شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۸ - Mar 18, 2006
بامداد ديروز در مسير زابل زاهدان
اشرار مسلح ۲۱تن را در سيستان و بلوچستان
ناجوانمردانه كشتند
گروه حوادث: در پي حمله اشرار مسلح به كارواني از برخي مسئولان و مردم عادي زاهدان، ۲۷ نفر كشته، ۷ نفر زخمي و تعدادي مفقود شده اند.
مقارن ساعت ۱‎/۲۰ بامداد جمعه كارواني متشكل از برخي مسئولان استان سيستان و بلوچستان و مردم عادي كه پس از شركت در يادواره شهداي دولتي مقدم از زابل عازم زاهدان بودند، در محدوده ميان منطقه شيله و تاسوكي _ ۲۰ كيلومتري مرز با افغانستان- با گروهي ملبس به لباس پلنگي مواجه شدند كه جاده اصلي را بسته بودند. مهاجمان كه سر و صورت خود را پوشانده بودند، اقدام به بيرون كشيدن مردم از اتوبوس و چند دستگاه سواري كردند. آنها سپس زنان و كودكان را در كنار جاده رها كرده و مردان را به وسط جاده بردند و آنها در برابر ديدگان خانواده ها به رگبار گلوله بستند. در اين درگيري حسنعلي نوري فرماندار زاهدان مورد اصابت ۳ گلوله قرار گرفت كه با وجود انتقال به بيمارستان و عمل جراحي در حال حاضر وضعيت عمومي وي وخيم گزارش شده است. همراهان وي محمود سرگزي و معاون فرماندار علي رضا نشاطي نيز مجروح شدند.
در عين حال يك منبع آگاه در اورژانس زابل گفت: تعداد كشته  و مجروحان بالغ بر ۵۰نفر است .همچنين گفته مي شود اشرار به برخي كشته شدگان مورد نظر خود تير خلاص هم شليك كرده اند.
فرمانده نيروي انتظامي به زاهدان رفت
صبح ديروز در پي حادثه تروريستي، فرمانده نيروي انتظامي وارد زاهدان شد. سردار احمدي مقدم در فرودگاه زاهدان در جمع خبرنگاران، گفت: ماموران نيروي انتظامي  از شامگاه ديروز همه واحدهاي اطلاعاتي، عملياتي،  زميني و هوايي را در مرزهاي شرقي براي شناسايي و دستگيري عوامل حادثه تروريستي به حالت آماده باش درآورده  اند.
وي افزود: احتمال مي دهيم به علت نزديكي محل حادثه با مرز افغانستان، اشرار به اين كشور فرار كرده باشند كه در اين زمينه ماموران پليس مشغول بررسي هستند.
وي ادامه داد: اشرار تروريست شب گذشته با لباس نظامي ماموران پليس، پست ايست بازرسي در جاده زابل - زاهدان ايجاد كرده بودند و پس از متوقف نمودن خودروهاي عبوري به سمت آنها شليك كردند، به همين علت مردم منطقه تصور كرده اند كه قاتلان از نيروهاي انتظامي و نظامي منطقه هستند.
وي افزود: اين جنايت در مدت زمان كوتاهي رخ داده است و به همين علت نيروهاي پليس نتوانستند به موقع واكنش سريع نشان دهند.
اين در حالي است كه عادل مزاري رييس خانه مطبوعات استان سيستان و بلوچستان، در گفت وگو با همشهري گفت: تعدادي از مسافران اتوبوس به محض مشاهده مهاجمان با پاسگاههاي زابل و زاهدان تماس گرفته اند و از ماموران كمك خواسته اند. اما اين كمك رساني بسيار دير صورت گرفته است.
فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران همچنين اعلام كرد: اطلاعاتي داريم كه سرويس هاي امنيتي انگليس و آمريكا با اشرار منطقه سيستان و بلوچستان جلساتي داشته اند. اين سرويس هاي امنيتي برنامه هايي را براي ناامن سازي منطقه به اشرار ديكته كرده اند.
وي افزود: به نظر مي رسد كه به عنوان مثال در سامرا براي اختلاف بين شيعه و سني حرم امام هادي را منفجر كردند و به همان شكل در اينجا براي ايجاد ناامني و اختلاف عمل كردند.
سردار احمدي مقدم با بيان اينكه بايد در اين زمينه هوشياري خود را حفظ كرد، تصريح نمود: در هر صورت اين موضوع نشان مي دهد كه استان سيستان و بلوچستان نيازمند افزايش ضريب امنيتي و توجه خاص در كشور است. فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران گفت: براي افزايش ضريب امنيتي اعتباراتي تخصيص يافته بود كه در مجلس به آنها خيلي عنايت نشد.
وي افزود: در اين حال بايد ما مرزهاي خود را محكم كنيم. ما هنوز نمي توانيم بگوييم كه اشرار به آن سوي مرز گريخته اند، اما در حال بررسي هستيم.
اشرار مجازات مي شوند
معاون سياسي و امنيتي استاندار سيستان و بلوچستان گفت: با تلاش نيروهاي انتظامي و امنيتي اين استان، عاملان حادثه حمله به جمعي از شهروندان در جاده زابل به زاهدان - قطعا در كوتاهترين زمان دستگير و مجازات مي شوند.
محسن صادقي با بيان اينكه ارگان هاي امنيتي و اطلاعاتي استان بلافاصله پس از بروز حادثه نسبت به پيگيري موضوع اقدام كردند، افزود: با تاكيد استاندار سيستان و بلوچستان اين مساله به عنوان مهمترين اولويت شوراي تامين استان در دست پيگيري است.
وي ادامه داد: شرايط ويژه استان، تلاش استكبار براي ناامن جلوه دادن منطقه و وجود قوميت  هاي مختلف در اين استان موجب شده است تا دشمنان نظام با يك سناريوي تكراري، قصد ضربه زدن به نظام را كنند ولي مردم ما با هوشياري مقابل آنها ايستاده  اند.
وي با بيان اينكه با همكاري تحسين برانگيز مردم استان مجروحان و شهداي حادثه به بيمارستان هاي زابل و زاهدان منتقل شدند، گفت: اميدواريم خداوند تبارك و تعالي به بازماندگان شهداي اين حادثه صبر و به مجروحان شفاي عاجل عطا كند.
نماينده زاهدان در مجلس هفتم: نيروي انتظامي خوب عمل نكرد
حسينعلي شهرياري، نماينده زاهدان با بيان اينكه به عنوان نماينده استان به طور مكرر از مسئولين درخواست كرده  ام فكري به حال امنيت استان سيستان و بلوچستان كنند، تصريح كرد: وقتي محافظ رييس جمهوري را شهيد كردند، فكر مي  كرديم مسئولين عزم خود را جزم مي  كنند تا به وضعيت امنيت استان سرو سامان دهند اما اين گونه نشد.
نماينده زاهدان تاكيد كرد: اعتقاد راسخ داريم كه برادران مسئول نيروي انتظامي خوب عمل نكرده  اند و از سردار احمدي  مقدم، فرمانده نيروي انتظامي مي  خواهيم به طور جدي به موضوع رسيدگي كند.شهرياري گفت: سال ۸۴ از نظر امنيتي براي زاهدان و سيستان و بلوچستان سال بسيار بدي بود و بسياري از افراد كه از خود نيروي انتظامي هم بودند، به دست اشرار به شهادت رسيدند.
اسامي تعدادي از شهدا
محمد سرگزي،حسين سرگزي،علي رضا قيصري ، صادق كيخواه،عيسي كوهستاني،محمد امير واعظي ، حسين واعظي،مسلم گلزايي، مهدي نوري، مهدي گرگ، مهدي يوسفي، حميد كيخواه زاده، محب يوسفي، محسن ذوالفقاري، باقر فتوت، خدا بخش سرگزي، نعمت پيقان، غلامرضا سرگلزايي، ملكي به همراه دوجسد كه هويت آنان مجهول است.

مدير عامل شركت سرمايه گذاري كشاورزي ايران زخمي شد
گروه حوادث: مدير عامل،  عضو هيأت مديره و نماينده تام الاختيار شركت سرمايه گذاري كشاورزي ايران در ميبد با ضرب گلوله و چاقو زخمي شد.
به گزارش همشهري، ساعت ۳۰/۱ ظهر روز سه شنبه ۲۳ اسفند ماه دو نفر موتورسوار با كمين جلوي در كارخانه خوش طعم ميبد يزد، با مشاهده خودروي سواري مدير عامل كه جلوي كارخانه منتظر بازشدن دربود به مدير عامل (محمدولي شريفي سمناني) حمله و يك گلوله شليك كردند كه اين گلوله به صندلي اصابت كرده و بعد از عبور از آن و كمانه كردن به بازوي رئيس دفتر مدير عامل كه در خودرو نشسته بود، برخورد و وي را مجروح و راهي بيمارستان كرد.
ضاربان با واكنش راننده مدير عامل تير دوم را به سمت وي شليك كردند كه به شيشه ماشين برخورد كرد و باعث زخمي شدن وي شد.
در اين لحظه ضاربان با حمله به مدير عامل درصدد سرقت كيف وي كه حامل كليه اسناد، مدارك، شكايات و پرونده محكوميت سرپرست قبلي كارخانه ميبد يزد بود بر آمدند كه با مقاومت مدير عامل و تمام شدن احتمالي تير، ضاربان با استفاده از چاقو به وي حمله و دست، صورت و گردن وي را مورد حمله قرار دادند و با ربودن كيف از محل متواري شدند.
با اين حمله خودروي مدير عامل دچار خسارت گرديد و شاهرگ وي دچار پارگي شديد شد تا جايي كه وي پس از ۵ ساعت جراحي و با پيوند رگ توانايي حركت دست راست خود را از دست داد.

قتل مددكار اجتماعي در پرده اي از ابهام
سايت جنايي: پليس ايالت تگزاس روز گذشته اعلام كرد كه مددكار اجتماعي كه پليس جسد وي را روز گذشته در كنار جاده اي منتهي به شهر پيدا كرده بود از چند هفته پيش نامه هايي تهديد آميز دريافت كرده است.
بازپرس تحقيق پرونده اعلام كرده كه احتمالا مقتوله بدست همان افرادي كه وي را تهديد مي كردند به قتل رسيده است. پليس جسد سالي بلك وي را يك روز پس از آن كه اعضاي خانواده وي خبر مفقود شدنش را به پليس دادند پيدا كرد.يكي از اعضاي خانواده سالي در اين خصوص به خبرنگاران گفت: سالي از ۱۵ سال پيش تاكنون به عنوان مددكار در امور كودكان در اين شهر كار مي كرد و از چند هفته پيش كه نامه هايي تهديد آميز دريافت كرده بود به شدت مي ترسيد.بازپرس تحقيق پرونده اعلام كرده است كه تاكنون علت مرگ مقتوله مشخص نشده است و به همين دليل اظهار نظر در اين خصوص به بعد از اتمام كالبد شكافي موكول شده است.سالي در طول اين چند سال اخير از سوي بهزيستي مامور بررسي وضعيت كودكاني شده بود كه بي سرپرست بوده و به خانواده هاي درخواست كننده سپرده مي شدند. بازپرس تحقيق پرونده اعتقاد دارد احتمالا قاتل يكي از افرادي است كه سالي حضانت فرزندانش را به دليل سهل انگاري در مراقبت از آنها گرفته است.تحقيقات بيشتر در خصوص اين فرضيه همچنان ادامه دارد.پليس تگزاس جايزه ۵۰۰۰ دلاري براي هر كسي كه در خصوص اين پرونده اطلاعاتي داشته باشد تعيين كرده است.

سال ۸۴ دريك نگاه
بهمن ماه
سردار طلايي در بهمن ماه سال جاري اعلام كرد آمار قتل و جرايم به عنف كه از نوع جرايم عليه افراد به شمار مي روند، نسبت به جرايم عليه اموال افزايش يافته است.
به عنوان نمونه سرقت مغازه در سال گذشته ۱۲۹۷مورد بوده كه امسال ۹۹۳مورد گزارش شده يا در مورد جرم جيب بري ۲۳۸۰و در امسال ۱۶۸۰مورد و سرقت مسلحانه نيز سال گذشته ۱۵۲مورد و امسال ۱۴۴مورد بوده است. اما تنها در دو مورد جرم يكي قتل عمد و ديگري جرايم به عنف، با افزايش رو به رو شده ايم. قتل عمدي در سال گذشته ۱۶۰مورد اتفاق افتاده در صورتي كه امسال ۱۷۶مورد بود كه افزايش ۱۶درصدي را نشان مي دهد و از طرفي جرايم به عنف در سال گذشته ۱۱۷۹مورد بوده كه امسال ۱۵۸۹مورد گزارش شده است.
شايد مهم ترين دليل اعلام اين آمار از سوي رييس پليس تهران بازداشت قاتلان زنجيره اي در دي ماه و بازداشت باند تعرض به زنان در بهمن ماه بود.با شكايت تنها دو زن به كلانتري هاي تهران بزرگ مبني بر ربوده شدن و مورد تعرض قرار گرفتن توسط باندي از جنايتكاران، باندي شش نفره به رهبري حسين روح زاده بازداشت شدند. متهمان در جريان بازجويي ها بيان داشتند كه طعمه هاي خود را از بين زنان متاهل انتخاب مي كردند. حسين سركرده باند انگيزه خود را از اين كار انتقام از جامعه عنوان كرد. وي در مراحل تحقيق به افسر پرونده گفت: «از چند سال قبل با همكاري دو مرد تبعه افغانستان، زناني را سوار خودرو مي كرديم و در يك فرصت مناسب آنان را ربوده و بعد از سرقت اموالشان مورد تعرض قرار مي داديم» . با بازداشت دو مرد افغان من فراري شدم و سپس با اعضاي اين باند كه همگي از اهالي يكي از شهرستان هاي آذربايجان شرقي هستند و در منطقه چهاردانگه اسلامشهر زندگي مي كردند، آشنا شدم. پس از آن به همراه آنان به ارتكاب جرايم خود مي پرداختيم. حوزه ارتكابي اين متهمان، مناطق غرب تهران بود. اعضاي اين باند از تاريكي هوا براي آدم ربايي هاي خود استفاده مي كردند.آنان براي گم كردن رد خود، هر از چند گاهي با تهديد، يك اتومبيل سرقت كرده و سپس با تغيير دادن پلاك خودروي مسروقه اقدام به ربودن زنان مي كردند. رهبر اين باند مجموعا به ۲۳ فقره آدم ربايي و تعرض اعتراف كرد، كه ۱۸ مورد آن مربوط به بعد از تشكيل باند دوم بوده و پنج مورد ديگر مربوط به ارتكاب جرايم در دو سال قبل است. با صدور كيفرخواست اين متهمان پرونده به دادگاه كيفري استان رفت. قاضي ساعي رييس شعبه ۷۷ دادگاه كيفري استان در گفت و گو با مطبوعات از قربانيان اين باند درخواست كرد كه براي ثبت شكايت خود به اين دادگاه مراجعه كنند.همچنين در تحقيقات صورت گرفته از سوي روانپزشكان مشخص شد كه رئيس اين باند از لحاظ شخصيتي و رواني در حالت سايكوپاتي يا «اجتماع ستيزي» به سر مي برد. اين فرد تعارضات رواني متعددي در درون خود دارد و حس انتقام جويي، كينه توزي، بي تفاوتي به قانون و تمايل به حرمت شكني در درون وي ديده مي شود. علاوه بر اين روح زاده سرگردان اعتماد به نفس كاذب دارد و ريشه اي از كشمكش هاي رواني دوران گذشته را هم در او مي توان ديد. هر چند سطح هوشي «حسين روح زاده» خوب است و در خانواده اي نسبتا مناسب و طبيعي نيز زندگي كرده است.
قاتل خانوادگي اعتراف كرد
دختر جواني كه پس از مرگ پدرش بر اثر مسموميت شديد، به عنوان شاكي به دادسراي امور جنايي مراجعه كرده بود، به قتل پدرش اعتراف كرد.
ليندا گفت: دو سال قبل با محمد كه از اهالي محله مان بود، آشنا شدم، بعد از مدتي، بين ما رابطه عاطفي برقرار شد. در ابتدا والدينم مخالف اين آشنايي نبودند اما وقتي از آنها خواستم تا با ازدواجمان موافقت كنند، ديگر اجازه ديدن محمد را نداشتم. چند روز پس از اين تصميم گيري به همراه محمد، به داروخانه اي واقع در شهرك غرب مراجعه كرديم و پس از گفت وگو با مسئول داروخانه موفق شديم ۹۰۰قرص خواب آور خريداري كنيم. روز حادثه محمد، با طرح يك بهانه وارد خانه شد. مادرم به عنوان پذيرايي چند ليوان شير را روي ميز گذاشت و دوباره به آشپزخانه رفت. محمد از فرصت استفاده كرد و مقداري پودر قرص خواب آور در دو ليوان شير پدر و مادرم ريخت. آنان بعد از نوشيدن شير مسموم شده و به خواب عميقي رفتند. اين اولين مرحله اجراي نقشه قتل آنها بود. بعد از انتقال پدر و مادر ليندا به بيمارستان، پدر او بر اثر وسعت آسيب ديدگي جان سپرد.با افشاي جزييات اين خبر بازپرس اصغرزاده دستور بازداشت ليندا را صادر كرد.
آمار گازگرفتگي در مرز ۹۰۰نفر
وقوع گازگرفتگي در تهران در سال جاري بالاترين آمار حوادث در پايتخت را به خود اختصاص داد. در حالي كه آخرين آمار مبني بر مرگ ۴۰۰ نفر در سال ۸۴ بر اثر گاز گرفتگي بود، آمار واقعي گاز گرفتگي بيش از دو برابر آمار اعلام شد.

قتل مرد ۵۵ ساله در خانه اش
گروه حوادث: جسد مردي كه ظاهراً قرباني يك اختلاف شده است،  در داخل خانه اش كشف شد.
به گزارش همشهري، ساعت ۳بعدازظهر بود كه صداي تلفن كلانتري ۱۲۵ يوسف آباد به صدا درآمد. دقايقي بعد افسر نگهباني متوجه وقوع يك فقره قتل عمدي در اميرآباد شمالي شد. بلافاصله ماموران تجسس كلانتري به همراه تيم تشخيص هويت در محل حاضر شدند.آنها جسد مرد ۵۵ ساله اي به نام مرتضي كه ظاهراً در اثر خفگي جان باخته بود، را ديدند كه روي صورتش با پارچه سفيد  پوشانده شده و بوي تعفن همه جا را فرا گرفته بود. در بررسي مقدماتي مشخص شد مرتضي كه تنها زندگي مي كرده، در يك فرصت مناسب به دست فرد يا افرادي كه به عنوان ميهمان در خانه اش حضور داشتند، به قتل رسيده بود.ماموران تشخيص هويت نيز در بررسي از جسد هيچ گونه آثار ضرب و جرحي مشاهده نكردند.

سرقت ناكام از طلافروشي
گروه حوادث: سرعت عمل صاحب يك مغازه طلافروشي در خيابان هاشمي، از سرقت مسلحانه اي جلوگيري كرد.
به گزارش همشهري، ساعت ۱۰ صبح ديروز ناگهان دو مرد مسلح با واردشدن به يك طلافروشي قصد سرقت از آنجا را داشتند. دو مرد جوان كه ۲۵ و ۳۰ ساله به نظر مي رسيدند با تهديد صاحب طلافروشي از او خواستند تا هرچه پول و طلا دارد در اختيار شان بگذارند.در همان لحظه، صاحب مغازه طلافروشي با به كار انداختن آژير خطر و دوربين هاي مداربسته مغازه اش، موجب ترس و وحشت سارقان جوان شد. آنها با فرار از محل نتوانستند به نقشه خود جامه عمل بپوشانند. تورنگ، مسئول مركز اطلاع رساني فاتب با اعلام اين خبر تاكيد كرد: مغازه داران در چند روز آخر سال توجه بيشتري را خود داشته باشند و وسايل ايمني را فراهم نمايند.

كشف جسد زن تنها
گروه حوادث: با انتقال جسد بي جان يك زن تنها به پزشكي قانوني، فرضيه اينكه وي به قتل رسيده است، قوت بيشتري گرفت.
به گزارش همشهري، ظهر روز چهارشنبه ۲۴ اسفندماه از طريق پليس ۱۱۰ به ماموران كلانتري ۱۲۹ جامي وقوع يك فقره فوت مشكوك اعلام شد. با حضور ماموران و بازپرس ويژه قتل در صحنه كشف جسد،  مشخص شد كه جسد بي جان متعلق به زن ۴۷ ساله اي به نام فريبا است.
در بررسي مقدماتي از جسد آثاري از كبودي روي بدن وي مشهود بود، همچنين در تحقيق از همسايه ها آشكار شد كه وي به تنهايي زندگي مي كرده و حدود يك هفته مي شد كه كسي او را نديده بود.بنابر گزارش مركز اطلاع رساني فاتب، از آنجا كه در محل كشف جسد مدارك و شواهدي دال بر قتل وي مشاهده نشد، جسد فريبا براي بررسي علت اصلي مرگ به پزشكي قانوني انتقال يافت كه با بررسي هاي انجام شده احتمالا به قتل رسيده است.
اين در حالي است كه در طول چند هفته گذشته اين چندمين زن تنهايي است كه در خانه اش به طور مشكوك جان مي بازد.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
خارجي
قرآن
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |