شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۶ - Mar 4, 2006
گزارش سفر رئيس جمهوري به مالزي
* احمدي نژاد: مردم غرب ،گروگان سياست هاي غلط دولت هاي خود در قبال صهيونيست ها هستند
* شركت هاي مالزيايي ۲۵ هزار واحد مسكوني در ايران مي سازند
006567.jpg
گروه سياسي: محمود احمدي نژاد در راس هياتي بلندپايه عصر روز چهارشنبه وارد مالزي شد و در فرودگاه كوالالامپور مورد استقبال وزير امور خارجه اين كشور قرار گرفت.
رئيس جمهور ايران، ضمن ديدار با پادشاه، نخست وزير، تجار ايراني و مالزيايي و اعضاي موسسه  ديپلماسي مالزي در نماز جمعه كوالالامپور هم شركت كرد.وي در اين ديدارها با اعلام مواضع ايران در قبال مسائل مختلف از جمله بحث انرژي هسته اي، بر گسترش همكاري هاي دوجانبه در حوزه هاي مختلف از جمله اقتصادي تأكيد كرد.
رئيس جمهور در پايان ديدار سه روزه از مالزي با بدرقه رسمي در كاخ ايستانا نگارا از سوي پادشاه مالزي و پس از نواخته شدن سرود ملي دو كشور،كوالالامپور را به مقصد تهران ترك كرد.وي ديروز با حضور در مسجد ولايت كوالالامپور در مراسم نماز جمعه شركت كرد.رئيس جمهوري اسلامي ايران همچنين ديروز طي سخناني در موسسه ديپلماسي روابط خارجي مالزي، چالش هاي فراروي جهان امروز را تشريح كرد.
وي در يك ارزيابي كلي ريشه همه تهديدها و چالش ها را خودخواهي و سلطه جويي هاي عده اي قدرت هاي زورگو دانست اما تاكيد كرد كه سلطه طلبي ها و زورگويي ها ادامه نخواهد يافت.
احمدي نژاد هشدار داد: زورگويان عالم و صهيونيست ها بدانند كه در سراشيبي سقوط قرار دارند، فطرت عدالت خواهي و خداخواهي جهانيان بيدار شده است.
احمدي نژاد خطاب به ديپلماتهاي حاضر در جلسه گفت: شما به خوبي مي دانيد كه بشريت امروز با چالش هاي زيادي مواجه است و بخش مهمي از اين چالش ها نتيجه تصميم هاي سياسي است.قدرت هاي جهاني در جهت تامين منافع حكومت ها و احزاب و جريانات موثر سياسي همواره از سلاح تهديد استفاده مي كنند و اين تهديدها متكي بر انباشت سلاح هاي هسته اي و غير هسته اي است.
رئيس جمهور در ادامه سخنان خود گفت: جهان اسلام به خوبي از آثار سياست هاي صهيونيستي مطلع است زيرا رفتار و اعمال رژيم صهيونيستي را جلوي چشم خود دارد.
بسياري از مردم در غرب، گروگان سياست هاي غلط دولت هاي خود در قبال صهيونيست ها هستند.
بخش مهمي از هزينه هاي سرسام آور رژيم صهيونيستي توسط دولت هاي غربي تامين مي شود و شهروندان كشورهاي غربي بدون آنكه خود انتخاب كنند بايد چنين هزينه هايي را بپردازند.وي گفت: سيطره صهيونيست ها در بعضي از كشورهاي غربي به حدي است كه دولت هاي آنان نمي توانند تصميمي خارج از اراده آنان اتخاذ كنند.
احمدي نژاد در ديدار سراج الدين پوترا جمال الليل پادشاه مالزي كه صبح پنج شنبه به وقت محلي در محل اقامت رئيس جمهور كشورمان انجام شد، با تأكيد بر اين كه استقرار صلح و آرامش در جهان جز بر پايه عدالت و خداپرستي امكان پذير نيست، گفت: برخي ها تصور مي كنند اسلام تنها متعلق به يك عده خاص است؛ در حالي كه اسلام براي همه بشريت و ديني كامل براي به سعادت رساندن انسان است.
وي، بر ضرورت استفاده از حداكثر ظرفيت سازمان كنفرانس اسلامي به منظور ايجاد وحدت در ميان مسلمانان تأكيد كرد و افزود: تاريخ نشان داده است كه هرگاه مسلمانان قدرتمند شده اند،  نه تنها قدرتشان را به ضرر كسي به كار نگرفته اند بلكه هميشه اين قدرت در خدمت صلح و آرامش بشر بوده است.رئيس جمهور كشورمان عصر روز پنجشنبه به وقت محلي، پس از ورود به كاخ نخست وزيري مورد استقبال نخست وزير مالزي قرار گرفت و در دفتر يادبود نخست وزيري يادداشتي نوشت.
رئيس جمهوري اسلامي ايران و نخست وزير مالزي، بلافاصله پشت درهاي بسته مذاكرات خود را آغاز كردند و اين گفت وگو و مذاكرات بيش از يك ساعت به طول انجاميد.
احمدي  نژاد، پس از شركت در يك دور مذاكرات خصوصي با نخست وزير مالزي و مذاكرات هيات هاي عالي رتبه كشور، به همراه بداوي در نشست خبري به پرسش هاي خبرنگاران پاسخ گفت.رئيس جمهور به زمينه هاي اقتصادي و صنعت از جمله نفت، گاز، حمل و نقل به عنوان پروژه هاي مشترك دو كشور هم اشاره كرد و افزود: در زمينه هاي علمي و فرهنگي هم بحث هاي خوبي داشتيم؛ همكاري هاي علمي و پژوهشي و گسترش مبادلات فرهنگي مورد توافق قرار گرفت.
رئيس جمهور بيان كرد: در عرصه هاي سياسي نيز ديدگاه ها و نقطه نظرات، بسيار نزديك و مشترك است و هر دو كشور خواهان صلح و آرامش براي همه ملت ها و بشريت بر پايه عدالت و خداپرستي هستيم.
رئيس جمهور در پاسخ به پرسشي درباره مساله هسته اي ايران گفت: در رابطه با انرژي هسته اي مواضع كشور ما روشن و واضح است؛ فعاليت هاي ما در چارچوب مقررات آژانس و ان.پي.تي ادامه دارد و ما فكر مي كنيم برخورداري از توليد هسته اي و انرژي صلح آميز آن حق همه ملت هاي عضو است.
وي با تأكيد بر اينكه بارهاي اعلام كرديم كه آپارتايد علمي را نخواهيم پذيرفت خاطرنشان كرد: ما مسير خودمان را تحت نظر آژانس و بر اساس مقررات ادامه خواهيم داد و فكر مي كنيم كساني كه بر خلاف قوانين چيزي را مي خواهند تحميل كنند، مشكل دارند و ما مشكلي نداريم؛ بالاترين سطح همكاري ها را با آژانس داشته و خواهيم داشت و اين در تاريخ به عنوان يك لطيفه ثبت خواهد شد كه كشورهايي كه بدترين استفاده را از مساله هسته اي مي كنند در مقابل ما كه از آن استفاده صلح آميز مي كنيم مانع تراشي و سنگ اندازي مي كنند.

هاشمي رفسنجاني:
عقلانيت و تدبير در بر خورد غرب
با مسأله هسته اي ايران كم است
ايرنا: اكبرهاشمي رفسنجاني  رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  خطاب  به  كشورهاي  غربي  گفت : با محروم  كردن  جمهوري  اسلامي ايران  از حق  خود، اسباب  زحمت  براي  دنيا، منطقه ، خودشان  و ايران  ايجاد نكنند.وي  با اشاره  به  اينكه  عقلانيت ، تدبير و حكمت  در برخورد غرب  با مساله  هسته اي  ايران  كم  است ، گفت : اين  مساله  براي  دنيا، منطقه  و ايران  خطر پيش مي آورد.هاشمي  رفسنجاني  با تأكيد بر اينكه  محور حركت  غربي ها در خصوص  پرونده هسته اي  ايران  بي انصافي  است ، گفت : غرب  قصد دارد با حق  ايران  با شيوه هاي  نادرست  مخالفت  كند.وي  ابراز اميدواري  كرد در چند ساعت  باقي  مانده  تا تصميم گيري  نهايي ، تصميم  گيران  در اين  خصوص  مراقب  باشند تا اسباب  زحمت  منطقه ، ايران  و خود را فراهم  نكنند.
هاشمي رفسنجاني  تأكيد كرد:آنها نبايد گرهي  را كه  مي شود با دست  باز كرد نخواهند با دندان  باز كنند.امام  جمعه  موقت  تهران  در خطبه  دوم  اين  هفته  نماز جمعه  تهران ، نيز گفت: دشمنان  مي خواهند تخم  نفاق  و درگيري  و جنگ  داخلي  را در عراق  و ساير بلاد اسلامي  به  وجود آورند و واقعاً چنين  خطري  وجود دارد.وي  افزود: انفجار حرم  دو امام (ع) در سامرا حادثه  عجيبي  بود كه  در عصر آزادي  و عقلانيت  انسان  چنين  جناياتي  را مشاهده  مي كنيم .
هاشمي در ادامه  به  حمله  به  مساجد اهل  سنت  و تشيع  در پي  انفجار حرم  دو امام  اشاره  و آن را جنايت  توصيف  كرد و گفت : اگر جلوي  اين  جنايت از سوي  علما گرفته  نمي شد به  جنگ  داخلي  مي انجاميد.رئيس  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  گفت : دست هايي  در كار است  كه  مي خواهد فتنه  ديني  در بشريت  به  وجود آورد.
وي  در ادامه  به  انتشار كاريكاتورها عليه  پيامبر اسلام  اشاره  كرد و هدف  آن را ايجاد فتنه  بين  مسيحيان  و مسلمانان  عنوان  كرد و گفت : مسلمانان  نبايد در دام  اين  فتنه  بيفتند.
وي  با اشاره  به  اينكه  انرژي  هسته اي  حق  مسلم  تمامي  كشورهاي  جهان  است ، گفت : كشورهاي  مذاكره كننده  مي خواهند جلوي  پيشرفت  ايران  را بگيرند و به  همين  خاطر راهكارهاي  نادرستي  ارائه  مي دهند كه  ايران  را از حق  قانوني  خود دور كنند.
هاشمي  رفسنجاني  افزود: چون  امروز مذاكرات  حساسي  درخصوص  برنامه هاي هسته اي  ايران  در حال  انجام  است ، سكوت  مي كنم  تا خللي  در اين  مذاكرات  صورت  نگيرد.

گفت وگوي بي نتيجه ايران و اروپا درمورد توافقات مسكو
006570.jpg
گروه سياسي: تحركات ديپلماتيك فعالان و مذاكره كنندگان هسته اي ايران در آستانه اجلاس آتي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي شتاب گرفته است. اجلاس بعدي شوراي حكام پس فردا دوشنبه (۱۵ اسفند) در وين برگزار مي شود و موضوع ويژه اين اجلاس بررسي گزارش دبيركل درمورد روند فعاليت هسته اي ايران است. براساس قطعنامه پيشين شورا، در اين اجلاس گزارش البرادعي به همراه موضع اعضاي شوراي حكام نسبت به آن (قطعنامه مصوب بعدي) به شوراي امنيت سازمان ملل فرستاده خواهد شد و بر همين اساس اين اجلاس فصلي شوراي حكام كه دهمين اجلاسي است كه موضوع ايران در آن طرح مي شود حساس ترين اجلاس از نوع خود براي جمهوري اسلامي است.
باز هم توافق اوليه درمورد طرح مسكو
روز چهارشنبه تيم بلندپايه هسته اي ايران در هتل «گلدن رينگ» مسكو سومين دور مذاكره با طرف روس درمورد طرح پيشنهادي اين كشور درمورد غني سازي مشترك در خاك روسيه را آغاز كردند. با آغاز مذاكرات «گلدن رينگ» در عصر روز چهارشنبه علي  لاريجاني و ايگور ايوانف دو نشست متوالي را برگزار كردند ولي مذاكرات از پيش بيني ها طولاني تر شد و نشست سوم هم تا ظهر پنج شنبه ادامه يافت.
خبرگزاري اينترفكس روسيه به نقل از علي لاريجاني در مورد نتيجه مذاكرات نوشت: توافق عمومي بر سر مؤسسه غني سازي مشترك اورانيوم حاصل شده است اما كار بيشتري مورد نياز است.
خبرگزاري فرانسه از قول وي افزود: ايران و روسيه بر سر اصول طرح توافق داشتند اما بايد از منظر اقتصادي و حقوقي مورد پالايش قرار بگيرد و اين زمان مي برد. يك مقام مطلع ديگر هم به خبرگزاري دانشجويان گفت: مذاكرات با دست يافتن به توافقات اوليه پايان يافت. وي ادامه داد: توافقاتي كه صورت گرفت كامل تر و محكم تر از توافق هاي قبلي است. وي تأكيد كرد: توافق صورت گرفته راهي براي حل بن بست مسئله هسته اي ايران است و بعيد مي دانم اين مسير در ادامه مذاكرات بسته شود.
اين مقام آگاه ادامه داد: دو طرف در پايان مذاكرات «گلدن رينگ» توافق كردند كه كارهاي كارشناسي بر روي محورهايي كه براي آنها مهم است صورت گيرد. اين مقام تصريح كرد: در صورت توافق ايران و روسيه اگر همچنان اروپا و متحدانش بخواهند پرونده ايران را به شوراي امنيت ارجاع دهند ديگر بحث روي طرح مسكو فايده ندارد.
علي لاريجاني همچنين در پايان مذاكرات ايران و روسيه تصريح كرد: مذاكرات در آينده ادامه مي يابد. وي بار ديگر بر حق ايران بر انجام غني سازي اورانيوم تأكيد كرد.
سرگئي كيسلياك معاون وزير امور خارجه روسيه در ارزيابي مذاكرات «گلدن رينگ» گفت: اين مذاكرات سازنده و جدي بود اما مسائلي همچنان باقي مانده است.
بخش مطبوعاتي شوراي امنيت ملي روسيه هم با صدور بيانيه اي اعلام كرد: دو طرف توافق كردند كه با توجه به ماهيت جامع اين مسئله مذاكرات با ديگر كشورها نيز بايد ادامه يابد.
ادامه مذاكرات در وين
بنا بر همين توافق بود كه ظهر پنجشنبه با پايان مذاكرات علي لاريجاني در روسيه، او و تيم همراهش با پرواز مستقيم از مسكو عازم وين شدند تا در نشستي از پيش اعلام نشده با وزيران خارجه آلمان، فرانسه، انگلستان و كميسر سياست خارجي اتحاديه اروپا شركت كنند. فوريت مذاكره ايران و اروپا در مورد نتايج مذاكرات «گلدن رينگ» مسكو و همچنين اجلاس بعدي شوراي حكام چنان بود كه فرصت حضور را از جك استراو وزير خارجه انگلستان گرفت. استراو به علت بيماري در مذاكرات حاضر نشد و جان ساورز مديركل سياسي وزارت امور خارجه انگلستان و نماينده ويژه اين وزارتخانه در خاورميانه مذاكره با لاريجاني در كنار وزراي خارجه فرانسه، آلمان و خاوير سولانا  را   پي گرفت.
اين مذاكرات در پي نامه سه شنبه گذشته وزراي خارجه تروئيكاي اروپايي به لاريجاني صورت گرفت. فيليپ دوست بلازي، فرانك اشتاين ماير، جك استراو و همچنين خاوير سولانا در اين نامه تأكيد كرده بودند كه ايران براي پيشرفت در مذاكرات بايد غني سازي اورانيوم را متوقف كند و همچنين با ازسرگيري اجراي پروتكل الحاقي با بازرسان آژانس همكاري كند. صبح ديروز اين مذاكره در وين آغاز شد و پيش از ظهر نيز پايان يافت و در اين نشست طرف هاي گفت وگو، ديدگاه ها و نقطه نظرات خود را مطرح كردند، علاوه بر آن گزارشي از روند توافقات صورت گرفته بين ايران و روسيه به اطلاع طرف اروپايي رسيد.
طرفين در پايان اين مذاكرات دوساعته اعلام كردند كه به نتيجه جديدي دست نيافتند. دوست بلازي وزير امور خارجه فرانسه با اعلام اين خبر افزود: متأسفانه ما در مذاكرات ديروز (جمعه) نتوانستيم به توافقي دست يابيم. ما در اين گفت وگوها خواستار تعليق كامل فعاليت هاي مربوط به غني سازي در ايران بوديم.
اشتاين ماير وزير امور خارجه آلمان هم در مورد اين مذاكرات گفت: مذاكرات در فضايي سازنده انجام شد اما توافقي دربر نداشت. امروز ايران موضوع جديدي را مطرح نكرد.
يك مذاكره كننده ايراني در وين هم به ايسنا گفت: نتيجه قطعي از اين مذاكرات به دست نيامد بلكه طرفين به ارائه نقطه نظرات پرداختند.حسين انتظامي سخنگوي شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي هم در اين زمينه گفت اين مذاكرات سازنده بود.
وي همچنين درخصوص توافقات ايران و روسيه هم گفت: روسيه توافق كرد در اجلاس شوراي حكام از قطعنامه اي حمايت كند كه مسأله هسته اي ايران را در چارچوب آژانس حل كند.
با اين حال چنانكه از مجموع اخبار برمي آيد هنوز پيش بيني روشني از نتيجه اجلاس زمستانه شوراي حكام وجود ندارد و به نظر مي آيد اين پيش بيني با ادامه مذاكرات ايران در مسكو و وين شكل خواهد گرفت.

آيت الله جوادي آملي: آمريكا قصد شوراندن
حكام منطقه عليه ايران را دارد
ايسنا: خطيب جمعه موقت قم ضمن تقدير از حركت مراجع ايران و نجف كه پس از فاجعه سامرا مانع بروز اختلاف داخلي شدند، خاطرنشان كرد كه هتك حرمت حرمين عسكريين(ع) اهانتي مستقيم به ولي عصر(عج) و براي شيعيان بسيار دردناك بود و اين مصيبت تنها با ظهور آن حضرت تسكين مي يابد.
آيت الله جوادي آملي افزود: پس از وقوع اين حادثه همه دقت كردند وحدت حفظ شود و اگر ملت عراق از ابتدا هوشيار بود اشغالگران قادر به ورود به عراق نبودند.وي با اشاره به سفر منطقه اي وزير امور خارجه آمريكا دو هدف اصلي آن را شوراندن حكام منطقه عليه ايران و جلوگيري از كمك آنها به حماس دانست و اضافه كرد:   اهداف آمريكا در اين سفر ناكام ماند.

البرادعي از مذاكرات ايران و اروپا استقبال كرد
ايسنا: محمد البرادعي از برگزاري نشست ميان اتحاديه ي اروپا و ايران استقبال كرد و از تمامي  طرف ها خواست از اين فرصت براي ايجاد شرايط لازم جهت بازگشت به مذاكرات استفاده كنند.به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي  با صدور بيانيه اي در مقر سازمان ملل در نيويورك اعلام كرد: از ايران مي خواهم براي حل مسايل مهم باقي مانده  مربوط به برنامه ي هسته اي اش در تعامل با آژانس بين المللي انرژي اتمي شفافيت كاملي داشته باشد.وي افزود: همچنين از ايران مي خواهم براي اطمينان دادن به جامعه ي بين المللي نسبت به ماهيت صلح آميز برنامه ي هسته اي اش تمامي معيارهاي لازم را براي اعتمادسازي اتخاذ كند.مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي  اعلام كرد در حالي كه مذاكرات ادامه مي يابد، ضروري است تمامي  طرف ها به بيان دقيق تر مسايل امنيتي، سياسي و اقتصادي كه بر هر گونه راه حل جامع در آينده تأكيد مي كند، بپردازند.البرادعي افزود: فقط از طريق اين دو راه يعني شفافيت كامل ايران و مذاكرات با همه  طرف هاي مربوطه، امكان ايجاد اعتماد نسبت به ماهيت برنامه ي هسته اي ايران و يافتن راه حلي با دوام وجود دارد.

قائم مقام وزير امور خارجه پيام رئيس جمهور
را تسليم امير قطر كرد
مهر: مهدي مصطفوي ، قائم مقام وزير امور خارجه كه در رأس يك هيات در دوحه به سر مي برد، با شيخ حمد بن خليفه آل ثاني، امير كشور قطر ملاقات كرد و پيام كتبي دعوت دكتر احمدي نژاد رئيس جمهور را به وي تسليم نمود.
قائم مقام وزير امور خارجه كشورمان در اين ملاقات ابعاد مختلف همكاريهاي دوجانبه و چند جانبه را مورد بحث و بررسي قرار داده و بر عزم جمهوري اسلامي ايران به توسعه همه جانبه مناسبات با كشورهاي منطقه تاكيد ورزيد.وي در ادامه اظهار اميدواري كرد كه با فعالتر شدن كميسيون مشترك همكاريهاي اقتصادي ميان دو كشور زمينه هاي سرمايه گذاري مشترك در بخش هاي مختلف بويژه نفت و گاز بارور شود.
امير قطر با قبول دعوت احمدي نژاد اظهار اميدواري نمود كه اين ديدار در ماههاي آينده صورت گيرد. وي ايران را صاحب فرهنگ، تاريخ و تمدن بزرگ خواند و با حساس خواندن شرايط منطقه به ضرورت اجتناب از اختلافات مذهبي و قومي تاكيد ورزيد.
وي با اشاره به حادثه تروريستي سامرا و هتك حرمت به حرم امام هادي (ع) و امام عسكري (ع) ، هدف آنرا ايجاد شكاف بين شيعيان و اهل سنت خواند و گفت: اكثريت اهل سنت اينگونه اقدامات را محكوم مي نمايند.
در بخش ديگري از اين ملاقات كه در آن معاون ايمني سازمان انرژي اتمي ايران نيز حضور داشت فعاليت صلح آميز هسته اي كشورمان مورد بحث و بررسي قرار گرفت و گزارشي از آخرين تحولات موضوع از سوي قائم مقام وزير امور خارجه به مقام قطري ارائه گرديد.مهدي مصطفوي همچنين در ديدار جداگانه با آل محمود ، وزير مشاور در امور خارجي قطر ابعاد گوناگون مناسبات دو كشور را مورد بررسي قرار داد.
قائم مقام وزير امور خارجه پس از قطر راهي بحرين و امارات مي گردد، وي ديروز در يك مصاحبه مطبوعاتي مشترك با معاون سازمان انرژي اتمي به سئوالات خبرنگاران و روزنامه نگاران قطري پاسخ داد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
قرآن
سينما
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
محيط زيست
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |   سياسي   |  
|  سينما   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   محيط زيست   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |