سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۳۹ - Mar 7, 2006
با پيشي گرفتن از كوهستان بروكبك
«تصادف» بهترين فيلم اسكار شد
007224.jpg
007206.jpg
گروه ادب و هنر- كيكاووس زياري: زماني كه نام درام اجتماعي و جاده اي «تصادف» به عنوان بهترين فيلم سال اعلام شد و تهيه كنندگان آن براي گرفتن مجسمه طلايي اسكار راهي صحنه شدند، شايد بسياري از حيرت و تعجب انگشت به دهان شده بودند. اكثر تحليل هاي سينمايي حكايت از اين مي كرد كه «كوهستان بروكبك» اسكار بهترين فيلم سال را دريافت خواهد كرد. اين فيلم نه تنها شيرطلايي جشنواره ونيز را سپتامبر قبل دريافت كرد، بلكه توانست مورد توجه اكثر گروه ها و انجمن هاي منتقدان سينماي يقرار گيرد و به عنوان بهترين فيلم سال ۲۰۰۵ سينماي آمريكا شناخته شود. در اين بين «تصادف» نيز در رشته بهترين فيلمنامه مورد توجه قرار مي گرفت.
اما آكادمي اسكار هميشه استعداد اين را داشته كه تماشاگران و منتقدان سينمايي را غافلگير يا شگفت زده كند و امسال هم يكي از آن سال ها بوده است. اگر چند سال قبل آكادمي اسكار با اهداي جوايز بهترين بازيگران زن و مرد خود به دنزل واشنگتن و هالي بري باعث تعجب همگان شد(آن سال به مراسم اسكار به طعنه و شوخي لقب «اسكار سياه» دادند!) امسال هم اعلام نام «تصادف» به عنوان بهترين فيلم سال - كه در بين بقيه فيلم هاي نامزد شده در اين رشته كمتر اهميت داشت و سر و صدا كرده بود _ يك بازي و حركت تازه را در مراسم سالانه اسكار سامان داد.
قبل از برپايي مراسم اسكار ۲۰۰۶ يك تحليل _ كه البته چندان مورد اهميت قرار نگرفته بود- چنين مي گفت كه آكادمي اسكار حاضر نيست با اهداي اسكار بهترين فيلم سال به «كوهستان بروكبك» سنت شكني و ريسك كند. در عمل هم همين تحليل درست از آب درآمد. درام وسترن آنگ لي مضموني ملتهب دارد كه شايد بسياري از دولت ها و ملت ها حاضر به پذيرش آن نباشند و همين مسأله كار فيلم را براي دستيابي به اسكار مشكل مي كرد.
درام پر بازيگر و پيچيده تصادف، اولين فيلم سينمايي پل هگيس در مقام كارگردان است. او قبل از اين چندين فيلمنامه خوب و معتبر براي صنعت سينما نوشته كه آخرين آنها «دختر ميليون دلاري» به كارگرداني كلينت ايستوود سال قبل جوايز اصلي اسكار را به خود اختصاص داد. فيلم كه با هزينه اي اندك
(۵/۶ ميليون دلار) ساخته شده در كمال تعجب همگان بيش از ۵۵ ميليون دلار در نمايش عمومي خود فروش كرد و تبديل به كاري پرفروش شد. اكثر منتقدان سينمايي هم نقدهاي مثبتي بر اين فيلم نوشتند. فيلم كه چندين قصه مختلف را در هم مي تند، ۳۶ ساعت از زندگي يكي از خيابان هاي شهر لس آنجلس را به تصوير مي كشد. با وقوع يك تصادف، عده اي آدم مختلف كه هيچ آشنايي با يكديگر ندارند درگير اين موضوع مي شوند، مسائل و مشكلات اين افراد با يكديگر گره مي خورد تا درامي سنگين و پيچيده خلق شود، فيلمساز به اين بهانه، نگاهي عميق و متفاوت به مسائل و مشكلات اقليت هاي قومي، اجتماعي، فرهنگي، مذهبي و سياسي موجود در جامعه آمريكا مي اندازد. به اين ترتيب تصادف نقش هاي فرهنگي و نژادي موجود ميان سياهان، آسيايي ها، آفريقايي و چند زبانه ها را مورد بحث و بررسي قرار مي دهد.
در شرايطي كه مراسم اسكار معمولاً جوايز بهترين فيلم و كارگردان را به يك اثر مي دهد، امسال پل هگيس نتوانست اسكار بهترين كارگرداني را با خود به خانه ببرد. اين مجسمه طلايي به آنگلي، فيلمساز آسيايي تبار براي كوهستان بروكبك داده شد. به اين ترتيب او نخستين فيلمساز آسيايي است كه موفق به دريافت اين جايزه شده است. لي كه اهل تايوان است براي فيلم خود ژانر وسترن را انتخاب كرد و يك رومانس تاريخي را در دل آن به نمايش گذاشت. فيلم هاي «عروس بانكت» و «بخوريد، بياشاميد، آقايان، خانم ها» او سال ۱۹۹۴ و ۱۹۹۳ نامزد دريافت اسكار بهترين فيلم خارجي سال شدند و درام تاريخي هنرهاي رزمي او «ببرخيزان،  اژدهاي پنهان» وي پنج سال قبل غوغايي در عالم سينما به راه انداخت و راه را براي توليد فيلم هاي «ووشويي» هموار كرد.
ديگر برندگان اسكار ۲۰۰۶ اينها هستند:
* بازيگر مرد: فيليپ سيمور هافمن (كاپوتي)
* بازيگر زن: ريس وتيرزپون (روي خط راه برو)
* بازيگر مرد نقش مكمل: جرج كلوني (سوريانا)
* بازيگر زن نقش مكمل: ريچل ويز (باغبان وفادار)
* فيلمنامه اوريژينال: پل هگيس و رابرت مورسكو (تصادف)
* فيلمنامه اقتباسي: لاري مك مورتي و دايانا اوسانا (كوهستان بروكبك)
* فيلمبرداري: خاطرات يك گيشا
* فيلم خارجي سال: تسوتسي (آفريقاي جنوبي)
* فيلم مستند سال: رژه پنگوئن ها (محصول فرانسه)
* فيلم انيميشن سال: دالاس و گروميت، نفرين خرگوش پوش (محصول انگلستان، توزيع شده توسط كمپاني دريم و مركز)
* موسيقي: كوهستان بروكبك
* طراحي صحنه: خاطرات يك گيشا
* ترانه: هاسل وفلو
* طراحي لباس: خاطرات يك گيشا
* تدوين: تصادف
* گريم: وقايع نگاري نارنيا
* جلوه هاي ويژه: كينگ كونگ
* تدوين صدا: كينگ كونگ
* ميكس صدا: كينگ كونگ
* اسكار افتخاري يك عمر فعاليت پرثمر هنري به رابرت آلتمن

اخبار كوتاه
* نمايشگاه كتاب اسلام شهر: اولين نمايشگاه تازه هاي كتاب با حضور مسئولان شهرستان اسلام شهر در مجتمع فرهنگي- هنري شهيد صارمي اين شهرستان افتتاح شد.
* وحشي در فيلمخانه ملي: هشتمين برنامه از پنجاه و هشتمين دوره جلسات نمايش فيلم در فيلمخانه ملي ايران به نمايش فيلم «وحشي» با بازي مارلون براندو اختصاص يافته است. اين جلسه امروز ۱۶ اسفند ساعت ۱۸ برگزار مي شود.
* انتصاب سرپرست انجمن سينماي جوان: با حكم محمدرضا جعفري جلوه، معاون امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت ارشاد،  ناصر علي باكيده ،سرپرست موقت انجمن سينماي جوانان ايران و مركز گسترش سينماي مستند و تجربي شد.
* جشنواره صنايع دستي بندرانزلي: جشنواره صنايع دستي بندر انزلي فروردين سال آينده در دو مكان، پل قديمي غازيان و بوستان ساحلي اين شهرستان برگزار مي شود. مسابقه پخت غذا و برپايي غرفه هايي براي ارائه محصولات فرهنگي و هنري از برنامه هاي جنبي اين جشنواره است.
* اكران ازدواج به سبك ايراني: فيلم «ازدواج به سبك ايراني» ساخته حسن فتحي از ۱۱ فروردين در جدول اكران سينماهاي تهران جاي مي گيرد.
* حيات در جشنواره ايتاليا: فيلم سينمايي «حيات» ساخته غلامرضا رمضاني در جشنواره بين المللي فيلم «وياگو» ايتاليا روي پرده مي رود. جشنواره وياگو از ۱۵ تا ۲۵ اسفندماه در بولونيا برگزار مي شود.
* به سوي او در اصفهان: نمايش «به سوي او» كار مشترك افشار مختاريان و ليلا تاك شهر از هنرستان سوره اصفهان به روي صحنه رفت.
* پژوهش در تعزيه: نخستين همايش سراسري پژوهش در تعزيه به همت حوزه هنري استان قم از ۱۳ اسفند ماه آغاز شده و تا نوزدهم برپاست. اين همايش در سالن شهيد رضائيان مجموعه ورزشي حيدريان برپاست.
* قابيل در مدرسه عالي بازيگري: نمايش «قابيل» با ترجمه رضا كرم رضايي و كارگرداني حسن خليلي فر از امروز به مدت يك هفته در مدرسه عالي بازيگري حوزه هنري روي صحنه مي رود.

چهره
خسرو ناقد و فرهنگ دوزبانه آلماني- فارسي
007182.jpg
گروه ادب و هنر- ابوالحسن مختاباد: نام خسرو ناقد با فعاليتهاي فرهنگي و گسترش زبان فارسي در آلمان گره خورده است. اين مترجم و محقق چند سالي است كه توان اصلي خود را صرف نگارش و تاليف فرهنگ دوزبانه آلماني- فارسي و فارسي-آلماني كرده است كه به سفارش يك ناشر آلماني (لانگن شايت) تدوين مي شود و تاكنون چاپ پنجم ويراست اول از فرهنگ كوچك اين مجموعه به بازار نشر راه يافته است. اين فرهنگ قرار است در سه گونه كوچك، متوسط و بزرگ انتشار يابد كه ناقد هم اكنون بخشهاي اعظم فرهنگ متوسط را نيز به پايان رسانده است.
ناقد در كنار اين كار اصلي دغدغه هاي خود در عرصه هاي ديگر را نيز پي مي گيرد كه از جمله آنها كار روي آثار «آن ماري شيمل» است كه همچنان ادامه دارد. از خسرو ناقد، دو كتاب نيز آماده انتشار است كه به زودي راهي كتابفروشي  ها مي شود. اولين كتاب، گزيده اي از شعرهاي فِدِريكو گارسيا لوركاست كه ناقد با همكاري يكي از همكاران اسپانيايي زبان خود از متن اصلي اسپانيولي به فارسي ترجمه كرده است و با عنوان «در سايه ماه و مرگ» منتشر خواهد شد. اين كتاب كه مقدمات چاپ آن به پايان رسيده توسط انتشارات «كتاب روشن» به بازار عرضه خواهد شد.
دومين كتابي كه با ترجمه خسرو ناقد آماده انتشار مي شود، گزيده  شعرهاي «اريش فريد» ، شاعر اتريشي آلماني زبان است كه توسط انتشارات علمي و فرهنگي منتشر مي شود. اين كتاب كه قرار است در «مجموعه شعر جهان» اين ناشر منتشر شود، شامل ترجمه بيش از ۶۰ شعر از فريد است. ناقد پيش از اين چند ترجمه از شعرهاي اريش فريد را در نشريات منتشر كرده بود؛ از جمله اين شعر معروف: پسر بچه ها/ به شوخي / سنگ / به سوي قورباغه ها/ پرتاب مي كنند/ قورباغه ها/ به جد/ مي ميرند.

نمونه سخت جدول اعداد ۳۵
007209.jpg
«سودوكو» sudoku واژه اي ژاپني به معناي عددهاي بي تكرار است و به جدول اعدادي گفته مي شود كه امروز يكي از سرگرمي هاي رايج در كشورهاي مختلف جهان به شمار مي آيد. نخستين جدول سودوكو را يك رياضيدان اروپايي در قرن هجدهم طراحي كرد . در سالهاي اخير اين جدول كاربرد عمومي خود را براي سرگرمي پيدا كرده است.
سودوكو انواع گوناگون ساده، متوسط، دشوار و خيلي دشوار دارد. بسياري از سودوكوها هم براي كودكان طراحي مي شوند. كتابهاي گوناگون و متنوعي نيز براي آموزش طراحي و حل اين جدول منتشر شده است. اين جدول هم اكنون در بسياري از روزنامه هاي معتبر دنيا هر روزه به چاپ مي رسد و كتابهاي مجموعه اين جدول ها نيز توسط بخش انتشارات هر روزنامه منتشر مي شود.
اين بازي كه در نمايشگاه بين المللي بازي و سرگرمي آلمان به عنوان محبوب ترين و پرطرفدارترين بازي شناخته شده قانون بسيار ساده و روشني دارد.
نوع متداول سودوكو در واقع نوعي جدول است كه از ۹ ستون عمودي و ۹ ستون افقي تشكيل شده و البته كل جدول هم به ۹ ستون كوچكتر تقسيم مي شود. شما بايد اعداد ۱ تا ۹ را در هر يك از جدول هاي كوچكتر بدون تكرار بنويسيد به صورتي كه در هر ستون بزرگ تر افقي يا عمودي هيچ عددي تكرار نشود. در واقع هم بايد از تمام اعداد ۱ تا ۹ در همه ستون هاي عمودي و افقي استفاده كنيد و هم بايد مراقب باشيد هيچ عددي تكرار نشود و در همه مربع هاي ۳ ستوني كوچكتر نيز به همين ترتيب همه اعداد ۱ تا ۹ بيايد و تكرار هم نشود. هميشه به عنوان راهنمايي چند عدد در جدول از قبل مشخص مي شود تا بقيه اعداد را شما پيدا كنيد.
حتماً شما هم تا حالا يكي از طرفداران پروپا قرص سودوكو شده ايد و اكنون پس از چند نمونه آسان و متوسط مي توانيد به راحتي نمونه هاي سخت را حل كنيد.
از اين پس به صورت منظم نمونه هاي دشوار سودوكو را تقديم به شما مي كنيم. مطمئناً با تمرين و آمادگي ،شما هم مي توانيد يك حل كننده حرفه اي جدول اعداد شويد.

فرهنگسرا
نمايشگاه كتابت بسم الله
* خانه فرهنگ ورد آورد- يك مسابقه كتابخواني آسان براي تمام گروه هاي سني برگزار مي شود. سوال ها را كتابخانه استاد معين در اين خانه فرهنگ در مورد حضرت امام موسي كاظم(ع) طراحي كرده و در اختيار علاقه مندان قرار مي دهد. علاقه مندان مي توانند تا ۲۲ اسفند ماه در اين مسابقه شركت كنند.
* مجموعه فرهنگي و هنري هاشمي- عيد نزديك است و بانوان خانه دار بيشتر از هر قشر ديگري ميل به خريد پيدا كرده اند. نمايشگاه بهاره ويژه بانوان تا ۲۸ اسفند همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۹ آماده پذيرايي از بازديد كنندگان است. بانوان مي توانند به نشاني خيابان آزادي، خيابان شهيدان، مجتمع فرهنگي هاشمي مراجعه كنند.
* فرهنگسراي سالمند- علاقه مندان به هنر شمع سازي، كلاس هاي آموزشي اين فرهنگسرا را از دست ندهند. در اين كلاس ها هنرجويان با نحوه ساخت انواع شمع هاي تزئيني آشنا مي شوند.نشاني: ميدان امام حسين، خيابان ۱۷ شهريور، خيابان خشكبارچي، پارك خيام.
* فرهنگسراي بانو- نمايشگاه نقاشي ديجيتال شيما شالباف تا ۲۰ اسفند در نگارخانه بانو داير است.

همايش
زيبايي شناسي قرآن مجيد در قم
نخستين نشست علمي - پژوهشي زيبايي شناسي قرآن مجيد، زيبايي شناسي هنرها برگزار مي شود.
مركز مطالعات و تحقيقات هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، به منظور پيشبرد برنامه هاي توسعه هنر و زيبايي شناسي، بويژه تبيين مولفه هاي زيبايي شناسي دين، پس از برگزاري همايش زيبايي شناسي دين در دي ماه سال جاري، اين نشست را با همكاري پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي وابسته به دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم در شهرستان قم برگزار مي كند.
طبق اعلام، در اين نشست، آيت الله حائري شيرازي درباره مناسبت حافظ و قرآن مجيد، آيت الله محمدهادي معرفت درباره هنر در قرآن، آيت الله مهدي هادوي درباره اسرار زيبايي قرآن، دكتر فاطمه طباطبايي درباره زيبايي شناسي قرآن در زمينه تربيت از ديدگاه امام خميني (ره)، دكتر محمود عباديان درباره هنر، آينه زيباشناختي فلسفه و دكتر محمد ضيمران درباره نگاه فلسفي به هنر و زيبايي سخنراني مي كنند.
اين نشست ساعت ۱۰روز ۲۱ اسفندماه در محل پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي واقع در قم، ميدان شهدا، ابتداي خيابان معلم برگزار مي شود.

كاهش فروش سينماهاي آمريكا
007185.jpg
گروه ادب و هنر:برپايي مراسم اسكار باعث شد تا جدول گيشه سينماهاي آمريكا در تعطيلات آخر هفته با فروش بالايي روبه رو نشود.حضور ميليون ها تماشاچي در پاي صفحه هاي تلويزيون، فروش فيلم هاي سينمايي را پايين آورد. «اتحاد دوباره خانواده مادآ» در دومين هفته نمايش خود بار ديگر صدرنشين جدول هفتگي فروش شد. با اين حال فروش فيلم در هفته دوم خيلي خوب و بالا نبود. فيلم كه ۱۳ ميليون دلار فروش كرد، فروش كلي خود در ۱۰ روز اول نمايش را به ۴۸ ميليون دلار رساند. تازه ترين فيلم بروس ويليس به نام «۱۶ مانع» با فروش۶/۱۱ ميليون دلاري خود، دومين فيلم جدول هفتگي گيشه است. وضعيت سه فيلم جديد ديگر جدول بدتر از اين فيلم بود. «اولترا ويولت» ، «آكوا مارين» و «جشن سياه» با فروش هاي ۹ ، ۵/۷ و ۵/۶ ميليوني خود مقام هاي چهارم و پنجم جدول را گرفتند. درام ماجراجويانه «هشت درجه زير صفر» با فروش ۲/۱۰ ميليوني خود در رتبه سوم قرار گرفت. فروش كلي فيلم بعد از ۳ هفته به مرز ۵۹ميليون دلار رسيده است. «پلنگ صورتي» ، هم به يك فروش كلي ۷۰ ميليوني _ بعد از ۴ هفته نمايش- دست پيدا كرده است. فروش ۷ميليوني فيلم در ۳ روز آخر هفته، آن را در رديف ششم جدول جاي داد.

جين آستين در فيلم جديد ميراماكس
گروه ادب و هنر: اين بار خود جين آستين سوژه يك فيلم سينمايي مي  شود!
اين نويسنده قديمي كه قصه كتابهايش در طول دهه هاي گذشته منبع الهام توليد تعداد زيادي فيلم سينمايي بوده است، كاراكتر اصلي يك محصول تازه صنعت سينماست. شركت مستقل ميراماكس تهيه اين فيلم را- با نام موقت «جين آستين شدن» - به عهده دارد. آن  ها ثاوي در نقش اصلي فيلم، جواني جين آستين را بازي مي كند.
قصه فيلم به سراغ دوران بيست سالگي نويسنده رفته و آشنايي او با يك جوان ايرلندي به نام تام لفووي را به تصوير مي كشد.
به گفته منتقدين ادبي، همين آشنايي بود كه علاقه به نويسندگي را در اين نويسنده رمانتيك ايجاد كرد و باعث شد تاوي كار نوشتن را شروع كند. تام لفووي الهام بخش تعدادي از كاراكترهاي قصه هاي آستين- و از جمله «غرور و تعصب» - شد.
جيمز مك آووي، مگي اسميت و جولي والترز هم در «جين آستين شدن» بازي دارند. كارگرداني فيلم را جولين جرولد به عهده دارد.
اين فيلم اولين اثر سينمايي است كه درباره خود جين آستين ساخته مي شود، كتابهاي او هم چون «منطق و احساس» ، «اما» و «پارك مانسفيلد» قبل از اين به صورت فيلم سينمايي درآمده اند.

۵ جايزه براي «سياه» در اسكار هند
007179.jpg
گروه ادب و هنر:مراسم جوايز «زي سينه آواردز» بهترين هاي يك سال سينماي هند را انتخاب و معرفي كرد.
اين مراسم كه توسط شبكه تلويزيوني آسيايي zee برپا مي شود، بعد از مراسم جوايز «فيلم فير» - كه به اسكار هندي معروف است- مهم ترين مراسم سالانه هنري در هند است. داوران اين مراسم هم مثل داوران «فيلم فير» (كه مراسم آن ۳ هفته قبل برپا شد) جوايز اصلي خود را به درام اجتماعي «سياه» دادند. اين فيلم جوايز بهترين فيلم، كارگرداني سانجي (ليلا باشالي)، بازيگر مرد (آميتا باچان)، بازيگران زن نقش اول و مكمل (راني موكرجي و عايشه كاپور) را از آن خود كرد. «سياه» كه سال گذشته ميلادي تبديل به يكي از كارهاي پرفروش سينماي هند شد، قصه آشنايي يك پيرمرد فقير و رنج كشيده با يك جوان كر و لال را به تصوير مي كشد.
آبيشك باچان براي درام جنايتكارانه «سركار» جايزه بهترين بازيگر مرد نقش مكمل را گرفت. رتيش دشموك و نانا پانه كار هم جوايز بهترين نقش كمدي و منفي را به خود اختصاص دادند.
ريشي كاپور و ريكا هم جوايز ويژه يك عمر فعاليت پرثمر سينمايي را دريافت كردند.

بازي
The Movies
سبك: استراتژي - مديريتي
سيستم: PC
007212.jpg
يك اثر بي همتا از خالق دنياي Black & White يعني آقاي پيتر مولينكس. اين بازي گرافيك چنداني ندارد و در نظر اول شبيه بازي معروف The Sims به نظر مي رسد، اما بعد از كمي سر و كله زدن با آن و ياد گرفتن راه و روش بازي، بلند شدن از پاي آن كار بسيار سختي است. در اين بازي شما در نقش تهيه كننده يك استوديوي فيلمسازي در هاليوود كار خود را آغاز مي كنيد. بازي پر از نكته و نوآوري است. در ابتدا بايد مدرسه بازيگري بسازيد و بعد بايد هنرپيشه استخدام كنيد، (البته از بين آماتورها) و بعد نوبت به نوشتن فيلمنامه و سپس انتخاب كارگردان مي رسد. بايد در استوديوي خود به فكر پيشرفت و تكنولوژيك كردن فيلم هايتان باشيد وگرنه از رقبا عقب مي مانيد. بايد هنرپيشه تربيت كنيد و آنها را تبديل به ابر قهرمان (سوپراستار) كنيد. حتي زماني كه هنرپيشه هاي شما از لحاظ روحي دچار مشكل مي شوند بايد با دادن مرخصي يا افزايش دستمزد يا حتي بردن به كلينيك هاي روان درماني آنها را درمان كنيد. امكانات بازي به حدي زياد است كه مي توانيد در صداگذاري روي فيلم ها از صداي خودتان هم استفاده كنيد.
L.A.Rush
سبك: اتومبيلراني
سيستم: PS2
007215.jpg
تلفيق دو سبك تصادفات بازي Burnout و مسابقات اتومبيلراني غير مجاز NFS: Underground در فضايي مثل بازي Driver حاصل كار شركت Midway در L.A.Rusl است. در اين بازي، باز هم داستان تكراري انجام يك سري مسابقات مخفي را در شهر لس آنجلس تجربه خواهيد كرد. بازي نوآوري چنداني ندارد، بلكه سعي كرده است با تركيب نقاط قوت دو بازي معروف كه در ابتدا گفتيم، كار جديدي ارائه دهد. گرافيك بازي در حد قابل قبولي است و كنترل روان بازي هم لذت مسابقات را چندين برابر مي كند. حتي صحنه هاي تصادف هم بسيار خوب كار شده اند و اكثراً بسيار سينمايي از آب در مي آيند. اما در كل،اين بازي يك تفريح صرف است و نكته  جديدي ندارد. مي توانيد بازي را در دو بخش داستاني و Quick Race كه همان مسابقات است بدون داستان دنبال كنيد.
Call of Duty 2:Big Red One
سبك: اكشن اول شخص
سيستم: UBE/PS2/Xbox
007218.jpg
بازي Big Red One نسخه كنسولي COD2 است و هيچ ارتباطي به نسخه PC و Xbox360 ندارد، بلكه كلاً يك بازي ديگري است. بازي در هيچ وجهي قابل قياس با نسخه PC نيست چه به لحاظ گرافيك، چه به لحاظ صوت و يا حتي درگيري شما در صحنه هاي نفسگير جنگ دوم جهاني است. صحنه هاي پيش از شروع هر نبرد و صحبت هاي همرزمان از نكات جالب بازي است و همچنين وجود مأموريت هاي تانك راني يا نبردهاي هوايي با هواپيماهاي دشمن از يكنواختي بازي كم مي كند. بر خلاف نسخه PC كه در جبهه هاي مختلف جنگ را دنبال مي كند در طول اين بازي شما نقش يك سرباز آمريكايي را تنها خواهيد داشت و در جبهه هاي آفريقا و اروپا نبرد خواهيد كرد. اما هر چه باشد اين بازي در قياس با ساير عناوين FPS كنسولي از هيجان و التهاب نبرد بيشتري برخوردار است و در تمام صحنه ها حتي لحظه اي هم صداي شليك قطع نمي شود و شما خود را دائماً در ميان جبهه جنگ تصور مي كنيد.
راهنماي درجه بندي سني
007221.jpg
* مناسب براي تمام سنين، اين درجه بندي شامل بازي هاي فكري و داراي خشونت بسيار پايين است. شخصيت هاي اين بازي ها اغلب حالت كارتوني و كمدي دارند.
* بازي هاي اين رده براي نوجوانان ۱۵ سال به بالا مناسب است. بازي هاي اين گروه نسبتاً مشكل است و غالباً نياز به زبان انگليسي در حد دبيرستان دارد. اين بازي ها داراي خشونت و هيجان بالاتري نسبت به گروه قبل است.
* براي افراد ۱۸ سال به بالا مناسب است. كاربر اين بازي ها اغلب نياز به مهارت بسيار بالايي در پيشبرد بازي دارد. بازي هاي داراي اين نشان از خشونت بالايي برخوردار است.

روي آنتن
آوازهاي يك فانوس در شبكه يك
فيلم داستاني ۷۰ دقيقه اي آوازهاي يك فانوس از زندگي گل محمد، يك افغان ساكن روستاي نزديك گلپايگان است.
او كه براي آوردن زن و فرزندش به ايران نااميد شده، نذر امام حسين عليه السلام مي كند. آوازهاي يك فانوس به كارگرداني پروين آشتياني براي اربعين آماده پخش است.
سه ماه تعطيلي در شبكه ۲
يك فيلمساز فيلم  هاي كودك و نوجوان در مرحله اي از زندگي شخصي خود با فرزندش دچار مشكلات عاطفي مي شود... «سه ماه تعطيلي» نام اين مجموعه تلويزيوني است كه در ۱۰ قسمت ۴۰ دقيقه اي در گروه كودك و نوجوان شبكه دو سيما به كارگرداني سيروس حسن پور تهيه و توليد مي شود.
پرستوهاي مهاجر در شبكه ۳
نوروز روي آنتن شبكه ۳ سيما منتظر پخش سريال ۱۲ قسمتي پرستوهاي مهاجر باشيد.
محمدرضا شريف موسوي در اين مستند به افرادي كه در كشورهاي ديگر به اسلام گرويده اند پرداخته است. هر قسمت آن ۳۰ دقيقه است و تاكنون ۷ قسمت آن براي پخش آماده است.
اتاق جنايت در شبكه ۵
جلال مقامي فيلم سينمايي جذاب «اتاق جنايت» به كارگرداني واير مويد لارنس محصول ۲۰۰۴ آمريكا را دوبله كرد. حسين شايگان مترجم اين فيلم سينمايي است و منوچهر والي زاده، حسين عرفاني، شهلا ناظريان در آن صحبت مي كنند.

اجراي طولاني ترين پانتوميم جهان در تهران
طولاني ترين نمايش پانتوميم جهان ۲۰ارديبهشت ماه سال آينده به مناسبت بزرگداشت روز جهاني تئاتر در فرهنگسراي نياوران اجرا مي شود.
«بهرام ريحاني» كارگردان اين نمايش روز دوشنبه افزود: اين نمايش براي ثبت در كتاب ركوردهاي جهان(گينس) اجرا مي شود.
وي گفت : به دليل اين كه اجراي نمايش پانتوميم نياز به انرژي بدني زيادي دارد تيم هاي مختلفي چون تيم پزشكي، طراحي لباس و دكور، گريم و موسيقي گروه اجرايي بازيگران را ياري مي كنند.
ريحاني افزود: اين نمايش با طلوع آفتاب آغاز و تا غروب خورشيد ادامه خواهد داشت و در ستايش حيات، سرزندگي، زيبايي و عشق آدمي نگاشته شده است.

برنامه
ديوار
* گالري طراحان آزاد: نمايشگاه آثار احمد مرشدلو/ تا ۱۷ اسفند/ ميدان فاطمي، ميدان سلماس، پلاك ۴۱/ تلفن: ۸۸۰۰۸۶۷۶
*مركز فرهنگي هنري صبا: نمايشگاه تجلي عاشورا در آيينه خيال (هنر عاشورا)/ تا فروردين ۸۵/ ميدان فلسطين، خيابان مظفر، پلاك ۵۳/ تلفن: ۶۶۴۹۴۵۱۲
* نگارخانه ماه مهر: نمايشگاه گروهي از استادان عكاسي معاصر/ تا ۲۵ اسفند/ خيابان وليعصر(عج)، روبه روي پارك ملت، كاج آبادي، پلاك ۱۲
* نگارخانه آرا: نمايشگاه نقاشي علي سلطاني/ ۱۹ تا ۲۴ اسفند/ ضلع شمال غربي ميدان هفت تير، كوچه مازندراني، شماره ۲۷/ تلفن: ۸۸۸۲۴۵۴۲
* نگارخانه ثروت: نمايشگاه حجم و دكوراسيون مرجان محمدي نژاد/ تا ۲۰ اسفند/ خيابان آفريقا، بابك مركزي، شماره ۳۵/ تلفن: ۸۸۷۹۸۷۰۷
* گالري دريابيگي: نمايشگاه نقاشي هانيه شهرام پور/ تا ۱۷ اسفند/ شهرك قدس، خيابان دوم، شماره ۱۱۶۵/ تلفن: ۸۸۰۸۳۳۲۷
صحنه
- ملكه جنيان (كارگردان: امير دژاكام)، محل اجرا:
سالن چهارسو، بهاي بليت: ۳۰۰۰۰ ريال
- خداوند يحيي را به جليل مي خواند (كارگردان: سعيد شاپوري)، محل اجرا:  سالن كوچك، بهاي بليت: ۲۰۰۰۰ريال
- عادل ها(كاگردان: قطب الدين صادقي)،  محل اجرا: سالن اصلي تئاتر شهر،  بهاي بليت: ۳۰۰۰۰ ريال
- در سايه سار سكوت(كارگردان: سپيده نظري پور)
- محال هم ممكن است(كارگردان: سيروس همتي)
- حقيقت دارد تو را در خواب بوسيده  ام(كارگردان: مهدي مكاري، عباس اقسامي)
پرده
- چهارشنبه سوري (كارگردان: اصغر فرهادي)
آفريقا، فرهنگ ،۱ آسيا، ايران ،۱ صحرا، پارس،۱ جي ،۲ گلريز،۱ حافظ، جوان ،۲ قيام، عصرجديد ۲ و ،۳ بهمن ،۲ المپيا، ماندانا، ناهيد
- چپ دست (كارگردان: آرش معيريان)
قدس، ميلاد، سپيده،۱ فردوسي، جوان،۱ پيروزي، گلريز،۲ شاهد، فلسطين،۱ تهران،۱ پايتخت، سروش، مركزي،۱ اروپا، رودكي، بهمن،۱ كارون، پيوند، جمهوري، بلوار
- بر باد رفته (كارگردان: صدرا عبداللهي)
عصر جديد،۱ آستارا، ايران،۲ جي،۱ پارس۲
- غروب شد بيا (كارگردان: انسيه شاه حسيني)
استقلال، سپيده،۱ شقايق، شهرتماشا ۲
- ما همه خوبيم (كارگردان: بيژن ميرباقري)
فرهنگ،۲ سپيده ،۲ مركزي،۲ فلسطين،۲ ايران۳
- كودكانه (كارگردان: مسعود كرامتي)
ايران،۳ فلسطين،۳ دهكده المپيك، شهر تماشا،۲ كانون، موزه سينما، جي،۳ ناهيد

نماي نزديك
چهارشنبه سوري
الهام اناري- داستان بدگماني يك زن به شوهرش اگر در يك فيلم ايراني روايت شود به طور قطع پركشش و جذاب است.سوءظني كه تماشاگر را مجبور به داوري بين اين زوج مي  كند و هر اتفاق تازه اي در لحظه لحظه فيلم، معادلات ترسيم شده در ذهن تماشاگر را برهم مي زند. لحظه اي حق با مرد است و لحظه اي ديگر با زن. داستان «چهارشنبه سوري» در يك صبح تا شب مي گذرد. ترانه عليدوستي با گريمي متفاوت نقش يك خدمتكار را بازي مي كند و پانته آ بهرام هم در نقش سيمين، در مظان اتهام است! جالب است بدانيد در لحظاتي از فيلم، مرد زن جوانش را به باد كتك مي گيرد، بدلي در كار نبوده و هديه تهراني خودش در اين صحنه ها بازي كرده و اتفاقاً صدمه هم ديده است، البته مختصر.

راهنما
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
انديشه
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   انديشه   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |