شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۶ - Mar 4, 2006
فردا درهاي اسكار ۷۸ باز مي شود
006678.jpg
كاپوتي
006669.jpg
كوهستان بروكبك
گروه ادب و هنر- كيكاووس زياري:
آكادمي اسكار بعد از دريافت نامه هاي آراي اعضاي خود، كار شمارش آراي نامزدهاي اصلي اسكار را تحت شرايط امنيتي سخت آغاز كرد. آرا توسط دو گروه مجزا خوانده مي شود تا امكان خطا و اشتباه به حداقل برسد و حقي از هيچ يك از نامزدها ضايع نشود. هميشه آخرين بخش مراسم اسكار كه مربوط به شمارش آرا مي شود، مهمترين، پيچيده ترين و مخفي ترين بخش مراسم اهداي جوايز اسكار بوده است. بسته هاي حاوي آراي اعضاي آكادمي دقيقاً مثل جعبه هاي راي گيري هاي سياسي و دولتي، مهر و موم شده است و پشت درهاي بسته خوانده و شمارش مي شود.
نتيجه اين آرا را هيچ كس نمي داند و آكادمي نام برندگان خود را فقط به اطلاع دو نفر در خارج از سيستم هاليوود مي رساند. اين دو نفر كارمندان شركتي هستند كه نامه هاي مهر و موم شده آكادمي اسكار را شخصاً به محل برگزاري مراسم اسكار مي برند. اين نامه ها- كه هر يك نام يكي از برندگان را در خود دارد و توسط دو هنرمند در روي صحنه باز مي شود- با اسكورت پليس به سالن كداك تيه تر شهر لس آنجلس فرستاده مي شوند.
ريك راسس يكي از مسئولين شركتي كه نامه ها را به محل برگزاري مراسم مي برد، در اين رابطه مي گويد: «هميشه گفته ام كه حفظ اسرار يكي از آسان ترين بخش هاي مربوط به مراسم اسكار است.»
تا روز هشتم فوريه(۱۹ بهمن)- آخرين مهلت براي ارسال آراي اعضاي آكادمي- نزديك به شش هزار برگه راي به دست آكادمي رسيد. آكادمي بلافاصله كل آرا را براي شركت ريك راسس فرستاد. راسس با اشاره به اين كه شركت او مدت ۷۲ سال است كه با آكادمي اسكار در زمينه شمارش آرا همكاري دارد، اضافه مي كند:« زماني كه بحث شمارش نهايي مي شود، فقط من و همكارم براد اولتمانز نام برنده اصلي را مي دانيم. من فقط نام برندگان را به خاطر مي سپارم و تمام چيزهاي ديگر را فراموش مي كنم.»
هاليوود اين روزها بي صبرانه، مشتاق و نگران در انتظار باز شدن نامه هاي مهر و موم شده اي است كه نام برندگان خوشبخت را روي خود حك كرده است. اين روزها همه چشم ها و حواس ها به مجسمه هاي كوچك و طلايي اسكار است. تعداد سؤالات بسيار بيشتر از جواب هاست. همه مي پرسند اين مجسمه ها به چه كساني تعلق مي گيرد و تعداد كمتري حاضر به پاسخگويي به اين سؤال هستند. آيا درام وسترن،«كوهستان بروكبك»آنگ لي(كه با نامزدي در هشت رشته پيشتاز نامزدهاي اسكار است و از سوي اكثر انجمن هاي منتقدين به عنوان بهترين فيلم سال ۲۰۰۵ شناخته و معرفي شده) مي تواند با كنار زدن رقباي سرسخت و پرقدرت خود- و به ويژه درام اجتماعي و جاده اي تصادف پل هگيس- اسكار بهترين فيلم سال را از آن خود كند؟ 
نكند كه شش هزار عضو آكادمي تحت تأثير فيلم هاي سياسي«شب بخير و خوش باشي »جرج كلوني و يا«مونيخ»استيون اسپيلبرگ قرار گرفته و يكي از اينها را انتخاب كرده باشند؟ اگر نام«كاپوتي »از داخل پاكت نامه دربيايد، چه خواهد شد؟
ريچارد روپر، منتقد سينما كه در برنامه هاي هنري تلويزيوني هم درباره فيلم ها به بحث و تبادل نظر مي پردازد، در اين باره مي گويد:«براي كساني كه سالهاست اين رويداد را دنبال مي كنند، روزهاي قبل از برگزاري مراسم اسكار پرهيجان و بانمك است. دليلش هم اين است كه در طول سال هاي مختلف بسياري از فيلم هايي كه همه فكر مي كردند جايزه اصلي را خواهند گرفت، دست خالي به منازل خود رفتند». امسال هم از آن سالهاست كه هنوز پيش بيني نام برندگان نهايي كمي مشكل است. زماني كه پاكت نامه ها توسط دو هنرمند باز مي شود، ما هنوز داريم از خودمان مي پرسيم الان نام چه فيلمي يا هنرمندي را اعلام مي كنند؟
تنها نامي كه تقريباً همه مطمئن هستند از پاكت آرا بيرون مي آيد نام فيليپ سيمور هافمن به عنوان بهترين بازيگر مرد سال براي ايفاي نقش ترومن كاپوتي در درام دهه پنجاهي «كاپوتي» است. اما حتي در باره اين نام هم شك و ترديد هايي وجود دارد. آدم هاي شكاك اين سؤال را مطرح مي كنند كه مگر بازي ترنس هاوارد را در درام موزيكال «هاستل وفلو» نديده ايد؟ اين دو رقبايي مثل هيت لجر(كوهستان برو كبك)، يواكين فونيكس(روي خط راه برو) و ديويد استراتيرن (شب بخير و خوش باشي) دارند.
تحليل گران مي گويند رقابت اصلي در رشته بهترين بازيگر بين ريس و تيرزپون(روي خط راه برو) و فليسيتي هافمن (ترانس آمريكا) است. بازي تيرزپون در اولين كار جدي و قابل اعتنايش، نظر مثبت اكثر منتقدين را به خود جلب كرد. تام اونيل منتقد اينترنتي مي گويد: «شب برپايي مراسم همه نگران و هيجان زده هستند و تا چند لحظه قبل از اعلام نام برنده، هنوز همگان در حال گمانه زني هستند.»
جودي دنچ (خانم هندرس تقديم مي كند)، شارليز ترون (نورث كانتري) و كايرا ناتيلي (غرور و تعصب) ديگر رقباي بخش بهترين بازيگر زن هستند.
هفتاد و هشتمين دوره مراسم اسكار فردا ۱۴ اسفند(يكشنبه ۵ مارس) برپا مي شود و اگر دوستداران سينما كمي صبر كنند نام برندگان را به صورت كامل از طريق رسانه هاي گروهي متوجه خواهند شد!

ادبيات
مترجم تايلندي حافظ درگذشت
دكتر مونتري يوماويجاني شاعر و مترجم شهير تايلندي در سن ۶۳سالگي درگذشت.
وي كه بيش از سي سال در دانشگاههاي تايلند تدريس كرده بود، داراي ۲۶ جلد كتاب در زمينه شعر است.
دكتر مونتري ارتباط نزديكي با سفارت ايران داشت و شماري از آثار شعراي ايراني را به تايلندي ترجمه كرد.
وي در سال ۱۳۸۱به ايران سفر كرد و هنگام ديدار از مقبره خيام به شدت تحت تاثير قرار گرفت و اشعاري در وصف اين شاعر پرآوازه ايراني سرود.
اين انديشمند فقيد تايلندي همچنين اشعار بابا طاهر، سنايي ، حافظ و فردوسي را به زبان تايلندي ترجمه كرد كه توسط رايزني فرهنگي سفارت ايران منتشر شد.
آخرين فعاليت مونتري در مورد شعراي ايران، معرفي اشعار حافظ در دانشگاه تاماسات تايلند بود.
سفير ايران در تايلند با صدور پيامي فقدان اين چهره علمي- فرهنگي را به بازماندگان وي تسليت گفت.

فرهنگسرا
در سوگ نيلوفر ۳ ساله
* فرهنگسراي بانو: به پاس گراميداشت مظلوميت و عزت صحنه كربلا و در سوگ حضرت رقيه(س)، نيلوفر سه  ساله كربلا، فرهنگسراي بانو اقدام به برگزاري سوگواره اي با حضور كودكان سه ساله كرده است. اين سوگواره يكشنبه۱۴ اسفند از ساعت ۱۵ الي ۱۷ با سخنراني دكتر عظيم زاده اردبيلي و مداحي خانم فيض آبادي برگزار مي شود.
* فرهنگسراي بهمن: آثار نقاشي محمدجمشيد اميني فر در نمايشگاهي با عنوان «زير سقف» در فرهنگسراي بهمن به نمايش گذاشته مي شود.۵۰ اثر در تكنيك هاي رنگ روغن و اكريليك از آثار وي از۱۴ اسفند در گالري شماره يك اين فرهنگسرا به نمايش در خواهد آمد.
* فرهنگسراي هنر:  نمايشگاه نقاشي انفرادي جعفري و نمايشگاه نقاشي روي پارچه مراديان تا ۱۶ اسفند در فرهنگسراي هنر برپاست. در اين نمايشگاه ۴ اثر با تكنيك آبرنگ و به سبك رئال به نمايش گذاشته شده است.
* فرهنگسراي شهر: فرهنگسراي شهر به مناسبت ايام نوروز برنامه هاي جالب توجهي را در برنامه هاي خود دارد. كلاس هاي ورزشي، هنري، فرهنگي و آموزشي از جمله برنامه هاي اين فرهنگسراست. فرهنگسراي شهر در سه راه المپيك در غرب تهران واقع است.

همايش
هنر در ساحت عاشورا
همايش «هنر در ساحت عاشورا» روز پنجشنبه در فرهنگسراي مهر كاشان برگزار شد.
به اعتقاد برگزاركنندگان اين همايش به واقعه عاشورا نه تنها به عنوان يك حادثه تاريخي بلكه بايد به عنوان فرهنگ توجه كرد.
واقعه سال ۱۱هجري و مراسم سوگواري و سنت بزرگداشت نهضت اباعبدالله الحسين(ع) از دير باز نقش اساسي در فرهنگ و باروري جامعه شيعي داشته و محرم و فرهنگ عاشورا بخش عظيمي از هويت مذهبي، سياسي و اجتماعي شيعيان را تشكيل داده است.
همايش هنر در ساحت عاشورا به همت سازمان رفاهي تفريحي شهرداري كاشان با حضور جمعي از عاشقان اهل بيت(ع) و هيات هاي مذهبي و جمعي از علاقمندان اين شهرستان برگزار شد.

نمايشگاه
نمايشگاه سفالينه هاي لالجين
نمايشگاه سفالينه هاي لالجين همدان روز پنجشنبه در شهرستان تكاب گشايش يافت.
در اين نمايشگاه پنج هزار قطعه انواع سفال، سراميك، چيني سراميك و پلي استر به نمايش گذاشته شده است.
در ساخت اين آثار از انواع هنرهاي سنتي ايراني مانند طراحي، نقاشي، تذهيب و انواع خطوط برجسته و گلكاري استفاده شده است.
تذهيب و تزيين بر روي آثار ارايه شده در اين نمايشگاه اكثرا توسط جوانان و دانش آموزان لالجيني انجام گرفته و تعدادي از اين آثار به لحاظ هنري منحصر به فرد است.
اين نمايشگاه در ۴۰۰متر مربع فضا دائر شده و براي مدت يك ماه براي ديدار و خريد مردم دائر خواهد بود.

وينس ون در لباس بابانوئل
006666.jpg
وينس ون در يك فيلم كمدي تازه بازي مي كند.
اين فيلم جديد «فرد كلاوس» نام دارد. فيلمنامه فيلم را دن فاگلمن نوشته و ديويد دابكين آن را كارگرداني خواهد كرد. قصه فيلم كه در طول تعطيلات كريسمس و سال نو رخ مي دهد، درباره دو برادر است كه با يكديگر يك اختلاف كوچك دارند. يكي از اين دو تصميم مي گيرد به مناسبت كريسمس در لباس بابانوئل برود تا با انجام كارهاي خوب به نوعي رستگاري برسد.
هدف او اين است كه برادرش با ديدن او در اين موقعيت، با وي آشتي كند، اما يك اتفاق پيش بيني نشده اين بابانوئل بخت برگشته را راهي قطب شمال مي كند.
كمپاني برادران وارنر تهيه كننده «فرد كلاوس» است و به وينس ون براي بازي در نقش بابانوئل ۲۰ ميليون دلار دستمزد مي دهد. ون و ديويد دابكين تابستان گذشته كمدي جوان پسند «عروسي خراب كن ها» را روي پرده داشتند كه به يك موفقيت مالي پيش بيني نشده دست يافت؛ فروش ۲۱۰ ميليون دلاري فيلم در آمريكا باعث شد تا نام ون و دابكين در سطح وسيعي مطرح شود.

پنج كاراكتر براي يك فيلم هندي
006663.jpg
فيلم جديد دارمش دارشن، نيمه دوم سال جاري ميلادي در هند روي پرده سينماها مي رود.
درام خانوادگي جديد اين هنرمند سرشناس «آپ كي خاطر» (براي خاطر تو) نام دارد و تعدادي از بازيگران مطرح سينماي هند در نقش هاي اصلي آن ظاهر شده اند. آكشي كانا، پريانكا چوپرا، آميشا پاتل، دينوموره آ و سونيل شتي بازيگران نقش هاي مختلف فيلم هستند. دارشن قبل از اين در فيلم هاي خود از وجود آكشي كومار، كاريشما كاپور و كارينا كاپور بهره مي گرفت، اما اين بار هيچ يك از آنها در فيلم او نقشي ندارند؛ حتي در حد يك بازيگر ميهمان. فيلمبرداري «آب كي خاطر» از نيمه گذشته و تدوين آن همزمان با فيلمبرداري ادامه دارد. دارشن ترجيح داده خط اصلي قصه فيلمش را لو ندهد و مي گويد: «كار تازه ام حال و هوايي جديد دارد كه خيلي شبيه كارهاي قبلي ام نيست.
فيلم، پنج كاراكتر اصلي ندارد و نمي توان گفت كدام يك مهمتر از ديگري است. سينماي هند اين روزها به سوژه هاي جديد نياز دارد و تماشاگران روي اين خواسته منطقي خود تاكيد مي كنند.
ما بايد همراه با زمان حركت كرده و متحول شويم. در غير اين صورت، تماشاگران از محصولات ما استقبال نخواهند كرد» .

ركوردشكني كينگ كونگ در چين
006675.jpg
«كينگ كونگ» در چين ركوردشكني مي كند.
درام حماسي عاشقانه «كينگ كونگ» در اين كشور آسيايي به يك فروش ۱۰۰ ميليون يوآني (حدود ۵/۱۲ ميليون دلار آمريكا) دست يافته است. اين رقم فروش، ساخته جديد پيتر جكسن را در مقام پرفروش ترين فيلم خارجي سينماهاي چين در پنج سال اخير قرار داده است.
«كينگ كونگ» دوازدهم ژانويه در چين روي پرده سينماها رفت و اكنون حدود ۴۵ روز از نمايش عمومي آن در اين كشور مي گذرد. تحليل گران اقتصادي پيش بيني مي كنند اين فيلم بتواند ركورددار قبلي فروش يعني «پرل هاربر» را از صدرنشيني خود به پايين بكشد.
درام جنگي «پرل هاربر» - با بازي بن افلك در سال ۲۰۰۱ در چين اكران عمومي شد و ۱۰۵ ميليون يوآن (حدود ۱۳ ميليون دلار) فروش كرد. كينگ كونگ پيتر جكسن كه دوباره سازي فيلم كلاسيك سال ۱۹۳۵ «كينگ كونگ» است، با هزينه اي ۲۰۷ ميليون دلاري تهيه شد.
فيلم در آمريكا و ديگر كشورهاي جهان به يك فروش كلي ۵۴۰ ميليون دلاري دست پيدا كرد. نائومي واتس، آدرين برودي، جك بلك و اندي سركيس نقش هاي اصلي فيلم را بازي كرده اند.

اخبار كوتاه
* اجراي تعزيه در رشت: گروه تعزيه در استان گيلان در بقعه آقا سيدعباس (منطقه ساغري سازان) شهرستان رشت به مدت ۱۰ روز تعزيه اجرا مي كند. اين گروه پس از اين اجرا، پنج روز نيز در حوزه هنري استان گيلان اجراي برنامه خواهد داشت.
* نمايشگاه كاريكاتور در اروميه: نمايشگاه كاريكاتورهاي واحده قاسم زاده و سارا اردويي آذر با موضوع مشكلات فرهنگي جامعه و تهاجم اشغالگران آمريكايي به عراق در حوزه هنري آذربايجان غربي برپاست. اين نمايشگاه تا فردا ادامه دارد.
* مسابقات قرآن ايلام: بيست و هشتمين دوره مسابقات قرآن استان ايلام با شركت بيش از ۲۵۰ شركت كننده زن و مرد در رشته هاي حفظ، قرائت، ترتيل و همخواني برگزار شد. افراد برگزيده اين رقابت ها در مسابقات سراسري قرآن كريم كه ارديبهشت سال آينده برگزار مي شود شركت مي كنند.
* جايگاه حافظ در دبي: نشست ادبي بررسي و شناخت جايگاه حافظ در ادب فارسي در باشگاه ايرانيان دبي برگزار شد. در اين نشست عباس داكاني و سهيل محمودي نيز شركت داشته اند.
* جشنواره فرهنگي دانشگاه آزاد: دومين جشنواره فرهنگي- هنري واحدهاي منطقه ۱۰ دانشگاه آزاد اسلامي (استان هاي سمنان و گلستان) روز پنج شنبه در دانشگاه آزاد اسلامي گرگان آغاز شد. اين جشنواره در بخش هاي فيلم، عكس، كاريكاتور خوش نويسي با موضوعات محرم، عاشورا، انقلاب اسلامي و آزاد برگزار مي شود.
* همايش هنرپژوهان جوان: سومين همايش سراسري اعضاي باشگاه هنرپژوهان جوان در تماشاخانه مهر حوزه هنري برگزار شد. در اين همايش ۴۰ مقاله برگزيده از ميان آثار ارسالي قرائت شد كه قرار است به صورت يك ويژه نامه در اختيار علاقه مندان قرار گيرد.

روي آنتن
سريال هاي جديد شبكه پنج
بنابر اعلام مدير گروه فيلم و سريال شبكه  تهران، ۷ سريال و يك فيلم سينمايي با مضامين متنوع در اين شبكه در مرحله پيش توليد، بررسي و پيش قرارداد در سال ۸۵ قرار دارند.
در ميان سازندگان اين سريال ها نام افرادي چون پوران درخشنده، محمد علي سجادي و بيژن ميرباقري نيز به چشم مي خورد. همچنين بر اساس موضوعات سريال هاي اعلام شده، بحث «مواد مخدر و مفاسد اقتصادي» بيش از ديگر داستان هاي آثار دردست بررسي ديده مي شود.
«به دنيا بگوييد بايستد» عنوان يكي از سريال هاي در مرحله پيش توليد شبكه  تهران به كارگرداني محمدرضا آهنج و تهيه كنندگي مهدوي است. اين سريال با موضوع مواد مخدر توسط مصطفي رستگاري در قالب ۱۳ قسمت نوشته شده است.
«مستانه» عنوان سريالي با موضوع تاريخ انقلاب است كه توسط عباس نعمتي نوشته شده و پوران درخشنده كارگردان آن است. اين سريال كه در قالب ۲۶ قسمت توليد مي شوداز كارهاي در دست بررسي شبكه  تهران است.
«گردباد» به كارگرداني محمدعلي سجادي و تهيه كنندگي جودي است گروه فيلم و سريال اعلام كرده كه در قالب ۲۶ قسمت در مرحله پيش توليد قرار دارد. اين سريال با موضوع مواد مخدر توليد مي شود.
«عروس تاريكي» به كارگرداني بيژن ميرباقري و تهيه كنندگي شاهسواري از ديگر سريال هايي است كه اعلام مي شود در مرحله پيش توليد شبكه تهران است. اين سريال ۲۶ قسمتي توسط عباس نعمتي نوشته شده و درباره مفاسد اقتصادي و زمين خواري است.
«دخترم سارا» به كارگرداني و نويسندگي شاه مرادي زاده از ديگر سريال هاي مرحله پيش توليد شبكه تهران است. اين سريال در قالب ۱۳ قسمت با موضوع دفاع مقدس توليد مي شود و محسن علي اكبري تهيه كننده آن است.
«سرزمين مادري» سريالي ۱۳ قسمتي با موضوع تاريخ ۵۰ ساله اخير با دغدغه هويت ملي است. اين سريال توسط ميترا بيات و علي بهادر به نگارش درآمده و علي بهادر كارگردان آن است. مظفر شجاعي تهيه كننده «سرزمين مادري» است.
«همسر پنجم» سريالي با موضوع طنز اجتماعي است كه در قالب ۱۳ قسمت در مرحله پيش توليد قرار دارد. نويسنده و تهيه كننده اين مجموعه ايرج محمدي است.

نمونه سخت جدول اعداد ۳۲
006684.jpg
«سودوكو» sudoku واژه اي ژاپني به معناي عددهاي بي تكرار است و به جدول اعدادي گفته مي شود كه امروز يكي از سرگرمي هاي رايج در كشورهاي مختلف جهان به شمار مي آيد. نخستين جدول سودوكو را يك رياضي دان اروپايي در قرن هجدهم طراحي كرد . در سالهاي اخير اين جدول كاربرد عمومي خود را براي سرگرمي پيدا كرده است.
سودوكو انواع گوناگون ساده، متوسط، دشوار و خيلي دشوار دارد. بسياري از سودوكوها هم براي كودكان طراحي مي شوند. كتابهاي گوناگون و متنوعي نيز براي آموزش طراحي و حل اين جدول منتشر شده است. اين جدول هم اكنون در بسياري از روزنامه هاي معتبر دنيا هر روزه به چاپ مي رسد و كتابهاي مجموعه اين جدول ها نيز توسط بخش انتشارات هر روزنامه منتشر مي شود.
اين بازي كه در نمايشگاه بين المللي بازي و سرگرمي آلمان به عنوان محبوب ترين و پرطرفدارترين بازي شناخته شده قانون بسيار ساده و روشني دارد.
نوع متداول سودوكو در واقع نوعي جدول است كه از ۹ ستون عمودي و ۹ ستون افقي تشكيل شده و البته كل جدول هم به ۹ ستون كوچكتر تقسيم مي شود. شما بايد اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از جدول هاي كوچكتر بدون تكرار بنويسيد به صورتي كه در هر ستون بزرگ تر افقي يا عمودي هيچ عددي تكرار نشود. در واقع هم بايد از تمام اعداد ۱ تا ۹ در همه ستون هاي عمودي و افقي استفاده كنيد و هم بايد مراقب باشيد هيچ عددي تكرار نشود و در همه مربع هاي ۳ ستوني كوچكتر نيز به همين ترتيب همه اعداد ۱ تا ۹ بيايد و تكرار هم نشود. هميشه به عنوان راهنمايي چند عدد در جدول از قبل مشخص مي شود تا بقيه اعداد را شما پيدا كنيد.
حتماً شما هم تا حالا يكي از طرفداران پروپا قرص سودوكو شده ايد و اكنون پس از چند نمونه آسان و متوسط مي توانيد به راحتي نمونه هاي سخت را حل كنيد.
از اين پس به صورت منظم نمونه هاي دشوار سودوكو را تقديم به شما مي كنيم. مطمئناً با تمرين و آمادگي ،شما هم مي توانيد يك حل كننده حرفه اي جدول اعداد شويد.

بازي
Indigo Prophecy
(Fahrenheit)
سبك: ماجرايي
سيستم:(PS2) (PC)
006687.jpg
اين بازي يكي از كارهاي خلاقانه و كاملاً جديد در دنياي بازي هاي كامپيوتري است.
در اين بازي ماجرايي شما تقريباً در نقش تمام افراد حاضر در داستان قرار خواهيد گرفت. قتلي اتفاق مي افتد و لوكاس كين (شخصيت اصلي) خود را بالاي سر جسد مي يابد، در حالي كه چاقوي خون آلود در دست دارد. شما در هر صحنه با انجام اعمال مختلف روي روند بازي تأثير مي گذاريد. درست دقايقي پس از اينكه از محل قتل خارج مي شويد بايد كنترل پليسي را به دست بگيرد كه وارد محل جنايت مي شود و شما مي توانيد رد پاي خودتان را خودتان پيدا كنيد. Indigo Prophey (كه نسخه كنسولي آن فارنهايت نام دارد) يك تجربه جديد و بسيار جالب است.
داستان بازي به قدري پر كشش است كه شما را بي اختيار به دنبال خود مي كشد. تنوع در اين بازي بسيار زياد است. شما فقط يك بازي ماجرايي در پيش نداريد، بلكه در قسمت هايي از بازي، حالت هاي اكشن يا حتي مخفي كاري هم وجود دارند كه در نوع خود بسيار لذت بخش هستند. گرافيك بازي چندان قابل رقابت با كارهاي جديد نيست و در حد متوسط قرار دارد، اما موسيقي بازي و صدا گذاري عالي است.
Darkwatch
سبك: اكشن اول شخص
سيستم:(PS2)
006690.jpg
CapCom شركتي است كه نام آن تضمين كننده كيفيت بازي است. Darkwatch يكي از تجربه هاي اين شركت در سبك اكشن اول شخص است. جريكو كروس يك دزد سابقه دار است كه به يك قطار دستبرد مي زند و از قضا در قطار، خود را در محاصره خون آشام ها مي يابد.
جريكو پس از آنكه خودش يك خون آشام مي شود، به عضويت گروهي به نام Darkwatch در مي آيد كه كارشان شناسايي و شكار خون آشام هاست. Darkwatch يك اكشن اول شخص پر هيجان است و تمام المان هاي اين سبك را دارد. مراحل بازي با موسيقي بسيار مناسب و زيبايي همراهي مي شود. بازي مراحل اسب سواري و سوار بر خودرو هم دارد كه به نوبه خود باعث تنوع بازي شده است. در اين مراحل دوربين به حالت سوم شخص در آمده و كنترل به اين صورت انجام مي شود. گرافيك بازي در سطح قابل قبولي قرار دارد اما طراحان بيشتر از طراحي هنري بازي بر روند هيجان بازي تاكيد كرده اند و انصافاً هم به خوبي از عهده اين كار برآمده اند.
Rome Total War :
The Barbarian in Vision
سبك: استراتژي
سيستم:(PC)
006693.jpg
بعد از بازي زيباي Rome Total War كه تا مدتي لقب بهترين بازي استراتژي را همراه خود داشت، نخستين بسته الحاقي (Expansion Pack) آن با عنوان The Bararian Invasion راهي بازار شد. اين بسته روايت نابودي امپراتوري بزرگ روم توسط اقوام بربر همسايه آنهاست. در اين بازي كه بر روي بازي اصلي نصب مي شود، چند فرقه جديد از نژادهاي بربر و از طرفي جعبه امپراتوري روم در اختيار شما قرار دارد و شما مي توانيد يكي از اين دو نيرو را انتخاب كرده، بازي را به پيش ببريد.
اصول كلي بازي نسبت به نسخه اصلي تغييري نكرده و كنترل ها همان است كه در نسخه قبل شاهد آن بوديد. داستان ادامه و تكميل كننده نسخه اصلي است و روايت آن به شكل زيبايي در طول بازي انجام مي شود. جلوه هاي بصري و گرافيك بازي با شكوه تر شده ، مثلاً بارش تيرهاي آتشين بربرها در هنگام شب جلوه اي فوق العاده سينمايي به بازي مي دهد. موسيقي بازي هم ، شكوهمند و اسطوره اي است و در طول بازي حال و هواي افسانه اي به بازي مي بخشد. هوش مصنوعي دشمنان پيشرفت خوبي داشته و توجه به نكات مذهبي در پيش برد بازي اهميت يافته است. بازي حافظه زيادي از هارد را اشغال مي كند و از طرفي سرعت صحنه ها در نبرهاي شلوغ كم مي شود و اينها نقاط ضعف بازي به حساب مي آيند.
راهنماي درجه بندي سني
006696.jpg
* بازي هاي اين رده براي نوجوانان ۱۵ سال به بالا مناسب است. بازي هاي اين گروه نسبتاً مشكل است و غالباً نياز به زبان انگليسي در حد دبيرستان دارد. اين بازي ها داراي خشونت و هيجان بالاتري نسبت به گروه قبل است.
* براي افراد ۱۸ سال به بالا مناسب است. كاربر اين بازي ها اغلب نياز به مهارت بسيار بالايي در پيشبرد بازي دارد. بازي هاي داراي اين نشان از خشونت بالايي برخوردار است.
* مناسب براي افراد بزرگسال، اين بازي ها داراي خشونت و هيجان بسيار بالايي است و براي سنين پايين تر مناسب نيست.

عكاسي از كودكان نامريي
نمايشگاه عكس كودكان نامريي به صورت دوره اي در چند استان كشور برگزار مي  شود.
روابط عمومي  كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، خبر داد اين نمايشگاه كه پيشتر طي روزهاي ۲۸ آذر لغايت ۴ دي در تهران و ۲۹ بهمن لغايت ۳ اسفند در زاهدان برگزار شد هم اكنون آثار خود را از روز ۱۳ اسفند در شهر بندر عباس به نمايش مي  گذارد.
نمايشگاه عكس كودكان نامريي نتيجه يك برنامه مشترك فرهنگي ميان صندوق كودكان سازمان ملل متحد يونيسف و كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل در امور پناهندگان در ايران و كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان است كه طي آن از كودكان و نوجوانان عضو كانون در كرمان، سيستان و بلوچستان، هرمزگان، آذربايجان غربي و ۴ اردوگاه پناهندگان افغاني و عراقي با توزيع دوربين هاي ديجيتال خواسته شده از محيط اطراف خود و همسالان پيرامونشان با موضوع كودكان نامريي عكس بگيرند.
حاصل اين فعاليت هنري مجموعه اي بيش از يك صد قطعه عكس بود كه آذرماه امسال در مركز آفرينش هاي فرهنگي و هنري كانون به نمايش گذاشته شد.
كودكان نامريي به بچه هايي گفته مي شود كه نيازها ،خواسته ها و حقوقشان در اجتماع ناديده گرفته تا پايمال  شود.نمايشگاه عكس كودكان نامريي در هرمزگان طي روزهاي ۱۳ تا ۱۷ اسفند در كانون شهر بندر عباس و پس از آن ۲۱ تا ۲۵ اسفند در اروميه برگزار خواهد شد.
به گفته يان پيتر كلايبرگ مسئول دفتر يونيسف در ايران گزارش امسال وضعيت كودكان جهان موضوع كودكان نامريي را مورد توجه جدي قرار داده و با شرح پايمال شدن حقوق اين كودكان در جهان از چالش هايي كه دولت ها، سازمان هاي بين المللي و جوامع براي كمك به آنها دارند سخن مي  گويد.
وي افزود: يونيسف خواستار عمل به طرح هاي هدفمند براي كمك به كودكان ساكن جوامع به حاشيه رانده شده است ولي اهداف مطمئنا در ايران نيز اجرا خواهد شد.

سينما
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
داخلي
شهر
شهرستان ها
شهري
محيط زيست
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |   سياسي   |  
|  سينما   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   محيط زيست   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |