شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۸ - Mar 18, 2006
خوشبين بودن مي تواند از بروز بسياري از مشكلات احساسي جلوگيري كند
خودت را براي بدترين ها آماده نكن
008961.jpg
گروه دانش و فناوري _ ذوالفقار دانشي: از قديم و نديم گفته اند خودت را براي بدترين اتفاق ها آماده كن. اما روان شناساني كه براي بررسي اين نصيحت قديمي دست به يك پژوهش گسترده زده اند، مي گويند اگر اتفاق بدي برايتان روي دهد، فرقي نمي كند از قبل انتظارش را داشته ايد يا نه.
بسياري از مردم معتقدند اگر خودشان را براي بدترين نتايج يك مسابقه يا آزمون آماده كنند، در صورت موفقيت به شادي بيشتري دست پيدا خواهند كرد و در صورت شكست راحت تر آن را تحمل خواهند كرد. متاسفانه تاكنون مطالعات بسيار اندكي در مورد صحت اين عقيده انجام شده بود. از اين رو مارگارت مارشال، روان شناس دانشگاه پاسيفيك سياتل و جاناتان براون از دانشگاه واشنگتن تصميم گرفتند صحت اين باور مردمي  را بررسي كنند.
آنها در پژوهش خود، بيش از هشتاد دانشجو را انتخاب كردند و از آنها خواستند پرسشنامه هايي را پر كنند. پرسش ها به منظور تشخيص احساسات عمومي  فرد نسبت به زندگي طراحي شده بود و مشخص مي كرد فرد خوشبين است يا بدبين. سپس از دانشجويان خواسته شد حل كردن مجموعه اي از جدولهاي حروف نسبتاً دشوار را روي رايانه تمرين كنند. بر اساس نتايج اين تمرين، آنها توانستند مشخص كنند هر دانشجو انتظار دارد جدولهاي مشابه را چه قدر خوب حل كند.
در مرحله بعد، دانشجويان به دو دسته تقسيم شدند: به نيمي  از آنها جدولهايي داده شد كه از نمونه هاي تمريني آسانتر بود و به نيمي  ديگر، جدولهايي كه سخت تر بود. اين چنين پژوهشگران مطمئن شدند عملكرد دانشجويان يا بالاتر از حد انتظارشان بوده يا پايين تر از حد انتظار. در مرحله آخر، از دانشجويان خواسته شد پرسشنامه هايي را پر كنند و در مورد عكس العمل احساسي خود توضيح دهند، مثلاً بگويند از خودشان نااميد شده اند يا اين كه احساس شرم مي كنند يا اين كه خيلي به خودشان اميدوار شده اند!
بررسي ها نشان داد در ميان دانشجوياني كه نتوانسته بودند جدول را حل كنند، آنهايي كه انتظار داشتند عملكرد بدي داشته باشند، خيلي بيشتر از آنهايي كه انتظار داشتند عملكرد خوبي داشته باشند، احساس ناراحتي مي كردند. بدين ترتيب روان شناسان نشان دادند زماني كه انتظار خوبي از نتيجه كار نداريم، اگر با نتيجه بدي مواجه شويم بيشتر ناراحت مي شويم و اوضاع روحي مان خيلي بيشتر به هم مي ريزد. با اين اوصاف اين نصيحت قديمي  هم به درد نمي خورد.
اندر مزاياي خوشبيني
اين پژوهش همچنين نشان داد عكس العمل هر شخص نسبت به نااميدي يا شكست، اغلب از ديدگاهش نسبت به زندگي متاثر مي شود. نتايج تحقيقات نشان داده است آنهايي كه انتظار موفقيت دارند، همه ابعاد زندگي را روشن تر مي بينند. اين افراد اگر به هدفشان نرسند، نيمه پر ليوان را مي بينند و با خودشان فكر مي كنند تا همين جايي هم كه رسيده اند، خوب آمده اند.
افرادي كه جهان را با خوشبيني مي نگرند، همچنين از قبول مسئوليت عملكردهاي بد خود سر باز مي زنند. مارشال و براون اين موضوع را در بخش ديگري از بررسي هاي خود نشان دادند. آنها از دانشجويان خواستند بگويند آيا فكر مي كنند نتايج اين آزمونهاي جدول اعداد مي تواند معياري از توانايي هايشان باشد. آن گروه از آدمهاي خوشبين كه در اين آزمون عملكرد خوبي نداشتند پاسخ دادند خير!
از سوي ديگر، آنهايي كه انتظارهاي زيادي نداشتند، نگاه خوبي به زندگي نداشتند و به نظر مي رسد از توانايي روحي مناسبي براي مقابله با نااميدي ها برخوردار نباشند. اين دسته از مردم اگر نتوانند موفق شوند، خودشان را ملامت مي كنند و غم و غصه دنيا را توي خودشان مي ريزند.
براون معتقد است اگر كسي بخواهد خودش را خوشبين تر كند تا از شرّ مشكلات و احساسات منفي خلاص شود، كار سختي پيش رو دارد. او بر اساس تحقيقاتي كه پيش از اين انجام داده نتيجه گرفته كه بهترين راه براي كنار آمدن با شكست، اين است كه به خودش بگويد مهم نيست! به نظر براون، مردم بايد به اندازه كافي قوي باشند تا بياموزند شكست خيلي هم بد نيست.
وقتي بدبيني به كمك انسان مي آيد
البته بدبين بودن هميشه هم بد نيست. حداقل مواردي وجود دارند كه تفكر منفي مي تواند به نفع آدم تمام شود.
برخي افراد هستند كه وقتي فكر مي كنند ممكن است در امتحان رياضي مردود شوند يا نتوانند در يك برخورد عمومي  رفتار خوبي داشته باشند، از شدت اضطراب به خودشان فشار مي آورند تا بهتر كار كنند و از اين كابوس خلاص شوند. روان شناسان اين افراد را بدبين هاي دفاعي مي نامند.
در مقابل، خوشبيني زياد هم ممكن است كار دست آدم بدهد. مثلاً كارمند خوشبيني را در نظر بگيريد كه از اشتباهات خودش مي گذرد و به آينده روشن خود فكر مي كند. درست است كه او بار رواني زيادي تحمل نمي كند، ولي يك حقيقت بسيار مهم را فراموش كرده است؛ اين كه او در آستانه اخراج از كارش قرار دارد!
بدين ترتيب نمي توان هيچ توصيه ساده اي براي بدبيني و انتظارهاي منفي داشت. تاكنون فقط بخش هايي از اين پازل بزرگ كامل شده است و براي يك نتيجه قطعي بايد منتظر كارهاي بقيه بود تا اين پازل كامل شود.
منبع: Nature. com

لغو مأموريت هاي ناسا
گروه دانش و فناوري- مريم افضلي: به دليل كاهش بودجه ناسا مأموريت ترميم تلسكوپ فضايي هابل و كاوش در قمر مشتري لغو مي شود، اما در عوض بودجه تحقيقات كوچكتر افزايش مي يابد. مايكل گريفين مدير اجرايي ناسا سعي دارد نظر بوش را در مورد پروازهاي فضايي همراه با سرنشين جلب نمايد.
ناسا براي تأمين اين هزينه ها خواستار كاهش ۱۴درصدي تحقيقات هوانوردي است، حتي به بودجه علوم فضايي كه گل سرسبد آژانس است تا ۵سال آينده فقط يك درصد اضافه مي شود. يعني ناسا قادر نخواهد بود تلسكوپ فضايي براي جست وجوي سياراتي مثل زمين يا كاوش در قمر يخ زده مشتري بفرستد.
بودجه ناسا تمام مخارج آن را تأمين نمي كند. اما برخلاف اعتراض هاي قبلي در مورد اينكه هزينه اتمام ايستگاه فضايي نبايد از سهام آژانس تأمين شود اين پروژه با كسري ۲ميليارد دلاري مواجه است. با اين وجود ناسا مي تواند تحقيقات كوچكتري انجام دهد. با اين بودجه ۵۰۰ميليون دلار در ۵سال آينده براي گسترش صنعت راكت فضايي فراتر از ويژگي هاي معمول، دريافت مي كند. پيشگاماني مثلx space- در حال طراحي راكت هاي فضايي هستند كه هزينه پرتاب هاي فضايي آنها بسيار كمتر از هزينه بالاي شاتل (ده هزار دلار در هر پوند) است. علاوه بر اين ناسا به دنبال راهي است كه فضانوردان و محموله ها را با هزينه كمتري به ايستگاه فضايي بفرستد تا بودجه خود را بيشتر صرف تحقيق كند تا نقل و انتقال.
در سال گذشته برنامه هزينه هاي ناسا موجب افزايش ۲/۳درصدي بودجه آن شد و از طرف كساني كه از پروازهاي فضايي همراه با سرنشين حمايت مي كنند مورد تجليل قرار گرفت و حتي موجب ترديد دانشمنداني شد كه نقش انسان را در پروازهاي فضايي همسان با ربات مي دانند و معتقدند در تحقيقات فضايي به جاي انسان بايد از ربات استفاده كرد. در عين حال عده اي اينكه بودجه برنامه هاي علمي صرف ادامه تحقيقات شاتل شود را شكست بزرگي براي برنامه فضايي آمريكا مي دانند و معتقدند كه آژانس بودجه برنامه هاي موفقيت آميز و كم هزينه را صرف برنامه هايي مي كند كه در نهايت با شكست مواجه مي شوند.
منبع:Christian science monitor

حضور كمرنگ شركت هاي ايراني در نمايشگاه CeBIT
گروه دانش و فناوري _ بهنام نظيري راد: هر ساله شهر هانوفر آلمان در اوايل ماه مارس ميزبان شركت هاي بزرگ توليد كننده صنعت رايانه،  الكترونيك و در زمينه هاي تخصصي سخت افزار و نرم افزار است و اين در حالي است كه شركتهاي ايراني معمولاً  حضور فعالي چه در نمايشگاه امسال و چه در سالهاي قبلي نداشته اند.
طبق آمار منتشر شده ۶۳۰۰ شركت در نمايشگاه امسال CeBIT شركت داشته اند و بنابر گزارش سايت بي بي سي فقط ۱۰ شركت ايراني آن هم با حمايت يك شركت با نام ثناراي در اين نمايشگاه حضور يافتند كه محصولات آنها فقط نرم افزاري است.
بديهي است كه گسترش دانش انفورماتيك در كشور منوط به شركت همه جانبه متخصصين و توليدكنندگان در چنين نمايشگاهها و گردهمايي هاست، در چنين فضاهايي است كه شركت هاي ايراني مي توانند با فناوري هاي روز دنيا آشنا شده و خود را در مسير حركت آنها قرار دهند.
لازم به ذكر است كه تاكنون بيش از نيم ميليون نفر بازديدكننده از كشورهاي مختلف جهان از اين نمايشگاه ديدن كرده اند.

ارزانترين چاپگر ليزري دنيا
گروه دانش و فناوري: شركت سامسونگ كه به عنوان فروشنده بزرگ LBP، چاپگر ليزري جديدي را روانه بازار ساخته است كه با ابعاد بسيار كوچك و چشمگير خود با محيط هاي كار كوچك كاملا سازگار بوده و به راحتي بر روي ميز كار جاي خواهد گرفت و از همه مهمتر اينكه ارزانترين پرينتر ليزري دنيا نيز هست. اين چاپگر ليزري از سرعت بالاي ۱۶صفحه در دقيقه برخوردار است. اين دستگاه سيني ۱۵۰ برگي و ۲ مگابايت حافظه دارد. همچنين از ابعاد كاغذهاي مختلف همچون برچسب پاكت كارت تبريك و كاغذهاي شفاف و همچنين كارتهاي ۳*۵ اينچ نيز پشتيباني مي نمايد. اين مدل جديد پورت USB1/1 نيز دارد و ساده ترين و آسانترين روش جهت نصب درايورش به كار رفته است. دكمه منحصر به فرد Toner Save سامسونگ باعث مي گردد تا مصرف تونر تا ۴۰ درصد كاهش يافته و بدين ترتيب هزينه نگهداري چاپگر تا حد زيادي كاهش يابد.
آقاي جانگاي لي، معاونت تيم استراتژي بازاريابي مي گويد:«تكنولوژي ليزر ما نسبت به زمان شروعش تا كنون پيشرفت حيرت انگيزي داشته است و باعث شده تا ما در اين بخش به برترين جايگاه دست يابيم.» مجله معتبر PC World، در دو سال پياپي بالاترين امتياز اعتماد مشتريان در بخش چاپگرهاي ليزري را به سامسونگ اختصاص داده است. چاپگرهاي ليزري نسبت به چاپگرهاي جوهرافشان از هزينه نگهداري كمتري برخوردارند براي همين مردم به خريد آنها روي آورده اند.

تراشه هاي جديد براي توليد حافظه كامپيوتر
008958.jpg
گروه دانش و فناوري- بهنام نظيري راد: سامسونگ الكترونيك اعلام كرده كه اقدام به توليد گروهي از تراشه هاي حافظه كامپيوتر كرده كه مي تواند روند روبه رشد اين صنعت را افزايش داده و تأثيري كارآمد بر روي تكنولوژي پردازش در رايانه ها بگذارد.
اين شركت كره اي يكي از رهبران صنعت ساخت حافظه در دنيا به شمار مي رود و يكي از اولين توليد كنندگان تراشه هاي DDR2 ، DRAM512 مگابايت در مقياس ۸۰ نانومتر است. (يك نانومتر معادل يك ميليارديم متر است)سامسونگ با تكنولوژي ۸۰نانومتري اين لياقت و شايستگي را دارد كه توليد محصولات خود را توسعه داده و به سمت پيشرفت قدم بردارد. پيش بيني مي شود DRAM جديد ۵۰ درصد از بازارهاي جهاني را در سال ۲۰۰۶ در اختيار داشته باشد.
منبع: AFP.com

اجراي طرح پاسپورت هاي الكترونيكي در آمريكا
گروه دانش و فناوري- عليرضا سزاوار: آزمايش سرويسي كه به طور اتوماتيك پاسپورت مسافران را با استفاده از تكنولوژي كامپيوتري كنترل مي كند، در فرودگاه بين المللي شهر سانفرانسيسكو آغاز شده است. بنابر اعلام وزارت كشور ايالات متحده آمريكا، طرح پاسپورت هاي الكترونيكي كه كاري گروهي بين اين كشور و كشورهاي استراليا، نيوزلند و سنگاپور است تا اواسط ماه آوريل در ترمينال G فرودگاه سانفرانسيسكو ادامه خواهد داشت و بزودي در فرودگاه شهر لندن نيز اجرا مي شود.
گذرنامه هاي الكترونيكي در اصل كارت هاي هوشمندي هستند كه اطلاعات كامل شناسنامه اي و يك شناسه بيومتريك از مشخصات منحصر به فرد شخص را در خود جاي داده اند و هيچگونه امكان جعل از آنها وجود ندارد. در اين طرح آزمايشي، پاسپورت الكترونيكي افرادي كه قصد ورود به ايالات متحده را دارند، توسط سيستم كامپيوتري به طور اتوماتيك خوانده شده و هويت آنها بررسي مي شود. هدف ايالات متحده از اجراي اين طرح آن است كه نحوه عملكرد دستگاه ها و نرم افزارهاي جديد را بررسي كرده و به علاوه چگونگي واكنش مردم در قبال آن را مشاهده كند. اين طرح به طور همزمان در فرودگاه هاي سيدني استراليا و چانگي سنگاپور اجرا مي شود.
اين دومين مرحله از طرح آزمايشي گذرنامه هاي الكترونيكي است. از جمله ديگر اهداف مهم اين طرح، پيروي از استانداردهاي سازمان بين المللي هواپيمايي براي استفاده اين سيستم توسط كشورهاي ديگري است كه در حال تهيه پاسپورت هاي الكترونيكي هستند و يا قصد استفاده از آن را دارند. در ضمن آزمايش قبلي اين طرح نيز در فرودگاه هاي سيدني و لوس آنجلس اجرا شده بود.
منبع:foxnews.com

همكاري آمازون و هاليوود
گروه دانش و فناوري- محمد تقي رسولي: شركت آمازون در حال مذاكره با غول فيلم سازي جهان هاليوود مي باشد تا در صورت توافق فيلم هاي هاليوود در سايت آمازون قابل دانلود كردن باشد. به گزارش خبرگزاري رويتر از لس آنجلس، سايت amazon.com قصد دارد در صورت توافق فيلم ها و برنامه هاي تلويزيوني متعلق به هاليوود را با كارت اعتباري در سايت خود به فروش رسانده و هر كاربري در تمام نقاط دنيا توانايي دانلود آن را خواهند داشت.
پيش از اين شركت اپل به عنوان فروشنده آن لاين فيلم، موزيك و برنامه هاي تلويزيوني بر روي كامپيوترهاي اپل سرويس خود را ارائه كرده بود.
بسياري از خبرگزاري ها اعلام نمودند كه روابط پشت پرده آمازون و بعضي از سران هاليوود اين قرارداد را از پيش تعيين شده كرده و طي دو الي سه روز آينده اين سرويس قابل استفاده خواهد بود.
آمازون كه به عنوان يكي از بزرگترين فروشندگان آن لاين دنيا مطرح است در سال گذشته سعي داشته از سيستم سنتي فروش فيلم و موسيقي به سيستم فروش ديجيتال (فروش از طريق دانلود) روي آورد.
آمازون در سه ماهه چهارم سال گذشته ۵۷درصد از سرمايه گذاري هاي خود را در بخش فروش تكنولوژي اطلاعات انجام داده است.آمازون همچنين پيش از اين سايت imdb.com را نيز خريداري نموده است كه اين سايت مخصوص فروش فيلم هاي معروف جهان به صورت آن لاين مي باشد. سايت imdb در حال حاضر ۱۵ ميليون كاربر دارد و كاربران پس از دانلود فيلم مي توانند آن را بر روي DVD ضبط نمايند.پيش از اين اكثر سايتها اين اجازه را به كاربران مي دادند كه با دانلود فيلم آن را براي مدت معيني اجاره نمايند ولي آمازون فيلم ها را به كاربران مي فروشد و اصطلاحاً در سايت خود از جمله Downloud To OWN استفاده مي نمايد. آمازون ادعا دارد كه ۵۵۵ ميليون كاربر فعال دارد.
منبع: Computer World.com

بلورهايي در قلب كهكشان
نجوم- سهند پيرباديان: تلسكوپ فضايي اسپيتزر ناسا، با بررسي چند كهكشان در حال تركيب، پوششي از بلور هاي كوچك در اطراف مراكز به هم پيوند خورده  اين كهكشان ها يافته است.  اين ذرات شباهت زيادي به خرده شيشه دارند.  اين بلورها دانه هاي سيليكاتي هستند كه در كوره هاي ستاره اي به وجود آمده  اند. دانه هاي تازه كشف شده، اولين موارد بلور هاي سيليكاتي شناخته شده در خارج از كهكشان ما هستند.
دكتر هنريك اسپون از دانشگاه كورنل مي گويد: «ما از كشف اين بلورهاي ظريف و كوچك در مركز يكي از بي ثبات ترين مناطق عالم، بسيار شگفت زده هستيم.  اين بلور ها به راحتي از بين مي روند اما در اين مورد، ظاهراً  اين بلور ها توسط ستارگان پرجرم، سريع تر از روند ناپديد شدن، در حال توليد هستند.» اين كشف نهايتاً در فهم روند تحول كهكشان ها و به خصوص كهكشان راه شيري كه در چندين ميليارد سال آينده با كهكشان   اندرومدا  تركيب خواهد شد، كمك بزرگي خواهد كرد.
دكتر لي آرموس از آزمايشگاه پيشرانه موشكي ناسا در دانشگاه كلتك مي گويد: «تصور ما بر اين است كه توفاني از غبار در مركز كهكشان هاي در حال تركيب در حال شكل گيري است.  اين بلور هاي سيليكاتي در  اين توفان قرار گرفته و در نهايت به صورت پوششي عظيم از غبار و شيشه در اطراف هسته هاي كهكشان ها قرار مي گيرند.» سيليكات ها، مانند شيشه، براي تبديل شدن به بلور به گرما نياز دارند.  اين ذرات جواهر مانند، در كهكشان راه شيري در مقادير كم و در اطراف بعضي از ستاره ها مانند خورشيد يافت مي شوند.  اين ذرات روي زمين، روي سواحل شني برق مي زنند و در شب، برخورد  اين ذرات همراه با ذرات ديگر با جو را مي توان مشاهده كرد. اخيراً  اين ذرات توسط تلسكوپ اسپيتزر درون دنباله دار تمپل ۱ (كه سفينه «برخورد ژرف» با آن برخورد كرده است) نيز ديده شده است.
كهكشان هايي كه  اين بلورها به وفور در آنها يافت مي شود، تفاوت عمده اي با كهكشان ما دارند. در درون اين كهكشان ها كه «كهكشان هاي فوق نوراني فروسرخ» ناميده مي شوند، مقادير بسيار عظيمي  از  اين بلور هاي سيليكاتي يافت مي شوند. با وجود آنكه تعدادي از اين نوع كهكشان ها به طور واضح رصد نشده اند، بيشتر موارد كشف شده از دو كهكشان مارپيچي در حال  تركيب تشكيل شده  اند. هسته  تركيبي  اين نوع كهكشان ها مملو از ستارگان پرجرم، پرنور و كم سن است. در مركز بعضي از آنها نيز سياهچاله هاي بسيار پرجرم وجود دارد. اختر شناسان مي گويند كه بلور هاي سيليكاتي در مركز  اين نوع كهكشان ها، توسط ستاره هاي پرجرم  ايجاد مي شوند. بر اساس تحقيقات دكتر اسپون و تيم او،  اين ستاره هاي پرجرم، بلور ها را قبل و همچنين در هنگام وقوع انفجار هاي ابر نواختري در فضا پخش مي كنند. اما  اين بلور هاي ظريف براي مدت طولاني دوام نمي آورند. ذرات پرتاب شده توسط انفجار هاي ابر نواختري به  اين بلور ها برخورد كرده و آنها را بمباران مي كنند. نتيجه  اين بمباران، گرم شدن بلور ها و در نهايت ذوب شدن و تبديل آنها به موادي بدون شكل است. تمام اين اتفاقات در بازه زماني كوتاهي صورت مي گيرد.
دكتر اسپون  اين پديده را به شكلي ساده بيان مي كند: «دو كاميون حامل آرد را در نظر بگيريد كه در يك خيابان و در جهت مخالف هم در حال حركتند. اگر اين دو كاميون با هم برخورد كنند، براي مدتي كوتاه ابري سفيد روي خيابان تشكيل مي شود. با استفاده از تلسكوپ اسپيتزر، ما برخورد و  تركيب دو كهكشان و تشكيل ابري موقتي از بلور هاي سيليكاتي را مشاهده مي كنيم.»
طيف سنج فرو سرخ تلسكوپ اسپيتزر، اين بلور هاي سيليكاتي را در ۲۱ كهكشان از ۷۷كهكشان بررسي شده يافته است.  اين ۲۱كهكشان در محدوده ۲۴۰ميليون تا ۹‎/۵ميليارد سال نوري از ما قرار دارند و در تمام مناطق آسمان پخش شده  اند.  اين كهكشان ها در زمان مناسب رصد شده و در نتيجه بلورها در آنها مشاهده شده  اند. اما در ۵۶ كهكشان ديگر،  اين بلور ها در آينده نزديك  ايجاد خواهند شد.

دانش فناوري
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |