سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۹ - Mar 7, 2006
عيدي مستمري بگيران و بازنشستگان
تأمين اجتماعي از امروز پرداخت مي شود
گروه اجتماعي: عيدي مستمري بگيران و بازنشستگان تأمين اجتماعي از امروز پرداخت مي شود.
محسن شاكري، مديركل تأمين اجتماعي تهران بزرگ با اعلام اين مطلب گفت: بازنشستگان و مستمري بگيراني كه حقوق و مزاياي ماهانه خود را از شعب بانك رفاه كارگران دريافت مي كنند، مي توانند از امروز با مراجعه به شعب اين بانك، عيدي سال ۸۴ خود را به ميزان ۱۷۵ هزار تومان دريافت كنند.
وي با اعلام اين مطلب كه عيدي مستمري بگيران و بازنشستگي كه حقوق خود را از طريق سيستم پست دريافت مي كنند نيز لغايت ۲۵ اسفند ماه پرداخت خواهد شد، افزود: اين مبلغ خالص بوده و ماليات به آن تعلق نمي گيرد.
شاكري ادامه داد: به منظور جلب رضايت ارباب رجوع و كاهش ترددهاي غيرضروري، تا پايان ارديبهشت ماه سال ،۸۵ در كليه شعب اين سازمان، دفاتر خدمات درماني بيمه شدگان و مستمري بگيران يك روزه تعويض خواهد شد.

با توجه به افزايش سن و با محوريت سالمندي سالم در ايران
دومين كنگره بين المللي سالمندي برگزار شد
007113.jpg
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار:دومين كنگره بين المللي سالمندي در ايران با عنوان «سالمندي سالم» از پانزدهم اسفندماه به  مدت دو روز در دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي آغاز به كار كرد.
دكتر محمدتقي جغتايي، رئيس دانشكده بهزيستي ضمن اشاره به بحث سالمندي كه يكي از محورهاي مورد توجه اين دانشكده و سياست هاي آن بوده است، در اين كنگره اظهار داشت: «علاوه بر بحث سالمندي موضوع كودكان، زنان، معلولان و ديگر افرادي كه دچار مشكلات اجتماعي هستند، از محورهايي هستند كه همواره مورد توجه سازمان ها و سياستگذاران نهادهاي رفاه اجتماعي بوده است» .
وي افزود: «با توجه به افزايش سن سالمندي در ايران و جهان، لازم است كه تمامي دست اندركاران به فكر برنامه ريزي و سياستگذاري صحيح براي حفظ سلامت و زندگي سالم اين قشر از جامعه باشند و در اين راستا دانشكده بهزيستي نيز فعاليت هايي را آغاز كرده و برنامه هاي ديگري نيز در دست اجرا دارد».
دكتر جغتايي راه اندازي مركز مطالعات و پژوهش سالمندي را يكي از مهمترين فعاليت ها در اين راستا دانست و گفت: «علاوه بر احداث مركز، دوره هاي مختلف آموزشي براي پزشكان عمومي و پرستاران در نظر گرفته شده است كه موضوع سالمندان را دربرمي گيرد» .
همچنين دوره اي نيز با عنوان روانشناسي سالمندي براي گروهي از پزشكان، مددكاران و روانشناسان در نظر گرفته شده است.
وي افزود: «ما به دنبال ايجاد دو رشته در سطح دكتراي سالمندشناسي هستيم كه اميدواريم به تصويب برسد و علاوه بر آن جاي رشته ديگري در كشور به نام تخصص طب سالمندي خالي است و دست اندركاران دانشكده بهزيستي به عنوان متولي اين حوزه به دنبال ايجاد آن هستند».
دكتر جغتايي همچنين اظهار داشت:«همزمان با برنامه هاي مختلف قراردادهاي مشتركي با كشورهاي سوئد و فرانسه بسته ايم و گروهي از پزشكان را براي تحصيل و گرفتن تخصص و فوق تخصص در رشته طب سالمندي به اين كشورها اعزام كرده ايم. همچنين در دانشكده بهزيستي نيز دانشجوياني در زمينه طب سالمندي، فيزيوتراپي و گفتاردرماني مشغول به تحصيل هستند كه اميدواريم نتايج اين تلاش ها مورد توجه وزارت رفاه و وزارت بهداشت قرار بگيرد».
دكتر فقيه رئيس سازمان بهزيستي و دبير شوراي عالي سالمندان در كشور نيز در اين كنگره ضمن اشاره به سياست هاي سازمان بهزيستي اظهار داشت: «پيشرفت علم و فناوري همراه با افزايش سطح بهداشت جامعه موجب بالا رفتن متوسط طول عمر بشر شده است. امروزه متوسط طول عمر در بعضي از كشورهاي غربي به ۸۵ سال رسيده است. در ايران نيز بر اساس آخرين آمار رسمي، ميانگين عمر به ۷۲ و در بعضي نقاط به ۷۵ سال رسيده است.
وي افزود:« اين پديده پيامدهاي مختلفي به همراه دارد. آمار نشان مي دهد كه بين سال هاي ۱۳۳۵ تا ۱۳۷۵ جمعيت سالمندان ۶۰ سال و بيشتر ۳۶/۳ برابر شده است. همچنين در اين فاصله نسبت سالمندان ۶۰ سال و بالاتر به كل جمعيت كشور از ۲۵/۳ درصد به ۶۴/۶ درصد افزايش يافته است. اين ميزان هم اكنون حدود ۵/۸ درصد كل جمعيت كشور است».
وي گفت:« با توجه به اين رشد، قطعاً بايد همت و سياستگذاري دولت به منظور ارائه خدمات مناسب و درخور سالمندان باشد. با توجه به اين كه ما در كشوري اسلامي با باورهاي مذهبي زندگي مي كنيم و تاكيد پيامبر و بزرگان دين ما بر احترام و حفظ شأن سالمندان است، قطعاً بايد در اين زمينه فعاليت بيشتري صورت گيرد و اميدواريم در اين كنگره و كنگره هاي مشابه به اجماع بهتري در زمينه هاي رفاهي، بهداشتي برسيم ».
وي افزود:«برخي از سياست هاي سازمان بهزيستي در زمينه امور سالمندان بدين شرح است؛ تقويت و توسعه مشاركت فعال سالمندان، حفظ سالمندان در كيان گرم خانواده، تلاش به منظور تغيير و سبك زندگي افراد در اين سن، تلاش در جهت فقرزدايي سالمندان، ارتقاي قوانين در زمينه حقوق سالمندان، فراهم آوردن فعاليت شغلي، فراهم كردن نيروهاي درماني و توانبخشي و طب سالمندي، ارتقاي سلامت رواني سالمندان، رسيدگي به زنان سالمند و روستايي و آسيب پذير، توسعه مراكز توانبخشي، ايجاد سازمان هاي غيردولتي فعال در امور سالمندان، تدارك تكنولوژي مورد نياز سالمندان و توسعه خدمات مشاوره اي براي اين قشر است».
رئيس سازمان بهزيستي همچنين گفت: «اميدواريم با برنامه ريزي و سياستگذاري دقيق در موارد ذكر شده بتوانيم تلاش براي سالم سالمند شدن جامعه داشته باشيم و گامي مؤثر در اين زمينه برداريم».

تجليل از برگزيدگان دانشگاه صنعتي شريف
گروه علمي فرهنگي: طي مراسم جشني كه عصر امروز با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي، جمعي از وزيران، شخصيت هاي علمي _ فرهنگي و اجرايي و اعضاي هيأت علمي، به مناسبت چهلمين سال تأسيس دانشگاه صنعتي شريف در سالن تربيت بدني اين دانشگاه برگزار مي شود، از ۴۰ شخصيت برگزيده تجليل خواهد شد.
به گزارش همشهري، در اين مراسم از ۴۰ شخصيت كه در طول ۴۰ سال عمر اين دانشگاه بيشترين خدمات علمي و اجرايي را در ارتقاي سطح كيفي دانشگاه شريف داشته اند از جمله ۱۰ رئيس دانشگاه از قبل و بعد از انقلاب، ۱۰ استاد برگزيده چهره هاي ماندگار، ۹ استاد پيشكسوت، ۵ پژوهشگر نمونه، ۵ استاد نمونه آموزشي، ۱ مديرنمونه، ۲ كارمند نمونه، خانواده معظم شهدا و چند نفر از خيرين آموزش عالي كه در پيشبرد اهداف دانشگاهي اين مركز علمي را ياري كرده اند، تجليل و لوح سپاس و تنديس يادمان به آنان اهدا مي شود. براساس اين گزارش دانشگاه صنعتي شريف كه در آبان ماه سال ۱۳۴۴ با هدف تربيت نيروي انساني متخصص و متناسب با احتياجات جامعه علمي و صنعتي كشور تأسيس گرديد، در طول ۴۰ سال فعاليت علمي و آموزشي خود بيش از ۲۱۰۰۰ دانش آموخته در مقطع كارشناسي به ويژه در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري به جامعه تحويل داده است.

پروازهاي عمره مفرده به بعد از نوروز موكول شد
گروه اجتماعي: پروازهاي عمره مفرده به بعد از ايام نوروز موكول شد. به گزارش روابط عمومي سازمان حج و زيارت پروازهاي زائران عمره  گذار لغو نشده، بلكه زائران بعد از نوروز پروازهاي جبراني خواهند داشت، ولي تاريخ دقيق آن هنوز مشخص نشده است. گفتني است؛ قرار بود پرواز زائران ايراني عمره  گذار ۲۱ اسفندماه سال جاري آغاز شود، ولي به علت مشكلات وزارت كشور عربستان انجام اين پروازها به تعويق افتاد.

بيمارستانها، ميزبان ۹۱درصد مصدومان
چهارشنبه سوري در لحظه سال تحويل
ايسنا:  رئيس اداره سوانح و حوادث وزارت بهداشت با اعلام اين كه ۱/۹۱ درصد مصدومان چهارشنبه سوري سال گذشته، سال تحويل را در بيمارستان سپري كردند، گفت: شمار مصدومان چهارشنبه آخر سال ۸۲ و ،۸۳ حدود ۱۰ - ۱۵ درصد و در برخي مناطق صد درصد رشد داشت.
دكتر عليرضا مغيثي با بيان اين كه مراسم چهارشنبه سوري سال گذشته، ۱۳۰۰ مصدوم منتهي به بيمارستان و نيازمند مداخله پزشكي داشته است، اظهار كرد: به عنوان مثال استان آذربايجان شرقي ۱۹۴ مورد، آذربايجان غربي ۲۰۲ مورد و برخي استانها هم كمتر از ۱۰ مورد حادثه در اين شب داشتند.
وي افزود: سوختگي درجه يك ۷/۸ درصد، سوختگي درجه دو ۹/۲ درصد، خراشيدگي ۸/۳ درصد و ساير موارد ۲۵ درصد از مصدوميت ها را به خود اختصاص داده است.
رئيس اداره سوانح و حوادث وزارت بهداشت ادامه داد: بر اساس آخرين گزارش بيشترين گروه سني آسيب ديده به ترتيب ۱۶ تا ۲۴ سال بودند كه ۳۶ درصد از جمعيت آسيب ديده را تشكيل مي دادند و سپس گروه سني ۸ تا ۱۵ سال با ۳۰ درصد شيوع بوده است به عبارت ديگر گروه سني ۸ تا ۲۵ ساله ۶۵ درصد از قربانيان حوادث چهارشنبه سوري را تشكيل مي دادند.

زندانها مملو از مقصران تصادف
ايسنا: معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با اشاره به اين كه ايران با داشتن يك صدم جمعيت جهان ، يك چهلم تصادفات دنيا را دارد، گفت: خسارات تصادفات رانندگي در كشور سالانه بيش از ۶ هزار ميليارد تومان است.
سردار رويانيان با تأكيد بر اين كه بيش از ۹۰ درصد مسافرت ها در جاده هاي كشور انجام مي شود، افزود: ۷۳ درصد كشته هاي تصادفات نان آور خانواده بودند.
وي با اشاره به خساراتي كه از قبل حوادث ترافيكي بر كشور تحميل مي شود، گفت: زندان ها پر است از افرادي كه بر اثر اين تصادفات مقصر شناخته شده و هم اكنون نادم و پشيمان هستند.
معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي با اشاره به آمار سازمان بهداشت جهاني گفت: بر اين اساس تا پانزده سال آينده كشته هاي تصادفات رانندگي در كشورهاي در حال توسعه بين ۶۰ تا ۸۰ درصد افزايش خواهد يافت.
وي با اشاره به صدور يك ميليون و ۶۰۰ هزار گواهينامه و به همين تعداد پلاك در ۱۱ ماه سال جاري در كشور افزود: اين در حالي است كه متأسفانه همه از ما ناراضي هستند. از سوي ديگر جريمه كه در دنيا به سمت تشديد شدن آن مي روند در كشور ما به طور كل از سوي مردم زير سؤال است.
وي با اشاره به تشكيل اولين نشست جامعه فرهيختگان ترافيك كشور گفت: در تلاشيم تا با كمك نخبگان و انديشمندان در نظم بخشي به ترافيك و حل مشكلات اقدام كنيم.

گردهمايي جمعيت ايراني پيشبرد ارتباط صنعت و دانشگاه
گروه علمي فرهنگي- نخستين گردهمايي جمعيت ايراني پيشبرد ارتباط صنعت و دانشگاه با هدف فرهنگسازي ارتباط بين صنعت و دانشگاه و با حضور ۴۰۰ نفر از انديشمندان، استادان دانشگاه ها و پژوهشگران، فردا (چهارشنبه ۱۷/۱۲/۸۴) برگزار مي شود.اين گردهمايي از ساعت ۱۷ الي ۱۹:۳۰ در سالن آمفي تئاتر پتروشيمي واقع در خيابان كريم خان زند، نرسيده به قائم فراهاني، پلاك ،۴۶ ساختمان پتروشيمي، طبقه همكف برگزار مي شود.

آيت الله مصباح يزدي:
جايگاه خانواده در اصول اسلامي، تغيير ناپذير است
گروه اجتماعي - آيت الله مصباح يزدي گفت: انسان يك ماهيت است و عليرغم تفاوت فراواني كه در شكل زندگي فردي و اجتماعي پديد مي آيد، يك سلسله اصول مشتركي وجود دارد كه آنها اصول فطري انسان هستند. اين فطرت، ثابت است و طبق فرمايش قرآن، تبديل پذير نيست.
وي كه در همايش «تقويت نظام خانواده و آسيب شناسي آن» سخن مي گفت، در تبيين جايگاه خانواده در جامعه ارزشي و جوامع تحول گرا و خطراتي كه اين نهاد را در آينده تهديد مي كند، افزود:در علوم اجتماعي، خانواده يك تعريف تقريباً مورد قبولي داشته و داراي عناصر مشترك قابل قبولي در بين صاحب نظران است. از جمله اينكه خانواده، دو ركن دارد، يكي زن و ديگري مرد و در نتيجه، فرزند نيز از اين دو ركن پديد مي آيد. اين خانواده، وقتي قانوني است و از حقوق و مزاياي قانوني بهره مي برد كه به وسيله ازدواج كه يك قرارداد بين طرفين و براساس اصول پذيرفته شده در نظام ارزشي و حقوقي جامعه است، انجام مي گيرد كه اينها همگي كم و بيش مورد اتفاق بوده است.
استاد عالي حوزه علميه قم با اشاره به اينكه تحولات اجتماعي تدريجاً موجب شده كه بسياري از همين اصول مشترك، بعدها مورد ترديد و تشكيك قرار گيرد، افزود:« شايد روزگاري نه چندان دور، سؤال شود: آيا وجود نهادي در جامعه به نام خانواده ضرورت دارد يا خير؟ و اصلاً جامعه از ياخته هاي پراكنده اي تشكيل مي شود كه نيازي به ازدواج در بين افراد آن ضرورت ندارد». رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با توصيه دانش پژوهان واساتيد حاضر در اين همايش، به بهره گيري هرچه بيشتر از ديدگاه اسلام با توجه و درك صحيح از مفاد قرآن و روايات اهل بيت در جهت پاسخ به اين گونه نظرات تأكيد كرد و اظهار داشت:« بعضي از كساني كه تحت تأثير فرهنگ خاصي قرار گرفته اند و درك شان در رجوع به آيات و روايات تغيير پيدا كرده، برخي از تحولات اجتماعي را ضروري مي پندارند و عقيده دارند كه بايد آنها را پذيرفت. مي گويند: آنچه در آيات و احاديث آمده توضيحات يا دستوراتي موقتي است و براي زمان خاصي بوده و براي زندگي امروز ما كارساز نيست. پس بايد به دنبال علم رفت، چرا كه اين دستورات، صرفاً مطالبي تاريخي است».
عده اي هم مي گويند:ماهيت انسان، عوض شده و انسان هاي پيش از دوران مدرنيته، دوران مدرن و پست مدرن، داراي سه ماهيت كاملاً متفاوت هستند.
وي افزود: در جواب بايد گفت كه انسان يك ماهيت است و به رغم تفاوت فراواني كه در شكل زندگي فردي و اجتماعي پديد مي آيد، يك سلسله اصول مشترك وجود دارد كه آنها اصول فطري انسان هستند. اين فطرت، ثابت است و طبق فرمايش قرآن، تبديل پذير نيست و اگر روزي با پديدار شدن تحولات اجتماعي، مقرراتي پذيرفته شود كه برخلاف مقتضيات فطري باشد و در اجتماع هم به آن عمل گردد، نهايتاً به ضرر و زيان آن جامعه انساني منجر خواهد شد.

پاسخ سازمان بيمه خدمات درماني
به دنبال درج خبري در صفحه،۶ مورخ ۲۵/۱۱/۱۳۸۴ با موضوعيت «بررسي مشكلات پزشكان عمومي در مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي» سازمان بيمه خدمات درماني پاسخي به شرح زير ارسال كرده است: علت اتخاذ رويكرد بيمه سلامت با محوريت پزشك خانواده مبتني است بر تكليفي كه قانونگذار به نظام بيمه خدمات درماني كشور احاله نموده است. ضمن اينكه براساس مطالعات تطبيقي صورت گرفته و با مطالعه و بررسي الگوهاي مختلف مورد استفاده در ساير كشورها و پس از انجام كارشناسي هاي دقيق، عملياتي نمودن طرح پزشك خانواده و نظام ارجاع ميسر گرديده است و با توجه به اينكه اعتقاد داريم هنوز ايراداتي در روند اجرا وجود دارد كه مشاركت و هماهنگي صميمانه ذي نفعان مي تواند در مرتفع نمودن اشكالات موجود كمك كننده باشد. سازمان بيمه خدمات درماني با احترام به جايگاه مؤثر انجمن پزشكان عمومي در تبيين حقايق طرح بيمه درمان روستاييان و پزشك خانواده و همچنين نقش ارزنده آن در ارتقاي كيفي خدمات درماني، از ارائه نقطه نظرات و ايرادات وارد بر طرح بيمه روستايي استقبال نموده و بدين وسيله از انجمن پزشكان عمومي جهت معرفي نمايندگان خود به منظور حضور در جلسات كارشناسي دعوت مي نمايد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |