سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۹ - Mar 7, 2006
ويندوز ويستا چيست؟
ورود به دنياي ۶۴ بيتي
007107.jpg
گروه دانش و فناوري _ مرتضي اسلام زاده: شايد باورش سخت باشد ولي بايد باور كرد؛  با آمدن ويندوز جديد ويستا بايد با دنياي ۳۲ بيتي خداحافظي كرد. اوايل دهه۸۰ ميلادي بود كه رايانه ها به سيستم ۱۶ بيتي ارتقا پيدا كردند و در اوايل دهه۹۰ ميلادي رايانه ها به ۳۲ بيتي ارتقا پيدا كردند، اما اين بار نه ۱۰ سال بلكه ۱۶ سال انتظار لازم بود تا رايانه ها به دنياي ۶۴ بيتي ارتقا پيدا كنند. شايد سال ،۲۰۰۷ هديه كريسمس، ويندوز ويستا باشد. در اين راستا شركت هاي سخت افزاري از كمپاني معظم مايكروسافت چند سالي است كه پيش هستند چرا كه آنها حتي قبل از سال ۲۰۰۰ سيستم هاي سخت افزاري با قابليت ۶۴ بيت را آماده ارائه به كاربران نموده بودند. اما هر چه بود انتظار به سر رسيد و در آغاز سال ۲۰۰۷ اين سيستم عامل جديد با قابليت ۶۴ بيتي روانه بازار خواهد شد. البته اين بدان معنا نيست كه سرعت رايانه ها دو برابر خواهد شد. اي ام دي رقيب سرسخت اينتل در دنياي تراشه سازي مي گويد كه استفاده از سيستم ۶۴ بيتي چيزي در حدود ۱۰درصد افزايش سرعت را براي كاربران در پي خواهد داشت اما نبايد به اين موضوع دل بست چرا كه سيستم عامل جديد تنها به سيستم سخت افزاري وابسته نيست بلكه بايد نرم افزارهاي موجود نيز براساس سيستم هاي جديد ۶۴ بيتي طراحي و ساخته شوند، تا بتوان از حداكثر ظرفيت حافظه استفاده كرد.
بخش بازرگاني كمپاني مايكروسافت مي گويد: ۶۴ بيت بسيار جذاب تر مي باشد چرا كه ساختاري كاملاً جديد براي آن پديد آمده و از حافظه به شيوه اي كاملاً منحصر به فرد نسبت به سيستم هاي ۳۲ بيتي كه در حال حاضر استفاده مي شوند بهره مي برد و به همين دليل اين توانايي را دارد كه برنامه هايي كه عمليات گرافيكي و تصويري را برعهده دارند با سرعت بسيار بهتري راه اندازي نمايند و اين امكان براي استوديوهاي فيلمبرداري و فيلمسازي بسيار حائز اهميت خواهد بود چرا كه سرعت آن بسيار بسيار بهتر خواهد بود و جالب اين است كه هزينه آن به قيمت ويندوزهاي ۳۲ بيتي است.
بخش امنيت شبكه كمپاني مايكروسافت نيز حرف هاي بسيار جالب و در عين حال مفيدي دارد. بخش امنيت شبكه اعلام كرد: سيستم امنيتي ۶۴ بيتي بسيار ايمن تر از سيستم ۳۲ بيتي است. به گفته اين بخش،شركت هاي اينتل و اي ام دي همكاري بسيار نزديكي با اين شركت جهت اطمينان از اينكه سيستم ۶۴ بيتي به امنيت بهتر و بيشتري برسد داشته اند. در اين سيستم جديد حتي اگر ويروسي موفق شود كه به رايانه دسترسي پيدا كند، فقط در همان بخش فعال مي شود و توانايي اينكه به ساير بخش ها آسيب برساند را نخواهد داشت.
سخنگوي مايكروسافت مي گويد: ويندوز ويستا به تمامي كاربران اين امكان را مي دهد كه به همين راحتي كنوني با رايانه هاي نسل جديد كار كرده و هيچ مشكلي را احساس نكنند و بتوانند كارهاي فوق العاده اي را با اين نسل جديد رايانه ها انجام دهند.
آقاي بيل گيتس صاحب ثروتمند شركت مايكروسافت هم توضيحات جالبي را ارائه نموده است. وي مي گويد: ويندوز ويستا بزرگترين سرمايه ما است. هنگامي كه با ويستا كار كنيد و از مزاياي آن بهره مند شويد خواهيد ديد كه ما چه كار عظيم و وسيعي را به انجام رسانده ايم. ما ادعا مي كنيم كه پلت فورم نسل آينده را ما ساخته ايم و آن ويستا است.
آقاي گيتس در مورد نيازهاي ويستا نيز توضيحات منحصر به فردي داده است. وي مي گويد: رايانه مورد نياز براي كار با ويستا بايد داراي يك سي پي يو مدرن، ۵۱۲ مگابايت حافظه يا رم و قابليت نمايش سازگار با درايور كارت گرافيك ويستا را داشته باشد.
در همين حال كارشناسان و البته منتقدان اين طرح و سيستم جديد جمله جالبي را گفته اند كه مفهوم آن اين است: «شنيدن كي بود مانند ديدن». به هر حال اين سيستم عامل نسل جديد در سه ماهه آخر سال ۲۰۰۶ در اختيار نمايندگي هاي مجاز فروش قرار مي گيرد تا فروش آن از كريسمس آغاز شود. پس بايد تا كريسمس صبر كرد تا پي به واقعيت نسل جديد سيستم عامل يعني ويندوز ويستا برد.
منبع: CNN.COM

بلندگوهاي آي پاد
گروه دانش و فناوري- محمدتقي رسولي: شركت اپل در ادامه توليدات مولتي مدياي خود اقدام به توليد سيستم بلندگو جهت دستگاه پخش موسيقي آي پاد كرده است. همچنين در اين نمايش محصولات، اپل مجدداً Mac mini را به كاربران نمايش داد. Mac miniجديد اين امكان را به كاربران مي دهد كه در خانه و با استفاده از اينترنت به موزيك، فيلم و عكس هاي مورد نظرشان برسند. همچنين ابزار داراي نرم افزارهاي Front Row و آي مك است كه كاربران با استفاده از آنها مي توانند كانال هاي تلويزيون را مشاهده كرده و با استفاده از كنترل راه دور آن عكس ها، موزيك و فيلم ها را مديريت كنند. تفاوت ديگري كه در اين Mac mini وجود دارد استفاده از پردازنده دو هسته اي اينتل است و قيمت آن ۷۹۹ دلار است كه ۵ بار سريعتر از مدل قديمي آن است.
اپل در طول ۶۰ روز گذشته با سوئيچ كردن از محصول پاور پي سي كه با استفاده از چيپ هاي شركت آي.بي.ام ساخته مي شد به پردازنده هاي اينتل روي آورده است.با استفاده از سيستم جديد Hi-Fi بلندگوها، كاربران مي توانند به راحتي و از راه دور بلندگو را كنترل كرده و با آي.پاد پلير اقدام به پخش موزيك كنند.اپل تاكنون ۴۲ ميليون آي پاد فروخته است و انتظار مي رود بسياري از كاربران از بلندگوي آن نيز استفاده كنند.

سيستم جديد امنيتي
007110.jpg
گروه دانش و فناوري- مرتضي اسلام زاده: پس از آنكه در تابستان امسال آن حادثه دلخراش در شهر لندن واقع در مترو و در داخل اتوبوس رخ داد، مسئولان امنيتي اين شهر مهم اروپايي دست به كار شدند بلكه راهي بيابند تا از تكرار چنين حوادثي جلوگيري نمايند. بر همين اساس شركت امنيتي و تكنولوژي «A4s-security» به كمك آنان شتافت و يك سيستم فوق ايمني به نام شيفت واچ (ShiftWatch) را به آنها ارائه داد. سخنگوي شركت مذكور مي گويد: «در صورتي كه اتوبوس و متروي لندن مجهز به دستگاه ويدئويي و پيشرفته شيفت واچ مي بودند مي توانستيم عاملان اين انفجار وحشتناك را به راحتي شناسايي كنيم.»
شركت A4s-Security اين دستگاه را به گونه اي طراحي نموده است كه در مقابل قدرت تخريب بالا مقاومت زيادي را از خود نشان دهد. مانند انفجار اتوبوسي كه در لندن رخ داد و يا انفجار مهيج متروي لندن. شركت مذكور دقيقاً انفجار اتوبوس لندن را شبيه سازي نمود تا مقاومت دوربين هاي دستگاه ساخت خود را آزمايش نمايد، در نتيجه دوربين هاي ويدئويي از اين آزمايش سربلند بيرون آمدند. در اين انفجار آزمايشي مقدار ۵ كيلوگرم تي ان تي نتوانست هيچ آسيبي به دستگاه شيفت واچ وارد كند و دوربين ها همچنان به ضبط تصاوير ادامه دادند.
آقاي مايكل زيمنس، رئيس شركت A4s-Security در رابطه با ساخت دستگاه توليد اين شركت مي گويد: «ما توانستيم تا چند ثانيه پيش از انفجار تصوير را ضبط كنيم، حتي اگر اين انفجار واقعي بود سيستم شيفت واچ مي توانست اطلاعات بسيار با ارزشي را در اختيار ما بگذارد؛ اطلاعاتي قبل از انفجار از قبيل مظنون در كدام ايستگاه سوار اتوبوس شد؟ چه وسايلي به همراه خود داشت؟ كجا نشست؟ آيا همدست داشت؟ در كدام ايستگاه پياده شد؟ و... كه با اين اطلاعات راحت تر از آنچه كه بتوان فكر كرد مظنون و يا مظنونين شناسايي مي شوند.»
آقاي زيمنس مي گويد: « اين سيستم بسته به نوع استفاده از آن بين ۵ تا ۶ هزار دلار قيمت دارد و مي تواند توانايي پليس و نيروهاي امنيتي را در كشف و جلوگيري از حملات تروريستي به طرز قابل توجهي افزايش دهد.»
اما يك مورد كه باعث اختلاف نظر مسئولان جهت استفاده از اين دستگاه است اين است كه طرفداران حقوق مدني در بريتانيا هرگز اجازه استفاده از دوربين هاي ويدئويي را نمي دهند چرا كه آنها معتقدند اين گونه سيستم ها ناقض آزادي هاي مدني هستند.در همين حال شهردار كليولند واقع در ايالت اوهايو آمريكا هيچ نگراني از بابت استفاده از اين سيستم از خود نشان نداده است و تصميم گرفت اين سيستم جديد را در ۱۱ اتوبوس جديدي كه سفارش داده نصب نمايد. لازم به ذكر است كه شركت A4s-security به قدري از محصول جديد خود مطمئن است كه سايتي به نام محصول جديد خود تحت نام شيفت واچ راه اندازي نموده است.
منبع:BBC

تلفن همراه تا چه اندازه در زندگي روزمره ما رسوخ كرده؟
ديگر نيازي به خريد بليت مترو نيست
گروه دانش و فناوري: در عرصه شگفت انگيز فناوري اطلاعات كه با سرعت سرسام آور پيش به سوي آينده مي رود، گاهي هم بعضي از انواع تكنولوژي، تكنولوژي هاي قبلي را از رده خارج مي كنند. يكي از اين موارد، گوشي تلفن هاي همراه يا موبايل است.اين روزها تلفن هاي همراه ،ساعت، دوربين عكاسي، دوربين فيلم برداري، ضبط صوت، ذخيره كننده فايل هاي صوتي، تقويم، يادآور، ماشين حساب، دفترچه تلفن ... و خيلي امكانات ديگر را در خود جاي داده است اما جديدترين استفاده بهينه را شركت ژاپني سوئيكا ارائه نموده است.
به گفته مقامات مسئول در ايستگاه شين جوكو، روزانه ۷۴۰ هزار نفر مسافر از اين ايستگاه عبور مي كنند و در همين رابطه شركت سوئيكاسيستم كه بزرگ ترين شركت راه آهن سراسري ژاپن است با معرفي جديدترين تكنولوژي موجود براي خريد بليت، كار بسياري از مسافران را راحت تر نموده است.
اين شركت معظم با انجام اصلاحاتي بر روي كارت هاي پيش پرداخت شده بليت مترو، چيپ هاي موجود در آنها را در داخل تلفن هاي همراه نصب نموده است و مسافران مي توانند با استفاده از اين تلفن هاي همراه، صف هاي طولاني جهت خريد بليت را به كناري زده و مستقيماً سوار مترو مورد نظر خود شوند.
آقاي «هاجي مي  يامادا» معاون و مرد شماره ۲ شركت سوئيكاسيستم كه خود مستقيماً در ساخت اين چيپ ها و نحوه نصب آنها روي تلفن هاي همراه نظارت داشته است، مي گويد:«ما با كارگذاشتن يك چيپ بسيار كوچك در داخل تلفن همراه افراد علاقه مند، اطلاعات آنان را گرفته و در سيستم هاي خود بازنشاني مي نماييم. در ادامه، آنها مي توانند با پرداخت پول و شارژكردن اين چيپ ست ها، صف هاي طولاني خريد بليت را به كنار زده و مستقيماً سوار مترو مورد نظر خود شوند.»
كارشناسان پيش بيني كرده اند اين پديده جديد به زودي در بسياري از كشورهاي جهان مورد استفاده قرار گيرد و تلفن هاي همراه را بيش از گذشته به يك وسيله ضروري در زندگي روزانه مردم مبدل سازد.
منبع:DW

ارائه جديد ترين سيستم هاي مخابراتي و تجهيزات ماهواره اي در نمايشگاه ايپاس
گروه دانش و فناوري: جديد ترين سيستم هاي مخابراتي و تجهيزات ماهواره اي در پنجمين نمايشگاه بين المللي لوازم و تجهيزات پليسي، ايمني و امنيتي (ايپاس- ۲۰۰۶) ۴ تا ۷ ارديبهشت ماه سال آينده عرضه خواهد شد. در اين نمايشگاه كه با هدف ارائه آخرين فن آوري ها، تجهيزات و نوآوري هاي تجهيزات پليسي، ايمني و امنيتي براي پنجمين سال متوالي برپا مي شود، علاوه بر تجهيزات فوق، سيستم هاي فرستنده و گيرنده، پردازشگر اطلاعات، صوتي و تصويري و بي سيم، تجهيزات رادار و فيبرهاي نوري ارائه مي شود.
به گزارش روابط عمومي پنجمين نمايشگاه بين المللي لوازم و تجهيزات پليسي، ايمني و امنيتي، ارائه جديد ترين تكنولوژي ها در زمينه سيستم هاي كنترل امنيت در مسيرهاي هوايي، امنيت بنادر، فرودگاه ها، مرزها و مراكز حساس از اهداف برپايي نمايشگاه فوق است.به دليل آسيب پذيري اطلاعات امنيتي و سيستم هاي كامپيوتري و خطر «هك كردن» اطلاعات كه به عنوان يك تهديد امنيتي براي اطلاعات به شمار مي رود، در نمايشگاه ايپاس ۲۰۰۶ سيستم هاي جديد امنيتي كامپيوتر و اينترنت در معرض بازديد علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
بر اساس اين گزارش، همچنين در گروه مخابرات و كامپيوتر، انواع سنسورها، تجهيزات زنده ياب (براي موارد امداد و نجات در حوادث غيرمترقبه)، سيستم هاي ردياب، دستگاه هاي جي پي اس، سيستم هاي عامل با ضريب ايمني بالا و سيستم هاي اطلاعات جغرافيايي از ديگر مواردي است كه همزمان با برپايي اين نمايشگاه عرضه خواهد شد.
علاقه مندان به كسب اطلاعات بيشتر مي توانند، به پايگاه اينترنتي اين نمايشگاه به نشاني www.ipas.ir مراجعه كنند.

مرغ اي.او.ال يك پا دارد
گروه دانش و فناوري- محمدتقي رسولي: اي.او.ال اعلام كرد كه همچنان بر اجراي طرح جديد خود مبني بر ارائه سرويس ايميل پولي خود اصرار دارد و قصد دارد به عنوان اولين شركت اين طرح را اجرايي نمايد. اين درحالي است كه اكثر كارشناسان اعتقاد دارند اجراي اين طرح باعث كاهش ارتباطات مابين ۱۵ ميليون كاربر اين سرويس خواهد شد و تأثيري در جلوگيري از اشاعه ويروس و كرم هاي اينترنتي ندارد.
در روزهاي گذشته نيز گروه هاي مختلفي نظير Move on.org و گروه كارگري AFL-CIO اين اقدام اي.او.ال را مورد سرزنش قرار دادند.
اي.او.ال كه يكي از زيرمجموعه هاي شركت تايم وارنر است، قصد دارد به ازاي ارسال هر ايميل از كاربران يك تا يك چهارم سنت دريافت كند و ايميل را مستقيماً و بدون فيلترينگ به مقصد برساند و اعلام كرده اين امر باعث كاهش اشاعه ويروس و كرم هاي اينترنتي خواهد شد.
منتقدان اعتقاد دارند كه با ارائه اين سرويس، امكان بلاك كردن ايميل گروه هاي خرابكار از بين خواهد رفت و آنها خواهند توانست به راحتي با پرداخت مبالغ كم به مقاصدشان برسند.
اي.او.ال اعلام كرده اجراي اين طرح حتمي بوده و در حال آماده كردن مقدمات كار است و تا ۳۰ روز آينده اين سرويس ارائه خواهد شد. مقامات اي.او.ال اعتقاد دارند اين سرويس علاوه بر جلوگيري از اشاعه ويروس، اين امكان را به كاربران مي دهد كه از رسيدن ايميل به مقصد مطمئن شوند.
منتقدان از دادگاه ايالتي نيز درخواست كرده اند كه از اجراي اين طرح جلوگيري كند، اما دادگاه اعلام كرده كه اي.او.ال يك شركت دولتي نبوده و بنابراين دريافت پول در ازاي سرويسي كه مي دهد امري طبيعي است.
منبع:Computer World

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
انديشه
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |