سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۹ - Mar 7, 2006
حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام:
شايسته است انسان عاقل، خويشتن را از مستي ثروت، از مستي قدرت، از مستي علم و دانش، از مستي تمجيد و تملق، از مستي جواني مصون نگاه دارد. زيرا هريك از اين مستي ها بادهاي مسموم و پليدي دارد كه عقل را زائل مي كند و آدمي را خفيف و بي شخصيت مي نمايد.
غررالحكم ص ۸۶۲
امروز با حافظ
ز   هر در مي دهم پندش وليكن در نمي گيرد
دلم جز مهر مهرويان طريقي برنمي گيرد
كه نقشي در خيال ما از اين خوشتر نمي گيرد
خدا را اي نصيحت گو حديث ساغر و مي گو
وزير ارشاد وعده داد:
پرداخت مطالبات هنرمندان قبل از سال نو
007275.jpg
ايرنا: وزير فرهنگ  و ارشاد اسلامي  گفت : در وزارت  ارشاد تاكيد كرده ام  زماني  كه بودجه اي  دراختيار داريم ، هيچ  پرداختي  واجب تر از مطالبات  هنرمندان  نيست .
«محمدحسين  صفار هرندي» ديروز در مراسم  آغاز عمليات  بازسازي  ساختمان  مركزي  خانه تئاتر و در جمع  گروهي  ازهنرمندان  حوزه  تئاتر كشورازمحمدحسين  ايماني  خوشخو معاون  امور هنري  وزارت ارشاد خواست  موضوع  مطالبات  هنرمندان  را بطور جدي  پيگيري  كند.وي  تصريح  كرد: حتما بخش  قابل  توجهي  از مطالبات  هنرمندان  قبل از آغاز سال جديد پرداخت  مي شود.
وي  اهداف  فرهنگي  تئاتر را مورد تاكيد قرار داد و افزود: پرتوي  از فرهنگ و هنر اين  مرزوبوم  و از انديشه  و عمل  اهل  هنر بايد در جامعه  جاري  شود تامخاطب  خود را بيابد و او را راضي  كند.
وزيرفرهنگ  و ارشاد اسلامي  تصريح  كرد: هنرهاي  ما همانطور كه  باري  از تفنن و تفريح  را باخود به  همراه  دارد، محتوايي  از معرفت  و هدايت  را هم  در درون خود مستتر دارد.صفار هرندي  خود را حامي  و مدافع  هنرمندان  دانست  و گفت : بخشي  از شكل گيري  ذائقه  مخاطب  در خصوص  هنر، به  دست  هنرمند، كارگردان ، نمايشنامه نويس  و فيلم نامه نويس  است .وي  در مورد استفاده  از دانش  و تجربيات  هنري  در جهان  گفت : بخش  قابل  توجهي از هنر محصول  انديشه  و تجربيات  بشر در طول  تاريخ  است  و ما بي نياز از آن نيستيم .
وي  با تاكيد بر دريافت  اين  تجربيات  از هنرمندان  جهان ، گفت : در استخدام  تجربياتي  كه از بيرون  وارد مي شود، بايد باذهني  فعال  آن ها را بازگردانيم  وبا شرايط داخلي  انطباق  دهيم .
وزير ارشاد اظهار داشت : زماني  كه  هنر منطبق  با آرمان ها و ارزش هاي  مردم باشد، مردم  آن  را مورد حمايت  جدي  قرار مي دهند.صفار هرندي  گفت : مسير پيموده شده  در چند ماه  گذشته  براي  اعتلاي تئاتر مسيري  رو به  جلو بوده  است .

با نمايش ۲۳ فيلم در خانه هنرمندان كيش
همايش برگزيدگان جشنواره زنان
فيلمساز فردا برگزار مي شود
007272.jpg
گروه ادب و هنر: همايش برگزيدگان نخستين جشنواره زنان فيلمساز از فردا چهارشنبه هفدهم اسفند در خانه هنرمندان كيش برگزار مي شود.
مدير نخستين جشنواره زنان فيلمساز درباره اين همايش به همشهري گفت: نمايش ۱۰ فيلم كوتاه و ۳ فيلم بلند برگزيده جشنواره و برپايي جلسات نقد و بررسي فيلم ها با حضور فيلمسازان، هنرمندان، نمايندگان مطبوعات و منتقدان سينمايي از مهم ترين برنامه هاي اين همايش سه روزه است.
مازيار رضاخاني همچنين از نمايش ۱۰ فيلم كوتاه درباره ميراث فرهنگي و گردشگري در اين همايش خبر داد و گفت: خانه زنان هنرمند ايران با همكاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در ايام برگزاري همايش ۱۰ فيلم كوتاه با موضوع ميراث فرهنگي و معنوي ايران را در سالن سينمايي خانه هنرمندان كيش به نمايش مي گذارد.
مراسم تقدير از برگزيدگان نخستين جشنواره زنان فيلمساز از ديگر برنامه هاي اين همايش است كه در آخرين روز با حضور گروهي از هنرمندان، دست اندركاران و مسئولان برگزار خواهد شد.
اين همايش سه روزه با همكاري شهرداري تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به همت خانه هنرمندان كيش برگزار مي شود و هنرمنداني چون مجيد مجيدي، كيومرث پوراحمد، مينو فرشچي، دكتر سهيلا نجم، مهتاب كرامتي، نازنين مفجم، سيما تيرانداز و... در برنامه هاي آن حضور دارند.

بهارستان
كلمه
صد و بيست و چهار هزار پيامبر كه آمدند خود مقصود يك كلمه بود، گفتند: فرا خلق گوييد كه الله و اين را باشيد. كساني را كه سمعي دادند اين كلمه را همي گفتند و همي گفتند تا همه اين كلمه گشتند. چون همگي اين را گشتند در اين كلمه مستغرق گشتند.
اسرار التوحيد _ ابوسعيد ابوالخير

تصحيح و پوزش
در همشهري ديروز (دوشنبه) در بخش «كلام معصوم» واژه «تجارب» به اشتباه «تجارت» چاپ شده است كه ضمن اصلاح پوزش مي طلبيم.

برگي از تاريخ
اعدام رزم آرا
سپهبد علي رزم آرا در سال ۱۲۸۰ ش به دنيا آمد و در هفده سالگي وارد مدرسه نظام شد. وي پس از احراز درجه افسري، به اقتضاي زمان در چند زد و خورد داخلي شركت كرد و به همين دليل ارتقاء درجه يافت. رزم آرا در سال هاي بعد مدارج ترقي را پيمود تا اينكه پس از تبعيد رضاخان به رياست ستاد ارتش رسيد. در زمان صدارت قوام، شاه براي از بين بردن نخست وزير و سقوط دولت وي، به هر كسي متوسل مي شد و به همه وعده صدارت مي داد.
رزم آرا در زمره افرادي بود كه شاه به او وعده نخست وزيري داده بود. رزم آرا با اتكا به قول شاه و با پشت پا زدن به عنايات قوام نسبت به خود، درصدد تضعيف دولت برآمد. وي از آن پس تصميم به احراز صدارت گرفت تا اينكه در پنجم تيرماه ،۱۲۲۹ فرمان نخست وزيري گرفت. سپهبد علي رزم آرا، به عنوان ژنرال ارتش رژيم شاه و عنصر سرشناس دولت استعماري انگليس هنگامي كه به نخست وزيري كشور رسيد با ملي شدن صنعت نفت ايران به شدت مخالفت مي كرد و قصد داشت با سركوب نهضت مردم، تا جايي كه ممكن است به اربابان خود خدمت كند. خيانت ها و انحرافات علني رزم آرا در سياست و امور مملكتي سبب شد تا روحانيون و مردم به مخالفت جدي و صريح با او بپردازند. لذا فداييان اسلام به اين تشخيص رسيدند كه اگر اين عنصر وابسته از ميان برداشته نشود، در نهضت مردم اختلال حاصل مي گردد.
به همين جهت شهيد خليل طهماسبي از سوي جمعيت فداييان اسلام مامور ترور رزم آرا گرديد و سرانجام وي را در شانزدهم اسفند ۱۳۲۹ ش به هلاكت رساند. اعدام انقلابي وي در واقع هشداري به برخي نمايندگان مجلس شانزدهم بود كه به دليل وابستگي به انگليس، مانع از ملي شدن صنعت نفت در ايران مي شدند. به همين جهت، به فاصله كوتاهي پس از حركت انقلابي اعدام رزم آرا، طرح ملي شدن صنعت نفت در كميسيون نفت مجلس، مورد تاييد و تصويب قرار گرفت.
قطع رابطه با انگليس
چهار روز پس از صدور حكم تاريخي حضرت امام خميني (ره)  مبني بر ارتداد و قتل سلمان رشدي، نويسنده كتاب ضاله آيات شيطاني،  وي از اين كه كتابش باعث نارضايتي مسلمانان شده است، اظهار تاسف و پوزش كرد. در حقيقت عذرخواهي سلمان رشدي، براي ختم اين غائله كافي نبود. از اين رو، مجلس شوراي اسلامي، در نهم اسفند ،۱۳۶۷ طي جلسه فوق العاده اي، با اعلام ضرب الاجل يك هفته اي براي انگليس، هر گونه رابطه سياسي با لندن را منوط به عذرخواهي مقامات انگليسي و تجديدنظر در مواضع غيراصولي نسبت به جهان اسلام و كتاب آيات شيطاني نمود. وزير امور خارجه انگليس ضمن ابراز تاسف از انتشار كتاب رشدي، خود و دولت متبوعش را جدا از مسئوليت انتشار اين كتاب دانست، اما اين اظهارات و موضع گيري ها چون فاقد عذرخواهي رسمي و علني بود، دولت جمهوري اسلامي ايران، در شانزده اسفند ،۱۳۶۷ در پايان مهلت يك هفته اي روابط سياسي خود را با انگلستان به طور رسمي قطع كرد.

اصل مطلب--ابوالفضل زرويي نصرآباد
007302.jpg
007305.jpg
در اهميت خلوت و اين كه كارهاي بزرگ در خلوت صورت مي گيرد

كوتاه از هفت هنر
007278.jpg
تقدير از عصر جمعه : فيلم سينمايي عصر جمعه به كارگرداني مونا زندي و تهيه كنندگي جهانگير كوثري با حضور جمع كثيري از هنرمندان و دست اندركاران اصلي اين فيلم مورد تقدير قرار گرفت. در اين برنامه پس از قرائت بيانيه موزه سينما توسط مديرعامل موزه لوح تقدير و تنديس موزه توسط استاد عزت الله انتظامي و مهندس مهدي سليمي به جهانگير كوثري اهداء شد.
رضا كيانيان در صحنه : بابك محمدي، نمايش سگهاي پدر را با بازي رضا كيانيان در تالار اصلي تئاتر شهر روي صحنه مي برد.قرار بود نمايش سگهاي پدر پيش از بيست و چهارمين جشنواره تئاتر فجر اجرا شود اما به دليل ازدحام تالار اصلي در نيمه دوم سال، قرار شد نمايش در جشنواره فجر اجرا شود كه اين بار به دليل آماده نبودن بازيگران اين نمايش، اجراي آن در جشنواره منتفي شد.
بزرگداشت يونسكو : همايش بزرگداشت اوژن يونسكو نيمه ارديبهشت ماه برگزار مي شود. مسئوليت اين همايش كه طي سه روز در پرديس هنرهاي زيبا برپا مي شود، با پروفسور كاميابي مسك است كه در فرانسه كارشناس يونسكو است.
موفقيت هنرمند ايراني: در دوازدهمين دوره بي ينال هنر بنگلادش كه با عنوان شيل پاكالا در داكا پايتخت بنگلادش برگزار شد، صداقت جباري با اثر نقاشي خط برنده جايزه بزرگ، مدال و جايزه نقدي شد. اين بي ينال با حضور نخست وزير و وزير فرهنگ و ساير مسئولان ، مقام ها و سفيرهاي خارجي پس از تلاوت آيه هايي از قرآن مجيد افتتاح شد.
اكران مرباي شيرين: مرباي شيرين به كارگرداني مرضيه برومند پس از پنج سال كه از ساخت آن مي گذرد، سرانجام در ادامه نمايش فيلمهاي كودك در تاريخ ۲۳ فروردين در سينماها به نمايش درمي آيد. مرباي شيرين پس از فيلمهاي شهر موشها، و الو الو من جوجو ام، سومين فيلم سينمايي برومند است.
سايه در فروردين : سيروس رنجبر فيلم سينمايي سايه را با بازي بهرام رادان، الناز شاكردوست و آتيلا پسياني فروردين ماه كليد مي زند. در اين فيلم كه مضموني معناگرا و داستاني عاشقانه دارد فريدون جيراني مشاور كارگردان است.
نمايشگاه در شيراز : دفتر امور هنرهاي تجسمي با همكاري ارشاد استان فارس و كارگاه آموزش هنر، نمايشگاهي از آثار هنرمندان معاصر ايران را از ۲۷ ارديبهشت به مدت ۲ روز در شيراز با شركت هنرمندان و هنرجويان استان خوزستان، بوشهر، فارس، اصفهان، چهارمحال و بختياري، كهكيلويه و بويراحمد، ايلام و لرستان برگزار مي كند.

برگزيدگان اولين جشنواره هنرهاي سنتي
جوانان معرفي شدند
گروه ادب و هنر: برگزيدگان «اولين جشنواره هنرهاي سنتي جوانان» و نمايشگاه «طبيعت از منظر هنرمندان شرق» طي مراسمي با حضور مسئولان و شخصيتهاي فرهنگي، اساتيد، صاحبنظران و هنرمندان ديروز در تالار وحدت معرفي شدند. برنامه ويژه اين مراسم به معرفي و بزرگداشت ده تن از استادان پيشكسوت هنرهاي سنتي اختصاص داشت. معرفي برگزيدگان اين جشنواره در سه بخش به شرح زير انجام شد:
كامران آراسته، مريم افقهي، روح الله دهقان و علي نعيمايي و محمد نوري دهنوي و مريم وفائي. مهدي خانكه، فرزاد پوراسدي، ساغر كريمي و عليرضا برفروشان معرفي شدند. در بخش نمايشگاهي «طبيعت از منظر هنرمندان شرق» نيز مصطفي دشتي، رضا هدايت، جواد مدرسي، منصوره محمدي، پريسا فريدوني، لاله خمسه اي، هديه لطيف زاده، معصومه كعبي پور، صدر خيرآبادي و محمد رحيمي برگزيده شدند. همچنين ده تن از استادان پيشكسوت هنرهاي سنتي كه اين مراسم به آئين تجليل و بزرگداشت آنان اختصاص داشت شامل: امير حسين افسري (طراحي فرش)، علي اكبر بهزاديان (نازك كاري چوب)، محمد سلحشور (خوشنويسي)، عباس سياحي (رنگرزي)، محمد گلريز خاتمي (خاتم  سازي)، علي بابا بختياري (شيشه گري)، محمد فقيهي (مينا سازي)، بياض امير عطايي (سازسازي)، سيدعلي خسرواني (قلم زني)، و خانم مهين افشان پور (نگارگري) بود.

ستون آخر - سردبير
ديشب آنقدر گرفتار شدم كه نتوانستم ستون آخر را آماده كنم و ترجيح مي دهم در دقايق پاياني صفحه بندي با عجله و شتاب چيزي ننويسم.
از شما عذر مي خواهم. فردا خدمتتان مي رسم.

از شعر كلاسيك تا شعر معاصر:
ترجمه گزيده اي از شعرهاي شاعران
فارسي زبان به ايتاليايي
ايسنا: گزيده اي از شعرهاي شاعران فارسي زبان به ايتاليايي ترجمه مي شود.
غلامرضا امامي- مترجم ايراني ساكن ايتاليا - گزيده اي از شعرهاي سروده  شده توسط شاعران اوليه فارسي زبان، از جمله رودكي تا شاعران كنوني را كه به گفته خودش تعداد زيادي را شامل مي شود، انتخاب كرده كه به تدريج آن ها را ترجمه مي كند. در اين مجموعه، علاوه بر شاعران ايراني، شعرهايي نيز از شاعران تاجيكستاني، افغانستاني و پاكستاني كه به زبان فارسي شعر سروده اند، ترجمه مي شود.
او هم چنين كتاب «پرنده و ديوار» ، قصه هايي براي نوجوانان، را نيز در دست نوشتن دارد و گزيده اي از زندگي و شعر خواجه عبدالله انصاري با نام «آتش باش تا برافروزي» با نقاشي هاي علي اكبر صادقي براي نوجوانان كه يك بار قبل از انقلاب چاپ شده بود و پس از آن چند بار تجديد چاپ شد، توسط كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان از او در حال تجديد چاپ است. كتاب «رنگين كمان» كه حاصل خاطره ها،  يادداشت ها و عكس هايي از چهره هاي ايراني است، هم توسط امامي گردآوري شده و او آن  را براي انتشار به يك ناشر خوش قول در ايران مي سپارد.
«رنگين كمان» در دو دسته درباره آيت الله طالقاني، مهندس بازرگان، جلال آل احمد، دكتر علي شريعتي،  خسرو گلسرخي و سيدجلال الدين آشتياني، م. آزاد و سيروس طاهباز است. به گفته امامي اين تعداد كساني هستند كه بر نسل او تاثيرهاي بسياري گذاشته اند و نسل او بسيار به آن ها مديون است.

حاتمي كيا، مستند چمران را مي سازد
007281.jpg
فارس: گروه تلويزيوني شاهد طي قراردادي با سازمان صدا و سيما، توليد مستند شهيد مصطفي چمران به كارگرداني ابراهيم حاتمي كيا و تهيه كنندگي حبيب الله كاسه ساز را كليد زد.
به گزارش روابط عمومي و بين الملل بنياد شهيد و امور ايثاگران، مدير گروه تلويزيوني شاهد گفت: تاكنون ۳۰ درصد از مراحل تحقيق، نگارش و توليد اين سريال مستند انجام شده است.
محمداسماعيل رضايي افزود: از ديگر كارهاي در دست اجراي گروه تلويزيوني شاهد مشاركت با گروه حماسه و دفاع مقدس براي ساخت سريال «شب هزار و يكم» درخصوص يك جانباز شيميايي و ساخت سريال هاي شهيدان زين الدين و بابايي است كه كار تحقيق و نگارش فيلمنامه آنها در حال انجام است.
وي در ادامه اظهارداشت: همچنين گروه تلويزيوني شاهد كار ساخت انيميشن شهيده «سها خيام» را شروع كرده كه در حال حاضر مراحل تحقيق و نگارش فيلمنامه آن به اتمام رسيده است.
مدير گروه تلويزيوني شاهد افزود: در اين اثر ۱۵ دقيقه از تكنيك فول انيميشن استفاده شده است كه پس از توليد در شبكه هاي صدا و سيما پخش خواهد شد.
گفتني است: شهيده سها خيام دختري قهرمان و ۱۲ ساله است كه در شروع جنگ تحميلي و ورود متجاوزين به هويزه، در دفاع از سرزمين اسلامي با فريادهاي اعتراض آميز و پرتاب سنگ به سوي مزدوران بعثي حماسه ديگري از مقاومت را در خوزستان به نمايش گذاشت.

توليدات صدا و سيما در جهان
اداره كل همكاري هاي بين الملل صداوسيما در سال جاري بيشترين برنامه را در قالب مستند تك قسمتي به خارج از كشور ارسال كرده است.بنا بر گزارش اداره كل همكاري هاي بين المللي صدا و سيما، در سال جاري تعداد ۹۷ عنوان تك برنامه مستند و ۲۰ عنوان مجموعه مستند به ۳۰ كشور از پنج قاره جهان عرضه شده است، اين در حالي است كه بيشترين سهم برنامه هاي نمايشي ارسال شده به ترتيب سريال ها (۱۷ برنامه) و فيلم ها (۹ برنامه) بوده است.در ميان سريال هايي كه تا كنون از طريق صدا و سيما به خارج از كشور ارسال شده است، فيلم ها و سريال هاي مذهبي از جايگاه ويژه اي برخوردارند.

اداره كل نمايش، تكنيك هاي نمايش راديويي
را آموزش مي دهد
يك سردبير نمايش راديويي گفت: ادبيات نمايشي، راحت تر، سريعتر، كامل تر و با هزينه  كم در قالب نمايش راديويي از راديو منتقل مي شود. مرضيه رشيد بيگي گفت: ادبيات نمايشي از طريق نمايش راديويي ضمن آن كه سهل  و آسان در دسترس مخاطب قرار مي گيرد، بخشي از خلاقيت تخيل او را نيز به كار مي گيرد. وي افزود: با عرضه بخشي از ادبيات و درام به مخاطبان، با شكل هاي مختلف، آن چه كه بايد در خصوص درام نمايشي رخ دهد اتفاق مي افتد. وي نمايش در راديو را به لحاظ لغوي، نشان دادن دنياي خيالي ذهن نويسنده از طريق شنيدن تعريف كرد و گفت: مخاطبان نمايش راديويي نه تنها نمايش را مي شنوند، بلكه آنها را به خوبي و با جزئي ترين جزييات مي بينند.وي تصريح كرد: نمايش راديويي، عامل خوب و راحتي در عرضه محصول ادبي در راديو بوده و هست.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


گشتي در دنياي خبرها
طوطي در جام جهاني
لندن: يك طوطي در جريان رقابتهاي جام جهاني به تشويق تيم ملي فوتبال انگليس خواهد پرداخت. با توجه به اينكه صاحب اين طوطي يكي از متعصب ترين طرفداران فوتبال انگليس است. به همين دليل وي به اين پرنده آموزش داده كه چگونه با داد و فرياد كردن به تشويق تيم ملي بپردازد. به همين دليل وي در رقابتهاي جام جهاني حضور فعال خواهد داشت تا با شيوه منحصر به فرد خود به تشويق تيم ملي بپردازد.
مزايده خطرناك
منچستر: يك دانش آموز با خنجري كه از يك مزايده اينترنتي خريداري كرده بود به يك شهروند حمله ور شد. اين دانش آموز با شركت در اين مزايده يك خنجر متعلق به ۱۵ سال قبل را خريداري كرد و جالب اينكه پس از دريافت اين خنجر با آن به جان يك شهروند افتاد و او را مجروح كرد. به همين دليل برگزاركنندگان مزايده تحت تعقيب قرار گرفته اند.
مرگ آخرين بازمانده
ليدز: آخرين بازمانده زن از جنگ جهاني اول كه در اين جنگ مشاركت فعال داشت در سن ۱۰۷ سالگي از دنيا رفت. وي در حالي كه تنها ۱۸ سال سن داشت به عضويت نيروي هوايي انگليس درآمد و در جريان جنگ جهاني اول به تعمير هواپيماها مي پرداخت. او همچنين پس از پايان جنگ مدتي به عنوان پرستار انجام وظيفه مي كرد.
خون هاي آلوده
نيوكاسل: ديروز يكي از مطبوعات انگليس فاش كرد، در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ يكي از بيمارستانهاي انگليس از خون هاي آلوده براي تزريق به بيماران خود استفاده مي كرد. اين خونها از زندانيان يك بيمارستان در آمريكا گرفته شده بود كه اغلب اين زندانيان مبتلا به بيماري ايدز و يا هپاتيت سي بودند. به هر حال بر اثر اين سهل انگاري در حدود ۳ هزار نفر از بيماران اين بيمارستان به ايدز و هپاتيت مبتلا شدند و هم اكنون تنها تعداد اندكي از آنها زنده هستند.

گل و گياه
گاوزبان
007266.jpg
نام علمي:
Anchusa azurea
Loddon Royalist,
خانواده:
BORAGINACEAE
گياهي دائمي، افراشته، به بلندي ۲/۱ متر و گستردگي ۶۰ سانتي متر، داراي برگهاي تخم مرغي باريك و كركدار كه گلهاي منفرد و آبي كمرنگ آن اوايل تابستان ظاهر مي شوند. اين گياه با جنس گل گاوزبان (Echium spp) تفاوت دارد.
نيازها: به مكان آفتابي، خاك مرطوب با زهكش خوب و نسبتا غني نياز دارد. حداقل  دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد. اين گياه نياز به قيم دارد.
ازدياد: از طريق تهيه قلمه ريشه در زمستان و كاشت بذر در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |