شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۸ - Mar 18, 2006
مذاكره با آمريكا براي حل مشكلات مردم عراق
لاريجاني:درخواست حكيم را مي پذيريم
009036.jpg
دبير شوراي عالي امنيت ملي با اشاره به پيشنهاد حكيم براي مذاكره ايران با آمريكا جهت حل مشكلات عراق گفت: با توجه به اين كه حكيم اين مسئله را به صورت علني مطرح كرده اند، ما براي حل مشكلات و مسائل عراق، ايجاد دولت مستقل و تحقق آزادي در عراق اين پيشنهاد را مي پذيريم.
لاريجاني در حاشيه جلسه غيرعلني مجلس با بيان اين مطلب در پاسخ به سوال خبرنگاران مبني بر انتقاد برخي نماينده ها مبني بر عدم اتخاذ يك روش توسط دستگاههاي ديپلماسي و وزارت خارجه در بحث هسته اي گفت: مواضع ما در استراتژي هسته اي مشخص است و چيز ناپيدايي در آن نيست و ما همان مسائل را دنبال مي كنيم.
وي افزود: ممكن است برخي وقت ها تفاوت هايي در گفتار مختلف باشد اما در نهايت مرجع مسئله هسته اي شوراي عالي امنيت ملي است و آخرين نظرات را مي توانيد از اين مرجع دريافت كنيد.
وي درخصوص احتمال تحريم هاي اقتصادي عليه ايران گفت: بعيد مي دانم آنها اينقدر ساده نگر باشند كه چنين كارهايي انجام دهند. اگر به آرامش رواني ايران احترام نگذارند، ما هم به آرامش رواني آنها احترام نخواهيم گذاشت.وي با بيان اين كه مذاكره با چين و روسيه درجريان است گفت: ما كار خلافي نكرده ايم كه مستحق شوراي امنيت باشيم. از نظر حقوقي پرونده نبايد چنين مسيري را طي مي كرد. منطقي ترين راه بررسي در آژانس بود و معتقديم هنوز هم دير نيست.وي افزود: مسيرشوراي امنيت به نفع خودشان هم نيست. اما اگر همين مسير را بخواهند ادامه دهند، ما از نظارت ها خواهيم كاست و مشكلات ديگري بوجود خواهد آمد.لاريجاني همچنين درخصوص احتمال تغيير در ديپلماسي هسته اي گفت: تغيير در همه چيز براي رسيدن به هدف مباح است امادر شرايط فعلي ماهمان مسير قبلي را ادامه مي دهيم.وي در پايان درخصوص وضعيت پرونده در شوراي امنيت گفت: شوراي امنيت سناريوهاي متعددي دارد ما هم سناريوهاي خود را داريم. اما بايد اجازه دهيم زمان فراهم شود تا آن موقع نظرات خود را مطرح كنيم.
واكنش آمريكا
تنها به فاصله چند ساعت از اعلام آمادگي ايران براي پذيرش درخواست رهبران عراقي براي گفت وگوي مستقيم با آمريكا، مقامات اين كشور از اين اقدام استقبال كردند.استفن هادلي مشاور امنيت ملي رئيس جمهور آمريكا در پاسخ به اظهارات علي لاريجاني در برابر خبرنگاران حاضر شد و از پاسخ مثبت ايران استقبال كرد.
اندكي بعد رايس، وزير خارجه آمريكا كه در استراليا بسر مي برد نيز گفت و گو با ايران را درباره عراق مفيد خواند.وي گفت: آمريكا مي داند كه همچون افغانستان، اين مذاكرات مي تواند مفيد باشد.
سخنان هادلي كه برخلاف ديگر مقامات ارشد آمريكايي بسيار به ندرت در كنفرانسهاي مطبوعاتي حاضر مي شود، آن هم در صبح اولين روز به وقت آمريكا پس از سخنان دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران موجب شگفتي خبرنگاران شد.
به گفته برخي منابع در واشنگتن، پيشقدم شدن اين عضو نومحافظه كار دولت بوش حتي با رنجش مقامات وزارت خارجه اين كشور روبرو شده است و رايس هرچند به سرعت خود را وارد اين موضوع نمود، اما درعين حال افزود، اين بحث و گفت و گوها به معناي مذاكره نيست.هادلي با اشاره به سخنان همتاي ايراني خود گفت: اين سخنان علامت مثبتي است و آمريكا آماده مذاكره با ايران درباره نگراني هاي موجود درمورد وضع عراق است و مشكلي براي ارتباط با دولت ايران وجود ندارد.
مشاور امنيت ملي رئيس جمهور آمريكا افزود: موارد انبوهي براي مذاكرات وجود دارد كه تا كنون از طريق بيانيه هاي صادره از سوي آمريكا و ايران بيان مي شد و اين بيانيه ها گاه موجب ترس و ترديد و حتي تهديد توسط ما و آنها مي گرديد. وي بدون رد احتمال مذاكره دوجانبه ميان ايران و آمريكا درباره مسائلي به غير از عراق، گفت كه هرگونه صحبتي بايد مبتني بر سياست ايالات متحده و تغيير در سياست هسته اي ايران باشد.

روز دوشنبه در نيويورك پيرامون پرونده هسته اي ايران برگزار مي شود
نشست مقامات عاليرتبه وزارت امور خارجه
اعضاي دائم شوراي امنيت و آلمان
گروه سياسي-قائمي مهر: نشست غيررسمي نمايندگان كشورهاي عضو شوراي امنيت سازمان ملل روز پنجشنبه هم به نتيجه ملموسي منتهي نشد، هرچند برخي از ديپلمات هاي شركت كننده نتيجه نشست مذكور را با پيشرفت اندكي عنوان كردند اما آمريكا همچنان بر وجود اختلافات اذعان نمود.
درحالي كه بولتون بر اين نكته كه اعضا با ارسال علامتي جدي به ايران مبني بر اين كه برنامه سلاح هاي هسته اي شان مجاز نيست، توافق كرده اند، اما دو ديپلمات حاضر در نشست گفتند كه نسبت به پيش نويس بيانيه رياست شوراي امنيت درباره پرونده هسته اي ايران چين تا حدودي انعطاف پذير شده است اما روسيه در اين مورد با ساير اعضا هنوز هم اختلاف نظر دارد.
ادامه اين نشست كه در محل نمايندگي فرانسه در سازمان ملل (كه با انگليس دو گرداننده اصلي صحنه شوراي امنيت عليه ايران است)، برگزار شد، به دليل عدم دستيابي به نتيجه مطلوب به ديروز موكول شده بود. شايد دليل اصلي تشكيل اجلاس مقامات عالي رتبه وزارت امور خارجه اعضاي دائم شوراي امنيت و آلمان در روز دوشنبه همين باشد. اين نشست كه قرار است در نيويورك برگزار شود با حضور نيكلاس برنز معاون امور سياسي وزير امور خارجه آمريكا، جان ساورز مدير سياسي وزارت امور خارجه انگليس، ميشائيل شفر از آلمان و دولابولاي مدير سياسي وزارت امور خارجه فرانسه، سرگئي كيسلياك معاون وزير خارجه روسيه و نماينده اي از چين كه هنوز نام وي اعلام نشده، تشكيل مي شود كه بعد از نشست ۱۰ بهمن (۳۰ ژانويه) در اين سطح مقامات كشورهاي مذكور درخصوص پرونده هسته اي ايران گردهم نيامده اند. آنچه كه در طول ۴ دوره مذاكرات غيررسمي اعضاي براي شوراي امنيت قابل توجه است تلاش انگليس و فرانسه براي كسب نظر موافق اعضا براي فشار بيشتر به ايران است. سفير انگليس بعد از نشست روز پنجشنبه با ابراز اميدواري در رسيدن به معامله اي در هفته آينده جهت ايجاد زمينه لازم براي امكان اقدام شوراي امنيت گفت: ما مايليم بيانيه اي واضح از سوي شورا را در نزديكترين زمان شاهد باشيم در غير اين صورت ما از شورا نااميد مي شويم.
سفير فرانسه در سازمان ملل هم گفت: شورا بايد وزن و قدرت خود را پشت تقاضاي آژانس بين المللي انرژي اتمي كه خواهان توقف غني سازي اورانيوم از سوي ايران است، بگذارد. وي اين اقدام شورا را به منزله جدي بودن جامعه بين الملل در اين خصوص عنوان كرد.
او گفت ما و انگليس خواهان برنامه اي زمان دار هستيم كه ايران از آن پيروي كند. وي در پايان اظهاراتش از كندبودن روند فعاليت هاي شوراي امنيت عليه ايران انتقاد كرد. نماينده چين هم بعد از اين اجلاس صرفا مشكل بيانيه را كوتاه بودن مدت مهلت به ايران كه ۱۴ روز است دانست اما بر اين نكته كه بايد پيامي جدي اما سازنده به ايران داده شود تأكيد داشت ،موضوعي كه آمريكابه شدت به دنبال آن است.
از طرفي رايس كه در استراليا بسرمي برد گفت: از نتايج اجلاس پنج شنبه به دليل ابراز رضايت همه اعضا از نتيجه، راضي است. آنچه كه قابل توجه است حركت هدفدار آمريكا و اروپا براي همراه نمودن ديگر اعضا در رسيدن به توافقي است كه آن را دنبال مي كنند. آيا روسيه و چين در ادامه اين مذاكرات تسليم خواسته هاي غرب خواهند شد يا نه؟ قطعا به آينده مذاكرات و امتيازاتي بستگي دارد كه مي توانند كسب كنند اما نبايد اين نكته را فراموش كرد كه آنچه امروز در شوراي امنيت درخصوص پرونده هسته اي ايران در جريان است صرفا يك حركت سياسي تلقي مي شود كه هيچگونه وجاهت قانوني و منطقي و فني در چارچوب معاهدات بين المللي مربوط به انرژي صلح آميز هسته اي ندارد و به همين دليل رسيدن به اجماع و صدور بيانيه يا قطعنامه از سوي شوراي امنيت عليه ايران به دليل عدم خروج ايران از قوانين بين المللي آژانس نمي تواند مانعي براي ادامه دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي باشد.
متن پيش نويس بيانيه احتمالي شوراي امنيت در باره ايران
خبرگزاري فرانسه بخش هايي از بيانيه انگليس و فرانسه در شوراي امنيت را كه مورد حمايت آمريكا قرار دارد، منتشر كرد.
متن پيش نويس بيانيه ضد ايراني كه انگليس و فرانسه با حمايت آمريكا آن را تهيه كرده اند، به شرح ذيل است:
شوراي امنيت:
با نگراني جدي خاطرنشان مي كند گزارش ها و قطعنامه هاي متعدد آژانس بين المللي انرژي اتمي مربوط به برنامه هسته اي ايران به ويژه قطعنامه شوراي حكام در ماه فوريه از سوي مدير كل براي شوراي امنيت ارسال شده است.
همچنين با نگراني جدي اعلام مي كند: گزارش ۲۷ فوريه مدير كل آژانس تعدادي از موضوعات و نگراني هاي باقي مانده را ليست مي كند كه شامل ابعاد هسته اي نظامي است و مربوط به اين مي شود كه ايران درباره اهداف صلح آميز خود اعتمادسازي نكرده است.
از ادامه نقش شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي حمايت مي كند و از مديركل آژانس مي خواهد به تلاش هاي حرفه اي خود براي حل موضوعات باقيمانده درباره ايران ادامه دهد.
با ابراز تأسف از تصميم ايران براي ازسرگيري فعاليت هاي غني سازي و تعليق همكاري با آژانس تحت پروتكل الحاقي، از ايران مي خواهد گام هاي لازم براي اعتماد سازي را بردارد و سؤالات باقيمانده را با اطاعت كامل از آژانس حل و فصل نمايد، و به ويژه:
۱- دوباره همه فعاليت هاي مربوط به فراوري و غني سازي را شامل تحقيق و توسعه كاملاً به حال تعليق درآورد.
۲- درباره ساخت راكتور تحقيقاتي آب سنگين بار ديگر تجديد نظر كند.
۳- پروتكل الحاقي را قاطعانه تصويب و اجرا كند.
۴-اجراي پروتكل الحاقي را كه ايران در ۱۸ دسامبر ۲۰۰۳ امضا كرده بود و تصويب آن معلق مانده بود، آغاز كند و عمل به آن بر اساس قوانين آن را نيز شروع كند.
۵-تدابير شفافيت را اجرا كند و بر همكاري فعال متعهد شود، همانطور كه مدير كل در گزارش GOV/2005/۷۵ خواسته است و وراي پروتكل الحاقي و توافقنامه پادمان مي باشد و شامل دسترسي به اشخاص، اسناد، تجهيزات دومنظوره، برخي كارگاه هاي نظامي و مكان هاي تحقيق و توسعه است.
تأكيد مي كند كه تعليق كامل و دائم براي اعتمادسازي و پاسخ دادن به موضوعات باقي مانده ضروري است. به همه كشورها تعهدشان را به قطعنامه ۱۵۴۰ شوراي امنيت درمورد برقراري و اجراي تدابير مؤثر شامل كنترل صادرات براي جلوگيري از توسعه سلاح هاي هسته اي يادآوري مي كند.
تأكيد مي كند كه توسعه سلاح هاي اتمي، شيميايي و بيولوژيكي و همچنين راههاي ارسال آنها تهديدي براي صلح و امنيت جهاني است.
محكوميت ادامه يافتن فعاليت هاي مربوط به غني سازي در ايران و اينكه نگراني هاي بين المللي را افزايش مي دهد، اعلام مي كند و اين در حالي است كه اطاعت كامل ايران از خواسته هاي شوراي حكام آژانس، راه را براي حل موضوع از راه گفت وگو هموار مي كند.
درخواست مي كند كه مدير كل آژانس ۱۴ روز بعد درباره اطاعت ايران از خواسته هاي شوراي حكام به شوراي امنيت گزارش دهد و موافق است اين موضوع را همچنان در حال بازبيني نگه دارد.

در نخستين روز بهار
مشهدالرضا ميزبان مقام معظم رهبري است
ايسنا: در نخستين روز از بهار، مشهدالرضا ميزبان مقام معظم رهبري است.
مقام معظم رهبري، حضرت آيت الله خامنه اي، بعد ازظهر سه شنبه اول فروردين ماه ۱۳۸۵ در صحن جامع رضوي حرم مطهر امام  رضا (ع) و در جمع عزاداران اربعين حسيني، سخنراني خواهند كرد.بر اساس اين گزارش استاندار خراسان رضوي در اطلاعيه اي با اشاره به سفر مقام معظم رهبري به مشهد مقدس ضمن دعوت از قشرهاي مختلف مردم براي شركت در اين مراسم معنوي، اظهار داشته است:حضور گسترده و پرشور امت اسلامي و هميشه در صحنه در اين محفل نوراني تصويري با عظمت از شوكت اسلام و ايران را در برابر دسيسه گران و توطئه چينان ترسيم و پيام حماسه كربلا و انقلاب اسلامي را كه ايستادگي در برابر ظلم و بي عدالتي است، به رخ زورمداران جهان خواهد كشيد.

جنتي: مسئولان با اروپايي ها از موضع قدرت صحبت كنند
ايسنا: دبير شوراي نگهبان به دولت توصيه كرد كه همه جانبه نگر باشد،متانت به خرج دهد، حركت هاي عقلاني داشته باشد و با برنامه ريزي كار كرده و جهات لازم را رعايت كند.خطيب نماز جمعه اين هفته تهران با بيان اين كه شما با حضور گسترده خودتان دولت كنوني را انتخاب كرده و همه دنيا را بهت زده كرديد، افزود: شما دولتي را بر سر كار آورديد كه محورهاي انقلاب اسلامي، عدالت خواهي، ساده زيستي، مردم دوستي، كار و تلاش و محور شهامت و شجاعت و استواري در مقابل تهديدهاي دشمنان را سرلوحه كار خود قرار داده است.وي با بيان اين كه اين دولت آن قدر كار مي كند و فعال است كه ما نگرانيم يك زمان بين راه بماند،به ديدار هيات دولت با مردم ۹ استان اشاره كرد و افزود: اين نوع عمل هاي دولت كارساز است و اين از همان همبستگي ملي و مشاركت عمومي شما ناشي مي شود.دبير شوراي نگهبان با تأكيد بر اين كه البته بايد توجه داشت كه زيربناهاي كار بايد محكم باشد، در عين حال متذكر شد: موفقيت هاي دولت احتياج به مقدمات دارد و البته دقت و هم انديشي و همكاري ديگران را مي طلبد؛ چراكه امكانات و توان و قدرتش محدود است. لذا همه دستگاه ها و به ويژه مردم بايد به اين دولت كمك كنند.وي همچنين به مسئولان تأكيد كرد: از موضع ضعف با كشورهاي اروپايي برخورد نكنيد بلكه از موضع قدرت صحبت كنيد؛ چراكه امروز قدرت و عزت و اقتدار اسلام مطرح است.

وزير امور خارجه:
ايران با آمريكا درباره عراق مذاكره مي كند
ايلنا: «منوچهر متكي» در سخنراني پيش از خطبه  هاي نماز جمعه امروز تهران، اعلام كرد: ايران براي ادامه  كمك به روند دولت سازي در عراق، به پيشنهاد اخير سيد عبدالعزيز حكيم رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق مبني بر مذاكره ايران و آمريكا درباره عراق عمل مي  كند تا بتواند به ملت عراق در روند دولت  سازي در اين كشور كمك كند.وي افزود: البته از هم  اكنون برخي از محافل سياسي آمريكا از راه  هاي فرصت  طلبانه استفاده مي  كنند اما مواضع ايران در اين خصوص روشن است و آنچه تناقض است، تناقض آمريكاست كه بايد روشن شود.متكي در ادامه با اشاره به اينكه راهبرد سياست  خارجي در سال ۱۳۸۵ همچون گذشته است، تصريح كرد: رويكرد ما مبتني بر تحول  خواهي و حركت از موضع مدعي خواهد بود.وي با بيان اينكه بار ديگر شاهد وحدت و يكپارچگي اوايل انقلاب در سال ۱۳۸۴ بوديم، گفت: اين وحدت، موجب تسهيل تصميم  سازي  هاي مهم و افزايش توان كشور در اجراي تصميمات شد.وي با اشاره به فضاي صميمي امسال گفت: اصول اعلام  شده احمدي  نژاد كه در روز تنفيذ حكم رياست  جمهوري توسط مقام معظم رهبري، در حوزه  هاي عدالت  خواهي و مهرورزي و خدمت  رساني مشخصاً در روابط خارجي مطرح شد نياز به بازتعريف رويكردها و راهكارها و برنامه  ها داشت.متكي با بيان اينكه مواضع خود را در زمينه  هاي حقوق  بشر، دموكراسي، مبارزه با تروريسم و مسائل خاورميانه از موضعي مدعي، صاحب  نظر و بسيار منطقي بيان كرديم، گفت: پس از اعلام اين مواضع منطقي، صداهاي عجيبي برخاست و وقتي منطق جلوتر رفت همه خلع منطق شدند.
وي با اشاره به مذاكرات هسته  اي، اين موضوع را يكي از موضوعات مهم تاريخ كشور پس از انقلاب ذكر كرد و گفت: ما همواره اعلام كرده  ايم كه براي مذاكره و همكاري و بيان صريح و شفاف مواضع آمادگي داريم تا اگر كساني نگراني دارند برايشان روشن شود كه فعاليت  هاي ما صلح  آميز است اما اصل حق ما قابل خدشه و مناقشه نيست زيرا اين حق،ناشي از اراده و اجازه هيچ كشوري نيست بلكه ناشي از عضويت در پيمان منع گسترش تسليحات هسته  اي (ان  پي  تي) است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
قرآن
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |