رئيس مجلس: گشايش نيمه دوم خط ۲ مترو در آستانه سال نو عيدي بزرگي براي شهروندان شرق تهران است
گروه شهري: نيمه شرقي خط دو متروي تهران، ديروز با حضور رئيس مجلس شوراي اسلامي، شهردار تهران، رئيس شوراي شهر تهران و جمعي از مديران شهري، افتتاح و مورد بهره برداري قرار گرفت.
دكتر غلامعلي حداد عادل- رئيس مجلس شوراي اسلامي- در آئين بهره برداري نيمه شرقي خط دو متروي تهران كه حدفاصل بهارستان تا ايستگاه دانشگاه علم وصنعت است، گفت: افتتاح اين بخش از مترو در آستانه سال نو در حقيقت عيدي بزرگي به شهروندان شرق تهران است.
وي گفت: همگان مي دانيم كه رفت و آمد براي شهروندان تهراني مشكل است، لذا اميدواريم ساير خطوط مترو نيز سريعاً به بهره برداري رسيده تا آسايش آنان فراهم شود.
حداد عادل اظهار داشت: راه آهن يكي از نشانه هاي دنياي جديد است و در كشور ما سه بار راه آهن در سه چهره متفاوت موجب تحول عمده اقتصادي، اجتماعي و رفاهي شده است، بار اول در بيش از ۱۰۰ سال پيش با ايجاد خط راه آهن تهران به شهرري در زمان ناصرالدين شاه؛ كه با آمدن اين راه آهن هشت كيلومتري به تهران به نوعي صنعت وارد كشور شد.
همچنين پس از آن با آمدن راه آهن در سال هاي قبل از ۱۳۲۰ تحولي ديگر ايجاد شد و امروزه نيز با آمدن مترو به كشور گام سوم در راستاي پيشرفت صنعت و توسعه كشور برداشته شده است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي شهر تهران بيان كرد: نقش مترو در رفاه مردم، جلوگيري از اتلاف وقت و مصرف بنزين، كاهش آلودگي و ايجاد آرامش در مردم بسيار موثر است.
وي ادامه داد: بايد بگويم كه مشكل رفت وآمد در تهران مشكل يك قشر خاص نيست، و همه مردم تهران از فقير و غني گرفتار اين مشكل هستند كه بايد هرچه زودتر آن را برطرف كرد.
حداد عادل گفت: مشكل رفت و آمد تا حدودي با مترو حل شده و امروز مترو يكي از خصوصيات و لوازم شهرسازي در جهان است، چرا كه هيچ شهري در دنيا بي نياز از مترو نيست.
وي اظهار داشت: مجلس تلاش جدي در حل مشكل رفت و آمد مردم دارد و امسال در تبصره ۱۳ قانون بودجه يك ميليارد دلار از حساب ذخيره ارزي و هم چنين ۴ ميليارد دلار از امكانات فاينانس خارجي براي مترو، قطارهاي شهري شهرهاي بزرگ، توسعه حمل و نقل عمومي در نظر گرفته و قصد داريم كه با همكاري دولت به اين نابساماني در كشور خاتمه دهيم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي اضافه كرد: اگر وضعيت مصرف بنزين در سال ۸۵ همانند سال ۸۴ باشد، دولت بايد چهار ميليارد دلار براي خريد بنزين به خارجي ها بدهد، اما مجلس شوراي اسلامي اين چهار ميليارد دلار را به دو و نيم ميليارد دلار كاهش داده است تا مصرف بنزين خارجي از دو و نيم ميليارد دلار بالاتر نرود و با اين كار قصد داريم تا مصرف بنزين را در تهران و كشور كاهش دهيم.
همچنين دكتر محمدباقر قاليباف- شهردار تهران- در حاشيه اين مراسم گفت: نبايد بگذاريم سامانه حمل و نقل عمومي به دليل كمبود اعتبارات با مشكل روبه رو شود.
وي با تأكيد بر اين مطلب كه با توان موجود در عرصه مديريتي شهر تهران مي توانيم در قالب برنامه دوم تهران ۱۰۰ كيلومتر خط مترو را طي ۵ سال بسازيم، افزود: اگر مشكل اعتبارات مترو تهران حل و توسط دولت تأمين و به تصويب مجلس برسد تا سال ،۱۳۹۰ حدود ۱۰۰ كيلومتر به خطوط فعلي مترو اضافه مي شود.
وي شبكه مترو را از جمله بهترين راهكارها و راه حل ها به منظور كاهش بار ترافيك، مصرف سوخت به ويژه سوخت هاي فسيلي و صرفه جويي در وقت و هزينه شهروندان خواند و افزود: ما بايد مسئولان را مكلف كنيم كه سامانه حمل ونقل عمومي را مورد توجه قرار دهند.
شهردار تهران با تأكيد بر اين مطلب كه راحت سفر كردن در تهران از حقوق حقه شهروندان است از قواي مجريه و مقننه خواست تلاش خود را به حذف دغدغه هاي مردم صرف كنند.
وي درخصوص افتتاح نيمه شرقي خط دو مترو تهران ، خاطرنشان كرد: با راه اندازي اين خط، شرق و غرب تهران به يكديگر متصل شدند.
وي به تامين تمامي بودجه مترو در سال ۸۴ اشاره كرد و گفت :با توجه به كسري بودجه در شهرداري تهران ، با كمك شورا تمام بودجه براي راه اندازي اين خط تامين شد.
قاليباف اظهار اميدواري كرد كه با توجه به بودجه خوب پيش بيني شده در دولت براي حمل و نقل عمومي و قطارهاي شهري سهم تهران با توجه به مشكلاتش به زودي مشخص شود.
شهردار تهران برنامه سال آينده متروي تهران را راه اندازي خط چهار و بخش مركزي آن ، شمال خط يك تا تجريش ، انعقاد قرارداد براي خطوط ۶ و ۷ و ادامه كار اجرايي خط ۳ و ۴ عنوان كرد.
وي تأكيد كرد: در سال ۸۵ مصمم به بهره برداري از حداكثر ظرفيت و توان مترو تهران هستيم .
وي كمبود واگن را يكي از بزرگترين مشكلات در متروي تهران عنوان كرد و گفت : هم اكنون در هر ۴ دقيقه يك قطار در حركت است كه با تامين اعتبارات و خريد واگن مترو قادر خواهيم بود كه روزانه دو ميليون مسافر درون شهري را جابه جا كنيم .
قاليباف افزود: تامين اعتبارات شركت مترو نخستين دغدغه شهرداري تهران است و سعي داريم كه امكانات در نخستين گام به سمت مترو سوق داده شود.
وي در خصوص برنامه روزميني در داخل شهر تهران تأكيد كرد: چنين چيزي امكان پذير نيست و تنها امتداد خط دردشت به شهرك هاي اقماري رودهن و بخش مربوط به فرودگاه حضرت امام (ره ) از روي زمين عبور خواهد كرد.
شهردار تهران خاطرنشان كرد:در داخل شهر تهران برنامه قطار روزميني نداريم .
وي با اشاره به خصوصي سازي تاكسيراني و اتوبوسراني تهران براي كاهش بار مشكلات حمل و نقل عمومي تصريح كرد: فراخوان خصوصي سازي تاكسيراني اعلام شد و براي اتوبوسراني نيز اعلام خواهد شد.
قاليباف راه نجات شهر تهران را ساماندهي حمل و نقل عمومي ذكر كرد و افزود: مردم بايد بدانند كه استفاده از حمل و نقل عمومي از جهت هاي اقتصادي ، محيط زيست و صرفه جويي در وقت براي آنان تاثير به سزايي دارد.
وي تأكيد كرد: ميزان حجم سفر و سرنشين از ۵/ ۱ نفر در تهران بايد به ۵/ ۲ نفر برسد و فرهنگ «ماشين كمتر- حجم بيشتر» و توسعه حمل و نقل در تهران عملياتي شود.
همچنين مديرعامل متروگفت : با افتتاح نيمه شرقي خط دو مترو تهران ، شرق تهران به شبكه مترو پيوست و طول اين خط به ۲۰ كيلومتر رسيد.
«محسن هاشمي» افزود: با توجه ويژه شهردار تهران به حمل و نقل عمومي و كمك هاي شوراي اسلامي شهر، اين خط در شرق تهران به بهره برداري رسيد.
هاشمي در خصوص ساعات سرويس دهي نيمه دوم خط شرقي مترو تهران گفت : اين خط از امروز (جمعه ) تا آخر فروردين ماه در مسير بهارستان تا دانشگاه علم و صنعت و بالعكس از ساعت ۱۱ تا ۱۴ هر نيم ساعت يك قطار سرويس دهي خواهد كرد.
وي فاصله زماني قطارها را در زمان پيك سفر، ۴ دقيقه عنوان كرد و اظهار داشت : با اين فاصله زماني سفرهاي روزانه با مترو از مرز يك ميليون سفر مي گذرد .
وي تصريح كرد: با توسعه خط يك تا تجريش و توسعه خط دو به خيابان دماوند و راه اندازي بخش مركزي خط چهار و افزايش قطارها سفرهاي مترو به دو ميليون سفر در روز خواهد رسيد.
هاشمي هزينه اين طرح را بدون در نظرگرفتن تجهيزات خريداري شده از خارج از كشور (هزينه هاي ريالي ) حدود يك هزار و ۷۰۰ ميليارد ريال عنوان كرد و گفت : هزينه هاي دلاري با احتساب ۱۵ قطار حدود ۱۵۰ ميليون دلار با نرخ دلار حدود ۹ هزار ريال نزديك به سه هزار و ۹۰۰ ميليارد ريال سرمايه گذاري شده است .
وي تأكيد كرد: مترو سالانه بيش از۷۰۰ ميليون ليتر صرفه جويي سوخت در بر داشته كه با يارانه ۵۰۰ ميليون دلاري براي سوخت فقط در تهران ، پيشنهاد مي شود كه خطوط مترو با سرعت بيشتري توسعه يابد.
عكس:مسعود خامسي پور