شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۳۹۶۵ - Apr 22, 2006
رئيس جمهوري:
بايد به دنبال توسعه صادرات غير نفتي باشيم
فارس- رئيس جمهوري اسلامي ايران گفت: دولت اميدوار است كل بودجه عمراني را در شش ماهه اول امسال جذب كند.
محمود احمدي نژاد در بازديد از يازدهمين نمايشگاه نفت، گاز و پتروشيمي گفت: ما اميد داريم با تحركي كه در صنعت ايجاد شده است، بتوانيم كل بودجه عمراني را در شش ماهه اول جذب كنيم.
وي افزود: اميد است به نقطه اي برسيم كه همه نيازهاي خود را توليد و حتي صادر كنيم. البته رشد توليد داخلي با حمايت از طرف دولت بهتر نيز خواهد شد.
وي يادآور شد: بازديد از قطعات بسيار پيچيده، با فناوري بالا كه توسط جوانان و صنعتگران ايراني توليد شده است، بسيار سبب مسرت و خوشحالي است و من مطمئنم همه جوانان ايراني اين همت را دارند و از حمايت دولت نيز برخوردار خواهند شد.
وي در خصوص درآمدهاي نفتي گفت: درآمد نفتي كشور در حال حاضر بالا و مناسب است و اميد است قيمت نفت به سطح واقعي خود برسد.اما بايد به دنبال توسعه صادرات غيرنفتي نيز باشيم.
وي يادآور شد: در سال ۸۴ با تحركي كه توسط صادركنندگان ايجاد شد، در زمينه صادرات خدمات فني و مهندسي و نيز كالاهاي غير نفتي پيشرفت خوبي داشتيم.
وي گفت: طبق برنامه در سال ،۸۴ بايد ۵/۸ ميليارد دلار صادرات غيرنفتي مي داشتيم كه به رقم ۲/۱۰ ميليارد دلار رسيد كه نشان دهنده ظرفيت مناسب در كشور است.اميد است همين جهش را در سال ۸۵ داشته باشيم.
وي خاطر نشان كرد: در برنامه چهارم توسعه ۵۰ ميليارد دلار براي صادرات غيرنفتي در كشور پيش بيني شده كه در برابر ظرفيت اقتصاد كشور رقم چنداني نيست.
وي افزود: ظرفيت كار اجرائي در بخش صنعت و عمران كشور ۳ برابر وضع فعلي است.
ما تلاش كرده ايم، در قالب اعتبارات عمراني، به اين مسئله بيشتر بپردازيم كه مجلس محترم تشخيص داد، اين ظرفيت هنوز در كشور وجود ندارد.

سفارت  ايران  در لندن  ادعاي  اينديپندنت  مبني  بر
ديدار ديپلماتهاي  ايراني و آمريكايي  را تكذيب  كرد  
لندن- ايرنا: سفارت  جمهوري  اسلامي  ايران  در لندن  پنجشنبه  (گذشته) در نامه اي  به  روزنامه  اينديپندنت  مطلب  اين  روزنامه  درباره  برگزاري  جلسه  ديپلماتهاي  ايراني  و آمريكايي  در لندن  را تكذيب  كرد.
اينديپندنت  در گزارش  خود كه  محور آن اختلاف  نظر توني  بلر نخست  وزير و جك  استرا وزير خارجه  اين  كشور درباره  ايران  بود از برگزاري  نشست غير رسمي و نادر ديپلماتهاي  ايراني  و آمريكايي  در مجلس عوام  انگليس  خبر داده  بود.
حميد بابايي  مسئول  بخش  مطبوعات  سفارت  ايران  در نامه  به  اينديپندنت  نوشت : كاردار سفارت  ايران  بر اساس  دعوتنامه  مركز سياست  خارجي  و به منظور ايراد سخنراني  كوتاه  در جمع  شماري  از كارشناسان ، محققان ، ديپلماتها و خبرنگاران  انگليسي  و غيرانگليسي  در اين  جلسه  شركت  كرده  بود.
در اين  نامه  اضافه  شده  است : موضوع  اين  سخنراني  تبيين  ديدگاههاي  رسمي دولت  ايران  در ارتباط با نياز جمهوري  اسلامي ايران  به  انرژي  هسته اي  صلح آميز و دلايل  ما براي  تداوم  توسعه  و تحقيقات  هسته اي  بوده است .
در بخش  ديگري  از نامه  سفارت  ايران  به  روزنامه  اينديپندنت  آمده  است : ديپلماتهاي  ايراني  در نشست هاي  مختلفي  با هدف  تبيين  ديدگاههاي  خود شركت  مي كنند. با اين  وجود، هيچ  تماسي  ميان  ديپلماتهاي  ايراني  و آمريكايي  در نشست  روز چهارشنبه  (گذشته) مركز سياست  خارجي  برگزار نشده  است .

ايران به همكاري با آژانس ادامه مي دهد
012813.jpg
گروه سياسي: روز گذشته در حالي مذاكرات مسكو پايان يافت و ادامه آن به مباحثات ديپلماتيك وين منتهي شد كه روسيه در آخرين موضع خود اعلام كرد تا زماني كه مدركي دال بر انحراف برنامه هسته اي ايران از مسير فعاليت  صلح آميز ديده نشود، هيچ گونه تحريمي را عليه ايران اعمال نمي كند.
نيكولاي اسپاسكي، معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي روسيه به خبرگزاري ريانووستي اعلام كرد كه پرونده هسته اي ايران بايد در حوزه مباحثات بين المللي حل و فصل شود.
وي با تأكيد بر اين كه برخي جريانهاي بين المللي با تحول زمان پديد مي آيند، اعلام كرد كه حتي موضوع گرم شدن زمين نيز با قطعنامه قابل حل نيست و بايد راهكاري براي آن جست و جو كرد. پرونده هسته اي ايران نيز يك پرونده حقوقي است كه بايد در آژانس بين المللي انرژي اتمي مورد بحث قرار گرفته و راه حل آن پيدا شود. اسپاسكي تصريح كرد كه پايبندي به حقوق بين الملل يكي از اصول اساسي سياست خارجه روسيه است و از اين رو ما به تقويت مراجع بين المللي مي انديشيم. در حوزه فعاليت هسته اي ايران، مخالف تحريم هستيم مگر اين كه انحراف فعاليت هسته اي ايران از مسير صلح آميز ديده شود. سخنگوي وزارت خارجه روسيه نيز اين سخنان را تأييد كرد و اعلام كرد تا زماني كه مداركي دال بر غيرصلح آميز بودن فعاليت هسته اي ايران ديده نشود، بحث تحريم منتفي است. ميخائيل كامينين به خبرگزاري فرانسه گفت كه جامعه بين الملل نيازمند آرامش و حركت در مسير حقوقي است و نمي توان به اتكاي چند پيشفرض، تمام معادلات بين الملل را به هم زد. اين صبحت ها در حالي مطرح شد كه معاون وزير خارجه آمريكا از مسكو خواسته بود كه اين كشور حتي به همكاري خود در ساخت نيروگاه بوشهر با ايران پايان دهد.
وزارت خارجه روسيه و سازمان انرژي اتمي اين كشور در بيانيه اي مشترك اعلام كردند كه حق روسيه است كه روابط و همكاري خود را تعيين كرده و تصميم گيري كند، ضمن اين كه فعاليت بوشهر صلح آميز بوده و دليلي براي توقف آن وجود ندارد.
آمريكا پس از مذاكرات در روسيه كه نتيجه دلخواه آنها را در پي نداشت، مذاكرات با ديگر عضو دائم شوراي امنيت و شريك اقتصادي ايران را آغاز كرد. رئيس جمهور چين كه در كاخ سفيد ميهمان همتاي آمريكايي خود بود، اعلام كرد كه موضوع پرونده هسته اي ايران بايد با شيوه ديپلماتيك حل شود.
رئيس جمهور آمريكا طبق خبري كه رويترز منتشر كرده، در اين ديدار خواستار حمايت چين در استفاده از بند هفتم منشور سازمان ملل در مورد ايران شده است اما همتاي چيني تأكيد كرده كه اولويت هنوز راه حل ديپلماتيك است.
خبرگزاري مهر از گفت و گوي رئيس سيا با شبكه تلويزيوني ام اس ان بي سي گزارش داده و اعلام كرد كه به گفته جان نگرو پونته، ايران راهي طولاني براي دستيابي به سلاح هسته اي دارد. رئيس سيا اعلام كرد كه ما درباره وجود سلاح هاي كشتار جمعي در عراق اشتباه كرديم و از اين رو در صدديم كه در مورد ايران چنين اشتباهي رخ ندهد. از اين رو با ديگر كشورها در تماس هستيم و از آنها مي خواهيم كه اطلاعات خود را در اختيار ما بگذارند.
وي تأكيد كرد كه با وجود ۱۶۴ سانترفيوژ امكان دستيابي به سلاح هسته اي براي ايران وجود ندارد.
موافقان ديپلماسي تأكيد دارند كه حقوق ايران رعايت شود. تركيه و پاكستان، دو همسايه كليدي ايران نيز خواهان راه حل مسالمت آميز هستند. وزراي خارجه دو كشور ياد شده در كنفرانس خبري مشترك حاضر شده و اعلام كردند كه بايد به ديپلماسي فرصت داده شود و استفاده از عمليات نظامي منطقه را دچار بي ثباتي و ناامني مي كند.
در حال حاضر ايران تلاش هاي ديپلماتيك خود را پس از مسكو، در وين دنبال مي كند. جواد وعيدي از مسكو راهي وين شد تا اوضاع را براي اجلاس بعدي شوراي حكام و گزارش آتي البرادعي، ارزيابي كند. اين در حالي است كه برخي از كشورهاي غربي قصد دارند اين طور نشان دهند كه همكاري آژانس با ايران محدود شده است كه نماينده ايران در آژانس با صراحت اعلام كرد كه ايران به همكاري با آژانس ادامه مي دهد و بازرسي ها بدون هيچ مشكلي ادامه دارد. سلطانيه تأكيد كرد كه ايران آژانس را به عنوان مرجع حقوقي براي فعاليت هسته اي مي شناسد و اين همكاري ادامه خواهد داشت.
آمريكا اين روزها به رايزني مشغول است تا در صورت امكان متحدي جدي در راه مقابله با فعاليت هسته اي صلح آميز ايران پيدا كند و از آن جايي كه تلاش ها براي متقاعد كردن چين، روسيه و حتي انگليس نتيجه نداشته، در برخي اظهار نظرها چنين اعلام مي كند كه حتي به اقدام انفرادي نيز مي انديشد. سايت خبري وزارت خارجه آمريكا نيز به برخي ادعاها اشاره كرده و در ادامه چنين آورده است: «به عقيده وزير خارجه آمريكا، تمام گزينه ها در اختيار است كه الزاماً در حوزه سياست هاي شوراي امنيت سازمان ملل نيست» .

در خطبه هاي نماز جمعه عنوان شد:
ملت ايران در زمينه فعاليت علمي و
صلح آميز هسته اي ثابت قدم است
ايرنا: محمد امامي كاشاني خطيب نماز جمعه تهران در خطبه هاي جمعه اين هفته تهران ، افزود: انرژي هسته اي در ايران فعاليتي علمي و صلح آميز بوده كه داراي اهميت فراوان براي ملت است.وي با اشاره به اينكه در زمينه فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران مردم دنيا يك چيز مي گويند و بلندگوهاي استكبار چيز ديگر، اظهار داشت: تصور استكبار اين است كه آنچه آنها مي گويند حرف هاي مردم دنيا است.
امامي كاشاني با تاكيد بر اينكه برخي از مجامع بين المللي به اتاق تصميم گيري كاخ سفيد تبديل شده است، گفت: در اين مجامع تصميماتي عليه ملت ها گرفته مي شود.خطيب جمعه تهران استقلال را يكي از محورهاي تلاش ايران در دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي دانست و گفت: وقتي نفت كشور تمام شد براي تامين سوخت جامعه به اين انرژي نياز است.
امام جمعه موقت تهران افزود: به فرمايش مقام معظم رهبري آنها مي خواهند بانكي به عنوان بانك سوخت در خاورميانه درست شود و بگويند هر كشوري كه سوخت مي خواهد از ما بگيرد كه اين نوعي اسارت است.وي اين خواست غرب را به معناي استثمار و استعمار ملت ها دانست و خاطرنشان كرد: انسان نمي تواند زندگي خود را در اختيار بيگانه بگذارد و بيگانه را بر خود مسلط كند و اين آن چيزي است كه پدران و مادران ما به آن گرفتار بودند.
امامي كاشاني بااشاره به اهميت اقتصادي انرژي صلح آميز هسته اي براي كشور، گفت: اين انرژي براي ما درآينده نقش اقتصادي بالايي دارد و ازسويي درصورت كوتاه آمدن در خصوص آن، اعتبار و حيثيت علمي دانشگاه ها و اساتيد و دانشجويان و استعداد پرمايه ايرانيان پايمال مي شود.
خطيب جمعه تهران ،با طرح اين سئوال كه فلسفه وجودي آژانس بين المللي انرژي اتمي چيست؟، گفت: براساس معاهده ان.پي.تي بايد به كشورهايي كه فاقد انرژي هسته اي هستند كمك شود تا به اين فناوري دست يابند و آنها كه اين فناوري را در اختيار دارند به سلاح هسته اي دست نيابند.وي خطاب به مسئولان آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: آيا به اين دو رسالت خود عمل كرده ايد؟، كارنامه شما بايد مورد تاييد مردم دنيا باشد نه كاخ سفيد و صهيونيست ها و انگليس.امام جمعه موقت تهران، افزود: مردم دنيا عملكرد آژانس بين المللي انرژي اتمي را مي دانند، اينكه در مقابل سازندگان سلاح اتمي به ويژه رژيم صهيونيستي سكوت مي شود و فقط اين مساله دنبال مي شود كه مقابل كشورهايي كه مي خواهند به علم و فناوري صلح آميز دست يابد مانع ايجاد شود، پرونده او را به شوراي امنيت مي فرستند.با اين رسوايي چه بايد كرد؟ امامي كاشاني در ادامه گفت: اين ادوار سپري مي شود اما اين مساله در تاريخ باقي مي ماند.

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به تهديد رايس:
اظهارات مقامات آمريكا نشانگر تلاش آنها
براي ايجاد بحران مصنوعي است
ايسنا: حميدرضا آصفي اظهارات رئيس جمهور و وزير امور خارجه آمريكا را نشانگر تلاش دولت آمريكا براي ايجاد بحران مصنوعي توصيف كرد.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان درباره اظهارات جنگ افروزانه اخير وزير امور خارجه آمريكا كه ادعا كرده است آمريكا «حق دفاع از خود را ضرورتا به تصميم شوراي امنيت سازمان ملل مشروط نمي بيند» گفت: آمريكا از همراهي نكردن كشورهاي ديگر عصباني است و تلاش مي كند با بزرگنمايي و تحريف موضوع فعاليت هاي هسته اي جمهوري اسلامي ايران و تهديد به كارگيري اهرم هاي مختلف، فضاي عادي و واقع بينانه بررسي موضوع فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران را به جو ملتهب و نگراني تبديل كرده و ديگر كشورها را به پيروي از خود مجبور كند.
وي اضافه كرد: ادعاهاي زنجيره اي مقامات آمريكا عليه ايران خلاف واقعيت و شانتاژ تبليغاتي است و آمريكا با تكيه بر فرضيات خودساخته درصدد است ناتواني اش در جلب نظرات ديگر كشورها را با اعمال فشار و تبليغات غيرواقعي و منفي جبران كند.

تغييرات نسلي در مديريت ارگان حزب مؤتلفه
ايسنا: مدير مسئول هفته نامه شما گفت: طي تحولات و تقسيم مسئوليت هاي داخلي از دو سال پيش مدير مسئول هفته نامه شما(اسدالله بادامچيان) تغيير كرد اما اين به معني تغيير روش در نشريه شما نيست.
مجتبي همداني  اظهار داشت: حزب موتلفه داراي سه نسل است كه با مديريت يكديگر با هم كار مي كنند.
نسل اول، افرادي هستند كه انقلاب را به وجود آوردند كه آقاي بادامچيان نيز از افراد با ارزش و نخبه همان نسل هستند.
نسل دوم نيز همچون نسل اول مسئوليت هاي پس از انقلاب را برعهده داشته و نسل سوم نيز مسئوليت هاي آينده را برعهده خواهد گرفت.
بنابراين اين كه مسئوليتي از يك فرد شصت ساله به يك جوان بيست و پنج ساله سپرده شود يا برعكس لزوما به معناي پيرگرايي يا جوان گرايي نيست.
همداني درباره تبديل هفته نامه شما به روزنامه نيز گفت: اين كه هفته نامه به روزنامه تبديل شود در اختيار تصميمات مدير مسئول نيست بلكه مجموعه تصميم مي گيرد كه آيا حزب روزنامه و يا هفته نامه منتشر كند. پس از تنفيذ اختيار به اينجانب، پيشنهاد روزنامه شدن اين هفته نامه داده شد. مدتي هم به صورت داخلي اقدامات داخلي يك روزنامه انجام شد.
اين تقاضا از سوي وزارت ارشاد نيز پذيرفته شده است، اما به دليل عدم امكانات كافي و همچنين پشتوانه مالي، اين موضوع در شوراي مركزي به تأييد نرسيد و تا اطلاع ثانوي شوراي مركزي تصميمي براي انتشار روزنامه ندارد.

وزير خارجه: جزئيات مذاكره با آمريكا مشخص نيست
ايسنا: وزير خارجه  كه روز چهارشنبه (گذشته) در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس حاضر شد، در جمع خبرنگاران درخصوص مذاكره  ايران با آمريكا گفت: مذاكره با آمريكا در موضوع عراق در راستاي سياست ايران در حمايت از مردم عراق در دستور كار قرار دارد، اما هنوز جزئيات اين امر نهايي نشده است.منوچهر متكي، با اين حال به اين سئوال كه احتمال منتفي شدن مذاكره با آمريكا وجود دارد، پاسخي نداد.
وزير دفاع: در سال جديد به سوي هوشمند كردن تجهيزات دفاعي پيش مي رويم
ايسنا: وزير دفاع گفت: طالب جنگ نيستيم و دوست داريم با مذاكره و گفت وگو بر حق خود تأكيد كنيم.سردار مصطفي محمدنجار پس از بازگشت از سفر به آذربايجان در جمع خبرنگاران اين سفر را سازنده عنوان كرد و با بيان اين كه در اين سفر موافقت نامه هاي مربوط به گذشته مرور شد خاطرنشان كرد كه همكاري هاي دفاعي نيز مورد بحث قرار گرفت.وي در ادامه گفت: طرفين در مذاكرات، درياي خزر را درياي صلح و آرامش ناميدند و تأكيد كردند كه آرامش بر منطقه تا وقتي استمرار مي يابد كه نيروهاي بيگانه در اين دريا حضور نداشته باشند.
سردار نجار درباره تهديدات اخيري كه آمريكا انجام داده است، گفت: تهديدات آمريكا تازگي ندارد. آنها توانايي چنين كاري را ندارند. البته ما طالب جنگ نيستيم و دوست داريم با مذاكره و گفت وگو بر حق خود تأكيد كنيم و تا الان هم با همين روش كار خود را پيش برده ايم. اين موضع جمهوري اسلامي براي بسياري از كشورهاي بي طرف روشن شده است اما اگر با تهديدي مواجه شويم، پاسخ ما كوبنده و قاطع خواهد بود.
نجار درباره برنامه هاي آتي وزارت دفاع گفت: ما در سال جديد به سوي هوشمند كردن تجهيزات دفاعي خود مي رويم.

معاون اول رئيس قوه قضائيه:
افزايش قدرت نظام ناشي از اعتماد مردم است
فارس: معاون اول رئيس قوه قضائيه،اعتمادسازي در مردم نسبت به كار آمدي نظام را عامل مهم در تقويت قدرت دفاعي نظام مقابل هجمه هاي دشمن دانست و افزود: هرچه اعتماد مردم نسبت به نظام بيشتر شود، قدرت نظام بيشتر خواهد شد.سيد ابراهيم رئيسي پنجشنبه (گذشته) در مراسم معارفه رييس كل دادگستري استان لرستان افزود: در بحث هاي كلان مديريتي، مهمترين نكته در خصوص توجه به مردم، احترام به آنها است كه در سيره و سلوك نبوي نيز به اين مهم كه بالاترين جايگاه را دارد، اشاره شده است و براي جلب رضاي خدا بايد با عشق به مردم خدمت كرد.رئيسي تأكيد كرد: كارآمدي دستگاه قضايي، در عدالت خواهي است كه نسبت به وظايف خود يعني رسيدگي به حقوق مردم ، فصل خصومت و مسائل مربوط ديگر، به طور خالصانه عمل كرده و موجب اعتماد و اطمينان بيشتر مردم بشود و نقش هر يك از قضات و مديران و مسئولان اجرايي در حوزه هاي مختلف در نمايان ساختن كارآمدي نظام و اعتماد سازي براي مردم بسيار مهم و اساسي است.وي تصريح كرد: دستگاه قضايي پيشاني و مظهر اجراي عدالت است و به هر ميزان كه به قانون عمل شود، بي ترديد به عدالت عمل شده و اين امر به طور معكوس هم مصداق دارد.

جبهه مشاركت:
جلو انداختن انتخابات شوراها در راستاي
اهداف جناح حاكم است
ايسنا: جبهه مشاركت ايران اسلامي در جلسه اخير خود آخرين تحولات داخلي و خارجي را مورد بحث قرار داد و موضوعاتي كه بايد به تصويب كنگره آينده برسد را بررسي كرد.در اين جلسه همچنين موضوع برگزاري همزمان انتخابات خبرگان و شوراهاي اسلامي نيز مورد بررسي قرار گرفت.سعيد شريعتي رئيس كميته اطلاع رساني جبهه مشاركت ايران اسلامي در اين باره گفت: دفتر سياسي جبهه مشاركت ايران اسلامي جلو انداختن زمان انتخابات شوراها را در راستاي اهداف سياسي جناح حاكم دانست و مخالفت خود را با آن اعلام كرده و آن را بدون توجيه منطقي و قانوني ارزيابي كرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
قرآن
داخلي
شهرستان ها
شهري
علمي فرهنگي
راهنما
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |   قرآن   |  
|  سياسي   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |