، پارك ملي كوير به دو منطقه تقسيم شد. منطقه شمالي پارك به مساحت ۲۵۰۰۰۰ هكتار منطقه حفاظت شده اعلام شد و مناطق مركزي، شرقي و جنوبي پارك به مساحت ۴۲۰۰۰۰ هكتار پارك ملي كوير اعلام گرديد. البته هم اكنون مساحت پارك و منطقه حفاظت شده به ميزان كمي تغيير كرده و به مساحت پارك در حدود ۲۵۰۰۰ هكتار اضافه شده است. پارك ملي كوير در غرب كوير سمنان قرار دارد. اين پارك كه در شمار چهار منطقه ويژه سازمان حفاظت محيط زيست است در ۶۰ كيلومتري جنوب تهران واقع شده است. اين منطقه از شمال به جاده تهران- گرمسار، از شرق به كوير سمنان، از جنوب به شمال استان اصفهان و از غرب به درياچه نمك قم و استان قم منتهي مي شود.
براي ورود به پارك ملي كوير سه مسير شناخته شده تر وجود دارد: مسير اول، گرمسار به قصر بهرام است كه از گرمسار به سمت جنوب تا روستاي كهك جاده آسفالت اصلي به طول ۱۰ كيلومتر وجود دارد و از كهك نيز جاده سنگ فرش صفوي به طول تقريبي ۳۰ كيلومتر تا نزديكي هاي سر محيط باني قصر بهرام وجود دارد.
مسير دوم و اصلي ترين راه دسترسي به قصر بهرام، مسير تهران- پيشوا- مباركيه است.
مسير سوم كه از راه هاي مناسب ورود به پارك است از شهرستان آران و بيدگل واقع در شمال كاشان آغاز مي شود و پس از طي نزديك به سه ساعت راه خاكي به سمت شمال غربي به كاروانسراي مرنجاب در حاشيه جنوبي درياچه بزرگ نمك مي رسد. از مرنجاب به سمت شرق تا سر محيط باني سفيدآب نيز نزديك به سه ساعت راه شني است.
اراضي هم سطح پارك ملي كوير با پوشش گياهي كويري و نيمه كويري، زيستگاه صدها گونه جانوري از انواع گوشتخواران، پرندگان و خزندگان مختلف نواحي كويري است كه نسل تعدادي از آنها همچون يوزپلنگ، پلنگ، گور و گربه شني در حال انقراض است. پارك ملي كوير از معدود مناطقي در كشور است كه احتمال وجود يوزپلنگ كه نسل آن در حال انقراض است در آن داده مي شود.
به دليل وجود گونه هاي خاص و در حال انقراض جانوري و اهميت و وسعت پارك و نزديكي پارك به پايتخت، اين منطقه از اهميت ويژه اي برخوردار است. سازمان حفاظت محيط زيست ۴ محيط باني ثابت و ۲ محيط باني فصلي را در اين منطقه در طول سال هاي گذشته احداث كرده است كه محيط بانان سختكوش سازمان در اين محيط باني ها به حفاظت از عرصه هاي وسيع پارك ملي كوير مي پردازند.
در محيط باني هاي قصر بهرام، سفيدآب و ملك آباد دستگاه هاي باران سنجي و هواشناسي از ساليان پيش قرار داده شده كه هم اكنون نيمه فعال هستند.
به تازگي مديريت قسمت غربي منطقه حفاظت شده كوير كه شامل محيط باني مباركيه و محدوده آن است تا انتهاي غربي منطقه حفاظت شده كوير در كاروانسراي ديركاج به اداره كل محيط زيست استان تهران واگذار شده است و مديريت ديگر بخش هاي منطقه حفاظت شده كوير و پارك ملي كوير كماكان در دست اداره كل حفاظت محيط زيست استان سمنان است. دفتر مديريت پارك ملي كوير در اداره محيط زيست شهرستان گرمسار قرار دارد و هم اكنون حيدرپور مسئوليت پارك ملي بخش شرقي منطقه حفاظت شده كوير را برعهده دارد. پارك ملي كوير پس از منطقه حفاظت شده توران بزرگ ترين پارك تحت حفاظت استان سمنان است. لازم به ذكر است كه دامنه غربي رشته كوه هاي دوازده امام و حوزه مسيله واقع در شمال و شمال غربي درياچه بزرگ نمك كماكان تحت حفاظت استان قم است.
پارك ملي كوير جاذبه هاي طبيعي و تاريخي قابل توجهي دارد كه اين امر موجب سفر توريست هاي داخلي و خارجي در فصل هاي مختلف سال به اين منطقه از ايران زمين مي شود. سلسله جبال سياه كوه، درياچه بزرگ نمك به همراه جزيره سرگردان، تپه هاي شني جنوب و جنوب غربي ارك به همراه كاروانسراهاي قصر بهرام، عين الرشيد و مرنجاب، راه سنگ فرش صفوي و چندين اثر تاريخي ديگر از جذابيت هاي طبيعي و تاريخي پارك ملي كوير هستند.

قلب تهران، محصور در آلودگي زمين و هوا
بي توجهي به مسايل مربوط به بناها و آثار تاريخي در شهرها، موضوع تازه اي نيست و بسياري از شهرها و مناطق تاريخي و فرهنگي كشور دستخوش نابساماني ها و معضلات فراواني است. منطقه ۱۲ تهران از مناطقي است كه با وجود اينكه پهنه هاي گسترده ارزشمند تاريخي و بناها و فضاهاي شاخص را در خود جاي داده، آلودگي هاي محيطي و فرسودگي بافت اين منطقه را درگير مشكلات زيست محيطي فراوان كرده است.بازار و بافت قديمي اطراف آن همچنين نابساماني هاي موجود در اين منطقه دست مايه گفت وگويي است با ظفرقندي شهردار سابق اين منطقه كه طي آن وي به پرسش هاي خبرنگار پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري پاسخ داده است.
*  چرا منطقه ۱۲ اغلب جزو آلوده ترين مناطق تهران است؟
- منطقه ۱۲ كانون پرتراكم فعاليت هاي مركز شهري در تهران است كه با بيش از ۶۰۰ هزار سفر روزانه و استقرار نزديك به ۲۰ درصد كل فعاليت هاي شهر تهران مواجه است. اين ميزان تراكم جمعيت و فعاليت  براي منطقه  مركز شهري دور از منطق نيست، اما مركز تهران براي تحمل اين بار جمعيتي و فعاليتي تجهيز نشده و زيرساخت هاي ارتباطي ناآلاينده، تركيب سازگار و سالم فعاليت ها و تأسيسات زيربنايي پيشرفته و كاملي ندارد . از اين رو، با انواع مشكلات زيست محيطي روبه روست.منطقه ۱۲ در برابر زمين لرزه آسيب پذير است و در صورت فعال شدن گسل  ري ۸۰ درصد ساختمان ها تخريب و ۱۵ تا ۲۰ درصد ساكنان و شاغلان از بين خواهند رفت.با وجود آنكه منطقه فقط ۳‎/۴درصد وسعت تهران را تشكيل داده است، بيش از ۹درصد آتش سوزي ها و۵‎/۱درصد حوادث ديگر تهران در آن رخ مي دهد.
تراكم ترافيك، غيرگازسوز بودن وسايل حرارتي در برخي محله ها و تعداد واحدهاي كارگاهي باعث آلودگي هوا در منطقه شده است. وجود دو پايانه اصلي اتوبوسراني در محور امام خميني موجب آلودگي هوا و صوت در اين خيابان و اطراف آن است. آلودگي صوتي در ۳۶ واحد آموزشي بالاتر از حد استاندارد و در ۱۰ واحد در حد بحراني قرار دارد. ۴ مركز درماني نيز در حد بالاتر از استاندارد و ۱۲ واحد در حد بحراني جاي گرفته اند. اين واحدها اغلب در كنار خيابان هاي اصلي قرار دارند.انباشت غيراصولي زباله، معابر تنگي كه گردآوري زباله را دشوار مي كند و تداخل فاضلاب با آب هاي زيرزميني كه سطح آن در منطقه بالاست باعث آلودگي آب و خاك مي شود.
* حوزه اختيارات شهرداري در برخورد با اين مسأله و چالش هاي پيشرو كدام است؟
- اصولاً حوزه اختيارات شهرداري و به ويژه شهرداري مناطق، در برخورد با مسائل بنيادي توسعه يعني تأمين زيرساخت ها و خدمات شهري و بهبود كيفيت محيطي محدود است. زيرا طرح هاي تأسيساتي و ترافيكي در مراجع ديگر تعيين تكليف مي شود.با وجود موقعيت مركز شهري و تراكم جمعيت و فعاليت در روز، شهرداري منطقه اختيارات و امكانات مالي و اجرايي همسان با ديگر مناطق شهر تهران دارد و مهم ترين منبع درآمدي آن افزايش تراكم و تغيير كاربري است كه به دليل فرسودگي بافت و مشكلات زيرساختي در سال هاي اخير آهنگ  نوسازي و در نتيجه درآمد شهرداري رشد قابل توجهي نداشته است.
برنامه هايي براي بهبود شرايط زيست محيطي منطقه تهيه شده، از قبيل ايجاد فضاهاي سبز و باز به منظور تأمين نيازهاي ساكنان و شاغلان و استفاده از آن در مواقع بحران (امدادرساني) همزمان با بهسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده، فوريت دادن به تجهيز و مقاوم سازي بناها در برابر آسيب هاي طبيعي و ارتقاي كيفيت محيطي، جلوگيري از تردد وسايل حمل و نقل عمومي آلاينده و جايگزيني انواع ديگري كه با محدوديت هاي مركز تاريخي، سازگار باشد مانند تراموا و اتوبوس برقي، اصلاح، ترميم و گسترش شبكه جمع آوري و هدايت آب هاي سطحي و شبكه جمع آوري فاضلاب منطقه و تدوين راهنما و دستورالعمل حفاظت و ارتقاي كيفيت محيطي در مركز تاريخي با جامعيت فراگير (كالبدي، حركتي، زيرساختي و پشتيباني و...).
* ضرر و زيان هايي را كه بر اثر اين آلودگي محيطي بر بافت  قديم و به ويژه بازار تهران وارد مي كند چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- منطقه ۱۲ گسترده ترين پهنه هاي بافت ارزشمند تاريخي تهران و بناها و فضاهاي شاخص را در خود جاي داده است. اما آلودگي هاي محيطي و فرسودگي، بافت اين ارزش ها را تهديد مي كند. بازار تهران و بافت  قديمي اطراف آن مانند چاله ميدان و عودلاجان از نابسامان ترين و آلوده ترين محدوده ها به شمار مي آيند كه با آلودگي هواي ناشي از شركت فعاليت هاي كارگاهي و انبارداري، آلودگي سر و صداي ناشي از ازدحام، انتشار بوي نامطبوع، جاري بودن آب هاي سطحي آلوده، انباشت زباله هاي غيرخانگي و ضريب بالاتر آتش سوزي مواجهند. فرسودگي بافت شهري و تداخل حركت هاي سواره و پياده در معابر تنگ و پيچ در پيچ بافت قديمي به كاهش كيفيت محيطي افزوده است.بافت تاريخي كه بايد هويت بخش و جاذب گردشگران و فعاليت هاي معتبر باشد به دليل مشكلات ياد شده به نامطلوب  ترين مكان ها براي كار و زندگي تبديل شده است. از اين رو هدف محوري طرح توسعه منطقه ،۱۲ تجديد ساختار آن به عنوان مركز تاريخي تهران تعيين شده كه با افزايش كيفيت محيطي، پالايش فعاليت هاي ناسازگار و توسعه زيرساخت هاي شهري ميسر است.
* به نظر شما تعامل شهرداري منطقه ۱۲ با ديگر مناطق شهري تهران براي حل مسأله آلودگي هوا چگونه است؟
- آلودگي هوا و اصولاً مشكلات زيست محيطي، موضوعاتي فرامنطقه اي به شمار مي آيند و سراسر پهنه شهر و حتي محدوده پيراموني آن را متأثر مي كنند. هم اكنون شركت كنترل كيفيت هوا وابسته به شهرداري تهران مسئوليت سنجش ميزان آلاينده ها و ارايه راهكارهايي براي مقابله با آنها را به عهده دارند. همچنين در قالب طرح جامع در دست تهيه براي تهران بزرگ، مطالعاتي در سطح كلان شكل گرفته است. با وجود اين، مكان يابي و نوع كاربري ها و فعاليت ها نيز در كاهش آلودگي ها مؤثر است. سياست اتخاذ شده آن است كه به جاي حكم صادر كردن در مورد خروج برخي فعاليت ها از منطقه، با اعتبار بخشيدن به مكان و محيط از طريق افزايش كيفيت در طراحي، خود به خود فعاليت هاي مناسب تر را جايگزين فعاليت هاي نامعتبر كنيم.
به هر شكل در قالب طرح هاي توسعه در دست تهيه براي كل تهران و مناطق آن تعامل هايي شكل مي گيرد كه در آينده به طور قطع بايد منظم تر و مداوم تر شود.

شهر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
سينما
داخلي
شهرستان ها
شهري
محيط زيست
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |   سياسي   |  
|  سينما   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   محيط زيست   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |