شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۶ - Mar 4, 2006
رئيس موسسه تحقيقات پنبه در سفر به كاشمر اعلام كرد :
مشكلات زراعت پنبه در كشور
006636.jpg
006633.jpg
كاشمر- مقرون به صرفه نبودن و قيمت پايين پنبه، مهم ترين مشكل پنبه كاران در سراسر كشور است.
دكتر علي جعفري مفيدآبادي،رئيس موسسه تحقيقات پنبه كشور در سفر به كاشمر با اعلام اين مطلب افزود: براي حفظ اين محصول دولت بايد برنامه ريزي هاي لازم را انجام دهد.جعفري مفيدآبادي با معرفي ساختار و برنامه هاي تحقيقات پنبه كشور، به ضرورت ارتقاي فعاليتهاي تحقيقاتي و آزمايشگاهي تاكيد كرد. او با اشاره به اين كه ايستگاه تحقيقات پنبه كاشمر، متولي توليد بذر پنبه در شرق كشور است، گفت: در آينده نزديك اين ايستگاه در ساختار مركز تحقيقات جهاد كشاورزي خراسان به صورت يك بخش درخواهد آمد.
به گزارش ايسنا، جعفري مفيدآبادي با اشاره به كاهش اعتبارات تخصيصي به طرحهاي پژوهشي افزود: هم اكنون سه ايستگاه تحقيقات تخصصي پنبه در كشور فعاليت دارند. وي سطح زير كشت پنبه در خراسان رضوي را ۴۶ هزار و ۸۰۰ هكتار عنوان و پيش بيني كرد از اين سطح ۱۰۵ هزارتن پنبه برداشت شود.
دكتر رمضاني مقدم _ مسئول ايستگاه تحقيقات پنبه كاشمر _ نيز با اشاره به اهميت تحقيقات به عنوان زيربناي توسعه، اين ايستگاه را تنها نهاد پژوهشي در بخش كشاورزي در منطقه دانست و گفت: با ارائه يافته هاي تحقيقاتي كارشناسان، مسائل و مشكلات كشاورزان برطرف مي شود.
او به ضرورت خريد پنبه از سوي دولت تاكيد كرد و گفت: متاسفانه با وجود اين كه پنبه توليدي داخل كشور از بهترين نوع در دنياست، باز هم دولت اقدام به واردات پنبه مي كند.
در ايستگاه تحقيقات پنبه كاشمر كه از سال ۶۶ آغاز به كار كرده، تاكنون بيش از ۱۶۰ طرح تحقيقاتي پنبه اجرا شده است.

توسط محققان پژوهشكده بوعلي
كيت تشخيص ويروس شبه ايدز در مشهد ساخته شد
مشهد - محققان بخش ژنتيك پژوهشكده بوعلي مشهد موفق به طراحي و توليد كيت تشخيص HTLV1 شدند.
به گزارش ايسنا۱ HTLV نوعي ويروس سرطاني شناخته شده كه از لحاظ مكانيسم تكثير و توليد، بسيار شبيه به ويروس ايدز است و همانند آن به «لنفوسيت هاي تي» (از سلول هاي گلبول هاي سفيد) كه وظيفه دفاع از بدن را برعهده دارد حمله مي كند و تنها تفاوت اين ويروس ها در اين است كه۱ HTLV اختلال عمده اي در سيستم ايمني بدن ايجاد نمي كند. اين ويروس سال ها در بدن مخفي مي ماند و تنها درصد محدودي از افراد حاوي اين ويروس به عوارض اين بيماري نظير سرطان خون و MS مبتلا مي شوند.
دكتر محمدرضا عباس زادگان، مسئول بخش ژنتيك پژوهشكده بوعلي در گفت وگو با خبرنگار «پژوهشي» ايسنا در خراسان اظهار داشت: با استفاده از روش كلونينگ و خالص سازي پروتئين هاي ويروس HTLV1 براي اولين بار در كشور موفق به طراحي، تهيه و ارزيابي كيت هاي تشخيص اين ويروس شده ايم.
دكتر عباس زادگان خاطرنشان كرد: اين كيت با استفاده از روش كلونينگ و خالص سازي پروتئين هاي ويروس HTLV1 ساخته شده و در مراكز آزمايشگاهي خون شناسي براي تشخيص اين ويروس كاربرد دارد.
وي با ابراز تاسف از اين كه ويروس HTLV1 به دليل شايع بودن در استان خراسان به اشتباه به نام ايدز خراسان شناخته مي شود، اين مساله را نادرست و فاقد پايه علمي عنوان كرد و اظهار داشت: استفاده از اين كيت در تمام مراكز سازمان انتقال خون به منظور جلوگيري از انتقال اين ويروس به افراد نيازمند به خون يا فرآورده هاي خوني لازم و ضروري به نظر مي رسد كه با تهيه داخلي اين كيت، از خروج حجم قابل توجهي ارز از كشور جلوگيري مي شود.

با حضور رؤساي هيات هاي اسكيت كشور
اولين مجمع فدراسيون اسكيت در مشهد برگزار مي شود
006639.jpg
مشهد _ قرار است نخستين مجمع فدراسيون اسكيت روزهاي ۱۸ و ۱۹ اسفندماه جاري در مشهد برگزار  شود.
حسين فيضي، سرپرست هيات اسكيت استان خراسان رضوي به ايسنا گفت: در اين مجمع كه با حضور رؤساي هيات هاي اسكيت كشور تشكيل مي شود، تقويم ورزشي و سياست هاي هدفمند فدراسيون تدوين و در سال ۸۵ اجرا خواهد شد.
همچنين هفته گذشته با حضور رئيس فدراسيون اسكيت در مشهد، رئيس هيات اسكي استان و اعضاي هيات رئيسه هيات اسكيت استان خراسان معرفي شدند و بدين ترتيب هيات اسكيت اين استان نيز كار خود را اصولي تر از گذشته ادامه خواهد داد.

انفجار ترقه، جان جوان گنبدي را گرفت
گنبدكاووس- جوان ۲۷ ساله  گنبدي بر اثر انفجار ترقه جان خود را از دست داد. به گزارش ايسنا، ماموران كلانتري گنبد پس از دريافت اين خبر، در محل حاضر شده و مشاهده كردند تمامي  شيشه هاي يك ساختمان نيز درهم شكسته است.ابراهيم نصرالله زاده، پدر اين جوان گفت: پسرم در حال ساختن ترقه بود كه به دليل انفجار آن، مجروح و به بيمارستان مطهري گنبد منتقل شد. وي به دليل شدت جراحات، در بيمارستان جان باخت.

شهردار بابل:
برخي ادارات براي اجراي طرح هاي
زيربنايي همكاري نمي كنند
بابل- شهردار بابل  با انتقاد از اينكه  برخي ادارات ، برنامه  منسجم  و هماهنگ  با نهاد شهرداري  ندارند، گفت : تا زماني  كه  همكاري  و هماهنگي  بين  ادارات  نباشد، كنده كاري ها در كوچه  و خيابان هاي  شهر هموار نخواهد شد.
حفاري  هايي  كه  توسط سازمانها و ارگانهايي  نظير آب و فاضلاب ، مخابرات ، برق  و گاز در خيابانهاي  شهرهاي  مازندران  ايجاد مي شود از معضلات  اساسي شهروندان  اين  استان  است .
رجب  ملايي  در گفت  وگو با ايرنا افزود: اداره  شهربه  مديريت  واحد نياز دارد تا بتوان  طرح هاي  زيربنايي  رابا هماهنگي  ادارات مختلف  انجام  داد.
وي  تصريح  كرد: اكنون  ادارات  مختلف  بدون  هماهنگي  با يكديگر براي  طرح هاي زيربنايي  مجوز حفاري  دريافت  مي كنند.

تصادف ميني بوس با سواري در نهاوند قرباني گرفت
همدان _ خبرنگار همشهري: مأموران انتظامي كلانتري ۱۳ فرمانداري انتظامي شهرستان نهاوند اعلام كردند: در سه راهي دهفول يك دستگاه ميني بوس به رانندگي محمد يوسف با يك دستگاه پيكان سواري به رانندگي محمد و يك نفر سرنشين برخورد كرد و بر اثر آن راننده و سرنشين پيكان مجروح شدند كه سرنشين آن به نام محمد كريموند، بر اثر شدت جراحات وارده در بيمارستان فوت كرد.

برگزاري مسابقات ورزشي بيماران خاص در كرمان
گروه شهرستانها: يك دوره مسابقات ورزشي با حضور تيم هايي از سراسر كشور ويژه بيماران خاص و پيوند اعضا در استان كرمان برگزار مي شود.
گزارش كشاورز همكار خبري ما حاكي است، براساس نتايج اين مسابقات، اعضاي تيم ملي بيماران خاص، براي شركت در بازيهاي بين المللي برگزيده خواهند شد.
پس از تشكيل فدراسيون ورزشي بيماريهاي خاص، اين اولين دوره از مسابقات است كه به وسيله فدراسيون مزبور برپا مي شود.
پس از اين مسابقات، نفرات برتر به رقابت هاي جهاني ۲۰۰۶ فرانسه و مسابقات آسيايي اعزام خواهند شد.
فدراسيون ورزشي بيماري هاي خاص قبلاً يكي از انجمن هاي تحت پوشش فدراسيون همگاني بوده كه اينك به صورت فدراسيون مستقل درآمده است.

راهيابي بانوي كاراته كاي آذري به تيم  ملي
اروميه _ خبرنگار همشهري: يك ورزشكار زن مياندوآبي به تيم ملي كاراته كشور دعوت شد.
خاتون اكبري هفته گذشته به عنوان نماينده آذربايجان غربي در نخستين دوره مسابقات سبك هاي آزاد بانوان بزرگسال در تهران، در وزن ۶۵ كيلوگرم در بين ۳۰۰ ورزشكار كاراته كاي كشور مقام اول را به دست آورده است. وي با كسب مدال طلا به تيم ملي فراخوانده شد و سال آينده همراه تيم به مسابقات برون مرزي اعزام خواهد شد.

جوانه هاي گلپايگان، جوانه سراسري زد
006642.jpg
گروه شهرستان ها : نخستين پيش شماره هفته نامه جوانه ها به مديرمسئولي و سردبيري محمدعلي مقدس زاده گلپايگاني در اين هفته منتشر شد. جوانه ها چنانكه مقدس زاده توضيح مي دهد، ابتدا قرار بود به صورت هفتگي در شهرستان گلپايگان منتشر شود اما مجوز پخش سراسري گرفت و شماره هاي منظم آن پس از تعطيلات نوروز، روي دكه هاي مطبوعاتي خواهد بود. هفته نامه جوانه ها، شعار «زندگي، شكفتن جوانه هاست» را زينت بخش آرم خود كرده است و بنا دارد در ۸ صفحه قطع مترويي با قيمت ۵۰ تومان تقديم علاقه مندان به ويژه مردم شهرستان گلپايگان شود. از سرمقاله اين پيش شماره با عنوان «۲۰ سال انتظار و يك افتخار» چنين برمي آيد كه صدور مجوز براي انتشار آن، دو دهه با چالش هاي ناخواسته مواجه بوده و راه درازي براي رفع سوءتفاهم ها سپري شده است. پيوستن جوانه ها را به خانواده مطبوعات كشور تبريك مي گوئيم.

تأسيس دو كلانتري جديد در شهرستان سبزوار
سبزوار _ فرمانده نيروي انتظامي سبزوار اعلام كرد سال آينده دو كلانتري جديد در سبزوار احداث مي شود كه در سطح روستاها فعاليت خواهد كرد.
سرهنگ محمدرضا كارگاهي به ايسنا گفت: در حال حاضر در سبزوار ۴ كلانتري وجود دارد كه كلانتري ۱۳ فقط روستاها را پوشش مي دهد و به خود سبزوار كمتر رسيدگي مي كند. اين امر در مواقع حساس، باعث كاهش ضريب امنيتي شهرمي شود.
وي تصريح كرد: در ماه هاي آينده دو پاسگاه ديگر به جمع پاسگاه هاي اطراف سبزوار افزوده خواهد شد كه با احداث پاسگاه روستاي ايزي و خسروجرد، خدمات كلانتري ۱۳ به داخل شهر اختصاص مي يابد.كارگاهي افزود: شهرداري سبزوار دو قطعه زمين جهت احداث ۲ كلانتري جديد به نيروي انتظامي  واگذاري كرده و اعتبارات ساخت اين دو كلانتري نيز از سوي ناجا تامين شده است.

نمايشگاه كاريكاتور «گل يخ» در اروميه برپا شد
اروميه- خبرنگار همشهري: نمايشگاه كاريكاتور با عنوان «گل يخ» در اروميه برپا شد. در اين نمايشگاه كه تا ۲۴ اسفندماه داير است ۴۰ اثر از دو هنرمند اروميه اي؛واحده قاسم زاده و سارا اردويي با مضامين اجتماعي به نمايش درآمده است.
علاقمندان مي توانند همه روزه از ساعت ۹ تا ۳۰/۱۴ در محل حوزه هنري اين استان واقع در خيابان اميني از اين نمايشگاه ديدن كنند.

اهالي كتاب در اسلامشهر گرد هم مي آيند
گروه شهرستانها: نمايشگاه تازه هاي كتاب اسلامشهر با ۷ هزار عنوان از شنبه (امروز) در فرهنگسراي شهيد صارمي اين شهر برگزار مي شود.
رئيس اداره فرهنگ و ا رشاد اسلامشهر با اعلام اين خبر گفت: در اين نمايشگاه هزاران عنوان كتاب با موضوعات قرآن، ادعيه، نهج البلاغه، علوم قرآني و ديني، ادبيات شامل شعر و داستانهاي ايراني و خارجي، كليات شامل فرهنگ، كتابشناسي و زبان همچنين كامپيوتر، فلسفه و روانشناسي، علوم اجتماعي و سياسي، آموزشي و كمك آموزشي علوم طبيعي و رياضي عرضه مي شود.
نمايشگاه تا ۱۸ اسفند داير خواهد بود.

مركز تحقيقات هواشناسي كاربردي استان يزد گشايش يافت
يزد - هفتمين مركز تحقيقات هواشناسي كاربردي يزد، با حضور معاون وزير راه و ترابري، استاندار يزد و جمعي ديگر از مسئولين استان گشايش يافت.
به گزارش ايسنا، در مراسمي بدين مناسبت، حسين ابرقويي، رئيس سازمان هواشناسي استان يزد اظهار داشت: بايد وابستگي خود را به واردات تجهيزات هواشناسي از ديگر كشورها كاهش دهيم و در راه قطع كامل وابستگي حركت كنيم.
وي گفت: سازمان هواشناسي كشور كه وابسته به وزارت راه و ترابري است با ۳۴ ايستگاه سينوپتيك، ۱۰۷ ايستگاه اقليم شناسي و ۱۶۰ ايستگاه باران سنجي تاسيس شد و در سال ۱۳۳۸ سازمان هواشناسي ايران به عنوان يكصد و سومين عضو سازمان جهاني هواشناسي درآمد.

آنتيگون سوفوكل در همدان به روي صحنه رفت
همدان _ خبرنگار همشهري: پس از يك دوره انزواي برخي از هنرمندان تئاتر همدان، گروه نمايشي بوعلي متشكل از هنرمندان صاحب نام عرصه تئاتر، نمايش تاريخي آنتيگون اثر سوفوكل را به روي صحنه آورد.
نمايش آنتيگون اثر سوفوكل به كارگرداني سيدمحمد جولا كبودرآهنگي از كارگردانان مطرح استان در محل سالن مجتمع فرهنگي -هنري ابن سيناي همدان از دهم اسفند هر روز از ساعت ۱۷ به روي صحنه مي رود.
شايان ذكر است كه سهراب نيك فرجاد، كيانوش بهروزپور، حميد توابيان، فريبا فضيلي و نصرالله عبادي ايفاگران نقش در اين نمايش مي باشند.

شهرستان ها
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
سينما
داخلي
شهر
شهري
محيط زيست
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |   سياسي   |  
|  سينما   |   داخلي   |   شهر   |   شهرستان ها   |   شهري   |   محيط زيست   |   ورزش   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |