شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۸ - Mar 18, 2006
كارشناسان هشدار دادند:
كاهش ۶۰ درصدي گردشگران ورودي به كشور
مريم پاپي- سالي كه گذشت، وضعيت گردشگري ايران به چنان بحراني رسيد كه در خوش بينانه ترين حالت، ميزان كاهش ورودي گردشگر به كشور بيش از ۶۰ درصد و افزايش خروج گردشگر از كشور ۳۰-۳۵ درصد عنوان مي شود.
آمار دقيقي از گردشگري داخلي وجود ندارد و ما براي تاسف خوردن هم مجبوريم با پذيرش فقر خود در زمينه آمار و اطلاعات، با دريافت اطلاعات از ساير كشورها براي موقعيت خود نگران باشيم. ورود گردشگران ايراني به تركيه در ماه اوت سال گذشته ميلادي با بيش از ۱۰/۳ درصد افزايش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به ۸۵ هزار و ۴۰۷ نفر رسيد و گردشگران ايراني ۳/۴۳ درصد گردشگران اين كشور را شامل شدند.
گردشگري داخلي نيز وضعيت خوبي نداشت. در شرايطي كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري هنوز نتوانسته با ادغام دو سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و بودجه اي كه به هر يك از اين دو بخش داده شده كنار بيايد، گردشگري داخلي نيز با ۴۰ درصد افت روبه رو شد.
هوشنگ غفارپور، رئيس هيات مديره موسسه گابرين آسيا مي افزايد:به دليل اينكه آمارهاي سال ۱۳۸۴ هنوز استخراج نشده، اين آمارها را بر اساس تخمين اعلام مي كند. وي گفت: دليل افزايش سفرهاي خارجي ايرانيان و كاهش سفرهاي داخلي، هزينه هاي بالاي سفر در ايران و به خصوص سفر با تور است. به عنوان مثال با وجودي كه اعلام شده بليت هواپيماي كيش نبايد بيش از ۹۰هزار تومان به فروش برسد ولي به دليل كمبود بليت، بليت ۱۳۰هزار توماني در بازار وجود دارد و آژانس ها مجبورند از آنها استفاده كنند.
مسأله ديگري كه غفارپور به آن اشاره مي كند، تفاوت بسيار زياد ميان فصل هاي داراي گردشگر زياد و فصل هاي كم گردشگري است. وي اظهار مي دارد: هتلي كه متوسط اشغالش ۲۵درصد است، مجبور است در فصل هاي گردشگرپذير قيمت هايش را بالا ببرد تا هزينه هايش جبران شود و نتيجه اين خواهد بود كه سفرهاي قشر متوسط جامعه نيز به دشواري صورت مي گيرد.
آماده نبودن زيرساخت هاي گردشگري و طي نشدن مراحل رشد گردشگري به عنوان يك صنعت، بارها از سوي كارشناسان مطرح شده است. اما اين مسأله جوانب گوناگوني دارد كه ما از هر جنبه اي نگاه كنيم مي توانيم كاستي هاي سيستم خود را بيابيم.
غفارپور يادآور مي شود : كشورهاي صاحب صنعت توريسم، مكانيزم كارشان را با تورهاي داخلي شروع كرده اند و شروع كار با توريسم شهري بحثي است كه در دنياي امروز مطرح است. چون در اين صورت مي توان آموزش برگزاركنندگان تورها، استانداردها و جا انداختن ادبيات تور را با هم پيش برد. وي سپس با تاسف ادامه مي دهد : «ما وقتي مي گوييم صنعت توريسم، فكر مي كنيم مجموعه فعاليت هايي است كه از هر جا مي توان آن را شروع كرد.»
مجموعه اين عوامل است كه موجب مي شود آمار سال ۱۳۸۳ بيانگر ارايه ۳۰ هزار درخواست ورود گردشگر به كشور از سوي آژانس هاي مسافرتي به وزارت امور خارجه باشد. رقمي كه رئيس هيات مديره موسسه گابرين آسيا آن را حجم كار يك آژانس معمولي در دنيا مي داند.
بنابر آماري كه معاون موزه و محوطه هاي تاريخي ستاد تسهيلات نوروزي كشور اواخر فروردين ماه ۱۳۸۴اعلام كرد، چهار ميليون و ۵۰۰هزار گردشگر داخلي و خارجي در نوروز سال ۸۴از موزه ها و محوطه هاي تاريخي كشور بازديد كرده اند. دنيا سالانه يك هزار ميليارد دلار از گردشگري درآمد به دست مي آورد و ما و مسئولانمان سهم خود را از اين صنعت پردرآمد كه به صنعت پاك مشهور شده است، روز به روز پايين تر مي آوريم. هنوز معلوم نيست با وجود پيشينه اي كه از گردشگري در سال گذشته داشته ايم، آمار گردشگري براي نوروز ۱۳۸۵چقدر نزول خواهد كرد.

چشم انداز
008976.jpg
در ابعاد و موقعيت هاي تمدن ايران زمين كه با كشفيات تازه، هر روز قدمت بيشتري مي يابد و گوشه هايي از زواياي ناپيداي آن آشكار مي شود، چشم انداز آينده گردشگري محدوده تنگ تري براي موفقيت پيدا مي كند.
در معرفي تاريخ و تمدن اين سرزمين، هر گامي كه براي جذب گردشگر به جلو برمي داريم و هر شعاري كه به شعارهاي گذشته مان اضافه مي كنيم، معلوم نيست بنابر چه شرايط پيش بيني نشده اي، جايگاه قبلي خود را نيز از دست مي دهيم!

معاون مالي و اداري شهرداري تهران خبر داد:
جريمه ۵/۲درصدي براي تأخير در پرداخت عوارض نوسازي
فارس :معاون مالي- اداري شهردار تهران گفت: در صورت تأخير شهروندان در پرداخت عوارض نوسازي، بر اساس قانون، ماهيانه ۵/۲ درصد جريمه به مبلغ عوارض شهروندان افزوده مي شود.
حسين محمد پورزرندي با تأكيد بر اين كه شهروندان تا پايان اسفند ۸۴ مهلت دارند نيمي از عوارض نوسازي سال ۸۴ را بپردازند، تصريح كرد: جريمه تأخير در پرداخت بخش اول عوارض نوسازي از فروردين ۸۵ آغاز خواهد شد. وي افزود: در صورتي كه شهروندان نسبت به پرداخت بخش دوم عوارض نوسازي (۵۰ درصد دوم) كه بايد تا پايان خرداد ۸۵ پرداخت كنند، تأخير داشته باشند جريمه ۵/۲ درصدي اين بخش از عوارض نيز به صورت مجزا از تيرماه محاسبه مي شود. پورزرندي در پاسخ به اين سؤال كه چند درصد از شهروندان نسبت به پرداخت بخش اول عوارض خود اقدام كرده اند، گفت: تا امروز از مجموع ۵۰ درصد سهم عوارض اسفند ۸۴ تنها ۲۰ درصد به حساب شهرداري واريز شده است. معاون مالي- اداري شهردار تهران در خصوص كل درآمد حاصل از اين محل براي شهرداري تهران گفت: درآمد حاصل از اين بخش در صورت دريافت كل آن ۴۵ ميليارد تومان خواهد بود.

مدير كل خدمات شهري شهرداري تهران:
مراقب افراد سودجو باشيد
گروه شهري: مدير كل خدمات شهري شهرداري تهران گفت: مقارن با سال نو بعضا مشاهده مي شود افرادي فرصت طلب تحت عنوان نيروهاي خدماتي شهرداري تهران به در منازل مراجعه و از شهروندان عيدي طلب مي كنند كه بايد مراقب اين افراد سودجو بود.
به گزارش روابط عمومي اداره كل خدمات شهري، صادقيان با اعلام اين مطلب افزود: رضايت خداوند متعال و شهروندان فهيم و شريف مناطق ۲۲ گانه شهر تهران از خدمتگزاران خود در هر مقام و مرتبه اي در شهرداري از هر پاداشي بالاتر است.
وي با بيان اينكه طبق تبصره دو بند ۳-۷ دفترچه پيمان خدمات شهري، اخذ هر گونه وجه از شهروندان توسط عوامل كارگري و يا كارمندي شركت هاي پيمانكاري تحت پوشش به هر عنوان ممنوع بوده و در صورت مشاهده تخلف مشمول جرائم سنگين مي باشند تصريح كرد: اقدام افرادي كه تحت نام شهرداري وجوه نقدي و غيرنقدي از شهروندان طلب نمايند خلاف قانون بوده و قابل پيگيري است.
صادقيان جمع آوري و حمل زباله، رفت و روب و پاكيزه سازي محيط را از بديهي ترين خدمات مديريت شهري به شهروندان برشمرد و خاطر نشان كرد: پيمانكاران خدمات شهري بر اساس قراردادهاي منعقده موظف به پرداخت عيدي به كارگران تحت پوشش خود هستند و از اين رو از شهروندان عزيز درخواست مي شود هيچ گونه وجهي را تحت عنوان ماهانه و يا عيدي به كارگران خدماتي پرداخت نكنند.

كنترل مضاعف ساختمان هاي تهران
008979.jpg
پايگاه اطلاع رساني شهرسازي و معماري:  مديريت جديد شهرداري تهران، وعده داده مقاوم سازي و افزايش كيفيت ساختمان ها را در دستور كار خود قرار دهد. به گفته مديران شهرداري، حضور مهندسان كنترل مضاعف با استفاده از خدمات نظام مهندسي و بخش خصوصي، قرار است كيفيت ساختمان هاي پايتخت را ارتقا دهد.
عبد الرضا آورزماني- دبير ستاد كنترل مضاعف شهرداري تهران- در اين زمينه گفت: «قرارگيري تهران روي دو خط گسل و وجود بافت هاي فرسوده، امنيت شهر را پايين مي آورد و پيش بيني شده در صورت بروز يك زلزله ۶ ريشتري ۵۰ درصد از شهر تخريب  شود. ما از دانش فني براي مقابله با آن برخورداريم،  اما از داشتن كنترل و نظارت براي ساخت بنا بي بهره ايم».
وي به تاريخچه كنترل مضاعف ساخت وساز در شهرداري تهران اشاره كرد و گفت: «از سال ۷۱ كنترل مضاعف كيفيت ساختمان هاي بالاي ۱۰طبقه به صورت موردي آغاز شد و از سال ۷۵ تا ۷۸ به شكوفايي رسيد اما پس از سال ۷۸ با اندكي ركود مواجه شد» .
در دوره مديريت شهري تهران پس از سال ۷۸ مسأله كنترل مضاعف، يكي از خطرات براي منابع درآمدي شهرداري به حساب مي آمد زيرا با روند افزايش كنترل، ميزان ساخت وسازهاي سازندگان غيرمتخصص كاهش مي يافت و در نتيجه، صدور پروانه ها و درآمد شهرداري از محل صدور پروانه و ساخت وساز، پايين مي آمد؛ بنابراين كنترل مضاعف، از جانب خود شهرداري تضعيف شد. آورزماني افزود: «براي كنترل كيفيت ساخت وساز، بايد يك ديد جامع نگر داشت و بخش كنترل مضاعف به صورت كامل سازماندهي شود و به صورت متمركز عمل كند. اين كنترل، سطوح مختلفي دارد. از كنترل مدارك، سقف صلاحيت ها، طراحي و اجرا گرفته تا كنترل كيفي مصالح و نحوه كاربرد، زيرمجموعه كنترل مضاعف هستند» .
دبير ستاد كنترل مضاعف شهرداري در خصوص اقدامات در دست اجرا براي بهبود وضعيت اين ستاد عنوان كرد: «نخستين اقدام، تجديد سازمان و ارتباط منسجم تر با مناطق است. قدم هاي بعدي، تنظيم بانك اطلاعاتي و انطباق آن با GIS، اقدام در جهت كنترل مصالح ساختمان، به كارگيري ابزارهاي ديجيتال و جلوگيري از برخورد سليقه اي است» .
وي در ادامه به مشكلات فعلي كنترل مضاعف اشاره كرد و افزود: «كمبود نيروهاي متخصص، نداشتن درك مشترك از اين مفهوم، نبود جايگاه مشخص براي كنترل و شفاف نبودن وظيفه اين دفاتر كنترلي و نداشتن اعتباري كافي، از مشكلات فعلي بخش كنترل مضاعف است».

توصيه هاي ايمني راهنمايي و رانندگي براي سفرهاي نوروزي
008973.jpg
گروه شهري: راهنمايي و رانندگي ناجا، به منظور پيشگيري از بروز مشكلات فني و وقوع حوادث احتمالي، از رانندگان خواست پيش از سفر ضمن بازديد از وسيله نقليه خود نكات ذيل را رعايت كنند:
- سطح آب رادياتور، مخزن شيشه شور، الكتروليت باتري را بازديد و در صورت لزوم اضافه كنيد.
- چگونگي كار كردن ترمز و ترمز دستي را كنترل و در صورت نياز رفع عيب يا رگلاژ نماييد.
- تايرها را از نظر فرسودگي، لاستيك سايي، فشار باد و صدمات احتمالي بررسي نماييد.
- فرمان را از نظر روان و دقيق بودن(نداشتن خلاصي) و اتصالات آن را از نظر فرسودگي يا آسيب ديدگي بررسي نماييد. (در صورت ناميزان بودن فرمان بايد كل سيستم فرمان توسط يك متخصص بازديد و رفع عيب گردد).
- تمام چراغ ها اعم از چراغ هاي ترمز، دنده عقب، دينام، چراغ هاي كوچك عقب و جلو، نور بالا و پايين و راهنما را از نظر سالم بودن كنترل كنيد.
- لنت هاي ترمز جلو و عقب را بازديد و درصورت نياز عوض كنيد.
- لوله هاي روغن ترمز، سيلندرهاي ترمز و اتصالات سيستم ترمز را از نظر خراشيدگي يا ترك، پوسيدگي، نشتي و هر گونه صدمه ديدگي بررسي كنيد و در صورت لزوم قطعه معيوب را تعويض نماييد.
- تسمه پروانه را از نظر رگلاژ و سالم بودن و شيلنگ هاي آب را از نظر پوسيدگي، نشتي و خشك شدن مورد بررسي قرار دهيد و در صورت نياز قطعه معيوب را تعويض كنيد.
- سيستم سوخت رساني را كنترل و تميز نماييد(هواكش، توري پمپ بنزين، لوله هاي بنزين را از باك به پمپ بنزين و از پمپ بنزين به كاربراتور).
- سيستم جرقه را بازديد، تميز و در صورت نياز تنظيم و يا قطعه معيوب را تعويض كنيد(شمع ها، پلاتين، وايرها، درب دلكو، چكش برق و كويل).
- قفل درها، كمربند ايمني، بوق، برف پاك كن، مخزن شيشه  شور، كيلومتر شمار، دورسنج موتور، درجه بنزين، آب و جك را از نظر سالم بودن كنترل و در صورت معيوب بودن هر يك، رفع نماييد.

برگزاري جشنواره گردشگري
008970.jpg
جشنواره  گردشگري و تفريحات از يكم تا پانزدهم شهريورماه همزمان با ايام شعبانيه و هفته  دولت در تهران برگزار مي شود.
جشنواره  بزرگ گردشگري و تفريحات توسط موسسه  مطالعات استراتژيك جهانگردي و با همكاري دستگاه هاي مختلف دولتي و بخش هاي خصوصي داخلي و خارجي از جمله سازمان جهاني جهانگردي برگزار مي شود.
رييس موسسه  مطالعات استراتژيك جهانگردي در نشستي خبري با اشاره به ثبت اين جشنواره  در تقويم جهاني WTO تاكيد كرد: جشنواره  گردشگري و تفريحات در واقع چهارمين دوره از جشنواره  فرهنگي گردشگري ورزش و نشاط است كه با همكاري و حمايت سازمان جهاني جهانگردي (WTO) و همچينن دستگاه هاي مختلف دولتي قرار است در سال ۸۵ با عنوان جشنواره  گردش و تفريحات اجرايي  شود.
وي ادامه داد: موضوع اوقات فراغت به عنوان عامل مهمي  در تنظيم و متعادل سازي خانواده ها در اين جشنواره بيش از پيش مورد توجه قرار خواهد گرفت. اسد زاده تاكيد كرد: در جشنواره  بزرگ گردشگري و تفريحات توجه ويژه اي به مساله توريسم عشايري و روستايي و همچنين معرفي آداب و رسوم و سنت هاي ايشان خواهد شد.

بازگشت تير توتم بوميان كانادا
008967.jpg
سرخ پوستان بومي قبيله «هسيلا» در كانادا يك تير توتم ۱۳۴ ساله را كه دهه ها پيش از سرزمين شان به يغما برده شده و در موزه ا ي سوئدي به نمايش گذارده شده بود را پس گرفتند.
ايسنا از آسوشيتدپرس نقل كرده  است كه اين تير توتم ۹ متري كه براي بزرگداشت «تسودا» ، روح جنگل ساخته شده است ، با كاميوني به موزه  قوم شناسي استكهلم انتقال داده شده بود.
لوييزا اسميت، سخنگوي قبيله  هسيلا در اين باره گفت: تير قديمي ما آزاد شد. اين تير ديگر در غل و زنجير نيست، اين تير نماد مردم هسيلا است كه تاريخ با آنها مهربان نبوده است، اما خوب است كه زمان هميشه در گذر است. مردم بومي هسيلا در سال ۱۸۷۶ اين تير توتم را ساخته و در دهانه  رودخانه  كيتلوپ واقع در شمال غربي كانادا نصب كردند.
در دهه  ۱۹۲۰ هنگامي كه آدولف هاستون، سفير سوئد به اين منطقه آمد، آن  را بدون اجازه برداشت و به موزه  استكهلم اعطا كرد. اين تير توتم به مدت نيم قرن در انباري نگهداري شد، آن گاه به اثر اصلي نمايشگاه آمريكايي هاي بومي تبديل شد.

توچال؛ قله اي دور از هياهوي شهر
بهشته فارغي: ارتفاعات شمال تهران بويژه توچال به دليل شاخصه هاي خاص آن به خصوص نزديكي به تهران همواره پذيراي خيل عظيم كوهنوردان و دوستداران طبيعت است.
در اين ميان دغدغه هميشگي شهروندان، ايمني در تله كابين توچال است. اين بحث محور گفت وگويي است با يكي از كارشناسان تله كابين كه از نظرتان مي گذرد.
***
فرشيد سعادتمندي از كارشناسان تله كابين توچال مي گويد: طي چند سال اخير با خريد بالابرهاي خارجي ضريب ايمني خطوط تضمين شدند وامروز، با كمال جرأت مي توانيم اعلام كنيم كه كليه خطوط بالابر تله كابين كامل هستند و تمام تلاش خود را مي كنيم تا شهروندان بدون دغدغه خاطر، روز خوبي را تجربه كنند. در حال حاضر تله كابين توچال به طول ۵/۷ كيلومترطولاني ترين خط پيوسته و هتل توچال در ارتفاع ۳۵۴۰ متري به عنوان مرتفع ترين هتل دنيا در منطقه ولنجك قرار دارد.
وي درباره بيمه مسافران و بازديدكنندگان از توچال مي گويد: كليه كساني كه از بليت تله كابين استفاده مي كنند چه كوهنورد و يا مراجعه كننده تحت پوشش بيمه مدني قرار مي گيرند و اگر مشكلي يا حادثه اي براي افراد پيش بيايد با توجه به هماهنگي به عمل آمده با نهادهاي امدادرساني شامل آتش نشاني و پليس كوهستان و پزشكان مجرب حاضر در مجموعه، حمايت از همه اقشار به عنوان يك بحث انسان دوستانه انجام مي شود و اگر فردي در اين مجموعه دچار سانحه شود از سوي پزشكان گواهينامه اي دراختيارشان قرار مي گيرد تا با ارائه آن هزينه هاي درماني خود را دريافت كنند.
اين كارشناس درباره سرويس دهي به اسكي بازان خاطرنشان كرد: پيستهاي اسكي غير از روزهاي يكشنبه همه روزه برقرار است. البته با توجه به بارش برف ۴ متري در ايستگاه هفت، پيست اسكي توچال تا اواخر ارديبهشت ۸۵ برقرار است و پيست اسكي توچال يكي از نادرترين مراكزي است كه به طور پيوسته ۷ ماه در سال برف دارد.
وي درباره پليس كوهستان كه در توچال مستقر است، مي گويد: پليس كوهستان نخستين پليسي است كه از سوي فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ براي تأمين امنيت بازديدكنندگان تأسيس شده است و همين امر سبب شده تا خانواده ها با احساس امنيت بيشتري و تا پاسي از شب را در كوهستانها، راهپيمايي كنند. البته در مواقعي كه فردي بخواهد مزاحمتي بوجود آورد سريعاً از سوي پليس كوهستان برخورد مي شود.
وي درباره برنامه هاي ويژه نوروزي مي گويد: تمام امكانات خطوط تله كابين و تجهيزات ورزشي شامل تنيس، بدنسازي، تيراندازي و واليبال براي استفاده شهروندان آماده سازي شده است. همچنين رزرو هتل توچال از ۲۷ اسفند ماه آغاز مي شود و اميدواريم شهروندان ايام نوروز را در محيطي به دور از هياهوي شهر و در فضايي آرام سپري كنند.

زادبوم
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |