شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۵ - Apr 22, 2006
حضرت رسول اكرم صلي الله عليه وآله و سلم
از دروغگويي بپرهيزيد؛ در موردي كه گمان مي كنيد نجات شما در دروغ گفتن است، بدانيد كه اشتباه كرده ايد و هلاك شما در دروغ است.
المستدرك جلد ۲ ص ۱۰۰
امروز با حافظ
هرگز از ياد من آن سرو خرامان نرود
هرگزم نقش تو از لوح دل و جان نرود
كه اگر سر برود از دل و از جان نرود
آن چنان مهر توام در دل و جان جاي گرفت
تحليل محمد علي بهمني از سخنان آشفتگان ادبي:
ما آشفته ايم نه شعر
عده اي هميشه بر اين باورند كه شعر دچار آسيب شده و بايد
آسيب شناسي شود در صورتي كه من كاملاً بر خلاف اين باورها مي انديشم
012858.jpg
گروه ادب  و هنر: محمدعلي بهمني شاعر غزلسراي نام آشنا در تازه ترين اظهار نظر درباره شعر معاصر، برخي انتقادها را مردود و آن را حاصل آشفتگي ذهني منتقدان دانست.
اين شاعر ضمن دفاع از حيثيت شعر، آن را مقوله اي خود بسنده تعبير كرده و از منتقدان شعر معاصر خواست به جاي استمداد از دولت، رابطه خود را با شعر، به سمت صميميت و فرهيختگي ببرند.
وي در پاسخ به برخي سئوالات خبرگزاري مهر گفت: شعر تنها آيينه اي است كه آسيب ها و بحران هاي پيرامون خويش را نشان مي دهد و توانمندتر از آن است كه كسي به آن آسيب بزند.
محمدعلي بهمني ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: در تعريفي كه بارها از شعر ابراز كرده ام آن را همانند ريسماني دانسته ام كه يك سر آن در دست ديروزي ها و سر ديگر آن در دست فردايي هاست و ما وسط اين ريسمان و كشاكش ها قرار داريم و هميشه نيز نگرانيم كه نكند اين ريسمان پاره شود در صورتي كه قرن ها كشيده شده اما پاره نشده است.
اين غزلسراي نام آشنا تأكيد كرد: عده اي هميشه بر اين باورند كه شعر دچار آسيب شده و بايد آسيب شناسي شود در صورتي كه من كاملاً بر خلاف اين باورها مي انديشم.
ما دچار آشفتگي هستيم و فكر مي كنيم شعر هم دچار آشفتگي است؛ در صورتي كه شعر آسيب پذير نيست بلكه ما دچار بحرانيم نه خود شعر. اين شاعر و ترانه سرا با انتقاد از انتقادهاي رايج و غيرادبي از شعر تاكيد كرد: وظيفه شعر، نشان دادن پيرامون خويش است و شاعر هم يك نوع پيرامون تلقي مي شود.
بهمني تصريح كرد: با تعريفي كه ارائه دادم شعر نمي تواند نيازمند همراهي حكومت ها و در قيد و بند بايدها و نبايدها باشد.شعر خودش امكانات را براي خودش فراهم مي كند.اين دولت ها و سردمداران نيستند كه مي توانند براي شعر كار كنند، بلكه دوستداران شعر و خود شاعران تنها دست اندركاران و پيش برندگان امر شعر به شمار مي روند.
وي درگفت وگو با خبرنگار مهر افزود: يكي از وظايف حكومت ها و جوامع متغير و پويا اين است كه شرايطي را فراهم كنند تا شاعر بتواند زندگي و همزيستي صميمي تري با شعر داشته باشد.
خالق مجموعه شعر «گاهي دلم براي خودم تنگ مي شود» در پايان گفت: دولت تنها مي تواند فرصتي براي شعر فراهم كرده و يا فرصتي را از آن بگيرد نه اين كه به جريان اصلي شعر آسيبي وارد كند و يا كاري براي آن انجام دهد.
اين غزلسراي توانمند كشورمان گفت: دولت ما هم مي تواند با احداث سالن هايي در سراسر كشور و تخصيص بودجه هايي به مقوله شعر اين امكان را براي استان ها و شهرستان ها فراهم سازد تا از شاعران پيشكسوت و دوستداران شعر خود و حتي شاعران كشورهاي ديگر دعوت به عمل آورند و در نشست هاي تخصصي و صميمي با يكديگر ديدار نمايند.

عضويت ايران در فياپ:
تكثير و پخش غيرقانوني فيلم ها
در دادگاه هاي بين المللي پيگيري مي شود
ايرنا: مديرعامل  خانه  سينما گفت:  با عضويت  رسمي ايران  در اتحاديه  بين  المللي تهيه  كنندگان  سينما «فياپ» بستر مناسبي  براي  مبارزه  با تكثير و قاچاق   آثار سينماي  ايران  در عرصه  هاي  جهان فراهم  شده  است . ضيا  هاشمي افزود: طبق  اساسنامه،  اين  سازمان  جهاني موظف  است  همه  تلاش  خود را براي  صيانت  از حقوق  مادي  و معنوي  آثار سينمايي اعضا به كار بندد. وي  تصريح  كرد: يكي  از بزرگترين  مشكلات  قاچاق  آثار سينماي  ايران  در عرصه هاي  جهاني  در حوزه  نمايش  در جشنواره  بود كه  با ثبت  فيلم  هاي  ايراني در فياپ ، سوءاستفاده  هاي  احتمالي در اين  حوزه  نيز گرفته  مي شود.
مديرعامل  خانه  سينما گفت:  از مدتها قبل  برنامه ريزي  براي  عضويت  در اتحاديه  بين المللي تهيه كننده  سينما انجام  شده  بود و اعضاي  اين  سازمان  با بررسي درخواست  ايران ، در ماه هاي  پاياني سال  ۸۴ با عضويت  رسمي كشورمان  در اين  سازمان  كه  هم  اكنون  ۵۶ عضو دارد، موافقت  كردند.وي  افزود: به  اين  ترتيب درمورد  هر اثر تصويري  اعم  از فيلم  و ويدئو كه  در سطح  جهان به طور غيرقانوني تكثير و پخش  شود، مي توانيم  از طريق  فياپ ، موضوع  را در دادگاههاي  بين المللي پيگيري  كنيم .
هاشمي گفت  جدا از فعاليت  هاي  گسترده ، مديريت  سينمايي كشورمان  براي  مبارزه  با پديده  زشت  تكثير و پخش  آثار سينماي ايران  در عرصه  هاي  جهاني، بازرسان  فياپ  نيز به طور دائم  به  بررسي و شناسايي وضع  فيلم  هاي  ثبت شده  كشورهاي  عضو، در بازارهاي  خريد و فروش  فيلم  مي پردازند.

مراسم يادبود كلود استپان برگزار شد
ايلنا: مراسم يادبود «كلود استپان»، شاعر فرانسوي كه در ۱۲ آوريل امسال درگذشت، عصر چهارشنبه با حضور جمعي از شاعران و تعدادي از شاعران كاروان شعر فرانسه و بخش فرهنگي سفارت فرانسه در نشر «ثالث» برگزار شد.
مجري مراسم ، در ابتدا چند شعر از كلود استپان را خواند و گفت: «كلود»، سال ۸۳ و ۸۴ به ايران سفر كرد. او بخشي از تلاش خود را معطوف به دريافت شعر شاعران ايران و معرفي آن به مخاطبان شعر فرانسه كرد.
در ادامه مراسم ، وزني، رايزن فرهنگي فرانسه در ايران گفت  : من از طرف شاعران فرانسوي از جامعه نويسندگان و شاعران ايراني تشكر مي كنم كه نسبت به درگذشت كلود استپان ابراز احساسات كردند.
گفتني است، ژان باتيست درباره او مي  گويد: كلود استپان، شاعري است كه توانسته در آثار خود طعم خوش جهان محسوس ما را با ايجاز بيان كند.

انتقاد از دانشگاه ها در ايجاد تسهيلات براي تئاتر دانشگاهي
012861.jpg
ايرنا: تئاتر دانشگاهي  ايران  بر تفكرات  نو، خلاق  و جوان  استوار است .
دكتر قطب الدين  صادقي  افزود: هرچند تئاتر دانشگاهي  در ايران  از نظر امكانات  اجرايي  با مشكلاتي  روبه رو است،  اما از نظر اتكاي  به  تفكرات  نو و جوان  غني  و سرشار از ايده  است .
اين  استاد دانشگاه  طراوت ، شادابي  و جسارت  را ويژگي  مهم  تئاتر دانشگاهي  برشمرد.
صادقي  گفت : تئاتر دانشگاهي  تئاتري  مقلد يا تجاري  نيست،  بلكه  گونه اي  نمايشي  است  كه  همواره  به  دنبال  پويايي  و نوآوري  است . وي  افزود : اين كه  چرا دانشگاه ها و موسسات  آموزشي  تئاتر دولتي  و غيردولتي  با وجود دريافت  شهريه ها و مبالغ  بسيار بالا از دانشجويان  به  فكر ساخت  سالن  نمايش  براي  آنها نيستند سؤالي  است  كه  بدون  جواب  مانده  است .

صيد
حضرتش را اگر صيدي است قلوب است و اگر قيدي است همان گفتار نيك و كردار خوب.
منشآت - قائم مقام فراهاني

كوتاه از هفت هنر
دو پيام به جشنواره : «اميررضا خادم» و «مرتضي تمدن» نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در دو پيام جداگانه آغاز نهمين جشنواره بين المللي تئاتر دانشگاهي را تبريك گفتند.
پروانه ساخت : سه پروژه سينمايي «مستقيم دربست» به كارگرداني محمد متوسلاني و تهيه كنندگاني هوشنگ نوراللهي، «جعبه موسيقي» به كارگرداني فرزاد مؤتمن و تهيه كنندگي محمد خزائي و «ميهمان» به كارگرداني سعيد اسدي ، پروانه ساخت دريافت كردند.
هفته فرهنگي روسيه: مشاور امور رسانه اي رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با اشاره به برگزاري نخستين هفته فرهنگي روسيه در تهران از سوم تا هشتم ارديبهشت ماه، برگزاري اين هفته فرهنگ را در نوع خود كم سابقه خواند و هدف از برگزاري اين هفته فرهنگي را در راستاي مأموريت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به عنوان دستگاه ديپلماسي فرهنگي كشورمان براي توسعه روابط فرهنگي ايران با ديگر كشورها عنوان كرد.
جشنواره نمايش دريايي: چهارمين جشنواره نمايش درماني جانبازان اعصاب و روان شهريورماه امسال برگزار مي شود. اين جشنواره در دو بخش اجراي صحنه اي و خياباني همزمان با هفته دفاع مقدس از ۲۹ شهريور تا ۲ مهر ماه در تهران برگزار خواهد شد.
012864.jpg
بزرگداشت سيدحسيني: مراسم بزرگداشت «رضا سيدحسيني» به مناسبت پايان يافتن فرهنگ ۶ جلدي آثار و هشتاد سالگي وي در خانه هنرمندان برگزار مي شود. اين مراسم، ساعت ۱۷ روز پنج شنبه ۲۸ ارديبهشت ماه در خانه هنرمندان برگزار مي شود، البته هنوز سخنرانان اين مراسم مشخص نشده اند كه در روزهاي آتي اسامي آنها اعلام مي شوند.
نمايشگاه كتاب: جشن رونمايي دانشنامه زبان و ادب فارسي توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسي در نوزدهمين نمايشگاه كتاب در سراي اهل قلم برگزار مي شود. با توجه به اين كه جلد اول دانشنامه زبان و ادب فارسي در شبه قاره به تازگي منتشر شده است، نمايشگاه كتاب فرصت مناسبي است؛ چرا كه بسياري از مؤلفان اين دانشنامه به ايران سفر مي كنند.
آموزش تئاتر:كارگاه آموزشي نمايشنامه نويسي و كارگرداني با حضور عليرضا كوشك جلالي، كارگردان ايراني مقيم آلمان، در ايام برگزاري نهمين جشنواره تئاتر دانشگاهي در فرهنگسراي دانشجو و دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران برپا مي شود. اساتيد تئاتر آلمان، لهستان، تركيه، ژاپن، فرانسه و كانادا در نهمين جشنواره بين المللي تئاتر دانشگاهي ايران براي دانشجويان كارگاه آموزشي برگزار مي كنند.

نقش الهام و تجربه در داستان و سخنراني ابومحبوب
گروه ادب و هنر: كانون ادبيات ايران، در زمره نهادهايي است كه همت خود را بر پيشبرد ادبيات و نقد ادبي گذاشته و تاكنون يكصد و پنجاه نشست از سوي اين كانون برگزار شده است كه نشان از پايداري بانيان آن در تداوم بحث هاي ادبي دارد.
در يكصد و پنجاه و يكمين نشست هفته كانون ادبيات ايران نيز موضوعي ديگر در حوزه ادبيات به بحث گذاشته مي شود. «احمد ابومحبوب» در سخنراني خود به نقش الهام و تجربه در داستان نويسي مي پردازد. پس از اين سخنراني مسلم صلاحي از نويسندگان برگزيده مركز دانش پژوهان شاهد، داستان خود را با نام «بلندتر از صداي ناحي» مي خواند و لادن نيكنام، به عنوان منتقد آن را نقد و بررسي مي كند.
اين نشست روز دوشنبه چهارم ارديبهشت در محل كانون ادبيات ايران واقع در خيابان مفتح، رو به روي ورزشگاه شيرودي، خيابان اردلان، شماره ۳ برگزار مي شود.

برگي از تاريخ
ترور افتخارالعلماي آشتياني
ميرزامصطفي افتخارالعلماء آشتياني متخلص به صهبا در حدود سال ۱۲۴۵ شمسي برابر با ۱۲۸۲ قمري در تهران، در بيت علم و فقاهت و جهاد به دنيا آمد. پدرش آيت الله ميرزامحمد حسن  آشتياني، رهبر نامدار نهضت تنباكو در تهران و مورد اعتماد ميرزاي بزرگ شيرازي در پايتخت بود. ميرزامصطفي پس از اتمام تحصيلات نزد پدر و ديگر اساتيد، به اخذ اجتهاد نائل آمد و در جريان نهضت مشروطيت، به اين قيام مردمي پيوست. وي از رهبران مسلم انقلاب مشروطه و مجتهدي مبارز بود. ميرزامصطفي تلاش مي نمود تا بتواند بين مشروطه و مشروعه را جمع كند لذا از هر دو گروه كناره گرفت. سرانجام در جريان تحصن علما در حرم حضرت عبدالعظيم(ع) در ري كه او نيز يكي از پيشتازان آن بود، به دست عده اي ناشناس، در نيمه شب دوم ارديبهشت ۱۲۸۸ شمسي در چهل و سه سالگي به قتل رسيد و در جوار حضرت عبدالعظيم(ع) به خاك سپرده شد.

اصل مطلب-ابوالفضل زرويي نصرآباد
در عشق نوع «خاله خانباجي» فرمايد
012870.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
شازده كوچولو
روباه نوشت: «بدين وسيله به اطلاع كليه دوستان، آشنايان و همسايگان محترم مي رساند نظر به اين كه مدت هاست برگزاري چهل جلسه مداوم نقد و بررسي شازده كوچولو و حاشيه نويسي بر بخش هاي گوناگون آن به اتمام رسيده و قرار است متن تصحيحي- انتقادي اين كتاب، همراه با حاشيه ها، به ويژه حاشيه بر بخش اهلي كردن روباه، منتشر شود؛ مقرر شده است جشن رونمايي «كتاب ترجمه و شرح شازده كوچولو» از ساعت ۲۴ تا ۲ بامداد روز جمعه در دولت منزل اينجانب برگزار شود. از اين رو از شما دعوت مي شود در اين مراسم شركت فرماييد.»
سپس دعوتنامه ها را امضا و به نشاني همه، به ويژه مرغ و خروس هاي محل ارسال كرد و چون همه مي دانستند او براي اهلي شدن چله نشيني كرده و اين كتاب، حاصل مطالعات، دود چراغ خوردن ها و شب نشيني هاي اوست، كسي براي شركت در مراسم ترديد نكرد.
بامداد جمعه، پس از اتمام مراسم، مرغ و خروس هايي كه مانده بودند نسخه اي از كتاب ترجمه و شرح شازده كوچولو را با امضاي روباه براي نگهداري در كتابخانه شخصي خود بگيرند، توسط او اهلي شدند و روباه همه آنها را خفه كرد تا لااقل براي يك هفته آينده، دلي از عزا دربياورد.
مرتضي مجدفر

گشتي در دنياي خبرها
سوسمارهاي ۲۵ دلاري
بانكوك: مقامات يكي از استانهاي كشور تايلند دست به ابتكار جالبي زده اند تا اينكه مردم اين منطقه را تشويق به صيد سوسمار كنند. گفته مي شود چندين سوسمار در كانال هاي اين استان در حال زندگي هستند و در صورتي كه پيش از فصل بارش به دام نيفتند از آن پس صيد اين حيوانات بسيار دشوار خواهد شد. به همين دليل، اعلام شده هر شهروند به ازاي هر سوسماري كه از داخل كانال ها صيد بكند ۲۵ دلار جايزه نقدي دريافت خواهد كرد.
مجازات بي رحمي
نيويورك: يك مرد در آمريكا به جرم آزار و اذيت نامزد خود احتمالا به ۴ سال حبس محكوم خواهد شد. هنگامي كه اين زوج با يكديگر درگيري لفظي پيدا كردند مرد بي رحم نامزد خود را به داخل حمام برد، دوش دستي را داخل دهان وي فرو و شير آب را باز كرد. البته پس از چند ثانيه وي شير آب را بست و دست او را شكست. گفته مي شود كه اين مرد علاوه بر تحمل ۴ سال حبس به مدت ۴ سال نيز زير نظر پليس به زندگي خواهد پرداخت.
كم سن ترين سارق خودرو
كاليفرنيا: يك پسر بچه ۸ ساله عنوان كم سن و سال  ترين سارق خودرو در كاليفرنيا را به خود اختصاص داد. اين دانش  آموز پس از اينكه سوئيچ خودرو معلم خود را به سرقت برد، سوار بر خودروي او شد و به خانه رفت. البته اين دانش آموز از مدرسه محل تحصيل خود اخراج شده اما چون در طول مسير سانحه اي رخ نداد پليس نمي تواند او را جريمه كند.
ملاقات با نارنجك
السالوادور: يك زن در السالوادور كه قصد داشت نارنجك و مواد مخدر به زندان مركزي اين كشور وارد كند توسط پليس دستگير شد. اين خانم كه به ملاقات دو محكوم سابقه دار رفته بود، مورد بازرسي بدني قرار گرفت كه در جريان بازرسي بدني نارنجك و مواد مخدر از او به دست آمد.
گم كردن تكنولوژي
پاريس: زيردريايي هاي كشور فرانسه مجهز به يك دستگاه ردياب ۳ ميليون يورويي است كه با استفاده از اين دستگاه، مي توان حضور دشمن را حتي در فاصله ۱۵۰ كيلومتري شناسايي كرد. اما چند روز قبل اعلام شد در جريان يكي از مانورهاي نيروي دريايي يكي از اين دستگاه ها براثر توفان شديد از زيردريايي جدا و در دريا گم شد. در واقع، انتشار اين خبر باعث رسوايي مقامات وزارت دفاع اين كشور شده تا جايي كه گروهي را مسئول تحقيق در اين رابطه كرده اند.
آب لاغري
ليسبون: يك شركت پرتغالي هفته آينده بطري هاي آبي به بازار عرضه خواهد كرد كه گفته مي شود نوشيدن اين آب منجر به كاهش وزن خواهد شد. اين آبها در طعم هاي توت فرنگي، انبه و ليمو عرضه مي شود. شركت عرضه كننده اين محصول پيش بيني مي كند تا پايان سال جاري ميلادي بيش از ۵/۴ ميليون ليتر از اين نوع آب را به ارزش ۸ ميليون يورو به فروش برساند. اين شركت ۵/۴ ميليون يوروصرف تهيه اين محصول كرده و قصد دارد براي بازاريابي آن نيز ۶ ميليون يورو هزينه بكند.
عضويت افتخاري براي سگ
لندن: رئيس يك باشگاه گلف در انگليس عضويت افتخاري مادام العمر اين باشگاه را به يك سگ اعطا كرد. اين سگ هر روز همراه با صاحب خود در محوطه اين باشگاه به گشت و گذار مي پردازد كه تا كنون ۳ هزار توپ گمشده اعضاي اين باشگاه را پيدا كرده است. بسياري از اعضاي اين باشگاه در حين بازي توپهاي گرانقيمت خود را به ميان درختان پرتاب مي كنند و ديگر قادر به يافتن اين توپ ها نمي شوند.

گل و گياه
گل ميناي چمني
012855.jpg
نام علمي: Bellis perennis
خانواده: COMPOSITAE
گياهي است دائمي و كندرشد كه اغلب به صورت دوساله پرورش داده مي شود. گلها در رنگهاي سفيد و صورتي كمرنگ تا تيره در فصل بهار ظاهر مي شوند. حداكثر بلندي و گستردگي آن به ۲۰-۱۵ سانتيمتر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي يا نيم سايه، خاك سبك با زهكش بسيار خوب، گلهاي پژمرده را مرتبا مي چينند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در اوايل تابستان در ۶ ميليمتري عمق خاك امكان پذير است. نشاء ها را در آخر تابستان مي توان به باغچه منتقل نموده و به فاصله ۱۵ سانتيمتر از يكديگر كاشت.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
قرآن
سياسي
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |