سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۹ - Mar 7, 2006
دكتر قاليباف اعلام كرد:
استقبال شهرداري از همكاري با اتحاديه
بين المللي حمل و نقل
گروه شهري: اتحاديه بين المللي حمل و نقل عمومي (UITP) براي گسترش همكاري ها و تبادل تجربيات با متروي تهران اعلام آمادگي كرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، «هانس رت» دبيركل اتحاديه بين المللي حمل و نقل عمومي، در ديدار با محمدباقر قاليباف _ شهردار تهران- با اعلام اين همكاري گفت: اتحاديه قصد دارد با همكاري هاي كشورهاي مختلف به درك بهتري از وضعيت ترافيك و حمل و نقل عمومي در سطح كلان شهرها دست يابد.
وي افزود: نگاه شما و اتحاديه نسبت به مقوله حمل و نقل عمومي و ترافيك مشابه است و تبادل نظر مي تواند ما را به نتايج بهتري براي بهره برداري از حمل و نقل عمومي و ريلي برساند.
هانس رت خاطرنشان كرد: شهر تهران همچون ديگر كلان شهرهاي جهان با معضلات مشابهي نظير حمل و نقل و ترافيك مواجه است و مترو به عنوان يكي از ابزارهاي حل اين بحران نقش مهمي ايفا مي كند.
وي اضافه كرد: توسعه خطوط مترو و افزايش تعداد واگن ها، يكي از راه هايي است كه در تمامي كلان شهرها براي كاهش بار ترافيك مورد توجه قرار مي گيرد، اما مسلم است كه رشد و توسعه مترو در يك مقطع كوتاه ميسر نيست و به برنامه ريزي و سرمايه بسياري نياز دارد.
وي درباره سياستگذاري در مورد هزينه حمل و نقل عمومي در ايران تصريح كرد: معمولاً در تمام دنيا تعادلي بين قيمت هزينه حمل و نقل عمومي و خودروهاي شخصي وجود دارد اما در كشور ايران وضعيت منحصر به فردي ديده مي شود كه طي آن، هم به خودروهاي شخصي و هم به سيستم حمل و نقل عمومي يارانه اختصاص مي يابد و بايد حمل و نقل شهري از اين وضعيت نجات يابد.
رئيس اتحاديه بين المللي حمل و نقل عمومي خاطرنشان كرد: به نظرم دولت ايران مايل است منابع طبيعي خود نظير نفت را ميان همه مردم تقسيم كند و اين با توجه به تعداد بالاي خودروها در تهران و آلودگي هوا منطقي به نظر نمي رسد.
وي اعلام كرد: در راستاي تبادل تجربيات و تمايل به همكاري با شهرداري هاي بزرگ جهان تسهيلاتي فراهم خواهيم كرد تا امكان آشنايي با روش ها و سياست هاي ديگر كلان شهرهاي جهان در بهبود وضعيت ترافيك، فراهم شود.
هانس رت اضافه كرد: در ايجاد اين تعامل، ارتباط شما و امكان بازديد از كشورهايي را فراهم خواهيم كرد كه به لحاظ سياست هاي مديريتي و تجربه به كشور ايران نزديك باشند.
وي همچنين در اين ديدار درباره تمهيدات مديريت شهري تهران براي كاهش ترافيك گفت: ايجاد خطوط ويژه براي تردد ناوگان اتوبوس راني، ايجاد محدوده ترافيك و گسترش خطوط مترو جزو طرح هاي قابل توجه و ويژه اي هستند كه در كاهش ترافيك و سهولت در حمل و نقل عمومي نقش مهمي دارند.
دكترمحمدباقر قاليباف نيز در اين ديدار تأكيد كرد: توسعه حمل و نقل عمومي جزو اولويت هاي كاري شهرداري تهران است كه البته براي پيشبرد آن مشكلاتي جدي پيش رو داريم.
وي افزود: تسريع در توسعه مترو نيازمند تغيير سياست هاست و اين تغيير نيز به گذر زماني نياز دارد كه البته خيلي هم طولاني نخواهد بود چرا كه دولت در آينده توان پاسخگويي به هزينه هاي ناشي از عدم توسعه مترو و ناوگان حمل و نقل عمومي را نخواهد داشت.
شهردار تهران تأكيد كرد: يكي از اقدامات ما براي توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي، فعال كردن بخش خصوصي است و اميدواريم از اين طريق و همچنين با استفاده از همه فرصت هاي توسعه اين ناوگان به موقعيت بهتري دست يابيم.
دكتر قاليباف ضمن اشاره به مديريت موفق و خوب مهندس هاشمي در مترو گفت: ما از هر نوع همكاري و تعامل با اتحاديه بين المللي حمل و نقل عمومي و ديگر كلان شهرهاي جهان استقبال خواهيم كرد.
در اين ديدار كه در دفتر شهردار تهران برگزار شد و مهندس محسن هاشمي مدير عامل متروي تهران در آن حضور داشت، دبير كل اتحاديه بين المللي حمل و نقل عمومي (UITP) بيانيه اي را كه رهبران جهان براي توسعه حمل و نقل عمومي در شهر «رم» امضا كرده بودند به دكتر محمدباقر قاليباف داد.

معرفي اولويت هاي مرمت بناهاي گيلان
007116.jpg
رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري گيلان گفت: برنامه هاي اجرايي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان به دو بخش حفاظت ملي در زمينه هاي مرمت و احيا و بقاي مفاخر و يادمان هاي تاريخي استان در سال ۸۴ شامل برخي پروژه هاي ملي و استاني بوده كه در شهرهاي مختلف انجام گرفته است.
نقوي در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت: اين برنامه ها شامل مرمت و احياي بقعه شيخ زاهد گيلاني در شهرستان لاهيجان و نيز مرمت و احياي مسجد اسپيه مزگت شهرستان رضوانشهر به صورت تامين اعتبارات ملي بوده و همچنين طرح هاي استاني مانند مرمت و احياي تكيه و بقعه پيرعلي و چهار پادشاهان و مير شمس الدين در شهر لاهيجان و نيز مرمت و احياي مناره مسجد قائميه انزلي و مرمت اضطراري بناهاي تاريخي در سطح استان بوده است.
وي گفت: اقدام هاي اولويت دار پروژه هاي در دست اقدام در سال ۸۵ سازمان در بخش فني در شهر رشت شامل مرمت و احياي مسجد حاج صمدخان و آرامگاه ميرزا كوچك و بقعه خواهر امام و مسجد بادي الله خواهد بود و در شهرستان لاهيجان نيز مرمت و احياي بقعه اميرشهيد، آقا سيدموسي موسوي باركوسرايي و آقا سيدحسن انجام خواهد گرفت.

تور يك هفته اي ايرانگردي براي
روزنامه نگاران و خبرنگاران خارجي
007119.jpg
تور يك هفته اي ايرانگردي براي روزنامه نگاران و خبرنگاران خارجي فعال در عرصه گردشگري برگزار مي شود.روابط عمومي نخستين كنفرانس جهاني گردشگري و صنايع دستي گزارش داد، تور خبرنگاران خارجي در آستانه برگزاري نخستين كنفرانس جهاني گردشگري و صنايع دستي كه ارديبهشت ماه در تهران برگزار مي شود صورت مي گيرد.
اين تور كه از سوي ستاد برگزاري كنفرانس جهاني گردشگري و صنايع دستي پيش بيني شده با هدف آگاهي بخشي و ارتباط ملموس خبرنگاران و نويسندگان رسانه هاي خارجي حوزه گردشگري و جهانگردي با ظرفيت ها، تنوع و گستردگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و جاذبه هاي اكوتوريسمي كشور طراحي شده و از اين طريق، بستري مناسب و موثر براي مطالعه، شناخت و تقويت آگاهي جهانيان از جذابيت هاي گردشگري و توانايي هاي صنعتگران و هنرمندان ايراني فراهم مي شود.
تور خبرنگاران و روزنامه نگاران خارجي از ۱۵ ارديبهشت آغاز و يك هفته به طول خواهد انجاميد.

بازسازي و حفاظت از ارگ بم
007131.jpg
به منظور بازسازي و حفاظت ارگ بم و با هدف اصلاح تجهيزات، دولت ژاپن دستگاه ها و تجهيزاتي به ارزش بالغ بر ۱۱۲ ميليون ين ژاپن (تقريبا معادل ۸/۸ ميليارد ريال) به ايران اهدا مي كند.
بخش فرهنگي سفارت ژاپن در ايران، ضمن بيان اين مطلب، اعلام كرد: با استفاده از كمك مزبور، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ايران تجهيزات لازم براي بازسازي و حفاظت ارگ بم را دريافت خواهد نمود. اين تجهيزات شامل ۱۰ سري داربست، ۱۵ سري پلكان براي استفاده روي سطوح شيبدار، سه دستگاه  حفاري هيدروليكي،  ۲ دستگاه ليفت تراك، ۳ دستگاه لودر چرخدار، ۵ تسمه و قطعات يدكي آنهاست.
مراسم اهداي تجهيزات مزبور در ساعت ۱۳ شانزدهم اسفندماه ۱۳۸۴ در محل دفتر سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري شهر بم برگزار خواهد شد و فوميو ياواتا، وزير مختار سفارت ژاپن در تهران و نمايندگان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، استان كرمان، شهر بم و دفتر منطقه اي يونسكو در تهران در اين مراسم حضور خواهند داشت. خاطرنشان مي شود، اين كمك فرهنگي در ادامه كمكها و هدايايي صورت مي گيرد كه توسط دولت ژاپن، سازمان هاي غير دولتي و مردم ژاپن پس از وقوع زلزله بم مورخ ۵ دي ماه ،۱۳۸۲ انجام گرفته است.

قدمت ۱۰هزار ساله بندرعباس
007122.jpg
كشف ۴۲ محوطه و اثر باستاني در بندر عباس مشخص كرد اين شهر قدمتي ۱۰ هزار ساله دارد. برخي از محوطه هاي كشف شده متعلق به دوره هاي ساساني، اشكاني و اسلامي هستند.
يك محوطه باستاني متعلق به هزاره هشتم پيش از ميلاد در شهر بندرعباس به همراه ۴۱ محوطه باستاني و اثر تاريخي، قدمت اين شهر را به ۱۰ هزار سال پيش رساند.
«حسين توفيقيان» ، سرپرست بررسي هاي باستان شناسي شهر بندرعباس افزود: «ابزارهاي سنگي موجود در يكي از محوطه هاي تاريخي كشف شده نشان مي دهد اين شهر متعلق به ۸ هزار سال پيش از ميلاد است و بر اين اساس مي توان گفت قديمي ترين محوطه شهر بندرعباس با ۱۰ هزار سال قدمت در دهستاني به نام« سرخون » قرار دارد.» وي گفت: «عمليات بررسي و شناسايي در شهر بندرعباس تا به امروز به شناسايي ۴۲محوطه باستاني و آثار تاريخي متعلق به دوران  مختلف منجر شده است. قدمت تعدادي از اين محوطه ها به دوران ساساني و اشكاني و برخي ديگر به دوران اسلامي بازمي گردد. همچنين تعدادي زيادي قلعه متعلق به اواخر صفويه و قاجاريه نيز در جريان اين كاوش ها شناسايي شده است.»

چشم انداز
007128.jpg
ترافيك تهران، معضل بزرگي است كه مديران شهري همواره كوشيده اند با طرح و اجراي راهكارهاي مختلف براي آن چاره اي بينديشند. تعريض بزرگراه ها، حذف چراغ هاي راهنمايي و رانندگي، نصب دوربرگردان و البته احداث بزرگراه و معابر جديد از جمله اين راهكارها بوده است؛ راهكارهايي كه به رغم سرمايه بر بودن آنها، اغلب در مقاطعي خاص و در كوتاه مدت پاسخگو بوده است. در اين ميان، كارشناسان بر اين باورند كه گسترش شبكه حمل و نقل ريلي درون شهري، بهترين گزينه براي كاهش بار ترافيكي تهران است؛
گزينه اي كه با عزم جدي مديران شهري و حمايت همه نهادهاي دست اندركار به ويژه دولت و مجلس عملي مي شود.

احداث  ۱۰ هزار كيلومتر راه آهن برقي تا پايان سال  ۸۸
«ميزان خطوط راه آهن در ايران ۴/۴ متر در كيلومترمربع است كه اين رقم كمترين ميزان در بين كشورهاي منطقه را به خود اختصاص داده است.»
مهندس حسين تهراني مجري طرح هاي توسعه راه آهن در گفت وگو با ايسنا، تكميل شبكه ترانزيتي راه آهن در كريدور شمال - جنوب و شرق - غرب، تكميل شبكه ترانزيتي كشورهاي آسيايي و احداث راه آهن هاي سريع السير مسافري را از اهداف برنامه چهارم توسعه در بخش ساخت راه آهن خواند و افزود: «همچنين در اين برنامه بايد مراكز استان ها و مراكز گردشگري به يكديگر متصل شوند و خطوط آهن در سواحل شمالي و جنوبي كشور احداث شده و به بنادر كشور متصل شوند.»
او گفت: «با اين وجود پيش بيني مي شود بايد تا پايان سال ۸۸ ، ۲۸ هزار كيلومتر راه آهن در سطح كشور داشته باشيم كه ۵ هزار كيلومتر آن دو خطه و ۱۰ هزار كيلومتر آن برقي باشد كه اين اعداد پس از تهيه طرح جامع حمل و نقل قطعي مي شود.»
تهراني بيان كرد: « در حال حاضر ۷۱۱۰كيلومتر راه آهن اصلي داريم و با احتساب دو خطه ها اين رقم به ۸۴۲۳ كيلومتر افزايش مي يابد.»
وي با اشاره به لزوم توسعه راه آهن در كشور تصريح كرد: «براساس آمارها ميزان خطوط راه آهن در ايران
۴/۴ متر در هر كيلومترمربع مساحت كشور بوده است كه اين آمار در بين كشورهاي منطقه از همه كمتر است.»
مجري طرح هاي توسعه راه آهن گفت: «اين در حالي است كه اين رقم در كشورهاي عضو اكو حدود
۵/۱۰ متر، ژاپن ۵۳ متر، هند ۳/،۱۹ پاكستان
۸/،۹ عراق ۴/،۵ تركيه ۲/،۱۱ فرانسه ۵۳ و آلمان نيز ۱۰۰ متر در كيلومتر بوده است.»
او با بيان اين كه ميزان ايمني راه آهن ۱۵ تا ۲۴ برابر جاده است، افزود: «هم اكنون ۱۲ درصد بار و هفت تا هشت درصد مسافر كشور توسط راه آهن جابه جا مي شود، در حالي كه كارشناسان سهم مناسب راه آهن را ۳۵ تا ۵۰ درصد پيش بيني كرده اند، لذا رقم موجود بايد چندين برابر شود و سرمايه گذاري هاي لازم در بخش ناوگان و زيربناها صورت گيرد.»

ساماندهي بازارچه هاي خود اشتغالي
گروه شهري: در طرح ساماندهي بازارچه هاي خود اشتغالي، اين اماكن در فضاهايي مشخص و متفاوت به صورت فصلي فعاليت خواهند كرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، دكتر محمدباقر قاليباف _ شهردار تهران- امروز در بازديد از نخستين روز آغاز به كار بازارچه نوآوران در پارك ملت با اعلام اين خبر گفت: اين فضاها در سال ۸۵ به صورت رايگان و با اولويت زنان و خانواده هاي بي سرپرست به صورت موضوعي كه در آن نوع توليدات مشخص شده است واگذار خواهند شد.
وي افزود: سبك و شكل برگزاري نمايشگاه هاي خود اشتغالي تغيير خواهد كرد و از اين پس در بناهاي پيش ساخته اي برگزار مي شوند كه در كمتر از يك روز بنا مي شوند و امكان عرضه محصولات به شيوه هاي نوتر را براي فعالان اين عرصه فراهم خواهند كرد.
شهردار تهران در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبني بر مشكلات فعلي بازارچه هاي خود اشتغالي نظير آنچه در پارك لاله مستقر است گفت: من با بازارچه هاي خود اشتغالي دايمي در پارك ها مخالفم و به هر حال بايد پذيرفت كه پارك با كاربري پارك ساخته شده است و حضور دايمي اين بازارچه ها تبعات اقتصادي و اجتماعي ديگري به دنبال خواهد داشت.وي همچنين درباره برنامه هاي شهرداري تهران براي چهارشنبه سوري گفت: شهرداري تهران در پاركها و فرهنگسراها شرايطي را فراهم خواهد كرد تا از سويي براي شهروندان امكان برگزاري آيين چهارشنبه سوري را در حد و حدودي معقول ايجاد كند و از سويي ديگر مانع بروز خطرات و تلفات ناشي از استفاده مواد محترقه شود. شهردار تهران تأكيد كرد: البته با فرارسيدن ماه صفر و اربعين حسيني نيز قطعاً شهروندان رعايت مقدسات و حرمت آن ها را در نظر خواهند داشت.
دكتر قاليباف درباره وضعيت نرخ كرايه تاكسي و نظارت بر آن پيش از پايان سال و در سال آينده گفت: شهرداري نظارت و كنترل بر روي نرخ تاكسي ها را انجام مي دهد، اما اين نظارت ناقص است. او افزود: نرخ تاكسي ها نيز در حال حاضر در شوراي شهر در حال بررسي است و تا قبل از پايان سال، نهايي و اعلام خواهد شد.

واگذاري اراضي ملي به بخش خصوصي
براي توسعه اكوتوريسم
007125.jpg
معاون حقوقي سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور در گفت و گوبا ميراث خبر، سير كامل حقوقي واگذاري اراضي ملي به سرمايه گذاران عرصه اكوتوريسم را تشريح كرد.
به گفته وي تعيين محدوديت هاي مكاني و زماني براي حضور گردشگر، آسيب نرساندن به وحوش و رعايت موارد زيست محيطي از مهم ترين شرايطي است كه بايد بخش خصوصي رعايت كند.
وي واگذاري مناطقي از اراضي ملي براي توسعه اكوتوريسم و اجراي طرح هاي اكوتوريستي به دو روش واگذاري مديريت و ثبت سند مالكيت انجام مي شود.
در روش نخست كه كميسيون ۳۱ و ۳۲ در قانون مديريت حفاظت و بهره برداري آن را مشخص كرده، مناطق را براي اجراي طرح، حداكثر تا ۳۰سال در اختيار بهره بردار قرار مي دهد. در اين روش مالكيت همواره با دولت است و حق نظارت براي سازمان جنگل ها و مراتع محفوظ است ولي مديريت حفاظت و بهره برداري به عهده سرمايه گذار است.
معمولا واگذاري مديريت اراضي در اين روش براي دوره هاي ۱۰ساله است. اگر سرمايه گذار مطابق قرارداد عمل كند و پس از اين دوره از صافي ارزيابي سازمان بگذرد، قراردادش تا يك دوره ديگر يا در نهايت براي دو دوره ديگر تمديد مي شود. برابر قانون، نهايت واگذاري مديريت بر اساس ماده ۳۱ و ۳۲ نمي تواند بيش از ۳۰ سال باشد.
در روش دوم علاوه بر مديريت، ملك نيز واگذار خواهد شد و از سوي منابع طبيعي براي سرمايه گذاران سند صادر مي شود. اين قبيل واگذاري ها تاكنون براي مصارف مختلف كشاورزي، مورد اجرايي پيدا كرده است.
عموزاده- درباره اين واگذاري ها گفت: «بيشتر اين طرح ها مربوط به كشاورزي بوده ولي هدف از وضع اين قانون، رفع نيازهاي دستگاه هاي دولتي و ارائه خدمات عام المنفعه است.»
به گفته معاون حقوقي سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور، سرمايه گذاران در اين روش كه ماده ۳ قانون واگذاري حفاظت و مديريت آن را بيان مي كند، «بهره برداران اجاره  اي» ناميده مي شوند.
اين افراد پس از ۵ سال اجاره اگر طرحشان را اجرا كردند و به ۱۰۰ درصد بهره برداري رسيدند، سند مالكيت به نامشان ثبت مي شود. اين ماده در كميسيون ماده ۳ بيان شده است. در اين واگذاري، سازمان جنگل ها و مراتع، حق انتقال دارد.
عموزاده در ادامه در مورد تفاوت هاي اين دو روش بهره برداري گفت: «در قالب كميسيون هاي ۳۱ و ۳۲ نمي توانيم مناطق را واگذار كنيم. با حفظ مالكيت دولت مي توانيم از مصاديق زير بهره برداري كنيم. اين در حالي است كه ماده ۳ ، نحوه مشاركت افراد حقيقي و حقوقي را براي تحويل مناطق به طور شفاف بيان مي كند.»
اين مصاديق شامل جنگل ها، بيشه هاي طبيعي، مراتع عمومي از حريم روستا، نهالستان هاي عمومي، پارك هاي جنگلي و دست كاشت عمومي مي شود. در قانون، تصريح شده كه واگذاري اين مناطق ممنوعيت مطلق دارد.
به گفته عموزاده اين ممنوعيت در ماده ۲ آيين  نامه اجرايي حفاظت و مديريت بهره برداري درج شده است. او در اين باره افزود: «حريم قانوني تاسيسات دولتي و راه هاي مسير كوچ ايل نشين ها و راه هاي مربوط به آنها نيز به هيچ روي واگذار نخواهد شد ولي مي توان براي توسعه طرح هاي اكوتوريستي از اين مناطق استفاده كرد.»
در ماده ۳ قانون حفاظت و بهره برداري از منابع كشور، تصريح شده كه بهره برداري بايد در چارچوب طرح مصوب باشد و به تاييد سازمان جنگل ها و مراتع و آبخيزداري كشور برسد. در اين طرح ها بهره برداري بايد بسته به نوع طبيعتي كه وجود دارد و با توجه به اقتضائات محيطي انجام و اصول مهندسي و توسعه پايدار و بهره برداري بهينه و مستمر در تهيه طرح ها رعايت شود. اينها مواردي هستند كه بايد حفظ شود. وقتي شخصي حقيقي يا حقوقي طرحي ارائه مي كند، كتابچه اي در اختيارش مي گذارند كه طراح آن را تكميل كرده و به تاييد شوراي جنگل مي رساند.
عموزاده تاكيد كرد: «ما با بهره برداري موافقيم. راه بهره برداري در ماده ۳ پيش بيني شده است. اصول فني و مهندسي بايد رعايت شود تا اين منابع حفظ شود و از بين نرود. به هر حال اصل پتانسيل بايد حفظ شود. ابنيه  اي نبايد ساخته شود كه ماندگار باشد. سازه هاي بومي بايد در نظر گرفته شود. ايجاد هرگونه ناسازگاري با محيط ممنوع است و حتي اصل استتار بايد رعايت شود. از موارد ديگري كه در ارزيابي هاي سازمان جنگل ها لحاظ مي شود، محافظت از تنوع زيستي و زيستگاه وحوش است. قانونگذار تاكيد كرده كه طي واگذاري مديريت، رعايت مسائل زيست محيطي در اولويت است.»
برابر ماده ،۳ مهلت واگذاري، حداكثر ۳۰ سال است ولي در ماده ۳۱ و۳۲ واگذاري، ۵ساله بوده و سپس سند مالكيت براي بهره بردار صادر مي شود.
او درباره نحوه نظارت سازمان بر اراضي تحت اجاره گفت: «اگر سرمايه گذار يا به زبان قانون،«بهره بردار »از اصول حفاظتي تخطي كند، ما تنها تا زماني كه نظارت داريم و سندي به نام كسي صادر نشده مي توانيم قرارداد اجاره را فسخ كنيم. اگر طرح را خوب پيش نبرد به او تذكر داده مي شود. اگر عذرش موجه باشد در مهلت معيني بايد نقيصه را برطرف كند. اگر توانست كه هيچ؛ چون هدف نخست ما اجراي طرح هاست. اگر ۱۰۰ درصد طرح به بهره برداري رسيد، حق درخواست مالكيت را دارد. ما پس از ثبت مالكيت، ديگر حق نظارت و تذكر نداريم. اگر طي مدت اجاره در اثر سهل انگاري تخريبي انجام گرفت، حق گرفتن جريمه و خسارت مربوطه را داريم ولي پس از انتقال سند، چون مالكيت دولت زائل شده، حكم اراضي شخصي را دارد.» عموزاده درباره داشتن سابقه چنين واگذاري هايي تصريح كرد: «جز در يك مورد در موارد ديگر واگذاري نداريم؛ آن هم در قانوني موسوم به قانون« ۱۰ هكتاري »كه در منطقه چالوس و نوشهر تجربه شد. در اين قانون حداكثر اراضي واگذاري ۱۰ هكتار بود و به دليل اهداف خاصي تصويب شد. هدف از اين قانون حفظ جنگل هاي بالادست بود. در اين موارد هنگام ثبت سند ذكر مي شد كه بهره بردار حق تغيير كاربري ندارد، از اين رو حتي پس از انتقال قطعي، حق تغيير كاربري و تفكيك را ندارد و در اسناد مالكيت ثبت شده و اگر تخطي كرد ما حق خلع يد داريم. در غير اين صورت در ساير موارد، قانونگذار پيش بيني نكرده و هرگونه نقل و انتقال برابر قوانين عمومي اجرا مي شود. در موارد ديگر اگر تغيير كاربري پيدا كند كاري از دست ما برنمي آيد. در آن  صورت قانون حفظ كاربري براي اراضي زراعي و باغات اعمال مي شود.»

برج مراقبت
سخني با دوستداران طبيعت
محدثه قيدي
من از برج مراقبت با شما صحبت مي كنم. شما دوستدار و فعال محيط  زيست، شما روزنامه نگار، شما مقام مسئول سازمان جنگل ها و مراتع! خطابم به همه آن كساني است كه دانستند و خود را به بي خبري زدند؛ كاري از دست شان برمي آمد و نكردند.
خبر قتل هاي فجيع جنگلبانان و محيط بانان را شنيدند، به جايش بر مرگ خرس قهوه اي و ماريتاي يوزپلنگ، زخمي شدن گورخر آسيايي و اين اواخر قطع درختان جنگلي لويزان مرثيه سرايي، دادخواهي و قلم فرسايي كردند. امروز روز درختكاري است. فقط در سطح شهر تهران و كمربند اطراف آن، بيش از ۲‎/۵ميليون نهال غرس و صدها هزار نهال رايگان در سراسر كشور توزيع مي شود؛ يعني به فاصله كمتر از ۲۰روز فقط درمحدوده شهر تهران صدها برابر درختان سوزني برگ جنگل لويزان كه براي احداث بزرگراه قطع شده بود جايگزين مي شود و خواهد شد، اما چه كسي مي تواند جاي خالي پدر را براي خانواده جنگلبان شهيد ناصر پيروي پر كند و آيا اساساً در اين دوران وانفسا جايگزيني براي انسان هايي از قبيل جنگلبان شهيد ناصر پيروي،اسماعيل خانزاده و رشيد غفاري و محيطبانان شهيدي چون غلامرضا جعفري و بهرام حنيفي كه به رغم فقر مالي در برابر انواع وسوسه ها، تطميع ها، تهديدها، پيشنهادها و سفارش ها تا پاي جان در برابر قاچاقچيان مقاومت كردند وجود دارد؟ اگر باور داشته باشيم امثال جنگلبانان مورد اشاره از گونه هاي كمياب بشري اند آن موقع اهميت و ضرورت دفاع از حق و حقوق آنها بر همه فعالان دولتي و غيردولتي حفاظت از محيط زيست و حاميان رسانه اي آنها مشخص مي شد. آن وقت آنچنان كه شهردار تهران را در قطع ۲هزار درخت براي احداث اتوبان محكوم، تقبيح و سرزنش كرديم، مجلس شوراي اسلامي را نيز براي وضع قوانين لازم در حمايت از جنگلبانان بي دفاع در برابر قاچاقچيان تا به دندان، مسلح تحت فشار مي گذاشتيم.
آن وقت قوه قضائيه را ملزم به شناسايي و محكوميت و قصاص جانيان و تاراجگران ثروت هاي ملي مي كرديم يا قصور متوليان عرصه هاي منابع طبيعي و محيط زيست را به رخ آنها مي كشيديم.
همه ما دوستدار طبيعتيم و خواهان حفظ و بقاي محيط زيست سالم به هزار و يك دليل، اما پيش از آن، عشق  ورزي به همنوعان خود را مقدم بشماريم و نسبت به آن دسته از انسان هايي كه با آگاهي و عشق، شغل محيط باني و جنگلباني را پيشه خود ساختند و متعهدانه و مسئولانه و متعصبانه تا پاي جان از آن دفاع مي كنند، قدرشناس باشيم.
وقتي مي شنويم كه قاچاقچيان چوب با فراغ بال و خاطري جمع امثال شهيد پيروي جنگلبان را مي دزدند، به اعماق جنگل مي برند و سرش را از قفا با تيغ موكت بري مي برند و يا شهيد رشيد غفاري را نيمه شب از رختخواب بيرون مي كشند و قلبش را با تفنگ شكاري جلوي چشم زن و فرزندش از هم مي پاشند... . بماند؛ به تصويركشيدن اين همه رذالت، خباثت و خيانت نه در توان من است و نه بيش از اين آزردن روح و خاطر مخاطبان را صلاح مي دانم.
در هر حال خانواده هاي شهيدان ناصر پيروي،اسماعيل خانزاده ، رشيد غفاري،غلامرضا جعفري و بهرام حنيفي و ديگر شهيدان عرصه منابع طبيعي و حفاظت محيط زيست در اوج تنهايي و بي كسي، مدت هاست منتظر شناسايي و مجازات قاتلان هستند، گرچه زخم روح، خون جگر، بار غم و درد دل آنها حتي با قصاص جانيان بهبوديافتني نيست اما اين چيزي از مسئوليت سنگين همه ما مدافعان محيط زيست و دوستداران طبيعت و همه تشكل هاي مرتبط با آن در دفاع از عدالت و احقاق حق نمي كاهد.

يك دهياري براي مديريت چند روستا
پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري: بر اساس طرحي كه سازمان شهرداري ها و دهياري ها در دست دارد روستاهاي كمتر از ۲۰ خانوار زير مجموعه يك روستاي بزرگ تر قرار مي گيرند.
دكتر علي نوذرپور رئيس مركز پژوهش هاي شهري و روستايي در اين زمينه گفت: «در سازمان شهرداري ها به دنبال اين هستيم كه براي روستاهاي كوچك يك نظام مديريتي جديد تعريف كنيم. به اين ترتيب كه يك دهياري در نقطه مركزي شكل بگيرد و به وسيله يك دهياري مشترك، يك يا دو روستاي اطراف خود را مديريت كند.»
وي با بيان اينكه با تهيه اين طرح مطالعه اي به دنبال ساماندهي مديريت اين گروه از روستاها هستيم، ادامه داد: «مستقر كردن يك دهياري براي يك روستاي صد نفري كار معقولي نيست. اما در گام نخست به دنبال اين موضوع هستيم كه روستاهاي داراي ۸۰ خانوار نيز داراي دهياري شوند. حتي ممكن است اين سقف تا ۵۰ خانوار نيز كاهش پيدا كند.»
نوذرپور افزود: «۳۳ هزار نفر از جمعيت كشور در آبادي هايي زندگي مي كنند كه زير ۲۰ خانوار جمعيت دارند. بنابراين براي روستاهاي كوچك تر نيز بايد فكر ديگري كرد، زيرا قانون هم براي آنها فكري نكرده است يعني نه مي توانند دهياري داشته باشند و نه شوراي روستايي.»
وي با تاكيد بر اينكه وجود اين روستاهاي كوچك به لحاظ آمايش سرزمين از اهميت بالايي برخوردار هستند ادامه داد: «اين روستاهاي كوچك در حفظ خاك و مرتع و حتي امور امنيتي مي توانند بسيار موثر باشند. بنابراين آنها نبايد رها شوند و براي مديريت اين روستاها بايد فكري كرد.»

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |