شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۸ - Mar 18, 2006
حضرت امام جعفر صادق عليه السلام:
گريستن و بي تابي كردن در تمام ناملايمات و مصايب ناپسند است، مگر در مصيبت حسين بن علي عليه السلام كه آدمي در اين گريه و جزع، پاداش نيز خواهد داشت.
كامل الزيارات ص ۱۰۰
امروز با حافظ
پرده غنچه مي درد خنده دلگشاي تو
تاب بنفشه مي دهد طره مشك ساي تو
كز سر صدق مي كند شب همه شب دعاي تو
اي گل خوش نسيم من بلبل خويش را مسوز
تئاتر خياباني مردم را با نمايش آشتي مي دهد
009096.jpg
ايلنا: تئاتر يك هنر زنده فعال و پوياست و با تاثير گذاري كه در لايه  هاي اجتماع دارد، مي  تواند مفاهيم مورد نظر خود را القا كند.
«سيد عليرضا سجادپور» معاون فرهنگي و ارتباطات سازمان ميراث فرهنگي كه هم اكنون سمت دبيري نخستين همايش تئاتر ميداني ميراث را نيز به عهده دارد با اعلام اين مطلب افزود: تئاتر خياباني موجب آشتي ميان مردم و هنر تئاتر مي شود و همين موضوع است كه مي تواند تئاتر را كه هنري فاخر و نخبه است، به اقشار مردم معرفي كند.
وي با بيان اينكه اصولا تئاترهاي خياباني داراي جنبه  هاي مردمي هستند خاطر نشان كرد: اگر بتوانيم تئاتر خياباني را در زمان هاي مشخص به ميان مردم ببريم بالاترين مخاطب را در اين عرصه خواهيم داشت چرا كه در تئاتر خياباني يك گروه هنرمند با انگيزه و فعال با وسايل بسيار اندك در لحظه هنري را عرضه مي كنند و مي روند به همين دليل تئاتر خياباني ابزار مهمي براي انتقال مفاهيمي است كه مد نظر ماست. وي با ابراز اميدواري نسبت به اين كه اين همايش سال آينده به صورت رقابتي برگزار شود تصريح كرد: هدف ما انتقال پيام به مردم است و ما قصد داريم مردم را بيشتر با اين موضوع شريك و همراه كنيم.
رحمت اميني، نويسنده و كارگردان تئاتر نيز درباره همايش تئاتر ميداني ميراث گفت: اين يك وظيفه ملي است كه هر فرد يا نهادي به رشد و بالندگي هنر تئاتر كمك كند و در واقع حركت ميراث فرهنگي در احياي فرهنگ گذشته با بهره گيري از تئاتر خياباني، قابل تأمل است.
اميني با اشاره به اين كه برگزاري اين همايش نبايد صرفا جنبه نمايشي داشته باشد پيشنهاد داد بايد در طول سال گروه هاي مطرح ويژه حمايت و تشويق شوند و گروه هايي كه با استقبال مردم مواجه مي شوند در كارهاي آتي مورد حمايت مادي و معنوي قرار گيرند.
  نخستين همايش تئاتر ميداني ميراث كه از هفته گذشته آغاز شده تا نيمه فروردين ماه ۸۵ در كاخ هاي گلستان، نياوران، سعد آباد و موزه فرش در تهران و اماكن تاريخي شهرهاي اصفهان و شيراز برگزار مي شود.

رئيس دانشگده ادبيات دانشگاه بيروت:
عربها ادبيات معاصر ايران را نمي شناسند
يك مجله ادبي لبناني آثار نسل جديد داستان نويسان ايراني را تحليل مي كند
ايسنا: دومين شماره از مجله دراسه العربيه كه در مركز زبان و ادبيات فارسي بيروت به چاپ مي رسد، به بررسي و جايگاه شعر ايران در قبل و بعد از انقلاب اسلامي ايران، اختصاص خواهد يافت.
پروفسور ويكتور الكك - رئيس دانشكده زبان و ادبيات فارسي دانشگاه بيروت - درباره جايگاه ادبيات امروز ايران در دنياي عرب اظهار داشت: اعراب با ادبيات ايران كمتر آشنايي دارند و بيشترين آشنايي آنان با ادبيات ايران به ادبيات كلاسيك آن برمي گردد، آن هم نه به شكل كاملا عميق، بلكه در حد مطالعه شعرهاي محدودي از سعدي، حافظ و مولانا. وي افزود: براي آشنايي بيش تر اعراب با ادبيات كلاسيك ايران زمين، بخشي از منطق الطير عطار را ترجمه كردم و آن را به شعر عربي درآوردم و هم چنين مقاله هايي درباره عطار نيشابوري و شعر او و جايگاه او در ادبيات فارسي در بيروت، نيويورك و عربستان به چاپ رسانده ام.
پروفسور الكك اطلاعات مردم جهان عرب از ادبيات روز ايران را در حد خواندن مقاله هاي اندكي در مطبوعات عرب زبان دانست و گفت: به شخصه چندين مقاله در اين زمينه به تاليف رسانده ام و پنج سال قبل نيز شعرهاي فارسي كلاسيك و نو ايران را در قالب هاي غزل و قصيده در قالب جنگي به شعر عربي ترجمه كردم كه در آن شعرهايي از علي معلم، علي موسوي گرمارودي، محمدرضا شفيعي كدكني و سهراب سپهري به چشم مي خورد.همچنين در چندين مجله نيز نمونه شعرهاي اين شاعران را آوردم.اخيراً نيز در ماهنامه العربيه كويت مقاله هايي درباره حافظ و مولانا به رشته تحرير درآورده ام.
وي از اختصاص دادن دو شماره مخصوص مجله دراسه العربيه كه به مركز زبان و ادبيات فارسي بيروت متعلق است، به شعر قبل و بعد از انقلاب ايران خبر داد و تصريح كرد: اين مجله كه هر سه ماه يك بار توسط انتشارات دانشگاه لبنان به چاپ مي رسد، در دو شماره آينده خود در ۱۰۰ صفحه همراه با مطالبي از استادان ايراني، مصري و اردني به بررسي و جايگاه شعر قبل و بعد از انقلاب اسلامي ايران خواهد پرداخت. وي تاكيد كرد: قصد داريم در آينده اي نزديك يك شماره از اين مجله را به نسل جديد داستان نويسي ايران اختصاص بدهيم.

معرفي برگزيدگان جشنواره نمايشنامه خواني همدان
ايرنا: برگزيدگان  اولين  جشنواره  نمايشنامه خواني  استان  همدان  در مجتمع  فرهنگي هنري  بوعلي  سيناي  اين  شهر معرفي  شدند.
مدير كل  فرهنگ  و ارشادي  اسلامي همدان  در اين  آيين  گفت : هنرمندان  نمايش استان  بايد هرچه  بيشتر بدنبال  افزايش  شادابي  و نشاط مردم  باشند و از اجراي  برنامه هاي  حزن انگيز و اندوهناك  بكاهند. براساس  آراي  هيات  داوران ، نفرات  برتر جشنواره  به اين شرح معرفي شدند:در بخش  بازيگري  زن ، اعظم  ابراهيمي و فاطمه  ابرار پايدار بازيگران نمايشنامه هاي  الفباي  ضربه ها و بوف  با اهداي  ديپلم  افتخار برتر شناخته شدند. هيات  داوران  رامين  خزايي  و ميثم  عزيزي  را براي  بازي  در نمايش جان  و جو به  عنوان  بازيگران  برتر مرد معرفي  كرد.

بيش از يكهزار و ۴۰۰ واژه فارسي
به زبان ارمني وارد شده است
ايسنا: با برگزاري مراسمي در تالار فردوسي دانشگاه دولتي ايروان، سومين دوره دانش افزايي زبان و ادب فارسي به كار خود پايان داد.
در آسياي ميانه، در اين مراسم، رضا عطوفي - رايزن فرهنگي كشورمان - در سخناني اظهار داشت: بدون ترديد روابط ايران و ارمنستان يك پشتوانه چندهزار ساله دارد و باورهاي مشترك و رسم هايي كه در فرهنگ عميق دو كشور موجود است، شاهد اين مدعاست.
وي افزود: وجود اشتراك هاي فراوان ميان زبان هاي فارسي و ارمني براي مدت هاي طولاني زبان شناسان را به اين باور رسانده بود كه زبان ارمني شاخه اي از زبان فارسي است؛ اما واقعيت اين است كه هر دو زبان فارسي و ارمني شاخه اي از زبان هند و اروپايي هستند.
عطوفي گفت: بر اساس تحقيق هاي صورت گرفته توسط آچاريان - دانشمند زبان شناس ارمني -، يك هزار و ۴۰۵ واژه از زبان فارسي به زبان ارمني وارد شده اند.
وي يكي از دلايل مهم دوستي عميق ميان دو ملت را ريشه هاي مشترك زباني برشمرد.
سپس آرا آوسيان - معاون وزير علوم ارمنستان - نيز درسخناني گفت: روابط دو ملت بر فرهنگ، تمدن، آموزش و علوم استوار است و زبان، عامل مهمي در ارتقاي روابط دو كشور است.
وي با ابراز خرسندي از همكاري هاي علمي  مشترك ميان دو كشور، گسترش بيش از پيش اين همكاري ها را خواست.
همچنين علي اكبر جوكار - معاون سفير كشورمان در ارمنستان - در سخناني گفت: ما به عنوان سفارت جمهوري اسلامي ايران وظيفه خود مي دانيم كه روابط دو كشور را بدون هيچ گونه محدوديتي روز به روز گسترش دهيم.

پيام تسليت استاد شجريان در سوگ زنده ياد علي تجويدي
009102.jpg
گروه ادب و هنر: متن زير نوشته اي است از استاد محمدرضا شجريان كه به مناسبت درگذشت استاد زنده ياد علي تجويدي از خارج از ايران ارسال شده است؛ ( استاد شجريان به همراه عليزاده، كلهر و همايون شجريان براي اجراي كنسرتي اوايل اسفند به اروپا و آمريكا سفر كرده بودند.) «با اندوه بسيار با خبرشدم كه استادعلي تجويدي آهنگساز برجسته از ميان ما رفت. نسلي كه به پشتكار و عشق ،بناي فرهنگ و هنر ايران زمين را رفعت و شكوه بخشيدند، يكايك از دست مي روند. اما به استواري فرهنگي كه چونان حافظ و مولانا و فردوسي را در خود پرورانده باور عميق دارم. موسيقي اين خطه از فراز و فرود روزگاراني پربلا گذشته و هيچ گاه از تپش و شور و زايندگي باز نمانده تا اكنون كه ما را رسيده است. شادروان استاد علي تجويدي اين گوهر دردانه را ارج نهاد و در ماندگاري و كمال آن كوشش  ارجمند و سترگ داشت .
ذوق آهنگسازي او اصالت را با نياز و زبان مردم در آميخت چنان كه نغمه هايش بر سر زبان ها افتاد و در پي سال ها كه از آفرينش آنها مي گذرد، هنوز نيز  در خلوت تنهايي خويش زمزمه مي كنند.دريغا كه هنرمندي از اينگونه عاشق سالياني  را منزوي شد. جز دريغ و حسرت و اندوه دراز دست رفتن او چه مي توانم گفت. كاش اكنون براي وداع آخرين او در جمع مردم بودم. من نيز به عنوان عضوي از جامعه فرهنگي ايران درگذشت اين هنرمند ارجمند را به جامعه فرهنگي و مردم ايران تسليت مي گويم.

برگي از تاريخ
تلگراف در ايران
روزنامه وقايع اتفاقيه در شماره ۳۷۲ خود در اين روز، رويداد سيم كشي تلگراف در مدرسه دارالفنون و موفقيت آميز بودن آن را خبر داد. پس از آن قرار شد كه از كاخ سلطنتي تا باغ لاله زار، سيم تلگراف متصل شود و پس از آن، نقاط ديگر نيز داراي تلگراف شدند. نكته درخور توجه اين بود كه برقراري تلگراف در ايران، در مرحله اول انگليسي ها را بهره مند كرد تا ايرانيان را، چرا كه آنان با اتصال خطوط مخابراتي هند و اروپا، نه تنها با مستعمره خود، هندوستان، ارتباط برقرار كردند و آن را سرعت بخشيدند، بلكه با ساختن تلگراف خانه هايي در ايران و فرستادن مأمور به كشور، نفوذ خود را روز به روز در ايران، توسعه دادند.
مشروطه يا جمهوري
در روزهايي كه بحث جايگزيني جمهوري به جاي مشروطه سلطنتي، بسيار اوج گرفته بود و روز تصميم گيري براي اعلان جمهوري نزديك مي شد، عالم مجاهد آيت الله سيد حسن مدرس در برابر اين عمل ايستادگي كرد و سعي داشت از تصويب آن جلوگيري نمايد. در اين ميان مشاجره اي بين سيد محمد تدين، رئيس مجلس شوراي ملي با سيد حسن مدرس روي داد كه پس از هتاكي تدين، او به همراه طرفدارانش از مجلس خارج شد و مجلس از رسميت افتاد. پس از آن، مدرس از جلسه خارج شد و در سرسرا كه نمايندگان جمع بودند به ايراد سخن پرداخت. در اين هنگام دكتر حسين بهرامي به تحريك تدين به مدرس نزديك شد و سيلي محكمي به صورت مدرس نواخت به طوري كه عمامه او از سرش افتاد. اين حادثه چنان زشت و دور از انتظار بود كه برخي نمايندگان آن را محكوم كرده و از جرگه هواداران جمهوري و سردار سپه خارج شدند. در آن زمان، اين سيلي را،  سيلي به جمهوري تعبير كردند كه در نهايت به شكست آن طرح انجاميد.

كوتاه از هفت هنر
قدرداني از مجيدي: حوزه هنري از اقدام «مجيد مجيدي» به دليل انصراف و تحريم حضور در جشنواره فيلم «نات» دانمارك، قدرداني كردند. چندي پيش «مجيد مجيدي» كه با آخرين ساخته سينمايي خود «بيد مجنون» محصول حوزه هنري براي شركت در جشنواره بين المللي فيلم «نات» دانمارك دعوت شده بود، طي نامه اي به «كيم فاس» دبير اين جشنواره، انصراف خود را از حضور در جشنواره فيلم نات اعلام كرد.
جشنواره آنكارا : جشنواره بين المللي فيلم آنكارا كه ۲۵ اسفند ماه در پايتخت تركيه آغاز شد، ميزبان فيلمسازان جوان از سرتاسر جهان خواهد بود. اين رويداد سينمايي كه برپايي هفدهمين دوره خود را پشت سر مي گذارد تا يازده روز ديگر برپا خواهد بود.
ابداع در دوبي : جشنواره هنري ابداع در ۱۰ رشته عكاسي، گرافيك، فيلم كوتاه و بلند سينمايي، نقاشي، روزنامه نگاري در دوبي گشايش يافت. از بخش هاي ويژه اين فستيوال دانشجويي مي توان به فيلم هاي كارتوني كودكان و بخش فيلم هاي تاريخي اشاره كرد. دانشجوياني از ۲۴ كشور جهان شامل ايران، استراليا، ژاپن، مصر، انگليس، پاكستان، هند، لبنان، اردن، تركيه و كشورهاي حوزه خليج فارس در جشنواره ابداع حضور دارند.
009099.jpg
حيات در آنكارا: فيلم سينمايي حيات به كارگرداني غلامرضا رمضاني، در جشنواره آنكارا به نمايش در مي آيد فيلم حيات در جشنواره آنكارا كه از ۲۵ اسفند ماه به مدت ۷ روز در تركيه برگزار مي شود، حضور دارد ودر بخش سينماي دنيا به نمايش در مي آيد. اين فيلم هم اكنون در جشنواره بولونيا حضور دارد.
بزرگداشت خيام: همايش بزرگداشت حكيم عمر خيام نيشابوري با حضور استادان دانشگاه، محققان و متخصصان خيام شناس از ايران، تاجيكستان، بنگلادش، لبنان، اردن، امارات و قطر از روز ۲۴ اسفند ماه در دوحه آغاز شد و ديروز پنج شنبه ۲۵ اسفند ماه به پايان رسيد. اين همايش با دو عنوان خيام و عصري كه در آن زندگي مي كرد و شخصيت خيام در ۵ سخنراني برگزار شد.
تعزيه: به مناسبت اربعين حسيني دو گروه تعزيه (علمدار و شهيد قنبري) تا روز ۹ فروردين به اجراي اين هنر آييني در مجموعه فرهنگي خليج فارس مي پردازند. تعزيه ها هر روز از ساعت ۱۶ اجرا شده و براي علاقمندان رايگان است. مجموعه فرهنگي خليج فارس در شهرك مشيريه بوستان خليج فارس واقع شده است.
جشنواره هنر محيطي: چهل و پنج هنرمند از ۱۱ كشور دنيا در پنجمين جشنواره و مسابقه بين المللي هنر محيطي ۲۰۰۶ شركت كردند. مركز بين المللي هنر پرديس كه فراخوان اين فستيوال را كه در پنجمين دور برگزاري در بخش هاي محيطي، چيدمان، اجرا، هنر ويديو و هنرهاي تعاملي، به صورت مسابقه برگزار مي كند، از سه ماه پيش اعلام كرده و به هنرمندان فرصت داده بود تا سوابق كاري و نمونه آثارشان را به ايران برسانند.
كالوينو: راديو فرهنگ از امروز به مدت يك هفته، داستانهاي كوتاهي از ايتالو كالوينو - نويسنده ايتاليايي - را پخش مي كند. در برنامه روايت شب راديو فرهنگ كه هر هفته به خوانش رمانهاي مطرح جهان اقدام مي كند، از شب شنبه ۲۷ اسفند ماه، داستانهاي كوتاه ايتالو كالوينو - نويسنده ايتاليايي - پخش مي شوند.
شب شعر: انجمن شعر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي ايذه، شب شعري در بزرگداشت منوچهر آتشي برگزار مي كند. اين مراسم ساعت ۱۸ روز يك شنبه، ۲۸ اسفند ۸۴ در تالار سيمرغ اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي ايذه با حضور شاعران و هنرمندان هنرهاي تجسمي ايذه برگزار مي شود.
آثار تلويزيوني در جشنواره برزيل: صدا و سيماي مركز اصفهان با ارائه پنج اثر تلويزيوني در جشنواره بين المللي فيلم و ويدئويي محيط زيستي FICA برزيل شركت كرد. اين آثار تلويزيوني مستندهاي آب و خاك، توسعه پايدار ، سلطان صخره ها ، علامت سئوال نماهنگ هاي نان را آجر نكنيم و سبز مي خواهم ترا اعلام شده اند.

اصل مطلب
در عرض سلام و احترام به خواننده عالي مقام فرمايد
009090.jpg
ابوالفضل زرويي نصرآباد

بهارستان
قفل
دل ها نهانخانه سر است، لب قفل دوبندي بر آن و زبان كليد آن، بايد كه عاقل كليد سر در جيب غيب پنهان دارد.
دستور الوزاره _ محمد بن الحسين اصفهاني

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


گشتي در دنياي خبرها
اسكناس هاي يك ميليارد دلاري
كاليفرنيا: پليس آمريكا مردي را به جرم جعل اسكناس هاي يك ميليارد دلاري دستگير كرده است. با آن كه چنين اسكناسي در سيستم پولي اين كشور وجود خارجي ندارد اما وي با استفاده از دستگاههاي جعل اسكناس به طراحي و چاپ ۲۵۰ اسكناس يك ميليارد دلاري پرداخت و جالب اين كه با همين اسكناس ها مردم را نيز فريب داد و با آنان معامله كرد.
اشياء گمشده قديمي
مادريد: افرادي كه در سالهاي دور وسايل و دارايي هاي خود را در شهر مادريد اسپانيا گم كرده اند سه روز فرصت دارند تا از طريق اينترنت اين وسايل را بار ديگر به خانه ببرند. داستان از اين قرار است كه شهرداري مادريد وسايل كشف شده در اين شهر را در فاصله زماني سال ۱۹۲۴ تا ۱۹۷۰ به مدت سه روز در اينترنت عرضه خواهد كرد تا صاحبان آن با مراجعه به سايت مورد نظر بتوانند با دادن نشاني  وسايل خود را تحويل بگيرند. البته پس از اين مهلت سه روزه وسايلي كه كماكان بدون صاحب بماند در جريان مزايده اينترنتي به فروش خواهد رسيد.
حل مشكل والدين
لس آنجلس: معمولا والدين در حين كمك به فرزندان خود جهت انجام تكليف مدارس با مشكل مواجه مي شوند كه دليل اصلي آن عدم تطبيق روش هاي تدريس در سالهاي قبل با روش هاي جديد است. اما از چند روز ديگر يك سايت اينترنتي اين مشكل را برطرف خواهد كرد و والدين مي توانند به راحتي مسائل رياضي فرزندان خود را حل كنند.
توصيه نخست وزير
توكيو: نخست وزير ژاپن به نمايندگان مجلس اين كشور توصيه كرد از واژه هاي انگليسي در حين بحث در صحن مجلس استفاده نكنند. در ژاپن اغلب مقامات دولتي و حتي شهروندان عادي از واژه هاي انگليسي استفاده مي كنند چون باور عمومي اين است كه استفاده از واژه هاي بيگانه باعث بهتر جلوه دادن موقعيت اجتماعي افراد خواهد شد. اما روز چهارشنبه هنگامي كه چند نماينده مجلس از واژه هاي انگليسي در جريان بحث هاي خود استفاده كردند، نخست وزير پشت بلندگو رفت و خطاب به آنان گفت: مردم حق دارند متوجه بحث هاي پارلماني شوند پس از واژه هاي بيگانه استفاده نكنيد تا ساده ترين افراد جامعه هم حرفهاي شما را بفهمند.
ورود به پايتخت ممنوع
رم: يك خانم ۴۲ ساله در ايتاليا به جرم پرداخت نكردن صورتحساب چندين رستوران در اين شهر به مدت ۵ سال از ورود به پايتخت منع شد. اين خانم چند بار در هر هفته به گرانترين رستورانهاي شهر مراجعه و چندين نوع غذا و نوشيدني مختلف سفارش مي داد اما در حين پرداخت صورتحساب بهانه مي آورد كه كيف پول خود را در منزل جا گذاشته است.
جذب نيرو در ارتش با مواد مخدر
سيدني: ارتش استراليا با كمبود نيروي انساني مواجه است. وزير دفاع جديد اين كشور به قصد برطرف كردن اين مشكل مي خواهد يكي از پيش شرط هاي عضويت در اين نيرو را بردارد. بر اساس قوانين موجود، يكي از پيش شرط هاي پيوستن به ارتش اين كشور عدم استفاده از مواد مخدر غيرمجاز است. به عبارتي ديگر اگر يك داوطلب اعتراف به استفاده از مواد مخدر غيرمجاز نمايد توسط ارتش پذيرش نخواهد شد. اما وزير براي جذب نيروي انساني قصد دارد اين محدوديت را از بين  ببرد تا اين كه افرادي كه مواد مخدر استفاده مي كنند بتوانند وارد ارتش شوند؛ البته در صورتي كه در آزمون هاي آمادگي جسماني و مهارت هاي فني سربلند بيرون بيايند.

گل و گياه
برگ بو
009093.jpg
نام علمي: Lourus nobilis
خانواده: LAURACEAE
درخت پهن برگ و هميشه سبز، فرم تاج مخروطي شكل، گل هاي كوچك، معطر و ستاره اي شكل آن به رنگ زرد كمرنگ در بهار ظاهر مي شوند. برگ هاي سبز تيره، براق با ظاهر چرمي و معطر بوده و در پخت غذا مورد استفاده قرار مي گيرند. با هرس تابستانه مي توان به فرم هاي مختلف كوتاه و پرپشت پرورش داد. حداكثر بلندي ۱۲ و گستردگي آن به ۱۰ متر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، نيم سايه، خاك حاصلخيز با زهكشي خوب، بادهاي شديد و سرد به گياه آسيب مي رسانند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق قلمه هاي نيمه رسيده در تابستان و يا كاشت بذر در فصل پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |